Prawo podatkowe z kazusami i pytaniami - Dobrosława Antonów, Paweł Borszowski, Cyprian Golda - ebook
59,00 zł

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

W książce w sposób przejrzysty przedstawiono złożone zagadnienia dotyczące prawa podatkowego:

• od podstawowych pojęć, takich jak: podatek, źródła zobowiązań podatkowych, wykładnia i stosowanie prawa podatkowego;
• do bardziej szczegółowych: zobowiązania podatkowe, kontrola podatkowa, poszczególne rodzaje podatków i opłaty samorządowe.
W trzecim wydaniu uwzględniono zmiany zarówno w ogólnym, jak i szczegółowym prawie podatkowym. Dotyczą one m.in.:
• odliczeń od dochodu,
• stawek podatkowych w podatku dochodowym,
• wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
• warunków niezbędnych do wspólnego opodatkowania małżonków,
• ryczałtu od dochodów spółek,
• innych procedur realizowanych przez Krajową Administrację Skarbową, w tym: kontroli wyrobów akcyzowych przeznaczonych na cele specjalne, nabycia sprawdzającego, oceny wykorzystania środków budżetowych i mienia państwowego przeznaczonych na cele specjalne, zakresu przedmiotowego audytu,
• obowiązku podatkowego w przypadku importu wyrobów akcyzowych,
• procedury zawieszenia poboru akcyzy,
• składu podatkowego,
• stawek i kwot wolnych w podatku dochodowym od spadków i darowizn.
W podręczniku ponadto znajdują się materiały pomocnicze niezbędne do nauki przed kolokwium lub egzaminem:
• kazusy, które Czytelnik może samodzielnie rozwiązać,
• zestaw pytań kontrolnych pomocnych w utrwaleniu wiedzy,
• spis polecanej literatury do pogłębionej analizy zagadnień.

Przy każdym kazusie i pytaniu kontrolnym zamieszczono szkic odpowiedzi bądź wskazówki, w którym miejscu książki znajduje się materiał ułatwiający sformułowanie poprawnej odpowiedzi.
Podręcznik jest pracą zbiorową pracowników i doktorantów Katedry Prawa Finansowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 659

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność



Podobne


Prawo podatkowe z kazusami i pytaniami

3. wydanie

Dobrosława Antonów, Paweł Borszowski, Cyprian Golda, Artur Halasz, Andrzej Huchla, Katarzyna Kopyściańska, Marek Kopyściański, Rafał Kowalczyk, Paweł Lenio, Mateusz Lewandowski, Przemysław Pest, Witold Srokosz, Michał Stawiński, Patrycja Zawadzka

Stan prawny na 1 września 2023 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP

Część I ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE

Paweł Borszowski

Rozdział 1 DEFINICJA PODATKU I PRAWA PODATKOWEGO

1.1. Określenie podatku w formie definicji

Istota podatku

Definicja legalna podatku

Definicja z urn:act:du:2022::2651(art(6))art. 6 o.p.

1.2. Określenie konstrukcji prawnej podatku

1.3. Określenie prawa podatkowego

Pytania kontrolne

1. 

2. 

Dobrosława Antonów

Rozdział 2 ŹRÓDŁA, WYKŁADNIA I STOSOWANIE PRAWA PODATKOWEGO

2.1. Pojęcie i zakres źródeł prawa podatkowego

2.2. Konstytucja

2.3. Ustawy

2.4. Międzynarodowe prawo podatkowe

2.5. Unijne prawo podatkowe

2.6. Rozporządzenia

2.7. Akty prawa miejscowego

2.8. Istota wykładni prawa podatkowego

2.9. Rodzaje wykładni prawa podatkowego

2.10. Stosowanie prawa podatkowego

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

Kazusy

I. 

II. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

I. 

II. 

Część II OGÓLNE PRAWO PODATKOWE

Paweł Borszowski

Rozdział 3 OGÓLNE PRAWO PODATKOWE W SYSTEMIE PRAWA PODATKOWEGO

3.1. Ogólne a szczegółowe prawo podatkowe

3.2. Elastyczność przepisów prawa podatkowego

3.3. Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – pomiędzy elastycznością a definiowaniem

3.4. Stosunek prawny zobowiązania podatkowego

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

Odpowiedzi na pytania

Rozdział 4 ZOBOWIĄZANIE PODATKOWE

4.1. Powstanie zobowiązań podatkowych

4.2. Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta

4.2.1. Zagadnienia wstępne

4.2.2. Odpowiedzialność podatnika

4.2.3. Odpowiedzialność płatnika i inkasenta

4.3. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych

4.3.1. Zabezpieczenie zobowiązań podatkowych na podstawie urn:act:du:2022::2651(art(33))art. 33–33c o.p.

4.3.2. Zabezpieczenie zobowiązań podatkowych na podstawie urn:act:du:2022::2651(art(33(d)))art. 33d o.p.

4.3.3. Hipoteka przymusowa

4.3.4. Zastaw skarbowy

4.4. Terminy płatności podatku i zaległość podatkowa

4.5. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe

4.5.1. Wstęp

4.5.2. Przesłanki ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego

4.5.3. Ustalenie wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego

4.5.4. Wyłączenie stosowania dodatkowego zobowiązania podatkowego

4.5.5. Przedawnienie prawa do wydania decyzji podatkowej

4.6. Wygaśnięcie zobowiązań podatkowych

4.7. Nadpłata

4.7.1. Pojęcie nadpłaty podatku

4.7.2. Moment powstania nadpłaty

4.7.3. Stwierdzenie nadpłaty podatku

4.7.4. Zaliczenie i zwrot nadpłaty

4.7.5. Wygaśnięcie prawa do zwrotu nadpłaty podatku

4.8. Odpowiedzialność osób trzecich

4.8.1. Zasady odpowiedzialności

4.8.2. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności

4.8.3. Kategorie podmiotów odpowiedzialnych jako osoby trzecie

4.9. Deklaracje, informacje podatkowe, informacje o schematach podatkowych i rachunki

Orzecznictwo i interpretacje

Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta

Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych

Odpowiedzialność osób trzecich

Deklaracje, informacje podatkowe, informacje o schematach podatkowych i rachunki

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

IV. 

V. 

VI. 

VII. 

VIII. 

IX. 

X. 

XI. 

XII. 

XIII. 

XIV. 

XV. 

XVI. 

XVII. 

XVIII. 

XIX. 

XX. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Andrzej Huchla

Rozdział 5 POSTĘPOWANIE PODATKOWE

5.1. Specyfika postępowania podatkowego

5.2. Przebieg postępowania podatkowego

5.2.1. Strona w postępowaniu podatkowym

5.2.2. Wszczęcie postępowania

5.2.3. Czynności podejmowane w toku postępowania

5.2.4. Dowody w postępowaniu podatkowym

5.2.5. Oszacowanie podstawy opodatkowania

5.2.6. Decyzja

5.2.7. Odwołanie i postępowanie odwoławcze

5.2.8. Tryby wzruszania decyzji ostatecznych

5.2.9. Postępowania szczególne, do których stosuje się przepisy działu IV Ordynacji podatkowej

5.3. Postępowanie podatkowe w przypadku unikania opodatkowania

5.4. Postępowanie podatkowe a czynności sprawdzające

Orzecznictwo

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

10. 

11. 

12. 

13. 

14. 

15. 

16. 

17. 

18. 

19. 

20. 

21. 

22. 

23. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

IV. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Dobrosława Antonów

Rozdział 6 KONTROLA PODATKOWA I KONTROLA CELNO-SKARBOWA

6.1. Istota i zakres kontroli podatkowej

6.2. Przebieg kontroli podatkowej

6.3. Organy i jednostki organizacyjne Krajowej Administracji Skarbowej

6.4. Kontrola celno-skarbowa

6.5. Pozostałe procedury realizowane przez Krajową Administrację Skarbową

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

10. 

11. 

12. 

13. 

14. 

15. 

16. 

17. 

Kazus

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązanie kazusu

Część III SZCZEGÓŁOWE PRAWO PODATKOWE

Rozdział 7 PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH

7.1. Charakter prawny

7.2. Podmiot podatku

7.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych jako podatek osobisty

7.4. Przedmiot podatku

7.4.1. Źródła przychodów

7.4.2. Przychód

7.4.3. Koszty uzyskania przychodów

7.5. Podstawa obliczenia podatku

7.6. Obliczanie podatku

7.7. Pobór podatku

7.8. Uproszczone formy opodatkowania

7.8.1. Istota i zakres uproszczonych form opodatkowania

7.8.2. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

7.8.3. Karta podatkowa

7.8.4. Ryczałt od przychodów osób duchownych

Orzecznictwo

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

IV. 

V. 

VI. 

VII. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Paweł Lenio, Marek Kopyściański

Rozdział 8 PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH

8.1. Charakter prawny

8.2. Podmiot podatku

8.3. Zwolnienia podmiotowe

8.4. Przedmiot opodatkowania

8.5. Podstawa opodatkowania

8.6. Stawki podatkowe

8.7. Pobór podatku

8.8. Ryczałt od dochodów spółek

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Katarzyna Kopyściańska

Rozdział 9 PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG

9.1. Charakter prawny

9.2. Podmiot

9.3. Przedmiot

9.3.1. Wyłączenia ustawowe

9.3.2. Dostawa towarów

9.3.3. Świadczenie usług

9.3.4. Eksport towarów

9.3.5. Import towarów

9.3.6. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT)

9.3.7. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT)

9.3.8. Zwolnienia przedmiotowe

9.4. Podstawa opodatkowania

9.5. Powstanie obowiązku podatkowego

9.6. Obowiązki podatnika

9.6.1. Obowiązek rejestracji

9.6.2. Termin składania deklaracji

Orzecznictwo

Kazusy

I. 

II. 

III. 

Rozwiązania kazusów

Artur Halasz

Rozdział 10 PODATEK AKCYZOWY

10.1. Charakter prawny

10.2. Regulacja krajowa i unijna

10.3. Konstrukcja normatywna

10.3.1. Podmiot podatku

10.3.2. Przedmiot opodatkowania

10.3.3. Podstawa opodatkowania i stawki podatkowe

10.3.4. Obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe

10.3.5. Ulgi i zwolnienia podatkowe

10.3.6. Technika poboru

Orzecznictwo i interpretacje

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

10. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Michał Stawiński, Cyprian Golda

Rozdział 11 PODATEK OD GIER

11.1. Charakter prawny

11.2. Konstrukcja normatywna

11.2.1. Podmiot podatku

11.2.2. Przedmiot opodatkowania

11.2.3. Podstawa opodatkowania i stawki podatku

11.2.4. Obowiązki podatników

11.2.5. Dopłaty

Orzecznictwo i interpretacje

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

I. 

II. 

III. 

Rozdział 12 POZOSTAŁE PODATKI PAŃSTWOWE

12.1. Podatek tonażowy

12.1.1. Charakter normatywny

12.1.2. Konstrukcja normatywna

12.1.2.1. Podmiot podatku

12.1.2.2. Przedmiot opodatkowania

12.1.3. Podstawa opodatkowania i stawki podatkowe

12.1.4. Obowiązek i zobowiązanie podatkowe oraz ustalanie i pobór należności podatkowych

12.2. Podatek od wydobycia niektórych kopalin

12.3. Podatek od niektórych instytucji finansowych

Interpretacje

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

IV. 

V. 

VI. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

Rozdział 13 PODATKI I OPŁATY SAMORZĄDOWE

13.1. Podatek od nieruchomości

13.1.1. Podmiot

13.1.2. Przedmiot

13.1.3. Podstawa opodatkowania

13.1.4. Stawki podatku

13.1.5. Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego

13.1.6. Czynności i dokumenty związane z podatkiem od nieruchomości

13.1.7. Terminy i sposoby płatności podatku od nieruchomości

13.1.8. Zwolnienia od podatku od nieruchomości

13.2. Podatek rolny i leśny

13.2.1. Podatek rolny

13.2.2. Podatek leśny

13.3. Podatek od środków transportowych

13.3.1. Konstrukcja normatywna

13.3.1.1. Zakres podmiotowy

13.3.1.2. Przedmiot opodatkowania

13.3.2. Podstawa opodatkowania i stawki podatkowe

13.3.3. Obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe

13.3.4. Ulgi i zwolnienia podatkowe

13.4. Podatek od czynności cywilnoprawnych

13.4.1. Przedmiot opodatkowania

13.4.2. Podstawa opodatkowania

13.4.3. Stawka podatku

13.4.4. Obowiązek podatkowy

13.4.5. Zwolnienia

13.4.6. Zapłata, pobór i zwrot podatku

13.5. Podatek od spadków i darowizn

13.5.1. Uwagi ogólne

13.5.2. Konstrukcja podatku od spadków i darowizn

13.6. Opłaty samorządowe

13.6.1. Cechy opłat samorządowych

13.6.2. Opłata skarbowa

13.6.3. Opłata targowa

13.6.4. Opłata miejscowa i uzdrowiskowa

13.6.5. Opłata reklamowa

13.6.6. Opłata od posiadania psów

13.6.7. Opłata planistyczna

13.6.8. Opłata adiacencka

13.6.9. Opłaty związane z korzystaniem z dróg publicznych

13.6.10. Opłaty związane z normalnym korzystaniem z dróg

13.6.11. Opłaty za zajęcie pasa drogowego

13.6.12. Opłaty związane z korzystaniem ze środowiska naturalnego

13.6.13. Opłaty za gospodarcze wykorzystywanie środowiska naturalnego

13.6.14. Opłata za wycięcie drzew i krzewów

Orzecznictwo i interpretacje

Podatek od środków transportowych

Opłata skarbowa

Opłata za wycięcie drzew i krzewów

Opłata adiacencka

Opłata za zajęcie pasa drogowego

Opłata za posiadanie psów

Opłata uzdrowiskowa

Opłata targowa

Podatek od nieruchomości

Pytania kontrolne

1. 

2. 

3. 

4. 

5. 

6. 

7. 

8. 

9. 

10. 

11. 

12. 

13. 

14. 

15. 

16. 

17. 

18. 

19. 

20. 

21. 

22. 

23. 

24. 

25. 

26. 

27. 

28. 

Kazusy

I. 

II. 

III. 

IV. 

V. 

VI. 

VII. 

VIII. 

IX. 

X. 

XI. 

XII. 

XIII. 

XIV. 

XV. 

XVI. 

Odpowiedzi na pytania

Rozwiązania kazusów

AUTORZY

WYKAZ SKRÓTÓW
Akty prawne
dyrektywa 2006/112/WE
dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, s. 1, ze zm.)
dyrektywa 2020/262
dyrektywa Rady (UE) 2020/262 z 19.12.2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.Urz. UE L 58, s. 4, ze zm.)
k.c.
ustawa z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)
k.k.s.
ustawa z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2023 r. poz. 654 ze zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
k.p.a.
ustawa z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.)
k.p.c.
ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 1550 ze zm.)
k.r.o.
ustawa z 25.02.1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.)
o.p.
ustawa z 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)
pr. bank.
ustawa z 29.08.1997 r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.)
r.z.t.p.
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20.06.2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2016 r. poz. 283)
TFUE
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 202 z 2016 r., s. 47)
TUE
Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana 2016) (Dz.Urz. UE C 202, s. 13)
u.g.h.
ustawa z 19.11.2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 227)
u.g.n.
ustawa z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.)
u.k.a.s.
ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.)
u.k.w.h.
ustawa z 6.07.1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. z 2023 r. poz. 146 ze zm.)
unijny kodeks celny
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9.10.2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L 269, s. 1, ze zm.)
u.o.s.
ustawa z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.)
u.p.a.
ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542 ze zm.)
u.p.c.c.
ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.)
u.p.d.o.f.
ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)
u.p.d.o.p.
ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.)
u.p.e.a.
ustawa z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479 ze zm.)
u.p.l.
ustawa z 30.10.2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 888 ze zm.)
u.p.n.i.f.
ustawa z 15.01.2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 623)
u.p.o.l.
ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.)
u.p.r.
ustawa z 15.11.1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.)
u.p.s.d.
ustawa z 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.)
u.p.t.
ustawa z 24.08.2006 r. o podatku tonażowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 985)
u.p.t.u.
ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)
u.r.s.p.o.
ustawa z 16.10.2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 948)
u.z.p.d.
ustawa z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
Czasopisma i wydawnictwa promulgacyjne
Dz.U.
Dziennik Ustaw
Dz.Urz. GUS
Dziennik Urzędowy Głównego Urzędu Statystycznego
Dz.Urz. UE
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
M.P.
Monitor Polski
ONSAiWSA
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych
OSNC
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNP
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
OTK-A
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Zbiór Urzędowy. Seria A
OwSS
Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
Inne
CBOSA
Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/
DIS
Dyrektor Izby Skarbowej
DKIS
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
GUS
Główny Urząd Statystyczny
KAS
Krajowa Administracja Skarbowa
NBP
Narodowy Bank Polski
NSA
Naczelny Sąd Administracyjny
NSP
numer schematu podatkowego
PTU
podatek od towarów i usług
SA
sąd apelacyjny
SKOK
spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
STIR
system teleinformatyczny izby rozliczeniowej
TK
Trybunał Konstytucyjny
TS
Trybunał Sprawiedliwości
WDT
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
WIA
wiążąca informacja akcyzowa
WNT
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
WSA
wojewódzki sąd administracyjny
WSTĘP

Oddajemy do rąk Czytelników trzecie wydanie podręcznika opracowanego przez pracowników i doktorantów Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Wrocławskiego. Podobnie jak w pierwszym i drugim wydaniu, również w tej jego edycji prezentujemy trudne i często kazuistycznie uregulowane rozwiązania prawa podatkowego w sposób przystępny przede wszystkim dla studentów. Jest to bowiem niezbędny materiał do nauki tej dynamicznie rozwijającej się gałęzi prawa, a jego bardziej szczegółowe kwestie są prezentowane w opracowaniach monograficznych, komentarzach do ustaw podatkowych czy artykułach naukowych.

Dla uproszczenia również w tym wydaniu całość zagadnień staramy się prezentować w przystępny sposób, jeśli chodzi o język, ale przede wszystkim z wykorzystaniem licznych elementów graficznych i opisów umieszczanych przy danych zagadnieniach. Opisy te są w niektórych miejscach dość liczne, jednakże spełniają swoją rolę, ponieważ za ich pomocą można z łatwością opanować skomplikowane zagadnienia umieszczone zarówno w ogólnym, jak i szczegółowym prawie podatkowym.

Również w tym wydaniu umieściliśmy odpowiedzi na pytania i kazusy, co ułatwia opanowanie prezentowanych zagadnień w odpowiedni sposób. Nie mają one co prawda jednolitej szczegółowości, gdyż w niektórych przypadkach wskazują jedynie pewien kierunek opanowania danej partii materiału. Jednakże w każdym przypadku odnoszą się do całości zakresu odpowiedzi na dane pytanie czy też kazus.

W opracowaniu tym uwzględniono także stosunkowo liczne zmiany stanu prawnego dotyczące ogólnego i szczegółowego prawa podatkowego.

Podobnie jak w pierwszej i drugiej edycji struktura podręcznika jest tradycyjna i zgodna z utrwalonym podziałem na ogólne i szczegółowe prawo podatkowe. Autorzy w pierwszej części przedstawili zagadnienia wprowadzające, a zatem dotyczące pojęcia podatku oraz źródeł, wykładni i stosowania prawa podatkowego. Drugą część poświęcono ogólnemu prawu podatkowemu, a zatem zarówno zagadnieniom wyjściowym, jak i zobowiązaniu podatkowemu, postępowaniu podatkowemu oraz kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej.

Najobszerniejsza jest część trzecia, dotycząca szczegółowego prawa podatkowego, w której oprócz omówienia podstawowych podatków z punktu widzenia budżetu państwa przedstawiono także pozostałe podatki państwowe oraz podatki i opłaty samorządowe.

Podręcznik ten jest skierowany przede wszystkim do studentów prawa, ale także innych kierunków, gdzie realizowany jest materiał dydaktyczny dotyczący prawa podatkowego. Będzie również pomocny dla przedstawicieli zawodów prawniczych, którzy w praktyce zajmują się prawem podatkowym.

Opracowanie uwzględnia stan prawny na 1 września 2023 r.

Część
I
ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE
Paweł Borszowski
Rozdział
1
DEFINICJA PODATKU I PRAWA PODATKOWEGO
1.1.
Określenie podatku w formie definicji
Istota podatku

podatek jako kategoria ekonomiczna i pojęcie prawnePodatek należy rozpatrywać zarówno jako kategorię ekonomiczną, jak i pojęcie prawne, którego normatywną treść nadał mu ustawodawca podatkowy w przepisach Ordynacji podatkowej. Podatek jako kategoria ekonomiczna jest pewnym narzędziem oddziaływania na gospodarkę zarówno w ujęciu makro- jak i mikroekonomicznym. Z punktu widzenia prawa podatkowego istotne jest jego ujęcie w formie normatywnej, poprzez nadanie mu odpowiedniej treści.

Ustawodawca określił pojęcie podatku poprzez zawarcie jego definicji legalnej w przepisach Ordynacji podatkowej. Taki zabieg legislacyjny jest słuszny, podkreśla bowiem także znaczenie Ordynacji podatkowej jako ustawy ogólnego prawa podatkowego, która w samym tytule ustawy odnosi się do tej kategorii pojęciowej.

podatek jako centralne pojęcie prawa podatkowegoPodatek jest niejako centralnym pojęciem całego prawa podatkowego, a zatem zarówno ogólnego prawa podatkowego, jak i ustaw tworzących szczegółowe prawo podatkowe.

wprowadzenie definicji legalnej podatkuWprowadzenie definicji legalnej podatku w przepisach Ordynacji podatkowej nadaje jej charakter uniwersalny i umożliwia zastosowanie tego pojęcia w całym obszarze normatywnym prawa podatkowego, gdyż ustawodawca zasadnie nie zdecydował się na definiowanie poszczególnych rodzajów podatku.

Definicja legalna podatku

W przepisach Ordynacji podatkowej normodawca wybrał taki sposób definiowania tego pojęcia, że w pierwszej kolejności umieścił definicję legalną podatków w art. 3 pkt 3, a zatem regulacji mającej charakter pewnego słowniczka zawierającego te typowe środki techniki prawodawczej. W dalszej kolejności definicję podatku umieścił w art. 6 tej ustawy poprzez odniesienie się do świadczenia i wskazanie jego normatywnych cech.

definicja o charakterze porządkującymDefinicja z art. 3 pkt 3 o.p. ma de facto charakter porządkujący. Ustawodawca bowiem w rezultacie rozszerza zakres pojęcia podatku na zaliczki na podatki, raty podatków, w sytuacji gdy przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach, jak również opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe. W pierwszych dwóch przypadkach przejawia się wskazany charakter porządkujący, gdyż normodawca obejmuje pojęciem podatku także zaliczki na podatki czy też raty podatków, a zatem pewne świadczenia, które poprzez zastosowanie konstrukcji stosunku prawnego zobowiązania podatkowego można określić mianem świadczeń częściowych. Z kolei włączenie w zakresie pojęcia podatku opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych nie tylko ma charakter porządkujący, gdyż pozwala na zastosowanie regulacji Ordynacji podatkowej dotyczącej podatków także do wskazanych dwóch kategorii pojęciowych, lecz także rozszerza to pojęcie. Sformułowanie tak szerokiej definicji legalnej, obejmującej swym zakresem te dwie inne kategorie pojęciowe, jest dobrym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia systemowego, jak i szerszego pojęcia odnoszącego się do prawa daninowego.

Definicja z art. 6 o.p.

Definicję legalną podatku ustawodawca umieszcza w art. 6 o.p., a zatem po przepisach definiujących obowiązek i zobowiązanie podatkowe. Takie rozwiązanie legislacyjne jest uzasadnione z uwagi na przyjęty sposób regulacji tej definicji, a zatem oparty na świadczeniu, które charakteryzuje się określonymi cechami, tj. świadczeniu wynikającym ze zobowiązania podatkowego, które z kolei wynika z obowiązku podatkowego.

normatywny kształt definicji z art. 6 o.p.Normatywny kształt definicji podatku z art. 6 o.p. opiera się zatem na określonych cechach, które poprzez ich ustawowe wskazanie stają się konstytutywnymi cechami świadczenia podatkowego. Ponadto w przywołanym przepisie wskazano, że jest to świadczenie na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, które wynika z ustawy podatkowej. Poza ustawowymi cechami świadczenia podatkowego normodawca określa zatem, na rzecz jakich podmiotów jest ono realizowane, a także wymóg wynikania z ustawy podatkowej.

normatywne cechy świadczenia podatkowegoNormatywne cechy świadczenia podatkowego1 zostały wymienione przez ustawodawcę podatkowego bez określania hierarchii. Nie można zatem uznać, że stwierdzenie, iż podatek jest świadczeniem publicznoprawnym, stanowi o nadaniu tej cesze waloru pierwszeństwa. Dla kwalifikacji danego świadczenia jako podatku istotne jest bowiem spełnienie wszystkich cech wskazanych w definicji.

świadczenie publicznoprawneW pierwszej kolejności normodawca określa, że podatek jest świadczeniem publicznoprawnym. Takie rozwiązanie legislacyjne jest uzasadnione publicznoprawnym charakterem prawa podatkowego i jednocześnie podkreśleniem administracyjnoprawnej metody regulacji. Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca wyraźnie podkreśla sposób regulacji oparty na tej metodzie wraz z publicznoprawnym charakterem prawa podatkowego, wskazując w art. 2 § 4 o.p., że przepisów ustawy nie stosuje się do świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych, a zatem takich stosunków prawnych, które oparte są na cywilnoprawnej metodzie regulacji z wykorzystaniem zasady swobody umów. Nie stanowi wyjątku od tak publicznoprawnego charakteru świadczenia podatkowego określenie w art. 91 o.p., że do odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych. Należy bowiem zauważyć, że chodzi w tym przypadku o instytucję odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe, podczas gdy publicznoprawny charakter świadczenia podatkowego dotyczy świadczenia wynikającego ze zobowiązania podatkowego, a ponadto ustawodawca jedynie w tym przypadku nakazuje stosować regulacje Kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych, a zatem opartych na cywilnoprawnej metodzie regulacji.

świadczenie nieodpłatneW dalszej kolejności ustawodawca wskazuje, że podatek jest świadczeniem nieodpłatnym. Cecha ta pozwala odróżnić podatek od opłat publicznoprawnych, które charakteryzują się odpłatnością. Nieodpłatność polega na tym, że podmiot, uiszczając dane świadczenie, nie otrzymuje świadczenia od drugiej strony danego stosunku prawnego. Inaczej mówiąc, podmiot, uiszczając podatek, nie otrzyma świadczenia ze strony państwa czy też jednostki samorządu terytorialnego.

Cecha ta jest czasem wyrażana poprzez brak ekwiwalentności świadczenia drugiej strony stosunku prawnego, przy czym należy zauważyć, że ekwiwalentność ta jest charakterystyczna dla stosunków cywilnoprawnych opartych na zasadzie swobody umów. Cecha nieodpłatności jest wyrażona w konstrukcji danego podatku. Tu również trzeba zauważyć, że w polskim systemie prawa podatkowego, a może szerzej – prawa daninowego, wprowadzono takie regulacje, w ramach których określone świadczenie jest nazwane opłatą, lecz brak w jego konstrukcji cechy odpłatności, co prowadzi do wniosku, że konstrukcyjnie mamy w danym przypadku do czynienia z podatkiem2. Takie sytuacje są często konsekwencją zamieszczania regulacji danin nazwanych opłatami w różnych unormowaniach ustawowych znajdujących się poza systemem prawa podatkowego. Jest to zatem kolejny przyczynek do dyskusji nad ujednoliceniem konstrukcji normatywnej opłaty i jej wykorzystania przy tworzeniu regulacji danej opłaty.

cecha przymusowościCecha przymusowości świadczenia podatkowego pozwala je w pewnym sensie odróżnić od świadczeń objętych regulacją cywilnoprawną. Cecha ta oznacza, że zarówno podmiot zobowiązany z tytułu świadczenia podatkowego, jak i organ podatkowy nie mają możliwości kształtowania tego stosunku prawnego poprzez wykorzystanie charakterystycznej dla zobowiązań cywilnoprawnych zasady swobody umów. Podmioty te wchodzą niejako w ukształtowane relacje poprzez zastosowanie metody administracyjnoprawnej. Podkreśleniem cechy przymusowości jest „wynikanie’’ podatku z ustawy podatkowej, która zgodnie z art. 3 pkt 1 o.p. ma określony kształt normatywny. Cecha ta jest zatem charakterystyczna dla konstrukcji świadczenia podatkowego. Należy przy tym zauważyć, że w doktrynie wskazuje się na potrzebę rozważań nad pewnym stopniem wykorzystania konsensualności dla kształtowania relacji dotyczących powinności podatkowej3. Z uwagi na dynamikę rozwoju stosunków społeczno-gospodarczych, a wraz z tym potrzebę dopasowania do tego rozwiązań funkcjonujących w prawie podatkowym debata w przedmiocie stopnia wykorzystania metody konsensualnej w prawie podatkowym jest ciągle aktualna4.

cecha bezzwrotnościCecha bezzwrotności świadczenia podatkowego oznacza, że pobranie podatkowe ma charakter definitywny. A zatem spełnienie świadczenia podatkowego wiąże się z definitywnym przesunięciem środków majątkowych.

świadczenie pieniężnePodatek jest świadczeniem pieniężnym. Cecha ta została wymieniona w ustawowej definicji podatku na jego końcu. Należy jednakże zauważyć, że z punktu widzenia istoty i konstrukcji normatywnej wygaśnięcia zobowiązań podatkowych cecha ta ma priorytetowe znaczenie, czego podkreśleniem jest choćby wskazanie zapłaty podatku jako pierwszego ze sposobów wygaśnięcia zobowiązań podatkowych w art. 59 § 1 pkt 1 o.p., jak również uregulowanie przepisów dotyczących zapłaty podatku w art. 60 i n. o.p. Wyjątkiem w tym zakresie jest dopuszczenie wygaśnięcia zobowiązań podatkowych poprzez zastosowanie przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych w art. 66 o.p. Wydaje się słuszne postulowanie szerszego niż obecnie wykorzystania innych sposobów wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, a przynajmniej zmiany konstrukcji art. 66 o.p. poprzez usunięcie wyrażenia wskazującego na szczególny przypadek wygaśnięcia tego stosunku prawnego.

1.2.
Określenie konstrukcji prawnej podatku

W przepisach ustaw szczegółowego prawa podatkowego normodawca posługuje się innym rozwiązaniem legislacyjnym niż przyjęto w ramach ogólnego prawa podatkowego, gdzie wykorzystano konstrukcję stosunku prawnego zobowiązania podatkowego. Chodzi bowiem o określenie podatku poprzez zastosowanie pewnych elementów jego konstrukcji. W doktrynie posługuje się w związku z tym pojęciem konstrukcji prawnej podatku5 bądź też pojęciem elementów techniki podatkowej6. Zastosowanie elementów konstrukcji prawnej podatku czy też elementów techniki podatkowej pozwala ukazać normatywny kształt danego świadczenia podatkowego.

wyróżnienie elementów konstrukcji prawnej podatkuMożna zatem wyróżnić w ślad za poglądami formułowanymi w doktrynie prawa podatkowego, ale przede wszystkim treścią art. 217 Konstytucji RP, następujące elementy konstrukcji prawnej podatku: podmiot podatku, przedmiot opodatkowania, podstawę opodatkowania, stawkę podatkową oraz ulgi i zwolnienia podatkowe. Warto także zauważyć, że brak wskazania podstawy opodatkowania w art. 217 Konstytucji RP nie powinien stanowić przeszkody do jej umiejscowienia zgodnie z wymogiem statuowanym w tej regulacji konstytucyjnej. W doktrynie zasadnie bowiem zauważa się, że pojęciem zakresu przedmiotu opodatkowania należy również objąć podstawę opodatkowania7.

podmiot i przedmiot opodatkowaniaPodmiot i przedmiot opodatkowania można określić mianem wyjściowych czy też podstawowych elementów konstrukcji prawnej podatku, gdyż de facto zakreślają obszar podlegający opodatkowaniu. Normodawca przy wyrażaniu podmiotu i przedmiotu opodatkowania posługuje się różnymi rozwiązaniami legislacyjnymi. Podmiotem podatku jest zatem „jednostka życia społecznego, na którą ustawa nakłada obowiązek podatkowy’’8. Przy formułowaniu podmiotu podatku ustawodawca podatkowy posługuje się kategorią pojęciową osoby fizycznej, osoby prawnej bądź też jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, a zatem takimi pojęciami, które są charakterystyczne dla prawa cywilnego. Jest to rozwiązanie prawidłowe, biorąc pod uwagę przede wszystkim znaczenie regulacji Kodeksu cywilnego dla konstruowania pojęć prawnych dotyczących podmiotowości i jej wykorzystania w systemie prawa. Doprecyzowanie jednakże w konkretnej regulacji podmiotu podatku dokonuje się poprzez wykorzystanie unormowań określających przedmiot opodatkowania. W poszczególnych ustawach podatkowych prawodawca wykorzystuje różne rozwiązania legislacyjne dla wyrażenia tego elementu konstrukcji prawnej podatku. Przykładowo zatem w obu regulacjach dotyczących podatku dochodowego normodawca podmiot opodatkowania wymienia już w rozdziale 1 w samym oznaczeniu tego rozdziału. Z kolei w ramach unormowania podatku od nieruchomości, a zatem w art. 3 u.p.o.l., wskazano wprost na pojęcie podatnika. Jednocześnie w tej samej ustawie przy określaniu podmiotu w podatku od środków transportowych, tj. w art. 9, posłużono się kategorią obowiązku podatkowego9.

Przedmiot opodatkowania jest tym elementem konstrukcji prawnej podatku, poprzez który normodawca wyraża obszar sytuacji podlegających opodatkowaniu. Podobnie jak przy wyrażaniu podmiotu podatku ustawodawca posługuje się różnymi rozwiązaniami legislacyjnymi, wskazując chociażby przedmiot opodatkowania wprost w tytułach rozdziału 1 obu ustaw o podatkach dochodowych, jednocześnie określające ten przedmiot poprzez wskazanie, co podlega opodatkowaniu10, bądź też wskazując wprost, co jest przedmiotem opodatkowania11. W ramach tego elementu konstrukcji prawnej podatku normodawca wykorzystuje kategorię pojęciową podatku, określając, co podlega podatkowi12. Trzeba podkreślić, że przy wyrażaniu przedmiotu opodatkowania ustawodawca posługuje się takimi sformułowaniami, które są dopasowane do danego rodzaju świadczenia podatkowego, jak choćby majątkowego czy obrotowego. Zarówno z punktu widzenia doktryny prawa podatkowego, jak i praktyki jego stosowania kluczowym zagadnieniem jest konieczność jego prawidłowego wyrażenia w normach ustawowych. Trzeba bowiem zauważyć, że wskazanie, co podlega opodatkowaniu w przepisach rangi ustawowej, ma pewne ograniczenia związane z wymogami techniki legislacyjnej dotyczącymi pewnego poziomu regulacji ustawowej. W zestawieniu z wymogiem podwyższonej określoności regulacji ustawowej przedmiotu opodatkowania powoduje to niemałe trudności, czego wyrazem może być chociażby wyrok TK z 4.07.2023 r., SK 14/21, OTK-A 2023/59, dotyczący definicji legalnej budowli wykorzystanej przez normodawcę do konstruowania przedmiotu opodatkowania w podatku od nieruchomości. Docelowo należy zatem postulować większe wykorzystanie definicji legalnych przy formułowaniu tego elementu konstrukcji prawnej podatku, również z definicjami służącymi ograniczeniu obszaru nieostrości.

Omawiając zakres podmiotu i przedmiotu opodatkowania, należy również nadmienić o ustawowo określonych wyłączeniach z opodatkowania, zawartych w początkowych jednostkach redakcyjnych danej ustawy szczegółowego prawa podatkowego. W ramach tych wyłączeń wskazuje się bowiem sytuacje, które nie podlegają danemu podatkowi13.

podstawa opodatkowaniaPodstawa opodatkowania jest tym elementem konstrukcji prawnej podatku, który stanowi w rezultacie konkretyzację przedmiotu podatku co do jego wielkości oraz podmiotu14. Podstawa opodatkowania określona została w ustawie podatkowej poprzez wskazanie wprost, co stanowi jej zakres. Z uwagi na ścisłe powiązanie przedmiotu i podstawy opodatkowania sposób wyrażenia podstawy opodatkowania jest powiązany z tym, którego używa normodawca przy określeniu przedmiotu opodatkowania, czego dobrym przykładem jest regulacja tego elementu konstrukcji prawnej podatku od nieruchomości. W odniesieniu bowiem do sytuacji, gdy przedmiot opodatkowania obejmuje grunty, normodawca wskazuje, że podstawą opodatkowania jest powierzchnia tych gruntów, zaś w odniesieniu do budynków powierzchnia użytkowa. stawka podatkowaPoprzez wykorzystanie stawki podatkowej normodawca wyraża wielkość świadczenia podatkowego. W związku z tym należy uznać, że ma ona charakter techniczno-rachunkowy, co wyraża się w poszczególnych jej rozwiązaniach. Można zatem wskazać różne jej rodzaje w zależności od ustawowego podejścia do danego świadczenia podatkowego. Przykładowo zatem zastosowanie mają stawki podatkowe stałe15, które nie zmieniają się wraz ze zmianą podstawy opodatkowania, jak również stawki podatkowe zmienne, które takim zmianom podlegają16. W zależności od sposobu wyrażenia danej stawki podatkowej można wyróżnić kwotowe i procentowe stawki z uwagi na wykorzystanie mechanizmu kwotowego bądź procentowego. Szczególnym rodzajem stawek podatkowych są te, które wprowadza normodawca w regulacji podatków lokalnych, przyznając radom gmin kompetencję do kształtowania ich wysokości w granicach określonych ustawowo.

ulgi i zwolnienia podatkoweOstatnim elementem są ulgi i zwolnienia podatkowe, które możemy rozpatrywać jako element konstrukcji prawnej podatku, a zatem poprzez ich wyrażenie wprost w ustawie podatkowej i zastosowanie bez konstrukcji uznania administracyjnego organu podatkowego, określone jako systemowe17. Drugą kategorię stanowią zwolnienia uznaniowe, których zastosowanie oparte jest na konstrukcji uznania administracyjnego organu podatkowego18. Szczególnym przykładem tego elementu konstrukcji prawnej podatku są regulacje wprowadzane w podatkach samorządowych, gdzie kompetencje do przyznania zwolnień przedmiotowych określono dla organów stanowiących. Poprzez zastosowanie zwolnień i ulg mających charakter elementów konstrukcji prawnej podatku następuje w rezultacie ograniczenie podmiotu bądź przedmiotu opodatkowania.

1.3.
Określenie prawa podatkowego

Prawo podatkowe można bez wątpienia określić mianem odrębnej gałęzi prawa o dynamicznym rozwoju. Wskazuje na to przede wszystkim specyfika konstrukcji prawnych wykorzystanych w tym obszarze normatywnym. Dynamiczny rozwój regulacji tego prawa musi być jednakże powiązany nie tylko ze specyfiką rozwoju społeczno-gospodarczego, lecz także z zastosowaniem odpowiednich wymogów techniki legislacyjnej. Kluczowe zatem staje się poszukiwanie odpowiednego balansu pomiędzy potrzebą wprowadzania nowych rozwiązań normatywnych a zachowywaniem ich właściwej określoności. Stąd też kluczowego znaczenia nabiera wykorzystanie odpowiednio dobranych środków legislacyjnych z zastosowaniem właściwych im determinantów.

Prawo podatkowe można przy tym określić w pewien uproszczony sposób jako zespół norm prawnych, których zadaniem jest ukształtowanie stosunków prawnych powstałych i realizowanych pomiędzy podmiotami, których treścią jest przekazywanie środków finansowych na rzecz Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego.

Pytania kontrolne
1.

Przedstaw definicję podatku z ukazaniem jej elementów.

2.

Omów elementy konstrukcji prawnej podatku, ukazując ich kształt normatywny.

Dobrosława Antonów
Rozdział
2
ŹRÓDŁA, WYKŁADNIA I STOSOWANIE PRAWA PODATKOWEGO
2.1.
Pojęcie i zakres źródeł prawa podatkowego

ustalenia walidacyjneUstalenia źródeł prawa stanowiących podstawę rozstrzygnięcia w danej sprawie określane są jako ustalenia walidacyjne. Również w procesie stosowania prawa podatkowego pierwszym jego etapem są ustalenia walidacyjne, a więc ustalenie źródła prawa stanowiącego podstawę rozstrzygnięcia danej sprawy podatkowej.

pojęcie źródeł prawaŹródła prawa w ujęciu formalnym to akty prawne pochodzące od organów prawodawczych, wydane w granicach ich kompetencji i w formie przewidzianej przez prawo.

struktura źródeł prawa podatkowegoUstalenie struktury źródeł prawa podatkowego wymaga uwzględnienia struktury systemu źródeł prawa w Polsce. Określa ją art. 87 Konstytucji RP. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Źródłami takimi są również, na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

cechy gałęzi prawa a system źródeł tego prawaPrzyjmuje się, że cechy poszczególnych gałęzi prawa, ich przedmiot i metoda regulacji decydują o różnym znaczeniu poszczególnych kategorii źródeł prawa w określonych gałęziach prawa1. Tak jest również w przypadku prawa podatkowego. Należy ono do gałęzi prawa, w których interes publiczny dominuje nad indywidualnym interesem jednostki. Określa ono obowiązki jednostki w zakresie ponoszenia nieodpłatnych świadczeń na rzecz ogółu. Z tego powodu w przypadku prawa podatkowego konieczna jest regulacja ustawowa – maksymalnie szeroka, aby mogła być bezpośrednio stosowana, mniejszą zaś rolę odgrywają akty podustawowe2. Te same przesłanki decydują o konieczności przyjęcia formalnego i wąskiego rozumienia źródeł prawa podatkowego. Oznacza to, że poza zakresem systemu źródeł tego prawa pozostają np. decyzje stosowania prawa – orzecznictwo sądowe3. Do źródeł prawa podatkowego nie można zaliczać również generalnych aktów wewnętrznych administracji4.

struktura systemu źródeł prawa obowiązującego w PolsceNa strukturę systemu źródeł prawa obowiązującego w Polsce składają się przepisy prawa krajowego, międzynarodowego i unijnego. Aktami prawa krajowego są Konstytucja RP, ustawa, rozporządzenie oraz akty prawa miejscowego. Prawem międzynarodowym są ratyfikowane umowy międzynarodowe. Miejsce prawa unijnego w systemie źródeł prawa obowiązującego w Polsce należy analizować w kontekście przekazania przez Polskę na podstawie art. 90 Konstytucji RP części kompetencji na rzecz Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 91 ust. 3 Konstytucji RP prawo stanowione przez tę organizację międzynarodową jest stosowane bezpośrednio w polskim porządku prawnym, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami. Częścią prawa unijnego jest również prawo podatkowe. Oznacza to, że w strukturze źródeł prawa podatkowego znajdują się zarówno prawo krajowe, jak i prawo międzynarodowe i unijne.

2.2.
Konstytucja

KonstytucjaKonstytucja RP jest aktem najwyższej rangi w hierarchii źródeł prawa. Taką rolę pełni również jako źródło prawa podatkowego. Ze względu na cechy prawa podatkowego, przede wszystkim jego ingerencyjny charakter, konstytucyjne podstawy i granice opodatkowaniaKonstytucja RP wyznacza prawne podstawy i granice opodatkowania5. Szczególne znaczenie w tym zakresie mają zwłaszcza art. 84 i 217. Jako istotne źródło prawa podatkowego wskazać należy również przepisy art. 168 i 123 ust. 1 Konstytucji RP. Poza wymienionymi przepisami, które w sposób bezpośredni odnoszą się do prawa podatkowego, pośredni wpływ na to prawo wywierają również inne przepisy Konstytucji RP, np. art. 2, 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3.

art. 84 i 217 Konstytucji RPZgodnie z art. 84 Konstytucji RP każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. W świetle tego przepisu ponoszenie podatków, zaliczanych do kategorii ciężarów i świadczeń publicznych, stanowi powszechny obowiązek ciążący na każdym. Obowiązek ten wynika wyłącznie z ustawy. W tym zakresie art. 84 Konstytucji RP nawiązuje do jej art.217, zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Z powyższych przepisów wynika zatem zasada wyłączności ustawowej prawa podatkowego, zgodnie z którą nakładanie podatków i innych danin publicznych może następować wyłącznie w drodze ustawy. art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RPPrzepisy te nawiązują do art.31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RP. Zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Zgodnie zaś z art. 64 ust. 3 Konstytucji RP własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności.

art. 217 Konstytucji RPUstawowe granice opodatkowania oznaczają nie tylko wskazanie ustawy jako podstawowego źródła prawa podatkowego, ale również określają treść ustawy podatkowej. Zgodnie z art. 217 Konstytucji RPwustawie uregulowane muszą zostać następujące elementy konstrukcji prawnej podatku: podmiot i przedmiot opodatkowania, stawki podatkowe, zasady przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorie podmiotów zwolnionych.

art. 168 Konstytucji RPDla prawa podatkowego istotne znaczenie ma również art.168 Konstytucji RP, zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie. Przepis ten stanowi podstawę tworzenia miejscowego prawa podatkowego. Na jego podstawie jednostki samorządu terytorialnego dysponują prawem do ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych. Zakres ich uprawnień określa jednak ustawa.

art. 123 ust. 1 Konstytucji RPNa proces tworzenia prawa podatkowego wpływa art.123 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnie z którym Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyjątkiem m.in. projektów ustaw podatkowych. W świetle tego przepisu waga ustaw podatkowych wymaga przeprowadzenia pełnej procedury ustawodawczej, z wyłączeniem możliwości ich przyjęcia w przyspieszonym trybie ustawodawczym.

Konstytucja RP jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„(...) wykładnia ta [wykładnia prawa podatkowego – przyp. D.A.] powinna brać pod uwagę kontekst konstytucyjny w postaci wywodzonej z art. 2 Konstytucji RP zasady praworządności oraz zaufania do Państwa i stanowionego przez nie prawa, a także opartej na art. 84 Konstytucji RP zasady wyłączności ustawy w określaniu danin publicznych, z jednoczesnym uwzględnieniem, że wartości te powinny pozostawać we właściwej relacji do zasady powszechności obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków”, uchwała NSA (7) z 17.01.2011 r., II FPS 2/10, LEX nr 677807.

Konstytucji RP jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Niedopuszczalne jest zatem, wbrew literalnemu brzmieniu przepisu (art. 27g u.p.d.o.f.), dokonywanie wykładni celowościowej, która prowadzi do zwiększenia obciążeń podatkowych”, wyrok NSA z 2.12.2015 r., II FSK 2406/15, LEX nr 2067908.

2.3.
Ustawy

ustawa jako podstawowe źródło prawa podatkowegoZasada wyłączności ustawowej prawa podatkowego decyduje o znaczeniu ustawy jako podstawowego źródła prawa podatkowego. Artykuł 217 Konstytucji RP określa ponadto główne elementy treści ustawy podatkowej. Są to: podmiot opodatkowania, przedmiot opodatkowania, stawki podatkowe, zasady przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorie podmiotów zwolnionych od podatku.

ustawy z zakresu szczegółowego prawa podatkowegoW związku z powyższym w strukturze źródeł prawa podatkowego dominują ustawy. Są to przede wszystkim ustawy z zakresu szczegółowego prawa podatkowego. Konstrukcji prawnej poszczególnych podatków poświęcone są w większości odrębne ustawy, które w tytule wskazują na przedmiot ich regulacji – podatek, którego konstrukcja prawna jest w nich uregulowana (np. ustawa o podatku akcyzowym). Jako wyjątek od powyższej zasady należy wskazać zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji (w zakresie budowy lub przebudowy statku), który jest uregulowany (stanowiąc zasadniczy przedmiot regulacji tej ustawy) w ustawie z 6.07.2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych6. Wyjątek stanowią również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych i ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które regulują łącznie różne formy opodatkowania. Na zasadzie wyjątku wskazać również należy podatek od gier, uregulowany w jednym rozdziale ustawy, której zasadniczym przedmiotem regulacji nie jest konstrukcja prawna podatku – rozdział 7 ustawy o grach hazardowych.

Poszczególne ustawy z zakresu szczegółowego prawa podatkowego mają podobną konstrukcję, odpowiadającą poszczególnym elementom konstrukcji prawnej podatku wskazanym w art. 217 Konstytucji RP. Tak np. w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych występuje siedem rozdziałów zatytułowanych w następujący sposób: „Przedmiot opodatkowania”, „Obowiązek podatkowy”, „Podstawa opodatkowania oraz wysokość podatku”, „Zwolnienia od podatku”, „Zapłata, pobór oraz zwrot podatku”, „Właściwość organów podatkowych” oraz „Przepisy przejściowe i końcowe”.

Ordynacja podatkowa – ustawa z zakresu ogólnego prawa podatkowegoUstawą o szczególnej nazwie jest również akt ogólnego prawa podatkowego – ustawa – Ordynacja podatkowa. Ordynacja podatkowa jest ustawą o szczególnym tytule, określającym jej przedmiot w sposób rzeczowy, rozpoczynającym się od słowa „Ordynacja” pisanego wielką literą w rozumieniu § 19 r.z.t.p. Taki szczególny tytuł ustawy jest zarezerwowany dla ustaw regulujących w sposób wyczerpujący doniosłą społecznie, zwłaszcza dla obywatela, dziedzinę spraw7.

Znaczenie ustawy jako źródła prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Należy odwołać się również do art. 217 Konstytucji RP w celu wykazania, jakie znaczenie ma zasada wyłączności ustawy przy nakładaniu podatków i innych należności publicznoprawnych. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (por. wyrok z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, opubl. w OTK-A z 2014 r. Nr 7, poz. 69) podkreśla się, że art. 84 Konstytucji wprowadził powszechny obowiązek ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. W celu prawidłowej realizacji tego obowiązku art. 217 Konstytucji ustanowił zasadę, że ustawa podatkowa ma określać, m.in.: podmiot, przedmiot opodatkowania oraz stawki podatkowe. Konstytucyjna zasada wyłączności ustawowej powinna (Trybunał odwołał się w tym zakresie do poglądów piśmiennictwa) obejmować także podstawę opodatkowania. Zasadnicze znaczenie ma zatem ustalenie, czy ustawodawca dostatecznie precyzyjnie określił w przepisach (w powołanym orzeczeniu Trybunału – w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych) pojęcie dochodu oraz moment powstania zobowiązania i podstawę opodatkowania. W braku określenia w ustawie chwili powstania obowiązku i podstawy opodatkowania dochodzi do naruszenia zasady zupełności ustawowej podatku i naruszenia art. 217 Konstytucji RP. Podobne stanowisko, także w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zajął Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 29 lipca 2014 r., w sprawie o sygn. P 49/13 (opubl. w OTK-A z 2014 r. Nr 7, poz. 79)”, wyrok NSA z 22.03.2022 r., II FSK 1688/19, LEX nr 3396396.

2.4.
Międzynarodowe prawo podatkowe

międzynarodowe prawo podatkoweŹródłem prawa powszechnie obowiązującego w Polsce są również umowy międzynarodowe. Zgodnie z art. 9 Konstytucji RP Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego. Na podstawie art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji RP ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Umowy międzynarodowe stanowią również źródło prawa podatkowego. W tym zakresie najistotniejsze znaczenie mają przede wszystkim umowy międzynarodowe o zapobieganiu podwójnemu opodatkowaniu. Są to przeważnie umowy dwustronne, wzorowane na wzorcach umownych, w tym przede wszystkim na umowie modelowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Przykładem takiej umowy jest umowa między Rzecząpospolitą Polską a Australią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Canberze 7.05.1991 r.8 Umowa ta dotyczy osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu umawiających się państwach (w Rzeczypospolitej Polskiej lub Australii), w zakresie następujących podatków w Polsce: podatku dochodowego, podatku od wynagrodzeń, podatku wyrównawczego, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku rolnego, zaś w Australii: podatku dochodowego i podatku od dzierżawy zasobów w związku z pracami przybrzeżnymi odnośnie do badania lub eksploatacji zasobów naftowych, nałożonego zgodnie z ustawodawstwem federalnym Związku Australijskiego, a także do podatków takiego samego lub zasadniczo podobnego rodzaju, które po podpisaniu umowy będą wprowadzane zgodnie z ustawodawstwem Rzeczypospolitej Polskiej lub Związku Australijskiego obok lub w miejsce istniejących podatków.

Pozostałe kategorie umów międzynarodowych będących źródłem prawa podatkowego to m.in. umowy, na podstawie których Polska stała się członkiem organizacji międzynarodowych (np. podpisany w Atenach Traktat z 16.04.2003 r. o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej9), umowy o wymianie informacji podatkowych, o unikaniu podwójnego opodatkowania w odniesieniu do podatków od spadków i darowizn, umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, umowy o opodatkowaniu dochodów z oszczędności, umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub powietrzne w transporcie międzynarodowym10.

Prawo międzynarodowe jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„W orzecznictwie stanowczo kwestionuje się błędne założenie organów podatkowych, zgodnie z którym, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają jedynie reguły kolizyjne, mające na celu eliminację podwójnego opodatkowania, natomiast w kwestiach dotyczących kwalifikacji dochodów do odpowiednich źródeł przychodów oraz sposobu opodatkowania należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie założenie jest błędne, ponieważ ani Konstytucja RP, ani sama umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania takiego zawężenia nie wprowadza. Wszelkie kolizje pomiędzy normami zawartymi w ustawie i umowie międzynarodowej należy rozwiązywać poprzez uznanie za obowiązującą regulacji zawartej w umowie – wprowadzając zasadę pierwszeństwa norm danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania”, wyrok WSA w Poznaniu z 3.11.2020 r., I SA/Po 459/20, LEX nr 3096197.

Prawo międzynarodowe jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Jak podkreśla się w orzecznictwie (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 maja 2019 r., sygn. akt II FSK 1639/17, publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, orzeczenia.nsa.gov.pl), międzynarodowe prawo podatkowe posługuje się pojęciem rezydenta na określenie osoby, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, to znaczy opodatkowaniu w państwie rezydencji co do całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich uzyskania. Podatnik w państwie innym, niż jego rezydencji jest natomiast określany mianem nierezydenta. Na podmiocie takim spoczywa ograniczony obowiązek podatkowy, to znaczy że jest on w danym państwie opodatkowany tylko w zakresie uzyskanych w nim dochodów. W ten sposób zagadnienie rezydenta i nierezydenta zostało uregulowane także w przepisach prawa polskiego, to jest odpowiednio w art. 3 ust. 1 oraz art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f. W sytuacji gdy skarżący nie jest norweskim rezydentem podatkowym, istotna jest informacja, czy nie podlega on w Norwegii ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jako nierezydent. O tym, czy spoczywa na nim wskazany obowiązek nie przesądza natomiast okoliczność, że nie płacił on podatku bądź jego subiektywna ocena, że nie powinien był zapłacić podatku w określonym państwie. Zagadnienie powstawania obowiązku podatkowego jest o tyle istotne, że jak wskazuje się w piśmiennictwie przedmiotu, kolizja norm prawa podatkowego uzasadniająca ich rozstrzygnięcie poprzez zastosowanie umowy międzynarodowej, może dotyczyć trzech przypadków. Po pierwsze, może nastąpić nałożenie się na siebie ograniczonych obowiązków podatkowych w dwóch państwach. Po drugie, kolizja może dotyczyć dwóch nieograniczonych obowiązków podatkowych. Po trzecie, i jest to sytuacja niemal powszechna, może dojść do kolizji pomiędzy nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w jednym państwie i ograniczonym obowiązkiem w drugim państwie. (K. Holmes, International Tax Policy and Double Tax Treaties, Amsterdam 2007, s. 23–24)”, wyrok WSA w Gdańsku z 23.08.2022 r., I SA/Gd 277/22, LEX nr 3402942.

2.5.
Unijne prawo podatkowe

unijne prawo podatkoweZ chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na podstawie art. 91 ust. 3 Konstytucji RP częścią polskiego porządku prawnego stało się również prawo unijne. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami.

Na prawo Unii Europejskiej składają się prawo pierwotne oraz prawo wtórne.

Częścią prawa unijnego jest również prawo podatkowe. Unijne prawo podatkowe jest, w odróżnieniu od krajowego prawa podatkowego, regulacją fragmentaryczną. Składa się z regulacji dotyczących wybranych podatków, istotnych z punktu widzenia tworzenia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Zakres regulacji prawa unijnego w przedmiocie prawa podatkowego wyznaczają podstawy traktatowe. Zgodnie z art. 113 TFUE Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Parlamentem Europejskim oraz Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, uchwala przepisy dotyczące harmonizacji ustawodawstw odnoszących się do podatków obrotowych, akcyz i innych podatków pośrednich w zakresie, w jakim harmonizacja ta jest niezbędna do zapewnienia ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz uniknięcia zakłóceń konkurencji. Stosownie do art. 115 TFUE, bez uszczerbku dla art. 114, Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, uchwala dyrektywy w celu zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają bezpośredni wpływ na ustanowienie lub funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Wymienione przepisy unijnego prawa pierwotnego stanowią podstawę tworzenia wtórnego unijnego prawa podatkowego. Artykuł 113 TFUE stanowi podstawę działań prawodawczych Unii Europejskiej w przedmiocie podatków pośrednich, a art. 115 TFUE dla regulacji prawnych w przedmiocie podatków bezpośrednich. Oba przepisy wskazują, że dla prawa podatkowego przyjęta została metoda harmonizacji, stąd dominującym źródłem wtórnego unijnego prawa podatkowego są dyrektywy. Zgodnie z art. 288 TFUE dyrektywa wiąże każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Konstytucyjne podstawy tworzenia prawa podatkowego w Polsce przesądzają, że aktem prawnym implementującym dyrektywy unijne w przedmiocie prawa podatkowego są ustawy.

Harmonizacją w ramach prawa unijnego objęte zostały przede wszystkim podatki pośrednie: podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy. Przykładem dyrektywy w przedmiocie podatków pośrednich jest dyrektywa 2006/112/WE w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej. Aktem prawa krajowego implementującego przepisy unijne w przedmiocie podatku od wartości dodanej jest ustawa o podatku od towarów i usług.

Prawo unijne jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„(...) należy uznać, że powiat spełnia wymogi konieczne do uznania go za organ władzy publicznej, a w konsekwencji uznania, że jest to podmiot mieszczący się w zakresie wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 u.p.t.u. Na gruncie dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stosowna regulacja zawarta jest w art. 13 ust. 1, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami”, wyrok WSA w Bydgoszczy z 8.11.2017 r., I SA/Bd 811/17, LEX nr 2400637.

Prawo unijne jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Należy wyjaśnić, że art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. stanowi odzwierciedlenie art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Zgodnie z jego treścią, zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze. Sąd zwraca uwagę, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eutitz, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika”, wyrok WSA w Łodzi z 6.09.2022 r., I SA/Łd 354/22, LEX nr 3409795.

2.6.
Rozporządzenia

rozporządzenieZgodnie z art. 92 Konstytucji RP rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Z istoty rozporządzenia określonej w art. 92 Konstytucji RP wynika, że w systemie źródeł prawa podatkowego jego rola ogranicza się do regulacji kwestii służących wykonaniu ustaw podatkowych. Rozporządzenia są wydawane na podstawie szczegółowych upoważnień zawartych w ustawie podatkowej.

Podstawowe znaczenie ustawy w katalogu źródeł prawa podatkowego przesądza o ograniczonej roli rozporządzeń. W rozporządzeniu mogą być uregulowane jedynie te kwestie, które na podstawie art. 217 Konstytucji RP nie są zastrzeżone do regulacji ustawowej.

Upoważnienia ustawowe do wydania rozporządzenia wykonawczego na gruncie prawa podatkowego najczęściej są adresowane do Ministra Finansów lub Rady Ministrów. Upoważnienia te dotyczą zazwyczaj kwestii o charakterze technicznym, takich jak np. ustalenie wzoru deklaracji. Tak np. na podstawie upoważnień zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wydane zostało i obecnie obowiązuje 27 rozporządzeń, w większości dotyczących określenia wzorów niektórych dokumentów i sposobu ich przekazywania do organów podatkowych. Tytułem przykładu można wskazać, że na podstawie art. 23zf ust. 8 u.p.d.o.f. Minister Finansów wydał rozporządzenie z 29.08.2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych11.

Rozporządzenie jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Za zasadny należało także uznać zarzut naruszenia art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c p.p.s.a. w zw. z art. 17a u.p.s.d. w zw. § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 września 2011 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z art. 122 oraz 187 § 1 O.p. (punkt 4 zarzutów skargi kasacyjnej). Z art. 17a ust. 1 zd. 2 u.p.s.d. wynika, że do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Wykonując delegację ustawową przewidzianą w art. 17a ust. 4, Minister Finansów, w wyżej wskazanym przepisie rozporządzenia, wprost wskazał, że podatnik składając deklarację, powinien dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie przez zbywcę tytułu prawnego do rzeczy lub praw majątkowych wymienionych w zeznaniu. Gdyby przyjąć za zasadne stanowisko Sądu I instancji, wymóg przedstawiania przez podatnika dokumentów, które w istocie mają potwierdzać, co wchodziło w skład spadku, byłby zbędny”, wyrok NSA z 13.10.2017 r., II FSK 2650/15, LEX nr 2395794.

2.7.
Akty prawa miejscowego

akty prawa miejscowegoZe względu na znaczenie ustawy w katalogu źródeł prawa podatkowego, podobnie jak w przypadku rozporządzeń, znaczenie aktów prawa miejscowego jest ograniczone, ma jednak swoje wyraźne podstawy w przepisach Konstytucji RP. Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.

Miejsce i znaczenie prawa miejscowego w systemie źródeł prawa podatkowego wynika z art. 168 Konstytucji RP, zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie. Jednostki samorządu terytorialnego uzyskują prawo do tworzenia miejscowego prawa podatkowego wyłącznie na podstawie i w zakresie określonym w ustawie. Takie upoważnienia ustawowe do wydawania aktów prawa miejscowego zawierają ustawy w przedmiocie podatków i opłat lokalnych. Upoważnienia te dotyczą przede wszystkim ustalenia i zróżnicowania stawek podatków i opłat lokalnych, wprowadzenia zwolnień przedmiotowych, ustanowienia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wprowadzenia wzorów deklaracji oraz wprowadzenia opłat lokalnych.

Prawo miejscowe jako źródło prawa podatkowego w procesie stosowania tego prawa – przykład:

„Regulacje u.p.o.l. nie określają wprost stawek podatku od nieruchomości, wyznaczają tylko górne roczne granice tych stawek. Ustawa zawiera natomiast upoważnienie dla rady gminy, która posiada kompetencję, aby w drodze uchwały określić ich wysokość w ramach wyznaczonych granic. Oznacza to, że podstawą prawną zastosowania odpowiedniej stawki podatkowej jest uchwała właściwej rady gminy. Rada Miejska w S. w Uchwale Nr XXII/226/2016 z dnia 27 września 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, określiła stawki podatku od budynków mieszkalnych w wysokości 0,73 zł od 1 m, oraz od gruntów pozostałych w wysokości 0,46 zł od 1 m. Ustalając wymiar podatku od nieruchomości na 2017 r., organ podatkowy pierwszej instancji zastosował stawki zgodne z ww. uchwałą z dnia 27 września 2016 r., które nie przekroczyły stawek maksymalnych określonych przez ustawodawcę (...). Zasadnie zatem Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji ustalające skarżącemu wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za rok 2017 w kwocie (...). Nie ulega też wątpliwości, że w trybie skargi na decyzję wymiarową nie jest możliwe kwestionowanie legalności i zasadności podejmowanych przez organy gminne uchwał, które stanowią prawo miejscowe”, wyrok WSA w Szczecinie z 23.11.2017 r., I SA/Sz 639/17, LEX nr 2405921.

2.8.
Istota wykładni prawa podatkowego

wykładnia prawaWykładnia prawa jest to zespół czynności mających na celu ustalenie znaczenia przepisów prawnych (wykładnia prawa w znaczeniu pragmatycznym) lub rezultat tego procesu (wykładnia prawa w znaczeniu apragmatycznym)12.

dyrektywy interpretacyjneWykładnia prawa jest przeprowadzana zgodnie z dyrektywami interpretacyjnymi pierwszego i drugiego stopnia. Dyrektywy interpretacyjne pierwszego stopnia wskazują na sposób ustalenia znaczenia przepisu, uwzględniając kontekst językowy (wykładnia językowa), kontekst systemowy (wykładnia systemowa), kontekst funkcjonalny (wykładnia funkcjonalna; rodzajem wykładni funkcjonalnej jest wykładnia celowościowa). Dyrektywy interpretacyjne drugiego stopnia określają zasady posługiwania się dyrektywami pierwszego stopnia oraz zasady wyboru między rozbieżnymi ich wynikami13.

odrębności wykładni poszczególnych gałęzi prawaTeoria w zakresie wykładni prawa, w tym przede wszystkim koncepcje dyrektyw interpretacyjnych (ich rodzaje i metodologia zastosowania), ma charakter uniwersalny w tym sensie, że co do zasady odnosi się do prawa w ogólności, a więc do wszystkich jego dziedzin i wszystkich kategorii źródeł. Niemniej jednak w systemie prawa wyraźnie zauważalne są różnice pomiędzy poszczególnymi gałęziami prawa, wynikające z ich przedmiotu, metody regulacji, celów, instytucji dla nich charakterystycznych, a także znaczenia poszczególnych źródeł tego prawa. Przyjmuje się zatem, że założenia teorii prawa w przedmiocie wykładni prawa powinny być odnoszone do poszczególnych gałęzi prawa. Cechy poszczególnych gałęzi prawa nadają swoisty charakter ich wykładni, w tym decydują przede wszystkim o znaczeniu poszczególnych dyrektyw wykładni (językowej, systemowej, funkcjonalnej) i ich wzajemnych relacji14. Powyższe założenie odnosi się również do prawa podatkowego i zasad jego wykładni. Cechy tego prawa kształtują istotę jego wykładni, a więc decydują przede wszystkim o znaczeniu dyrektyw wykładni językowej, systemowej i celowościowej. Wpływają one zarówno na przebieg, jak i na wynik wykładni.

* Na temat cech prawa podatkowego R. Mastalski, Prawo..., 2016, s. 17 i n.

Wymienione cechy prawa podatkowego kreują odrębności wykładni tego prawa i decydują o jej istocie. Przynależność prawa podatkowego do prawa publicznego, sztuczny i ingerencyjny charakter stosunków społecznych stanowiących przedmiot jego regulacji, metoda regulacji oraz zasada wyłączności ustawowej tego prawa decydują o istotnym znaczeniu wykładni językowej i systemowej w procesie stosowania tego prawa. Wtórny charakter stosunków społecznych regulowanych w prawie podatkowym względem stosunków społecznych regulowanych w prawie prywatnym, a także harmonizacja prawa podatkowego w ramach prawa unijnego wpływa zaś na znaczenie i rolę wykładni funkcjonalnej (zwłaszcza celowościowej) prawa podatkowego. Te same argumenty decydują również o znaczeniu wykładni systemowej prawa podatkowego. Oznacza to, że całokształt cech prawa podatkowego wpływa na znaczenie poszczególnych dyrektyw interpretacyjnych pierwszego stopnia (wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej), strategii ich wykorzystywania oraz zasad wyboru między rozbieżnymi ich wynikami (dyrektywy interpretacyjne drugiego stopnia)15.

2.9.
Rodzaje wykładni prawa podatkowego

wykładnia językowaProces wykładni prawa zawsze rozpoczyna wykładnia językowa, która polega na ustaleniu znaczenia przepisu w oparciu o jego kontekst językowy. Również w przypadku wykładni prawa podatkowego wykładnia językowa otwiera proces wykładni. Ze względu na cechy tego prawa ten rodzaj wykładni w przypadku prawa podatkowego nabiera jednak szczególnego znaczenia. Skoro bowiem ustawodawca jako zasadę konstytucyjną ustanowił zasadę wyłączności ustawowej prawa daninowego, to zasada ta, jako dotycząca stanowienia prawa podatkowego, wpływa również na zasady stosowania i wykładni tego prawa. Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP nakładanie podatków i innych danin publicznych następuje wyłącznie w drodze ustawy, a więc zakres opodatkowania jest precyzyjnie określony w ustawie, co oznacza, że również interpretacja jej przepisów nie może być rozszerzająca16. Wykładnia prawa podatkowego z uwzględnieniem powyższej zasady służy ochronie takich wartości, jak pewność i bezpieczeństwo prawa oraz równość i sprawiedliwość opodatkowania. A zatem wykładnia językowa w prawie podatkowym otwiera proces jego wykładni, ale również wyznacza granicę wszelkiej wykładni w ramach możliwego sensu słów tekstu aktu prawnego17.

Wykładnia językowa w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład:

„(...) w drodze wykładni nie można uzupełniać ustawodawcy, a podstawy do ustalenia praw i obowiązków powinny wynikać wprost z ustawy. Prymat wykładni językowej trzeba przyznać na gruncie prawa podatkowego, gdyż tam właśnie każde odejście od gramatycznej treści przepisu powoduje niepożądane konsekwencje praktyczne, zwłaszcza gdy się uwzględni zasadę powszechności obowiązku podatkowego”, uchwała SN (7) z 11.06.1996 r., III CZP 52/96, OSNC 1996/9, poz. 111, LEX nr 25061.

Wykładnia językowa w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład:

„(...) zgodnie z przyjętą w judykaturze i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej w procesie wykładni prawa, należy w pierwszej kolejności opierać się na rezultatach wykładni językowej, a dopiero w przypadku dalszych wątpliwości lub w celu wzmocnienia wyniku wykładni językowej sięgać kolejno po wykładnię systemową lub funkcjonalną. W prawie podatkowym pogląd ten znajduje swoje oparcie w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej, w myśl którego każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Ustawa jest tekstem zapisanym w języku polskim, zatem każdy podatnik może poznać treść prawa podatkowego w oparciu o reguły językowe. Podatnik nie jest zobowiązany do znania pozajęzykowych metod wykładni. Zatem w pierwszej kolejności należy sięgać po te dyrektywy wykładni, które są wspólne dla adresatów norm prawa podatkowego i instytucji stosujących prawo (por. wyrok NSA z dnia 5 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 2194/08, opubl. CBOSA)”, wyrok NSA z 17.12.2021 r., II FSK 1156/21, LEX nr 3371840.

wykładnia językowa a wykładnia systemowa i celowościowaPrzeprowadzając wykładnię językową w prawie podatkowym, a więc ustalając znaczenie przepisu w oparciu o kontekst językowy, należy uwzględnić związki tego prawa z innymi gałęziami prawa, zwłaszcza prawa cywilnego. Normatywnym przejawem takich związków jest posłużenie się w konstrukcji podatkowoprawnego stanu faktycznego pojęciami, zwrotami i instytucjami zaczerpniętymi z innych gałęzi prawa. W takich sytuacjach w pierwszej kolejności terminologia ta powinna być interpretowana zgodnie z jej pierwotnym rozumieniem przyjętym w tej odrębnej gałęzi prawa. Dopiero wówczas, gdy nie jest to możliwe ze względu na cel regulacji podatkowej, należy jej nadawać odrębne rozumienie podatkowe. Autonomia prawa podatkowego w tym zakresie powinna być więc przyjmowana ostrożnie18. Oznacza to, że wykładnia językowa wiąże się z wykładnią systemową. Przyjmuje się, że w procesie wykładni prawa podatkowego wykładnia językowa powinna być zatem uzupełniana poprzez wykładnię systemową i celowościową. Prymat wykładni językowej w prawie podatkowym nie oznacza bowiem ograniczenia jedynie do tego rodzaju wykładni. Poszukiwanie rozumienia przepisu w granicach możliwego sensu słów tekstu aktu prawnego wymaga również zastosowania wykładni systemowej i celowościowej19.

Wykładnia językowa i wykładnie pozajęzykowe w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład:

„Naczelny Sąd Administracyjny wskazując na zasadę pierwszeństwa wykładni językowej wyraził pogląd, że nie powinna ona prowadzić do wniosku, że interpretatorowi wolno jest całkowicie ignorować wykładnię systemową lub funkcjonalną. Może się bowiem okazać, że sens przepisu, który wydaje się językowo jasny, będzie wątpliwy, gdy go skonfrontujemy z innymi przepisami lub weźmiemy pod uwagę cel regulacji prawnej. Zatem w każdej sytuacji, gdy nasuwa się podejrzenie, że wynik wykładni językowej może okazać się nieadekwatny, interpretator powinien go skonfrontować z wykładnią systemową i funkcjonalną (por. wyroki NSA: z 19 listopada 2008 r., sygn. II FSK 976/08 (...). Wobec tego ustalając znaczenie językowe przepisu, należy brać pod uwagę także jego kontekst systemowy i funkcjonalny, a więc na przykład inne przepisy prawne, wolę prawodawcy oraz cel regulacji”, wyrok NSA z 21.02.2017 r., II FSK 177/15, LEX nr 2270004.

Wykładnia językowa i wykładnie pozajęzykowe w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład:

„(...) w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej również: «NSA») wypracowano kryteria różnych dyrektyw wykładni, przyznając pierwszeństwo zasadzie wykładni językowej i traktując pozostałe zasady wykładni, w tym wykładnię systemową i celowościową, a także historyczną, jako subsydiarne. Myśl tę wyrażono w uchwale NSA z 20 marca 2000 r., sygn. akt FPS 14/99 stwierdzającej, że wykładnia językowa jest punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa i zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Podkreślono jednocześnie, że założenie wskazujące na swoisty prymat wykładni językowej przepisów prawa podatkowego nie może prowadzić do całkowitej negacji możliwości zastosowania wykładni systemowej lub funkcjonalnej przepisów, gdyż jedynym kryterium w zakresie wyboru metody wykładni powinna być poprawność jej efektów, a nie dogmatyczne założenie swoistej «wyższości» jednego rodzaju wykładni nad innymi. Zgodnie zatem z przyjętą w judykaturze i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej w procesie wykładni prawa, należy w pierwszej kolejności opierać się na jej rezultatach, a dopiero w przypadku dalszych wątpliwości lub w celu wzmocnienia jej wyniku sięgać kolejno po wykładnię systemową lub funkcjonalną. W prawie podatkowym pogląd ten znajduje swoje oparcie w art. 84 Konstytucji RP, w myśl którego każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Ustawa jest tekstem zapisanym w języku polskim, zatem każdy podatnik może poznać treść prawa podatkowego w oparciu o reguły językowe. Podatnik nie jest zobowiązany do posiadania wiedzy o pozajęzykowych metodach wykładni. Zatem w pierwszej kolejności należy sięgać po te dyrektywy wykładni, które są wspólne dla adresatów norm prawa podatkowego i instytucji stosujących prawo (por. wyrok NSA z 19 lipca 2011 r., sygn. akt II FSK 397/10 i przywołane tam orzecznictwo). Wykładnia powinna więc w pierwszej kolejności uwzględniać literalne, gramatyczne znaczenie wyrazów użytych dla skonstruowania normy prawnej”, wyrok WSA w Olsztynie z 9.06.2022 r., I SA/Ol 227/22, LEX nr 3359334.

Wykładnia językowa i systemowa w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład:

„Skoro przedmiotem sporu jest użyte przez ustawodawcę wyrażenie w «wysokości faktycznie poniesionych» to odwołać się należy do wykładni gramatycznej, która jest punktem wyjścia dla wszelkiej interpretacji prawa. Jedną z podstawowych zasad wykładni gramatycznej jest domniemanie języka potocznego, co oznacza, że tak daleko jak to jest możliwe, nadaje się zwrotom prawnym znaczenie występujące w języku potocznym (...). Taka wykładnia prowadzi do wniosku, że potoczne rozumienie badanego zwrotu w myśl «Nowego słownika języka polskiego» (PWN, Warszawa 2002) zostało przez ustawodawcę użyte w znaczeniu «otrzymać coś na własność za pieniądze lub wymianę». Inaczej mówiąc pod pojęciem «nabycia» dla potrzeb badanego przepisu należy rozumieć sytuację gdy dany składnik należący uprzednio do innego podmiotu wchodzi do majątku podatnika, czyli jest nabywany od innego podmiotu (...). Wniosek ten potwierdza wykładnia systemowa wewnętrzna. O ile bowiem w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. za koszty uzyskania przychodów ustawodawca nakazał traktować wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, to w art. 22 ust. 1e pkt 3 użył dodatkowo słowa «faktycznie». Oznacza to, że za wydatki poniesione faktycznie należy rozumieć kwoty w rzeczywistości zapłacone. (...) W kontekście wykładni systemowej wewnętrznej nie może też umknąć sama konstrukcja tego podatku zakładająca zrównoważenia przychodów z kosztami co oznacza, że brak rozpoznania przychodu nie pozwala na rozpoznanie kosztu. (...) Mimo, że wyrok dotyczył podatku dochodowego od osób prawnych to wobec identycznej regulacji można go w całości odnieść do podatku dochodowego od osób fizycznych”, wyrok WSA w Kielcach z 7.11.2017 r., I SA/Ke 486/17, LEX nr 2397987.

Wykładnie pozajęzykowe (systemowa i celowościowa) pełnią rolę uzupełniającą, a zatem ze względu na dominującą rolę wykładni językowej prawa podatkowego wynik wykładni systemowej i celowościowej nie może wykraczać poza możliwy sens tekstu ustawy20.

Wykładnia językowa i wykładnia pozajęzykowa w procesie stosowania prawa podatkowego – przykład: