Sid Meier's Civilization IV - poradnik do gry - Łukasz "Gajos" Gajewski - ebook

Sid Meier's Civilization IV - poradnik do gry ebook

Łukasz "Gajos" Gajewski

0,0

Opis

Poradnik do Civilization IV przeznaczony głównie dla graczy, którzy sięgnęli do tej serii gier strategicznych po raz pierwszy. Opisano i wyjaśniono w nim najważniejsze elementy rozgrywki oraz planowanie strategii prowadzące do późniejszego zwycięstwa.

Sid Meier's Civilization IV - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Lokalizacja miasta (Teren)
  • Ulepszenia terenu (Teren)
  • Ogólne uwagi dotyczące terenu (Teren)
  • Specjalizacja miasta a teren je otaczający (Teren)
  • Ulepszenia a specjalizacja miast (Teren)
  • Zarządzenie mieszkańcami (Miasto)
  • Mieszkańcy (Miasto)
  • Pieniądze
  • Ustrój Imperium - Wstęp (Imperium)
  • Ustrój Imperium - Organizacja pracy (Imperium)

Informacja o grze

Kolejna odsłona kultowej serii gier strategicznych o niemal piętnastoletniej tradycji, zaprojektowana przez jednego z najlepszych designerów, jakich zrodziła matka Ziemia – Sida Meiera.

Gra Sid Meier's Civilization IV, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2005 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: patch polonizujący.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 76

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Sid Meier's Civilization IVporadnik do gry

autor: Łukasz "Gajos" Gajewski

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=458

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Teren

Lokalizacja miasta

Specjalizacja miasta a teren je otaczający

Ogólne uwagi dotyczące terenu

Ulepszenia terenu

Ulepszenia a specjalizacja miast

Miasto

Mieszkańcy

Zarządzenie mieszkańcami

Miasto wyspecjalizowane

Podstawy

Miasto produkcyjne

Fabryka Wielkich Ludzi

Zastosowanie Wielkich Ludzi

Imperium

Miasta i ich koszt

Ustrój Imperium - Wstęp

Ustrój Imperium - Opcje polityczne

Ustrój Imperium - Opcje prawne

Ustrój Imperium - Organizacja pracy

Ustrój Imperium - System ekonomiczny

Ustrój Imperium - System religijny

Proponowane ustroje

Religia

Dyplomacja

Pieniądze

Badania

Sztuka Wojny

Wstęp

Podstawy

Doświadczenie - promocje

Wyścig zbrojeń

Liderzy i ich cechy

Podsumowanie

Wstęp

Poniższy poradnik jest z założenia skierowany przede dla osób, które nie są weteranami mającymi za sobą kilkadziesiąt gier w Cywilizację, ani dla tych, które szukają strategii doskonalej, która pozwoli im na 100% skuteczne podbicie świata. Założyłem, że osobami najbardziej zainteresowanymi tego typu tekstem są przede wszystkim gracze nowi - którzy nawet jeśli znają gry z serii Cywilizacji szukają bardziej szczegółowych porad dotyczących tej rozbudowanej strategii.

W poradniku starałem się nie powtarzać informacji z instrukcji - unikałem zamieszczania podstawowych informacji dotyczące interface'u gry czy ogólnych prawideł rządzących grą. Podobnie, uznałem że kopiowanie informacji z civilopedii - poza miejscami gdzie było to absolutnie niezbędne - nie ma sensu.

Cywilizacja 4 jest grą ze swojej natury niezwykle otwartą, której przebieg każdorazowo jest inny. Z tego względu rozmija się z celem podawanie szczegółowej strategii zwycięstwa możliwe są jedynie sugestie i uwagi bardziej ogólnej natury.

W tej grze, bardziej niż w innych strategiach, ważne jest samodzielne wyznaczanie sobie określonych celów - długo i średnio terminowych. Na wyższych (powyżej noble) poziomach trudności nie będzie możliwe osiągnięcie dominacji w każdym z aspektów gry, z tego względu kluczowe jest planowanie naszych posunięć - szczególnie, że wiele z decyzji podjętych wiele tur wcześniej będzie znacząco wpływało na nasze realne możliwości działania.

Dobrym przykładem takiej sytuacji jest kwestia budowy Cudów Świata - każdy z nich jest przydatny, ale nie ma co liczyć, że przy każdej grze uda nam się wybudować wszystkie.

Dobre zaplanowanie strategii (rozwój technologiczny, budowa miast, modyfikowanie terenu) pozwoli nam na koncentrację na tych, które są dla nas najważniejsze i w konsekwencji prześcignięcie przeciwników w najważniejszym dla nas obszarze.

Naszcel długofalowy to rodzaj zwycięstwa, na którym chcielibyśmy się skoncentrować. Z myślą o nim powinniśmy wybrać Przywódcę i nację nad której losami będziemy czuwać.

Realizując nasze wstępne założenie powinniśmy wyznaczać sobie cele średnio terminowe- czyli nasze priorytety badawcze (jaka technologia jest w danym momencie dla nas najważniejsza), rozwojowe (jakie miasta i w jaki sposób rozbudowujemy), dyplomatyczne (gdzie szukamy przyjaciół a gdzie wrogów) itd.

O ile do Przywódcy i cywilizacji po rozpoczęciu gry jesteśmy już przywiązani, to pozostałe elementy tej układanki mogą ulec zmianie. Może się np. okazać, że planując pokojowy rozwój i zwycięstwo przez kulturową dominację zostaliśmy wplątani w szereg wojen, z których wyszliśmy z mało rozwiniętymi miastami, ale z potężną i doświadczoną armią. Warto rozważyć czy nie warto zmodyfikować naszych długofalowych planów i nie skoncentrować się na podboju i w konsekwencji dążyć do zwycięstwa militarnego.

Podobne sytuacje mogą mieć miejsce w przypadku strategii średnio terminowych - gdy okaże się, że nasz wróg umocnił interesujące nas miasta w ten sposób, że zdobycie ich siłą może być niezwykle kosztowne, może lepiej będzie skoncentrować się na wojnie podjazdowej i niszczeniu wrogiej infrastruktury (plądrowanie może drastycznie spowolnić rozwój wrogiej cywilizacji i dodatkowo przynieść nam niemałe dochody).

Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo - a te można osiągnąć na wiele sposobów.

Wiem, że powyższe słowa są nieco banalne - ale moje doświadczenie mówi, że Cywilizacja 4 bardziej niż większość znanych mi gier wymaga zaplanowanego działania- konsekwencje naszych decyzji mogą się uwidocznić po wielu turach, a jeden popełniony w strategicznej kwestii błąd może nas kosztować utratę zwycięstwa.

Obecna w grze, widoczna przez cały czas punktacja jest znakomitym punktem odniesienia co do tego, jak wygląda nasza cywilizacja na tle konkurentów. Pozwala nam odczuć, że nasi przeciwnicy nie śpią i każda stracona przez nas tura jest dla nich szansą.

W planowaniu niezwykle pomocne są zawarte w grze ekrany informujące szczegółowo o różnych danych na temat własnego i cudzych imperiów. Ważnym krokiem do opanowania zasad rządzących gra jest częste i uważne korzystanie z danych szczególnie z tych znajdujących się na ekranach statystyk (f9 i f10) czy dyplomacji (f4).

W poniższym poradniku część informacji będzie się powtarzać - wynika to z samej natury gry, w której większość poruszonych w tym tekście zagadnień jest ze sobą bezpośrednio powiązana.

I jeszcze jedna uwaga: wszystkie wartości liczbowe w tym poradniku dotyczą rozgrywki na mapie średniej, tempo gry - standardowe. W przypadku grania na innych ustawieniach - część z nich będzie się nieco różnić.

Teren

Lokalizacja miasta

Krokiem pierwszym, od którego zaczynamy, jest założenie miasta - w tym momencie decydujemy jaki dokładnie teren będzie je otaczał, a więc de facto jaki rodzaj funkcji będzie ono pełnić

Wybierając lokalizację miasta kierujemy się najczęściej którymś z poniższych względów:

dobry teren pod rozwój - najbardziej oczywisty i najczęściej stosowany czynnik. Warto też unikać stawiania miast nieopodal siebie. Idealną sytuacją jest gdy żadne z 17 pól znajdujących się w zasięgu miasta nie nakłada się na zasięg innego. W praktyce czasami będą zasadne odstępstwa od tej reguły - ale pamiętajmy iż każde "zajęte" przez inne miasto pole ogranicza rozwój naszego.

zabezpieczenie dostępu do cennych surowców naturalnych (przede wszystkim strategicznych) - szczególnie ważne na początku gry - gdy pilnie potrzebujemy jakiegoś dobra albo istnieje ryzyko że ubiegnie nasz konkurencja.

względy militarne - właściwie położone miasto jest najskuteczniejszym punktem obronnym - bonusy za kulturę, budynki i ewentualnie postawienie miasta na wzgórzach oraz promocje jednostki dotyczące obrony miasta mogą uczynić z niego twierdze nie do zdobycia.

ograniczanie ekspansji przeciwnika - odcinając mu możliwość dotarcia do terenów które w ten sposób w przyszłości będziemy mogli z zająć łatwością

Specjalizacja miasta a teren je otaczający

Każde miasto specjalistyczne wymaga określonego terenu - poniżej opisuje teren jaki jest idealny dla danego typu. Oczywiście w praktyce, jak już wspomniałem, rzadko kiedy będziemy dysponować terenem idealnym i konieczne będą kompromisy.

Tereny zalewiskowe + wzgórza + las. Idealne miejsce na przyszłe zagłębie przemysłowe

Miasto przemysłowe - duża ilość wzgórz, idealnie wzgórz porośniętych lasami + nieco terenów równinnych, może jakiś surowiec żywnościowy czy teren zalewiskowy. Dodatkowo bardzo pożądane surowce strategiczne - żelazo, miedź, kamień, węgiel - wszystkie które dodatkowo zwiększają zdolności produkcyjne.

Tu mamy teren bardziej zróżnicowany. Jest złoto, są tereny zalewiskowe, jest też las (przyda się w częściowej neutralizacji negatywnego wpływu zalewisk na miasto) i dwa surowce w zasięgu miasta.

Miasto komercyjne - maksymalnie