Wydawca: Świat Książki Kategoria: Poradniki Język: polski

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 20000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku (w tym Kindle) kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 175 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Poradnik na drugą połowę życia - Barbara Jakimowicz-Klein

Bezcenny informator dla wszystkich seniorów i ich opiekunów – od dbania o zdrowie po porady prawne.

Na czym polega profilaktyka gerontologiczna? Jak radzić sobie z farmakoterapią i na co uważać? W jaki sposób pobudzać i utrzymywać aktywność w wieku starszym? Autorka w klarowny sposób wyjaśnia też wiele innych problemów, z jakimi borykają się seniorzy. Opowiada o prawach emerytów, seniorów i konsumentów, wskazuje, gdzie można otrzymać bezpłatną poradę prawną, jak chronić się przed innymi niebezpieczeństwami (np. jak rozpoznać oszusta). Książka bardzo przyda się też rodzinom i opiekunom osób starszych, którzy często nie radzą sobie z trudnymi zadaniami.

Opinie o ebooku Poradnik na drugą połowę życia - Barbara Jakimowicz-Klein

Fragment ebooka Poradnik na drugą połowę życia - Barbara Jakimowicz-Klein

BarbaraJakimowicz-Klein

Poradnik na drugą połowę życia

Fragment

Jest tylko jeden sposób na to, aby osiągnąć szczęście: przestać przejmować się tym, na co nie mamy wpływu.

Epiktet

WSTĘP

Druga połowa życia może być fascynującą przygodą – przekonują osoby w wieku 50+. Dla coraz liczniejszej grupy dzisiejszych seniorów to czas nowego etapu – wreszcie mogą zacząć korzystać z uroków życia i zająć się tym, co naprawdę lubią.

Choć nasz organizm zwalnia bieg i pojawiają się problemy zdrowotne, ten etap życia nie musi być porą smutku, samotności i życia na marginesie. To okres dający potencjalnie szanse osiągnięć intelektualnych i twórczych, a także szczęścia, satysfakcji i emocjonalnego spełnienia.

Sposób, w jaki będziemy przeżywać późną dorosłość, w dużej mierze zależy od tego, co o niej myślimy. Jeśli będzie się ją postrzegać jako zasłużony po wielu latach pracy odpoczynek, można z niej czerpać wiele radości. Można też tę fazę życia świadomie kształtować: zrealizować nowe zadania, dostrzec nowe cele i nowe zainteresowania.

Wykorzystaj wolny czas, wiedzę i życiowe doświadczenie, jakim dysponujesz. Znajdź dla siebie interesującą formę aktywności. Zdaniem gerontologów o satysfakcjonującym życiu decyduje nasza aktywność: intelektualna, fizyczna, rodzinna, psychiczna, kulturalna i społeczno-towarzyska. W książce znajdziesz wiele podpowiedzi, jak być aktywnym w każdej z tych sfer.

By złota jesień życia była pogodna, nie wystarczy tylko pozytywne nastawienie psychiczne. Równie ważna jest dobra kondycja fizyczna, dlatego w poradniku znajdziesz wiele wskazówek dotyczących szeroko rozumianej profilaktyki gerontologicznej. Znajdziesz w nim również informacje dotyczące usług i produktów przeznaczonych dla osób w wieku 50+, które pozwolą ciekawie spędzić wolny czas.

Życzę Państwu młodości ducha, otwartości umysłu i czerpania radości z każdego dnia i kontaktu z drugim człowiekiem.

Barbara Jakimowicz-Klein

CZĘŚĆ I  ZAPOBIEGANIE STARZENIU

Dane statystyczne z przełomu XX i XXI wieku informują o znacznym wydłużaniu się średniej długości ludzkiego życia. Tym samym wydłuża się czas trwania starości. Świat starzeje się, a do państw określanych jako stare demograficznie dołączyła także Polska. Tempo starzenia się polskiego społeczeństwa jest bardzo szybkie. Prognozy GUS wskazują, że w 2030 roku odsetek osób powyżej 65. roku życia wzrośnie do 21,1 procent. Dlatego niezwykle istotna jest profilaktyka gerontologiczna.

Psychologia gerontologiczna zwraca uwagę na to, że seniorzy nie są jednolitą grupą. Na zespół ludzi określanych tym mianem składają się zróżnicowane podgrupy czy podzespoły. Kryteria podziału są tu bardzo różne. Można na przykład dzielić seniorów ze względu na redukcję sił fizycznych, psychicznych i umysłowych. Innym kryterium jest wiek. Za „starszego człowieka” uznaje się kogoś, kto skończył 60–65 lat, za starego – osobę po 75. roku życia. Ale przecież życie ludzi się wydłuża i z pewnością trzeba będzie te granice przesunąć. Może więc wyznacznikiem starości nie jest wiek, tylko podejście do życia, otwartość na świat, ciekawość tego, co nowe. A może radość życia?

Od czego zależy, czy późna dojrzałość będzie złotą jesienią? Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście stan zdrowia. Prowadząc zdrowy tryb życia już od młodości i kontynuując to w wieku średnim, obniżamy prawdopodobieństwo wystąpienia w przyszłości wielu dolegliwości chorobowych. Na dobre zdrowie w wieku starszym trzeba zacząć pracować znacznie wcześniej. Tymczasem zwykle już po 50. roku życia dopadają nas choroby cywilizacyjne: nadwaga, cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca. Wszystkie są efektem stylu życia, jaki do tej pory prowadziliśmy.

Czynniki fizyczne przyspieszające starość:

• siedzący tryb życia,

• brak wysiłku fizycznego, ruchu,

• niewłaściwe odżywianie,

• otyłość, która prowadzi do nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy,

• niewyleczone choroby,

• nadmierne przyjmowanie leków, szczególnie nadużywanie leków przeciwbólowych i psychotropowych,

• stosowanie używek (palenie papierosów, nadmierne picie alkoholu),

• zanieczyszczenie środowiska: powietrza, wody, żywności (środki konserwujące).

Czynniki psychiczne przyspieszające starość:

• brak celu w życiu, pesymizm,

• brak aktywności umysłowej,

• pustka uczuciowa, samotność,

• oziębłość uczuciowa, egoizm, brak kontaktów rodzinnych i społecznych.

Starość na pewno nie jest chorobą. Jest naturalną częścią cyklu życiowego człowieka, nie należy z nią walczyć, ale ją akceptować. Proces starzenia najogólniej polega na „zużywaniu się” poszczególnych organów naszego organizmu. Wiadomo, starości nie można zatrzymać, można jednak spowodować, aby w wieku senioralnym być zdrowym, sprawnym i samodzielnym.

Według Światowej Organizacji Zdrowia większość ludzi w wieku 60–65 lat odczuwa zmiany związane ze starzeniem, do których należy np.: utrata sił witalnych, spadek masy kośćca. Pogarsza się pamięć i koncentracja, następuje upośledzenie słuchu i wzroku, degeneracja komórek nerwowych, choroby układu sercowo-naczyniowego, utrata elastyczności skóry. Mogą one jednak przyjąć różne natężenie. Wszystko zależy od tego, czy odpowiednio wcześnie rozpocznie się działania prewencyjne.

Prewencja powinna być realizowana zasadniczo przez całe życie, szczególnie w wieku 40–60 lat oraz we wczesnej starości (60–75 r.ż.), gdyż wtedy można jeszcze wywierać znaczący wpływ na dynamikę procesów starzenia się organizmu i poprawić jego stan czynnościowy.

Nigdy nie jest za późno na profilaktykę. To właśnie osoby w starszym wieku mogą odnieść z niej największą korzyść!

Profilaktyka to inaczej zapobieganie chorobom. Można ją podzielić na pierwotną i wtórną. Do profilaktyki pierwotnej zalicza się te działania, które mają za zadanie zapobiec chorobie, nie dopuścić do jej rozwinięcia. Najczęściej obejmują zmiany naszych zachowań (czyli modyfikacje stylu życia) i szczepienia ochronne.

Do profilaktyki wtórnej zaliczamy działania mające na celu poprawę stanu zdrowia osoby, która już zachorowała albo która obarczona jest czynnikami ryzyka rozwoju choroby. Obejmuje ona przede wszystkim badania przesiewowe (skierowane na wychwycenie choroby we wczesnym okresie i jak najszybsze rozpoczęcie leczenia). Wychwycić można przede wszystkim czynniki ryzyka chorób krążenia (otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zbyt wysoki poziom cholesterolu itp.) oraz wczesne stadia niektórych nowotworów (np. sutka, skóry, jelita grubego, stercza).

Naukowcy i lekarze podkreślają, że profilaktyka ma znaczenie w każdym wieku. Każdy z nas powinien się dobrze odżywiać, dbać o prawidłową wagę, nie palić tytoniu (lub rzucić palenie), być aktywnym fizycznie, jednak osoby w starszym wieku są bardziej niż inne narażone na wystąpienie chorób. Dotyczy to przede wszystkim największych „zabójców”: choroby wieńcowej i zawału serca, udaru mózgu i nowotworów złośliwych. Częstą przypadłością starszego wieku (szczególnie u kobiet) jest osteoporoza.

Mimo licznych badań naukowych nie poznaliśmy jeszcze recepty na długowieczność. Na razie pozostaje nam szukać takich rozwiązań, dzięki którym uda się nam poprawić komfort życia w starszym wieku oraz ograniczyć rozwój chorób związanych ze starzeniem się.

W sprawie długiego, aktywnego życia możesz jednak zrobić dla siebie naprawdę wiele. Wykorzystaj tę szansę. Zacznij na siebie uważać i nie tylko czytaj o zdrowym odżywianiu czy gimnastykowaniu się, ale wprowadź te zasady w życie. Bo na długie, zdrowe i pogodne życie trzeba zapracować.

Pamiętaj

Dłuższe życie w dobrym zdrowiu oznacza jego lepszą jakość, większą niezależność oraz możliwość zachowania aktywności.

Razem z wydłużaniem się życia nie musi wydłużać się okres przykrej bezradnej starości. To, czy będzie to starość samodzielna i we względnie dobrej kondycji, w dużej mierze zależy od Ciebie.

Rozdział I  BADANIA PROFILAKTYCZNE

Dbanie o zdrowie to przede wszystkim jego systematyczne kontrolowanie. Dlatego ważne jest regularne przeprowadzanie badań profilaktycznych, które mają na celu wczesne wykrycie ewentualnych zagrożeń dla zdrowia. Warto się przebadać, by sprawdzić, jakie choroby nam zagrażają, i potem nie dopuścić do ich rozwoju.

Cała sztuka, zarówno ze strony medycyny, jak i nas samych polega na tym, by wcześnie rozpoznać choroby albo je wyprzedzić.

O skierowanie na badania profilaktyczne poproś lekarza rodzinnego. Korzystaj też z możliwości wykonania bezpłatnych badań w ramach ogólnopolskich programów przesiewowych, np. mammografii, oraz z bezpłatnych konsultacji lekarzy specjalistów, np. w zakresie osteoporozy.

Podstawowe badania profilaktyczne możesz wykonywać w laboratoriach znajdujących się przy przychodniach państwowej służby zdrowia lub prywatnie – w gabinetach analiz lekarskich i centrach diagnostyki laboratoryjnej.

Badania dotyczące wykrywania wczesnych stadiów raka (np. mammografię) najlepiej wykonywać w ośrodku onkologicznym, gdzie pracują doświadczeni specjaliści. Jeśli będą mieli wątpliwości, poproszą o powtórzenie badań albo skierują na dodatkowe.

Badania profilaktyczne zalecane dla osób po 60. roku życia

• Okresowo wykonywanebadania podstawowe. Zalicza się do nich: morfologię krwi, OB, pomiar stężenia glukozy (cukru) we krwi, pomiar stężenia cholesterolu we krwi, badanie poziomu lipidów, badanie ogólne moczu, EKG – absolutnie powinni to badanie wykonać wszyscy, u których w rodzinie występowały choroby układu krążenia, np. zawał serca, pomiar ciśnienia tętniczego krwi, pomiar BMI (wskaźnika masy ciała), RTG klatki piersiowej (w dwóch pozycjach ciała: przednio-tylnej i bocznej), USG jamy brzusznej, badania wzroku (okulistyczne – pomogą uprzedzić rozwój jaskry, zaćmy, czyli katarakty, powodującej zmętnienie soczewki oka i występującej najczęściej u osób po 55. roku życia lub zwyrodnienia plamki żółtej, związanego z wiekiem) i słuchu (audiometryczne – ma za zadanie wykryć niedosłuch, który często występuje u osób w starszym wieku, pogarszając ich jakość życia), badania dermatologiczne oraz dla mężczyzn – badanie per rectum w celu wykrycia zmian prostaty (w razie stwierdzenia jakichkolwiek wypukłości przeprowadza się dalsze badania, np. biopsję, aby ustalić, czy nie pojawiły się komórki rakowe).

• Badania przesiewowe w kierunku raka jelita grubego. Badanie kału na krew utajoną pozwala ustalić, czy przyczyną pogorszenia stanu zdrowia jest proces nowotworowy w obrębie jelita grubego. Badanie należy wykonywać raz w roku. Onkolodzy zalecają już czterdziestolatkom, bez względu na płeć, wykonanie badania per rectum (przez odbytnicę) w celu zdiagnozowania ryzyka wystąpienia raka odbytnicy lub jelita grubego. Pacjentom po 50. roku życia proponują wziernikowanie dolnego odcinka jelita grubego ( kolonoskopia, sigmoidoskopia). Szczególną uwagę powinny poświęcać tym badaniom osoby, u których w rodzinie ktoś już chorował na raka jelita grubego.

• Cytologia (kobiety). Pozwala na wczesne wykrycie zmian nowotworowych w obrębie szyjki macicy. Nie należy zwlekać z badaniem, jeśli wystąpią krwawienia z narządu rodnego. Badanie należy wykonywać co pół roku, a najrzadziej co rok lub zgodnie z zaleceniem lekarza. I grupa oznacza komórki prawidłowe. Grupy od II do IV – odchylenie od normy. Nie zawsze jednak grupa II jest odchyleniem od normy.

• Densytometria. Mierzy gęstość kości w miejscach najbardziej narażonych na złamanie. Badania powinny wykonywać kobiety po menopauzie raz na 3 lata, a gdy należą do grupy ryzyka (palaczki tytoniu lub osoby genetycznie zagrożone osteoporozą) – raz w roku. Mężczyźni, zwłaszcza po 65. roku życia – raz na 2–3 lata. Wynik otrzymuje się w formie zdjęcia, wykresu i opisu. Prawidłowy to gęstość minerału kostnego (BMD) do 2,5 SD (odchylenia standardowego). Wynik wyższy niż 2,5 SD wskazuje na osteoporozę jawną klinicznie.

• Mammografia (kobiety). Umożliwia wczesne wykrycie nawet jeszcze niezauważalnych w dotyku zmian nowotworowych w piersiach. Badanie powinno się wykonywać raz w roku. Wynik otrzymuje się w formie opisu oraz zdjęcia RTG.

Ciąg dalszy w wersji pełnej

Rozdział II ZASADY ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

Dostępne w wersji pełnej

Pozbądź się nadwagi!

Dostępne w wersji pełnej

Zdrowa dieta

Dostępne w wersji pełnej

Aktywność fizyczna

Dostępne w wersji pełnej

Odpowiednia ilość snu

Dostępne w wersji pełnej

Zaprzestanie palenia tytoniu

Dostępne w wersji pełnej

Regularne przeglądy u stomatologa

Dostępne w wersji pełnej

Ograniczenie spożycia alkoholu

Dostępne w wersji pełnej

Chroń się przed silnym słońcem

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział III SZCZEPIENIA OCHRONNE

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział IV METODY REWITALIZACYJNE

Dostępne w wersji pełnej

Apiterapia

Dostępne w wersji pełnej

Ziołolecznictwo

Dostępne w wersji pełnej

CZĘŚĆ II FARMAKOTERAPIA

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział I  DAWKOWANIE LEKÓW I CZAS TRWANIA TERAPII

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział II PREPARATY WITAMINOWO-MINERALNE I SUPLEMENTY DIETY

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział III INTERAKCJE I NIEPOŻĄDANE DZIAŁANIA LEKÓW

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział IV JAK PRZECHOWYWAĆ LEKI W DOMU

Dostępne w wersji pełnej

CZĘŚĆ III AKTYWNY SENIOR

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział I  AKTYWNOŚĆ INTELEKTUALNA

Dostępne w wersji pełnej

Uniwersytety trzeciego wieku

Dostępne w wersji pełnej

Kluby Seniora

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział II AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNO-TOWARZYSKA

Dostępne w wersji pełnej

Kontakty z przyjaciółmi

Dostępne w wersji pełnej

Miłość w jesieni życia

Dostępne w wersji pełnej

Dobre sąsiedztwo

Dostępne w wersji pełnej

Współpraca międzypokoleniowa

Dostępne w wersji pełnej

Wolontariat

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział III AKTYWNOŚĆ RODZINNA

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział IV AKTYWNOŚĆ KULTURALNA

Dostępne w wersji pełnej

Hobby

Dostępne w wersji pełnej

Działania artystyczne

Dostępne w wersji pełnej

Czytelnictwo

Dostępne w wersji pełnej

Animacja kultury

Dostępne w wersji pełnej

Wspieranie rozwoju lokalnego

Dostępne w wersji pełnej

Aktywność zawodowa osób 50+

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział V AKTYWNOŚĆ PSYCHICZNA

Dostępne w wersji pełnej

Problemy wieku senioralnego

Dostępne w wersji pełnej

Przejście na emeryturę

Dostępne w wersji pełnej

Poczucie wyobcowania

Dostępne w wersji pełnej

Samotność

Dostępne w wersji pełnej

Praca nad swoim charakterem

Dostępne w wersji pełnej

Stres

Dostępne w wersji pełnej

Spotkania z psychoterapeutą

Dostępne w wersji pełnej

Pogorszenie nastroju czy depresja?

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział VI AKTYWNOŚĆ RELIGIJNA

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział VII AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Dostępne w wersji pełnej

Jak dbać o kondycję

Dostępne w wersji pełnej

Wyjazdy wakacyjne

Dostępne w wersji pełnej

Wypoczynek w sanatoriach i SPA

Dostępne w wersji pełnej

CZĘŚĆ IV OFERTY DLA SENIORÓW

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział I  ZNIŻKI

Dostępne w wersji pełnej

Konta bankowe

Dostępne w wersji pełnej

Kredyty

Dostępne w wersji pełnej

Tańsze i wygodniejsze zakupy

Dostępne w wersji pełnej

Komunikacja miejska

Dostępne w wersji pełnej

Zniżki w podróży

Dostępne w wersji pełnej

Tańszy paszport

Dostępne w wersji pełnej

Turnusy dla seniorów

Dostępne w wersji pełnej

Tańsze leki

Dostępne w wersji pełnej

Bilety do kina, teatru, muzeum

Dostępne w wersji pełnej

Zniżki w klubach fitnessu i na basenach

Dostępne w wersji pełnej

Darmowe rozmowy

Dostępne w wersji pełnej

Abonament radiowo-telewizyjny

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział II MIEJSCA PRZYJAZNE SENIOROM

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział III SPECYFICZNE PRODUKTY

Dostępne w wersji pełnej

Telefon komórkowy

Dostępne w wersji pełnej

Kosmetyki

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział IV OSIEDLA MIESZKANIOWE DLA SENIORÓW

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział V PORADY I INFORMACJE

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział VI STRONY INTERNETOWE DLA SENIORÓW

Dostępne w wersji pełnej

CZĘŚĆ V PORADY PRAWNE

Dostępne w wersji pełnej

Bezpłatne porady prawne

Dostępne w wersji pełnej

Prawa emerytów

Dostępne w wersji pełnej

Prawa pacjenta

Dostępne w wersji pełnej

Prawa konsumenckie

Dostępne w wersji pełnej

Pomoc w obronie przysługujących Ci praw

Dostępne w wersji pełnej

CZĘŚĆ VI BEZPIECZNE ŻYCIE

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział I  JAK ROZPOZNAĆ OSZUSTA

Dostępne w wersji pełnej

Rozdział II JAK ZADBAĆ O SIEBIE

Dostępne w wersji pełnej

SŁOWNIK

Dostępne w wersji pełnej

BIBLIOGRAFIA

Dostępne w wersji pełnej

Konsultacja

mgr Katarzyna Grzegocka-Ziulczyk – specjalista pielęgniarstwa geriatrycznego

mgr Urszula Rutkowska – dyplomowany psychoterapeuta psychodynamiczny, andragog

dr Walentyna Wnuk – andragog, gerontolog społeczny

mgr Robert Pawliszko – kierownik Wrocławskiego Centrum Seniora

Wydawca

Renata Surmacz

Redaktor prowadzący

Iwona Denkiewicz

Redakcja

Anna Tłuchowska

Redakcja techniczna

Lidia Lamparska

Korekta

Dorota Piekarska

Irena Kulczycka

Copyright © by Barbara Jakimowicz-Klein, 2012

Copyright © by Weltbild Polska Sp. z o.o., Warszawa 2012

Copyright © for the e-book edition by Weltbild Polska Sp. z o.o., Warszawa 2012

Świat Książki

Warszawa 2012

Weltbild Polska Sp. z o.o.

ul. Hankiewicza 2, 02-103 Warszawa

Księgarnia internetowa: Weltbild.pl

Niniejszy produkt objęty jest ochroną prawa autorskiego. Uzyskany dostęp upoważnia wyłącznie do prywatnego użytku osobę, która wykupiła prawo dostępu. Wydawca informuje, że wszelkie udostępnianie osobom trzecim, nieokreślonym adresatom lub w jakikolwiek inny sposób upowszechnianie, upublicznianie, kopiowanie oraz przetwarzanie w technikach cyfrowych lub podobnych – jest nielegalne i podlega właściwym sankcjom.

ISBN 978-83-273-0220-5

Nr 90453259

Plik ePub opracowany przez firmę eLib.pl

al. Szucha 8, 00-582 Warszawa

e-mail: kontakt@elib.pl

www.eLib.pl