Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera wszystkie informacje potrzebne do dogłębnego poznania i zrozumienia mechanik rządzących najnowszą produkcją studia inXile.
Poradnik podzielony został na dwie główne części: przewodnik po grze oraz opis przejścia. W przewodniku znajdują się wszystkie najważniejsze elementy gry. Dokładnie opisane zostały mechaniki rządzące grą, takie jak system walki, testów, wysiłku, awansu oraz dialogów. Kilka rozdziałów poświęconych zostało również rozbudowanemu procesowi tworzenia postaci. Opisane zostały wszystkie dostępne klasy postaci, a także pozostałe modyfikatory opisujące głównego bohatera.
Nie zabrakło także rozdziałów poświęconych możliwym do przyłączenia towarzyszom i kompanom. Opisujemy także enigmaty, osobliwości i artefakty oraz wiele zagadek i wyzwań. Dla początkujących graczy przygotowany został również słowniczek pojęć, pozwalający na zapoznanie się ze specyficznym i złożonym uniwersum gry.
Druga część poradnika zawiera opis wszystkich dostępnych w grze zadań i aktywności. Każda większa lokacja posiada specjalnie przygotowaną mapę z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i postaciami. Odpowiedni podrozdział do mapy zawiera opis wszystkich dostępnych misji i aktywności w danej lokacji, wraz z dokładnym miejscem rozpoczęcia, sposobu odblokowania i przejścia. Dzięki temu poradnikowi odkryjesz miejsca w Dziewiątym Świecie, o których nie miałeś pojęcia.
Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera:
Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera to opis mechanik gry, które pozwolą odnaleźć się Dziewiątym Świecie, porady oraz szczegółowy opis przejścia dostępnych zadań wraz z możliwymi wyborami. W poradniku znajdzie się również leksykon świata.
Torment: Tides of Numenera - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 419
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
ISBN: 978-83-8112-361-7
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1676
Podział poradnika i oznaczenia | O poradniku
Osiągnięcia i trofea
Opis karty postaci
Atrybuty i biegłość postaci
Mechanika wysiłku
Odporności i stany postaci
Zdolności eksploracyjne postaci
Gdzie można odpocząć w grze i jak odnowić główne statystyki?
Nurty a osobowość postaci
Mechanika awansu
Artefakty i enigmaty
Do czego służą osobliwości?
Przedmioty przekształcone (Bonded items)
Choroba enigmatoidalna (Cypher Sickness)
Zadania czasowe, questy na czas - najważniejsze informacje
Implanty i zabiegi chirurgiczne
Glewia (Glaive)
Szelma (Jack)
Nano
Początek tworzenia postaci
Wybór umiejętności, zdolności i cechy przewodniej
Wybór cechy przewodniej
Przydatne umiejętności na początek
Wybór klasy postaci
Członkowie drużyny - lista postaci i rekrutacja
Jakie postacie warto dołączyć do drużyny?
Kogo wybrać Aligerna czy Callistege?
Czy warto zrekrutować Rhin do drużyny?
Jak szybko zdobywać doświadczenie w Torment: Tides of Numenera?
Jak szybko zdobywać błyszki w Torment: Tides of Numenera?
Znaczenie atrybutu "Zdrowie" w grze
Miejsca odblokowywania stałych premii do statystyk
Czym są meandry umysłu labirynt (Samotnia)?
Jak wrócić do labiryntu i jak się z niego wydostać?
Jak przejść Tormenta (prawie) bez walki?
Postacie możliwe do znalezienia w Labiryncie
Jak rozwiązać zagadkę z zegarem w Klifach Sagusa?
Jak rozwiązać zagadkę z kopułą w Karawanseraj?
Jak rozwiązać zagadkę z piramidą (Zakon Prawdy)?
Czy można ostatecznie umrzeć w Torment: Tides of Numenera?
Jak pokonać Aidana Sitabo w Skraju Klifu?
Gdzie można odpocząć w Klifach Sagusa?
Kto jest mordercą w Klifach Sagusa i kogo może zabić?
Spotkanie ze Srebrnymi Sierotami (Silver Orphans) w Klifach Sagusa
Gdzie znaleźć Aligerna i Callistege jeśli opuszczą drużynę?
Gdzie odnaleźć wszystkie kopie widma kobiety (Tawerna Piąte Oko)
Lista kombinacji (kodów) do unikalnych grobowców (Nekropolia)
Jak skonstruować Pierścień Cieni (The Shadow Ring)
Jak uciec z Sanktuarium Miel Avest?
Jak dotrzeć do Placówki Handlowej i Wstąpienia w Wykwicie?
Jak zdobyć skalpel do otwierania Paszcz w Wykwicie?
Jak przejść przez Najniższą Komorę i dotrzeć do Serca Wykwitu?
Gdzie jest skarbiec mordenów i jak się do niego dostać?
Jak przejść przez Komorę Stazy (Spaczony Meander)?
Jak pokonać konstrukta Czyhający Na Ofiary w Wykwicie?
Lista retrospektorów (merecasters)
Informacje wstępne o walce i kryzysach
Porady ogólne związane z walką i kryzysami
Rozmowa i interakcja w czasie walki
Rodzaje i typy obrażeń
Sterowanie PC Torment: Tides of Numenera
Znane błędy, bugi i problemy
Słowniczek pojęć | O poradniku
Wymagania sprzętowe
Objaśnienie
Prolog i tworzenie postaci
Mapa Rafy Upadłych Światów | Mapa Reef of the Fallen World
Zniszczona Kopuła (The Broken Dom) M1 - mapa lokacji
Upadek na ziemię - zadanie główne | Fallen to Earth
Mapa Mały Rynek M3 - Circus Minor - mapa lokacji
Ułaskawienie (Stay of Execution) - zadanie poboczne
Beleazar i Bestia - zadanie poboczne (Beleazar and the Beast)
Pożyczone i zgubione - zadanie poboczne (Borrowed and Lost)
Ofiara Rozpaczy - zadanie poboczne (The Sorrow's Prey)
Wyznawcy Pana Wcieleń (Disciples of the Changing God) - zadanie poboczne
Ukochany niewolnik (Beloved Slave) - zadanie poboczne
Bebechy (Underbelly) M4 - mapa lokacji
Siedliszcze Stychów (Sticha Lair) i Zasypane Rozwidlenie (Buried Crossroads)
Chłodny, opanowany szelma (The Cold, Calculating Jack) - główne zadanie
Niestabilne fundamenty (Shaky Foundations) - zadanie poboczne
Potomstwo Brygadzisty (Foreman's Brood) - zadanie poboczne
Czerwone kręgi (Circles in Red) - zadanie poboczne
Mapa Dzielnicy Rządowej (Government Square) M5
Zakon Prawdy (Order of Truth) M8 - mapa lokacji
Lazaret Zdławionego Echa (The Anechoic Lazaret) - poboczne zadanie
Mapa Skraju Klifu (Cliff's Edge) - M6
Tawerna Piąte Oko (Fifth Eye Tavern) M10 - mapa lokacji
Niedoskonałe symulakrum (Flawed Simulacrum) - poboczne zadanie
Niewidoczny przeciwnik (Hidden Enemy) - zadanie poboczne
Oczy Adwersarza (Eyes of the Adversary) - zadanie poboczne
Wezwanie na wojnę (A Call to War) - poboczne zadanie
Kłopotliwa córka (Wayward Daughter) - zadanie poboczne
Kłopotliwy syn (Wayward Son) - zadanie poboczne
Szara imitacja (Ashen Imitation) - zadanie poboczne
Karawanseraj (Caravanserai) M7 - mapa lokacji
Na tropie konstruktora (On the Builder's Trail) - zadanie główne
Jedyna, prawdziwa miłość (One True Love) - zadanie poboczne
Kradzież latającego okrętu (The Airship Theft) - poboczne zadanie
Wyrwany umysł
Infekcja (Infection)
Dolina Poległych Bohaterów (Valley of Dead Heroes) M12 - mapa lokacji
Nekropolia (Necropolis) M13 - mapa lokacji
Zagadka opiekunów (The Caretakers' Riddle) - poboczne zadanie
Strach bez końca (Endless Horror) - poboczne zadanie
Mądrość Feniksa (Phoenix's Wisdom) - poboczne zadanie
Odcięte dziecko (Severed Child) - poboczne zadanie
Miel Avest (Miel Avest) M14 - mapa lokacji
Sanktuarium Miel Avest (The Sanctuary of Miel Avest) - główne zadanie
Dziedziniec Memoviry (Memovira's Courtyard) M15 - mapa lokacji
Cena Dracogena (Dracogen's Price) - główne zadanie
Forteca Memoviry (Memovira's Fortress) M25
Wyzwoleniec (Freedman)
Podwójny kłopot (Twice the Trouble)
Pomruki niezadowolenia (Rumblings of Discontent)
Pielęgnowanie piękna (Preservation of Beauty)
Wykwit: Rozległe Trzewia (Vast Interior) M16 - mapa lokacji
Utkwiłeś na Obcym Wybrzeżu (Marooned on an Alien Shore) - poboczne zadanie
Rękojeść bez ostrza (A Hilt Without a Blade)
Anatema (Anathema)
Stare Kazamaty Niewolników (Old Slave Block) M17 - mapa lokacji
Co wiatry porwały (What the Winds Took)
Spad Chiurga (Chiurgeon Slump) M18 - mapa lokacji
Mały Nihilesh (Small Nihilesh) M19 - mapa lokacji
Zaginione Kotwicowisko (Lost Anchorage) M21 - mapa lokacji
Nowonarodzona Paszcza (The Newborn Maw)
Zazdrosne serca (Covetous Hearts)
Znajome przestworza (Familiar Skies)
Placówka Handlowa (Trade Post) i Wstąpienie (Ascension) M20 - mapa lokacji
Kryształowa Grota (Crystalline Cavern) M22 - mapa lokacji
Gardziel (The Cullet) i Komnata Kości (Chamber of Bones) M23
Najniższa Komora (Nethermost Cavity) i Serce Wykwitu (Bloom Heart) M24
W głębiny (Into the Depths)
Meander Wiecznej Bitwy (Endless Battle Fathom) i Spaczony Meander M26
Prawo do istnienia (The Right To Exist)
Wybory, które mają wpływ na zakończenie
Lista zakończeń Torment: Tides of Numenera
Zadanie Rhin
Aligern - Pusta Klatka (The Empty Cage)
Erritis - Zagubiony Pasterz (The Lost Shepherd)
Tybir - Złamane Serca (Broken Hearts)
Czym jest Dziewiąty Świat?
Gdzie leży Dolina Poległych Bohaterów?
Skąd pochodzi nazwa Miel Avest?
Gdzie leżą Ostoja, Bezgranicze i Pozagranicze?
Czym jest Wykwit?
Kim jest Pan Wcieleń
Kim był Inifere?
Kim są Dzieci Wiecznych Wrót?
Co to jest Dendra O'hur?
Kim była Chila?
Kim są Argusowie?
Kim są Adwersarze?
Kim jest Aidan Sitabo?
Feriok z Piątego Oka
Kim był Malmoth Laviarm?
Kim jest Memovira?
Kim są stychy
Kim byli Tabahtowie i Daladowie?
Czym jest Piąte Oko?
Kim jest Tol Maguur?
Czym jest Rozpacz?
Czym jest Czarna Trójca?
Czym jest Wieczna Bitwa?
Czym są numenery?
Ezoterie i infosfera
Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera wszystkie informacje potrzebne do dogłębnego poznania i zrozumienia mechanik rządzących najnowszą produkcją studia inXile.
Poradnik podzielony został na dwie główne części: przewodnik po grze orazopis przejścia. W przewodniku znajdują się wszystkie najważniejsze elementy gry. Dokładnie opisane zostały mechaniki rządzące grą, takie jak system walki, testów, wysiłku, awansu oraz dialogów. Kilka rozdziałów poświęconych zostało również rozbudowanemu procesowi tworzenia postaci. Opisane zostały wszystkie dostępne klasy postaci, a także pozostałe modyfikatory opisujące głównego bohatera.
Nie zabrakło także rozdziałów poświęconych możliwym do przyłączenia towarzyszom i kompanom. Opisujemy także enigmaty, osobliwości i artefakty oraz wiele zagadek i wyzwań. Dla początkujących graczy przygotowany został również słowniczek pojęć, pozwalający na zapoznanie się ze specyficznym i złożonym uniwersum gry.
Druga część poradnika zawiera opis wszystkich dostępnych w grze zadań i aktywności. Każda większa lokacja posiada specjalnie przygotowaną mapę z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i postaciami. Odpowiedni podrozdział do mapy zawiera opis wszystkich dostępnych misji i aktywności w danej lokacji, wraz z dokładnym miejscem rozpoczęcia, sposobu odblokowania i przejścia. Dzięki temu poradnikowi odkryjesz miejsca w Dziewiątym Świecie, o których nie miałeś pojęcia.
Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera:
Słowniczek najważniejszych pojęć;
Dokładny
opis
procesu tworzenia postaci;
Charakterystykę
wszystkich
dostępnych klas oraz parametrów postaci;
Opis
umiejętności i zdolności.
Objaśnienia dotyczące
podstawowych
mechanik rozgrywki, takich jak walka, system wysiłku i awansu oraz dialogi;
Mapy
lokacji wraz z sugerowaną kolejnością eksploracji;
Mapki
najważniejszych lokacji z zaznaczonymi ciekawymi miejscami i bohaterami;
Dokładny
opis
przejścia wszystkich zadań głównych i pobocznych.
Wiele
aktywności pobocznych, m. In. questy towarzyszy, spis retrospektorów.
Rozwiązanie
wielu
zagadek w grze.
Jacek "Stranger" Hałas, Grzegorz Misztal, Jakub Bugielski (www.gry-online.pl)
Poradnik do gry składa się z dwóch głównych części. W pierwszej omówiono oraz przedstawiono ogólne porady do gry, wraz z przedstawieniem podstawowych mechanik rządzącą rozgrywką. Druga część składa się z dokładnego opisu przejścia wszystkich zadań dostępnych w grze.
Pierwsza część poradnika przedstawia takie elementy rozgrywki jak dokładny proces tworzenia postaci, omówienie parametrów określających bohatera, system walki, wykonywania testów oraz dialogów. Poza przedstawieniem jak dana mechanika działa i jakie spełnia funkcje, przy każdym rozdziale podane zostały praktyczne wskazówki co do wykorzystania na naszą korzyść danego elementu gry. Dla nowych graczy przygotowany został także krótki słowniczek najważniejszych pojęć, pozwalający zrozumieć podstawowe założenia uniwersum gry Torment: Tides of Numenera.
Druga część poradnika składa się na opis przejścia. Przygotowane zostały specjalne mapki dla każdej najważniejszej lokacji gry. Zaznaczone na nich są na nich szczególnie istotne miejsca, gdzie np. możemy rozpocząć misję, zdobyć jakiś przedmiot lub po prostu wykonać interakcję. Zaznaczono również wszystkie ważne postacie, m.in. handlarzy. W ramach większych lokacji występować mogą również podrozdziały dla mniejszych lokacji lub poświęcone zadaniom głównym i pobocznym.
Oznaczenia kolorystyczne użyte w poradniku:
Kolor zielony
- spotykane
w grze postaci i bohaterowie
Kolor pomarańczowy
- nazwy
zadań
Kolor niebieski
- zdolności
i
umiejętności
Kolor brązowy
- nazwy
lokacji
Kursywa
- inne
ważne pojęcia wymagające oznaczenia
Poniżej znajduje się lista osiągnięć dostępnych w grze Torment: Tides of Numenera. Są one wspólne dla wszystkich wersji gry - tej na komputery osobiste (osiągnięcia usługi Steam), tej na konsole Xbox One i tej na konsole PlayStation 4 (trofea).
Uwaga - Rozdział o trofeach jest w przygotowaniu.
A
City Carved in Stone
A
God in Human Skin
A
New Beginning
A
New Family
A
New Home
Accidental
Savior
All
Too Human
Always
in Touch
Ascende
d
Back
to the Farm
Belove
d
Belly
of the Beast
Buckle
Down
Castoff's
Fate
Crystalline
Vista
Dangerous
Ideals
Death
Wish
Despise
d
For
Knowledge?
Foremen
Don't Forget
Free
Minds
Going
Home
Hall
of Memories
Homeworld
Bound
I
Clank When I Walk
Ill-Gotten
Gains
Inside
Man
It's
for the Best
Just
a Taste
Keep
Your Friends Close
Knowledge
Seeker
Legac
y
Limits
of Human Capacity
Live
Another Life
Love
Restored
Memovir
a
Mere
Explorer
Monuments
to the Past
Not
Dead Yet
Overloa
d
Peace
Bringer
Priest
Restored
Private
Property
Rising
Phoenix
Sanctuar
y
Successo
r
Terminal
Velocity
The
Dying Light
The
Last Castoff
This
is MY Cult
Transdimensional
Midwife
Valley's
Hero
War
Machine
Wymagania: Musisz dotrzeć do miasta Klify Sagusa.
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Otrzymasz je po zaliczeniu prologu.
Wymagania: Musisz stać się Panem Wcieleń (Changing God).
Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry. Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.
Wymagania: Musisz obudzić się w Labiryncie po śmierci.
Komentarz: Trofeum to jest praktycznie nie do pominięcia. W grze łatwo można zginąć, a ponadto możesz przenieść się do Labiryntu na wiele innych sposobów (np. wypijając specjalny napój czy dając się wprowadzić w trans).
Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Rhin pozostała z głównym bohaterem.
Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. W taki sposób poprowadź wspomniany quest żeby Rhin nie została oddana Tol Maguur (szczegółowe informacje są na stronie z opisem tego questu).
Wymagania: Musisz poznać prawdę na temat pochodzenia Jherema.
Komentarz: Jherem to chłopczyk biegający po południowej części Małego Rynkuw KlifachSagusa (M3.13). Możesz go i zaczepić i dokładnie z nim porozmawiać. W celu dowiedzenia się szczegółów na temat miejsca pochodzenia Jherema użyj w trakcie rozmowy z nim Perswazji.
Wymagania: Musisz uratować Memorialistów z Doliny Upadłych Bohaterów poprzez nie odnalezienie ich.
Komentarz: Okazja do zaliczenia tego trofeum pojawia się tuż po przybyciu do doliny (M12.1). Obiecaj pomóc Dzieciom Wiecznych Wrót w odnalezieniu ukrywających się Memorialistów. Są oni za deskami i w zlokalizowaniu ich pomoże ci użycie Percepcji. Po zlokalizowaniu Memorialistów wybierz drugą opcję, a więc zachowaj dla siebie informację o tym, że się tu ukrywają i zatrzyj ślady ich obecności (pierwsza opcja to przekazanie ich kultystom, trzecia to doprowadzenie do śmierci Memorialistów).
Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Callistege stała się w pełni człowiekiem.
Wymagania: Musisz odnaleźć lokację Sala Reliktów (Hall of Relics).
Wymagania: Musisz przenieść świadomość Callistege do Infosfery (Datasphere)
Komentarz: Callistege to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny i na potrzeby tego osiągnięcia musisz zadbać o to żeby dotarła ona z głównym bohaterem niemal do samego finału gry. Po zaliczeniu głównego zadania W głębiny w Wykwicieznajdziesz się w Samotnibez członków drużyny. Musisz wyruszyć na poszukiwania Callistege i przebywa ona w Meandrze Oazy(w Samotni jest portal prowadzący w to miejsce). Po odnalezieniu Callistege potrząśnij nią żeby wyrwać ją z iluzji. W trakcie rozmowy z Callistege możesz nakłonić ją do powrotu do drużyny lub pozwolić jej na zbadanie Infosfery. Na potrzeby opisywanego osiągniecia wybierz ten drugi wariant.
Jeżeli wszystko poprawnie wykonałeś to Callistege rozpłynie się w powietrzu i będzie to oznaczało, że przeniosła się do Infosfery. Oprócz 40 punktów doświadczenia otrzymasz również opisywane trofeum.
Wymagania: Musisz uwolnić Erritisa spod kontroli Audiencji (Audience).
Komentarz: Erritis to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.
Wymagania: Główny bohater musi zyskać sympatię wszystkich członków drużyny.
Wymagania: Musisz dotrzeć do Wykwitu (Bloom).
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Do Wykwitu (Dziedziniec Memoviry) dotrzesz po przetrwaniu ataku na Miel Avest w ramach głównego zadania Sanktuarium Miel Avest.
Wymagania: Musisz sprawić żeby Tybir zawarł ryzykowne porozumienie z Tol Maguur.
Komentarz: Tybir to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Samo osiągnięcie powiązane jest z pobocznym zadaniem Ukochany niewolnik z Klifów Sagusa(M3.14), czyli tym dotyczącym odnalezienia Rhin dla Tol Maguur. Po tym jak we wspomnianym queście zlokalizujesz Rhin doprowadź ją do Tol Maguur i przekaż ją w jej ręce. Zagadaj następnie do Tol Maguur i wyraź chęć odkupienia od niej dziewczynki. Jeżeli Tybir jest w tym momencie w drużynie to zaoferuje on Tol Maguur ciekawy układ - godzinę rozkoszy w zamian za Rhin. Tol Maguur powinna przystać na tę propozycję i oprócz odzyskania Rhin odblokujesz też trofeum.
Wymagania: Musisz uaktywnić komorę rezonansową (Resonance Chamber).
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Do uaktywnienia komory doprowadza się podczas zaliczania głównego zadania W głębiny i dochodzi do tego w Fortecy Memoviryw Wykwicie (M25.2).
Wymagania: Musisz dotrzeć do Wstąpienia (Ascension).
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Wstąpienie to jedna z lokacji w Wykwicie (Bloom). Musisz dotrzeć do lokacji SpadChiurga, aktywować tam portal przy Paszczy, skorzystać z niego i przejść przez Placówkę Handlową. Znajdziesz kolejny portal prowadzący do Wstąpienia (M20.2). Szczegółowe informacje zamieszczone zostały m.in. na stronie z opisem przejścia głównego zadania Cena Dracogena.
Wymagania: Musisz sprawić żeby Matkina przestała żyć w izolacji.
Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry i na jego potrzeby musisz zadbać o to żeby Matkina uczestniczyła w finale (jest ona potencjalnym członkiem drużyny). Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.
Wymagania: Musisz umrzeć w wyniku wypicia zbyt dużej ilości soku Wykwitu (Bloom Juice).
Komentarz: Okazja do zaliczenia tego trofeum pojawia się po dotarciu do lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie. We wschodniej części tej mapy, tuż obok miejsca pobytu handlarki Skaydi, znajduje się zbiornik . Możesz napić się soku z tego zbiornika i żeby zginąć musisz wykonać tę akcję dwukrotnie.
Wymagania: Główny bohater musi być nielubiany przez wszystkich członków drużyny.
Wymagania: Musisz zgładzić Nyktemerona.
Komentarz: W celu doprowadzenia do pojedynku z tym silnym potworem musisz umiejętnie poprowadzić poboczne zadanie Baleazar i bestia w Klifach Sagusa (M3.7). Nyktemeron pojawi się w Rafie Upadłych Światów (M2.3) i to tam może dojść do walki. Informacje na temat pojedynku odnajdziesz w opisie przejścia wspomnianego questu.
Wymagania: Musisz poznać wstydliwy sekret Mina z Tan Liang.
Komentarz: Min z Tan Liang to jeden z członków Zakonu Prawdy (Order of Truth). Możesz go odnaleźć w siedzibie Zakonu Prawdyw Dzielnicy RządowejmiastaKlify Sagusa.
Wymagania: Musisz pokonać Adwersarza (Adversary).
Komentarz: Mowa tu o postaci Maraz'm z pobocznego zadania Oczy Adwersarza z Tawerny Piąte Okoz Klifów Sagusa(M10.2). Zapoznaj się z opisem przejścia wspomnianego questu, a dowiesz się jak odnaleźć Adwersarza i jak pokonać tego przeciwnika.
Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Rhin powróciła do swojego prawdziwego domu.
Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nią inny quest w dalszej części gry.
Wymagania: Musisz odblokować wszystkie elementy w Labiryncie w umyśle głównego bohatera.
Wymagania: Musisz doprowadzić Lascarów do ich domu.
Komentarz: Zagubionych Lascarów odnajdziesz w południowo-wschodnim narożniku lokacji RozległeTrzewiaw Wykwicie (M16.5) i jeden z nich to Arechi. Rozpocznij tam poboczny quest Utkwiłeś na Obcym Wybrzeżu i przyczyń się następnie do odblokowania dostępu do lokacji Zaginione Kotwicowisko. Prowadzi do niej portal przy Paszczy, który można aktywować w dzielnicy Mały Nihileshw Wykwicie(M19.5).
Wymagania: Musisz zakupić wszystkie implanty u Jernaugha.
Komentarz: Jernaugh prowadzi klinikę chirurgiczną w dzielnicy Skraj Klifu w Klifach Sagusa (M6.5). Zapłać za wszystkie oferowane przez niego implanty. Pełna ich lista znajduje się na stronie z opisem mapy M6 oraz na stronie Jakie implanty wybrać? w rozdziale Podstawy rozgrywki.
Wymagania: Musisz znaleźć skarbiec mordenów.
Komentarz: Trofeum to możesz zaliczyć po dotarciu do lokacji Stare Kazamaty Niewolników znajdującej się wWykwicie (Bloom). W północno-zachodniej części tej mapy jest pomieszczenie, w którym skrywa się Błyszkotliwy (M17.7). Wypuść go, wejdź do sali i rozpraw się z przyzwanymi Korpuskularnymi Paszczami. Pokonanie tych potworów odblokuje portal przy Paszczy i wejście w interakcję z nim przeniesie drużynę do skarbca. Bardziej szczegółowy opis dotarcia do skarbca i znajdujących się w nim przedmiotów odnajdziesz na stronie Skarbiec mordenów w naszym poradniku.
Wymagania: Musisz sprawić żeby Coty zdradził dla Ciebie Pierwszą (First).
Komentarz: Coty to niewolnik, którego możesz zakupić podczas wizyty w lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.3). Porozmawiaj na ten temat z Parsimem Flintem i wydaj błyszki na zakup Coty'ego (szczegóły zakupu Coty'ego są przedstawione w opisie przejścia pobocznego zadania Wyzwoleniec).
Wymagania: Musisz sprawić żeby Rhin znalazła nową rodzinę dzięki House of Empty Time.
Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nią inny quest w dalszej części gry.
Wymagania: Musisz stać się głównym daniem dla Dendra O'Hur podczas ich wieczerzy.
Wymagania: Musisz sprawić żeby Aligern uwierzył w to, że główny bohater jest Panem Wcieleń.
Komentarz: Aligern to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.
Wymagania: Musisz podjąć wyzwanie zbadania grobowców Nekropolii dlaTantaluma.
Komentarz: Tantalum to handlarz przebywający w Dolinie Upadłych Bohaterów (M12.8). Porozmawiaj z nim na temat tego wyzwania.
Wymagania: Musisz ukończyć grę.
Wymagania: Musisz awansować na najwyższy poziom postaci.
Komentarz: Pamiętaj o tym żeby zaliczać jak najwięcej zadań i wykonywać wszystkie opcjonalne czynności (badanie interaktywnych obiektów itp.), które gwarantują punkty doświadczenia. Zajrzyj też na stronę Jak szybko zdobywać doświadczenie? w naszym poradniku.
Wymagania: Musisz zaliczyć Retrowizję (Mere).
Komentarz: W trakcie gry kilkukrotnie możesz wziąć udział w scenie paragrafowej związanej właśnie z zaliczeniem tzw. Retrowizji. Po raz pierwszy możesz rozegrać taką scenę podczas spotkania z Matkiną w głównym zadaniu Chłodny, opanowany szelma w Klifach Sagusa. W dalszej części gry Retrowizje uaktywnia się dzięki badaniu odnajdywanych retrospektorów.
Wymagania: Musisz pomóc Tybirowi pogodzić się z Auvignem.
Komentarz: Tybir to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Powiązane z nim poboczne zadanie to Złamane serca i odblokowane ono zostanie tuż po dotarciu w towarzystwie Tybira do Dziedzińca Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.1). Quest ten uaktywni się tylko jeśli Tybir jest w tym momencie członkiem drużyny, tak więc zadbaj o zabranie go ze sobą podczas opuszczania Klifów Sagusa.
Wymagania: Musisz stać się nową Memovirą.
Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry. Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.
Wymagania: Musisz odnaleźć wszystkie retrospektory.
Komentarz: Retrospektory to urządzenia, dzięki którym możliwe jest zaliczanie retrowizji, czyli nietypowych scen paragrafowych. Przedmioty te możesz otrzymywać od postaci niezależnych lub odnajdywać w świecie gry. Lista retrospektorów znajduje się na odrębnej stronie poradnika.
Wymagania: Musisz dotrzeć do Doliny Upadłych Bohaterów.
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Dolinę odwiedza się po opuszczeniu miasta Klify Sagusa.
Wymagania: Musisz uciec Rozpaczy (Sorrow).
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Otrzymasz je na samym początku przygody.
Wymagania: Musisz uaktywnić więcej enigmatów niż jest to dozwolone.
Komentarz: Każdy bohater ma limit enigmatów, które może mieć aktywne bez ryzyka wystąpienia efektów ubocznych (dla głównego bohatera jest to początkowo limit dwóch enigmatów). Przekrocz go poprzez wyposażenie danej postaci w większą liczbę enigmatów. Więcej informacji na temat zagrożeń związanych z używaniem enigmatów znajdziesz na stronie Choroba enigmatoidalna w rozdziale Podstawy rozgrywki.
Wymagania: Musisz zapewnić ukojenie duchowi Choi.
Komentarz: Z Choi powiązane jest poboczne zadanie Odcięte dziecko z Doliny Poległych Bohaterów i odblokowuje się je poprzez zbadanie kryształu (M12.14). Umiejętnie poprowadź ten quest do końca. Jego opis jest w odrębnym rozdziale poradnika.
Wymagania: Musisz przyczynić się do tego żeby Aligern znalazł swoich przyjaciół i rodzinę.
Komentarz: Aligern to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.
Wymagania: Musisz zakupić niewolnika.
Komentarz: Okazja do odblokowania tego trofeum pojawia się tuż po dotarciu do lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.3). Parsim Flint zajmuje się w tym miejscu sprzedażą niewolników i możesz zakupić od niego niewolnika Coty'ego. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w opisie przejścia pobocznego zadania Wyzwoleniec.
Wymagania: Musisz pomóc Feniksowi w odnalezieniu odpowiedzi, których poszukuje.
Komentarz: Feniksa odnajdziesz w Dolinie Upadłych Bohaterów(M12.12) i musisz zaliczyć powiązane z nim poboczne zadanie Mądrość Feniksa. Jego dokładny opis jest w odrębnym rozdziale poradnika.
Wymagania: Musisz dotrzeć do sanktuarium Miel Avest.
Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Miel Avest odnajduje się po zaliczeniu głównego zadania Na tropie konstruktora w Dolinie Upadłych Bohaterów i Nekropolii.
Wymagania: Musisz sprawić żeby Matkina stała się nową Memovirą.
Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry i na jego potrzeby musisz zadbać o to żeby Matkina uczestniczyła w finale (jest ona potencjalnym członkiem drużyny). Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.
Wymagania: Musisz zakończyć swoje życie zanim na dobre się ono rozpocznie.
Komentarz: Trofeum to możesz zdobyć tuż po rozpoczęciu gry i wybraniu płci bohatera. Podczas prowadzenia dialogu ze swoją jaźnią będziesz spadał w przepaść. Szukaj okazji do pikowania w dół i przyśpieszania lotu. Zginiesz dzięki temu zanim rozpocznie się właściwa część prologu.
Wymagania: Musisz wzmocnić nanity Erritisa.
Komentarz: Erritis to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.
Wymagania: Musisz zdobyć wszystkie pozostałe trofea.
Komentarz: Jest to platynowe trofeum dostępne tylko w wersji na PS4.
Wymagania: Musisz przekonać kultystów z Klifów Sagusa, że jesteś Panem Wcieleń.
Komentarz: Kultyści mają swoje obozowisko w dzielnicy Mały Rynek w Klifach Sagusa (M13.2). Porozmawiaj z Kasminą i Mimeonem i w trakcie tego spotkania wyczekuj momentu, w którym będziesz mógł powiedzieć im, że jesteś Panem Wcieleń. W nagrodę zdobędziesz trofeum i dodatkowo będziesz mógł odpoczywać w tym miejscu za darmo.
Wymagania: Musisz uaktywnić nowe minnimy (teleporty).
Wymagania: Musisz pozbyć się Dzieci Wiecznych Wrót z Doliny Poległych Bohaterów.
Komentarz: Możesz tego dokonać przystępując w dolinie do pobocznego zadania Strach bez końca. Opis przejścia tego questu znajduje się w odrębnym rozdziale poradnika.
Wymagania: Musisz pokonać Czyhającego Na Ofiary (Waits-for-Prey).
Komentarz: Czyhający Na Ofiary to potężny konstrukt, którego możesz odnaleźć w lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.8). Podejdź do niego i w trakcie rozmowy zdecyduj się na jego zaatakowanie. Drużyna przeniesiona zostanie na dużą arenę, gdzie rozpocznie się bardzo wymagający pojedynek z konstruktem. Dokładny opis pojedynku z Czyhającym Na Ofiary znajduje się na stronie Jak pokonać konstrukta Czyhający Na Ofiary w Wykwicie?.
1
-
Imię postaci, deskryptor i klasa
Przedstawia imię konkretnej postaci, jej deskryptor oraz główną klasę.
2
-
Dominujący nurt
Wskazuje w jakim nurcie działa dana postać. Do każdego z nurtów przypisany jest określony kolor.
3
-
Poziom doświadczenia
Po zdobyciu określonej liczby punktów doświadczenia, postać osiąga kolejny próg awansu. Co cztery takie progi awansu, postać zdobywa kolejny poziom, co odblokowuje nowe umiejętności, statystyki i zdolności.
4
-
Statystyki
Przedstawiają one punkty życia danej postaci, trzy główne współczynniki w grze (siła, szybkość i inteligencja), oraz maksymalną sumę wysiłku do wykorzystania w danym rzucie.
5
-
Atak
Reprezentuje aktualnie wybraną broń, umiejętność walki danej postaci.
6
-
Parametry obronne
Przedstawia poziom pancerza, odporności, uniki i siłę woli twojej postaci.
8
-
Towarzysze
Znajdziesz tutaj portret głównej postaci i pozostałych towarzyszy. Po naciśnięciu, przeskoczysz na ich kartę postaci.
9
-
Ekwipunek
Otwiera zakładkę z ekwipunkiem. Możesz tutaj zmieniać wyposażenie postaci, przejrzeć zgromadzone przedmioty, czy zmienić dostępne enigmaty.
10
-
Dziennik
Otwiera dziennik zadań, w którym możesz przeczytać o aktualnych i zakończonych zadaniach.
11
-
Umiejętności
Znajdziesz tutaj dostępne umiejętności danej postaci, wraz z ich poziomem zaawansowania.
12
-
Zdolności
Znajdziesz tutaj opanowane zdolności eksploracyjne i bojowe wybranej postaci. Przejrzysz również, do czego bohater nie jest zdolny - np. może nie móc nosić ciężkich broni.
Powyżej znajdziesz opis karty postaci, w której zostały dokładnie opisane parametry Twojej postaci. W karcie znajdziesz szereg interesujących informacji, sprawdzisz który Nurt jest aktualnie dominującym, przejrzysz dostępne umiejętności, czy przeczytasz o bieżących zadaniach w dzienniku. Możesz tutaj również sprawdzić aktualny poziom doświadczenia i dowiedzieć się, ile jeszcze punktów potrzebujesz, by awansować.
Ponadto w odpowiedniej zakładce znajdziesz ekwipunek i dostępne wyposażenie drużyny. Możesz tam modyfikować enigmaty, odpowiednio uzbroić postacie czy szczegółowo przyjrzeć się zebranym przedmiotom.
W rozdziale tym dowiesz się, co zapewniają w Torment: Tides of Numenera atrybuty postaci, których atrybutów potrzebują Glewia, Nano i Szelma oraz do czego służy biegłość postaci.
Twoją postać w największej mierze opisują trzy główne współczynniki - siła, szybkość i intelekt. Atrybuty działają w dość niekonwencjonalny sposób, otóż można je "wydawać", aby aktywować umiejętności, wygrać spór w dialogu lub zwiększyć szansę na powodzenie w zadaniach wykorzystujących wysiłek. Aby odnowić parametry, należy użyć odpowiednich przedmiotów lub udać się drużyną na wypoczynek. Ponadto:
Siła
- reprezentuje ogólną siłę fizyczną postaci i jej wytrzymałość na ataki. Każdy punkt siły zwiększa zdrowie o 1. Jest to najważniejsza atrybut dla klasy
Glewia
.
Szybkość
- to cecha, która wpływa na ogólną zręczność i refleks postaci. Każde dwa punkty szybkości zwiększają parametry uników o 5%. Jest to najważniejszy atrybut dla klasy
Szelma
.
Intelekt
- wskazuje na potencjał umysłowy postaci, siłę woli i ma duży wpływ na ogólną osobowość. Każde dwa punkty intelektu zwiększają Siłę woli o 5%. Jest to najważniejsza atrybut dla klasy
Nano
.
Dodatkowo, obok głównych współczynników znajdziesz informację nt. biegłości - reprezentuje ona dodatkowe predyspozycje danej postaci. Każdy punkt biegłości zmniejsza całkowity koszt aktywacji umiejętności i wydania wysiłku o 1 punkt. Dzięki temu, aktywowanie umiejętności, czy wydanie wysiłku może być darmowe. Pozwala to znacznie zaoszczędzić wydawanie atrybutów, których szczególnie na początku może brakować. Można wybrać dodatkowy punkt biegłości raz na kolejny poziom (tier) doświadczenia.
Bardzo często w czasie gry możesz wchodzić w interakcję z licznymi przedmiotami czy postaciami oraz wykonywać specjalne akcje. Twoja postać posiada trzy pule punktów - siłę, szybkość i intelekt - które możesz użyć, by zwiększyć szansę na powodzenie w tego typu aktywnościach. Wysiłku używamy w niemal wszystkich interakcjach naszej postaci ze światem, między innymi w:
Walce - kryzysach;
Dialogach - szczególnie w chwilach perswazji, oszustwa, zastraszenia, ale również w momencie aktywacji innych biernych umiejętności;
Interakcji ze światem zewnętrznym.
Proces ten jest nazywany w grze wydawaniem wysiłku. Warto eksperymentować - niepowodzenie w takich interakcjach ma często bardziej interesujące efekty niż sukces.
Gdy otworzysz kartę swojej postaci pod głównymi atrybutami znajdziesz Maks. wysiłek - wskazuje on ile maksymalnie wysiłku może postać zużyć w trakcie specjalnych akcji. Maksymalny wysiłek możesz zwiększać przy awansie postaci.
Pamiętaj: Biegłości postaci (symbolizowane w karcie postaci przez małe kuleczki przy atrybutach) pozwalają zmniejszyć wydawany wysiłek, zwiększając tym samym procent sukcesu.
Stany to tymczasowe warunki albo efekty, które mogą ulepszyć lub osłabić statystyki danej postaci. Określone stany najczęściej mają miejsce w czasie trwania kryzysu, gdy jednostki wykorzystują swoje umiejętności. W gdzie można wyróżnić trzy rodzaje stanów: pozytywne, negatywne i neutralne.
Nazwa stanu
Efekty
Przymus (Compelled)
Jednostka jest zmuszona zaatakować cel, który sprowadził na nią ten stan. Najczęściej używane przez wojowników i silne jednostki, które przejmują na siebie "aggro", chroniąc tym samym słabsze jednostki.
Oszołomienie (Dazed)
-30% do prędkości ruchu. Ponadto, postać ma zmniejszoną % szansę na powodzenie w licznych akcjach np. w atakowaniu.
Zdemoralizowany (Demoralized)
Postać ma zmniejszoną % szansę na powodzenie w licznych akcjach.
Zniewolonie (Enthralled)
Postać zostaje zniewolona i zmuszona do walki po stronie osoby, która wywołała ten stan.
Podatność (Vulnerable)
-1 do fizycznych odporności.
Oślepionie (Blinded)
-50% do prędkości ruchu, -35% Uników, -35% do szans ataku, -35% do zadawanych obrażeń.
Utykanie (Hobbled)
-50% do prędkości ruchu, -15% do Uników.
Otoczenie (Flanked)
Prędkość ruchu -30%, Uniki -15%, wszystkie akcje -15%.
Trwały Uraz (Lasting damage)
-1 do jednej z głównych statystyk.
Roztargnienie
Prędkość ruchu -30%, Uniki -15%, Ataki -15%
Zakłócenie Akustyczne (Sonic Discruption)
Pancerz -1
Nazwa stanu
Efekty
Energiczność (Energized)
Konwertuje obrażenia w jeden, określony typ obrażeń, dodając przy tym pomniejsze efekty.
Natchnienie (Inspired)
+5% do Uników, +5% do Siły Woli, +5% do wszystkich rzutów wykorzystujących wysiłek.
Pełnia sił (rested)
+5% do szansy na krytyczne powodzenie w akcjach.
Chroniony
+2 Pancerz, Odpornosć +1.
Nazwa stanu
Efekty
Ukryty (Hidden)
Nie możesz zostać wykryty przez przeciwników, chyba, że wykonasz akcje lub wróg dokona sprawdzenia obszaru.
Każda z postaci w grze ma określone współczynniki obronne, które wpływają na redukcje otrzymywanych obrażeń. W karcie postaci znajdziesz cztery główne parametry:
Pancerz
- zmniejsza otrzymywane obrażenia
fizyczne
. Większość rodzajów broni zadaje tego typu obrażenia. To bardzo ważny współczynnik dla postaci walczących w pierwszej linii.
Odporność
-ten parametr zmniejsza otrzymywane obrażenia:
energetyczne
,
chemiczne
,
mentalne
i
międzywymiarowe
. Ten typ obrażeń zadawany jest najczęściej przez ezoterie i enigmaty.
Uniki
- uniki zwiększają szansę
uniknięcie trafienia
bronią lub pociskiem. Każde 2 punkty szybkości zwiększają uniki o 5%.
Siła woli - zwiększa twoją szanse na odparcie ataków ezoterycznych. Każde 2 punkty intelektu zwiększają siłę woli o 5%.
Współczynniki obronne można głównie zwiększać z pomocą zaklęć i dzięki noszeniu potężnych artefaktów. Najrozsądniej jest jednak uzbrajać w nie jednostki walcząc w zwarciu i trzymać bezpieczny dystans Nano, czy innymi postaciami uzbrojonymi w broń dalekosiężną.
Zdolności eksploracyjne zapewniają premię do wszystkich akcji i wyzwań, zwiększając szansę na sukces. Z niektórymi łączą się też dodatkowe korzyści, takie jak zwiększenie zdrowia, czy liczby enigmatów, które możesz bezpiecznie nosić. Oto spis dostępnych zdolności eksploracyjnych w grze, z dodatkowym opisem przydatności:
Nazwa zdolności
Opis
Przydatność
Rozwalenie
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.
Zwinne ręce
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
3/5, od czasu do czasu możesz skorzystać z tej opcji.
Bieganie
Premia do zasięgu ruchu w trakcie każdego kryzysu.
1/5, choć dodatkowy ruch może być
Wytrzymałość
+5 pkt zdrowia na poziom. Brak wyszkolenia zmniejsza zdrowie o 2 pkt.
4/5, dodatkowe punkty życia zawsze się przydadzą.
Ukrycie
Premia +15% na poziom podczas użycia umiejętności ukrywania się. Dostępne tylko podczas kryzysu.
2/5, ukrywanie się przydaje się bardzo sporadycznie.
Perswazja
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
4/5, bardzo przydatna zdolność, szczególnie dla graczy, którzy stawiają na dyplomacje.
Wiedza o naturze
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.
Wiedza o maszynerii
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.
Leczenie
Używając zdolności lub przedmiotów leczniczych, przywracasz +5pkt zdrowia na poziom.
4/5, dodatkowe leczenie zdecydowanie się przyda.
Oszustwo
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
4/5, bardzo przydatna zdolność, szczególnie dla graczy, którzy stawiają na dyplomacje.
Koncentracja
Zmniejsza kary za noszenie przekształconych artefaktów. Maksymalne wyszkolenie umożliwia dodanie do ekwipunku przekształconych artefaktów na obu miejscach bez wywoływania, negatywnych efektów.
5/5, jedna z najważniejszych zdolności. Artefakty są niezwykle przydatne i warto się nimi posługiwać bez ujemnych kar do statystyk.
Percepcja
Odblokowuje opcje dialogowe oraz dodaje premię +15% na poziom do wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
4/5, bardzo przydatna zdolność, która jako jedna z nielicznych odblokowuje nowe ścieżki dialogowe.
Wiedza mistyczna
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.
Zastraszenie
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
3/5, od czasu do czasu możesz skorzystać z tej opcji.
Użycie enigmatu
Zwiększa limit noszonych przez postać enigmatów o 2 na każdy poziom wyszkolenia. Brak wyszkolenia zmniejsza limit o jeden.
5/5, enigmaty zdecydowanie ułatwiają grę i późniejsze potyczki. Warto je "chomikować" na przyszłość, co ułatwia noszenie wielu na raz.
Anamneza
Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.
5/5, jedna z lepszych umiejętności w grze. Anamneza przewija się przez praktycznie całą grę, a jej użycie umożliwia zdobycie dodatkowych punktów doświadczenia.
Jedność z nurtem
Odblokowuje trudniejsze opcje Wezbrania nurtu.
Umiejętność nabyta fabularnie, odblokowuje unikatowe możliwości interakcji z innymi.
Ponadto, każda ze zdolności posiada dwa poziomy wyszkolenia, które dodatkowo zwiększają specjalizacje. Często jednak zdarza się tak, że nie warto maksymalnie ulepszyć zdolności - dodatkowe 15% powodzenia w akcji po prostu się nie opłacają. Warto więc planować rozwój z pewnym wyprzedzeniem i postawić na uniwersalność postaci. Dobrym posunięciem jest również specjalizowanie każdej postaci z drużyny w innym zdolnościach eksploracyjnych.
Jedną z konieczności w grze jest częste wypoczywanie i regenerowanie głównych statystyk postaci. To z ich pomocą możesz walczyć, wykonywać wszystkie rzuty na wysiłek w grze itp. Dlatego musisz regularnie odnawiać pule, by z powodzeniem przechodzić grę. Istnieją dwie, główne metody na odnowienie statystyk:
Musisz udać się na wypoczynek, gdzie twoja drużyna wypocznie. Zazwyczaj, istnieje kilka miejsc w danej większej lokacji, gdzie możesz wypocząć i odnawiać siły. W Klifach Sagusa jest to hotel Idylli, czy obóz Wyznawców Pana Wcieleń. Po odpoczynku, zregenerujesz całe wszystkie punkty statystyk u całej drużyny. Ponadto, zyskasz pozytywny stan
Pełnia Sił
, który doda +5% do szans na powodzenie krytyczne w akcjach. Zazwyczaj, skorzystanie z wypoczynku jest płatne, więc zadbaj o to, by mieć zapas błyszków.