Torment: Tides of Numenera - poradnik do gry - Grzegorz "Alban3k" Misztal, Jacek "Stranger" Hałas - ebook

Torment: Tides of Numenera - poradnik do gry ebook

Grzegorz "Alban3k" Misztal, Jacek "Stranger" Hałas

0,0

Opis

Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera wszystkie informacje potrzebne do dogłębnego poznania i zrozumienia mechanik rządzących najnowszą produkcją studia inXile.

Poradnik podzielony został na dwie główne części: przewodnik po grze oraz opis przejścia. W przewodniku znajdują się wszystkie najważniejsze elementy gry. Dokładnie opisane zostały mechaniki rządzące grą, takie jak system walki, testów, wysiłku, awansu oraz dialogów. Kilka rozdziałów poświęconych zostało również rozbudowanemu procesowi tworzenia postaci. Opisane zostały wszystkie dostępne klasy postaci, a także pozostałe modyfikatory opisujące głównego bohatera.

Nie zabrakło także rozdziałów poświęconych możliwym do przyłączenia towarzyszom i kompanom. Opisujemy także enigmaty, osobliwości i artefakty oraz wiele zagadek i wyzwań. Dla początkujących graczy przygotowany został również słowniczek pojęć, pozwalający na zapoznanie się ze specyficznym i złożonym uniwersum gry.

Druga część poradnika zawiera opis wszystkich dostępnych w grze zadań i aktywności. Każda większa lokacja posiada specjalnie przygotowaną mapę z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i postaciami. Odpowiedni podrozdział do mapy zawiera opis wszystkich dostępnych misji i aktywności w danej lokacji, wraz z dokładnym miejscem rozpoczęcia, sposobu odblokowania i przejścia. Dzięki temu poradnikowi odkryjesz miejsca w Dziewiątym Świecie, o których nie miałeś pojęcia.

Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera:

  • Słowniczek najważniejszych pojęć;
  • Dokładny opis procesu tworzenia postaci;
  • Charakterystykę wszystkich dostępnych klas oraz parametrów postaci;
  • Opis umiejętności i zdolności.
  • Objaśnienia dotyczące podstawowych mechanik rozgrywki, takich jak walka, system wysiłku i awansu oraz dialogi;
  • Mapy lokacji wraz z sugerowaną kolejnością eksploracji;
  • Mapki najważniejszych lokacji z zaznaczonymi ciekawymi miejscami i bohaterami;
  • Dokładny opis przejścia wszystkich zadań głównych i pobocznych.
  • Wiele aktywności pobocznych, m. In. questy towarzyszy, spis retrospektorów.
  • Rozwiązanie wielu zagadek w grze.

Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera to opis mechanik gry, które pozwolą odnaleźć się Dziewiątym Świecie, porady oraz szczegółowy opis przejścia dostępnych zadań wraz z możliwymi wyborami. W poradniku znajdzie się również leksykon świata.

Torment: Tides of Numenera - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Nano (Aneks)
  • Szelma (Jack) (Aneks)
  • Członkowie drużyny - lista postaci i rekrutacja (Wykwit: Dziedziniec Memoviry (Memovira's Courtyard))
  • Glewia (Glaive) (Aneks)
  • Opis karty postaci (Karawanseraj (Caravanserai))
  • Czy warto zrekrutować Rhin do drużyny? (Zakończenia Torment: Tides of Numenera)
  • Nurty a osobowość postaci (Karawanseraj (Caravanserai))
  • Wybór cechy przewodniej (Karawanseraj (Caravanserai))
  • Kogo wybrać Aligerna czy Callistege? (Wykwit: Placówka Handlowa (Trade Post) Wstąpienie (Ascension))
  • Wybór umiejętności, zdolności i cechy przewodniej (Karawanseraj (Caravanserai))

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 419

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Torment: Tides of Numeneraporadnik do gry

autorzy: Grzegorz "Alban3k" Misztal, Jacek "Stranger" Hałas

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8112-361-7

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1676

[email protected]

Spis treści

Torment Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera - przewodnik do gry

Podział poradnika i oznaczenia | O poradniku

Osiągnięcia i trofea

Podstawy rozgrywki

Opis karty postaci

Atrybuty i biegłość postaci

Mechanika wysiłku

Odporności i stany postaci

Zdolności eksploracyjne postaci

Gdzie można odpocząć w grze i jak odnowić główne statystyki?

Nurty a osobowość postaci

Mechanika awansu

Artefakty i enigmaty

Do czego służą osobliwości?

Przedmioty przekształcone (Bonded items)

Choroba enigmatoidalna (Cypher Sickness)

Zadania czasowe, questy na czas - najważniejsze informacje

Implanty i zabiegi chirurgiczne

Klasy postaci

Glewia (Glaive)

Szelma (Jack)

Nano

Kreacja bohatera

Początek tworzenia postaci

Wybór umiejętności, zdolności i cechy przewodniej

Wybór cechy przewodniej

Przydatne umiejętności na początek

Wybór klasy postaci

Drużyna i postacie NPC

Członkowie drużyny - lista postaci i rekrutacja

Jakie postacie warto dołączyć do drużyny?

Kogo wybrać Aligerna czy Callistege?

Czy warto zrekrutować Rhin do drużyny?

Niezbędnik podróżnika

Jak szybko zdobywać doświadczenie w Torment: Tides of Numenera?

Jak szybko zdobywać błyszki w Torment: Tides of Numenera?

Znaczenie atrybutu "Zdrowie" w grze

Miejsca odblokowywania stałych premii do statystyk

Czym są meandry umysłu labirynt (Samotnia)?

Jak wrócić do labiryntu i jak się z niego wydostać?

Jak przejść Tormenta (prawie) bez walki?

Postacie możliwe do znalezienia w Labiryncie

Zagadki i ważne wydarzenia

Jak rozwiązać zagadkę z zegarem w Klifach Sagusa?

Jak rozwiązać zagadkę z kopułą w Karawanseraj?

Jak rozwiązać zagadkę z piramidą (Zakon Prawdy)?

Czy można ostatecznie umrzeć w Torment: Tides of Numenera?

Jak pokonać Aidana Sitabo w Skraju Klifu?

Gdzie można odpocząć w Klifach Sagusa?

Kto jest mordercą w Klifach Sagusa i kogo może zabić?

Spotkanie ze Srebrnymi Sierotami (Silver Orphans) w Klifach Sagusa

Gdzie znaleźć Aligerna i Callistege jeśli opuszczą drużynę?

Gdzie odnaleźć wszystkie kopie widma kobiety (Tawerna Piąte Oko)

Lista kombinacji (kodów) do unikalnych grobowców (Nekropolia)

Jak skonstruować Pierścień Cieni (The Shadow Ring)

Jak uciec z Sanktuarium Miel Avest?

Jak dotrzeć do Placówki Handlowej i Wstąpienia w Wykwicie?

Jak zdobyć skalpel do otwierania Paszcz w Wykwicie?

Jak przejść przez Najniższą Komorę i dotrzeć do Serca Wykwitu?

Gdzie jest skarbiec mordenów i jak się do niego dostać?

Jak przejść przez Komorę Stazy (Spaczony Meander)?

Jak pokonać konstrukta Czyhający Na Ofiary w Wykwicie?

Lista retrospektorów (merecasters)

Walka i kryzys

Informacje wstępne o walce i kryzysach

Porady ogólne związane z walką i kryzysami

Rozmowa i interakcja w czasie walki

Rodzaje i typy obrażeń

Aneks

Sterowanie PC Torment: Tides of Numenera

Znane błędy, bugi i problemy

Słowniczek pojęć | O poradniku

Wymagania sprzętowe

Opis przejścia

Objaśnienie

Rafa Upadłych Światów | Reef of the Fallen World

Prolog i tworzenie postaci

Mapa Rafy Upadłych Światów | Mapa Reef of the Fallen World

Zniszczona Kopuła (The Broken Dom) M1 - mapa lokacji

Upadek na ziemię - zadanie główne | Fallen to Earth

Mały Rynek | Circus Minor

Mapa Mały Rynek M3 - Circus Minor - mapa lokacji

Ułaskawienie (Stay of Execution) - zadanie poboczne

Beleazar i Bestia - zadanie poboczne (Beleazar and the Beast)

Pożyczone i zgubione - zadanie poboczne (Borrowed and Lost)

Ofiara Rozpaczy - zadanie poboczne (The Sorrow's Prey)

Wyznawcy Pana Wcieleń (Disciples of the Changing God) - zadanie poboczne

Ukochany niewolnik (Beloved Slave) - zadanie poboczne

Bebechy (Underbelly)

Bebechy (Underbelly) M4 - mapa lokacji

Siedliszcze Stychów (Sticha Lair) i Zasypane Rozwidlenie (Buried Crossroads)

Chłodny, opanowany szelma (The Cold, Calculating Jack) - główne zadanie

Niestabilne fundamenty (Shaky Foundations) - zadanie poboczne

Potomstwo Brygadzisty (Foreman's Brood) - zadanie poboczne

Czerwone kręgi (Circles in Red) - zadanie poboczne

Dzielnica Rządowa (Government Square)

Mapa Dzielnicy Rządowej (Government Square) M5

Zakon Prawdy (Order of Truth) M8 - mapa lokacji

Lazaret Zdławionego Echa (The Anechoic Lazaret) - poboczne zadanie

Skraj Klifu (Cliff's Edge)

Mapa Skraju Klifu (Cliff's Edge) - M6

Tawerna Piąte Oko (Fifth Eye Tavern) M10 - mapa lokacji

Niedoskonałe symulakrum (Flawed Simulacrum) - poboczne zadanie

Niewidoczny przeciwnik (Hidden Enemy) - zadanie poboczne

Oczy Adwersarza (Eyes of the Adversary) - zadanie poboczne

Wezwanie na wojnę (A Call to War) - poboczne zadanie

Kłopotliwa córka (Wayward Daughter) - zadanie poboczne

Kłopotliwy syn (Wayward Son) - zadanie poboczne

Szara imitacja (Ashen Imitation) - zadanie poboczne

Karawanseraj (Caravanserai)

Karawanseraj (Caravanserai) M7 - mapa lokacji

Na tropie konstruktora (On the Builder's Trail) - zadanie główne

Jedyna, prawdziwa miłość (One True Love) - zadanie poboczne

Kradzież latającego okrętu (The Airship Theft) - poboczne zadanie

Samotnia Labirynt Meandry Umysłu (The Calm)

Wyrwany umysł

Infekcja (Infection)

Dolina Poległych Bohaterów (Valley of Dead Heroes)

Dolina Poległych Bohaterów (Valley of Dead Heroes) M12 - mapa lokacji

Nekropolia (Necropolis) M13 - mapa lokacji

Zagadka opiekunów (The Caretakers' Riddle) - poboczne zadanie

Strach bez końca (Endless Horror) - poboczne zadanie

Mądrość Feniksa (Phoenix's Wisdom) - poboczne zadanie

Odcięte dziecko (Severed Child) - poboczne zadanie

Sanktuarium Miel Avest (Miel Avest Sanctuary)

Miel Avest (Miel Avest) M14 - mapa lokacji

Sanktuarium Miel Avest (The Sanctuary of Miel Avest) - główne zadanie

Wykwit: Dziedziniec Memoviry (Memovira's Courtyard)

Dziedziniec Memoviry (Memovira's Courtyard) M15 - mapa lokacji

Cena Dracogena (Dracogen's Price) - główne zadanie

Forteca Memoviry (Memovira's Fortress) M25

Wyzwoleniec (Freedman)

Podwójny kłopot (Twice the Trouble)

Pomruki niezadowolenia (Rumblings of Discontent)

Pielęgnowanie piękna (Preservation of Beauty)

Wykwit: Rozległe Trzewia (Vast Interior)

Wykwit: Rozległe Trzewia (Vast Interior) M16 - mapa lokacji

Utkwiłeś na Obcym Wybrzeżu (Marooned on an Alien Shore) - poboczne zadanie

Rękojeść bez ostrza (A Hilt Without a Blade)

Anatema (Anathema)

Wykwit: Stare Kazamaty Niewolników (Old Slave Block)

Stare Kazamaty Niewolników (Old Slave Block) M17 - mapa lokacji

Co wiatry porwały (What the Winds Took)

Wykwit: Spad Chiurga (Chiurgeon Slump)

Spad Chiurga (Chiurgeon Slump) M18 - mapa lokacji

Wykwit: Mały Nihilesh (Small Nihilesh)

Mały Nihilesh (Small Nihilesh) M19 - mapa lokacji

Zaginione Kotwicowisko (Lost Anchorage) M21 - mapa lokacji

Nowonarodzona Paszcza (The Newborn Maw)

Zazdrosne serca (Covetous Hearts)

Znajome przestworza (Familiar Skies)

Wykwit: Placówka Handlowa (Trade Post) Wstąpienie (Ascension)

Placówka Handlowa (Trade Post) i Wstąpienie (Ascension) M20 - mapa lokacji

Kryształowa Grota (Crystalline Cavern) M22 - mapa lokacji

Wykwit: Serce Wykwitu (Bloom Heart)

Gardziel (The Cullet) i Komnata Kości (Chamber of Bones) M23

Najniższa Komora (Nethermost Cavity) i Serce Wykwitu (Bloom Heart) M24

W głębiny (Into the Depths)

Finał Torment: Tides of Numenera

Meander Wiecznej Bitwy (Endless Battle Fathom) i Spaczony Meander M26

Prawo do istnienia (The Right To Exist)

Zakończenia Torment: Tides of Numenera

Wybory, które mają wpływ na zakończenie

Lista zakończeń Torment: Tides of Numenera

Zadania towarzyszy

Zadanie Rhin

Aligern - Pusta Klatka (The Empty Cage)

Erritis - Zagubiony Pasterz (The Lost Shepherd)

Tybir - Złamane Serca (Broken Hearts)

Leksykon nazw i pojęć

Krainy i miejsca

Czym jest Dziewiąty Świat?

Gdzie leży Dolina Poległych Bohaterów?

Skąd pochodzi nazwa Miel Avest?

Gdzie leżą Ostoja, Bezgranicze i Pozagranicze?

Czym jest Wykwit?

Ludzie, frakcje, organizacje

Kim jest Pan Wcieleń

Kim był Inifere?

Kim są Dzieci Wiecznych Wrót?

Co to jest Dendra O'hur?

Kim była Chila?

Kim są Argusowie?

Kim są Adwersarze?

Kim jest Aidan Sitabo?

Feriok z Piątego Oka

Kim był Malmoth Laviarm?

Kim jest Memovira?

Kim są stychy

Kim byli Tabahtowie i Daladowie?

Czym jest Piąte Oko?

Kim jest Tol Maguur?

Pojęcia i zjawiska

Czym jest Rozpacz?

Czym jest Czarna Trójca?

Czym jest Wieczna Bitwa?

Czym są numenery?

Ezoterie i infosfera

Torment Tides of Numenera

Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera wszystkie informacje potrzebne do dogłębnego poznania i zrozumienia mechanik rządzących najnowszą produkcją studia inXile.

Poradnik podzielony został na dwie główne części: przewodnik po grze orazopis przejścia. W przewodniku znajdują się wszystkie najważniejsze elementy gry. Dokładnie opisane zostały mechaniki rządzące grą, takie jak system walki, testów, wysiłku, awansu oraz dialogów. Kilka rozdziałów poświęconych zostało również rozbudowanemu procesowi tworzenia postaci. Opisane zostały wszystkie dostępne klasy postaci, a także pozostałe modyfikatory opisujące głównego bohatera.

Nie zabrakło także rozdziałów poświęconych możliwym do przyłączenia towarzyszom i kompanom. Opisujemy także enigmaty, osobliwości i artefakty oraz wiele zagadek i wyzwań. Dla początkujących graczy przygotowany został również słowniczek pojęć, pozwalający na zapoznanie się ze specyficznym i złożonym uniwersum gry.

Druga część poradnika zawiera opis wszystkich dostępnych w grze zadań i aktywności. Każda większa lokacja posiada specjalnie przygotowaną mapę z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i postaciami. Odpowiedni podrozdział do mapy zawiera opis wszystkich dostępnych misji i aktywności w danej lokacji, wraz z dokładnym miejscem rozpoczęcia, sposobu odblokowania i przejścia. Dzięki temu poradnikowi odkryjesz miejsca w Dziewiątym Świecie, o których nie miałeś pojęcia.

Poradnik do gry Torment: Tides of Numenera zawiera:

Słowniczek najważniejszych pojęć;

Dokładny

opis

procesu tworzenia postaci;

Charakterystykę

wszystkich

dostępnych klas oraz parametrów postaci;

Opis

umiejętności i zdolności.

Objaśnienia dotyczące

podstawowych

mechanik rozgrywki, takich jak walka, system wysiłku i awansu oraz dialogi;

Mapy

lokacji wraz z sugerowaną kolejnością eksploracji;

Mapki

najważniejszych lokacji z zaznaczonymi ciekawymi miejscami i bohaterami;

Dokładny

opis

przejścia wszystkich zadań głównych i pobocznych.

Wiele

aktywności pobocznych, m. In. questy towarzyszy, spis retrospektorów.

Rozwiązanie

wielu

zagadek w grze.

Jacek "Stranger" Hałas, Grzegorz Misztal, Jakub Bugielski (www.gry-online.pl)

Torment: Tides of Numenera - przewodnik do gry

Podział poradnika i oznaczenia | O poradniku

Podział poradnika i oznaczenia

Poradnik do gry składa się z dwóch głównych części. W pierwszej omówiono oraz przedstawiono ogólne porady do gry, wraz z przedstawieniem podstawowych mechanik rządzącą rozgrywką. Druga część składa się z dokładnego opisu przejścia wszystkich zadań dostępnych w grze.

Pierwsza część poradnika przedstawia takie elementy rozgrywki jak dokładny proces tworzenia postaci, omówienie parametrów określających bohatera, system walki, wykonywania testów oraz dialogów. Poza przedstawieniem jak dana mechanika działa i jakie spełnia funkcje, przy każdym rozdziale podane zostały praktyczne wskazówki co do wykorzystania na naszą korzyść danego elementu gry. Dla nowych graczy przygotowany został także krótki słowniczek najważniejszych pojęć, pozwalający zrozumieć podstawowe założenia uniwersum gry Torment: Tides of Numenera.

Druga część poradnika składa się na opis przejścia. Przygotowane zostały specjalne mapki dla każdej najważniejszej lokacji gry. Zaznaczone na nich są na nich szczególnie istotne miejsca, gdzie np. możemy rozpocząć misję, zdobyć jakiś przedmiot lub po prostu wykonać interakcję. Zaznaczono również wszystkie ważne postacie, m.in. handlarzy. W ramach większych lokacji występować mogą również podrozdziały dla mniejszych lokacji lub poświęcone zadaniom głównym i pobocznym.

Oznaczenia kolorystyczne użyte w poradniku:

Kolor zielony

- spotykane

w grze postaci i bohaterowie

Kolor pomarańczowy

- nazwy

zadań

Kolor niebieski

- zdolności

i

umiejętności

Kolor brązowy

- nazwy

lokacji

Kursywa

- inne

ważne pojęcia wymagające oznaczenia

Osiągnięcia i trofea

Poniżej znajduje się lista osiągnięć dostępnych w grze Torment: Tides of Numenera. Są one wspólne dla wszystkich wersji gry - tej na komputery osobiste (osiągnięcia usługi Steam), tej na konsole Xbox One i tej na konsole PlayStation 4 (trofea).

Uwaga - Rozdział o trofeach jest w przygotowaniu.

A

City Carved in Stone

A

God in Human Skin

A

New Beginning

A

New Family

A

New Home

Accidental

Savior

All

Too Human

Always

in Touch

Ascende

d

Back

to the Farm

Belove

d

Belly

of the Beast

Buckle

Down

Castoff's

Fate

Crystalline

Vista

Dangerous

Ideals

Death

Wish

Despise

d

For

Knowledge?

Foremen

Don't Forget

Free

Minds

Going

Home

Hall

of Memories

Homeworld

Bound

I

Clank When I Walk

Ill-Gotten

Gains

Inside

Man

It's

for the Best

Just

a Taste

Keep

Your Friends Close

Knowledge

Seeker

Legac

y

Limits

of Human Capacity

Live

Another Life

Love

Restored

Memovir

a

Mere

Explorer

Monuments

to the Past

Not

Dead Yet

Overloa

d

Peace

Bringer

Priest

Restored

Private

Property

Rising

Phoenix

Sanctuar

y

Successo

r

Terminal

Velocity

The

Dying Light

The

Last Castoff

This

is MY Cult

Transdimensional

Midwife

Valley's

Hero

War

Machine

A City Carved in Stone

Wymagania: Musisz dotrzeć do miasta Klify Sagusa.

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Otrzymasz je po zaliczeniu prologu.

A God in Human Skin

Wymagania: Musisz stać się Panem Wcieleń (Changing God).

Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry. Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.

A New Beginning

Wymagania: Musisz obudzić się w Labiryncie po śmierci.

Komentarz: Trofeum to jest praktycznie nie do pominięcia. W grze łatwo można zginąć, a ponadto możesz przenieść się do Labiryntu na wiele innych sposobów (np. wypijając specjalny napój czy dając się wprowadzić w trans).

A New Family

Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Rhin pozostała z głównym bohaterem.

Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. W taki sposób poprowadź wspomniany quest żeby Rhin nie została oddana Tol Maguur (szczegółowe informacje są na stronie z opisem tego questu).

A New Home

Rozejrzyj się za chłopczykiem w południowej części Małego Rynku w Klifach Sagusa

Wymagania: Musisz poznać prawdę na temat pochodzenia Jherema.

Komentarz: Jherem to chłopczyk biegający po południowej części Małego Rynkuw KlifachSagusa (M3.13). Możesz go i zaczepić i dokładnie z nim porozmawiać. W celu dowiedzenia się szczegółów na temat miejsca pochodzenia Jherema użyj w trakcie rozmowy z nim Perswazji.

Accidental Savior

Użyj Percepcji na deskach i wybierz wariant uniknięcia wyjawienia ich położenia kultystom

Wymagania: Musisz uratować Memorialistów z Doliny Upadłych Bohaterów poprzez nie odnalezienie ich.

Komentarz: Okazja do zaliczenia tego trofeum pojawia się tuż po przybyciu do doliny (M12.1). Obiecaj pomóc Dzieciom Wiecznych Wrót w odnalezieniu ukrywających się Memorialistów. Są oni za deskami i w zlokalizowaniu ich pomoże ci użycie Percepcji. Po zlokalizowaniu Memorialistów wybierz drugą opcję, a więc zachowaj dla siebie informację o tym, że się tu ukrywają i zatrzyj ślady ich obecności (pierwsza opcja to przekazanie ich kultystom, trzecia to doprowadzenie do śmierci Memorialistów).

All Too Human

Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Callistege stała się w pełni człowiekiem.

Always in Touch

Wymagania: Musisz odnaleźć lokację Sala Reliktów (Hall of Relics).

Ascended

Porusz temat Infosfery podczas spotkania z Callistege

Wymagania: Musisz przenieść świadomość Callistege do Infosfery (Datasphere)

Komentarz: Callistege to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny i na potrzeby tego osiągnięcia musisz zadbać o to żeby dotarła ona z głównym bohaterem niemal do samego finału gry. Po zaliczeniu głównego zadania W głębiny w Wykwicieznajdziesz się w Samotnibez członków drużyny. Musisz wyruszyć na poszukiwania Callistege i przebywa ona w Meandrze Oazy(w Samotni jest portal prowadzący w to miejsce). Po odnalezieniu Callistege potrząśnij nią żeby wyrwać ją z iluzji. W trakcie rozmowy z Callistege możesz nakłonić ją do powrotu do drużyny lub pozwolić jej na zbadanie Infosfery. Na potrzeby opisywanego osiągniecia wybierz ten drugi wariant.

Callistege przeniesie swoją świadomość do Infosfery

Jeżeli wszystko poprawnie wykonałeś to Callistege rozpłynie się w powietrzu i będzie to oznaczało, że przeniosła się do Infosfery. Oprócz 40 punktów doświadczenia otrzymasz również opisywane trofeum.

Back to the Farm

Wymagania: Musisz uwolnić Erritisa spod kontroli Audiencji (Audience).

Komentarz: Erritis to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.

Beloved

Wymagania: Główny bohater musi zyskać sympatię wszystkich członków drużyny.

Belly of the Beast

Wymagania: Musisz dotrzeć do Wykwitu (Bloom).

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Do Wykwitu (Dziedziniec Memoviry) dotrzesz po przetrwaniu ataku na Miel Avest w ramach głównego zadania Sanktuarium Miel Avest.

Buckle Down

Tybir powinien wtrącić się do rozmowy po wyrażeniu chęci odkupienia Rhin

Wymagania: Musisz sprawić żeby Tybir zawarł ryzykowne porozumienie z Tol Maguur.

Komentarz: Tybir to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Samo osiągnięcie powiązane jest z pobocznym zadaniem Ukochany niewolnik z Klifów Sagusa(M3.14), czyli tym dotyczącym odnalezienia Rhin dla Tol Maguur. Po tym jak we wspomnianym queście zlokalizujesz Rhin doprowadź ją do Tol Maguur i przekaż ją w jej ręce. Zagadaj następnie do Tol Maguur i wyraź chęć odkupienia od niej dziewczynki. Jeżeli Tybir jest w tym momencie w drużynie to zaoferuje on Tol Maguur ciekawy układ - godzinę rozkoszy w zamian za Rhin. Tol Maguur powinna przystać na tę propozycję i oprócz odzyskania Rhin odblokujesz też trofeum.

Castoff's Fate

Wymagania: Musisz uaktywnić komorę rezonansową (Resonance Chamber).

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Do uaktywnienia komory doprowadza się podczas zaliczania głównego zadania W głębiny i dochodzi do tego w Fortecy Memoviryw Wykwicie (M25.2).

Crystalline Vista

Wymagania: Musisz dotrzeć do Wstąpienia (Ascension).

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Wstąpienie to jedna z lokacji w Wykwicie (Bloom). Musisz dotrzeć do lokacji SpadChiurga, aktywować tam portal przy Paszczy, skorzystać z niego i przejść przez Placówkę Handlową. Znajdziesz kolejny portal prowadzący do Wstąpienia (M20.2). Szczegółowe informacje zamieszczone zostały m.in. na stronie z opisem przejścia głównego zadania Cena Dracogena.

Dangerous Ideals

Wymagania: Musisz sprawić żeby Matkina przestała żyć w izolacji.

Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry i na jego potrzeby musisz zadbać o to żeby Matkina uczestniczyła w finale (jest ona potencjalnym członkiem drużyny). Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.

Death Wish

Soku Wykwitu możesz skosztować m.in. na Dziedzińcu Memoviry

Wymagania: Musisz umrzeć w wyniku wypicia zbyt dużej ilości soku Wykwitu (Bloom Juice).

Komentarz: Okazja do zaliczenia tego trofeum pojawia się po dotarciu do lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie. We wschodniej części tej mapy, tuż obok miejsca pobytu handlarki Skaydi, znajduje się zbiornik . Możesz napić się soku z tego zbiornika i żeby zginąć musisz wykonać tę akcję dwukrotnie.

Despised

Wymagania: Główny bohater musi być nielubiany przez wszystkich członków drużyny.

For Knowledge?

Nyktemeron to jedna z potężniejszych kreatur do zgładzenia w początkowej fazie gry

Wymagania: Musisz zgładzić Nyktemerona.

Komentarz: W celu doprowadzenia do pojedynku z tym silnym potworem musisz umiejętnie poprowadzić poboczne zadanie Baleazar i bestia w Klifach Sagusa (M3.7). Nyktemeron pojawi się w Rafie Upadłych Światów (M2.3) i to tam może dojść do walki. Informacje na temat pojedynku odnajdziesz w opisie przejścia wspomnianego questu.

Foremen Don't Forget

Wymagania: Musisz poznać wstydliwy sekret Mina z Tan Liang.

Komentarz: Min z Tan Liang to jeden z członków Zakonu Prawdy (Order of Truth). Możesz go odnaleźć w siedzibie Zakonu Prawdyw Dzielnicy RządowejmiastaKlify Sagusa.

Free Minds

Adwersarzem jest Maraz'm

Wymagania: Musisz pokonać Adwersarza (Adversary).

Komentarz: Mowa tu o postaci Maraz'm z pobocznego zadania Oczy Adwersarza z Tawerny Piąte Okoz Klifów Sagusa(M10.2). Zapoznaj się z opisem przejścia wspomnianego questu, a dowiesz się jak odnaleźć Adwersarza i jak pokonać tego przeciwnika.

Going Home

Wymagania: Musisz doprowadzić do tego żeby Rhin powróciła do swojego prawdziwego domu.

Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nią inny quest w dalszej części gry.

Hall of Memories

Wymagania: Musisz odblokować wszystkie elementy w Labiryncie w umyśle głównego bohatera.

Homeworld Bound

Wymagania: Musisz doprowadzić Lascarów do ich domu.

Komentarz: Zagubionych Lascarów odnajdziesz w południowo-wschodnim narożniku lokacji RozległeTrzewiaw Wykwicie (M16.5) i jeden z nich to Arechi. Rozpocznij tam poboczny quest Utkwiłeś na Obcym Wybrzeżu i przyczyń się następnie do odblokowania dostępu do lokacji Zaginione Kotwicowisko. Prowadzi do niej portal przy Paszczy, który można aktywować w dzielnicy Mały Nihileshw Wykwicie(M19.5).

I Clank When I Walk

Klinika Jernaugha jest w dzielnicy Skraj Klifu

Wymagania: Musisz zakupić wszystkie implanty u Jernaugha.

Komentarz: Jernaugh prowadzi klinikę chirurgiczną w dzielnicy Skraj Klifu w Klifach Sagusa (M6.5). Zapłać za wszystkie oferowane przez niego implanty. Pełna ich lista znajduje się na stronie z opisem mapy M6 oraz na stronie Jakie implanty wybrać? w rozdziale Podstawy rozgrywki.

Ill-Gotten Gains

Do skarbca prowadzi portal przy Paszczy w Starych Kazamatach Niewolników

Wymagania: Musisz znaleźć skarbiec mordenów.

Komentarz: Trofeum to możesz zaliczyć po dotarciu do lokacji Stare Kazamaty Niewolników znajdującej się wWykwicie (Bloom). W północno-zachodniej części tej mapy jest pomieszczenie, w którym skrywa się Błyszkotliwy (M17.7). Wypuść go, wejdź do sali i rozpraw się z przyzwanymi Korpuskularnymi Paszczami. Pokonanie tych potworów odblokuje portal przy Paszczy i wejście w interakcję z nim przeniesie drużynę do skarbca. Bardziej szczegółowy opis dotarcia do skarbca i znajdujących się w nim przedmiotów odnajdziesz na stronie Skarbiec mordenów w naszym poradniku.

Inside Man

Wymagania: Musisz sprawić żeby Coty zdradził dla Ciebie Pierwszą (First).

Komentarz: Coty to niewolnik, którego możesz zakupić podczas wizyty w lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.3). Porozmawiaj na ten temat z Parsimem Flintem i wydaj błyszki na zakup Coty'ego (szczegóły zakupu Coty'ego są przedstawione w opisie przejścia pobocznego zadania Wyzwoleniec).

It's for the Best

Wymagania: Musisz sprawić żeby Rhin znalazła nową rodzinę dzięki House of Empty Time.

Komentarz: Rhin możesz przyłączyć do drużyny w pobocznym zadaniu Ukochany niewolnik w Klifach Sagusa. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nią inny quest w dalszej części gry.

Just a Taste

Wymagania: Musisz stać się głównym daniem dla Dendra O'Hur podczas ich wieczerzy.

Keep Your Friends Close

Wymagania: Musisz sprawić żeby Aligern uwierzył w to, że główny bohater jest Panem Wcieleń.

Komentarz: Aligern to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.

Knowledge Seeker

Tantalum stoi niedaleko wejścia do Nekroplii i musisz z nim pogadać na temat badania grobowców

Wymagania: Musisz podjąć wyzwanie zbadania grobowców Nekropolii dlaTantaluma.

Komentarz: Tantalum to handlarz przebywający w Dolinie Upadłych Bohaterów (M12.8). Porozmawiaj z nim na temat tego wyzwania.

Legacy

Wymagania: Musisz ukończyć grę.

Limits of Human Capacity

Wymagania: Musisz awansować na najwyższy poziom postaci.

Komentarz: Pamiętaj o tym żeby zaliczać jak najwięcej zadań i wykonywać wszystkie opcjonalne czynności (badanie interaktywnych obiektów itp.), które gwarantują punkty doświadczenia. Zajrzyj też na stronę Jak szybko zdobywać doświadczenie? w naszym poradniku.

Live Another Life

Wymagania: Musisz zaliczyć Retrowizję (Mere).

Komentarz: W trakcie gry kilkukrotnie możesz wziąć udział w scenie paragrafowej związanej właśnie z zaliczeniem tzw. Retrowizji. Po raz pierwszy możesz rozegrać taką scenę podczas spotkania z Matkiną w głównym zadaniu Chłodny, opanowany szelma w Klifach Sagusa. W dalszej części gry Retrowizje uaktywnia się dzięki badaniu odnajdywanych retrospektorów.

Love Restored

Wymagania: Musisz pomóc Tybirowi pogodzić się z Auvignem.

Komentarz: Tybir to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Powiązane z nim poboczne zadanie to Złamane serca i odblokowane ono zostanie tuż po dotarciu w towarzystwie Tybira do Dziedzińca Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.1). Quest ten uaktywni się tylko jeśli Tybir jest w tym momencie członkiem drużyny, tak więc zadbaj o zabranie go ze sobą podczas opuszczania Klifów Sagusa.

Memovira

Wymagania: Musisz stać się nową Memovirą.

Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry. Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.

Mere Explorer

Wymagania: Musisz odnaleźć wszystkie retrospektory.

Komentarz: Retrospektory to urządzenia, dzięki którym możliwe jest zaliczanie retrowizji, czyli nietypowych scen paragrafowych. Przedmioty te możesz otrzymywać od postaci niezależnych lub odnajdywać w świecie gry. Lista retrospektorów znajduje się na odrębnej stronie poradnika.

Monuments to the Past

Wymagania: Musisz dotrzeć do Doliny Upadłych Bohaterów.

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Dolinę odwiedza się po opuszczeniu miasta Klify Sagusa.

Not Dead Yet

Wymagania: Musisz uciec Rozpaczy (Sorrow).

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Otrzymasz je na samym początku przygody.

Overload

Wymagania: Musisz uaktywnić więcej enigmatów niż jest to dozwolone.

Komentarz: Każdy bohater ma limit enigmatów, które może mieć aktywne bez ryzyka wystąpienia efektów ubocznych (dla głównego bohatera jest to początkowo limit dwóch enigmatów). Przekrocz go poprzez wyposażenie danej postaci w większą liczbę enigmatów. Więcej informacji na temat zagrożeń związanych z używaniem enigmatów znajdziesz na stronie Choroba enigmatoidalna w rozdziale Podstawy rozgrywki.

Peace Bringer

Wymagania: Musisz zapewnić ukojenie duchowi Choi.

Komentarz: Z Choi powiązane jest poboczne zadanie Odcięte dziecko z Doliny Poległych Bohaterów i odblokowuje się je poprzez zbadanie kryształu (M12.14). Umiejętnie poprowadź ten quest do końca. Jego opis jest w odrębnym rozdziale poradnika.

Priest Restored

Wymagania: Musisz przyczynić się do tego żeby Aligern znalazł swoich przyjaciół i rodzinę.

Komentarz: Aligern to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.

Private Property

Coty'ego możesz zakupić tuż po dotarciu do Wykwitu

Wymagania: Musisz zakupić niewolnika.

Komentarz: Okazja do odblokowania tego trofeum pojawia się tuż po dotarciu do lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.3). Parsim Flint zajmuje się w tym miejscu sprzedażą niewolników i możesz zakupić od niego niewolnika Coty'ego. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w opisie przejścia pobocznego zadania Wyzwoleniec.

Rising Phoenix

Wymagania: Musisz pomóc Feniksowi w odnalezieniu odpowiedzi, których poszukuje.

Komentarz: Feniksa odnajdziesz w Dolinie Upadłych Bohaterów(M12.12) i musisz zaliczyć powiązane z nim poboczne zadanie Mądrość Feniksa. Jego dokładny opis jest w odrębnym rozdziale poradnika.

Sanctuary

Wymagania: Musisz dotrzeć do sanktuarium Miel Avest.

Komentarz: Jest to trofeum związane z postępami w grze. Miel Avest odnajduje się po zaliczeniu głównego zadania Na tropie konstruktora w Dolinie Upadłych Bohaterów i Nekropolii.

Successor

Wymagania: Musisz sprawić żeby Matkina stała się nową Memovirą.

Komentarz: Jest to trofeum związane z jednym z kilku możliwych zakończeń gry i na jego potrzeby musisz zadbać o to żeby Matkina uczestniczyła w finale (jest ona potencjalnym członkiem drużyny). Przejdź do strony Lista zakończeń żeby dowiedzieć się więcej na ten temat. Dobrze jest też przed ostatnim spotkaniem z Rozpaczą zachować swoje postępy. Pozwoli ci to łatwo powtórzyć finał jeśli nie wybierzesz właściwej opcji zachowania lub jeśli będziesz chciał wybrać zakończenie powiązane z jakimś innym osiągnięciem.

Terminal Velocity

Wymagania: Musisz zakończyć swoje życie zanim na dobre się ono rozpocznie.

Komentarz: Trofeum to możesz zdobyć tuż po rozpoczęciu gry i wybraniu płci bohatera. Podczas prowadzenia dialogu ze swoją jaźnią będziesz spadał w przepaść. Szukaj okazji do pikowania w dół i przyśpieszania lotu. Zginiesz dzięki temu zanim rozpocznie się właściwa część prologu.

The Dying Light

Wymagania: Musisz wzmocnić nanity Erritisa.

Komentarz: Erritis to jedna z osób, które możesz przyłączyć do drużyny. Na potrzeby tego trofeum musisz wykonać powiązany z nim quest w dalszej części gry.

The Last Castoff

Wymagania: Musisz zdobyć wszystkie pozostałe trofea.

Komentarz: Jest to platynowe trofeum dostępne tylko w wersji na PS4.

This is MY Cult

Zagadaj do kultystów stojących przy zegarze i powiedz im, że jesteś Panem Wcieleń

Wymagania: Musisz przekonać kultystów z Klifów Sagusa, że jesteś Panem Wcieleń.

Komentarz: Kultyści mają swoje obozowisko w dzielnicy Mały Rynek w Klifach Sagusa (M13.2). Porozmawiaj z Kasminą i Mimeonem i w trakcie tego spotkania wyczekuj momentu, w którym będziesz mógł powiedzieć im, że jesteś Panem Wcieleń. W nagrodę zdobędziesz trofeum i dodatkowo będziesz mógł odpoczywać w tym miejscu za darmo.

Transdimensional Midwife

Wymagania: Musisz uaktywnić nowe minnimy (teleporty).

Valley's Hero

Wymagania: Musisz pozbyć się Dzieci Wiecznych Wrót z Doliny Poległych Bohaterów.

Komentarz: Możesz tego dokonać przystępując w dolinie do pobocznego zadania Strach bez końca. Opis przejścia tego questu znajduje się w odrębnym rozdziale poradnika.

War Machine

Zaatakuj konstrukta żeby przystąpić z nim do walki

Wymagania: Musisz pokonać Czyhającego Na Ofiary (Waits-for-Prey).

Komentarz: Czyhający Na Ofiary to potężny konstrukt, którego możesz odnaleźć w lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie (Bloom) (M15.8). Podejdź do niego i w trakcie rozmowy zdecyduj się na jego zaatakowanie. Drużyna przeniesiona zostanie na dużą arenę, gdzie rozpocznie się bardzo wymagający pojedynek z konstruktem. Dokładny opis pojedynku z Czyhającym Na Ofiary znajduje się na stronie Jak pokonać konstrukta Czyhający Na Ofiary w Wykwicie?.

Podstawy rozgrywki

Opis karty postaci

Torment - Karta postaci

Opis Torment - Karta postaci

1

-

Imię postaci, deskryptor i klasa

Przedstawia imię konkretnej postaci, jej deskryptor oraz główną klasę.

2

-

Dominujący nurt

Wskazuje w jakim nurcie działa dana postać. Do każdego z nurtów przypisany jest określony kolor.

3

-

Poziom doświadczenia

Po zdobyciu określonej liczby punktów doświadczenia, postać osiąga kolejny próg awansu. Co cztery takie progi awansu, postać zdobywa kolejny poziom, co odblokowuje nowe umiejętności, statystyki i zdolności.

4

-

Statystyki

Przedstawiają one punkty życia danej postaci, trzy główne współczynniki w grze (siła, szybkość i inteligencja), oraz maksymalną sumę wysiłku do wykorzystania w danym rzucie.

5

-

Atak

Reprezentuje aktualnie wybraną broń, umiejętność walki danej postaci.

6

-

Parametry obronne

Przedstawia poziom pancerza, odporności, uniki i siłę woli twojej postaci.

8

-

Towarzysze

Znajdziesz tutaj portret głównej postaci i pozostałych towarzyszy. Po naciśnięciu, przeskoczysz na ich kartę postaci.

9

-

Ekwipunek

Otwiera zakładkę z ekwipunkiem. Możesz tutaj zmieniać wyposażenie postaci, przejrzeć zgromadzone przedmioty, czy zmienić dostępne enigmaty.

10

-

Dziennik

Otwiera dziennik zadań, w którym możesz przeczytać o aktualnych i zakończonych zadaniach.

11

-

Umiejętności

Znajdziesz tutaj dostępne umiejętności danej postaci, wraz z ich poziomem zaawansowania.

12

-

Zdolności

Znajdziesz tutaj opanowane zdolności eksploracyjne i bojowe wybranej postaci. Przejrzysz również, do czego bohater nie jest zdolny - np. może nie móc nosić ciężkich broni.

Powyżej znajdziesz opis karty postaci, w której zostały dokładnie opisane parametry Twojej postaci. W karcie znajdziesz szereg interesujących informacji, sprawdzisz który Nurt jest aktualnie dominującym, przejrzysz dostępne umiejętności, czy przeczytasz o bieżących zadaniach w dzienniku. Możesz tutaj również sprawdzić aktualny poziom doświadczenia i dowiedzieć się, ile jeszcze punktów potrzebujesz, by awansować.

Ponadto w odpowiedniej zakładce znajdziesz ekwipunek i dostępne wyposażenie drużyny. Możesz tam modyfikować enigmaty, odpowiednio uzbroić postacie czy szczegółowo przyjrzeć się zebranym przedmiotom.

Atrybuty i biegłość postaci

Twoją postać opisują trzy główne współczynniki, które możesz rozdysponowywać na umiejętności i specjalne akcje

W rozdziale tym dowiesz się, co zapewniają w Torment: Tides of Numenera atrybuty postaci, których atrybutów potrzebują Glewia, Nano i Szelma oraz do czego służy biegłość postaci.

Twoją postać w największej mierze opisują trzy główne współczynniki - siła, szybkość i intelekt. Atrybuty działają w dość niekonwencjonalny sposób, otóż można je "wydawać", aby aktywować umiejętności, wygrać spór w dialogu lub zwiększyć szansę na powodzenie w zadaniach wykorzystujących wysiłek. Aby odnowić parametry, należy użyć odpowiednich przedmiotów lub udać się drużyną na wypoczynek. Ponadto:

Siła

- reprezentuje ogólną siłę fizyczną postaci i jej wytrzymałość na ataki. Każdy punkt siły zwiększa zdrowie o 1. Jest to najważniejsza atrybut dla klasy

Glewia

.

Szybkość

- to cecha, która wpływa na ogólną zręczność i refleks postaci. Każde dwa punkty szybkości zwiększają parametry uników o 5%. Jest to najważniejszy atrybut dla klasy

Szelma

.

Intelekt

- wskazuje na potencjał umysłowy postaci, siłę woli i ma duży wpływ na ogólną osobowość. Każde dwa punkty intelektu zwiększają Siłę woli o 5%. Jest to najważniejsza atrybut dla klasy

Nano

.

Dodatkowo, obok głównych współczynników znajdziesz informację nt. biegłości - reprezentuje ona dodatkowe predyspozycje danej postaci. Każdy punkt biegłości zmniejsza całkowity koszt aktywacji umiejętności i wydania wysiłku o 1 punkt. Dzięki temu, aktywowanie umiejętności, czy wydanie wysiłku może być darmowe. Pozwala to znacznie zaoszczędzić wydawanie atrybutów, których szczególnie na początku może brakować. Można wybrać dodatkowy punkt biegłości raz na kolejny poziom (tier) doświadczenia.

Mechanika wysiłku

Możesz wybrać, ile punktów danego atrybutu chcesz wydać w formie wysiłku - procentowa suma oznacza finalną szansę na sukces.

Bardzo często w czasie gry możesz wchodzić w interakcję z licznymi przedmiotami czy postaciami oraz wykonywać specjalne akcje. Twoja postać posiada trzy pule punktów - siłę, szybkość i intelekt - które możesz użyć, by zwiększyć szansę na powodzenie w tego typu aktywnościach. Wysiłku używamy w niemal wszystkich interakcjach naszej postaci ze światem, między innymi w:

Walce - kryzysach;

Dialogach - szczególnie w chwilach perswazji, oszustwa, zastraszenia, ale również w momencie aktywacji innych biernych umiejętności;

Interakcji ze światem zewnętrznym.

Proces ten jest nazywany w grze wydawaniem wysiłku. Warto eksperymentować - niepowodzenie w takich interakcjach ma często bardziej interesujące efekty niż sukces.

Gdy otworzysz kartę swojej postaci pod głównymi atrybutami znajdziesz Maks. wysiłek - wskazuje on ile maksymalnie wysiłku może postać zużyć w trakcie specjalnych akcji. Maksymalny wysiłek możesz zwiększać przy awansie postaci.

Pamiętaj: Biegłości postaci (symbolizowane w karcie postaci przez małe kuleczki przy atrybutach) pozwalają zmniejszyć wydawany wysiłek, zwiększając tym samym procent sukcesu.

Odporności i stany postaci

Stany to tymczasowe warunki albo efekty, które mogą ulepszyć lub osłabić statystyki danej postaci. Określone stany najczęściej mają miejsce w czasie trwania kryzysu, gdy jednostki wykorzystują swoje umiejętności. W gdzie można wyróżnić trzy rodzaje stanów: pozytywne, negatywne i neutralne.

Stany negatywne

Nazwa stanu

Efekty

Przymus (Compelled)

Jednostka jest zmuszona zaatakować cel, który sprowadził na nią ten stan. Najczęściej używane przez wojowników i silne jednostki, które przejmują na siebie "aggro", chroniąc tym samym słabsze jednostki.

Oszołomienie (Dazed)

-30% do prędkości ruchu. Ponadto, postać ma zmniejszoną % szansę na powodzenie w licznych akcjach np. w atakowaniu.

Zdemoralizowany (Demoralized)

Postać ma zmniejszoną % szansę na powodzenie w licznych akcjach.

Zniewolonie (Enthralled)

Postać zostaje zniewolona i zmuszona do walki po stronie osoby, która wywołała ten stan.

Podatność (Vulnerable)

-1 do fizycznych odporności.

Oślepionie (Blinded)

-50% do prędkości ruchu, -35% Uników, -35% do szans ataku, -35% do zadawanych obrażeń.

Utykanie (Hobbled)

-50% do prędkości ruchu, -15% do Uników.

Otoczenie (Flanked)

Prędkość ruchu -30%, Uniki -15%, wszystkie akcje -15%.

Trwały Uraz (Lasting damage)

-1 do jednej z głównych statystyk.

Roztargnienie

Prędkość ruchu -30%, Uniki -15%, Ataki -15%

Zakłócenie Akustyczne (Sonic Discruption)

Pancerz -1

Stany pozytywne

Nazwa stanu

Efekty

Energiczność (Energized)

Konwertuje obrażenia w jeden, określony typ obrażeń, dodając przy tym pomniejsze efekty.

Natchnienie (Inspired)

+5% do Uników, +5% do Siły Woli, +5% do wszystkich rzutów wykorzystujących wysiłek.

Pełnia sił (rested)

+5% do szansy na krytyczne powodzenie w akcjach.

Chroniony

+2 Pancerz, Odpornosć +1.

Stany neutralne

Nazwa stanu

Efekty

Ukryty (Hidden)

Nie możesz zostać wykryty przez przeciwników, chyba, że wykonasz akcje lub wróg dokona sprawdzenia obszaru.

Obrona

Współczynniki obronne możesz sprawdzić w karcie postaci.

Każda z postaci w grze ma określone współczynniki obronne, które wpływają na redukcje otrzymywanych obrażeń. W karcie postaci znajdziesz cztery główne parametry:

Pancerz

- zmniejsza otrzymywane obrażenia

fizyczne

. Większość rodzajów broni zadaje tego typu obrażenia. To bardzo ważny współczynnik dla postaci walczących w pierwszej linii.

Odporność

-ten parametr zmniejsza otrzymywane obrażenia:

energetyczne

,

chemiczne

,

mentalne

i

międzywymiarowe

. Ten typ obrażeń zadawany jest najczęściej przez ezoterie i enigmaty.

Uniki

- uniki zwiększają szansę

uniknięcie trafienia

bronią lub pociskiem. Każde 2 punkty szybkości zwiększają uniki o 5%.

Siła woli - zwiększa twoją szanse na odparcie ataków ezoterycznych. Każde 2 punkty intelektu zwiększają siłę woli o 5%.

Współczynniki obronne można głównie zwiększać z pomocą zaklęć i dzięki noszeniu potężnych artefaktów. Najrozsądniej jest jednak uzbrajać w nie jednostki walcząc w zwarciu i trzymać bezpieczny dystans Nano, czy innymi postaciami uzbrojonymi w broń dalekosiężną.

Zdolności eksploracyjne postaci

Zdolności eksploracyjne zapewniają premię do wszystkich akcji i wyzwań, zwiększając szansę na sukces. Z niektórymi łączą się też dodatkowe korzyści, takie jak zwiększenie zdrowia, czy liczby enigmatów, które możesz bezpiecznie nosić. Oto spis dostępnych zdolności eksploracyjnych w grze, z dodatkowym opisem przydatności:

Nazwa zdolności

Opis

Przydatność

Rozwalenie

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.

Zwinne ręce

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

3/5, od czasu do czasu możesz skorzystać z tej opcji.

Bieganie

Premia do zasięgu ruchu w trakcie każdego kryzysu.

1/5, choć dodatkowy ruch może być

Wytrzymałość

+5 pkt zdrowia na poziom. Brak wyszkolenia zmniejsza zdrowie o 2 pkt.

4/5, dodatkowe punkty życia zawsze się przydadzą.

Ukrycie

Premia +15% na poziom podczas użycia umiejętności ukrywania się. Dostępne tylko podczas kryzysu.

2/5, ukrywanie się przydaje się bardzo sporadycznie.

Perswazja

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

4/5, bardzo przydatna zdolność, szczególnie dla graczy, którzy stawiają na dyplomacje.

Wiedza o naturze

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.

Wiedza o maszynerii

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.

Leczenie

Używając zdolności lub przedmiotów leczniczych, przywracasz +5pkt zdrowia na poziom.

4/5, dodatkowe leczenie zdecydowanie się przyda.

Oszustwo

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

4/5, bardzo przydatna zdolność, szczególnie dla graczy, którzy stawiają na dyplomacje.

Koncentracja

Zmniejsza kary za noszenie przekształconych artefaktów. Maksymalne wyszkolenie umożliwia dodanie do ekwipunku przekształconych artefaktów na obu miejscach bez wywoływania, negatywnych efektów.

5/5, jedna z najważniejszych zdolności. Artefakty są niezwykle przydatne i warto się nimi posługiwać bez ujemnych kar do statystyk.

Percepcja

Odblokowuje opcje dialogowe oraz dodaje premię +15% na poziom do wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

4/5, bardzo przydatna zdolność, która jako jedna z nielicznych odblokowuje nowe ścieżki dialogowe.

Wiedza mistyczna

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

2/5, bardzo sporadycznie możesz skorzystać z tej opcji.

Zastraszenie

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

3/5, od czasu do czasu możesz skorzystać z tej opcji.

Użycie enigmatu

Zwiększa limit noszonych przez postać enigmatów o 2 na każdy poziom wyszkolenia. Brak wyszkolenia zmniejsza limit o jeden.

5/5, enigmaty zdecydowanie ułatwiają grę i późniejsze potyczki. Warto je "chomikować" na przyszłość, co ułatwia noszenie wielu na raz.

Anamneza

Premia +15% na poziom wykonywania trudnych akcji związanych z tą zdolnością.

5/5, jedna z lepszych umiejętności w grze. Anamneza przewija się przez praktycznie całą grę, a jej użycie umożliwia zdobycie dodatkowych punktów doświadczenia.

Jedność z nurtem

Odblokowuje trudniejsze opcje Wezbrania nurtu.

Umiejętność nabyta fabularnie, odblokowuje unikatowe możliwości interakcji z innymi.

Ponadto, każda ze zdolności posiada dwa poziomy wyszkolenia, które dodatkowo zwiększają specjalizacje. Często jednak zdarza się tak, że nie warto maksymalnie ulepszyć zdolności - dodatkowe 15% powodzenia w akcji po prostu się nie opłacają. Warto więc planować rozwój z pewnym wyprzedzeniem i postawić na uniwersalność postaci. Dobrym posunięciem jest również specjalizowanie każdej postaci z drużyny w innym zdolnościach eksploracyjnych.

Gdzie można odpocząć w grze i jak odnowić główne statystyki?

W pierwszej lokacji, możesz wypocząć m.in. u Idylli, za 20 błyszków od osoby.

Jedną z konieczności w grze jest częste wypoczywanie i regenerowanie głównych statystyk postaci. To z ich pomocą możesz walczyć, wykonywać wszystkie rzuty na wysiłek w grze itp. Dlatego musisz regularnie odnawiać pule, by z powodzeniem przechodzić grę. Istnieją dwie, główne metody na odnowienie statystyk:

Musisz udać się na wypoczynek, gdzie twoja drużyna wypocznie. Zazwyczaj, istnieje kilka miejsc w danej większej lokacji, gdzie możesz wypocząć i odnawiać siły. W Klifach Sagusa jest to hotel Idylli, czy obóz Wyznawców Pana Wcieleń. Po odpoczynku, zregenerujesz całe wszystkie punkty statystyk u całej drużyny. Ponadto, zyskasz pozytywny stan

Pełnia Sił

, który doda +5% do szans na powodzenie krytyczne w akcjach. Zazwyczaj, skorzystanie z wypoczynku jest płatne, więc zadbaj o to, by mieć zapas błyszków.