Wydawca: BL Info Polska Sp. z o.o. Kategoria: Specjalistyczne Język: polski Rok wydania: 2008

Techniki prezentacji - o sztuce przemawiania, inspirowania i angażowania ebook

Björn Lundén, Lennart Rosell

(0)

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Techniki prezentacji - o sztuce przemawiania, inspirowania i angażowania - Björn Lundén, Lennart Rosell

Książka TECHNIKI PREZENTACJI opowiada o sztuce przemawiania przed publicznością w swobodny, a zarazem porywający i przekonujący sposób. Rady w niej zawarte przydadzą Ci się podczas przedstawiania szefowi nowego projektu lub prezentacji produktu klientom Twojej firmy. Skorzystasz z nich także, gdy będziesz musiał wygłosić przemowę na uroczystości lub gdy zostaniesz poproszony o przeprowadzenie wykładu dla dużej grupy słuchaczy.

Udana i interesująca prezentacja jest wynikiem współgrania wielu czynników. W tej książce znajdziesz wiele rad i wskazówek, jak przygotować i przeprowadzić udaną prezentację, zarówno jeśli chodzi o zawartość i rozplanowanie, jak i kwestie techniczne związane z użyciem różnego rodzaju środków pomocniczych, np. tablicy czy rzutnika. Poza tym radzimy, jak opanować tremę, jak dostosować mowę ciała, w jaki sposób operować głosem itp.

Opinie o ebooku Techniki prezentacji - o sztuce przemawiania, inspirowania i angażowania - Björn Lundén, Lennart Rosell

Fragment ebooka Techniki prezentacji - o sztuce przemawiania, inspirowania i angażowania - Björn Lundén, Lennart Rosell

Björn Lundén i Lennart Rosell

Techniki prezentacji

Copyright © by autorzy oraz Björn Lundén Information AB 2003 Copyright © for the Polish edition by BL Info Polska Sp. z o.o., 2003 PROJEKT GRAFICZNY OKŁADKI: Anki Wallner, Björn Lundén Information ABBL Info Polska Sp. z o.o. ul. Na Wzgórzu 15, 80-296 Gdańsk tel.: (58) 520 80 64, faks: (58) 520 80 65bl@blinfo.pl, www.blinfo.pl ISBN: 978-83-89537-39-3 Konwersję do wersji elektronicznej wykonano w systemie Zecer Wszelkie prawa zastrzeżone. Niniejszy plik jest objęty ochroną prawa autorskiego i zabezpieczony znakiem wodnym (watermark). Uzyskany dostęp upoważnia wyłącznie do prywatnego użytku. Rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci bez zgody właściciela praw jest zabronione.

O książce

Książka ta skierowana jest przede wszystkim do osób, dla których przeprowadzanie prezentacji i występowanie przed publicznością jest częścią pracy zawodowej. Jeśli jednak twoje życie prywatne również wymaga od Ciebie wypowiadania się na szerszym forum, książka przyda się i Tobie.

Sądzimy, że również zawodowi mówcy znajdą tu wiele cennych wskazówek. Poradnik ten jest zbiorem naszych własnych doświadczeń, ale także wywiadów z profesjonalnymi mówcami, którzy odnieśli na tym polu sukces.

W książce zawarte są także informacje m.in. na temat tego, jak uwierzyć w siebie, jak pokonywać strach i tremę, jak stwarzać i przekazywać jasny obraz siebie.

Poradnik bazuje na wywiadach z profesjonalnymi mówcami przeprowadzonych przez Lennarta Rosella, a także na doświadczeniach Björna Lundéna. Rozdział „Mówienie przez mikrofon” został napisany przez Mattiasa „Allvalley” Alldala, który pracuje jako realizator dźwięku.

Jeśli chcesz się z nami podzielić uwagami dotyczącymi książki lub samych technik prezentacji, chętnie z nich skorzystamy. Napisz na adres mailowy naszego wydawnictwa bl@blinfo.pl lub prześlij swoje uwagi drogą pocztową – adres znajdziesz na czwartej stronie tej książki.

Björn Lundén i Lennart RosellGdańsk, kwiecień 2006

Wstęp

O twojej pozycji w życiu zawodowym, a także w codziennych sytuacjach decyduje to, jak dobrze potrafisz komunikować się z innymi ludźmi i jak prezentujesz siebie i swoje poglądy. W większości przypadków jest to komunikacja werbalna. Gdy zdenerwowanie, nieśmiałość czy natarczywe myśli uniemożliwiają nam jasne wyrażanie się, powstają zahamowania i blokady. Wówczas możemy zostać źle zrozumiani przez otoczenie. Zadowolenie, które odczuwamy w życiu zawodowym, prywatnym, a przede wszystkim zadowolenie z samych siebie, zależy w dużym stopniu od tego, jak jasny obraz siebie, naszych poglądówi odczuć potrafimy przekazać innym.

Inaczej mówiąc, duża część twojego życia jest określana przez to,jak się wyrażasz i w jaki sposób prezentujesz swoje pomysły i myśli. Dlatego ważne jest, abyś poświęcił trochę czasu na przestudiowanie metod, które pozwolą ci udoskonalić twoje wystąpienia i ułatwią komunikowanie się. Celem tej książki jest udzielenie ci pomocy w posługiwaniu się technikami prezentacji.

Spraw, by inni lepiej cię rozumieli

Po przeczytaniu tej książki będziesz lepiej rozumiany przez otoczenie i staniesz się bardziej atrakcyjny jako mówca. W życiu zawodowym przyda ci się to w wielu sytuacjach, np. przy okazji prezentacji projektu czy budżetu, sprzedaży produktu albo po prostu aby uzyskać posłuch dla swoich poglądów na zebraniu. Będziesz także bardziej przekonujący w zwykłych, codziennych sytuacjach.

Prezentacja – co to takiego?

W prezentacji chodzi o komunikację. W prezentacji próbujesz przekazać komuś swoje myśli i zapatrywania, i za pomocą tego przekazu dokonać w tym kimś jakiejś zmiany. W prezentacji możesz chcieć zmienić sposób myślenia danej osoby albo wpłynąć na tę drugą stronę w taki sposób, by zadziałała tak, jak ty tego oczekujesz lub by zmieniła do ciebie nastawienie.

Przekonania

Gdy do kogoś przemawiasz, ocena ciebie jako mówcy następuje bardzo szybko. By osoba, do której kierujesz swoją wypowiedź, zechciała ciebie słuchać, musisz natychmiast zdobyć jej zaufanie. Zdobycie zaufania jest tym bardziej ważne, jeśli dodatkowo chcesz, by ta druga strona zgadzała się z tym, co mówisz.

Pod presją trudniej

To żadna sztuka być nastawionym entuzjastycznie, rozluźnionymi elokwentnym w prywatnej rozmowie pomiędzy dwoma lub trzema osobami. Gdy jednak działasz pod presją i w stresie, i gdy ważne jest, by ludzie uwierzyli w to, co mówisz, wtedy ważne jest, by się nie załamać i nie pogubić. Przy okazji odczytu lub przemowy przed dziesięcioma osobami, a nawet i setką lub tysiącem osób, podczas rozmowy kwalifikacyjnej o pracę lub transakcji handlowej umiejętność przeprowadzenia prezentacji może mieć decydujące znaczenie.

Ta książka opowiada o tym, jak należy postępować, by dobrze się zaprezentować w sytuacjach stresowych, gdy gra toczy się o wysoką stawkę.

Żadnych niejasności

Książka zawiera także wskazówki dotyczące tego, jak powinieneś zaprezentować swoje pomysły i poglądy, by wszyscy zrozumieli, co mówisz. Często zdarza się przecież, że uczestnicy spotkania rozchodzą się z niejasnym pojęciem o celu i sensie usłyszanej prezentacji.

Jak do tego dochodzi? Najczęściej wynika to z tego, że ten, kto prowadzi spotkanie, nie wie, jak ma się jasno i wyraźnie wyrażać.

Przy okazji spotkania dwóch osób komunikacja jest często bardziej otwarta niż podczas większego zgromadzenia. Dlatego podczas spotkań w większym gronie musisz dokładnie wiedzieć, jak działać, by przesłanie trafiło do słuchaczy.

Dar przemawiania

Co właściwie decyduje o tym, że o niektórych ludziach mówi się, że mają dar przemawiania i przekonywania? Co sprawia, że niektórzy mówcy posługują się słowem w taki sposób, że niemożliwością jest ich nie słuchać? Po wysłuchaniu niektórych wypowiedzi czujesz się zainspirowany i dobrze poinformowany. Poza tym dokładnie pamiętasz,o czym była mowa.

Niestety, bardzo wiele jest przykładów czegoś zupełnie przeciwnego – mówców, którzy zupełnie nie wiedzą, jak dotrzeć do swoich słuchaczy.

Ile razy zdarzyło ci się, że starałeś się skupić na jakimś wystąpieniu, ale myślami błądziłeś gdzie indziej? Notowałeś coś na kartce papieru, a potem nie potrafiłeś powtórzyć z wykładu ani słowa.

Wyuczona umiejętność

Jako mówca możesz za pomocą całkiem prostych metod zapamiętaćwszystko to, co masz do powiedzenia i sprawić, by twoi słuchacze zapamiętywali przekazywane przez ciebie treści. Dar przemawiania to tak naprawdę nie żaden dar, tylko wyuczona umiejętność. Większość dobrych mówców posiadło swoje umiejętności wskutek sumiennego treningu, wyuczenia i świadomości tego, co jest wymagane w technikach prezentacji.

Oczywiście są wśród nich tacy, którzy mają wrodzoną zdolność wypowiadania się na forum. Lecz aby stać się naprawdę dobrym mówcą, potrzeba wielu ćwiczeń.

Jest taka historia, która bardzo dobrze oddaje fakt, że nawet najwięksi mówcy miewali problemy z wygłoszeniem przemowy.

Młody polityk miał wygłosić swoją pierwszą mowę w brytyjskim parlamencie. Przed wykonaniem tego zadania był bardzo zdenerwowany. Jego ojciec był przecież jednym ze słynnych członków w historii parlamentu. Młody człowiek wiedział też, że ogromna część jego słuchaczy to doświadczeni politycy, a większość z nich posiada gruntowne wykształcenie. On sam nie ukończył żadnego uniwersytetu. Jeden z londyńskich logopedów zdecydowanie odradził mu wszelkie publiczne wystąpienia z uwagi na silną wadę wymowy – seplenienie i jąkanie się.

Wystąpienie okazało się totalnym fiaskiem, a mówca zemdlał.

Jak sądzisz, o kim mowa? To opowieść o nikim innym, jak o Winstonie Churchillu – człowieku, który potem swoimi wystąpieniami porywał miliony ludzi do przeprowadzania historycznych przemian.

W większości przypadków za tzw. darem przemawiania kryje się bogate doświadczenie i wieloletni trening. Tak jak nikt nie rodzi się dobrym mówcą, nie ma też urodzonych złych mówców. Właściwa technika przychodzi wraz z treningiem i świadomością tego, jak zachować się przed publicznością.

Trening

Bycie dobrym mówcą i człowiekiem umiejącym się zaprezentować nie różni się od bycia dobrym w jakiejś innej dziedzinie. Jeśli chcesz być dobrym graczem w golfa, maratończykiem, szachistą, tenisistą czy kierowcą rajdowym, musisz zacisnąć zęby i ćwiczyć. To samo dotyczy technik prezentacji. Nie osiągniesz sukcesu, jeśli nie będziesz trenował.

Niestety, nie wszyscy rozumieją tę prawidłowość. Części osób, któredenerwują się i nie radzą sobie z przemawianiem do większej grupy ludzi, wydaje się, że nigdy nie uda im się tego zmienić. Jeśli jednak dzięki treningowi możesz stać się lepszym graczem w golfa czy biegaczem, dlaczego poprzez trening nie miałbyś stać się lepszym mówcą?

Wykorzystuj więc każdą okazję, by mówić. Pamiętaj o tym, by ćwiczyć w codziennych sytuacjach, gdy rozmawiasz z członkami rodziny,współpracownikami czy przyjaciółmi – w cztery oczy albo przez telefon. Gdy tylko nadarzy się okazja, zorganizuj wystąpienie, wygłoś mowę, wykład, referat lub poprowadź dyskusję. Nie odmawiaj bez powodu. Nie chowaj się. To jedyny sposób, by nabrać wprawy.

Afirmacja

Jest jeden czynnik, który sprawi, że twoje dążenie do zwiększenia pewności siebie i opanowania sztuki wyrażania swoich myśli w przekonujący sposób zostanie zwieńczone sukcesem. To twoja silna wolai chęć odniesienia sukcesu.

Musisz od samego początku nastawić się na to, że ci się uda. Jeśli stworzysz sobie obraz siebie jako dobrego mówcy, będzie ci znacznie łatwiej odnieść sukces. Takie kreowanie wewnętrznej wizji celu, do którego się dąży, to afirmacja.

Co zrobił Juliusz Cezar, by zapewnić sobie zwycięstwo swoich wojsk w czasie, gdy przeprawiał się przez Kanał La Manche z Galii i wysadził swoje legiony na ląd w miejscu dzisiejszej Anglii? Otóż zrobił coś bardzo inteligentnego:

Rozmieścił wojska na skałach w Dover. Spoglądając w dół z wysokości 200 metrów, żołnierze mogli zobaczyć, jak wszystkie okręty, którymi przypłynęli, pochłania ogień.

Znajdowali się w obcym, wrogim im kraju, ostatnia nić łącząca ich z kontynentem została przerwana, droga odwrotu spalona. W tej sytuacji mogli zrobić tylko jedno: Podążać naprzód i zdobywać. I to właśnie uczynili.

Właśnie tak powinieneś zadziałać. Nastaw się, że nie ma innego wyjścia – wszystkie twoje zamiary muszą się powieść, a tak się stanie.

Potwierdzenie twoich myśli

Przemawiając do innych, wpływasz nie tylko na swoich słuchaczy, ale i na samego siebie. Nawet gdy ty sam zmuszasz się do uporządkowania swoich myśli, wzmacniasz je w sobie, utwierdzasz się w określonych przekonaniach i zyskujesz pewność siebie. Nie można zapominaćo tym pozytywnym skutku swoich afirmacyjnych myśli.

Entuzjazm

Jeśli nadarzy ci się okazja, by wygłosić przemowę, postaraj się niepotrzebnie nie utrudniać sprawy. Często osoby poproszone o przemowę czy wystąpienie wmawiają sobie, że będą mówić o czymś, o czym niewiele wiedzą lub czemu poświęcili niewiele uwagi. Potem wygłaszają mowę, którą wyróżnia jedynie jej długość.

Jeśli masz możliwość wybrania tematu, na który będziesz się wypowiadał, zdecyduj się na coś, na czym się znasz. Wybierz temat, który napawa cię entuzjazmem. Entuzjazm jest najbardziej zaraźliwą chorobą świata – zaraża się nią już przez samo patrzenie. Im bardziej entuzjastycznie jesteś nastawiony do tematu wystąpienia, tym bardziej entuzjastyczni będą twoi słuchacze.

Trema

Serce zaczyna bić mocniej. Pocą ci się ręce. W ustach robi się sucho, a kolana są jak z waty. Ściska cię w gardle. W głowie masz zamęt. Jesteś spięty i denerwujesz się przed prezentacją, którą zaraz musisz wygłosić przed 50-osobową grupą. Dlaczego tak jest? Przecież nie wydarzy się nic strasznego, jeśli staniesz przed grupą osób i przez parę chwil o czymś poopowiadasz. Lecz mimo to jesteś zdenerwowany. W tym rozdziale omówimy krótko przyczyny, które sprawiają, że przemawiając na forum, denerwujemy się. Powiemy także o sposobach, które pomogą ci zredukować napięcie przed prezentacją – napięcie, które potocznie nazywamy tremą.

To, czego boimy się najbardziej

W ramach badań przeprowadzonych w USA trzem tysiącom osób postawiono pytanie: Czego boisz się najbardziej ? Jak myślisz, jaka odpowiedź znalazła się na szczycie tej listy? Śmierć? Węże? Choroby? Awarie elektrowni atomowych? Wojny? Otóż nie. Na szczycie tej listy znalazło się hasło: Przemawianie przed publicznością. 41% pytanych odpowiedziało, że najbardziej ze wszystkiego boi się stanąć przed grupą słuchaczy i przemawiać. Jedynie 19% pytanych odpowiedziało, że najbardziej boi się śmierci. Na drugim miejscu znalazł się lęk wysokości, na trzecim owady i robactwo, a na czwartym problemy finansowe. W USA już małe dzieci przygotowuje się w szkole do przemawiania na forum, a umiejętność dobrego komunikowania się uważana jest za ważny czynnik sprzyjający sukcesowi. W Polsce nie ma takiej tradycji. Wystarczy spojrzeć i posłuchać polskich polityków i innych osób publicznych. Próżno porównywać ich z tymi amerykańskimi.

Umiarkowana trema jest dobra

Artysta, który chwali się, że nigdy nie odczuwa tremy, nie jest artystą – jest kłamcą albo durniem, powiedział kiedyś słynny śpiewak operowy Caruso. Niemal wszyscy ludzie czują jakiś stopień napięcia przed publicznym wystąpieniem. Ernest Hugo Järegård, znany aktor szwedzki, w jednym z wywiadów radiowych mówił o ogromnej tremie, z powodu której cierpi wielu jego kolegów po fachu. Opowiadał, jak wiele z czołowych gwiazd szwedzkiej sceny na każdy spektakl zabiera ze sobą miskę, do której wymiotuje podczas przerwy. Trema nie jest więc czymś, na co cierpisz wyłącznie ty. Wszyscy czują napięcie przed wystąpieniem przed grupą słuchaczy. Decydującą różnicą między doświadczonym a początkującym mówcą jest sposób, w jaki rozpoznają oni i traktują tremę. Na początku musisz nauczyć się, jak traktować swoje napięcie. Samo w sobie jest ono niezwykle pomocne w nowych i trudnych dla nas sytuacjach. Największy problem pojawia się, gdy nie mamy odwagi przyznać przed samymi sobą lub przed innymi, że jesteśmy zdenerwowani. Aby stać się dobrym mówcą, nie trzeba pracować nad tym, by przysłowiowe motyle w brzuchu znikły. Jedyne, co należy zrobić, to sprawić, by wszystkie motyle leciały w tym samym kierunku. Przyczyną tego, że zaczynają ci się trząść kolana, jest nagłe wydzielanie kwasu mlekowego. Nie jest to stan chorobowy, ale coś całkowicie naturalnego.

Bez napięcia nudno

Mówca, który odczuwa pewne napięcie i podniecenie przed swoim wystąpieniem, bardziej porywa słuchaczy niż mówca, który w takiej sytuacji odczuwa obojętność.

W pewnej dużej firmie pracował kiedyś młody mężczyzna, który nieustannie chwalił się przed swoimi znajomymi, jak łatwo przychodzi mu występowanie przed publicznością. Reguły firmy nakazywały każdemu pracownikowi zaprezentowanie raz w miesiącu swoich projektów przed grupą 50-ciu osób. Współpracownicy tego mężczyzny zawsze byli w takiej sytuacji zdenerwowani.

On sam uważał ich za tchórzów aż do dnia, kiedy to jego szef wskazał na niego i powiedział: Masz rację, jesteś niezwykle pewny siebie, jeśli chodzi o publiczne wystąpienia…, ale słuchanie twoich prezentacji jest niesamowicie nudne.

Może się zdarzyć, że początkujący mówca z zazdrością obserwuje wystąpienie kogoś bardziej doświadczonego i pewnego siebie. Jednak z drugiej strony często ktoś bardziej doświadczony zazdrości temu początkującemu jego autentyczności i entuzjazmu, które sprawiają, że chętnie się go słucha. A to może się zdarzyć tylko wtedy, gdy ten, kto przemawia, czuje się przed swoim wystąpieniem naładowany energią.

Kontroluj zdenerwowanie

Chodzi więc o to, by zaakceptować fakt, że pojawia się napięcie i zdenerwowanie. Mogą one wręcz pomóc bardziej efektywnie przeprowadzić prezentację. Spróbuj nauczyć się kontrolować napięcie, aby cię ono nie blokowało. Zanim zaczniesz pokonywać jakąś przeszkodę, musisz zrozumieć, dlaczego właściwie się pojawiła i co ją stwarza.

Pożyteczny strach

Strach odczuwamy w sytuacji, gdy uświadamiamy sobie, że jesteśmy w jakiś sposób zagrożeni. Doświadczanie strachu jest potrzebną i pożyteczną reakcją. Bez niej życie przestałoby istnieć. Nikt nie zatroszczyłby się o to, by się bronić. Przed tysiącami lat, gdy nasi przodkowie polowali w lesie, często byli zaskakiwani przez dzikie zwierzęta. Odczuwanie strachu sprawiało, że krew napływała do mięśni i wydzielał się pot. To z kolei powodowało, że ciało było przygotowane na wysiłek fizyczny. Myśliwy potrzebował tego szybkiego przestawienia się organizmu po to, by móc podjąć walkę lub uciekać.

Wyuczone zachowanie

W dzisiejszych czasach nie mamy już równie wielkiej potrzeby, aby reagować w ten sposób. Gdy odczuwasz strach przed publicznymi wystąpieniami, raczej nie pomoże ci to, że krew dopłynie do mięśni i wzrośnie wydzielanie potu. Musisz jednak zaakceptować fakt, że taka reakcja ma miejsce. Dlaczego tak się dzieje? Przecież grupa, przed którą masz się wypowiedzieć, nie stanowi dla ciebie właściwie żadnego zagrożenia. Zastanów się jeszcze raz – dlaczego się denerwujesz? Odpowiedź brzmi: Dlatego, że nauczyłeś się denerwować. A na coś, co zostało ci wpojone, możesz wpłynąć swoimi myślami i nastawieniem. Dwuletnie dziecko nie boi się powiedzieć, co myśli i czuje. Strach przed publicznymi wystąpieniami jest czymś, co nabywamy z biegiem lat. Być może mamy w pamięci odstraszający obraz nieudanego referatu wygłoszonego w szkole lub mowy, z którą sobie nie poradziliśmy. Nawet jeśli nigdy przedtem nie mieliśmy żadnych przykrych doświadczeń, nasza wyobraźnia łatwo tworzy przyszłe, wyimaginowane sytuacje, w których ponosimy dotkliwą porażkę. Prawdziwe lub wyimaginowane niepowodzenia – to tu leży przyczyna strachu! Wszystko to jest zatem zjawiskiem na płaszczyźnie myślowej i musi zostać opanowane, abyś mógł radzić sobie z napięciem. Nie ma cudownych środków przeciw takiemu zdenerwowaniu. Są jednak pewne kroki, które można przedsięwziąć, by uczynić z napięcia swojego sprzymierzeńca.

Strach przed zdenerwowaniem

Nic nie pomoże powtarzanie sobie w duchu: Teraz się nie denerwuj! Murowane, że zaczniesz się denerwować tym, że możesz się zdenerwować. Nieoczekiwane momenty mogą nadejść w każdym wystąpieniu,lecz to twoje nastawienie decyduje o tym, jakie one będą. Spróbuj najpierw zebrać jak najwięcej informacji do swojej prezentacji po to, by twoje ewentualne zaskoczenie nie było spowodowane brakiem przygotowania. Jeśli przygotujesz się rzetelnie i przeprowadzisz swoje zadanie tak dobrze, jak tylko potrafisz, uda ci się. Musisz uwierzyć we własny sukces.

Inni rzadko to widzą

Pocieszeniem dla zdenerwowanego mówcy jest niewątpliwie fakt, że jego napięcie tak naprawdę zauważa niewiele osób. W środku możesz mieć emocjonalną burzę, może ci walić serce i możesz mieć trudności z oddychaniem. Jednak na zewnątrz rzadko widać, że jesteś zdenerwowany. Zawsze odczuwamy więcej niż to jest widoczne. Jeśli jednak dojdzie do tego, że inni dostrzegą twoje zdenerwowanie, zaczną czuć się nieswojo. Mianowicie publiczność nie chce, abyś się denerwował. Zdenerwowanie jest tak samo zaraźliwe jak entuzjazm. Jeśli publiczność dostrzeże, że drżysz, pocisz się albo nie możesz sobie przypomnieć, co chciałeś powiedzieć, zrobi się im ciebie żal i poczują się niezręcznie. Zapamiętaj zatem, że publiczność jest po twojej stronie. Ona chce, by twoja prezentacja się udała.

Błędne koło

Ze strachu przed niepowodzeniem wielu ludzi unika okazji do publicznych wystąpień. W ten sposób tracą oni okazję, by ćwiczyć. W końcu wszystko to staje się błędnym kołem. Im bardziej człowiek boi się mówić, tym mniej ćwiczy i tym gorszym staje się mówcą. Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, aby udało ci się zostać lepszym mówcą, jest mocne postanowienie sukcesu. Nie zajdziesz daleko, jeślinie postanowisz, że naprawdę chcesz dokądś dotrzeć. Gdy już podejmiesz decyzję, że chcesz udoskonalić sztukę prezentacji, musisz wykorzystywać każdą okazję, by trenować. W ten sposób przerwiesz błędne koło.

Próba generalna

Nie ma lepszego sposobu na tremę, niż przed każdym ważnym wystąpieniem przeprowadzić generalną próbę. Wielu mówców przygotowuje się jedynie psychicznie, poprzez myślenie o tym, co chcą powiedzieć. Najlepszą metodą jest jednak próba generalna – wstań i przeprowadź prezentację od początku do końca, tak jak gdybyś stał przed publicznością. Dobrze też jest zadbać o to, aby ktoś mógł dokonać oceny wygłoszonej prezentacji – może to być twoja żona lub mąż albo np. przyjaciel. Możesz też nagrać swoje wystąpienie na wideo. Nic bardziej nie zmniejsza tremy niż uczucie, że jest się dobrze przygotowanym. A najlepszym sposobem na przygotowanie się jest przetrenowanie prezentacji w warunkach zbliżonych do tych, w których będziesz przemawiał.

Nastawienie psychiczne

Nastawienie psychiczne nie zastąpi próby generalnej i powtórek, ale jest ono niezbędne. Każdy z nas posiada jakąś blokadę, która uniemożliwia nam odnoszenie takich sukcesów, na jakie nas stać lub jakich byśmy oczekiwali. Chcąc przeprowadzić prezentację w profesjonalny sposób, musisz mieć obraz siebie jako naprawdę dobrego mówcy. Musisz widzieć siebie, myśleć i mówić o sobie, działać, planować oraz stawiać sobie cele w taki sposób, jakbyś był najlepszym, najbardziej utalentowanym mówcą na świecie. Musisz zbudować w sobie to wyobrażenie, zanim stanie się ono rzeczywistością. Aby sobie z tym poradzić, trzeba pozbyć się negatywnych myśli i ograniczających opinii na swój temat. Niektórzy ludzie wmawiają sobie, że nie radzą sobie z pewnymi sprawami i nie nadają się do pewnych działań. Bardzo często później poglądy te okazują się błędne. Jeśli jednak ty w nie wierzysz, uwierzą w nie i inni. Jak długo będziesz uważał, że nie nadajesz się do przemówień i prezentowania swoich pomysłów innym, tak długo faktycznie tak będzie.Jeśli jednak przekonasz sam siebie, że dobrze sobie radzisz z technikami prezentacji, będzie ci szło coraz lepiej. Jesteś taki, jaki myślisz, że jesteś.

Umiejętności wzmacniają poczucie wartości

Im więcej będziesz ćwiczył występowanie przed publicznością, tym większa będzie twoja siła intelektualna i wiara w siebie. Wychodząc poza obszary, w których czujemy się pewnie, zaczynamy się denerwować i odczuwać niepokój. Dlatego musimy wzmocnić poczucie własnej wartości poprzez zwiększenie swoich kompetencji. Nigdy nie czujemy się niepewnie przed zrobieniem czegoś, w czym jesteśmy dobrzy. Boimy się jedynie rzeczy, o których myślimy, że się w nich nie sprawdzamy. Gdy próbujemy zrobić coś po raz pierwszy albo coś, z czym sobie wcześniej nie poradziliśmy, ogarnia nas zdenerwowanie, ponieważ uważamy, że nie jesteśmy w tym dobrzy. Każdy postęp czyniony w jakiejś dziedzinie umacnia w nas wiarę w siebie, sprawia, że jesteśmy bardziej kompetentni i zaczynamy odnosić sukcesy.

Zaprogramuj swoją podświadomość

Aby wzrosła twoja samoocena, musisz zaprogramować swoją podświadomość. Zrobisz to poprzez wypełnienie myśli pozytywnymi opiniami i obrazami samego siebie. Zanim przeprowadzisz ważną prezentację, zrób sobie przerwę, zatrzymaj się na kilka sekund i wypełnij umysł pozytywnymi myślami na własny temat. Jeśli akurat jesteś sam, możesz mówić do siebie na głos. Powiedz sobie, że jesteś świetnym mówcą, że lubisz siebie i że to wystąpienie pójdzie dokładnie tak, jak to sobie zaplanowałeś. Twoja podświadomość przekaże następnie umysłowi wskazówki, które będą zgodne z tym, co sobie powiedziałeś. Te pozytywne afirmacje znajdą odzwierciedlenie w mowie twojego ciała, poczuciu własnej wartości i sposobie mówienia. Będzie to miało także pozytywny wpływ na słuchaczy.

Wizualizacja

Nie ma lepszego sposobu na zaprogramowanie swojej podświadomości niż wizualizacja. Utwórz w wyobraźni wyraźny obraz osoby, jaką chciałbyś się stać, i celów, jakie chciałbyś osiągnąć. Stwórz w myślach obrazy i zobacz siebie jako dobrego i pewnego siebie mówcę. Ujrzyj przed sobą publiczność i popatrz, jak z zainteresowaniem reaguje na to, co mówisz. Twoja podświadomość uaktywni się pod wpływem takich obrazów i powtarzanych przez siebie na głos poleceń. Wypełnij umysł pozytywnymi myślami tuż przed wystąpieniem przed publicznością. Twój mózg potrzebuje po prostu nieco mentalnej rozgrzewki przed rozpoczęciem wystąpienia.

Rozluźnienie

Aby przezwyciężyć blokady wewnętrzne, dobrze jest też przećwiczyć skuteczne relaksowanie się. Dzięki temu będziesz bardziej świadomy związku, jaki istnieje między twoim ciałem a psychiką. Trenowanie rozluźniania się może być istotne dla twojego dobrego samopoczucia i umożliwi ci lepsze wykorzystanie umiejętności podczas prezentacji. Większość naszych napięć gromadzi się w okolicy szyi i karku. Przed wystąpieniem możesz więc nachylić się do przodu i zwiesić swobodnie głowę. Sprawdź, czy znika napięcie mięśni szyi. Pomachaj rękoma, pokręć ramionami. Weź głęboki oddech. Wciągnij powietrze najgłębiej jak potrafisz i powoli je wypuść. Wciągaj powietrze przez nos, aby nie wyschły ci usta. Poczujesz, że twój puls staje się wolniejszy i że jesteś coraz bardziej spokojny. Jeśli czujesz, że wydzielanie adrenaliny jest bardzo silne, możesz potrzebować bardziej drastycznych środków. Dobre rezultaty daje zrobienie kilkunastu szybkich wymachów ramion. Z reguły mówcy nie wykonują tego ćwiczenia na oczach słuchaczy, ty jednak możesz rozpocząć prezentację mówiąc, że masz za dużo adrenaliny we krwi i wyjaśnić, jak temu zaradzić, po czym wykonaj 10 szybkich wymachów ramion. Następnie wstań, weź głęboki oddech i rozpocznij wystąpienie. W taki sposób na pewno zwrócisz uwagę słuchaczy.

Technika

Jedną z najważniejszych przyczyn tremy jest brak wiedzy o tym, jak się przeprowadza prezentację. Wszystkie pozostałe rozdziały tej książki opisują właśnie techniki prezentacji. Im więcej przyswoisz sobie informacji w tym zakresie, tym mniej będziesz się denerwował przed każdym wystąpieniem.

Praktyczne szczegóły

Decydujące znaczenie dla przebiegu twojej prezentacji mają przygotowania. Musisz znać się na tym, o czym będziesz mówił i wiedzieć, o czym mówisz. Dlatego też musisz być oczytany i obeznany w temacie swojego wystąpienia. Musisz także zadbać o wszystkie praktyczne szczegóły. Odwiedź wcześniej pomieszczenie, w którym odbędzie się twoja prezentacja. Sprawdź, czy sprzęt i oświetlenie działają bez zarzutu. Nie ma nic gorszego niż problemy techniczne podczas prezentacji: gdy nie działa projektor albo brakuje gąbki do tablicy. Jeśli nie możesz osobiście odwiedzić lokalu, poproś o jego zdjęcie lub rysunek i z jego pomocą spróbuj wyobrazić sobie, jak występuje się w takim pomieszczeniu.

Strój

Ubierz się odpowiednio do sytuacji. Jeśli będziesz ubrany we właściwy sposób, poczujesz się pewniej. Twój wygląd w dużym stopniu decyduje o tym, jak odbiorą cię słuchacze i jaką wiarygodność zyskasz jako mówca. Dlatego stojąc przed grupą słuchaczy i będąc przez nich obserwowanym, dobrze mieć świadomość, że jest się odpowiednio ubranym. Jeśli niewiele wiesz o swojej publiczności, skontaktuj się z osobą, która organizuje cały projekt i zapytaj, jakiego ubioru się od ciebie oczekuje. Nie zadowalaj się wymijającą odpowiedzią, że nie gra to żadnej roli. Jeśli oprócz ciebie występować będą także inne osoby, skontaktuj się z nimi, aby omówić kwestię ubioru. I pytanie, co jest gorsze: czy ubrać się zbyt elegancko, czy zbyt na luzie? Dla większości słuchaczy nie ma to większego znaczenia. Na ogół jednak większość mówców jest ubrana zbyt elegancko – rzadziej na odwrót. Jeśli założyłeś ciemny garnitur i krawat, a po przyjściu na miejsce zdasz sobie sprawę, że popełniłeś błąd, łatwo uratujesz sytuację, zdejmując marynarkę lub krawat. Trudniej natomiast przekształcić w coś eleganckiego parę dżinsów i bawełniany podkoszulek.

Zapoznaj się ze słuchaczami

Czymś, co