Pillars of Eternity - poradnik do gry - Patryk Greniuk, Jacek "Stranger" Hałas - ebook

Pillars of Eternity - poradnik do gry ebook

Jacek "Stranger" Hałas, Patryk Greniuk

4,5

Opis

Poradnik do gry Pillars of Eternity oferuje komplet informacji pomocnych w poznaniu najważniejszych założeń tej rozbudowanej produkcji role-playing oraz w dokładnym zbadaniu oferowanego przez nią świata fantasy. Poradnik podzielony został na dwie główne części. Pierwsza część pełni rolę przewodnika po grze i opisuje ona wszystkie najważniejsze elementy rozgrywki. Jej nadrzędnym celem jest przygotowanie gracza do rozpoczęcia przygody z tą produkcją i uzupełnienie informacji umieszczonych w instrukcji. Pierwszy rozdział przewodnika zawiera ogólne porady i wskazówki, jakimi gracz powinien kierować się przez całą rozgrywkę. Znalazły się w nim także podstawowe porady dotyczące kreacji oraz rozwoju bohatera. Dużą część przewodnika zajmuje analiza wszystkich dostępnych klas postaci: ich krótka charakterystyka, kolejne kroki w procesie tworzenia i rozwoju na pierwszym etapie gry oraz praktyczne porady odnośnie stylu gry. W przewodniku zaprezentowano również świat gry wraz z sugestiami co do jego eksploracji. Poradnik obejmuje także zagadnienia związane z walką, skupiając się na wyjaśnieniu najważniejszych pojęć oraz mechanik nią rządzących. Nie zabrakło też informacji na temat zarządzania drużyną, począwszy od przyjmowania nowych towarzyszy aż po kierowanie nimi. W tym samym rozdziale przybliżono sylwetki wszystkich 8 kompanów, których można spotkać podczas zabawy i przyłączyć do drużyny. Ostatni duży rozdział przewodnika poświęcony został twierdzy zarządzanej przez gracza. Omówiono sposób jej zdobycia, pamiętając także o aspekcie bieżącego zarządzania oraz polecanego kierunku rozbudowy. Na samym końcu przedstawiono system rzemiosła. Na drugą część niniejszego poradnika składają się kompletny opis przejścia wszystkich zadań gry oraz szczegółowe omówienie odwiedzanych lokacji. W opisach poszczególnych questów znalazły się informacje na temat okoliczności ich otrzymywania, miejsc, które trzeba w trakcie ich przechodzenia odwiedzać, oraz wszystkich możliwych sposobów ich zaliczania. Opisy lokacji zestawiają z kolei ich najważniejsze cechy - unikalne miejsca i postacie, możliwe do odblokowania questy czy rodzaje napotykanych potworów. Opis przejścia gry wzbogacony został mapą świata i kilkudziesięcioma mapami wszystkich większych lokacji. Na mapach zaznaczone zostały miejsca powiązane z zadaniami, ale również ważne postacie niezależne, zamknięte przejścia, pułapki czy legowiska silnych potworów. Pillars of Eternity to gra studia Obsidian Entertainment, która przygotowana została ze wsparciem platformy Kickstarter i która bardzo wyraźnie odwołuje się do takich klasyków gatunku RPG  jak Baldur's Gate czy Icewind Dale. W trakcie gry przemierzamy rozbudowany świat, który ukazano w rzucie izometrycznym, wykonując ciekawe zadania, spotykając interesujące postacie i staczając wymagające potyczki.

Oznaczenia kolorystyczne użyte w poradniku:

Brązowy - nazwy lokacji

Niebieski - czary i umiejętności

Zielony - spotykane w grze postaci i bohaterowie

Pomarańczowy - nazwy zadań

Kursywa - pozostałe pojęcia oraz przedmioty, które wymagają wyróżnienia

Poradnik do gry Pillars of Eternity zawiera dokładny opis przejścia każdej z dostępnych misji. Znajdziesz w nim również szczegółowe mapy, porady odnośnie kreacji bohatera, informacje na temat przedmiot czy skarbów i sekretów.

Pillars of Eternity - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Enigmatyk (Klasy postaci)
  • Paladyn (Klasy postaci)
  • Tworzenie postaci
  • Wojownik (Klasy postaci)
  • Mag (Klasy postaci)
  • Łowca (Klasy postaci)
  • Barbarzyńca (Klasy postaci)
  • Pieśniarz (Klasy postaci)
  • Porady ogólne (Wskazówki)
  • Zdolności klasowe (Rozwój postaci)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 428

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,5 (2 oceny)
1
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Pillars of Eternityporadnik do gry

autorzy: "Patryk Greniuk", Jacek "Stranger" Hałas

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8060-197-0

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1400

[email protected]

Spis treści

Pillars of Eternity - poradnik do gry

Sterowanie

Wskazówki

Porady ogólne

Zarządzanie postacią oraz drużyną

Walka

Opis świata

Tworzenie postaci

Rozwój postaci

Zdobywanie doświadczenia

Umiejętności

Zdolności klasowe

Talenty

Klasy postaci

Barbarzyńca

Enigmatyk

Wojownik

Paladyn

Łowca

Mag

Pieśniarz

Druid

Mnich

Kapłan

Łotrzyk

Świat gry

Eksploracja lokacji

Dialogi, system reputacji i kradzież

Drużyna

Przyjmowanie nowych bohaterów do drużyny

Skład drużyny

Szyk bojowy

Pety (Zwierzaki)

Walka

Mechanika walki

Skradanie

Ekwipunek

Walka z trudniejszymi przeciwnikami

Twierdza

Zarządzanie

Wydarzenia i Misje

Od Nua

Ulepszenia

Rzemiosło (Crafting)

Legowiska wielkich smoków

Jak szybko zdobywać doświadczenie?

Jak szybko gromadzić złoto?

Tabele

Liczba czarów na poszczególnych poziomach

Poziomy - bonusy i doświadczenie potrzebne do awansu

Ulepszenia warowni

Opis przejścia - Mapa świata

Spis wszystkich zadań głównych i pobocznych

Zadania główne

Zadania poboczne

Ważne wybory

Obozowisko (Encampment) M1

Chwila wytchnienia (A Moment's Respite) - zadanie główne

Złocona Dolina (A Gilded Vale) - zadanie główne

Cilant Lis M2

Ruiny Cilant Lis (The Ruins of Cilant Lis) - zadanie główne

Wizje i szepty (Visions and Whispers) - zadanie główne

Leśny Jar (Valewood) M3

Poboczne zadania w Leśnym Jarze

Złocona Dolina (Gilded Vale) M4

Świątynia Eothasa (Temple of Eothas) M5

Stary Widzący (The Old Watcher) - zadanie główne

Poboczne zadania w Złoconej Dolinie

Widły Magrany (Magran's Fork) M6

Poboczne zadania w Widłach Magrany

Busola Ansloga (Anslogs's Compass) M7

Posępna Knieja (Esternwood) M8

Warownia Raedrika (Raedric's Hold) M9

Warownia Raedrika - Wnętrze (Raedric's Hold - Interior) M10

Włodarz martwej krainy (Lord of a Barren Land) - zadanie poboczne

Czarne Błonia (Black Meadow) M11

Caed Nua M12

Caed Nua - Warownia (Caed Nua - Keep) M13

Zawsze blisko Królowej (Never Far from the Queen) - zadanie główne

Zadania łowcy nagród w Caed Nua

Bezkresne Ścieżki Od Nuy (Endless Paths of Od Nua) - opisy i mapy wszystkich poziomów lochów

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 1 (Endless Paths of Od Nua Level 1) M14

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 2 (Endless Paths of Od Nua Level 2) M42

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 3 (Endless Paths of Od Nua Level 3) M43

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 4 (Endless Paths of Od Nua Level 4) M44

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 5 (Endless Paths of Od Nua Level 5) M45

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 6 (Endless Paths of Od Nua Level 6) M46

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 7 (Endless Paths of Od Nua Level 7) M47

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 8 (Endless Paths of Od Nua Level 8) M48

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 9 (Endless Paths of Od Nua Level 9) M49

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 10 (Endless Paths of Od Nua Level 10) M50

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 11 (Endless Paths of Od Nua Level 11) M51

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 12 (Endless Paths of Od Nua Level 12) M52

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 13 (Endless Paths of Od Nua Level 13) M53

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 14 (Endless Paths of Od Nua Level 14) M54

Bezkresne Ścieżki Od Nuy Poziom 15 (Endless Paths of Od Nua Level 15) M55

Poboczne zadania w Bezkresnych Ścieżkach Od Nuy

Most Madhmra (Madhmr Bridge) M15

Poboczne zadania w Moście Madhmra

Równiny na Krańcu Lasu (Woodend Plains) M16

Poboczne zadania w Równinach na Krańcu Lasu

Most Aedelwana (Aedelwan Bridge) M17

Morderca na wolności (The Assassin at Large) - zadanie główne

Zatoka Buntu (Defiance Bay) - Wybór frakcji

Zatoka Buntu - Miedziane Aleje (Defiance Bay - Copperlane) M18

Katakumby (Catacombs) i Świątynia Woediki (Temple of Woedica) M19

Przez bramę śmierci (Through Death's Gate) - zadanie główne

Nieśmiertelne dziedzictwo (Undying Heritage) - zadanie główne

Ten, który czeka (The Man Who Waits) - zadanie główne

Poboczne zadania w Miedzianych Alejach

Zatoka Buntu - Paprotny Brzeg (Defiance Bay - Brackenbury) M20

Lecznica Dusz (Sanitarium) M21

Pustelnica z Domu Hadretów (The Hermit of Hadret House) - zadanie główne

Poboczne zadania w Paprotnym Brzegu

Zatoka Buntu - Zarzewie (Defiance Bay - First Fires) M22

Poboczne zadania w Zarzewiu

Zatoka Buntu - Dar Ondry (Defiance Bay - Ondra's Gift) M23

Poboczne zadania w Darze Ondry

Zatoka Buntu - Wzgórze Dziedzictwa (Defiance Bay - Heritage Hill) M24

Wzgórze Dziedzictwa - Wieża (Heritage Hill - Tower) M25

Poboczne zadania na Wzgórzu Dziedzictwa

Palące Wodospady (Searing Falls) M26

Perłowe Urwisko (Pearlwood Bluff) M27

Sztormowy Wąwóz (Stormwall Gorge) M28

Lle a Rhemen M34

Poboczne zadania w Sztormowym Wąwozie

Jeleni Bród (Dyrford Village) M29

Poboczne zadania w Jelenim Brodzie

Przeprawa Jeleni Bród (Dyrford Crossing) M30

Ruiny w Jelenim Brodzie (Dyrford Ruins) M31

Cliaban Rilag M32

Cliaban Rilag - Ruiny (Cliaban Rilag - Ruins) M33

Wybrzeże Wiązów (Elmshore) M35

Poboczne zadania na Wybrzeżu Wiązów

Bliźniacze Wiązy - Gawęda (Twin Elms - Hearthsong) M36

Poboczne zadania w Gawędzie

Bliźniacze Wiązy - Dorzecze Wiązów (Twin Elms - Elms' Reach) M37

Krwawe Piaski (Blood Sands) M38

Gwiezdna Rada (Council of Stars) - zadanie główne

Sąd Pokutników (Court of the Penitents) - zadanie główne

Zadania bóstw otrzymane w Dorzeczu Wiązów

Poboczne zadania w Dorzeczu Wiązów

Bliźniacze Wiązy - Staropieśń (Twin Elms - Oldsong) M39

Paszcza Galawaina (Galawain's Maw) M40

Południowe Mrozy (Noonfrost) M41

Poboczne zadania w Staropieśni

Wyspa Pochówków (Burial Isle) M56

Północna Głusza (Northweald) M57

Świątynia Hylei (Temple of Hylea) M58

Breith Eaman M59

Wspomnienia pradawnych (Memories of the Ancients) - finałowy boss

Jak zabić Thaosa - porady

Zakończenia gry

Osiągnięcia (Achievementy)

Pillars of Eternity - wymagania sprzętowe

Pillars of Eternity - poradnik do gry

Poradnik do gry Pillars of Eternity oferuje komplet informacji pomocnych w poznaniu najważniejszych założeń tej rozbudowanej produkcji role-playing oraz w dokładnym zbadaniu oferowanego przez nią świata fantasy. Poradnik podzielony został na dwie główne części. Pierwsza część pełni rolę przewodnika po grze i opisuje ona wszystkie najważniejsze elementy rozgrywki. Jej nadrzędnym celem jest przygotowanie gracza do rozpoczęcia przygody z tą produkcją i uzupełnienie informacji umieszczonych w instrukcji. Pierwszy rozdział przewodnika zawiera ogólne porady i wskazówki, jakimi gracz powinien kierować się przez całą rozgrywkę. Znalazły się w nim także podstawowe porady dotyczące kreacji oraz rozwoju bohatera. Dużą część przewodnika zajmuje analiza wszystkich dostępnych klas postaci: ich krótka charakterystyka, kolejne kroki w procesie tworzenia irozwoju na pierwszym etapie gry oraz praktyczne porady odnośnie stylu gry. W przewodniku zaprezentowano również świat gry wraz z sugestiami co do jego eksploracji. Poradnik obejmuje także zagadnienia związane z walką, skupiając się na wyjaśnieniu najważniejszych pojęć oraz mechanik nią rządzących. Nie zabrakło też informacji na temat zarządzania drużyną, począwszy od przyjmowania nowych towarzyszy aż po kierowanie nimi. W tym samym rozdziale przybliżono sylwetki wszystkich 8 kompanów, których można spotkać podczas zabawy i przyłączyć do drużyny. Ostatni duży rozdział przewodnika poświęcony został twierdzy zarządzanej przez gracza. Omówiono sposób jej zdobycia, pamiętając także o aspekcie bieżącego zarządzania oraz polecanego kierunku rozbudowy. Na samym końcu przedstawiono system rzemiosła. Na drugą część niniejszego poradnika składają się kompletny opis przejścia wszystkich zadań gry orazszczegółowe omówienie odwiedzanych lokacji. W opisach poszczególnych questów znalazły się informacje na temat okoliczności ich otrzymywania, miejsc, które trzeba w trakcie ich przechodzenia odwiedzać, oraz wszystkich możliwych sposobów ich zaliczania. Opisy lokacji zestawiają z kolei ich najważniejsze cechy - unikalne miejsca i postacie, możliwe do odblokowania questy czy rodzaje napotykanych potworów. Opis przejścia gry wzbogacony został mapą świata i kilkudziesięcioma mapami wszystkich większych lokacji. Na mapach zaznaczone zostały miejsca powiązane z zadaniami, ale również ważne postacie niezależne, zamknięte przejścia, pułapki czy legowiska silnych potworów. Pillars of Eternity to gra studia Obsidian Entertainment, która przygotowana została ze wsparciem platformy Kickstarter i która bardzo wyraźnie odwołuje się do takich klasyków gatunku RPG jak Baldur's Gate czy Icewind Dale. W trakcie gry przemierzamy rozbudowany świat, który ukazano w rzucie izometrycznym, wykonując ciekawe zadania, spotykając interesujące postacie i staczając wymagające potyczki.

Oznaczenia kolorystyczne użyte w poradniku:

Brązowy - nazwy lokacji

Niebieski - czary i umiejętności

Zielony- spotykane w grze postaci i bohaterowie

Pomarańczowy - nazwy zadań

Kursywa - pozostałe pojęcia oraz przedmioty, które wymagają wyróżnienia

Patryk Greniuk & Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)

Sterowanie

Mysz

Dużo czynności wPillars of Eternity wykonuje się wyłącznie z użyciem myszy. Oto najważniejsze z nich:

Kliknięcie

na

podłożu - Przemieszczenie postaci lub drużyny w wybrane miejsce.

Kliknięcie

na

postaci niezależnej - Porozmawiane z daną postacią.

Kliknięcie

na

przeciwniku - Zaatakowane danego przeciwnika.

Kliknięcie

na

ikonie wyjścia z mapy - Opuszczenie danej lokacji i wywołanie mapy świata.

Kliknięcie

na

interaktywnym przedmiocie - Użycie danego przedmiotu.

Kliknięcie

na

przycisku lub ikonie z paska interfejsu - Wywołanie wybranego okna, wykonanie wybranego polecenia, użycie wybranego przedmiotu itp.

Przytrzymanie

lewego przycisku i przeciągnięcie myszy - Zaznaczenie większej liczby członków drużyny.

Przytrzymanie

prawego przycisku i przeciągnięcie myszy - Dokonanie zmian w ustawieniu drużyny.

Przytrzymanie

środkowego przycisku i przeciągnięcie myszy - Przesunięcie widoku.

Przesunięcie

kursora

do krawędzi ekranu - Przesunięcie widoku.

Użycie

rolki

w myszce - Przybliżenie lub oddalenie widoku.

Klawiatura

Poniższa tabelka prezentuje najważniejsze klawisze wykorzystywane w grze:

Spauzowanie rozgrywki. W trybie tym możesz bezproblemowo wydawać polecenia członkom drużyny.

Podświetlenie interaktywnych obiektów (przedmioty, pojemniki, przełączniki itp.).

Inwentarz

Zmiana pracy kursora na tryb ataku. Tryb ten wymusza atak na postaci, na której kliknęło się lewym przyciskiem myszy, nawet jeśli domyślnie nie jest ona wrogo nastawiona do drużyny.

Dziennik

Karta postaci

Załączenie wolnego trybu. Daje on więcej czasu na wykonywanie akcji i nie zatrzymuje całkowicie gry tak jak ma to miejsce po naciśnięciu SPACJI.

Załączenie szybkiego trybu (nie jest on dostępny w trakcie walk)

Okno ustawienia drużyny (wyboru formacji)

Anulowanie akcji

Okno odpoczynku

Otwarcie grimuaru (księgi z czarami)

Okno zarządzania drużyną

Wybieranie poszczególnych członków drużyny

Wybranie wszystkich członków drużyny

Przesuwanie widoku

Załączenie trybu zwiadu (skradania się)

Szybki zapis stanu gry

Szybki odczyt stanu gry

Wskazówki

Porady ogólne

Rozdział ten zawiera liczne porady oraz wskazówki dotyczące najważniejszych aspektów Pillars of Eternity. Znajdziesz w nim informacje m.in. na temat walki, eksploracji oraz zarządzania drużyną.

Jak najczęściej zapisuj stan gry. Unikniesz w ten sposób przede wszystkim frustrującej konieczności przechodzenia tej samej lokacji po raz drugi w przypadku śmierci drużyny. Uwaga - Nie polegaj wyłącznie na szybkich i automatycznych zapisach stanu gry. Oprócz tego regularnie twórz dodatkowe, "pełne" zapisy (np. po dotarciu do każdej nowej lokacji). Pozwoli ci to uniknąć kłopotów na wypadek podjęcia niewłaściwych decyzji czy natrafienia na błąd utrudniający lub wręcz uniemożliwiający dalszą grę.

Zastanów się, na jakim poziomie trudności grać. Jeśli nie masz doświadczenia z innymi grami z tego gatunku, zacznij przygodę na poziomie łatwym. W każdym momencie możesz zmienić swoją decyzję. Wyjątkiem są dodatkowe tryby ustawiane przy rozpoczynaniu nowej gry: Tryb Ekspert (wyłączenie podpowiedzi i funkcji wspomagających grę), oraz Próba Żelaza - tych dwóch opcji nie można zmienić w trakcie rozgrywki. W trybie Próba Żelaza gra wymusza operowanie na jednym zapisie stanu gry (brak możliwości tworzenia wielu różnych zapisów). W przypadku śmierci całej drużyny zostaniesz zmuszony do rozpoczęcia kampanii od początku. Na wybór tego trybu zdecyduj się dopiero po tym jak ukończysz grę na standardowych zasadach, bo będziesz wtedy dobrze znał jej założenia i wiedział jakie wyzwania czekają na drużynę w poszczególnych lokacjach.

Czytaj dialogi oraz opisy świata. Nie tylko będziesz wiedzieć, gdzie się udać oraz co zrobić, ale wczujesz się także w klimat gry, dzięki czemu sprawi ci ona więcej przyjemności.

Eksploruj świat gry. Zbieraj wszystkie rośliny i surowce (korzystaj z klawisza TAB podświetlającego wszystkie interaktywne obiekty z okolicy). Twój schowek ma nielimitowaną pojemność, a zgromadzone rzeczy możesz wykorzystać później do ulepszenia broni lub uwarzenia mikstur. Równie dobrze możesz je sprzedać.

Korzystaj z możliwości odpoczynku w gospodach. Uiściwszy stosunkowo niewielką opłatę, otrzymasz bonus do statystyk bez potrzeby używania zestawów obozowych. Odpoczynek w twojej warowni jest bezpłatny, a w przypadku jej rozbudowy zapewnia również tymczasowe polepszenie statystyk (niższe niż w gospodach).

W przypadku dłuższych wypraw polegaj na zestawach obozowych. Warto ich używać wtedy gdy powrót do warowni lub najbliższego miasta byłby czasochłonny i gdy w danej lokacji czeka Cię jakaś wyjątkowo trudna bitwa (np. z bossem przebywającym w lochu). Drużyna może niestety przenosić ograniczoną liczbę zestawów obozowych - 6 na niskim poziomie trudności, 4 na średnim i zaledwie 2 na wysokim. Zapas zestawów obozowych możesz odnawiać odnajdując je w świecie gry lub kupując je od wybranych handlarzy. Uwaga - Drużyna nie może wybrać się na odpoczynek jeśli aktualnie bierze udział w walkach lub jeśli została zauważona przez jakiegoś przeciwnika. Dodatkowo niektóre lokacje (głównie mowa tu o wnętrzach budynków) uniemożliwiają rozstawienie obozowiska.

Będąc w budynkach lub podziemiach, przeszukuj skrzynie i beczki. Częstokroć natrafisz na coś ciekawego.

Używaj trybu skradania przeszukując lokację. Gdy widzisz coś podejrzanego, lub gdy znajdujesz się w ciasnych lokacjach (lochy, pokoje) używaj trybu skradania, który poza wykrywaniem pułapek pozwoli ci także odnaleźć ukryte schowki i przełączniki np. do ukrytych w ścianie drzwi, za którymi znajdziesz skrót lub niedostępne skarby.

Czasami wartościowe przedmioty znajdują się w mało oczywistych miejscach, np. na półkach z książkami czy w dzbanach.

Wykonuj misje poboczne. Nie tylko zwiększysz poziom swojej drużyny, ale zapewnisz sobie również dziesiątki godzin dodatkowej rozrywki.

Rozmawiaj z postaciami posiadającymi unikalne imię. Jeśli imię danej osoby wyróżnione jest na żółto, oznacza to, że możesz "dotknąć" jej duszy i przeczytać krótką historię z nią związaną. Postacie zlecające zadania poboczne zazwyczaj się odzywają, gdy przechodzi się obok nich.

Noś przy sobie wytrychy, linkę z kotwiczką, młotek i dłuto oraz łom. Warto mieć co najmniej 2-3 egzemplarze każdego z wymienionych wyżej przedmiotów. Pozwoli ci to dotrzeć w trudno dostępne miejsca. Wymienione narzędzia możesz kupować u wybranych handlarzy, choć wiele z nich odnajduje się też w świecie gry.

Zaglądaj co jakiś czas do swojej twierdzy.Staraj się systematycznie ją rozbudowywać. Zwiększysz szansę na zaistnienie wydarzenia i zapewnisz sobie inne profity.

Korzystaj z rzemiosła - alchemii, zaklinania oraz tworzenia zwojów. Od początku gry znasz wszystkie receptury, jedynym wymogiem jest zdobycie odpowiedniego poziomu. Używając mikstur czy zwojów, zwiększasz swoje szanse w walce z silniejszymi przeciwnikami. Do wykorzystania niektórych przedmiotów wymagane są specjalne kryteria, jak na przykład używanie zwojów lub odpowiedni poziom wiedzy.

Naucz się korzystać z manipulacji czasem. Nie chodzi tu o aktywną pauzę podczas walki, a możliwość przyspieszania i spowalniania tempa rozgrywki. Możesz zwiększyć upływ czasu, gdy podróżujesz przez znaną lokację i zmierzasz do konkretnego celu, unikniesz dzięki temu czekania. Spowolnienia zaś użyj podczas skradania - masz wtedy pewność, że dostrzeżesz wroga nim on zobaczy ciebie. Domyślnie kontrolujesz czas za pomocą klawiszy "s" i "d", odpowiadających zwolnieniu i przyspieszeniu.

Zarządzanie postacią oraz drużyną

Poświęć wystarczającą ilość czasu na stworzenie postaci. Dokładnie przeczytaj opisy klas bohaterów, a także ras, pochodzenia oraz ich biografie. Podjętych decyzji nie da się cofnąć.

Rozdziel role w drużynie.Postaraj się mieć przynajmniej po jednej osobie, która specjalizuje się w mechanice oraz skradaniu. Dobrze, jeśli każdy z towarzyszy posiada specjalizację - jeśli nie wykorzystujesz jej bezpośrednio (np. mechanika do otwierania zamków), nie oznacza to że nie wykorzystasz w sposób inny niż wstępnie założony np. atletyki, która pozwoli ci wspiąć się na niektóre niedostępne mury/skały z poziomu gry tekstowej.

Rozwijaj postać w jednym kierunku. Na początku gry przemyśl ścieżkę rozwoju swojej postaci i wybieraj takie zdolności oraz talenty, które będą jej odpowiadały.

Nie zwlekaj z rozwojem postaci.Na bieżąco ulepszaj ekwipunek swojej drużyny. Nie czekaj także z rozdawaniem punktów umiejętności czy zdolności.

Na bieżąco ulepszaj ekwipunek swoich postaci. Otwarcie okna i porównanie statystyk dwóch przedmiotów nie zajmuje dużo czasu, a może znacząco wzmocnić twojego bohatera.

Nie zawsze więcej znaczy lepiej. Nie musisz rozszerzać drużyny do pełnych 6 członków. Jeśli uważasz, że udało ci się stworzyć idealny 4-osobowy skład, który wzajemnie się uzupełnia, zostań przy nim. Zdobywane punkty doświadczenia dzielone są na wszystkich członków drużyny. Im mniej w niej osób, tym szybciej bohaterowie będą awansować.

Spotykani towarzysze to nie najlepszy wybór dla drużyny. Nie są to postacie zbyt silne. Grając na wysokich poziomach trudności, bardziej opłaca się stworzyć nową postać od podstaw niż korzystać z wstępnie rozwiniętych bohaterów.

Walka

Używaj aktywnej pauzy. Zmień ustawienia tak, żeby każde starcie rozpoczynało się od aktywnej pauzy. Korzystaj z niej tak często, jak tylko potrzebujesz. Nie masz fizycznych możliwości wydawania poleceń sześciu postaciom jednocześnie.

Uważaj na umiejętności, których używasz. Szczególną uwagę zwróć na ofensywne czary obszarowe. Może okazać się, że zabijesz nie tylko wrogów, ale także całą swoją drużynę. Nawet strzelcy mogą zranić swoich towarzyszy, gdy stoją im na przeszkodzie do celu.

Ustaw swoją drużynę w odpowiednim szyku bojowym. W pierwszym szeregu powinny znaleźć się postacie walczące wręcz, a dopiero za nimi strzelcy oraz magowie.

Bestiariusz zawiera dane wszystkich spotkanych przeciwników. Im więcej potworów zabijesz, tym więcej zdobędziesz informacji.

Wykorzystuj otoczenie, w jakim się znajdujesz. Blokując wojownikiem drzwi, uniemożliwisz wrogom dotarcie do twoich strzelców.

Korzystaj ze wspomagaczy. Podczas trudniejszych pojedynków nie wahaj się używać uwarzonych wcześniej mikstur czy przygotowanych zwojów.

Przeciwnik jest za silny? Wróć później. Czasami spotkasz przeciwnika, którego na danym poziomie nie masz szans pokonać. Wróć, gdy zdobędziesz trochę doświadczenia.

Często przeglądaj Bestiariusz. Znajdziesz tam wszelkie informacje na temat spotykanych stworzeń. Wiedza ta może okazać się przydatna w starciach z silniejszymi przeciwnikami.

Noś ze sobą dwa rodzaje broni. Nieraz zdarza się, że jakiś przeciwnik jest odporny np. na obrażenia kłute, warto w takim wypadku zmienić broń na taką, która zadaje inny rodzaj obrażeń.

Opis świata

Mapa świata - Pillars of Eternity

Jak wspomniano we wstępie, Project Eternity otworzy przed nami podwoje klasycznego świata fantasy, pełnego magii, bogów i przedziwnych stworzeń, choć będącego na poziomie technologicznym porównywalnym z późnym średniowieczem (przez co mamy tu na przykład pierwsze egzemplarze broni palnej). Innymi słowy, kto grał w tytuły pokroju Baldurs's Gate czy Neverwinter Nights (albo przynajmniej zna Forgotten Realms), powinien poczuć się jak w domu.

Mimo że udostępniono już mapę krainy, w której zostanie osadzona akcja Project Eternity, o uniwersum wiemy jeszcze stosunkowo niewiele - nie sprecyzowano nawet, jaką część przedstawionych obszarów będziemy mogli odwiedzić podczas rozgrywki. Niemniej, postaramy się przytoczyć najważniejsze spośród ujawnionych dotąd informacji.

Rys geopolityczny

Jak widać na załączonej mapie, świat gry z zachodu jest ograniczony przez bezkresne morze z wypiętrzonymi gdzieniegdzie wyspami, natomiast na wschodzie mamy nieprzebyte pustkowia i góry. Serce kontynentu zajmuje prastara puszcza, kryjąca ruiny cywilizacji, której twórcy zniknęli na milenia przed powstaniem państw obecnie zajmujących ten obszar. Kraina reprezentuje środowisko charakterystyczne dla obszarów strefy umiarkowanej, ochładzając klimat wraz z przesuwaniem się na południe.

A oto najważniejsze krainy i organizmy polityczne tego uniwersum:

Aedyr Empire

- silna i ekspansywna monarchia dziedziczna, która, choć jej ośrodek władzy nie jest zlokalizowany na kontynencie będącym areną wydarzeń w grze, nieustannie utrzymuje znaczące wpływy wzdłuż wybrzeża, próbując sięgnąć w głąb lądu, ku ruinom Eir Glanfath. Wywiera przy tym delikatne naciski, ukierunkowane na dwóch koloniii, które wywalczyły niepodległość: Free Palatinate of Dyrwood oraz Penitential Regency of Readceras. Aedyr Empire powstało wskutek zespolenia na drodze pokojowej ludzkiego Aedyr Kingdom i elfiego państwa Kulklin - sprawia to, że obie rasy żyją i rządzą wspólnie (zdarzają się nawet elfio-ludzkie związki, zwane Haemneg).

Free Palatinate of Dyrwood

- jedna z dwóch kolonii, które Aedyr Empire posiadało na obszarze będącym miejscem akcji gry. Zajmuje ona puszczę Dyrwood, porastającą znaczną część kontynentu. Kraj uzyskał niezależność w wyniku dwóch konflliktów, mających na celu powstrzymanie imperium przed profanowaniem świętych ruin Eir Glanfath: Wojny Pękniętego Kamienia (Broken Stone War) i Wojny Czarnych Drzew (War of the Black Trees). Mimo tak burzliwej przeszłości, wyswobodzona kolonia ma obecnie raczej poprawne stosunki z Aedyr Empire, utrzymując na przykład kontakty handlowe. Na społeczeństwo Free Palatinate of Dyrwood składa się mieszanina wielu ras, takich jak ludzie, elfy, krasnoludy czy orlanie. Przywódcą tego państwa jest książę Admeth Hadret, sprawujący władzę ze stolicy w portowym Defiance Bay.

Penitential Regency of Readceras

- drugi kraj, będacy pierwotnie zamorską kolonią, który zdołał wyrwać się spod zwierzchności Aedyr Empire. Wyzwolenie przyszło wraz z postacią Waidwena, chłopa, który po domniemanym objawieniu mu się boga światła, Eothasa, poprowadził mieszkańców do walki. Powstało wówczas wolne państwo, którego teokratyczna władza w osobie Waidwena postawiła sobie za cel wyplenienie herezji i zasianie w całej krainie wiary w Eothasa. W ten sposób doszło do Wojny Świętych (Saint's War) między Penitential Regency of Readceras a Free Palatinate of Dyrwood, zakończonej śmiercią przywódcy pierwszego z tych krajów w roku 2819 (na cztery lata przed rozpoczęciem gry).

Eir Glanfath

- pradawne elfickie królestwo, po którym zostały właściwie tylko monumentalne i pełne niebezpieczeństw ruiny, istniejące w takim stanie już w czasach, kiedy kontynent zasiedlali prekursorzy Aedyr Empire i Vailian Republics. Choć ogólny poziom cywilizacyjny członków tego elfickiego szczepu nie był ogromnie wysoki (co najmniej część z nich wiodła koczownicze życie), udało im się dokonać w pewnych dziedzinach osiągnięć, nad których znaczeniem myśliciele głowią się po dziś dzień.

Vailian Republics

- federacja niezależnych państw-miast, zlokalizowana w południowej części kontynentu, na którym toczy się akcja

Project Eternity

. Jej mieszkańcy (ludzie i mniej liczne krasnoludy) są znani jako przedsiębiorczy kupcy i umiejętni żeglarze. Charakterystyczną cechą tego państwa jest popieranie niewolnictwa, wyrażające się chociażby w porywaniu cudzoziemców celem uczynienia z nich taniej siły roboczej na statkach kupieckich. Wśród miast składających się na Vailian Republics można wyróżnić między innymi Ancenze, Ozię, Revuę, Selonę i Spirento.

Naasitaq

- mroźna wyspa na dalekim południu. Jest ona zamieszkana w znacznej mierze przez arktyczne krasnoludy (Boreal dwarves), które nawiązują okazjonalne kontakty z elfami, wpływającymi karawanami na okoliczne wody.

Rauatai

- kraina na dalekiej północy. Dominującą część jej mieszkańców stanowi rasa aumaua, poziomem technologicznym dorównująca w tym rejonie Aedyr Empire.

Tworzenie postaci

Kreacja własnej postaci jest pierwszą rzeczą, jaką przyjdzie ci zrobić w Pillars of Eternity. Warto poświęcić temu procesowi jak najwięcej czasu. Decyzji nie można później zmienić, a mają one kluczowe znaczenie dla całej gry. Przed ich podjęciem zapoznaj się więc z dostępnymi możliwościami i dowiedz, jakie premie zapewniają.

W każdym momencie tworzenia postaci możesz zmienić poprzednie wybory bez konieczności przechodzenia kolejnych etapów od początku.

Płeć

Wybór mężczyzny lub kobiety nie ma większego znaczenia, warunkuje jedynie kilka opcji dialogowych.

Rasa

Wybór rasy powinien zależeć przede wszystkim od wybranej klasy. Znając klasę, będziesz w stanie wybrać taką rasę, która zapewni najlepsze premie do statystyk oraz zdolności pasywne. Każda rasa posiada kilka podras. Różnią się one przede wszystkim zdolnościami pasywnymi, premie do statystyk pozostają niezmienione. W niewielkim stopniu mogą także wpłynąć na postrzeganie twojej postaci przez bohaterów niezależnych.

Klasa

Jest to wybór, który będzie rzutować na całą przyszłą grę. To właśnie tej decyzji poświęć najwięcej czasu. Wybór powinien zależeć od stylu gry, jaki preferujesz.

Klasy dzielą się na dwie główne grupy: walczące w zwarciu oraz na dystans. Do pierwszej należą wojownik, barbarzyńca, mnich oraz paladyn. Natomiast z dystansu atakuje łowca oraz klasy magiczne - kapłan, druid, mag i enigmatyk. W przypadku łotrzyka i pieśniarza to ty decydujesz, w jakim kierunku mają się rozwijać.

Niektóre klasy wymagają dodatkowo wyboru zakonu, który wpływa m.in. na osobowość postaci.

Dużą rolę odgrywa stopień trudności opanowania danej klasy. Dla niedoświadczonego gracza idealny wybór stanowi wojownik, która nie wymaga skomplikowanej strategii rozwoju oraz wybacza wiele błędów. Łatwymi do prowadzenia klasami są również mnich oraz barbarzyńca. Z postaci walczących na dystans ciekawy jest łowca, który posiada zwierzęcego towarzysza pomagającego w walce. Na początku swojej przygody unikaj natomiast enigmatyka, pieśniarza czy łotrzyka. Klasy te wymagają poświęcenia sporej ilości czasu na zaplanowanie ścieżki rozwoju oraz opanowanie stylu walki.

Podczas tego etapu należy także określić zdolności początkowe. Jeśli masz jeszcze problem z wyborem ich czy konkretnej klasy, przejdź do dalszej części przewodnika, w której znajdziesz krótki opis wszystkich klas wraz z omówieniem procesu tworzenia przykładowej postaci.

Cechy

Na tym etapie możesz wydać określoną liczbę punktów cech. Do wyboru masz siłę, kondycję, zręczność, percepcję, inteligencję oraz stanowczość. Gra zaznacza, które cechy są najważniejsze dla danej klasy (złote gwiazdki), a które są tylko rekomendowane (srebrne gwiazdki). Wybierz jedną, najważniejszą cechę, na której będzie bazować twoja postać, i zwiększ ją do maksymalnej wartości. Drugą cechę rozwiń o 3-4 punkty mniej od głównej. Cechom, które są najmniej przydatne w przypadku twojej postaci, odejmij kilka punktów i przeznacz je na cechy rekomendowane. Niektóre cechy te wpływają na dostępność opcji dialogowych w sytuacjach trudnych, np. posiadając wysoki poziom siły możesz szantażować rozmówców, a dzięki percepcji uchwycić ich nerwowe zachowanie, by wiedzieć że blefują.

Pochodzenie

W tym miejscu trzeba wybrać terytorium, z którego pochodzi bohater, oraz wykonywane wcześniej zajęcie. Określając pochodzenie geograficzne, kieruj się przede wszystkim wybraną wcześniej klasą. Pochodzenie powinno dawać bonus do najważniejszej dla twojej klasy cechy. Warunkuje ono także uzbrojenie, z jakim rozpoczynasz grę. Nie skupiaj się jednak na początkowej broni - te można tanio i szybko wymienić. Podczas wyboru biografii kieruj się przyszłym rozwojem postaci. Biografia rzutuje na dodatkowy bonus do punktów umiejętności. Tworząc postać walczącą wręcz, zastanów się nad takim wyborem, który da premię do atletyki lub przetrwania, natomiast przy kreowaniu maga logicznym wyborem będzie wiedza.

Wygląd i głos

Ostatnim elementem tworzenia postaci jest wybór portretu, modyfikacja twarzy oraz skóry bohatera. Ustalić możesz także głos w oparciu o kilka dostępnych propozycji, jednak ma to drugorzędne znaczenie, postać odzywa się tylko wtedy, gdy potwierdza, że zrozumiała twoje polecenie.

Jedyną rzeczą, jaka pozostała, jest nadanie postaci imienia oraz kliknięcie przycisku "Gotowe". Gratuluję! Udało ci się właśnie stworzyć bohatera, z którym spędzisz kolejne kilkadziesiąt godzin w świecie Pillars of Eternity.

Rozwój postaci

Zdobywanie doświadczenia

O zdobyciu nowego poziomu informuje złoty plus w lewym górnym rogu portretu postaci.

W Pillars of Eternity funkcjonuje charakterystyczny system zdobywania doświadczenia. Najważniejszą jego cechą jest brak zyskiwania doświadczenia za pokonywanie przeciwników (wyjątkiem jest sytuacja, w której dodany został nowy wpis w bestiariuszu dotyczący danego wroga - za takie czynności zdobywa się doświadczenie). Wygrany pojedynek skutkuje jedynie postępem w wątku fabularnym oraz dodatkowymi przedmiotami. Doświadczenie przyznawane jest całej drużynie, a nie pojedynczym postaciom. W praktyce oznacza to, że drużyna złożona z mniejszej liczby osób będzie po prostu szybciej awansować. Można wyróżnić cztery najważniejsze rzeczy, dzięki którym zdobywa się doświadczenie:

Misje - najwięcej doświadczenia dostaje się za wykonywanie misji z głównego wątku fabularnego, jednak bez wypełniania misji pobocznych nie rozwiniesz swojej postaci do maksymalnego poziomu. Przy grze drużyną złożoną z 6 osób główny wątek fabularny zapewni ci awans do maksymalnie 8 poziomu doświadczenia.

Jak w każdym porządnym RPG, tak i w Pillars of Eternity doświadczenie jest kluczem do rozwoju bohatera.

Eksploracja świata - niewielką pulę doświadczenia otrzymujesz za pierwsze wejście do każdej nowej lokacji (w tym do niektórych budynków czy jaskiń).

Interakcja ze światem gry - doświadczenie zyskujesz za rozbrajanie pułapek, otwieranie skrzyń czy każdy inny rodzaj interakcji ze światem gry.

Doświadczenie wyświetlające się w oknie przebiegu walki przyznawane jest nie za pokonanie przeciwnika, a za uzupełnienie Bestiariusza.

Aktualizacja Bestiariusza - małą liczbę punktów doświadczenia otrzymujesz za kilka pierwszych walk z danym rodzajem przeciwnika. Przyznawane jest ono za odkrywanie statystyk wroga. Szybkość owego odkrywania zależy z kolei od poziomu wiedzy twojego bohatera. Za samą walkę nie otrzymujemy punktów doświadczenia.

Umiejętności

Po każdym awansie dostajesz kilka punktów umiejętności, które możesz wydać, by zwiększyć jedną z pięciu umiejętności: skradanie, atletykę, wiedzę, mechanikę lub przetrwanie. Każda z nich odpowiada za wzrost statystyk postaci, możliwość interakcji z przedmiotami czy nowe opcje dialogowe. Stworzony przez ciebie bohater ma na starcie rozdysponowanych kilka punktów, przyporządkowanych do umiejętności, które są polecane dla jego klasy, pochodzenia czy biografii. Podniesienie o jeden poziom danej umiejętności na początku zawsze kosztuje jeden punkt i wzrasta o jeden z każdym kolejnym.

Postać główna powinna specjalizować się w wiedzy, atletyce lub przetrwaniu, natomiast umiejętności takie jak skradanie lub mechanika można zostawić towarzyszom.

Rozważnie wydawaj punkty. Postać powinna "specjalizować się" tylko w jednej umiejętności.

Skradanie się -dzięki tej umiejętności dasz radę podkraść się do przeciwników, by poznać ich położenie lub po prostu ich ominąć. W trybie skradania wykryjesz ukryte przełączniki oraz pułapki, które będziesz mógł od razu rozbroić. Przynajmniej jeden z towarzyszy powinien mieć wysoki poziom skradania się (najlepiej ten, który pełni w drużynie rolę zwiadowcy, czyli który podąża na przedzie odnajdując wrogów i pułapki).

Atletyka -im wyższy poziom atletyki, tym większa szansa na takie interakcje z otoczeniem jak wspinaczka czy pływanie. Wpływa ona również na czas przemierzania świata gry bez otrzymywania negatywnych modyfikatorów zmęczenia.

Wiedza - wysoki poziom wiedzy przekłada się na nowe opcje dialogowe, szybsze uzupełnianie wpisów w bestiariuszu, a także możliwość używania zwojów podczas walki.

Mechanika -jedna z ważniejszych umiejętności. Odpowiada za otwieranie zamków w drzwiach czy skrzyniach, dzięki czemu uzyskuje się dostęp do rzadkich skarbów czy oszczędza sobie walki z kilkunastoma przeciwnikami. W drużynie powinna być przynajmniej jedna postać z wysokim poziomem mechaniki.

Przetrwanie -umiejętność ta przedłuża działanie jedzenia oraz mikstur. Każda z postaci powinna mieć podniesioną ją przynajmniej o kilka punktów.

Zdolności klasowe

Każda klasa posiada unikalny zestaw zdolności.

Zdolności klasowe to umiejętności, które służą głównie do walki. Podczas ich wyboru należy mieć na uwadze kilka zasad. Przede wszystkim, zanim go dokonasz, dokładnie zapoznaj się z kompletem możliwości, przeczytaj ich opis oraz efekty, jakie wywołują. Przemyśl, jaką postać chcesz zbudować. Twój bohater już na początku powinien mieć zdefiniowany profil. Gdy wiesz, do czego dążysz, dużo łatwiej dokonać wstępnej weryfikacji zdolności. Twoja postać ma tworzyć spójną całość. Planuj z wyprzedzeniem. Staraj się, by zdolności się nie powtarzały, wybierz taki efekt, którym twoja postać jeszcze nie dysponuje.

Talenty

Przed dokonaniem wyboru przejrzyj wszystkie talenty z czterech dostępnych kolumn.

Talenty zdobywa się co drugi poziom postaci i zawsze jest to tylko jeden punkt. Większość z nich to umiejętności pasywne, zapewniające określone bonusy oraz premie do statystyk postaci. Często wzmacniają wybrane wcześniej zdolności, zwiększając ich efekt czy obszar działania.

Talenty dzielą się na cztery grupy: klasowe, ofensywne, defensywne oraz użytkowe. Pierwsza grupa, jak sama nazwa wskazuje, stanowi talenty unikalne dla klasy, którą grasz. Kolejne talenty pojawiają się w miarę zdobywania nowych poziomów. Pozostałe trzy grupy zawierają po kilkanaście talentów dostępnych dla wszystkich klas oraz niezależnie od poziomu postaci.

Przez pierwszy etap gry wybieraj talenty klasowe. Dobrane są przeważnie tak, by jak najbardziej pasować do tworzonej postaci. Na dalszym etapie gry możesz wybrać kilka talentów z pozostałych grup. Przy grze klasami magicznymi - magiem czy druidem - większość twoich wyborów powinna skupiać się na talentach klasowych. Podczas gry klasami walczącymi w zwarciu dodanie kilku talentów z grupy ofensywnych czy defensywnych jest konieczne do stworzenia silnej postaci.

Klasy postaci

W Pillars of Eternity występuje 11 klas postaci. Każda z nich prezentuje odmienny styl walki i dysponuje unikalnymi zdolnościami oraz talentami. Klasy te są bardzo dobrze zbalansowane i tylko od gracza zależy, czy zdoła wykorzystać potencjał, jaki się w nich kryje.

W poniższym rozdziale przedstawiono wszystkie dostępne klasy: barbarzyńcę, wojownika, paladyna, łotrzyka, łowcę, maga, druida, enigmatyka, kapłana, mnicha oraz pieśniarza. Każdy z opisów składa się z czterech części: krótkiej charakterystyki klasy, procesu tworzenia postaci, jej rozwoju przez pierwszy etap gry oraz praktycznych porad odnośnie stylu gry i walki. Po przeczytaniu całości zyskasz ogólną wiedzę na temat tworzenia danej postaci oraz gry nią bez konieczności uczenia się na błędach.

Przy każdej z klas wybrano jeden, klasyczny model rozwoju. Nie oznacza to, że jest on jedynym właściwym. Nie bój się eksperymentować, ważne, by dobrze czuć się ze swoją postacią.

Barbarzyńca

Barbarzyńca jest najbardziej siłową klasą w całej grze. Charakteryzuje się bardzo dużą ilością zdrowia oraz wytrzymałości, niskim poziomem obrony i przeciętną celnością. Najlepiej sprawdza się w walce przeciwko kilku przeciwnikom jednocześnie. Najlepsze efekty osiąga w duecie z wojownikiem lub paladynem, którzy przyjmują na siebie większość ciosów, by barbarzyńca mógł spokojnie zadawać obrażenia.

Nie bój się korzystać ze zdolności barbarzyńcy, odnawiają się one na zakończenie każdej walki.

Umiejętności barbarzyńcy można podzielić na dwie grupy - bezpośrednie oraz wspomagające. Zdolności bezpośrednie przeważnie polegają na potężnym ataku, który dodatkowo osłabia przeciwników. Do umiejętności wspomagających zalicza się efekty obszarowe, dzięki którym barbarzyńca może obniżyć statystyki przeciwników na stosunkowo dużym obszarze. Wszystkie umiejętności odnawiają się na zakończenie każdej walki.

Tworzenie postaci

Rasa -z dostępnych ras wybierz aumaua wyspiarskiego, który ma bonus +2 do siły oraz premię do szybkości poruszania się, lub krasnoluda górskiego posiadającego +2 do siły, +1 do kondycji, -1 do zręczności oraz premię do ochrony przed zatruciem i chorobami.

Zdolności - do wyboru masz dwie zdolności: szał, który zapewnia czasową premię do ataku, lub barbarzyński ryk, wzbudzający strach u wrogów na 12 sekund, zmniejszając tym samym ich zdolności bojowe. Lepszym wyborem na początku gry będzie szał.

Cechy -najważniejsze dla barbarzyńcy są punkty siły oraz kondycji. Jeden z tych dwóch atrybutów powinien mieć wartość ok. 20 punktów, drugi może być o 3-4 punkty słabszy. Podnieść trzeba także zręczność. Możesz zmniejszyć percepcję oraz stanowczość (maksymalnie o 2 punkty).

Pochodzenie -najlepszymi wyborami będą: Żyjące Ziemie (+1 do siły), Wędrującą Biel (+1 do percepcji) lub Archipelag Martwego Ognia (+1 do zręczności).

Biografia - dokonaj wyboru pomiędzy niewolnikiem, rzemieślnikiem a rabusiem. Kluczowe jest dla ciebie przetrwanie oraz atletyka.

Rozwój / zdolności klasowe

Podczas rozdawania punktów umiejętności skup się przede wszystkim na atletyce oraz przetrwaniu. Punkty wydawaj mniej więcej po równo, możesz trochę więcej przeznaczyć na atletykę. Wybierz także jedną z dwóch umiejętności - skradanie lub mechanikę i staraj się, by była na jak największym poziomie.

Poziom

Decyzja

Polecana ścieżka rozwoju

2

Talent

Barbarzyński cios

3

Zdolność

Dziki opór

4

Talent

Precyzyjna masakra

5

Zdolność

Samotnie przeciw wszystkim

Styl gry

Barbarzyńca dostaje bonus do statystyk, jeśli walczy z więcej niż jednym przeciwnikiem naraz. Staraj się, by było to tylko dwóch przeciwników jednocześnie, przy większej ich liczbie wycofaj się.

Zakładaj kolczugi lub zbroje łuskowe, wprawdzie zapewniają mniejszą obronę niż pancerze płytowe, ale za to mniej ograniczają ruchy.

Trzymaj się zaraz za swoim "tankiem". Musisz być jak najbliżej centrum walk, jednocześnie ukrywając się za postacią odpowiedzialną za obronę.

Przez całe starcie kontroluj pasek wytrzymałości swojej postaci. Jeśli widzisz, że spada on bardzo szybko, wycofaj się o kilka metrów. Do walki wróć, gdy przeciwnik skupi swoją uwagę na innym członku drużyny.

Nie bój się korzystać ze zdolności. Na początku potyczki zawsze warto użyć zdolności, która osłabi lub przestraszy przeciwników, i dopiero wtedy skorzystać z typowo ofensywnych.

Enigmatyk

Enigmatyk jest postacią wyposażoną w nadnaturalne zdolności psychiczne, dzięki którym nie tylko potrafi kontaktować się ze światem duchowym, ale także na niego wpływać. Może w ten sposób osłabić przeciwnika lub nawet zadać mu obrażenia bezpośrednie. Klasa ta charakteryzuje się niskim poziomem wytrzymałości i zdrowia. Wysoki jest za to wskaźnik odbicia.

Zdolności enigmatyka podzielone są na sześć poziomów, z których każdy odblokowywany jest co drugi poziom postaci. Umiejętnie wykorzystane będą w decydujący sposób wpływać na przebieg całej walki. Postać musi jednak wspomagać się bronią konwencjonalną, najlepiej dystansową. Klasa ta polecana jest osobom bardziej doświadczonym, gracz powinien rozważnie dobierać kolejne czary, zarówno podczas awansów, jak i bitwy.

Uważnie obserwuj stan swojego skupienia.

Enigmatyk do rzucenia zaklęcia potrzebuje odpowiedniego poziomu skupienia. Jego aktualny stan wyświetla się w prawym dolnym rogu ikonki postaci. W momencie rozpoczęcia walki skupienie znajduje się na maksymalnym poziomie, a każdy czar zabiera jego określoną ilość. Aby uzupełnić stan skupienia, należy zaatakować przeciwnika z włączoną zdolnością duchowy bicz. Enigmatyk wyssie część duszy z przeciwnika, zwiększając tym samym poziom własnego skupienia. Skupienie odnawia się do maksymalnego poziomu po każdej walce.

Tworzenie postaci

Rasa - najlepszym wyborem w przypadku enigmatyka jest boski, jego podrasa ma już mniejsze znaczenie.

Moce - podczas tworzenia postaci możesz wybrać dwie moce. Najwłaściwszym wyborem na początek będzie mentalna fala, która jest dobrym atakiem ofensywnym - nie tylko zadaje obrażenia, ale także przewraca przeciwników znajdujących się w niewielkiej odległości. Drugą mocą powinno być duchowe porażenie, również moc ofensywna. Z czarami należy bardzo uważać, gdyż mogą zadać obrażenia także twoim towarzyszom.

Cechy - najważniejszy atrybut enigmatyka stanowi inteligencja. Należy podnieść ją do maksymalnego poziomu. Następnie do poziomu mniej więcej 15-16 punktów zwiększ moc oraz zręczność. Obniżyć możesz percepcję oraz kondycję - nawet do 8 punktów.

Pochodzenie - najważniejsza dla enigmatyka jest inteligencja, do wyboru masz więc dwa terytoria, które zapewnią ci +1 do inteligencji - Rauatai albo Starą Vailię.

Biografia - zdecyduj się na taką biografię, która da bonus do inteligencji. Zapewni to arystokrata lub uczony.

Rozwój / zdolności klasowe

Większość punktów umiejętności należy przeznaczyć na wzrost wiedzy. O kilka poziomów podnieś także atletykę oraz przetrwanie. Początkowe poziomy są stosunkowo tanie, a zyskasz dzięki nim możliwość dłuższej walki i efektywniej wykorzystasz mikstury.

Poziom

Decyzja

Polecana ścieżka rozwoju

2

Jedna moc pierwszego poziomu oraz talent

Moc: okobicie

Talent: większe skupienie

3

Dwie moce drugiego poziomu

Mentalne ostrza

Tarcza psychowampiryczna

4

Jedna moc drugiego poziomu oraz talent

Moc: mentalne okowy

Talent: kąśliwy bicz

5

Dwie moce trzeciego poziomu

Zapłon duszy

Władca marionetek

Styl gry

Trzymaj się jak najdalej od przeciwników, dysponujesz bardzo małą liczbą punktów wytrzymałości i praktycznie nie masz pancerza. Nie próbuj nawet wdawać się w walkę, po prostu jak najszybciej ucieknij na bezpieczną odległość.

Stale kontroluj stan swojego skupienia. Nie zapominaj o aktywacji zdolności duchowy bicz podczas używania normalnej broni.

Najważniejsza jest szybkość ataku, używaj więc lekkich pancerzy, najlepiej szat.

Staraj się nie wchodzić do pomieszczeń jako pierwszy, wszyscy wrogowie skupiają się wtedy na tobie.

Zwracaj uwagę, jakich zdolności używasz. W przypadku bardzo silnych przeciwników lepszym rozwiązaniem będzie osłabienie wroga niż zadanie mu niewielkich obrażeń.

Przykładaj wagę do ekwipunku, dużo ważniejsze od pancerza są premie, jakie zapewnia dany przedmiot. Jeśli dysponujesz zapasem gotówki, kup dobry pierścień lub amulet.

Wojownik

Wojownik jest najbardziej wszechstronną postacią w grze, przynajmniej w walce w zwarciu. Idealnie sprawdza się jako wojownik z tarczą, mieczem dwuręcznym, dwoma sztyletami czy nawet włócznią. Jest to również jedna z najmniej skomplikowanych klas - do jej opanowania potrzeba najmniej czasu. Wszystko to czyni z wojownika idealny wybór dla graczy początkujących lub tych, którzy nie od razu wiedzą, jaką dokładnie klasą chcą grać. Postać wojownika wybacza wiele błędów, a zabawa nią jest ciekawa od samego prologu aż po ostatnie misje.

Wojownik charakteryzuje się bardzo dużą liczbą punktów życia i wytrzymałości oraz doskonałą obroną. Podczas awansów możesz wybierać spośród wielu różnych zdolności i talentów. Wiele z nich to umiejętności pasywne, które nie wymagają ingerencji gracza, a więc są bardzo dobre dla graczy początkujących lub tych, którzy nie chcą tracić czasu na klikanie poszczególnych zdolności podczas walki. Wojownik dysponuje także atakami specjalnymi, masz ich przeważnie na jedno lub dwa użycia. Odnawiają się na zakończenie walki.

Tworzenie postaci

Rasa - należy wybrać między człowiekiem a krasnoludem górskim. Odrobinę lepszy wybór stanowi krasnolud, gdyż posiada premię do obrony przed truciznami oraz chorobami.

Zdolności - w przypadku tworzenia postaci defensywnej dobrym wyborem jest energiczna obrona, która w znaczący sposób poprawia statystyki odpowiedzialne za obronę.

Cechy - punkty cech przede wszystkim należy przeznaczyć na kondycję (maksymalna ilość). W drugiej kolejności na stanowczość, a resztę niewykorzystanych punktów na percepcję.

Pochodzenie - w przypadku terytorium wybierz to z bonusem do stanowczości - Aedyr lub Równiny Ixamitlu (+1 do stanowczości).

Biografia - doskonałym wyborem będzie najemnik, ale dobra jest każda inna opcja, która daje co najmniej +1 do atletyki.

Rozwój / zdolności klasowe

Rozdając punkty umiejętności, największą wagę przykładaj do atletyki. Wypadałoby także podnieść o kilka poziomów przetrwanie. Z umiejętności pobocznych rozwijaj mechanikę.

Poziom

Decyzja

Polecana ścieżka rozwoju

2

Talent

Gwałtowne wytchnienie

3

Zdolność

Postawa obronna

4

Talent

Trzymaj szereg

5

Zdolność

Specjalizacja w broni: arystokrata

lub

Specjalizacja w broni: rycerz

Styl gry

Jesteś najtwardszym ogniwem drużyny. Jeśli zginiesz ty, reszta drużyny ma marne szanse na zwycięstwo.

Wojownik z tarczą powinien zawsze iść pierwszy. To on musi skupiać na sobie uwagę przeciwników.

Podczas walki w tunelach staraj się zablokować przejście, stając np. w drzwiach pomieszczenia. Przeciwnicy nie będą mogli dostać się do twoich towarzyszy walczących na dystans.

Zakładaj jak najcięższe zbroje, najlepiej pancerze płytowe. Dają one karę -50% do szybkości ataku, jednak to nie on jest najważniejszy w przypadku twojej postaci. Zainwestuj też w dobrą tarczę.

Nie zapominaj o zdolności zaklinania. Każdy lepszy pancerz staraj się maksymalnie usprawnić, najlepiej inwestując w ogólną jakość pancerza.

Jedz i pij! Przed walką zjedz coś, dzięki czemu zwiększysz maksymalny poziom wytrzymałości. W trakcie bitwy nie bój się korzystać z mikstur.

Zdolności, którymi dysponujesz, odnawiają się co walkę, nie musisz więc ich oszczędzać.

Paladyn

Paladyn jest wojownikiem wspomagającym swoje ataki magią. Podobnie jak wojownik charakteryzuje się bardzo dużą liczbą punktów życia i wytrzymałości oraz doskonałą obroną. Ważną rzeczą jest także konieczność wyboru zakonu, do jakiego przynależy paladyn. Zakon wpływa na to, z jakimi premiami do określonych cech charakteru rozpoczynasz rozgrywkę. W kilku miejscach w grze możesz zyskać dzięki temu nowe opcje dialogowe lub wybrać inne zakończenie zadania, ale zmiany, jakie wprowadza ten wybór, są jedynie kosmetyczne.