Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi dla zakupu od 50,00 zł)
Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy
Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi dla zakupu od 50,00 zł)
Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy
Książka Beaty Popczyk-Szczęsnej stanowi bardzo wartościową diagnozę postawioną współczesnym tekstom pisanym dla sceny i choć nie ma na celu – jak pisze Autorka – proklamowania „radykalnej zmiany w sposobie
używania tworzywa słownego”, to bez wątpienia bardzo trafnie wskazuje na pewne wyraziste tendencje w komponowaniu tekstów teatralnych. Prezentowane w kolejnych rozdziałach zestawienia, porównania, konfrontacje służą Beacie Popczyk-Szczęsnej do uchwycenia tego, co poszczególnych autorów czy poszczególne utwory łączy, ale także tego, co jest znakiem odrębności danego twórcy i jego dzieła, by w efekcie wyeksponować rozmaite strategie czynienia tekstu bohaterem. Przywoływane w książce konteksty filozoficzne (np. Foucault, Wittgenstein, Ricoeur), literackie (np. Barthes, Bachtin), teatralne (np. Lehmann, Sarrazac, Pavis), estetyczne (Bourriaud, Fischer-Lichte) bardzo wzbogacają proponowane odczytania wybranych utworów i na nowo, ciekawie je oświetlają. Autorka niezwykle sprawnie posługuje się warsztatem teatrologa i literaturoznawcy. Świetnie łączy dociekliwe analizy utworów dramatycznych z teoretycznymi próbami ujęć syntetycznych. Efektem tych zabiegów jest interesująco nakreślona panorama współczesnej polskiej dramaturgii teatralnej, która bez wątpienia stanowiła będzie wartościową pozycję wydawniczą.
(Z recenzji dr hab. Ireny Górskiej, prof. UAM)
Spis treści
Słowo wstępne 
Część I. Ciało tekstu — werbalizacje doświadczeń 
Ciała obecne — ciała znaczące — Ciała obce Julii Holewińskiej 
Lektura somatyczna utworów Artura Pałygi 
	Przedstawianie świata 
	Motyw śmierci 
	Sensualność tekstu 
Język i afekty w dramatach Zyty Rudzkiej 
Część II. Mowa (z)wiązana. Kolażowe praktyki pisania dla sceny 
Rozbrajanie dyskursów w twórczości Doroty Masłowskiej i Jolanty Janiczak 
Konflikt słów — zderzenie kultur. O napięciach w tekstach 
scenicznych Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk 
Parateksty w nowym polskim dramacie 
	Rozbudowane fragmenty narracyjne 
	(Prze)moc śródtytułów 
	 Autorskie gry językowe 
Część III. Estetyka wysłowienia 
Od tekstu do wydarzenia mowy 
Małe narracje, polifonie, parabazy 
Kolekcje słów — skuteczność języka 
Bibliografia (wybór) 
Nota bibliograficzna: 
Indeks nazwisk
Liczba stron: 148
Rok wydania: 2020
Format (wymiary): 14.5x20.5cm
ISBN: 9788381830171
Wydanie: 1
