Wydawca: GryOnline Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2014

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 20000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 185

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka The Banner Saga - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

Nieoficjalny poradnik do gry The Banner Saga zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia całego trybu dla pojedynczego gracza.  Solucja koncentruje się w głównej mierze na omówieniu wszystkich staczanych przez głównych bohaterów potyczek (także tych, które są opcjonalne) oraz na prześledzeniu odbywanych przez nich rozmów pod kątem możliwych wariantów zachowania i konsekwencji podejmowanych decyzji. Każda z decyzji została szczegółowo opisana i wyjaśniona, co ułatwi ci podjęcie odpowiedniego wyboru.

Pierwsza część niniejszego poradnika dokładnie opisuje zarówno podstawowe jak i bardziej zaawansowane mechanizmy turowych walk, a także porusza kwestie zarządzania karawaną oraz opieki nad grywalnymi postaciami. Z poradnika dowiesz się jak rozwijać dostępnych bohaterów, z jakich umiejętności korzystać i jak dobierać odpowiednie wyposażenie. Dzięki tym informacją bez problemu poradzisz sobie ze wszystkich napotkanymi przeciwnościami i żaden przeciwnik nie sprawi ci większych kłopotów.  Całość dopełnia zestawienie wszystkich dostępnych osiągnięć (achievementów) możliwych do odblokowania w ramach usługi Steam.

The Banner Saga jest debiutanckim projektem niezależnego studia deweloperskiego Stoic założonego przez osoby, które w przeszłości pracowały przy Star Wars: The Old Republic. Jest to mianowicie gra role–playing wyróżniająca się rozbudowanym turowym systemem walk oraz osadzeniem akcji w klimatach mitologii nordyckiej. W trakcie rozgrywki śledzimy poczynania grupy Wikingów przemierzających świat, którego bogowie zginęli w bliżej nieokreślonych okolicznościach.

Poradnik do gry The Banner Saga zawiera:

  • szczegółowy opis przejścia kampanii dla pojedynczego gracza;
  • omówienie wszystkich staczanych przez głównych bohaterów walk;
  • informacje na temat możliwych decyzji oraz ich konsekwencji;
  • opis mechanizmów rządzących turowymi potyczkami;
  • wskazówki odnośnie właściwego zarządzania karawaną;
  • omówienie rozwoju postaci oraz ich ekwipunku;
  • zestawienie osiągnięć (achievementów).

Poradnik do gry The Banner Saga to dokładna solucja z bogato ilustrowanym opisem przejścia. Szczegółowo opisane zostały wszystkie potyczki razem z mechanizmem walk, konsekwencje decyzji oraz zarządzanie karawaną. Opracowanie zamyka zestawienie osiągnięć.

The Banner Saga - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Strand (Rozdział 1 / Chapter 1)
  • Prolog
  • O poradniku ()
  • Einartoft (Rozdział 5 / Chapter 5)
  • Podróż do Vedrfell (Rozdział 1 / Chapter 1)
  • Frostvellr (Rozdział 4 / Chapter 4)
  • Podróż do Ridgehorn (Rozdział 3 / Chapter 3)
  • Podróż do Wyrmtoe (Rozdział 4 / Chapter 4)
  • Skogr (Rozdział 2 / Chapter 2)
  • Walka w lesie (Rozdział 2 / Chapter 2)

Opinie o ebooku The Banner Saga - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

Fragment ebooka The Banner Saga - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

The Banner Sagaporadnik do gry

autor: Jacek "Stranger" Hałas

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8055-690-4

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1443

kontakt@gry-online.pl

Spis treści

The Banner Saga - poradnik do gry

The Banner Saga - poradnik do gry

O poradniku

Wersja mobilna The Banner Saga - iOS/Android

Interfejs rozgrywki

Walka

Lista bohaterów

Rozwój postaci

Karawana

Obozowisko

Miasto

Mapa świata

Walka

Przemieszczanie się po polu bitwy i kolejność ruchów

Zadawanie i otrzymywanie obrażeń

Wykorzystywanie siły woli

Zaawansowane zagrania taktyczne

Typy przeciwników

Karawana

Podstawowe informacje

Morale

Zapasy

Sława (Renown)

Miasta i obozowiska

Dodatkowe zdarzenia

Działania wojenne

Rozwój postaci

Statystyki postaci

Poziomy doświadczenia

Zarządzanie całą drużyną

Artefakty

Specjalne umiejętności

Zestawienia

Bohaterowie

Handlarze

Ważniejsze decyzje

Prolog

Rozdział 1 / Chapter 1

Strand

Podróż do Vedrfell

Vedrfell

Rozdział 2 / Chapter 2

Walka w lesie

Skogr

Podróż do Frostvellr

Frostvellr

Rozdział 3 / Chapter 3

Vedrfell

Podróż do Ridgehorn

Ridgehorn

Podróż do Grofheim

Rozdział 4 / Chapter 4

Frostvellr

Podróż do Wyrmtoe

Wyrmtoe

Podróż do Grofheim

Podróż do Einartoft

Einartoft

Rozdział 5 / Chapter 5

Einartoft

Rozdział 6 / Chapter 6

Podróż do Sigrholm

Sigrholm

Podróż do Boersgard

Rozdział 7 / Chapter 7

Boersgard - początek

Boersgard - oblężenie

Stravhs

Boersgard - przygotowania do finałowej bitwy

Zakończenie 1

Zakończenie 2

Osiągnięcia i Trofea

The Banner Saga - poradnik do gry

Nieoficjalny poradnik do gry The Banner Saga zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia całego trybu dla pojedynczego gracza. Solucja koncentruje się w głównej mierze na omówieniu wszystkich staczanych przez głównych bohaterów potyczek (także tych, które są opcjonalne) oraz na prześledzeniu odbywanych przez nich rozmówpod kątem możliwych wariantów zachowania i konsekwencji podejmowanych decyzji. Każda z decyzji została szczegółowo opisana i wyjaśniona, co ułatwi ci podjęcie odpowiedniego wyboru. Pierwsza część niniejszego poradnika dokładnie opisuje zarówno podstawowe jak i bardziej zaawansowane mechanizmy turowych walk, a także porusza kwestie zarządzania karawaną oraz opieki nad grywalnymi postaciami. Z poradnika dowiesz się jak rozwijać dostępnych bohaterów, z jakich umiejętności korzystać i jak dobierać odpowiednie wyposażenie. Dzięki tym informacją bez problemu poradzisz sobie ze wszystkich napotkanymi przeciwnościami i żaden przeciwnik nie sprawi ci większych kłopotów. Całość dopełnia zestawienie wszystkich dostępnych osiągnięć (achievementów) możliwych do odblokowania w ramach usługi Steam. The Banner Saga jest debiutanckim projektem niezależnego studia deweloperskiego Stoic założonego przez osoby, które w przeszłości pracowały przy Star Wars: The Old Republic. Jest to mianowicie gra role-playing wyróżniająca się rozbudowanym turowym systemem walk oraz osadzeniem akcji w klimatach mitologii nordyckiej. W trakcie rozgrywki śledzimy poczynania grupy Wikingów przemierzających świat, którego bogowie zginęli w bliżej nieokreślonych okolicznościach.

Poradnik do gry The Banner Saga zawiera:

szczegółowy opis przejścia kampanii dla pojedynczego gracza;

omówienie wszystkich staczanych przez głównych bohaterów walk;

informacje na temat możliwych decyzji oraz ich konsekwencji;

opis mechanizmów rządzących turowymi potyczkami;

wskazówki odnośnie właściwego zarządzania karawaną;

omówienie rozwoju postaci oraz ich ekwipunku;

zestawienie osiągnięć (achievementów).

Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)

The Banner Saga - poradnik do gry

O poradniku

Poradnik przygotowywany był w oparciu o domyślnie sugerowany przez grę normalny poziom trudności. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że gra pozwala na zmianę poziomu trudności w dowolnym momencie rozgrywki, tak więc na taki krok możesz zdecydować się na przykład wtedy gdy dana bitwa okaże się dla Ciebie bardzo wymagająca.

Oznaczenia kolorystyczne

W opisie przejścia kampanii dla pojedynczego gracza zastosowane zostały następujące oznaczenia kolorystyczne:

Kolorem

niebieskim

oznaczeni

zostali grywalni bohaterowie oraz wszystkie przyjaźnie nastawione postacie niezależne.

Kolorem

brązowym

oznaczeni

zostali napotykani przez głównych bohaterów przeciwnicy, zarówno ci, których pokonuje się na polu bitwy, jak i postacie pojawiające się jedynie w rozmowach i scenkach przerywnikowych.

Kolorem

zielonym

oznaczone

zostały odnajdywane lub otrzymywane przedmioty.

Kolorem

pomarańczowym

oznaczone

zostały momenty, w których gra przyznaje punkty sławy (renown). Uwaga - W poradniku podane zostały otrzymywane wartości sławy dla normalnego poziomu trudności. Jeśli grasz na wysokim poziomie trudności to możesz w określonych sytuacjach zdobywać więcej sławy.

Dodatkowopogrubioną czcionką oznaczone zostały nazwy odwiedzanych miast, budynków i innych lokacji.

Wersja mobilna The Banner Saga - iOS/Android

The Banner Saga powstało głównie z myślą o pecetach i wersja ta trafiła do sprzedaży w styczniu 2014 roku. Po ukończeniu wydania pecetowego autorzy wzięli się za przenoszenie gry na platformy mobilne i po kilku miesiącach prac produkcja trafiła na iOS i Androida. Edycja na smartfony oraz tablety należy do kategorii premium. Oznacza to, że kupując grę dokonujemy jednorazowej zapłaty i otrzymujemy dostęp do pełnej zawartości. Autorzy nie przewidzieli żadnych, nawet opcjonalnych mikropłatności. Ponadto konwersja nie została w żaden sposób uproszczona lub okrojona. Jest to dokładnie ten sam tytuł, co na pecetach. Zabawa w The Banner Saga sprowadza się głównie do toczenia turowych bitew na pokrytych siatką kwadratów mapach i dokonywania decyzji w sekcjach fabularnych przypominających interaktywny film animowany. Taka specyfika rozgrywki sprawia, że produkcja świetnie sprawdza się na urządzeniach mobilnych. System sterowania został przystosowany do specyfiki ekranów dotykowych i jest prosty w użyciu. Jednocześnie potyczki są szybkie i najczęściej kończą się po maksymalnie kilku minutach, co sprawia, że są dobrze dopasowane do przyzwyczajeń graczy mobilnych, którzy oczekują, że krótkie sesje z grą zapewnią odpowiedni poziom satysfakcji.

Gra potrafi uruchomić się na smartfonach, ale całość znacznie lepiej sprawdza się na dużych ekranach tabletów lub phabletów. Na czterocalowych wyświetlaczach (np. w iPhone 5 i 5S) tekst bywa bardzo mały, choć jednocześnie nigdy nie osiąga poziomu nieczytelnego. Innymi słowy, na małych ekranach da się grać, ale nie jest to optymalne doświadczenie.

Interfejs rozgrywki

Walka

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Walka

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Walka

1

- Przycisk

opcji.

2

- Przycisk

wyświetlania statystyk (nad postaciami z drużyny oraz nad przeciwnikami).

3

- Ikona

symbolizująca aktualne morale.

4

- Róg

wykorzystywany

do dodawania postaciom z drużyny punktów siły woli. Kliknięcie na aktywnej żółtej gwiazdce oznacza użycie rogu.

5

- Przykładowe

statystyki

wyświetlane nad członkiem drużyny: czerwony kolor to siła, niebieski kolor to pancerz, żółty kolor to siła woli.

6

- Przykładowe

statystyki

wyświetlane nad przeciwnikiem: czerwony kolor to siła, niebieski kolor to pancerz, żółty kolor to siła woli.

7

- Okrąg

na

ziemi symbolizujący aktywną w danym momencie postać.

8

- Niebieskie

pole, czyli takie, do którego można dotrzeć bez używania siły woli.

9

- Żółte

pole, czyli

takie, do którego można dotrzeć poświęcając punkt(y) siły woli.

10

- Statystyki

aktywnej postaci.

11

- Lista

prezentująca kolejność ruchu jednostek na polu bitwy. Kliknięcie na jednostce wyświetla jej umiejętności.

12

- Przycisk

pomocy.

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran bitwy. Ważną informacją jest to, że w początkowych walkach niektóre jego elementy (np. róg używany do przydzielania sojusznikom dodatkowych punktów siły woli) są niedostępne i mogą zostać przez grę odblokowane dopiero w kolejnych potyczkach.

Lista bohaterów

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Lista bohaterów

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Lista bohaterów

1

- Aktualna

liczba punktów sławy (Renown).

2

- Lista

postaci wybranych do aktywnej drużyny. Ma ona dodatkowo wpływ na kolejność ruchów w walkach.

3

- Lista

wszystkich dostępnych grywalnych potsaci.

4

- Ikona

pierścienia oznaczająca, że dana postać ma przydzielony jakiś artefakt.

5

- Aktualny

poziom doświadczenia danej postaci.

6

- Lista

wszystkich posiadanych artefaktów.

7

- Przykład

artefaktu

przydzielonego jakiejś postaci.

8

- Przykład artefaktu, który

nie

jest przez nikogo używany.

9

- Wymagania

danego artefaktu odnośnie poziomu doświadczenia bohatera.

10

- Przycisk

pomocy.

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran doboru bohaterów. Górna lista jest najważniejsza, bo to ona zawiera listę postaci, które mają brać udział w kolejnych walkach. Środkowa lista to zestawienie wszystkich dostępnych bohaterów. U dołu ekranu znajduje się z kolei lista wszystkich posiadanych artefaktów.

Rozwój postaci

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Rozwój postaci

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Rozwój postaci

1

- Aktualna

liczba punktów sławy (Renown).

2

- Imię,

poziom

doświadczenia i specjalizacja postaci.

3

- Przycisk

z informacjami na temat przeszłości danej postaci.

4

- Aktualny

stan rozwoju umiejętności postaci. Kliknięcie na ikonie pioruna wyświetla dodatkowe informacje.

5

- Aktualny

stan rozwoju pancerza (Armor).

6

- Aktualny

stan rozwoju siły (Strength).

7

- Aktualny

stan rozwoju siły woli (Willpower).

8

- Aktualny

stan rozwoju wysiłku (Exertion).

9

- Aktualny

stan rozwoju przełamania pancerza (Armor Break).

10

- Przycisk

awansowania postaci na wyższy poziom doświadczenia.

11

- Liczba

zabitych przeciwników. Jeśli lewa wartość jest wyższa niż prawa to można awansować bohatera.

12

- Liczba

dostępnych punktów rozwoju postaci.

13

- Przycisk

pomocy.

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran rozwoju postaci. Warto dodać, że przycisk Promote staje się dostępny tylko jeśli postać może awansować na wyższy poziom doświadczenia (dzieje się tak nawet wtedy gdy na przeprowadzenie takowej operacji nie pozwala aktualna liczba punktów sławy).

Karawana

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Karawana

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Karawana

1

- Aktualna liczba punktów sławy (Renown).

2

- Przycisk opcji.

3

- Aktualny skład karawany i jej morale.

4

- Liczba dni od momentu rozpoczęcia gry.

5

- Przycisk rozstawienia obozowiska.

6

- Liczba zapasów (wartość podawana w dniach do momentu ich wyczerpania).

7

- Wyświetlenie mapy świata.

8

- Karawana (może ona podróżować w lewo lub w prawo).

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran podróży karawany. Wszystkie najważniejsze przyciski (rozstawienie obozowiska, zapasy, morale, skład karawany itp.) zgromadzone są na samej górze. Pozostają one też widoczne za każdym razem gdy zawitasz w jakimś mieście czy zdecydujesz się na rozstawienie obozowiska (kolejne strony tego rozdziału).

Obozowisko

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Obozowisko

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Obozowisko

1

- Namiot treningowy. Wykorzystywany on jest to ćwiczenia walk, aczkolwiek nie jest zawsze dostępny.

2

- Namiot bohaterów. Wykorzystywany on jest do zarządzania zarówno całą drużyną jak i pojedynczymi bohaterami.

3

- Namiot odpoczynku. Wykorzystywany on jest do poprawiania morale karawany, ale traci się w ten sposób czas i zużywa zapasy.

4

- Przykładowa ikona bohatera. Kliknięcie na niej doprowadza do zainicjowania opcjonalnej rozmowy.

5

- Wznowienie podróży.

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran obozowiska. Zawiera on wyłącznie omówienie elementów charakterystycznych dla tego okna, a to dlatego, że znaczenie górnych przycisków zostało przedstawione na stronie Karawana. Uwaga - Nie wszystkie elementy obozu są zawsze dostępne. Co więcej, niektóre funkcje (np. namiot treningowy) stają się aktywne dopiero w dalszej części gry.

Miasto

Mapa The Banner Saga - Interfejs: Miasto

Opis Mapa The Banner Saga - Interfejs: Miasto

1

- Kliknięcie na tym budynku otwiera mapę świata.

2

- Przykładowy interaktywny obszar - doki. Najechanie kursorem nad dany obszar doprowadza do jego podświetlenia.

3

- Targowisko. W miejscu tym możesz zakupić zapasy oraz artefakty.

4

- Budynek bohaterów. Wykorzystywany on jest do zarządzania zarówno całą drużyną jak i pojedynczymi bohaterami.

Powyższy obrazek prezentuje przykładowy ekran miasta/wioski. Zawiera on wyłącznie omówienie elementów charakterystycznych dla tego okna, a to dlatego, że znaczenie górnych przycisków zostało przedstawione na stronie Karawana. Uwaga - Nie wszystkie elementy miasta są zawsze dostępne, gdyż szczególnie w niektórych mniejszych wioskach nie można wykonywać określonych czynności.

Mapa świata

Mapa świata - The Banner Saga

Opis Mapa świata - The Banner Saga

Boersgard

- Boersgard to ostatnie odwiedzane miasto, do którego dociera się w końcówce szóstego rozdziału. W miejscu tym rozgrywa się też cały siódmy rozdział.

Einartoft

- Do Einartoft dociera się w końcówce czwartego rozdziału. W miejscu tym rozgrywa się też cały piąty rozdział.

Frostvellr

- W lokacji tej kończy się drugi rozdział gry i rozpoczyna czwarty.

Grofheim

- Do Grofheim dociera się w końcówce trzeciego rozdziału, aczkolwiek gra nie pozwala na zbadanie tej lokacji.

Haukstorp

- Haukstorp mija się w szóstym rozdziale gry i niestety nie można go odwiedzić.

Reynivik

- Reynivik to niewielka wioska, w której możesz zatrzymać się w szóstym rozdziale gry.

Ridgehorn

- Ridgehorn odwiedza się w trzecim rozdziale gry.

Sigrholm

- Sigrholm odwiedza się w szóstym rozdziale gry.

Skogr

- Skogr to pierwsza wioska odwiedzana w drugim rozdziale kampanii.

Strand

- W lokacji tej rozpoczyna się kampanię.

Verdfell

- Vedrfell odwiedza się w pierwszym rozdziale gry. W lokacji tej rozpoczyna się też trzeci rozdział kampanii.

Wyrmtoe

- W Wyrmtoe składa się krótką wizytę w czwartym rozdziale gry.

Powyższy obrazek prezentuje mapę świata. Okno mapy możesz wywołać w trakcie podróży karawaną lub podczas pobytu w obozowisku czy mieście, oczywiście przy założeniu, że nie jesteś aktualnie zajęty rozmową czy wyborem zachowania dla aktywnego zdarzenia.

Mapa świata w grze The Banner Saga nie ma niestety żadnego praktycznego zdarzenia, a to dlatego, że wszystkie podróże karawany sa odgórnie zaplanowane. Możesz wpływać jedynie na to kiedy w trakcie podróży ma zostać rozstawione obozowisko i czy chcesz zatrzymywać się w niektórych opcjonalnych lokacjach (np. różnorakie wioski czy Reynivik).

Walka

Przemieszczanie się po polu bitwy i kolejność ruchów

Punkty siły woli do przemieszczenia się wykorzystuj tylko gdy widzisz okazję do szybkiego i łatwego pozbycia się oddalonego wroga

Gra już w trakcie walki rozgrywanej w ramach prologu dokładnie wyjaśnia kwestię przemieszczania się po polu bitwy w obrębie niebieskich oraz żółtych pól. Gwoli przypomnienia, niebieskie pola obrazują "standardowy" zasięg dla danej jednostki, a więc z ich wyborem nie wiążą się żadne negatywne skutki. Żółte pola symbolizują z kolei rozszerzony zasięg danej jednostki, przy czym wybierając je musisz liczyć się z koniecznością zużycia punktów siły woli (willpower). Oznacza to tym samym, że żółte pole stają się widoczne i aktywne tylko i wyłącznie jeśli wybrany w danym momencie bohater dysponuje zapasem siły woli. Z żółtych pól polecam korzystać wyłącznie wtedy gdy sterując jakąś postacią zależy ci na jak najszybszym dopadnięciu przeciwnika, nie mogąc rozprawić się z nim na odległość. W przeciwnym wypadku nie warto się śpieszyć i zaoszczędzone punkty siły woli lepiej przeznaczyć na inne cele.

Przy planowaniu kolejnych posunięć bardzo pomocna okazuje się opcja podglądania zasięgu jednostek wroga, a to dlatego, że ustawiając się na polu, które minimalnie wykracza poza zasięg przeciwnika możesz sprawić, że nie będzie on w stanie zaatakować Cię gdy nadejdzie jego tura. Poruszanie się nie jest zresztą obowiązkowe, gdyż równie dobrze możesz pozostać w danej turze w miejscu. Jest to szczególnie wskazane w przypadku łuczników (mogą oni zyskać premię do ataków za pozostawanie w bezruchu) oraz wojowników z tarczami (mogą oni korzystać ze specjalnych umiejętności wzmacniających obronę).

Uwaga - Bohaterowie wykorzystujący w walce dzidy (np. Ludin) nie muszą ustawiać się bezpośrednio przy danym przeciwniku, albowiem są też zdolni do ataków po przekątnej. Warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli ustawienie się w takim miejscu może zapewnić sterowanej postaci lepszą ochronę czy uchronić ją przed natychmiastową reakcją przeciwnika.

Łuczników chowaj za plecami silniejszych postaci

Przed rozpoczęciem większości bitew gra pozwala na rozstawienie swoich jednostek na polu bitwy i nie powinineś pomijać tego kroku, gdyż w wielu przypadkach proponowane ustawienia są kompletnie nietrafione, czy to odsłaniając niepotrzebnie słabszych członków drużyny na ataki czy utrudniając im szybkie zbliżenie się do jednostek wroga.

Jeżeli masz do czynienia z "normalnym" polem bitwy to obszarem do rozstawienia swoich ludzi jest zwykle duży prostokąt. W takiej sytuacji radzę w pierwszej linii ustawiać gigantów oraz dobrych wojowników, a w drugiej linii słabsze postacie ze szczególnym uwzględnieniem łuczników. Niestety, gra czasami mocno rozrzuca wszystkich Twoich ludzi po polu bitwy i w takiej sytuacji odnalezienie najlepszego ustawienia nie jest już takie proste. Generalnie staraj się wybierać takie lokalizacje dla swoich najlepszych oddziałów żeby mogły jak najszybciej przystępować do ataków (najlepiej już w swojej pierwszej turze) i zarazem dbaj odpowiednio o swoich najsłabszych ludzi, powstrzymując wrogów przed wyeliminowaniem ich zanim pomogą reszcie drużyny.

Jedynie w trybie Pillage Mode silniejsza strona konfliktu zyskuje przewagę w kolejności ruchów

Inną kwestią wyjaśnioną w samouczku jest to, że przeciwne strony konfliktu wykonują swoje ruchy na zmianę i początkowo na tę zależność nie ma wpływu liczebność walczących ze sobą grup. Przykładowo, zmniejszenie liczebności wrogiej drużyny z czterech do dwóch postaci nie sprawi nagle, że będą one dwukrotnie rzadziej wykonywały swoje ruchy. Zamiast tego dwie pozostałe jednostki dwa razy częściej niż do tej pory będą mogły przystępować do działania. To jeden z powodów, dla których warto we wczesnej fazie walk pozbywać się silniejszych wrogów, dzięki czemu w końcówce bitwy nie będą mogli często wyprowadzać swoje silne ataki. Sytuacja ulega zmianie dopiero w momencie gdy na polu bitwy pozostaje jeden przeciwnik i załącza się tryb Pillage Mode, gdyż od tego momentu cała Twoja drużyna może wykonać swoje ruchy zanim nadejdzie tura przeciwnika.

Pamiętaj o tym żeby w przerwach między bitwami odwiedzać często ekran bohaterów i planować kolejność ich ruchów na poczet następnych potyczek (kolumna Turn Order). Radzę nadawać najwyższy priorytet gigantom (varl) oraz najsilniejszym wojownikom, zwiększając dzięki temu ich szanse pokonania lub osłabienia jednostek wroga zanim te na dobre przystąpią do działania. Na samym końcu "kolejki" umieszczaj z kolei swoich łuczników. Za takim rozwiązaniem przemawia dodatkowo to, że wrogowie zdążą się już zapewne w międzyczasie zbliżyć do Twoich podwładnych i w rezultacie zazwyczaj nie trzeba będzie ruszać łuczników z miejsca.