Szefem być... I co dalej? - Adam Białobrzeski - ebook

Szefem być... I co dalej? ebook

Adam Białobrzeski

4,2

Opis

Inspirujący liderzy oraz inspirujące środowisko pracy sprawiają, że pracownicy są wewnętrznie zmotywowani do pracy, chcą mieć również jak najlepsze osiągnięcia. Są oni wtedy bardziej kreatywni, co wpływa na ich rozwój, a rozwijając siebie przy okazji rozwijają także firmy, w których pracują.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 86

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,2 (6 ocen)
3
1
2
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Adam Białobrzeski

Szefem być... I co dalej?

Jak zjednać sobie pracowników i zainspirować ich do działania

© Adam Białobrzeski, 2018

Inspirujący liderzy oraz inspirujące środowisko pracy sprawiają, że pracownicy są wewnętrznie zmotywowani do pracy, chcą mieć również jak najlepsze osiągnięcia. Są oni wtedy bardziej kreatywni, co wpływa na ich rozwój, a rozwijając siebie przy okazji rozwijają także firmy, w których pracują.

ISBN 978-83-8126-513-3

Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero

Przedmowa

Dla kogo jest ta książka?

Idee i zasady przedstawione w tym poradniku są dla tych, którzy troszczą się o dobre imię i reputację swojej firmy, którzy zainteresowani są budowaniem trwałego biznesu, o który z kolei troszczą się jego pracownicy. Gdzie pracownicy swoimi innowacyjnymi pomysłami wzbogacają i budują przyszłość firmy. Ogólnie te zasady są dla menedżerów otwartych na zmiany oraz otwartych na nowe pomysły, które pomogą doskonalić umiejętności pracowników i przyczyniać się do rozwijania firmy.

Inspiracja

Wierzę, że zainspirowani pracownicy pracują z pasją, są bardziej kreatywni oraz lepiej się rozwijają, a w rezultacie rozwijają również firmy, w których pracują. Dlatego uważam, że głównym zadaniem lidera jest inspirowanie ludzi do działania. Menedżer powinien również pracować nad rozwijaniem potencjału pracowników. Powinien poznawać pracowników i wiedzieć, jakie mają oni predyspozycje, żeby ukierunkować ich na rozwój w dziedzinach, w których są utalentowani. Ludzie, którzy rozwijają się zgodnie ze swoimi inklinacjami mają duże szanse na osiągnięcie wysokiego poziomu w tym co robią, a tym samym mogą mieć duży wpływ na rozwój firm, w których pracują.

Wódz nie wygra bez wojska! — potrzebuje LUDZI!!!

Nawet najlepsi wodzowie oraz najlepsi biznesmeni nie wygrają batalii w pojedynkę. Będą potrzebowali ludzi do pomocy. Wyobraź sobie najsławniejszych biznesmenów pracujących wyłącznie samodzielnie. Gdzie zaszliby, gdyby pracowali wyłącznie sami. Raczej nie zdołaliby zbudować gigantycznych firm. Ludzie, którzy pracują w Twoim zespole determinują to, czy poniesiesz porażkę, czy odniesiesz sukces. Dlatego ogromne znaczenie mają interakcje kierownictwa z pracownikami.

Diagnoza sytuacji w Twojej firmie

W celu wstępnego zdiagnozowania stanu związanego z zarządzaniem personelem w Twojej firmie proszę Cię o zadanie sobie następujących pytań: Jak oceniasz zespół, którym zarządzasz?Czy masz oddanych pracowników, którzy są w stanie poświęcić się dla firmy?Czy możesz zostawić Twój zespół i spokojnie rozwijać biznes lub zająć się ważnymi sprawami dla firmy?Czy Twój zespół jest w stanie bez Twojej pomocy prowadzić i rozwijać biznes?Czy możesz wyjechać na długi urlop i rozkoszować się atrakcjami bez zamartwiania się, czy ludzie dadzą sobie radę i będą dobrze pracowali bez Twojego nadzoru? Jeśli masz chociaż cień wątpliwości, co do efektywności funkcjonowania zespołu, którym zarządzasz lub w Twojej firmie występują problemy związane z pracownikami, to zapraszam Cię do lektury i wielkiej przygody, jaką jest budowanie efektywnego zespołu

Rozdział 1 — Zasady zarządzania personelem

Zaufanie

Zaufanie — podstawa relacji międzyludzkich

Budowanie relacji oparte jest na zaufaniu. Żeby pracownik Tobie zaufał, Ty także musisz zaufać pracownikowi. Od zaufania zaczyna się cała relacja. Relacje zawodowe tak naprawdę są relacjami międzyludzkimi, więc większość zasad dotyczących zwykłych relacji międzyludzkich będzie miała zastosowanie również w relacjach zawodowych. Ten pogląd jest często pomijany przez osoby zarządzające w przedsiębiorstwach.

Skoro wszystko zaczyna się od zaufania, a zarządzający nie zaprzątają sobie tym głowy, to od samego początku relacja może być skazana na niepowodzenie.

Żeby stworzyć zdrową relację zawodową, trzeba najpierw dobrze poznać zasady, jakie rządzą relacjami międzyludzkimi, a przynajmniej dobrze znać podstawowe zależności dotyczące interakcji międzyludzkich.

Zacznij więc od samego początku, zacznij od ZAUFANIA!!!

Metody zdobywania i utrzymania zaufaniaNa szacunek trzeba zasłużyć

Nie myśl, że szacunek Twoich podwładnych będzie Tobie dany wraz z objęciem stanowiska szefa. Wręcz przeciwnie, wiele osób będzie bardziej wyczulona na to, w jaki sposób się do nich odnosisz. Do ludzi nie przemawia już autorytet związany ze stanowiskiem lub wykonywanym zawodem, ludzie chcą być szanowani bez względu na to, czy jesteś dyrektorem, prezesem, czy nawet prezydentem kraju. Ludzie oczekują szacunku, tak po prostu jest.

Czy jesteś gotowy, żeby szanować każdego swojego pracownika, bez względu na jego osiągnięcia, czy rangę w przedsiębiorstwie. Często szefowie szanują tylko tych pracowników, którzy mają dobre osiągnięcia. Tych wybitnych pracowników jest zazwyczaj garstka, tak więc szacunek szefa zaskarbiają sobie tylko nieliczni, a reszta jest przez niego ignorowana, bądź wręcz represjonowana. Skoro nie darzysz tych ludzi szacunkiem i uważasz, że są niegodni Twojej uwagi, to po co w ogóle ich zatrudniasz.

Wielkość człowieka poznaje się właśnie po tym, że jest on bezinteresowny. Oznacza to, że szacunek powinien być czymś naturalnym, co należy się każdemu człowiekowi.

Pamiętaj, zespół jest tak dobry, jak jego przywódca. Jeśli więc krytykujesz swoich podwładnych, to tak naprawdę krytykujesz samego siebie. Wyrób w sobie nawyk patrzenia na swój zespół przez pryzmat odpowiedzialności. Jeśli jesteś kierownikiem grupy ludzi, to kto jest odpowiedzialny za wyniki, jakie osiąga ta grupa ludzi? Nikt inny tylko Ty. Jeśli następnym razem przyjdzie ci do głowy krytyczna myśl na temat Twoich podwładnych, to przypomnij sobie, kto jest odpowiedzialny za tych ludzi. Może jest, jakiś sposób, żeby zmotywować tych ludzi do lepszych rezultatów.

Zawsze zadawaj sobie pytanie, co ja mogę zrobić, żeby ten człowiek lepiej wywiązywał się ze swoich obowiązków?

Oczywiście zawsze znajdzie się jakaś niereformowalna jednostka, która nie będzie się wysilała bez względu na to co Ty zrobisz, ale jeśli narzekasz, że masz słabych pracowników, to pomyśl, jak to świadczy o Tobie.

Skoro jesteś dobrym przywódcą, to twoi pracownicy powinni być również na wysokim poziomie.

Twoi pracownicy świadczą o Tobie, jako o przywódcy.

Powiedziałem, że każdy oczekuje szacunku, nie staraj się z tym walczyć, ponieważ wynika z tego jedna bardzo pozytywna rzecz. Jeśli będziesz szanował ludzi, to oni będą mieli powód, żeby szanować także Ciebie.

Pamiętaj, na szacunek pracowników trzeba sobie zapracować.

Żeby zasłużyć na szacunek pracowników, najpierw sam musisz szanować innych. To jest podstawa.

Jest wiele sposobów na pozyskanie szacunku, ja wskazuje tylko podstawy oraz kilka sposobów na to, żeby pracownicy mogli Cię zacząć szanować.

Oto kilka z nich.

Pomagając innym zdobywasz szacunek

Jeśli pracownik odnosi korzyści pracując z Tobą, wtedy w jego oczach zasługujesz na szacunek. Mówię nie tylko o korzyściach ściśle materialnych. Często pracownicy podczas codziennej pracy potrzebują pomocy lub Twojego prowadzenia. Jeśli będziesz w stanie im pomóc, to będziesz w ich oczach zasługiwać na szacunek. Będąc szefem jesteś dla swoich pracowników, jesteś po to, żeby im pomagać, żeby ich prowadzić.

Najczęściej jednak szefowie myślą, że to pracownicy są po to, żeby służyli swoim przełożonym, ale takie podejście ma wiele ograniczeń. Mając takie podejście nie zachęcisz pracowników do wspięcia się na wyżyny swoich możliwości. Jeśli Ty nie dasz czegoś z siebie, to pracownicy też nie będą skorzy do poświęceń.

Pomagając pracownikom pokazujesz im, że jesteś godny zaufania oraz dajesz pracownikom pretekst do odwzajemnienia się za przysługę.

Szczera rozmowa, sposób na zdobycie zaufania

W dzisiejszym świecie coraz rzadziej jesteśmy ze sobą szczerzy. Pokaż, że tak wcale nie musi być. Pokaż swoje ludzkie oblicze. Staraj się rozmawiać z pracownikami i bądź szczery.

Podczas szczerej rozmowy zdobywasz zaufanie swojego rozmówcy.

Ewidentnie widać to na przykładzie rodziny. Jeśli nie będziesz szczery ze swoim współmałżonkiem, to relacja nie będzie pełna. Druga strona może się dowiedzieć o braku szczerości z Twojej strony, a wtedy tworzy się konflikt i brak zaufania. Oczywiście możesz taką relację ciągnąć bardzo długo, ale ryzyko utraty tej relacji jest bardzo wysokie.

Nie dawaj pretekstu do konfliktów

Nie obgaduj innych za ich plecami. Nie wiesz, kiedy Twoje słowa będą przekazane osobie obgadywanej. A wtedy będzie ona miała Tobie to za złe. Poza tym wypadniesz mało poważnie. A przecież Twoim zadaniem jest łączyć ludzi, tworzyć zespół i relacje wewnątrz grupy, a nie dzielić ludzi.

Bądź spoiwem swojego zespołu.

Okazuj szacunek pracownikom

Szanując pracowników dajesz im do zrozumienia, że powinni także szanować Ciebie.

Przeanalizuj swoje zachowanie. Zawsze pytaj się siebie samego: Jak ja sam zareagowałbym na swoje zachowanie? Często zachowujemy się w taki sposób, w jaki sami nie chcielibyśmy być potraktowani.

Postępuj w myśl powiedzenia:

“Nie rób innemu co Tobie niemiłe”.

Odnoś się do pracowników z szacunkiem. Nie obrażaj pracowników.

Nie wytykaj błędów pracownikom

Błędy trzeba przepracować, ale jest różnica pomiędzy uczeniem się na błędach a wytykaniem tych błędów i wyżywaniem się na pracownikach za ich popełnienie. Jeśli będziesz się wyżywać na pracownikach za popełnianie błędów, to zabijasz w nich chęć do podejmowania inicjatywy.

W ten sposób możesz stworzyć spiralę marazmu, to znaczy, krytykujesz pracowników za popełnione błędy zabijając inicjatywę pracowników, którzy nie będą chcieli podejmować działań w przyszłości. A potem masz im za złe, że sami nie podejmują inicjatywy. Krytykujesz więc za działanie i za jego brak. W takiej sytuacji pracownicy są zdezorientowani i nie wiedzą czego od nich oczekujesz.

Pracownicy uważają, że się czepiasz i że wszystko robią źle, a więc następnym razem w ogóle nie zależy im na tym, w jaki sposób wykonają zadanie, ponieważ i tak wszystko robią źle.

Właśnie w ten sposób tworzy się spirala marazmu.

Poświęć uwagę pracownikom

Jeśli rozmawiasz z pracownikiem, to skup się na rozmowie z nim, odrywanie się od rozmowy i zaczynanie innych spraw w trakcie rozmowy to brak szacunku i deprecjonowanie pracowników.

Wiarygodność i szczerość, klucz do serc pracowników

Pracuj nad zdobyciem zaufania pracowników. Pamiętaj, że pracownicy będą pamiętali to co mówisz. Bądź więc autentyczny i szczery. Nie zwódź pracowników i dotrzymuj danego słowa. Jeśli raz stracisz zaufanie, to możesz już nigdy tego zaufania nie odzyskać. Codziennie pracuj nad swoją wiarygodnością w stosunku do pracowników.

Rozdział 2 — Rozwój pracowników a rozwój przedsiębiorstwa

Będąc odpowiedzialnym za rozwój firmy, w której zatrudnieni są pracownicy, najlepszym narzędziem do osiągnięcia sukcesu jest umożliwienie rozwoju swoim pracownikom. Stwórz warunki do rozwoju w Twojej firmie i zachęcaj pracowników do samorealizacji. Twoi pracownicy pracując nad realizacją swoich celów będą automatycznie realizowali cele firmy. Stwórz warunki do symbiozy pracownika z firmą. Niech kultura firmy obejmuje swoistą koegzystencję wszystkich członków zespołu w celu wzajemnego rozwoju pracowników i firmy.

Marzenia — siła napędowa

Twoje marzenia są bardzo ważne. Ale gdy budujesz zespół lub nim zarządzasz marzenia Twoich pracowników stają się równie ważne.

Jeśli pracownik marzy o pracy w Twojej firmie, to masz szczęście. Ale nie oszukujmy się, jeśli Twoja firma nie jest jakąś znaczącą marką, to pewnie pracownicy nie marzą o tym, żeby w niej pracować. Pomimo tego postaraj się, żeby warunki pracy i atmosfera w firmie były tym, co przyciąga potencjalnych pracowników. A przede wszystkim postaraj się, żeby pracownicy mogli spełniać swoje marzenia pracując w Twojej firmie.

Stwórz warunki, w których pracownicy będą mogli spełniać swoje marzenia zawodowe. Postaraj się, żeby praca była wyzwaniem dla pracowników oraz żeby mogli oni doskonalić się i wciąż pozyskiwać nowe umiejętności. Praca powinna dawać możliwość rozwoju naturalnych predyspozycji pracowników.

Ważne są również marzenia poza zawodowe pracowników. Jeśli ktoś marzy o wybudowaniu domu, to możesz mu pokazać, że pracując u Ciebie będzie to możliwe.

Jeśli natomiast pracownik nie będzie widział możliwości wybudowania tego domu pracując u Ciebie w firmie, to będzie szukał takiej możliwości w innym miejscu.

Jeśli ktoś marzy o zdobyciu doświadczenia i dodatkowych umiejętności, to możesz stworzyć dla niego pakiet szkoleń wewnętrznych oraz zewnętrznych. Jest wtedy duża szansa na to, że pracownik będzie bardzo zaangażowany w pracę w Twojej firmie, przynajmniej do momentu zdobycia tych umiejętności i wiedzy. Wtedy będziesz musiał wymyślić coś nowego, żeby utrzymać pracownika u siebie oraz odpowiednio go zmotywować.

Skoro prowadzisz lub zarządzasz biznesem to pewnie masz łeb na karku i za możliwość szkolenia pracownika kazałeś mu podpisać lojalkę zobowiązującą pracownika do pracy w firmie przez kilka lat. Wspaniale! Ale jeśli nie dasz pracownikowi możliwości do samorealizacji, to nie wykorzysta on w pełni swoich umiejętności. Po co w takim razie w ogóle wysyłać go na szkolenia. Nie wiń za to pracownika, działamy na podstawie naszych instynktów oraz wcześniejszych doświadczeń. Pamiętaj, to Ty jesteś odpowiedzialny za to, jak pracują Twoi pracownicy.

Proszę Cię, żebyś spróbował następującej postawy, to Ty, jako kierownik jesteś odpowiedzialny za wyniki swoich pracowników, za ich sukcesy i za ich porażki.

Ty jesteś odpowiedzialny za wynik swojego zespołu!!!

Wspólna droga — Wspólny cel

Najlepsze rezultaty będą osiągnięte, kiedy firma i pracownicy będą kroczyli wspólną drogą. Jeśli będą mieli wspólny cel i wspólne dążenia.

Jeśli pracownik i firma będą szli w dwóch różnych kierunkach, to firma nie osiągnie maksymalnych rezultatów.

Dlatego tak ważny jest wspólny cel firmy i pracowników.

Cel firmy powinien być spójny z celami pracowników. Mało tego, wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość, że razem pracują na osiągnięcie wspólnego celu. Zaś osiągnięcie założonego celu powinno wiązać się z korzyściami dla każdego z członków zespołu.

Przy tak wyznaczonych celach i w sytuacji, kiedy każdy pracownik będzie odpowiednio wynagrodzony za osiągnięcie tego celu, współpraca pomiędzy członkami zespołu powinna układać się gładko, ponieważ każdy pracuje na osiągnięcie własnych korzyści, pracując przy okazji na rzecz wspólnego celu organizacji.

Dokładnie określ co jest celem organizacji i zakomunikuj to pracownikom. Brak rozmowy na temat celów przyczynia się do nieporozumień, do poczucia zawieszenia i dezorientacji. w tym przypadku każdy pracuje tylko dla siebie, kierownictwo zna cel firmy, ale pracownicy już nie. Jeśli pracownicy nie znają celu firmy, to tak naprawdę nie ukierunkowujesz ich.

Nadzieja na lepsze jutro

Nadzieja uskrzydla, dodaje sił. Jeśli pracownik będzie miał nadzieję na lepsze jutro, to będzie ze spokojną głową myślał o wykonywaniu swojej pracy i o rozwoju zawodowym. Będzie wręcz podekscytowany wykonując obowiązki, ponieważ będzie miał świadomość, że wykonywanie obowiązków przybliża go do osiągnięcia jego celu.

Postaraj się, żeby warunki pracy dawały nadzieję pracownikom.

Uczulam cię tylko, żeby to co obiecujesz pracownikom było realne, ponieważ jeśli pracownicy spostrzegą, że pomimo ich wysiłków i wytężonej pracy, nie przybliżają się do swojego celu, czyli pracodawca nie realizuje tego co obiecał, to w przyszłości pracownicy będą się buntować, a Twoje obietnice będą ignorowane. Niewywiązywanie się z obietnic powoduje utratę zaufania, a przecież relacje opierają się głównie na zaufaniu.

Anty-Zombie

Chciałbym, żebyś wiedział, że pracownik, który jest rozczarowany, który nie może się realizować w pracy staje się jak zombie. Taka osoba jest, jakby w letargu, a jej kreatywność i wydajność są obniżone.

Praktycznie cały ten poradnik jest o tym, jak zapobiegać powstawaniu zombie w organizacjach.

To od Ciebie zależy, czy będziesz miał armię bezproduktywnych zombie, czy zespół zadowolonych i kreatywnych pracowników, którzy będą potrafili ciągnąć Twoją firmę do przodu.

Cel pracownika

Praca musi dać pracownikom możliwość realizacji ich celu.

Musisz mieć świadomość, że oprócz chęci zarobienia pieniędzy, pracownicy mogą chcieć realizować cele związane z innymi sferami życia.

Ludzie oprócz chodzenia do pracy i zarabiania pieniędzy, często chcą realizować się w życiu na innych płaszczyznach, mają jakieś hobby lub zainteresowania, które chcą rozwijać, a które dają im kopa do dalszego życia i działania.

Poza tym, oprócz dążenia do samorealizacji pracownicy mogą borykać się z różnymi problemami w pozazawodowych sferach życia.

Mogą na przykład mieć problemy mieszkaniowe, może ich współmałżonek lub partner nie ma pracy. Możliwe, że martwią się o zapewnienie edukacji dla swoich dzieci. Problemy pracowników mogą dotyczyć różnych sfer życia i mogą mieć różną postać.

A przecież, żeby dobrze pracować ludzie powinni przystępować do pracy bez zbędnych obciążeń psychicznych.

Pracownik ma czuć się spokojny i bezpieczny.

Spróbuj rozwiązać problemy pracowników. Pomoc dla pracowników może przybrać różne formy w zależności od ich potrzeb i problemów. Możesz na przykład zorganizować przedszkole dla dzieci pracowników, równie dobrze mogą to być dopłaty do przedszkola. Możesz załatwić pracę dla partnerów swoich pracowników, możesz zorganizować pomoc w przygotowaniu dzieci pracowników do egzaminów do szkoły średniej lub na studia. Jeśli do Twojego zakładu pracy nie ma dobrych połączeń komunikacyjnych, to możesz zorganizować autobus, który przywiezie i odwiezie pracowników.

Mogą to być również bardziej tradycyjne formy wsparcia pracowników, na przykład dofinansowanie do wczasów itp. Inwencja należy do Ciebie, ale pamiętaj, żeby to co zaproponujesz rozwiązywało problemy pracowników lub w znacznym stopniu pomagało pracownikom, żeby mogli oni myśleć o pracy, a nie o swoich problemach.

Poznaj cele pracowników i pomóż im w ich realizacji.

Cel firmy

Nie strać celu firmy z oczu, niech pracownicy też widzą ten cel.

Jeśli grając w rzutki miałbyś zasłonięte oczy i nie widziałbyś celu na tarczy, to na pewno do tego celu nie trafisz, chyba że przez przypadek.

A czy chcesz, żeby Twoimi