Równość płci w zatrudnieniu - Helena Szewczyk - ebook + książka

Równość płci w zatrudnieniu ebook

Helena Szewczyk

0,0
144,27 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

W monografii omówiono problematykę równości płci w zatrudnieniu w prawie polskim, a także na tle międzynarodowego i europejskiego prawa pracy. Celem publikacji jest przedstawienie zagadnienia nierówności płci w zatrudnieniu i jego negatywnych skutków oraz wykazanie niedoskonałości polskiej regulacji prawnej w tym zakresie i problemów w praktyce jej stosowania.

Opracowanie zawiera analizę m.in. takich zagadnień jak:

  • pojęcie i konstrukcja prawna równego traktowania oraz dyskryminacji ze względu na płeć w stosunkach pracy,
  • naruszenia oraz przejawy nierównego traktowania i dyskryminacji na polskim rynku pracy,
  • obowiązki pracodawcy w zakresie równości płci w stosunkach pracy oraz zakres jego odpowiedzialności z tytułu ich naruszenia,
  • ochrona proceduralna i instytucjonalna przed nierównym traktowaniem i dyskryminowaniem.
  • W pracy szczególną uwagę zwrócono na zmiany kodeksu pracy w zakresie prawa antydyskryminacyjnego, wprowadzone w celu dostosowania polskiego prawa do prawa unijnego. Omówiono m.in. nowe brzmienie art. 176 k.p., który przewiduje, że zakaz zatrudniania kobiet przy pracach uciążliwych, niebezpiecznych i szkodliwych dla ich zdrowia nie będzie już dotyczył co do zasady wszystkich pracownic, ale zostanie ograniczony tylko do kobiet będących w ciąży i karmiących dziecko piersią.


  • Publikacja przeznaczona jest dla adwokatów, radców prawnych i sędziów. Zainteresuje również praktyków zajmujących się na co dzień interpretacją i stosowaniem przepisów prawa pracy: pracowników działów kadr oraz przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 1160

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Równość płci w zatrudnieniu

Helena Szewczyk

Stan prawny na 18 grudnia 2016 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer

Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział 1 Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zatrudnieniu ze względu na płeć jako zjawiska społeczno-kulturowe

1.1. Istota oraz cechy charakterystyczne zjawiska nierównego traktowania i dyskryminacji ze względu na płeć we współczesnym świecie

1.2. Nierówne traktowanie i dyskryminacja a inne zjawiska patologiczne w środowisku pracy

1.3. Przyczyny nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu

1.4. Skutki nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu

Rozdział 2 Pojęcie i konstrukcja prawna nierównego traktowania oraz dyskryminacji w zatrudnieniu

2.1. Pojęcie dozwolonego różnicowania (dyferencjacji) w prawie pracy

2.2. Pojęcie nierównego traktowania oraz dyskryminacji w polskim prawie na tle prawa międzynarodowego oraz prawa Unii Europejskiej

2.3. Elementy składowe dyskryminacji w zatrudnieniu

2.3.1. Podmiot dyskryminacji

2.3.1.1. Podmioty dyskryminowane i podmioty dyskryminujące

2.3.1.2. Osoba fizyczna pozostająca w zatrudnieniu jako podmiot dyskryminowany

2.3.2. Kryteria niedozwolonego różnicowania (dyskryminacji)

2.3.3. Zakres przedmiotowy dyskryminacji. Substrat dyskryminacji

2.3.4. Kontratypy dyskryminacji – wyjątki od zakazu dyskryminacji

2.3.4.1. Uwagi wprowadzające

2.3.4.2. Niezatrudnianie pracownika, jeżeli jest to obiektywnie uzasadnione, tj. jeśli rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym

2.3.4.3. Wypowiedzenie warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pracowników, bez powoływania się na inne przyczyny różnicowania zabronione prawem

2.3.4.4. Stosowanie środków różnicujących status prawny osoby zatrudnionej ze względu na ochronę rodzicielstwa

2.3.4.5. Kształtowanie warunków zatrudnienia z uwzględnieniem kryterium stażu pracy

2.3.4.6. Stosowanie działań wyrównawczych (działań wyrównujących szanse) wszystkich lub znacznej liczby osób danej płci (kobiet)

Rozdział 3 Prawnomiędzynarodowe podstawy równości płci w zatrudnieniu

3.1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Pakty Praw Człowieka

3.2. Konwencje i zalecenia MOP

3.3. Europejska Konwencja Praw Człowieka

3.4. Europejskie Karty Społeczne

Rozdział 4 Prawne podstawy równości płci w zatrudnieniu w Unii Europejskiej

4.1. Ogólna charakterystyka prawa i polityki równości płci Unii Europejskiej

4.2. Równość płci w zatrudnieniu w prawie pierwotnym Unii Europejskiej

4.2.1. Prawo traktatowe

4.2.2. Wspólnotowa Karta Społecznych Praw Podstawowych Pracowników oraz Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej

4.3. Równość płci w zatrudnieniu w prawie wtórnym Unii Europejskiej

4.3.1. Ewolucja prawa antydyskryminacyjnego w UE

4.3.2. Dyrektywa 54/2006/WE

4.3.3. Dyrektywy 113/2004/WE oraz 391/1989/EWG

4.3.4. Rozporządzenia, rezolucje, decyzje i komunikaty

Rozdział 5 Prawna regulacja równości płci w zatrudnieniu w prawie krajowym

5.1. Równość płci w zatrudnieniu jako składnik funkcji ochronnej prawa pracy

5.2. Konstytucyjne podstawy równości płci w zatrudnieniu

5.2.1. Aksjologiczne uwarunkowania równości płci w zatrudnieniu w Konstytucji RP

5.2.2. Konstytucyjne podstawy ochrony praw jednostki w aspekcie równości płci w zatrudnieniu

5.2.3. Ochrona dóbr osobistych osób nierówno traktowanych i dyskryminowanych w Konstytucji RP

5.3. Zasada równego traktowania oraz zasada niedyskryminacji (ze względu na płeć) jako podstawowe zasady prawa pracy zawarte w art. 112 i 113 k.p.

5.4. Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania z dnia 3 grudnia 2010 r.

5.5. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych

Rozdział 6 Ochrona pracujących kobiet a równość płci w zatrudnieniu

6.1. Równe szanse dla pracujących kobiet i mężczyzn

6.1.1. Polityka równości płci w zatrudnieniu

6.1.2. Działania na rzecz równych szans dla kobiet i mężczyzn

6.1.2.1. Stosowanie norm prawnych w dziedzinie równości płci w zatrudnieniu a równość materialna kobiet i mężczyzn

6.1.2.2. Akcje pozytywne oraz programy działania

6.1.2.3. Środki godzenia pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi i inne działania na rzecz równych szans dla kobiet

6.2. Ochrona pracy kobiet ze względu na pełnione funkcje rodzicielskie w aspekcie równości płci w zatrudnieniu

6.2.1. Zakres podmiotowy ochrony pracy kobiet

6.2.2. Ochrona życia i zdrowia kobiet przed zagrożeniami środowiska pracy w aspekcie równości płci w zatrudnieniu

6.2.3. Zakaz pracy kobiet w nocy

6.2.4. Ochrona trwałości zatrudnienia

6.2.5. Urlopy pracownicze i inne zwolnienia od pracy z tytułu rodzicielstwa

Rozdział 7 Płeć jako kryterium dyskryminacyjne oraz rodzaje dyskryminacji ze względu na płeć

7.1. Płeć jako jedno z zabronionych kryteriów różnicowania (dyskryminacji) określonych w kodeksie pracy na tle regulacji międzynarodowych i prawa Unii Europejskiej

7.2. Płeć jako podstawowe kryterium dyskryminacyjne w zatrudnieniu związane z cechami osobowymi pracownika

7.3. Dyskryminacja bezpośrednia ze względu na płeć

7.4. Dyskryminacja pośrednia ze względu na płeć

7.5. Molestowanie zwykłe jako przejaw dyskryminacji

7.5.1. Uwagi wprowadzające

7.5.2. Definicja prawna molestowania i jej elementy składowe w świetle art. 183a § 5 pkt 2 k.p. na tle prawa Unii Europejskiej

7.5.3. Zachowanie odnoszące się do płci

7.5.4. Zachowanie podjęte wbrew woli osoby molestowanej

7.5.5. Zachowanie, które wywołuje określony skutek

7.6. Molestowanie seksualne jako przejaw dyskryminacji

7.6.1. Uwagi ogólne

7.6.2. Definicja prawna molestowania seksualnego w zatrudnieniu w świetle art. 183a § 6 k.p. i jej elementy składowe

7.6.3. Zachowania o podłożu seksualnym lub odnoszące się do płci

7.6.4. Zachowania niepożądane przez pracownika

7.6.5. Molestowanie seksualne jako zachowanie, które zostało podjęte w określonym celu lub które wywołuje określone skutki

7.6.6. Prawna regulacja molestowania seksualnego w wybranych krajach wysoko rozwiniętych

7.7. Zmuszanie do zachowań dyskryminacyjnych

7.8. Działania odwetowe

Rozdział 8 Obowiązki pracodawcy i innych podmiotów dotyczące równości płci w zatrudnieniu oraz ich odpowiedzialność

8.1. Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania dyskryminacji z art. 94 pkt 2b k.p.

8.1.1. Charakter prawny obowiązku

8.1.2. Treść i granice obowiązku

8.1.3. Obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji kobiet zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

8.2. Inne obowiązki pracodawcy dotyczące równości płci w zatrudnieniu

8.2.1. Obowiązki ogólne pracodawcy jako wyznacznik obowiązku przeciwdziałania dyskryminacji

8.2.2. Obowiązek informowania pracowników

8.3. Równość płci w zatrudnieniu a zakres odpowiedzialności pracodawcy

8.4. Zakres odpowiedzialności innych podmiotów z tytułu naruszenia zasady równości płci w zatrudnieniu

8.4.1. Kształtowanie się odpowiedzialności w ramach pracy tymczasowej

8.4.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna i porządkowa pracowników a zasada równości płci w zatrudnieniu

8.4.2.1. Odpowiedzialność porządkowa w zatrudnieniu pracowniczym w aspekcie równości płci w zatrudnieniu

8.4.2.2. Roszczenie o uchylenie kary porządkowej

8.4.2.3. Odpowiedzialność dyscyplinarna w zatrudnieniu pracowniczym w kontekście równości płci

Rozdział 9 Przejawy nierównego traktowania i dyskryminacji ze względu na płeć w zatrudnieniu

9.1. Uwagi wprowadzające

9.2. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie dostępu do zatrudnienia i na etapie nawiązania stosunku pracy

9.3. Nierówne traktowanie i dyskryminacja na etapie rozwiązania stosunku pracy

9.4. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie przeniesień do innej pracy i pozostałych zmian treści stosunku pracy

9.5. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie warunków zatrudnienia związanych z podporządkowaniem i ocenianiem pracownika

9.6. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie wynagradzania pracowników i innych świadczeń związanych z pracą

9.6.1. Pojęcie wynagrodzenia w prawie polskim i unijnym

9.6.2. Jednakowa praca. Praca jednakowej wartości

9.6.3. Równe wynagrodzenia osób różnej płci za jednakową pracę

9.7. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie pozostałych warunków zatrudnienia

9.8. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie awansowania

9.9. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie szkolenia

9.10. Nierówne traktowanie i dyskryminacja ze względu na płeć w zakresie zbiorowego prawa pracy

9.10.1. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie przynależności do związków zawodowych i innych form przedstawicielstw pracowniczych

9.10.2. Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zakresie negocjacji zbiorowych i tworzenia autonomicznych źródeł prawa pracy przez partnerów społecznych

9.10.3. Nierówne traktowanie i dyskryminacja a partycypacja pracownicza

Rozdział 10 Środki ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją ze względu na płeć w zatrudnieniu na gruncie prawa pracy

10.1. Środki prawne indywidualnego prawa pracy

10.1.1. Uwagi wprowadzające

10.1.2. Odszkodowanie z art. 183d k.p. z tytułu dyskryminacji

10.1.2.1. Pojęcie i istota odszkodowania z art. 183d k.p.

10.1.2.2. Charakter prawny i funkcje odszkodowania z art. 183d k.p.

10.1.2.3. Wysokość odszkodowania z art. 183d k.p.

10.1.2.4. Odszkodowanie z art. 183d k.p. a inne roszczenia pracownicze na tle koncepcji równości płci w zatrudnieniu

10.1.3. Problem zbiegu roszczeń z tytułu dyskryminacji oraz roszczeń na podstawie kodeksu cywilnego

10.1.4. Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia przez dyskryminowanego pracownika na podstawie art. 551 § 1 k.p.

10.2. Środki prawne występujące w zbiorowym prawie pracy

10.2.1. Uwagi wprowadzające

10.2.2. Przeciwdziałanie nierównemu traktowaniu i dyskryminacji jako przedmiot zadań związków zawodowych i organizacji pracodawców

10.2.3. Układy zbiorowe pracy i inne źródła prawa pracy jako instrumenty przeciwdziałające nierównemu traktowaniu oraz dyskryminacji

10.2.4. Spory zbiorowe pracy na tle nierównego traktowania i dyskryminacji

10.2.5. Partycypacja pracownicza w zarządzaniu zakładem pracy a ochrona równości płci w zatrudnieniu

Rozdział 11 Środki ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją ze względu na płeć w zatrudnieniu na gruncie prawa cywilnego oraz karnego

11.1. Środki prawne przysługujące na podstawie prawa cywilnego

11.1.1. Uwagi wprowadzające

11.1.2. Dobra osobiste szczególnie narażone na naruszenie wskutek nierównego traktowania oraz dyskryminacji ze względu na płeć

11.1.3. Środki ochrony dóbr osobistych w prawie cywilnym

11.2. Środki prawne przysługujące na gruncie prawa karnego

11.2.1. Prawa nierówno traktowanego i dyskryminowanego pracownika jako przedmiot karnoprawnej ochrony

11.2.2. Wymuszenie seksualne (art. 199 k.k.)

11.2.3. Inne przestępstwa obejmujące swym zakresem elementy nierównego traktowania i dyskryminacji

11.2.3.1. Zmuszenie do określonego zachowania (art. 191 k.k.)

11.2.3.2. Znęcanie się nad osobą zatrudnioną (art. 207 § 1 k.k.)

11.2.3.3. Zniesławienie (art. 212 k.k.) oraz zniewaga (art. 216 k.k.)

11.2.3.4. Naruszenie nietykalności cielesnej (art. 217 § 1 k.k.)

11.2.3.5. Prezentowanie treści pornograficznych (art. 202 § 1 k.k.)

11.2.3.6. Stalking (art. 190a k.k.)

11.2.4. Prawnokarne dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia dóbr osobistych w postępowaniu karnym

Rozdział 12 Zagadnienia proceduralne oraz instytucjonalne formy ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją w zatrudnieniu ze względu na płeć

12.1. Droga pozasądowa

12.2. Tryb dochodzenia roszczeń przed sądem pracy

12.2.1. Właściwość sądu. Wszczęcie postępowania

12.2.2. Przebieg postępowania sądowego. Postępowanie dowodowe

12.2.3. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację

12.2.4. Orzeczenie sądu oraz ugoda

12.3. Rola pełnomocników oraz organizacji społecznych w procesie o dyskryminację

12.4. Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania oraz Rzecznik Praw Obywatelskich

12.5. Udział Państwowej Inspekcji Pracy w przeciwdziałaniu nierównemu traktowaniu i dyskryminacji

12.6. Rola związków zawodowych, organizacji pracodawców, stowarzyszeń i innych organizacji w zwalczaniu nierówności ze względu na płeć w zatrudnieniu

Rozdział 13 Pozaprawne środki przeciwdziałania nierównemu traktowaniu i dyskryminacji w zatrudnieniu ze względu na płeć

13.1. Zarządzanie i organizacja pracy a przeciwdziałanie nierównemu traktowaniu i dyskryminacji

13.2. Profilaktyka i polityka antydyskryminacyjna

13.3. Zakładowe procedury przeciwdziałaniu dyskryminacji w miejscu pracy

13.4. Komisja ds. dyskryminacji. Rzecznik Praw Pracowniczych

13.5. Kodeksy etyki i inne dokumenty organizacji

13.6. Szkolenia i warsztaty

Rozdział 14 Rozważania końcowe. Podsumowanie i wnioski de lege ferenda

Orzecznictwo

Akty prawne

Inne źródła

Wykaz skrótów
Akty prawne
EKPC
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 z późn. zm.)
k.c.
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.)
k.k.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
k.p.c.
ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1822 z późn. zm.)
k.p.
ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.)
k.p.a.
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.)
k.p.k.
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1749 z późn. zm.)
k.w.
ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.)
TFUE
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana) (Dz. Urz. UE C 202 z 7.06.2016, s. 47)
ustawa o PIP
ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 640 z późn. zm.)
Czasopisma i wydawnictwa promulgacyjne
ECR
European Court Report
EPS
Europejski Przegląd Sądowy
KPP
Kwartalnik Prawa Prywatnego
Mon. Praw.
Monitor Prawniczy
MPP
Monitor Prawa Pracy
OSNC
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNCP
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izby Cywilnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
OSNP
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
OSNwSK
Orzecznictwa Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych
OSP
Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiKA
Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
OTK
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
OTK-A
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego; zbiór urzędowy, Seria A
PiP
Państwo i Prawo
PiZS
Praca i Zabezpieczenie Społeczne
PPE
Przegląd Prawa Europejskiego
Prz. Sejm.
Przegląd Sejmowy
Prok. i Pr.
Prokuratura i Prawo
PS
Przegląd Sądowy
RPEiS
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny
ZOTSiS
Zbiór Orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji
Inne
ETPC
Europejski Trybunał Praw Człowieka
KE
Komisja Europejska
MOP
Międzynarodowa Organizacja Pracy
PIP
Państwowa Inspekcja Pracy
RPO
Rzecznik Praw Obywatelskich
SA
Sąd Apelacyjny
TSUE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
WHO
Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization)
Wstęp

Quod ad ius naturale attinet, omnes homines aequales sunt

Ulpian

Jako istoty ludzkie różnimy się między sobą z różnych przyczyn i posiadamy różne cechy, na które w większości nie mamy wpływu lub wpływ ten jest istotnie ograniczony. Szczególnym ujęciem zasady równości w zatrudnieniu jest jej odniesienie do kryterium płci. Polski system prawny nadal bowiem oparty jest na tradycyjnym podziale jednostek ludzkich na kobiety i mężczyzn, biorącym pod uwagę głównie płeć biologiczną, co pozostaje aksjomatem. Polskie społeczeństwo w sferze obyczajów nie jest pozbawione stereotypów i uprzedzeń, które wywołują mniej lub bardziej uświadamianą niechęć do osób pod jakimś względem innych niż my. Powszechnie wiadomo, że pewne osoby lub grupy osób zatrudnionych poddawane są na rynku pracy aktom dyskryminacji. Klasycznym przykładem jest dyskryminacja kobiet po 50. roku życia, zwłaszcza zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednym ze stereotypów związanych z pracą jest ten, że kobieta nie nadaje się na szefa. Z kolei przełożonym kobiety jest z reguły mężczyzna. Dać to może asumpt do nękania i dyskryminowania osób innej płci (przede wszystkim kobiet) nawet bez istotnego powodu.

Z drugiej jednak strony zmienia się świadomość i społeczeństwo jest coraz bardziej zainteresowane społecznymi i etycznymi wymiarami swojej pracy. Jego członkowie pragną pracować w warunkach wolnych od nierównego traktowania i dyskryminacji. Ochronę integralności psychofizycznej pracownika w procesie pracy należy uznać za jeden z głównych celów ustawodawstwa pracy dążącego do zapewnienia godnych warunków pracy i upodmiotowienia osób wykonujących pracę zależną. W ostatnich dziesięciu latach nie obserwujemy wprawdzie gwałtownego wzrostu spraw sądowych dotyczących dyskryminacji, jednak najwięcej spraw dotyczy dyskryminacji ze względu na płeć. Dyskryminowani w pracy ze względu na płeć w naszym kraju stosunkowo rzadko idą do sądu pracy, tak więc rocznie w skali kraju to raptem kilkaset spraw. W 2014 r. wniesiono wprawdzie do sądów pracy ok. 1000 spraw, ale pracownicy wygrali tylko w 44 sprawach o odszkodowania z tytułu dyskryminacji.

Pozwy w tym zakresie coraz częściej kierowane są do sądów nie tylko przez kobiety, ale również przez mężczyzn. Ci ostatni są nawet bardziej aktywni niż kobiety i częściej skarżą się do sądu na nierówne traktowanie i dyskryminację, choć statystycznie to oni lepiej zarabiają i częściej zajmują kierownicze stanowiska. Przykładowo w 2013 r. na około 900 spraw wniesionych do sądów pracy w skali kraju 482 sprawy wnieśli mężczyźni. Jedynie w odniesieniu do spraw o molestowanie seksualne przeważają kobiety, choć nie brakuje również mężczyzn skarżących się na tę formę dyskryminacji. Znaczna część spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego dotyczy również dyskryminacji. Dla przykładu w 2011 r. na 131 spraw przyjętych do merytorycznego rozpoznania aż 37 dotyczyło dyskryminacji, w tym głównie ze względu na płeć. Do Państwowej Inspekcji Pracy wpływa rocznie ok. 2000 skarg dotyczących mobbingu i dyskryminacji. Skarżący podnoszą głównie dyskryminację przy wynagradzaniu, m.in. dysproporcje w przyznawaniu podwyżek, premii, nagród itp. oraz dyskryminację przy nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy, a najczęściej wskazywanym przez nich kryterium dyskryminacji jest właśnie płeć. PIP udzieliła w 2014 r. ponad 3000 porad prawnych dotyczących nierównego traktowania i dyskryminacji.

Niniejsza książka jest poświęcona analizie problematyki prawnej równości płci w zatrudnieniu w polskim prawie pracy z zaznaczeniem wpływu międzynarodowego i europejskiego prawa pracy na polskie prawo pracy i ze szczególnym uwzględnieniem ustawodawstwa i orzecznictwa europejskiego oraz jego znaczenia dla polskiego porządku prawnego. Na rynku wydawniczym pojawiły się już prace traktujące o zasadzie równości kobiet i mężczyzn w prawie europejskim, brak natomiast kompleksowej publikacji z zakresu prawa pracy, która ukazywałaby efekty transpozycji europejskiego prawa pracy do polskiego prawa w dziedzinie równości płci w zatrudnieniu. Monografia ukazuje polskie prawo antydyskryminacyjne w zakresie równości płci w zatrudnieniu oraz postępujący proces jego europeizacji, starając się wypełnić tę lukę. Dotyka ona żywotnej kwestii nierównego traktowania i dyskryminacji ze względu na płeć, mającej na unijnym rynku pracy niezwykle istotne znaczenie. Implikacji dla prawa polskiego, wynikających z prawa unijnego dotyczącego zasady równości płci w zatrudnieniu, poświęcono jak dotąd zbyt mało uwagi. Należy zatem dostrzegać istotną rolę polskiego prawa pracy dla zapewnienia ochrony przed wszelkimi nierównościami i dyskryminacją ze względu na płeć w zatrudnieniu, tym bardziej, że trwające od wielu lat procesy transformacji ustrojowej w naszym kraju w kierunku gospodarki rynkowej stwarzają dodatkowe zagrożenia, a eliminacja nierównego traktowania i dyskryminacji kobiet stanowi jedno z ważniejszych wyzwań dla demokratycznego państwa prawa, do którego miana Polska aspiruje.

Ze względu na wysoką rangę i istotne znaczenie przedstawionego problemu starano się przedstawić go w świetle prawa UE oraz prawa międzynarodowego, a także w ograniczonym zakresie w ujęciu prawnoporównawczym. Mająca miejsce obecnie ekspansja antydyskryminacyjnego europejskiego prawa pracy na krajowe rynki pracy wywiera istotny wpływ na proces tworzenia prawa pracy w krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz na aktualny rozwój tej gałęzi prawa w tych krajach. Narodowe systemy prawa pracy są tworzone i przekształcane w oparciu o europejskie prawo pracy, a działania podejmowane przez narodowe parlamenty zmierzają do upodobnienia (asymilacji) rodzimego prawa do prawa Unii Europejskiej, a tym samym do ujednolicenia europejskiego i narodowego systemu prawa. Warto więc zauważyć, że chodzi tu bardziej o harmonizację niż o ujednolicenie systemów prawnych wszystkich państw członkowskich UE, pozostających jednocześnie w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. W pracy ukazane zostały mechanizmy „europeizacji” polskiego prawa pracy w dziedzinie równości płci w zatrudnieniu oraz związki między polskim prawem pracy a prawem Unii Europejskiej w dziedzinie polityki społecznej. Znaczącą rolę w wyznaczeniu zakresu tych kompetencji odgrywają konkretne akty prawne ustawodawcy europejskiego oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i jego wpływ na orzecznictwo krajowe w Polsce. Dokonana zostanie również ocena polskiej regulacji prawnej w omawianym zakresie pod kątem spełniania minimalnych standardów unijnych oraz zgodności z prawem Unii Europejskiej, prawem międzynarodowym i Konstytucją RP.

Należy zdawać sobie jednak sprawę, że prawo antydyskryminacyjne ma służyć w szczególności ochronie osób przynależących do określonej płci przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją, a nie nieuzasadnionemu wzmocnieniu ich pozycji względem innych grup społecznych i zawodowych. Polskie prawo pracy pozostaje bowiem pod wpływem nowych ideologii, tendencji w zakresie płci człowieka, a nowa koncepcja płci społeczno-kulturowej (gender) odgrywa coraz większą rolę w stosunkach społecznych w Unii Europejskiej. Jednak niniejsza praca, aczkolwiek uwzględnia występowanie różnych pojęć płci postrzeganych przez pryzmat ustawodawstwa międzynarodowego i europejskiego, opierać się będzie głównie na traktowaniu płci w kategoriach biologicznych, co jest w pełni zgodne z Konstytucją RP oraz pozostaje na ogół w zgodzie z dorobkiem polskiej doktryny i judykatury.

Zagadnienie równości w dziedzinie zatrudnienia jest niezwykle złożone i skomplikowane, biorąc pod uwagę jego prawną regulację oraz praktyczną realizację koncepcji równości szans płci na rynku pracy ukazanej przez pryzmat polityki prawa i polityki społecznej. Świat dzisiejszy daleki jest od urzeczywistnienia idei równości kobiet i mężczyzn, zawartej w dokumentach prawnych. W dalszym ciągu występuje sprzeczność między obowiązkami, jakie natura wyznaczyła kobiecie, a jej zawodowymi aspiracjami1. Dlatego szczególnie ważne jest rozwiązanie problemu nierównego traktowania i dyskryminacji kobiet w życiu zawodowym na polskim rynku pracy. Obserwując od wielu lat ambicje i poświęcenie wielu kobiet na polskim rynku pracy, ich walkę z przeciwnościami losu, patologiami, uprzedzeniami i konwenansami, pragnę to im zadedykować tę pracę. Aby utrzymać siebie i rodzinę, przejmują one często funkcję głowy rodziny, próbując pogodzić obowiązki zawodowe i rodzinne, kosztem niejednokrotnie czasu wolnego. Nierzadko doznają upokorzeń, nękania i prześladowań ze strony bezpośrednich i pośrednich przełożonych, głównie mężczyzn, ale również niekiedy ze strony sprzymierzonych z nimi kobiet, dla których liczą się tylko własne partykularne interesy. Szczególnie dość jaskrawie i regularnie dyskryminowane są kobiety, jeśli oprócz płci znajdują się w grupie wyróżnianej dodatkowo w oparciu o inne kryteria dyskryminujące, najczęściej takie jak wiek, niepełnosprawność, pochodzenie społeczne czy zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy. Na polskim rynku pracy często nie szanuje się wiedzy, umiejętności, doświadczenia i dyspozycyjności kobiet w przedziale wieku 40+.

Walka z dyskryminacją to walka ze złem w najczystszej postaci. Musimy ją podjąć, w przeciwnym razie odbije się to nie tylko na konkurencyjności i kondycji polskiej gospodarki, ale przede wszystkim na kondycji biologicznej naszego narodu. O jakości rodziny decyduje bowiem nie mężczyzna, ale kobieta, jej siła i niezłomność w walce z przeciwnościami losu. Najważniejsze dla jednostki to przetrwać mimo przeciwności losu, najważniejsze zaś dla narodu, aby mimo kataklizmów dziejowych przetrwała rodzina. Mądrość życiowa nakazuje nam zatem chronić wszystkie osoby zatrudnione na polskim rynku pracy przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją. Na ogół jednak to kobiety muszą łączyć trudy i wymogi życia zawodowego z licznymi obowiązkami w życiu rodzinnym.

Wcielenie w życie zasady równości płci w zatrudnieniu wymaga przede wszystkim zmiany sposobu myślenia wielu mężczyzn, którzy w większości przypadków decydują o praktyce życia zawodowego, społecznego, politycznego i gospodarczego2. Warto przytoczyć słowa Pełnomocnika Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Równego Traktowania Wojciecha Kaczmarka: „Jeśli państwo polskie miałoby wspierać działania o charakterze antydyskryminacyjnym, to raczej takie oparte na wzorcach pozytywnych, w których kosztem praw jednych nie gwałci się praw drugich, czyli nie stygmatyzuje się innych. Będziemy wspierać takie działania, w których zachowuje się polską tożsamość kulturową”3.

Z tych też względów szczególnie zasadne wydaje się podjęcie bardziej pogłębionych studiów nad problematyką ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją ze względu na płeć w zatrudnieniu. Powinno to przyczynić się do właściwego unormowania zakresu tej ochrony, zważywszy na skomplikowany charakter materii podlegającej regulacji prawnej, trudno poddającej się analizie jurydycznej. Podjęcie badań skupiających się wokół tej problematyki nie wymaga zatem szerszego uzasadnienia. Zagadnienie równości płci w zatrudnieniu ze względu na swój złożony i wielowątkowy charakter jest nadal niedostatecznie rozeznanie w nauce prawa pracy, pomimo tego, że od początku XXI w. pojawiło się wiele publikacji na ten temat, na ogół w formie studiów i artykułów.

Punktem wyjścia dla prowadzonych w pracy rozważań są kwestie związane z pojęciem i istotą równości płci w zatrudnieniu na gruncie nauk społecznych. Przedstawienie w rozdziale 1 przyczyn, przebiegu i skutków dyskryminacji znacznie ułatwi zrozumienie samej istoty nierównego traktowania i dyskryminacji oraz środków prawnych chroniących przed tymi patologicznymi zjawiskami. Następnie przedstawiono zakres uwarunkowań międzynarodowych i ponadnarodowych w tym zakresie, które Polska powinna uwzględniać w swoim porządku prawnym. W szczególności analizie zostało poddane w tym kontekście oddziaływanie Konstytucji RP, aktów prawa międzynarodowego oraz prawa Unii Europejskiej, z uwagi na postępującą harmonizację i ujednolicenie polskiego prawa z prawem unijnym konieczne było bowiem odwołanie się do uregulowań o charakterze ponadnarodowym w zakresie ochrony praw podstawowych, by określić ich wpływ na regulacje wewnętrzne.

Na tym tle została następnie dokonana analiza polskiego systemu prawnego w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem roli i znaczenia prawa pracy dotyczącego ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją. W dalszej części pracy zdefiniowano pojęcia „nierówne traktowanie” oraz „dyskryminacja” oraz zbudowano konstrukcję normatywną ochrony przed tymi zjawiskami w zatrudnieniu zawartą w kodeksie pracy. Następnie dokonano analizy naruszeń oraz przejawów nierównego traktowania i dyskryminacji na polskim rynku pracy, ukazano obowiązki pracodawcy w zakresie równości płci w stosunkach pracy oraz zakres jego odpowiedzialności z tytułu naruszenia tych obowiązków. W końcu ustalono zakres pojęcia ochrony prawnej przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją, co pozwoliło na zrekonstruowanie podstaw normatywnych prawa pracownika do ochrony.

Podejmując tematykę ochrony przed nierównością płci w zatrudnieniu, należało nie tylko przedstawić rozwiązania prawne zawarte w kodeksie pracy, ale trzeba było także dostrzec nowy status prawny pracownika w tym zakresie. Szczególnie ważna jest prezentacja funkcji prewencyjnej w kontekście ukazania skutków nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu. Chodzi tu również o uznanie prawa pracownika do ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją. Pozwoliło to na określenie jego charakteru jako prawa wynikającego ze stosunku pracy, także w kontekście prawa do ochrony dóbr osobistych na gruncie prawa cywilnego, karnego i innych gałęzi prawa. Prawo do ochrony przed nierównym traktowaniem i dyskryminacją w zatrudnieniu, jako prawo złożone, zostało przedstawione przez pryzmat środków jego realizacji przysługujących poszkodowanemu. Dokonano w związku z tym charakterystyki środków prawnych, za pomocą których ochrona ta jest realizowana. Podjęta została próba oznaczenia znaczenia istniejących w polskim porządku prawnym środków prawnych i pozaprawnych dla zapobiegania i usuwania następstw nierównego traktowania i dyskryminacji.

Ochrona ta jest jednak realizowana przede wszystkim na gruncie prawa pracy, zarówno za pomocą instrumentów prawnych występujących na gruncie indywidualnego, jak i zbiorowego prawa pracy. Zamiarem autorki było również rozwiązanie węzłowych problemów interpretacyjnych, które powstają na tle stosowania przepisów prawa pracy przez sądy powszechne, Sąd Najwyższy, inspekcje pracy, organy administracji, pracodawców, pracowników i ich przedstawicielstwa oraz inne podmioty, stanowiących źródło rozbieżnej wykładni w procesie jego stosowania. Ma to istotne znaczenie nie tylko dla rozwoju teorii prawa pracy, ale również dla praktyki.

W pracy uwzględniono stan prawny na dzień 18 grudnia 2016 r.

Rozdział
1
Nierówne traktowanie i dyskryminacja w zatrudnieniu ze względu na płeć jako zjawiska społeczno-kulturowe
1.1.
Istota oraz cechy charakterystyczne zjawiska nierównego traktowania i dyskryminacji ze względu na płeć we współczesnym świecie

Zagadnienie równości płci w zatrudnieniu wiąże się przede wszystkim z pojęciem nierównego traktowania i dyskryminacji. Są to obok mobbingu4 najgorsze patologie w zatrudnieniu. Zjawiska te są na ogół skutkiem stygmatyzacji, która jest konsekwencją stereotypowego postrzegania ludzi i świata. Skuteczna walka ze stygmatyzacją jest niezwykle trudna i możliwa tylko przez prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych. W przeciwnym razie „zinstytucjonalizowanie się” stygmatyzacji w postaci nierównego traktowania i dyskryminacji może prowadzić do społecznych skutków w postaci segregacji, marginalizacji i wykluczenia5. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków. Z kolei brak równego traktowania, a więc pozbawienie równych praw pewnych wyróżnionych ze względu na posiadane przez dane osoby cechy (m.in. płeć) grup, nosi znamiona dyskryminacji.

Dyskryminacja z łacińskiego oznacza rozróżnienie oraz upośledzenie albo prześladowanie ludzi (pracowników) ze względu na ich pochodzenie, przynależność klasową, narodową, rasową, wyznaniową itp.6 Innymi słowy, jest to upośledzenie albo prześladowanie osób z jakichkolwiek przyczyn, a w szczególności ze względu na ich cechy osobowe, na które na ogół nie mają wpływu. Próba zdefiniowania tych zjawisk na gruncie prawa podjęta zostanie w osobnym rozdziale. Dla potrzeb niniejszej pracy zjawisko społeczno-kulturowe nierównego traktowania i dyskryminacji we współczesnym świecie należy postrzegać jako typ postawy, na którą składa się komponent poznawczy w postaci stereotypu, komponent emocjonalny w postaci uprzedzenia oraz komponent behawioralny w postaci zachowania, które pozostają we wzajemnych związkach i zależnościach7.

Główną przyczyną zachowań, które dyskryminują kobiety, są stereotypy odnoszące się do płci8. Stereotypy płci (gender stereotypes) są jednymi z częściej rozpowszechnionych w świecie. W ich świetle kobietom i mężczyznom przypisuje się określone role społeczne i pewne charakterystyczne cechy. W polskim społeczeństwie nadal funkcjonują stereotypy kulturowe dotyczące kobiet. Pomimo tego, że w naszym kraju stereotypowe postrzeganie kobiet w społeczeństwie z biegiem lat traci na sile, to nadal jest ono udziałem sporej części Polaków9. Pozycja kobiet w polskim społeczeństwie nie jest zapewne tak zła jak w niektórych innych krajach, jednak jak wynika z badań – to kobiety ze względu na swą płeć w zdecydowanej większości występują w pozycji ofiary nierównego traktowania i dyskryminacji.

Już od czasów starożytnego Rzymu kobiety uznawano za infirmitas sexus (słabą płeć). Stąd powszechnie znane powiedzenie męskiej części Imperium Romanum: „Dziękuję bogom, że urodziłem się w Rzymie, że urodziłem się wolny i nie urodziłem się kobietą”. Męskość oraz kobiecość wyznaczają wartości i normy zachowań właściwych danej płci, określają charakter postępowania każdej z nich, co ma istotne znaczenie dla oceny kultury organizacyjnej firmy10. Nierzadko podstawowe znaczenie mają tu stereotypy związane z płcią, które pełnią istotną rolę w budowaniu społecznego wizerunku poszczególnych osób11. Stereotyp to ludzka skłonność do postrzegania ludzi lub przedmiotów należących do danej grupy jako podobnych na podstawie ich wspólnych cech, bez uwzględnienia istniejących w rzeczywistości między nimi różnic. Na stereotyp dotyczący płci (gender stereotype) składają się osądy dotyczące fizycznych, w tym biologicznych, cech posiadanych przez kobiety i mężczyzn (sex stereotype), ich cech i właściwości związanych ze sferą seksualną (sexual stereotype) oraz dotyczące ról i zachowań właściwych dla kobiet i mężczyzn (sex role stereotype)12.

Ze stereotypami nierzadko wiążą się uprzedzenia, które mogą zaburzać relacje międzyludzkie. Utrwalane i powielane stereotypy przekształcają się w uprzedzenia13, które należą do repertuaru postaw emocjonalnych. Motywem zjawiska dyskryminacji są na ogół uprzedzenia sprawcy.

Uprzedzenie definiuje się jako nieuzasadnioną, wrogą lub negatywną postawę (niechęć, antypatię) wobec pewnej dającej się wyróżnić grupy (np. kobiet) i jej członków, opartą na uogólnieniach wyprowadzonych z fałszywych lub niekompletnych informacji14. Uprzedzenia są najczęściej wynikiem stereotypów, czyli uogólnień dotyczących grupy ludzi, polegających na przypisywaniu tych samych cech wszystkim członkom danej grupy (np. kobietom) niezależnie od faktycznych różnic między nimi. Kiedy wskutek stereotypów ktoś ma uprzedzenia, które jako postawy przeradzają się potem w konkretne, niczym nieuzasadnione wrogie, szkodliwe, niesprawiedliwe zachowania, wtedy mamy do czynienia z aktami dyskryminacji15. Za pojęcia pokrewne uważa się dyskryminację i seksizm, który odnosi się do stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na płeć16. Dyskryminacja w znaczeniu potocznym jest formą wykluczenia społecznego, przejawiającą się poprzez traktowanie danej osoby mniej przychylnie niż innej w porównywalnej sytuacji, najczęściej ze względu na jakąś cechę osobową, w tym przypadku płeć (np. uznawanie kobiet za gorsze czy słabsze)17.

Dyskryminacja w zatrudnieniu wiąże się w szczególności z nękaniem (molestowaniem) w miejscu pracy, w skrajnych przypadkach nazywanym terrorem psychicznym w miejscu pracy. Z dyskryminacją nieodłącznie wiąże się molestowanie zwykłe (nękanie) oraz molestowanie seksualne. Warto w tym miejscu zwrócić szczególną uwagę na to ostatnie zjawisko. Pojęcie molestowania seksualnego (sexual harassment) pochodzi od angielskiego słowa harass – „nękać” (atakami). Ogólnie oznacza ono niepożądane przez osobę, na którą jest skierowane, zainteresowanie seksualne. W literaturze polskiej pod pojęciem molestowania seksualnego w miejscu pracy rozumie się przede wszystkim niechciane zachowanie o podłożu seksualnym, które jest odbierane przez ofiarę jako determinujące warunki zatrudnienia lub kreujące nieprzyjazne środowisko pracy18.

Molestowanie seksualne obejmuje „zachowania o podłożu seksualnym i inne zachowania ze względu na płeć, które naruszają godność kobiety i mężczyzny w pracy19.

Odrębnym problemem jest kwestia odbioru reakcji osoby szykanowanej przez osobę dopuszczającą się molestowania seksualnego. Molestowanie seksualne jest zawsze zachowaniem niepożądanym, obraźliwym, poniżającym dla osoby będącej ofiarą, którego nie jest w stanie ona zaakceptować, co wyraźnie powinna dać sprawcy do zrozumienia. Zachowanie to negatywnie wpływa na wykonywanie przez nią pracy, zmniejsza poczucie jej bezpieczeństwa, stwarza nieodpowiednie warunki pracy. Przy czym nawet jednostkowe zachowanie, łącznie z wyjątkowo ciężkimi przypadkami, jest już traktowane jako molestowanie seksualne. Aby jakieś zachowanie mogło być zakwalifikowane do molestowania seksualnego, nie musi ono mieć charakteru ciągłego.

Zgodnie z definicją o molestowaniu można mówić i traktować je jako zachowanie bezprawne dopiero od tej chwili, gdy ofiara w sposób jednoznaczny wyraża swój sprzeciw wobec takiego jej traktowania i zachowania, którego nie akceptuje ze względu na przekroczenie pewnych granic. W związku z tym z jednej strony przesłanki uznania jakiegoś zachowania za molestowanie mają charakter subiektywny, z drugiej zaś konieczność istnienia tego subiektywnego elementu należy pogodzić z obiektywną oceną konkretnych okoliczności, tj. przyjąć decydującą rolę przesłanek obiektywnych przy stwierdzeniu naruszenia dóbr osobistych poprzez czyny godzące w godność osoby poszkodowanej. Obiektywistyczne ujęcie istoty dóbr osobistych powoduje, że przy ocenie ich naruszenia stosuje się powszechnie przyjęte kryteria. W celu zobiektywizowania przesłanki molestowania seksualnego przy ocenie konkretnego zachowania jako molestowania następuje odwołanie do pewnego wzorca czy też standardu osobowego, np. wzorca rozsądnego pracownika20.

W literaturze prawa pracy zagadnienie molestowania seksualnego rozpatrywane było zwłaszcza w aspekcie dyskryminacji ze względu na płeć21. Molestowanie w miejscu pracy lub w związku z pracą może wprawdzie stanowić naruszenie zakazu dyskryminacji ze względu na płeć, warto jednak zauważyć, iż naruszenie tego zakazu ze względu na płeć biologiczną może być odnoszone w zasadzie tylko do jednej z form molestowania seksualnego, tj. do seksualnego szantażu. Nie każde zachowanie będące molestowaniem seksualnym jest więc przejawem dyskryminacji ze względu na płeć biologiczną, choć może okazać się w wielu przypadkach, iż płeć będzie w istocie decydującym czynnikiem je wywołującym. Można natomiast zaryzykować tezę, iż każde zachowanie będące molestowaniem seksualnym pracownika będzie naruszeniem jego godności. Decydujące znaczenie dla ochrony przed molestowaniem seksualnym w Polsce będą miały więc – obok przepisów antydyskryminacyjnych – przepisy dotyczące ochrony dóbr osobistych22. Molestowanie seksualne oraz molestowanie zwykłe mogą naruszać poza godnością także inne dobra osobiste, np. zdrowie i prywatność. Należy bowiem zwrócić uwagę, że granice poszczególnych dóbr osobistych mogą się pokrywać. W konsekwencji to samo zachowanie może nierzadko stanowić naruszenie więcej niż jednego dobra23. Jak już zauważono wcześniej, molestowanie seksualne może być jednak w wielu przypadkach nie tylko zachowaniem naruszającym dobra osobiste osób zatrudnionych, ale również przejawem dyskryminacji ze względu na płeć w zatrudnieniu.

Nierówne traktowanie i dyskryminacja rzadko są incydentalne, na ogół wykazują one charakter trwały i długookresowy oraz tendencję do pogłębiania się. Nierzadko dyskryminacja jednej osoby (bezpośrednia) pociąga za sobą dyskryminację grupy osób (pośrednia). Konsekwencją działań dyskryminacyjnych są na ogół marginalizacja i wykluczenie społeczne24. Dlatego tak istotna jest tolerancja, rozumiana jako szacunek dla odmiennych zachowań, poglądów, stylów życia, których nie podzielamy, ale uznajemy równość tych zachowań, poglądów czy stylów życia z podzielanymi przez nas. Tolerancja zakłada szacunek dla wolności, godności i niezależności innych osób oraz szanowanie ich odmienności, pomimo tego, że ich zachowania mogą być dla nas uciążliwe25. Należy jednak pamiętać, że są granice tolerancji, zwłaszcza gdy osoba tolerowana rażąco narusza przepisy prawa. Warto zauważyć, że to przede wszystkim edukacja i nauka upowszechniają postawę tolerancji dla odmiennych postaw, poglądów, stylów życia, przeciwstawiając się zjawiskom takim jak ksenofobia, dyskryminacja, seksizm i inne formy przemocy, nadużyć czy wykorzystywania związanego z płcią26.

W tym miejscu przypomnieć należy, iż w doktrynie istnieje podział na tolerancję negatywną (bierną), polegającą na świadomym i dobrowolnym braku sprzeciwu wobec poglądów, postaw oraz działań, które oceniamy jako złe i niepożądane, oraz tolerancję pozytywną (aktywną), którą cechuje akceptacja odmienności innych osób i okazywanie im szacunku i życzliwości27.

Na polskim rynku pracy mamy do czynienia przede wszystkim z nierównym traktowaniem i dyskryminacją kobiet. Stereotypowe postrzeganie zawodowych i społecznych ról kobiet skutkuje tym, że są one zwalniane w pierwszej kolejności z pracy, a także znacznie trudniej uzyskać im ponowne zatrudnienie. Tradycyjne, stereotypowe postrzeganie ról kobiety i mężczyzny w życiu rodzinnym w polskich realiach wpływa na to, że kobiety zmuszone są pracować za niższą od mężczyzn płacę i pomimo tego, że są lepiej wykształcone i bardziej skłonne do przekwalifikowania – mają zdecydowanie mniejsze niż mężczyźni szanse na rynku pracy28. Mimo surowych zakazów i nakazów w przedmiocie nierównego traktowania i dyskryminacji ze względu na płeć zawartych w prawie polskim oraz w prawie unijnym, płeć pracowników jest jednym z podstawowych czynników różnicujących wynagrodzenia, a płace kobiet na rynku europejskim są znacznie niższe od płac mężczyzn29. Jedną z przyczyn dyskryminacji kobiet jest przekonanie o stereotypowo drugorzędnej roli kobiet w zatrudnieniu wielu mężczyzn, którzy w związku z tym w przeważającej większości stosują przemoc na tle płciowym. Dyskryminacja nie odnosi się jednak tylko do sytuacji, gdy kobiety są dyskryminowane przez mężczyzn (co zdarza się statystycznie najczęściej), ale pojawia się również wtedy, gdy mężczyźni są dyskryminowani przez kobiety. Ma miejsce także gdy posługując się kryterium płci, kobieta dyskryminuje kobietę, a mężczyzna mężczyznę, co zdarza się np. w związkach partnerskich (homoseksualnych) i dotyczy gejów i lesbijek.

Zatrudnienie kobiet wiąże się integralnie z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju, stanowiąc jego ważny czynnik. Im wyższe wykształcenie i kwalifikacje kobiet, tym większa jest ich motywacja do pracy zawodowej oraz dążenia i aspiracje związane z awansem zawodowym i prestiżem łączącym się z wykonywaniem pracy. Niezmierne ważne jest, aby zmiany, jakie zachodzą w uwarunkowaniach aktywności zawodowej kobiet, zmierzały w kierunku zrównoważenia szans kobiet i mężczyzn w na rynku pracy30.

Szczególnie niekorzystne zjawiska związane z rynkiem pracy dotyczą jego segmentacji i dyskryminacji31. Powszechne poglądy o rzekomo niższej kondycji psychofizycznej kobiet (faktycznie kobiety są na ogół słabsze fizycznie od mężczyzn) sprzyjały ich segregacji, marginalizacji i wykluczeniu społecznemu (ekskluzji). Najpoważniejszą konsekwencją nierównego traktowania i dyskryminacji jest doprowadzenie niektórych grup do wykluczenia społecznego oraz zepchnięcie ich na margines społeczny. Jaskrawym tego przykładem będzie odcięcie się od starszych, niepełnosprawnych, słabo wykształconych, niezamożnych kobiet przez ich izolację od reszty społeczeństwa. W takich sytuacjach efektem nierównego traktowania i dyskryminacji będzie nie tylko ekskluzja faktyczna, ale także ekskluzja prawna, na ogół w postaci nieprzyznawania określonych uprawnień oraz niedostrzegania interesów pewnej grupy osób w procesie stanowienia i stosowania prawa, jak również faktycznego niekorzystania przez tę grupę osób z przyznanych uprawnień, które jest związane z brakiem takich możliwości (wysokie koszty sądowe w relacji do ich dochodów, brak dostępu do internetu, niejasność przepisów prawnych itp.)32.

Degradacji społecznej osób dyskryminowanych w procesie pracy próbuje zapobiec społeczna nauka Kościoła katolickiego. Papież Jan Paweł II podkreśla twórczy charakter pracy33, którą należy postrzegać poprzez osobową rangę jej podmiotu, w wymiarze jej osobowego logosu i ethosu zarazem34. Praca jest dobrem „godziwym”, czyli odpowiadającym godności człowieka, wyrażającym tę godność i pomnażającym ją. Według tych poglądów człowiek jest podmiotem pracy, która ma służyć urzeczywistnianiu się jego człowieczeństwa, spełnianiu osobowego powołania. Praca ma wartość etyczną, ponieważ ten, kto ją świadczy, jest świadomym i wolnym, czyli stanowiącym o sobie podmiotem. Człowiek jest przeznaczony i powołany do pracy, ale nade wszystko praca jest „dla człowieka”, a nie „człowiek dla pracy”. Praca źle zorganizowana, niesprawiedliwie opłacana, degradująca prowadzi do poniżenia człowieka. Człowiek nie może być traktowany jak narzędzie produkcji na równi z całym zespołem materialnych środków produkcji, ale bez względu na to, jaką pracę wykonuje, powinien być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a przez to samo jako właściwy cel całego procesu pracy, jak to odpowiada właściwej godności jego pracy. Praca jest dobrem człowieka wyrażającym jego godność i pomnażającym ją. Nie można więc na różne sposoby wyzyskiwać pracy ludzkiej. Wymiar przedmiotowy pracy nie może wziąć góry nad wymiarem podmiotowym – odbierając człowiekowi lub pomniejszając jego godność35.

Jeśli praca jest powinnością, to jest ona równocześnie źródłem uprawnień po stronie pracownika. Uprawnienia te należy rozpatrywać w szerokim kontekście ogółu praw należnych człowiekowi, z których wiele zostało proklamowanych przez instytucje międzynarodowe i które są gwarantowane przez państwa w stosunku do swych obywateli. Poszanowanie tego szerokiego ogółu praw człowieka stanowi podstawowy warunek pokoju i ładu społecznego. U podstaw godnościowego ładu pracy tkwią więc zasady prymatu człowieka wobec rzeczy i pracy nad kapitałem. Prawa człowieka związane z pracą mieszczą się w szerokim kontekście podstawowych praw jednostki. Społeczna nauka kościoła uwzględnia zmiany społeczno-kulturowe w społeczeństwie połączone ze zmianami ludzkiej mentalności oraz przezwyciężaniem stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią. W społecznej nauce Kościoła katolickiego oraz w encyklikach papieskich potępia się jednak przedmiotowe traktowanie kobiet i wszelkie formy dyskryminacji ze względu na płeć, uwzględniając kluczową rolę kobiet, jaką mają one do odegrania w rodzinie, oraz doceniając pracę zawodową kobiet36. Kościół katolicki mówi, że kobiety mają równe z mężczyznami prawo do współuczestniczenia w życiu kulturalnym, gospodarczym, społecznym i politycznym państwa – w tym prawo do pracy, a także do warunków pracy uwzględniających ich rolę małżonek i matek37.

1.2.
Nierówne traktowanie i dyskryminacja a inne zjawiska patologiczne w środowisku pracy

Zjawiska patologiczne w stosunkach pracy to negatywne, w dużej części skrywane jeszcze w naszym kraju, zjawiska obecne w środowisku pracy. Przeciwdziałanie im wynika ze stale rosnącego w świecie znaczenia ochrony życia i zdrowia oraz godności osób zatrudnionych i zapobiegania przemocy w miejscu pracy. Zjawiska te są nie tylko rzeczywistym zagrożeniem dla poszczególnych pracowników, ale i poważnym problemem społecznym. Ich ujemne skutki w postaci zaburzeń zdrowia lub jego utraty zwiększają znacznie koszty społeczne, wpływając tym samym na ograniczenie rozwoju poszczególnych zakładów pracy, jak i całej gospodarki. W związku z tym konieczne jest podjęcie działań prewencyjnych zapobiegających czynom będącym molestowaniem, molestowaniem seksualnym lub mobbingiem i innym.

Mobbing i molestowanie zwykłe (zwane też nękaniem) mogą w praktyce przybrać postać identycznych zachowań, ponieważ obydwa zachowania naruszają godność osobistą w zatrudnieniu. Podczas jednak gdy molestowanie może być zachowaniem jednorazowym i występuje ono częściej w praktyce, mobbing jest zawsze procesem rozciągniętym w czasie i jako zjawisko jest rzadziej spotykany i diagnozowany. W praktyce udowodnienie, że miał miejsce mobbing, jest o wiele trudniejsze, ponieważ ciężar dowodu spoczywa na pracowniku. Pracownik będzie mógł jednak korzystać z ułatwień dowodowych w przypadku gdy przyjmiemy, że mobbing stanowi jednocześnie dyskryminację. Niekiedy trudno jest jednak odróżnić mobbing od innych patologicznych zjawisk w miejscu pracy. Ciężar dowodu jest właśnie jedną z istotnych cech odróżniających dyskryminację od mobbingu w naszym kraju. W literaturze prawa pracy zauważa się, że niektóre przypadki mobbingu mieszczą się w szerszej kategorii molestowania, mogą być więc równoznaczne z dyskryminacją. Przepis art. 183b § 1 k.p. będzie miał więc w tych sytuacjach zastosowanie. Będzie to możliwe ze względu na to, że polski ustawodawca chroni godność pracownika, angażując rozwiązania prawne przyjęte na wypadek dyskryminacji ze względu na przyczyny wymienione w art. 183a § 1 k.p.38 Warto zauważyć, iż również w innych krajach Unii Europejskiej prawo antydyskryminacyjne chroni w pewnym zakresie ofiary mobbingu39. Warto jednak wskazać pewne zagrożenia. Ze względu na to, że w definicji mobbingu znalazły się cechy wspólne z molestowaniem zdefiniowanym w art. 183a § 5 i 6 k.p., w praktyce może to powodować komplikacje związane z właściwą kwalifikacją określonych zachowań i ustaleniem ich skutków prawnych, które są inne dla molestowania i inne w przypadku mobbingu40.

Szczególnym przypadkiem molestowania jest molestowanie seksualne, z którym mamy do czynienia w razie niepożądanych zachowań o charakterze seksualnym lub odnoszących się do płci pracownika, których celem lub skutkiem jest naruszenie jego godności, w szczególności poprzez stworzenie zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery. Warto podkreślić, że polska regulacja odróżnia molestowanie ze względu na płeć od molestowania seksualnego. W doktrynie słusznie zauważa się, iż „dla kwalifikacji danego zachowania jako molestowania seksualnego fundamentalne znaczenie ma jego seksualny lub związany z płcią cel lub podtekst, a także nieakceptowanie danego zachowania przez adresata”41. Natomiast molestowanie (nękanie) ze względu na płeć wcale nie musi być molestowaniem seksualnym, ponieważ można nękać przedstawiciela innej płci ze względu na osobistą niechęć do niego itp., a nie „seksualność”42. Molestowanie zwykłe (nękanie) może również mieć miejsce ze względu na inne – oprócz płci – kryteria zabronione, takie jak wiek, niepełnosprawność, poglądy polityczne itd.

Celem nierównego traktowania, dyskryminacji i mobbingu jest zawsze naruszenie godności pracownika (jego poniżenie, szykanowanie, upokorzenie itp.). Jak słusznie zauważa się w doktrynie, podstawowa różnica między dyskryminacją a mobbingiem polega na tym, że dyskryminacja motywowana jest cechami prawnie chronionymi (np. płcią). Mobbing nie musi natomiast być konsekwencją uprzedzeń w stosunku do osoby poszkodowanej odznaczającej się konkretną cechą43, podczas gdy dyskryminacja w zdecydowanej większości przypadków ma na celu nierówne ukształtowanie sytuacji prawnej pracownika (grupy pracowników) jedynie z tego powodu, że wyróżnia się on cechą lub cechami prawnie chronionymi. Inną różnicą jest to, że dyskryminacja może dotyczyć kandydata na pracownika, co w przypadku mobbingu jest wykluczone44.

Szczególnie ważną rolę w procesie zapobiegania tym zjawiskom powinny odegrać środki przewidziane prawem pracy, w naszym kraju przez wiele lat brakowało bowiem w prawie pracy szczegółowych regulacji dotyczących dyskryminacji i mobbingu. Obowiązujące w tym zakresie uregulowania ogólne nie gwarantowały w polskich warunkach kulturowych w pełni skutecznej ochrony przed skutkami tych groźnych dla społeczeństwa zjawisk występujących w środowisku pracy. Trudno bowiem tolerować taką politykę państwa, w świetle której szansa przedłużenia życia czy zmniejszenia cierpień pracownika nie zasługują na ochronę, szczególnie w sytuacji gdy wśród krajów Unii Europejskiej najkrócej żyją mieszkańcy Polski, Słowacji i Węgier. Prowadziłoby to do deprecjonowania wartości życia i zdrowia jako najważniejszych dóbr osobistych pracownika oraz wpłynęłoby niekorzystnie na zdolność pracownika do pracy oraz konkurencyjność gospodarki.

Obowiązkiem pracodawcy jest uczynienie środowiska pracy wolnym od nierównego traktowania, dyskryminacji, mobbingu i innych patologicznych zjawisk występujących w tym środowisku. Niezależnie od tego, kto dopuszcza się kwalifikowanych jako mobbing, molestowanie i innych tego rodzaju patologicznych zachowań, pracodawca musi temu stanowczo przeciwdziałać. Nie każde jednak niewłaściwe lub nawet naganne zachowanie w miejscu pracy będzie stanowiło molestowanie lub inną formę dyskryminacji czy nawet mobbing. Aby to stwierdzić, niezbędne jest rozpoczęcie w zakładzie pracy postępowania wyjaśniającego, które może przeprowadzić sam pracodawca lub inspektor Państwowej Inspekcji Pracy. Jest to szczególnie trudne, ponieważ dotyczy kwalifikacji działań niejednakowo ocenianych przez różne osoby. Inspektor pracy, oprócz przesłuchania świadków (może również zwrócić się o wyjaśnienia do byłych pracowników), często przeprowadza ankietę anonimową, w której część pracowników może wypowiedzieć się bardziej swobodnie. Pozwoli to sprecyzować, czy dane zachowanie jest dyskryminacją, zwłaszcza w postaci molestowania, czy też mobbingiem. Jeśli inspektor pracy nie znajdzie dowodów na istnienie molestowania czy innych zjawisk patologicznych, poucza pracownika o możliwości wystąpienia z roszczeniami na drogę sądową. Gdy jednak stwierdzi on występowanie w firmie molestowania lub innych form dyskryminacji, kieruje do pracodawcy wystąpienie o ich usunięcie i wyznacza czas jego realizacji oraz wnioskuje o ukaranie winnych osób. W skrajnych przypadkach, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa (np. znieważenia, wykorzystania stosunku zależności, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia), inspektor pracy jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie organy ścigania.

1.3.
Przyczyny nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu

Skala nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu w Polsce nie jest dokładnie zbadana, ale z doświadczeń praktycznych wiadomo, że jest ona znaczna. W naszym kraju począwszy od 1989 r. istnieje wiele czynników sprzyjających dyskryminacji, takich jak np. utrzymujące się przez wiele lat rekordowo wysokie na tle krajów Unii bezrobocie, brak spójnej polityki społeczno-gospodarczej, korupcja w życiu społeczno-gospodarczym, wadliwa prywatyzacja, wyprzedaż majątku narodowego oraz liczne zwolnienia grupowe związane z procesami upadłościowymi, likwidacyjnymi i innymi przekształceniami organizacyjnoprawnymi zakładów pracy.

W doktrynie wyróżnia się trzy kategorie czynników, które sprzyjają powstawaniu dyskryminacji i innych zjawisk patologicznych w pracy:

1)

czynniki makrospołeczne takie jak: bezrobocie, korupcja, przekraczanie uprawnień przez przełożonych;

2)

czynniki osobiste takie jak: zazdrość, zawiść, chciwość, nieżyczliwość, niekompetencja;

3)

czynniki związane z działalnością pracodawcy jako organizacji takie jak: zła struktura organizacyjna, koncentracja nadmiernej władzy przez przełożonych45.

Przyczynami wystąpienia dyskryminacji i innych zjawisk patologicznych oprócz bezrobocia, złej sytuacji na rynku pracy oraz innych przyczyn o charakterze ekonomicznym są w szczególności: sztywne struktury organizacyjne, cechy osób zarządzających organizacją (np. szykanowanie, które ma na celu odwrócenie uwagi od własnej niekompetencji), szczególna pozycja społeczna ofiary (np. jej płeć, niepełnosprawność, wiek, wykształcenie czy pochodzenie społeczne)46. Zmniejszają one możliwości zmiany miejsca zatrudnienia takich osób. Aby nie utracić pracy, pracownicy godzą się na upokarzające traktowanie. Stałe zagrożenie utratą pracy budzi uczucie niepewności zatrudnienia. Świadczenie pracy w oparciu o elastyczne formy zatrudnienia, takie jak terminowe umowy o pracę, telepraca, praca tymczasowa itp., potęgują u pracowników brak poczucia stabilizacji zatrudnienia i bezpieczeństwa socjalnego. Wykonywanie telepracy w domu wiąże się również ze zwiększonym zagrożeniem molestowaniem seksualnym, np. przy okazji kontroli telepracownicy w jej domu kontrolujący ją mężczyzna ma sposobność, aby dopuścić się aktu molestowania. Jedną z przyczyn powstawania dyskryminacji jest też zmniejszające się znaczenie związków zawodowych i postępujący proces indywidualizacji stosunków pracy we współczesnej gospodarce rynkowej. Należy podkreślić, że zewnętrznymi przyczynami dyskryminacji są również takie czynniki społeczne, jak: wzrost przestępczości, zubożenie społeczeństwa, rozwarstwienie dochodów, obniżenie poziomu nauczania i wychowania, migracje itp.47

Przyczyn nierównego traktowania i dyskryminacji upatruje się przede wszystkim w cechach osobowości ludzi, a także w strukturze i organizacji pracy firmy48. Jest ona często efektem niewłaściwej organizacji oraz niekompetencji i błędów w zarządzaniu, wpływających na dehumanizację stosunków międzyludzkich. Polega ona na pozbawieniu człowieka podmiotowości, możliwości rozwoju oraz traktowaniu go w sposób instrumentalny. Z badań wynika, że polscy menedżerowie preferują model autokratycznego kierowania49. Źródłem nieprawidłowych relacji ludzkich w zakładzie pracy może być stworzenie i utrzymywanie przez pracodawcę atmosfery ciągłego strachu i zagrożenia, która powoduje nawarstwienie się wielu problemów niezwykle trudnych do rozwiązania. Do patologii w środowisku pracy może prowadzić również tolerowanie przez pracodawcę niekompetencji, nepotyzmu, działań na szkodę pracodawcy, sankcjonowanie układów, klik i koterii jako form sprawowania władzy, inicjowanie pozornych zmian reorganizacyjnych i strukturalnych związanych z likwidacją stanowisk, brak umiejętności skutecznego rozwiązywania konfliktów przez zwierzchników oraz kierowania przez nich zespołami ludzkimi, a nawet podsycanie konfliktów i ich prowokowanie przez przełożonych50.

Można więc przypuszczać, że natężenie zjawiska dyskryminacji w Polsce jest większe niż w innych krajach europejskich będących członkami Unii, gdzie są wyższe standardy kultury organizacyjnej. Badania Eurostatu wykazały, że Polska należy do krajów Unii Europejskiej o najwyższym wskaźniku narażenia na mobbing i dyskryminację. Nierówne traktowanie i dyskryminacja może mieć miejsce w każdym zakładzie pracy, przy czym osoby wykonujące zawód urzędniczy oraz nauczycielski mogą być częściej narażone na tego typu zachowania niż osoby wykonujące inny zawód. Najbardziej narażeni na przemoc związaną z wykonywaną pracą są pracownicy sektora publicznego, a zwłaszcza tych instytucji publicznych, w których funkcjonuje sztywna hierarchiczna struktura organizacyjna. Nie znaczy to, że nierówne traktowanie i dyskryminacja nie dotyka również osób zatrudnionych u prywatnych pracodawców. Sytuacja taka wynika w naszym kraju z wciąż wysokiego bezrobocia, niskich standardów kultury organizacyjnej na polskim rynku pracy oraz niedostosowania dużej części polskich pracodawców do wymagań światowych standardów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi51.

Wielu pracodawców nie stosuje właściwych mechanizmów motywowania pracowników. Motywacja pozafinansowa to nagradzanie pracowników za dobrą pracę poprzez zapewnienie im poczucia własnej wartości oraz zagwarantowanie stabilizacji zatrudnienia i odpowiednich warunków pracy. Instrumenty motywacji pozafinansowej to wszystkie elementy mające silnie motywujący charakter, ale bezpośrednio nieprzeliczalne na pieniądze. Pracowników docenia się poprzez odpowiednią komunikację ich osiągnięć w firmie, pochwały, umożliwienie im dalszego rozwoju. Osoby, dla których istotny jest ciągły rozwój zawodowy, będą zmotywowane do lepszej pracy, jeżeli zostaną im powierzone bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania czy też projekty do przeprowadzenia. W ramach docenienia zaangażowania, umiejętności i wiedzy pracownika motywującym czynnikiem jest awans zawodowy. Powinien on być jednak oparty na jasnych i uprzednio przedstawionych wszystkim pracownikom kryteriach. Blokowanie lub celowe zamykanie drogi awansu pracownikowi, który na niego w pełni zasługuje, działa wyjątkowo demotywująco, zwłaszcza jeśli w tym samym czasie awansują jego współpracownicy, którzy na awans de facto nie zasługują, co może stanowić przejaw dyskryminacji.

Oprócz motywacji pozytywnej możemy wyróżnić również motywację negatywną. Ta pierwsza polega na stworzeniu pracownikowi możliwości i perspektyw do rozwoju, samorealizacji oraz osiągania zaplanowanych celów, zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy (np. wyższe stanowisko, wyższe wynagrodzenie, miejsce pracy o lepszym standardzie, większa samodzielność pracy, bardziej ambitne zadania itp.). Motywacja negatywna jest przeciwieństwem motywacji pozytywnej – opiera się na wywołaniu strachu i lęku, który pobudza do pracy przez stwarzanie poczucia zagrożenia (np. przesunięcie do mniej płatnej pracy lub powierzenie mniej prestiżowych zadań, narażenie na ryzyko utraty części wynagrodzenia w razie gorszego wykonania zadań, brak uznania, wypowiedzenie itp.).

W nowych warunkach ustrojowych trudno uznać za uzasadnione i optymalne wykorzystywanie wynagrodzenia za pracę jako czynnika motywacji negatywnej przy widocznym stosowaniu go jako swoistego instrumentu karania i dyscyplinowania pracowników. W warunkach społecznej gospodarki rynkowej na krytyczną ocenę zasługuje zatem praktyka wprowadzania do układów zbiorowych pracy oraz regulaminów wynagradzania tzw. negatywnych reduktorów premii52. Trudno zatem stwierdzić, że obserwowany w praktyce strach pracowników przed zwolnieniem z pracy w warunkach wysokiego bezrobocia stanowi wystarczającą gwarancję wysokiej jakości i wydajności (produktywności) pracy. Z pewnością motywacja negatywna jest szybsza, tańsza i łatwiejsza w zastosowaniu. Wytwarzane w pracowniku poczucie zagrożenia i lęku w związku z nierównym traktowaniem i dyskryminacją bardzo silnie wpływa na jego zachowanie i jest w stanie wyzwolić dużo energii w krótkim czasie. Jest to jednak działanie krótkofalowe, ponieważ może się przyczynić do obniżenia poczucia własnej wartości, utraty wiary w siebie, a nawet problemów ze zdrowiem, a w konsekwencji tego doprowadzić do obniżenia jakości i wydajności pracy w dłuższym okresie oraz do zmniejszenia efektywności działania firmy.

Motywowanie negatywne (zewnętrzne) może więc przerodzić się niekiedy w zjawiska patologiczne, takie jak nierówne traktowanie, dyskryminacja i inne. W naszym kraju preferuje się bowiem autokratyczny (autorytarny) styl zarządzania w organizacji, w którego istotę jest niejako wpisane stosowanie presji psychicznej, która w wielu przypadkach przeradza się również w różne zjawiska patologiczne w środowisku pracy. W Polsce w ostatnich latach nasiliło się tzw. motywowanie przez zastraszenie. Z kolei wiele osób przygląda się z boku prześladowaniom innych pracowników, ale nie czyni nic, aby pomóc prześladowanym i przeciwstawić się sprawcom. Nierzadko bagatelizują one problem lub biernie przyglądają się prześladowaniom z obawy, że agresja sprawców obróci się przeciwko nim bądź też wygodniej im jest nie dostrzegać problemów innych53. Zachowania takie są jednak krótkowzroczne i prowadzą do dehumanizacji stosunków międzyludzkich w środowisku pracy. Równie niebezpieczny z punktu widzenia dyskryminacji i nierównego traktowania jest tzw. styl uchylający się zarządzania, oparty na unikaniu wszelkiej odpowiedzialności i kontaktu z podwładnymi. Przełożony stosujący ten styl zarządzania nie koordynuje oraz nie nadzoruje prac swoich podwładnych (lub tylko niektórych podwładnych), nie motywuje ich do pracy, co zdecydowanie nie sprzyja zapobieganiu dyskryminacji i nierównemu traktowaniu, zwłaszcza we wczesnych ich stadiach, oraz usuwaniu skutków tych patologicznych zjawisk54.

Dynamika zmian w sferze kulturowej z jednej strony zmierza do uznania osobowości pracownika za szczególną wartość, z drugiej zaś strony następuje zderzenie tych wartości zarówno z ułomnościami natury ludzkiej, jak i z wymogami racjonalności działań w gospodarce, zwłaszcza w zakresie efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa. Nierówne traktowanie i dyskryminacja są dostrzegane przede wszystkim w tych krajach, gdzie istnieją utrwalone reguły wysokiej kultury organizacyjnej. W polskich warunkach są one widoczne i odczuwalne dopiero wówczas, gdy występują w najostrzejszej postaci. Jak słusznie zauważa się w doktrynie, w warunkach wysokiej kultury organizacyjnej pracownik dostrzegający wady, dysfunkcje czy wręcz nadużycia zwierzchników otrzymałby awans. W polskich warunkach oczekuje go często „ostracyzm środowiskowy i marginalizacja w zespole pracowniczym”55. Zostaje pozbawiony uznania za swoje osiągnięcia, możliwości awansu i rozwoju zawodowego i związanych z tym gratyfikacji pieniężnych. Dzieje się tak dlatego, że w wielu polskich organizacjach kierownictwo nie przywiązuje wagi do prawidłowych relacji międzyludzkich w środowisku pracy, nie tylko dając przyzwolenie, ale i aktywnie uczestnicząc w działaniach dyskryminujących i mobbingowych56.

1.4.
Skutki nierównego traktowania i dyskryminacji w zatrudnieniu

Skutki dyskryminacji i nierównego traktowania nie dotyczą jedynie funkcjonowania jednostki w pozostającej w zatrudnieniu, ale obejmują wszystkie aspekty jej życia zawodowego, rodzinnego i osobistego. Mają one wiele niekorzystnych następstw, które można podzielić na: skutki dla ofiar i ich rodzin, skutki dla organizacji57 oraz skutki społeczne58.

Nadmierny stres wpływa negatywnie na sześć podstawowych układów organizmu wrażliwych na patologiczne oddziaływanie czynników psychospołecznych: układ nerwowy, układ endokrynologiczny (hormonalny), układ immunologiczny, układ sercowo-naczyniowy (krążenia), układ pokarmowy i układ ruchu59. Dotyczy to również zdrowia psychicznego, rozumianego jako zdolność do rozwoju w kierunku wszechstronnego rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości, aż do konkretnego ideału indywidualnego i społecznego60. W Unii Europejskiej porównanie długości i jakości życia wypada na korzyść starych krajów. W nowych krajach Unii najwięcej osób umiera na choroby układu krążenia, nowotwory złośliwe i z przyczyn zewnętrznych (wypadki przy pracy i inne urazy, choroby zawodowe itp.). Około 45% zgonów w Polsce jest spowodowane chorobami układu sercowo-naczyniowego. W porównaniu do krajów starej Unii wskaźnik ten jest nawet dwukrotnie wyższy61.

Mobbing, nierówne traktowanie i dyskryminacja są jednymi z głównych przyczyn zaburzeń psychicznych pracowników. Jak wynika z badań MOP i WHO, można ostatnio mówić o epidemii chorób psychicznych i innych zaburzeń psychicznych, a zwłaszcza ciężkich depresji, jako zaburzeń psychicznych szczególnie dotkliwych z punktu widzenia jakości życia. Na depresję zapadają najczęściej osoby przeciążone lub niedociążone pracą, niedocenione przez przełożonych i nieznajdujące z ich strony dostatecznego wsparcia. Sprzyja temu także brak jasnych i sprawiedliwych kryteriów oceny ich pracy oraz awansowania. Często nie awansuje się bowiem pracowników mających największe osiągnięcia w swojej dziedzinie, lecz tych, którzy mają nieformalne układy z przełożonymi62.

Empiryczne badania zjawisk nierównego traktowania, dyskryminacji i mobbingu wykazało, że stanowią one duże zagrożenie zdrowotne dla pracowników. Ofiarami tych zjawisk patologicznych, które zapadły na zdrowiu psychicznym, z jednakowym prawdopodobieństwem mogą zostać osoby o silnych, zdrowych osobowościach, jak i pracownicy ze skłonnościami do zaburzeń psychicznych. Poczucie zagrożenia własnej pozycji zawodowej oraz zazdrość i zawiść są często przyczyną ataku przełożonych na podwładnych, którzy są osobami otwartymi, znającymi swoją wartość, życzliwie nastawionymi do ludzi i świata. Osoby te nierzadko nie wytrzymują psychicznie zaistniałej sytuacji i z własnej inicjatywy zwalniają się z pracy63. Towarzyszy im wtedy poczucie wstydu i upokorzenia, utrata sił witalnych w wyniku wyczerpania się zasobów energetycznych organizmu oraz utrata sensu życia. Skutkiem dyskryminacji i nierównego traktowania mogą być również samobójstwa. W Polsce w ostatnich latach nastąpił lawinowy wzrost samobójstw, a jedną z głównych grup ryzyka są osoby mające problemy w pracy. Stany depresyjne są najczęstszym powodem samobójstw związanych ze stosowaniem dyskryminacji i nierównego traktowania w zatrudnieniu. Zdaniem ekspertów to porażka państwa i jego polityki społecznej64.

Do kosztów nierównego traktowania i dyskryminacji, jakie ponosi pracownik i jego rodzina, zalicza się na ogół: utratę zarobków, premii, nagród itp., przeniesienie na stanowisko mniej płatne, zwiększenie kosztów utrzymania związanych z zakupem lekarstw oraz kosztów usług medycznych, psychologicznych itp., a także obniżenie jakości życia poszkodowanego i jego rodziny. Na ogół oprócz problemów zdrowotnych osoba nękana nierzadko traci pracę i staje się osobą bezrobotną i mającą trudności z jej znalezieniem. Negatywne przeżycia psychiczne z poprzedniego miejsca pracy wytwarzają w niej poczucie strachu przed ponownym zatrudnieniem. Z kolei stając się jednym z bezrobotnych, zostaje wyalienowana ze środowiska pracy, co powoduje narastanie u niej poczucia bezużyteczności. Niezwykle trudno jest w takiej sytuacji wrócić ponownie do czynnego życia zawodowego. Zależnie od stabilności psychicznej i samoświadomości ofiary na ogół dochodzi do spadku wydajności i efektywności pracy. Izolacja społeczna oraz zaburzenia komunikacji w środowisku pracy sprawiają, że osoba taka traci orientację i cel, co czyni ją niezdolną do działania. Nękana lękiem i wątpliwościami traci ona pewność siebie i wiarę we własne siły, co pogarsza jej obraz samej siebie. W późniejszym okresie negatywne skutki mobbingu, nierównego traktowania i dyskryminacji obejmują także rodzinę poszkodowanego. Nie należy do rzadkości rozpad małżeństw, za przyczynę którego uznaje się głębokie zmiany w psychice współmałżonka, uniemożliwiające mu normalne funkcjonowanie w rodzinie65. Mobbing i dyskryminacja zagrażają integralności i jakości życia rodziny, zwłaszcza gdy ofiarą jest kobieta. Kobieta dotknięta przemocą w pracy nie będzie w stanie dobrze realizować swoich życiowych i społecznych zadań istotnie decydujących o kondycji rodziny i całego społeczeństwa66.

Mobbing i dyskryminacja powodują utratę motywacji oraz chęci do pracy i mogą znacznie ograniczyć rozwój zakładu pracy. Podstawowym skutkiem nierównego traktowania, dyskryminacji i mobbingu są bowiem zaburzenia zdrowia u pracowników, a nawet jego utrata. Z badań wynika, że pracownicy coraz częściej korzystają ze zwolnień lekarskich z powodu nadmiernych obciążeń psychicznych w pracy. W dłuższej perspektywie nierówne traktowanie, mobbing i dyskryminacja są wyjątkowo nieopłacalne, zwłaszcza u pracodawców zatrudniających specjalistów o wysokich kwalifikacjach. Pracownicy prześladowani są mniej wydajni. Nierówne traktowanie i dyskryminacja prowadzą do obniżenia ich motywacji do pracy, zniechęcają do rozwoju zawodowego, zmniejszają efektywność i wydajność pracy. Mogą skutkować utratą pracy przez sumiennych i wartościowych pracowników. Ofiary dyskryminacji i nierównego traktowania zamiast uczestniczyć w pomnażaniu wpływów do budżetu państwa stają się jego beneficjentami jako świadczeniobiorcy korzystający z pomocy społecznej, świadczeń dla bezrobotnych oraz z tytułu kosztów leczenia. Osoby te zamiast w pełni wykorzystać swój potencjał zawodowy i intelektualny dla rozwoju i postępu społecznego zmuszane są często do rezygnacji z pracy67. Wskutek zjawisk patologicznych ofiary tracą motywację do pracy, co powoduje mniejszą efektywność (spadek wydajności) pracy, absencję chorobową oraz rosnącą i kosztowną rotację kadr. Zastąpienie pracowników, którzy wskutek tych zjawisk zmuszeni zostali do odejścia z pracy, innymi osobami związane jest również z kosztownym procesem rekrutacji i szkoleniami oraz wiąże się nierzadko z kosztami procesów sądowych. W przypadku nadania sprawom dotyczącym nierównego traktowania, mobbingu i dyskryminacji wydźwięku medialnego narażony zostaje poza tym na szwank wizerunek firmy68. Wpływa to w konsekwencji negatywnie na rozwój zakładu pracy (organizacji) oraz na wizerunek firmy.

Społeczne skutki dyskryminacji, nierównego traktowania i mobbingu są daleko idące. Koszty nierównego traktowania i dyskryminacji to nie tylko niższa wydajność pracy, ale także zwolnienia chorobowe i związane z nimi koszty zasiłków chorobowych i innych świadczeń ubezpieczeniowych, koszty leczenia (porad lekarskich, dofinansowania leków itp.) obciążające publiczny system ubezpieczeń zdrowotnych oraz koszty świadczeń dla bezrobotnych z budżetu państwa. Powszechnie wiadomo, że wiąże się to z częstszymi absencjami w pracy, wcześniejszym przejściem na emeryturę czy też na rentę z tytułu niezdolności do pracy. Ze zjawiskami tymi łączą się znaczne koszty społeczne z tytułu leczenia, rehabilitacji, i świadczeń związanych z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub na wcześniejszą emeryturę. Na koszty społeczne składają się m.in: świadczenia wypłacane przez ZUS, koszty pogotowia ratunkowego, leczenia szpitalnego, koszty rehabilitacji i leków oraz świadczenia sanatoryjne, koszty procesów sądowych itp. Przeprowadzone badania świadczą o tym, że ofiary tych patologicznych zjawisk są zmuszone na ogół do długotrwałego i kosztownego leczenia, z czym wiąże się konieczność pozostawania na długich zwolnieniach lekarskich69. Nie pozostaje to bez wpływu na gospodarcze skutki dla przedsiębiorców i całej gospodarki70. WHO przewiduje, że do końca 2020 r. problemy psychiczne związane z pracą będą podstawową przyczyną niezdolności do pracy71.

Koszty nierównego traktowania i dyskryminacji ponosi ostatecznie całe społeczeństwo w postaci finansowania wzrostu kosztów świadczeń zdrowotnych i ubezpieczeniowych, wzrostu bezrobocia, upowszechniania się postaw krytycznych wobec istniejącego ładu społecznego. Zjawiska te rzutują na stosunki społeczne i zaufanie ludzi do państwa prawa. Poczucie bezkarności prześladowców i bezsilności prześladowanych wpływa niekorzystnie na cały system demokratyczny.

Kobiety prześladowane i dyskryminowane nierzadko nie decydują się na posiadanie dzieci lub rodzą tylko jedno dziecko, co prowadzi do problemów demograficznych społeczeństwa i grozi załamaniem się systemu emerytalnego z powodu spadku liczby osób pracujących w proporcji do niepracujących72. Trudniejsze do oszacowania są koszty zmarnowanego potencjału zawodowego, kwalifikacji i umiejętności oraz doświadczenia zawodowego. Nie można też lekceważyć społecznych skutków nierównego traktowania, dyskryminacji i mobbingu w postaci utraty poczucia bezpieczeństwa i zaufania w relacjach międzyludzkich, czego efektem jest zaburzenie więzi i atomizacja społeczeństwa. Tymczasem w aktualnej sytuacji gospodarczej i demograficznej Polski kształtowanie stosunków zatrudnienia w duchu ideologii praw człowieka, a także społecznej nauki kościoła jest elementarnym warunkiem rozwoju i postępu społecznego oraz konkurencyjności gospodarki narodowej.

Zachowania patologiczne w środowisku pracy są krótkowzroczne i prowadzą do dehumanizacji stosunków międzyludzkich. Walka z nierównym traktowaniem, dyskryminacją, mobbingiem i innymi patologicznymi zjawiskami występującymi w zatrudnieniu leży w interesie wszystkich – państwa, gospodarki, pracodawców, związków zawodowych i pracowników73. Zjawiska te pojawiają się na jednej z najważniejszych płaszczyzn życia człowieka, jaką jest praca. Występując w czasie najaktywniejszego okresu życia ludzi i wiążąc się z najważniejszą formą tego życia, są one elementem ważnym zarówno dla efektywności pracy i konkurencyjności gospodarki narodowej, jak i dla egzystencji samych pracowników i ich rodzin.