Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Niniejszy nieoficjalny poradnik do gry Pillars of Eternity 2 Deadfire to potężne kompendium wiedzy, z którym każdy poszukiwacz przygód powinien zapoznać się nim zbierze drużynę i wyruszy ocalić świat. Na początkowych stronach naszego poradnika znajduje się przewodnik po grze Pillars of Eternity 2 Deadfire. Porusza on wszystkie najistotniejsze kwestie, takie jak utworzenie i rozwój postaci, odnajdywanie towarzyszy i zarządzanie drużyną, dowodzenie statkiem, staczanie walk, eksplorowanie świata gry, poleganie na craftingu i zaklinaniu przedmiotów, skradanie się czy konfigurowanie sztucznej inteligencji członków drużyny.
Przewodnik otwierają porady na start, które pozwalają w zrozumieniu najważniejszych tematów jeszcze przed przystąpieniem do rozgrywki. W przewodniku nie mogło również zabraknąć rozdziału z listą wszystkich dostępnych osiągnięć Steam. Ważną część przewodnika po Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowi rozdział FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Podpowiada on między innymi jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia, jak szybko wzbogacić się, jak otwierać zamknięte pojemniki, jak odpoczywać, gdzie łatwo zdobyć dobre bronie i pancerze czy jak ponownie rozdysponować punkty rozwoju postaci.
W naszym poradniku do Pillars of Eternity 2 Deadfire połączyliśmy atlas świata oraz opis przejścia gry. Dokonaliśmy tu podziału na najważniejsze wyspy na mapie świata. Każdy z tych obszarów ma wysokiej jakości mapy wszystkich najważniejszych lokacji oraz solucje do wszystkie głównych i pobocznych questów. Opisy przejścia poszczególnych zadań uwzględniają różne warianty zachowania w zależności od dysponowania różnymi umiejętnościami i statystykami postaci oraz dostępne decyzje i konsekwencje dokonywanych wyborów. Atlas świata zamyka rozdział z najważniejszymi zestawieniami. Zawiera on między innymi listę pupilów (zwierzaków mogących dodać premię do statystk drużyny) oraz listę rzadkich artefaktów wraz z miejscami ich odnajdywania lub zdobywania.
Pillars of Eternity 2 Deadfire to kontynuacja udanego klasycznego RPG-a z 2015 roku. Tym razem przenosimy się na tytułowy Archipelag Martwego Ognia, zaś celem przewodnim gry jest doścignięcie boga światła Eothasa, który niespodziewanie powrócił do życia. Podobnie jak w pierwszej części Pillars of Eternity wydarzenia obserwowane są w rzucie izometrycznym, a gracz kontroluje drużynę śmiałków. Walki w dalszym ciągu rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, przy czym w Deadfire gracz ma jeszcze więcej wyborów i dzięki temu wielu bitew łatwiej jest uniknąć polegając na sprycie czy perswazji.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 696
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
ISBN: 978-83-8112-543-7
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1848
Pillars of Eternity 2 - Porady na start
PoE vs PoE 2 - Największe zmiany
Wybór poziomu trudności w Pillars of Eternity 2
Interfejs
Eksploracja i interakcja z otoczeniem w Pillars of Eternity 2
Walka czyli jak walczyć w Pillars of Eternity 2?
Skradanie się i kradzież w Pillars of Eternity 2
Sceny paragrafowe w Pillars of Eternity 2
Rzemiosło, crafting, zaklinanie przedmiotów w Pillars of Eternity 2
Źródła siły klas w Pillars of Eternity 2
Sztuczna inteligencja (AI) drużyny w Pillars of Eternity 2
Lista kodów (cheatów) w Pillars of Eternity 2
Jak zaimportować zapis (save) z pierwszej części Pillars of Eternity?
Zagadka z próbą ognia w Pillars of Eternity 2
Zagadka z malowidłem w ruinach Cignath Mór
Zagadka z kamiennym dyskiem w zadaniu Ostatnie Sanktuarium
Jak otworzyć drzwi w zadaniu Cienie Neketaki?
Gdzie łatwo zdobyć broń i pancerz w Pillars of Eternity 2?
Czy mogę zresetować punkty rozwoju w Pillars of Eternity 2?
Jak otwierać drzwi i skrzynie w Pillars of Eternity 2?
Jak szybko się wzbogacić w Pillars of Eternity 2?
Jak łatwo zrekrutować pierwszych towarzyszy w Pillars of Eternity 2?
Jak zdobyć lunetę w Pillars of Eternity 2?
Gdzie znaleźć gadający miecz Modwyr w Pillars of Eternity 2?
Jak mieć własnego zwierzaka (peta) w Pillars of Eternity 2?
Grać postacią jednoklasową czy wieloklasową w Pillars of Eternity 2?
Jak wydostać się z pierwszej wyspy?
Jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia (XP) w Pillars of Eternity 2?
Jak i gdzie odpoczywać w Pillars of Eternity 2?
Jak łatwo zmienić porę dnia w Pillars of Eternity 2?
Jak odblokować ukryte zakończenie w Pillars of Eternity?
Czy w Pillars of Eternity 2 można odwiedzić dom uciech?
Jak przedostać się do posiadłości Arkemyra w Neketace?
Jak zjadać trupy w Pillars of Eternity 2?
Podróżowanie statkiem w Pillars of Eternity 2
Zarządzanie statkiem i załogą w Pillars of Eternity 2
Bitwy morskie
Drużyna, najlepszy skład w Pillars of Eternity 2
Towarzysze, lokalizacja towarzyszy i relacje w Pillars of Eternity 2
Najlepsza drużyna w Pillars of Eternity 2
Lokalizacja pomocników w Pillars of Eternity 2
Romanse w Pillars of Eternity 2
Tworzenie postaci w Pillars of Eternity 2
Karta postaci - omówienie
Umiejętności aktywne i pasywne
Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia w Pillars of Eternity 2
Barbarzyńca, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Pieśniarz, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Enigmatyk, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Druid, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Wojownik, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Mnich, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Paladyn, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Kapłan, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Łowca, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Łotrzyk, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Mag, klasa postaci w Pillars of Eternity 2
Lista osiągnięć w Pillars of Eternity 2
Sterowanie
Wymagania sprzętowe
Lista pupilów (petów)
Wszystkie statki w Pillars of Eternity 2
Lista trenerów umiejętności w Pillars of Eternity 2
Zacisze Vilariego | Wyspa Maje | Solucja
Jaskinia morska | Wyspa Maje | Solucja
Przystań w Port Maje | Wyspa Maje | Solucja
Oko Krakena | Wyspa Maje | Solucja
Posiadłość gubernatora | Wyspa Maje | Solucja
Ulica Gorecci | Wyspa Maje | Solucja
Satahuzi | Wyspa Maje | Solucja
Engwitańskie wykopaliska | Wyspa Maje | Solucja
Podpoziom areny | Wyspa Maje | Solucja
Engwitańskie wykopaliska - Wnętrze ruin | Wyspa Maje | Solucja
Wydarzenia i pozostałe lokacje na wyspie Maje
Prolog | Wyspa Maje | Solucja
Los rozbitka | Wyspa Maje | Solucja
Ścigając boga | Wyspa Maje | Solucja
Żyły Eory | Wyspa Maje | Solucja
Poboczne zadania na wyspie Maje | Solucja
Królewska Przystań | Wyspa Neketaka | Solucja
Gardziel | Wyspa Neketaka | Solucja
Mosiężna Cytadela | Wyspa Neketaka | Solucja
Święty Stopień | Wyspa Neketaka | Solucja
Taras Periki | Wyspa Neketaka | Solucja
Wężowa Korona | Wyspa Neketaka | Solucja
Posiadłość Bardatto | Wyspa Neketaka | Solucja
Siedziba Vailiańskiej Kompanii Handlowej | Wyspa Neketaka | Solucja
Dzika Klacz | Wyspa Neketaka | Solucja
Zaplecze i Trzewia | Wyspa Neketaka | Solucja
Stare Miasto | Wyspa Neketaka | Solucja
Dziura | Wyspa Neketaka | Solucja
Sztab imperialny | Wyspa Neketaka | Solucja
Lśniąca Łaźnia | Wyspa Neketaka | Solucja
Pałac Kahanga | Wyspa Neketaka | Solucja
Wiszące Grobowce | Wyspa Neketaka | Solucja
Posiadłość Arkemyra | Wyspa Neketaka | Solucja
Gildia Zaklinaczy Fal | Wyspa Neketaka | Solucja
Poboczne zadania - konflikt pomiędzy rodzinami Valera i Bardatto
Pieśń okaryny - poboczne zadanie w Pillars of Eternity 2
Na tacę albo na tacy, zadanie poboczne na Wyspie Neketaka | Solucja
Epitafium umarłego, zadanie poboczne na Wyspie Neketaka | Solucja
Skarbiec arcymaga | Wyspa Neketaka | Solucja
Cienie Neketaki | Wyspa Neketaka | Solucja
Zadania poboczne na wyspie Neketaka
Hasongo | Wyspa Hasongo | Solucja
Odległe światło | Wyspa Hasongo | Solucja
Tikawara | Wyspa Tikawara | Solucja
Wąwóz Hohina| Wyspa Tikawara | Solucja
Pozostałe zadania poboczne | wyspa Tikawara | Solucja
Ruiny Poko Kohary | Wyspa Poko Kohara | Solucja
Engwitańska przystań | Wyspa Poko Kohara | Solucja
Burze Poko Kohary | Wyspa Poko Kohara | Solucja
Fort Martwego Światła | Solucja
Porachunki z piratem | Fort Martwego Światła | Solucja
Sayuka | Solucja
Cignath Mór | Wyspa Sayuka | Solucja
Zadania poboczne na wyspie Sayuka | Solucja
Zęza, mapa i solucja
Chytra propozycja | Zęza | Solucja
Zęza - Zadania poboczne
Wyspa Picera, mapa i solucja
Wyspa Picera - zadania poboczne
Wyspa Ori o Koiki mapa, solucja
Wyspa Ori o Koiki - zadania poboczne
Motare o Kozi | Solucja, mapa
Ostatnie Sanktuarium - zadania poboczne
Paszcza Popiołów | Solucja
Oczekuje w ogniu | Paszcza Popiołów | Solucja
Strzaskana Rafa | Solucja, mapa
Kraina marzeń | Strzaskana Rafa | Solucja
Nemnok Pożeracz - poboczne zadanie w Pillars of Eternity 2
Zaginione grymuary - poboczne zadanie
Obserwatorium Bekarny | Solucja, mapa
Badania Bekarny | Obserwatorium Bekarny | Solucja
Pahowane | Solucja, mapa
Na skróty | Pahowane | Solucja
Ogólne informacje o wyprawie do Ukaizo i przygotowaniach do finału | Solucja
Wariant 1 - Dotarcie do Ukaizo bez pomocy żadnej z frakcji | Solucja
Wariant 2 - Współpraca z frakcją Królewska Kompania Martwego Ognia | Solucja
Wariant 3 - Współpraca z frakcją Principi | Solucja
Wariant 4 - Współpraca z frakcją Vailiańska Kompania Handlowa | Solucja
Wariant 5 - Współpraca z frakcją Huana | Solucja
Ukaizo | Mapa, solucja
Miasto zaginione w czasie - ostatnie główne zadanie w Pillars of Eternity 2
Główne zakończenia Pillars of Eternity 2
Latarnia Gauna, zadanie Xoti | Zadania towarzyszy
Oświecona Droga, zadanie Edera | Solucja
Zew kuriera, zadanie Mai | Solucja
Czarnoksiężnik i dżentelmen, zadanie Serafena | Solucja
Ostatni dzwonek, zadanie Pellaginy | Solucja
Malowanie Maski, zadanie Alotha | Solucja
Niniejszy nieoficjalny poradnik do gry Pillars of Eternity 2 Deadfire to potężne kompendium wiedzy, z którym każdy poszukiwacz przygód powinien zapoznać się nim zbierze drużynę i wyruszy ocalić świat. Na początkowych stronach naszego poradnika znajduje się przewodnik po grzePillars of Eternity 2 Deadfire. Porusza on wszystkie najistotniejsze kwestie, takie jak utworzenie i rozwój postaci, odnajdywanie towarzyszy i zarządzanie drużyną, dowodzenie statkiem, staczanie walk, eksplorowanie świata gry, poleganie na craftingu i zaklinaniu przedmiotów, skradanie się czy konfigurowanie sztucznej inteligencji członków drużyny.
Przewodnik otwierają porady na start, które pozwalają w zrozumieniu najważniejszych tematów jeszcze przed przystąpieniem do rozgrywki. W przewodniku nie mogło również zabraknąć rozdziału z listą wszystkich dostępnych osiągnięć Steam. Ważną część przewodnika po Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowirozdział FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Podpowiada on między innymi jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia, jak szybko wzbogacić się, jak otwierać zamknięte pojemniki, jak odpoczywać, gdzie łatwo zdobyć dobre bronie ipancerze czyjak ponownie rozdysponować punkty rozwoju postaci.
W naszym poradniku do Pillars of Eternity 2 Deadfire połączyliśmy atlas świata orazopisprzejściagry. Dokonaliśmy tu podziału na najważniejsze wyspy na mapie świata. Każdy z tych obszarów ma wysokiej jakości mapy wszystkich najważniejszych lokacji orazsolucje do wszystkie głównych i pobocznych questów. Opisy przejścia poszczególnych zadań uwzględniają różne warianty zachowania w zależności od dysponowania różnymi umiejętnościami i statystykami postaci oraz dostępne decyzje i konsekwencje dokonywanych wyborów. Atlas świata zamyka rozdział z najważniejszymi zestawieniami. Zawiera on między innymi listę pupilów (zwierzaków mogących dodać premię do statystk drużyny) oraz listę rzadkich artefaktów wraz z miejscami ich odnajdywania lub zdobywania.
Pillars of Eternity 2 Deadfire to kontynuacja udanego klasycznego RPG-a z 2015 roku. Tym razem przenosimy się na tytułowy Archipelag Martwego Ognia, zaś celem przewodnim gry jest doścignięcie boga światła Eothasa, który niespodziewanie powrócił do życia. Podobnie jak w pierwszej części Pillars of Eternity wydarzenia obserwowane są w rzucie izometrycznym, a gracz kontroluje drużynę śmiałków. Walki w dalszym ciągu rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, przy czym w Deadfiregracz ma jeszcze więcej wyborów i dzięki temu wielu bitew łatwiej jest uniknąć polegając na sprycie czy perswazji.
Jacek "Stranger" Hałas & Radosław Wasik (www.gry-online.pl)
W atlasie i opisie przejścia w naszym poradniku do Pillars of Eternity 2 Deadfire zastosowaliśmy następujące oznaczenia kolorystyczne:
Czerwonym koloremoznaczone zostały napotykane postacie niezależne oraz przeciwnicy i potwory, których musimy pokonywać w trakcie przechodzenia gry.
Niebieskim kolorem oznaczone zostały nazwy odwiedzanych w grze wysp, miast, wiosek, lochów i wszystkich innych unikalnych lokacji.
Zielonym kolorem oznaczone zostały przedmioty - te, które sami odnajdujemy, te, które otrzymujemy w formie nagród za zaliczone questy, oraz te, które możemy kupować od handlarzy.
Pomarańczowym kolorem oznaczone zostały te miejsca w grze, w których musimy polegać na statystykach postaci lub na ich konkretnych umiejętnościach po to żeby np. zaliczyć próbę w scenie paragrafowej czy przekonać rozmówcę do swoich racji.
Pogrubioną czcionką oznaczone zostały tytuły questów.
Podstawowe
porady
Mam
problem i szukam odpowiedzi
Interfejs
użytkownika
Podstawy
rozgrywki
Tworzenie
i rozwój postaci
Klasy
postaci
Sterowanie
w PoE 2 Deadfire
Jeszcze przed rozpoczęciem Pillars of Eternity 2 polecamy zapoznać się z naszym rozdziałem z zestawem najważniejszych podstawowych porad. Ułatwi to zrozumienie najważniejszych zależności i mechanik gry, zmniejszając ryzyko popełnienia poważnych błędów mogących doprowadzić do osłabienia drużyny czy nawet przedwczesnej śmierci towarzyszy.
Porady na start
Wybierz najlepszy poziom trudności.
Na
potrzeby zaliczenia gry po raz pierwszy najlepiej sprawdzi się klasyczny poziom trudności, dzięki czemu gra nie będzie za łatwa ani zbyt trudna. Poziom trudności możesz w każdej chwili zmienić z poziomu menu opcji, ale niektóre zmiany (np. w kwestii liczebności przeciwników) nie będą natychmiastowe.
Starannie przemyśl wybór głównego bohatera.
Jedna
z najważniejszych nowości w
Deadfire
to
możliwość utworzenia postaci wieloklasowej. Taki bohater ma do dyspozycji więcej umiejętności, ale nie może osiągnąć maksymalnego poziomu rozwoju w obrębie danej klasy i samo rozwijanie go przy awansach na kolejne poziomy doświadczenia jest bardziej złożone.
Dobierz członków drużyny o różnych klasach i umiejętnościach.
W
Pillars
of Eternity 2 Deadfire
drużyna może liczyć
maksymalnie
pięciu członków (w pierwszej części serii było to maksymalnie sześć osób). Dobranie bohaterów o różnych umiejętnościach i specjalizacjach pozwoli na bycie dobrze przygotowanym do walk, spotkań z postaciami niezależnymi i scen paragrafowych.
Koniecznie polegaj na autopauzie w walkach.
Autopauza
to nie kosmetyczny dodatek, ale obowiązkowy element mechaniki gry w trakcie niemal każdej potyczki. Polegaj na niej żeby dokładnie zaplanować kolejne ruchy dla członków drużyny czy żeby reagować na zmieniający się przebieg walk. Możesz też dokładnie ustawić kiedy autopauza ma się samoczynnie włączać (np. po zauważeniu wrogów).
Szukaj okazji do zdobywania XP.
W
PoE
2 Deadfire
najwięcej punktów doświadczenia możesz zdobywać dzięki
zaliczaniu
zadań, tak więc przepytuj wszystkie postacie niezależne żeby otrzymywać kolejne misje. Oprócz tego staczaj częste walki z potworami i staraj się odwiedzać wszystkie lokacje, gdyż dzięki eksploracji też otrzymuje się XP.
Często skradaj się.
Prowadzenie
działań z ukrycia jest pomocne w wielu sytuacjach w grze. Możesz przede wszystkim dzięki temu zaskakiwać przeciwników i już na starcie bitwy osłabiać ich atakami z ukrycia. Możesz też używać tej funkcji do wykradania przedmiotów ze skrzyń czy polegania na kradzieży kieszonkowej (tu musisz oddzielnie rozwijać umiejętność Zwinne dłonie).
Zbieraj przedmioty przydatne podczas eksploracji.
Mowa
tu o takich "gadżetach" jak wytrychy, łom czy linka z kotwiczką. Przedmiotów tych możesz używać w wybranych miejscach w świecie gry i mogą ci one pomagać w odblokowywaniu dostępu do sekretnych lokacji czy korzystaniu z alternatywnych ścieżek do celu podróży.
Przeglądaj wszystkie nowo otrzymane questy w dzienniku.
W
Pillars
of Eternity 2
nie
możesz polegać na znacznikach ani innych "wspomagaczach" pomocnych w ustaleniu kolejnego miejsca związanego z daną misją. Musisz dokładnie czytać opisy zadań i na ich podstawie ustalać kolejne kroki. Dodatkowo przy tytule questu mogą być widoczne czaszki informujące o jego poziomie trudności.
Jak najczęściej zapisuj stan gry.
W
PoE
2 Deadfire
bardzo
łatwo można zginąć, nie tylko w wyniku ataków silnych potworów, ale i np. po wejściu na pułapkę. Polegaj na manualnych, szybkich i automatycznych sejwach. Jeśli członkowie drużyny doznali kontuzji to odsyłaj ich na odpoczynek (gospoda lub rozstawienie obozowiska) żeby trwałe rany nie doprowadziły do ich bezpowrotnej śmierci.
W Pillars of Eternity 2 Deadfire możesz zaimportować "sejwy" z jedynki lub, jeśli nie dysponujesz żadnymi zapisami, ustawić ręcznie wybory jakich można było dokonać w pierwszej części serii oraz w jej dodatkach.
Jak zaimportować zapis (save) z pierwszej części Pillars of Eternity?
Jeśli
posiadasz
na dysku sejwy z
PoE
1
to
możesz po kliknięciu na opcję zaimportowania ich wybrać tego bohatera, którego wybory chcesz przenieść do "dwójki".
Jeśli
nie
posiadasz sejwów to możesz wybrać jedną z sześciu zaproponowanych przez grę historii. To najszybszy wybór jeśli zależy ci na rozpoczęciu kampanii bez przeznaczania czasu na dokładne ustawienia.
Alternatywnie
możesz samemu ustawić wszystkie wybory dotyczące np. tego jak zachowałeś się w poszczególnych questach, jakie zakończenie miała gra czy jak potoczyły się losy członków drużyny i ważnych NPC-ów. Ustawienia dotyczą podstawowej kampanii oraz dodatków
The
White March
.
Nasza solucja do Pillars of Eternity 2 kompleksowo opisuje całą grę, aczkolwiek niektóre jej strony i rozdziały są szczególnie pomocne tuż po rozpoczęciu po raz pierwszy kampanii.
Pierwsza godzina gry
Pierwszą godzinę w świecie gry PoE 2 Deadfire spędzisz na utworzeniu nowego bohatera, ustaleniu wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości, oraz zbadaniu kilku początkowych lokacji. Oto nasze rekomendacje stron poradnika do odwiedzenia:
Tworzenie
postaci - Wszystkie najważniejsze decyzje odnośnie wyglądu, umiejętności i statystyk głównego bohatera możesz podjąć dosłownie kilka chwil po rozpoczęciu gry, konkretnie w trakcie rozmowy z Bladym Rycerzem.
Jak
zaimportować zapis (save) z pierwszej części Pillars of Eternity? - W zależności od własnych preferencji możesz zaimportować jeden z sejwów z pierwszej części serii, wybrać jedną z ogólnych historii lub samemu wybrać najważniejsze wydarzenia z "jedynki".
Prolog
- To pierwszy główny quest w
Pillars
of Eternity 2 Deadfire
. Oprócz
utworzenia
postaci i ustalenia szczegółów na temat wydarzeń z przeszłości zakłada on też stoczenie pierwszej bitwy oraz rozegranie pierwszej sceny paragrafowej (interaktywnej scenki z różnymi opcjami zachowania do wyboru).
Zacisze
Vilariego M1 - To pierwsza pełnoprawna lokacja, w której znajdziesz się po ukończeniu prologu. Oferuje ona możliwość zdobycia pierwszych skarbów oraz spotkania się z zaprzyjaźnionymi postaciami. Gra dodaje do dziennika nowe questy, przy czym nie wszystkimi od razu możesz się zająć.
Jaskinia
morska M2 - Jaskinia bezpośrednio sąsiaduje z Zaciszem Vilariego. Odwiedzenie jej teoretycznie jest w pełni opcjonalne, ale jest to doskonałe miejsce do tego żeby zdobyć punkty doświadczenia oraz potrenować w takich sprawach jak pokonywanie potworów czy rozbrajanie pułapek.
Dalsza eksploracja Wyspy Maje
Na wyspie Maje pozostaniesz przez kilka początkowych godzin. Wyspy nie możesz opuścić dopóki nie zaliczysz dwóch powiązanych z nią głównych zadań. Nie jest to jednak utrudnienie, gdyż dzięki spędzeniu na niej dużej ilości czasu przygotujesz drużynę do wypraw do innych krain świata oraz lepiej zapoznasz się z mechanizmami walki, eksploracji czy skradania. Oto nasze rekomendacje stron poradnika do odwiedzenia:
Wydarzenia
i pozostałe lokacje na mapie wyspy Maje - Po opuszczeniu Zacisza Vilariego po raz pierwszy znajdziesz się na mapie wyspy, po której drużyna może swobodnie przemieszczać się. W naszym poradniku znajdziesz informacje jakich atrakcji i zagrożeń należy spodziewać się podczas badania Wyspy Maje.
Przystań
w
Port Maje M3 - To główna miejska lokacja na pierwszej wyspie w grze. Podczas eksploracji przystani możesz podjąć się nowych zadań czy spotkać z handlarzami w celu pozbycia się odnalezionych fantów.
Los
rozbitka
(Stranded)
oraz
Ścigając boga
(To
Hunt a God)
- To
dwa główne zadania, które otrzymujesz po przybyciu na wyspę. Mają one dużo elementów wspólnych. Zaliczenie obu tych misji jest wymagane do tego żeby posunąć główny wątek fabularny do przodu i odblokować opcję swobodnego podróżowania po mapie świata.
Engwitańskie
wykopaliska
M8 oraz Podpoziom areny M9 - Są to dwie ważne lokacje na wyspie, które musisz odwiedzić na potrzeby zaliczenia głównych zadań. Na terenie wykopalisk musisz odnaleźć animantów i ślady obecności Eothasa. Podpoziom areny jest z kolei lochem, w którym należy odnaleźć zaginionego Oderisiego oraz dotrzeć do kolumny lśniącej adry. To również w Podpoziomie areny spotkasz pierwszą zagadkę. Rozwiązanie zagadki Próba Ognia znajdziecie na specjalnie przygotowanej stronie poradnika.
Pillars of Eternity 2 Deadfire to trudna i skomplikowana gra. Z pomocą przychodzi na szczęście rozdział FAQ naszego poradnika:
Chcę szybciej rozwinąć drużynę
- Zajrzyj
na stronę Jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia XP? - Doświadczenie możesz zdobywać dzięki zaliczaniu questów, odwiedzaniu lokacji i rozprawianiu się z potworami.
Potrzebuję złota na zakup lepszego sprzętu
- Zajrzyj
na stronę Jak szybko się wzbogacić? - Złoto możesz gromadzić dzięki zaliczaniu pobocznych questów, sprzedawaniu odnajdywanych w świecie gry przedmiotów oraz kradzieży.
Nie mogę otworzyć drzwi lub skrzyni
- Zajrzyj
na stronę Jak otwierać drzwi i skrzynie? - Rozwijaj Mechanikę u swoich podwładnych oraz staraj się zawsze mieć spory zapas wytrychów.
Mój bohater doznał kontuzji
- Zajrzyj
na stronę Jak i gdzie odpoczywać? - Kontuzje pojawiają się gdy członek drużyny został powalony w trakcie bitwy lub gdy wszedł na pułapkę. Odpoczynek jest jedynym sposobem na usunięcie trwałych ran. Jeśli zignorujesz odpoczynek to możesz docelowo przyczynić się do bezpowrotnej śmierci danej postaci.
Źle rozdzieliłem punkty rozwoju dla mojego bohatera
- Zajrzyj
na stronę Czy mogę ponownie rozdysponować punkty rozwoju? - Musisz odwiedzić jednego z handlarzy w świecie gry i opłacić ponowny trening bohatera, aby dokonać resetu postaci.
Zaznajomienie się z interfejsem użytkownika jest bardzo wskazane jeszcze przed rozpoczęciem przygody, bo pozwoli ci to szybko docierać do najważniejszych opcji i poleceń gdy zajdzie taka potrzeba. Ważną informacją jest w tym przypadku to, że wygląd interfejsu możesz zmienić z poziomu menu głównego. Do wyboru jest kilka różnych ustawień odnośnie rozmieszczenia ikon i przycisków.
Interfejs
1. Portrety członków drużyny - Prezentują one twoją obecną drużynę. Po naciśnięciu na dowolny z portretów odblokujesz pasek szybkiego dostępu, w którym znajdziesz umiejętności bohaterów, podręczne przedmioty i wyposażone bronie. Obok portretów są ikony ustawienia sztucznej inteligencji postaci oraz otwarcia menu craftingu.
2. Znajdziesz tutaj sześć ikon, które odpowiadają za atak, zaznaczenie drużyny, ustawianie formacji, wypoczynek oraz załączenie trybu skradania się.
3. Kolejna pula ikon zapewnia głównie szybki dostęp do: ekwipunku, karty postaci, dziennika, mapy, ekranu zarządzania statkiem i opcji ogólnych gry.
4. Powiadomienia. Wyświetlane są tu informacje związane z rozgrywką oraz staczanymi walkami, jak również wszystkie opcje dialogowe. Wielkość pola powiadomień możesz do woli zmieniać po przytrzymaniu lewego przycisku myszy przy jednej z krawędzi.
Najważniejsze to dobrze opanować podstawy, co zaowocuje o wiele lepszymi doznaniami płynącymi z właściwej rozgrywki. W poniższych rozdziałach przeczytasz informację o podstawowych mechanizmach gry:
PoE vs PoE II - Na tej stronie znajdziesz duże zestawienie wszystkich najważniejszych nowości, które pojawiają się w Pillars of Eternity 2 Deadfire. Są to między innymi możliwość podróżowania po świecie gry statkiem, szansa dowodzenia postaciami wieloklasowymi czy poleganie na wspólnych rzutach umiejętności.
Wybór poziomu trudności - Przed rozpoczęciem przygody, musisz wybrać odpowiedni poziom trudności. Pomagamy dobrać odpowiedni poziom wyzwania dla ciebie. Na stronie zamieściliśmy też informacje na temat dodatkowych modyfikatorów poziomu trudności.
Eksploracja i interakcja z otoczeniem - Eksploruj świat gry i zdobywaj ukryte skarby! Z rozdziału dowiesz się jak wygląda odkrywanie i badanie kolejnych lokacji na mapie świata, a także jakie atrakcje i potencjalne zagrożenia mogą czekać na bohaterów.
Walka - Znajdziesz tutaj informacje o walce w grze i porady, jak skutecznie walczyć. Podpowiadamy jak przygotować się do bitew, jak dobrać drużynę, jak pomagać sobie ustawieniami sztucznej inteligencji podwładnych, jak radzić sobie z problematycznymi przeciwnikami, czy jak przywracać po walkach drużynę do pełni sił.
Podstawowe informacje o podróżowaniu statkiem - Możliwość dowodzenia własnym okrętem to jedna z najważniejszych nowości w PoE 2 Deadfire. Informujemy kiedy korzysta się statku, jak wygląda eksploracja świata gry z jego udziałem, jak należy należy dbać o dobre samopoczucie marynarzy oraz jakie potencjalne zagrożenia czekają na otwartych wodach na drużynę (np. konieczność rozgrywania bitew morskich).
Podstawowe informacje o drużynie - W Pillars of Eternity 2 nie działa się w pojedynkę, tylko steruje maksymalnie pięcioosobową drużyną. Warto dowiedzieć się jakie klasy postaci najlepiej dobrać do drużyny oraz jak ustawiać drużynę żeby najlepiej radziła sobie na polu bitwy.
Tworzenie postaci to dla wielu graczy najważniejszy element gry RPG. Pillars of Eternity 2 Deadfire oferuje mnóstwo możliwości, a co najważniejsze - praktycznie każda większa lub mniejsza decyzja odbije się na dalszej przygodzie. Zapoznaj się z naszymi rozdziałami, by ułatwić sobie start!
Tworzenie postaci - Na stronie zestawiliśmy wszystkie kroki, które musisz zaliczyć by utworzyć własnego bohatera. Wyróżniliśmy najważniejsze decyzje, takie jak np. ustalenie głównej klasy lub dwóch klas naszej postaci.
Opis karty postaci - Zapoznaj się ze swoją kartą postaci, w której znajdziesz najważniejsze informacje o swoim bohaterze.
Umiejętności aktywne i pasywne - Co właściwie dają umiejętności aktywne i pasywne? W rozdziale tym znajdziesz pełne zestawienie dostępnych umiejętności. Dowiesz się o umiejętnościach aktywnych (np. mechanika, alchemia, atletyka) oraz pasywnych (np. metafizyka, blef, zastraszenie), a także o tym jak wpływają one na przebieg gry.
Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia - Co zrobić, by awansować na wyższy poziom i co to daje? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz na stronie naszego poradnika.
Wybór klasy postaci to jedna z najważniejszych decyzji podejmowanych w każdej grze RPG. W naszym poradniku znajdziesz dokładny opis klas gry PoE 2 Deadfire, a także przykładowe buildy i sposoby rozwoju.
Barbarzyńca
Pieśniarz
Enigmatyk
Druid
Wojownik
Mnich
Paladyn
Kapłan
Łowca
Łotrzyk
Mag
Pillars of Eternity 2 oferuje wiele skrótów klawiszowych, dzięki którym wydawanie poleceń drużynie czy przeglądanie statystyk bohaterów jest znacznie prostsze. W poniższej tabeli zestawiliśmy najważniejsze przyciski oraz klawisze wykorzystywane do prowadzenia gry:
Sterowanie
Zaznaczenie / Ruch / Interakcja / Atak - funkcja przycisku zmienia się w zależności od tego gdzie znajduje się aktualnie kursor
Tryb skradania się - dobrze jest mieć go jak najczęściej załączonego podczas przemierzania tych lokacji, w których spotyka się potwory
Podświetlenie możliwości interakcji - używaj tej funkcji w każdej nowo odwiedzanej lokacji żeby łatwo odnaleźć interaktywne urządzenia, ważne postacie niezależne, czy skrzynie, do których można zajrzeć
Pauza - gra samoczynnie może aktywować pauzę, ale warto też samemu tego dokonywać gdy np. nagle uległa zmianie sytuacja na polu bitwy
Szybki zapis - regularnie zapisuj grę na wypadek napotkania silnych potworów czy wpadnięcia w pułapkę
Okienko postaci - w oknie postaci wyświetlane są jej najważniejsze statystyki, w tym również aktualnie działające (negatywne lub pozytywne) statusy, możesz też sprawdzić inne zakładki, np. tę dotyczącą reputacji
Ekwipunek - do inwentarza warto zajrzeć za każdym razem gdy zdobyłeś lub znalazłeś jakiś wartościowy przedmiot
Dziennik - gra informuje o dodaniu lub zaktualizowaniu zadania w lewym górnym narożniku ekranu, w dzienniku zawsze możesz uzyskać dodatkowe informacje
Mapa lokacji - niektóre mapy są od razu widoczne, inne musisz najpierw odkryć, możesz również przełączyć się na mapę świata
Poniżej zamieściliśmy szereg ogólnych wskazówek i podpowiedzi do gry Pillars of Eternity 2 Deadfire. Powinny one zainteresować osoby rozpoczynające przygodę z tą serią oraz graczy, którzy chcą dowiedzieć się o nowych ważnych elementach i zmianach względem "jedynki". Informacje zamieszczone na tej stronie mają przede wszystkim na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze zależności i mechaniki gry, których zrozumienie powinno ułatwić przebrnięcie przez jej początkowe godziny i zmniejszyć ryzyko niepożądanych zgonów wśród członków drużyny.
Poziom trudności - jaki wybrać do pierwszego przejścia gry?
Przeniesienie postępów z Pillars of Eternity 1
Bohater i drużyna - jak zaplanować przebieg gry?
Autopauza - kiedy z niej korzystać?
XP - jak szybko awansować na wyższe poziomy doświadczenia?
Skradanie się - zalety prowadzenia działań z ukrycia
Podróżowanie po świecie gry - mapy lokalne i mapy świata
Przedmioty przydatne podczas eksploracji świata gry
Zadania - gra nie wskazuje dokładnej drogi do celu
Pozytywne i negatywne statusy postaci - jak je odczytywać?
Zapisywanie stanu gry i śmierć postaci
Wspólne rzuty - umiejętności twojej drużyny się łączą
Idealny wybór do przejścia gry po raz pierwszy to klasyczny (Classic) poziom trudności. Zakłada on konieczność przygotowywania się do większości walk z potworami czy radzenia sobie niejednokrotnie z ich nietypowymi atakami, ale nie oferuje aż tak dużego wyzwania jak kolejne poziomy trudności i wybacza wszystkie mniejsze "błędy" popełnione przy doborze i rozwoju postaci. Wyjątkiem jest sytuacja jeśli nie grałeś w pierwszą część serii lub bardzo słabo ją pamiętasz. Warto wtedy rozważyć ustawienie (przynajmniej na początek kampanii) relaksującego (Relaxed) poziomu trudności.
Ważną cechą gry Pillars of Eternity 2 Deadfire jest to, że poziom trudności możesz zmienić w trakcie przechodzenia gry jeśli np. nie potrafisz wygrać jakiejś potyczki pomimo kilku podejść. Możesz tego dokonać z poziomu menu opcji. Warto jednak zaznaczyć, że na aktualnie badanej mapie zmiany obejmą jedynie poziom wyzwania oferowanego przez napotkane potwory. Dopiero w kolejnych lokacjach będą one dotyczyły pozostałych kwestii, czyli m.in. liczby napotykanych przeciwników w zależności od ustawionego poziomu trudności. Uwaga - Dokonanie zmian poziomu trudności już po rozpoczęciu gry może bezpowrotnie zablokować dostęp do niektórych osiągnięć!
Więcej informacji na temat poziomów trudności odnajdziesz na stronie Wybór poziomu trudności w naszym poradniku.
Pillars of Eternity 2: Deadfire umożliwia przeniesienie wyborów z pierwszej części serii oraz z jej dodatków White March. Możesz tego dokonać aż na trzy sposoby:
Zaimportować stan gry z Pillars of Eternity 1
- To najlepsza metoda jeśli posiadasz sejwy do "jedynki" i chcesz żeby świat w "dwójce" doskonale odzwierciedlał podjęte wcześniej wybory.
Skorzystać z jednej z sześciu gotowych historii
(powyższy obrazek) - To najlepsza metoda jeśli nie posiadasz sejwów albo chcesz po prostu szybko rozpocząć grę. Najlepiej wybrać jeden z bardziej neutralnych wariantów. Najbardziej "ekstremalna" jest szósta gotowa historia, gdyż zakłada ona najgorszy scenariusz (wybranie "złych" zakończeń questów, doprowadzenie do śmierci sojuszników itp.). Nie wybieraj jej na potrzeby przejścia
Deadfire
po raz pierwszy.
Przygotować własną historię
- Możesz tego dokonać z poziomu menu głównego. Do ustawienia jest mnóstwo pozycji. Mogą one dotyczyć np. tego jak zakończyły się ważne questy, komu pomogłeś, kto zginął, jakie losy spotkały członków drużyny itp. To dobry wariant jeśli grałeś w pierwszą część, ale nie masz z niej zapisanych stanów gry.
Dodatkowa uwaga - Wszystkie zdarzenia, opisy czy opcje dialogowe będące wynikiem decyzji podjętych w Pillars of Eternity 1 są oznaczane przez grę specjalnymi ikonami (rzymska cyfra I z błękitnym tłem).
Proces kreacji nowego bohatera jest ekstremalnie ważnym krokiem w grze Pillars of Eternity 2 Deadfire. Utworzenie słabej lub trudnej pod kątem prowadzenia zmagań postaci może dodatkowo zwiększyć poziom trudności gry. Na potrzeby ukończenia gry po raz pierwszy zastanów się przede wszystkim, czy chcesz grać postacią jednoklasową czy wolisz bohatera wieloklasowego. Rozwijanie dwuklasowej postaci daje większe pole do manewru i oferuje większą wszechstronność, ale o wiele łatwiej jest wtedy o popełnienie błędów, które uczynią bohatera w konsekwencji słabszym. Jeśli grałeś w pierwszą część Pillars of Eternity to możesz utworzyć postać wieloklasową, przy czym warto dobrać mniej skomplikowane klasy (np. wojownik+łowca), które z łatwością będzie się rozwijało. Jeśli jest to Twój pierwszy kontakt z tą serią to najlepiej nie ryzykować i wybrać postać jednoklasową. Pozwoli ci to łatwiej podejmować decyzje przy awansach na kolejne poziomy doświadczenia w temacie doboru umiejętności, zdolności i innych parametrów.
Równie ważna kwestia to dobór członków drużyny. W Pillars of Eternity 2 Deadfire drużyna może liczyć tylko pięciu bohaterów (w "jedynce" było to sześciu). To jeden z powodów, dla których wieloklasowość jest tak atrakcyjna, gdyż dowodząc postaciami jednoklasowymi różnorodność umiejętności i zastosowań w obrębie drużyny będzie niższa. W momencie natrafienia na nowego potencjalnego towarzysza możesz wybrać dla niego klasę (dwie propozycje zwykłych klas oraz jedna propozycja wieloklasowej postaci). Postaraj się dopasować w taki sposób drużynę żeby główne kategorie postaci (wojownik, mag, kapłan, łowca itp.) miały co najmniej jednego reprezentanta. O tym, czy chcesz "nakierować" drużynę na jakąś konkretną specjalizację (np. bardziej na walkę wręcz czu bardziej na eliminowanie potworów w oparciu o zaklęcia), musisz już sam zadecydować.
Wszystkie najważniejsze informacje na temat utworzenia bohatera i zarządzania drużyną zamieściliśmy w rozdziałach Rozwój postaci i Drużyna w naszym poradniku.
Pauza to nieodłączony element niemal każdej potyczki w Pillars of Eternity 2 Deadfire. Element ten powinien ci być doskonale znany zarówno z pierwszej części serii, jak i z wielu innych klasycznych RPG-ów. Równie ważną kwestią jest jednak umiejętne korzystanie z automatycznej pauzy, tzn. takiej, która samoczynnie załącza się po wystąpieniu określonych czynników. Zasady działania autopauzy możesz zmieniać z poziomu opcji (powyższy obrazek). Rekomendowane ustawienia dla automatycznego załączania się pauzy to:
Zauważenie grupy przeciwników
. To niemal obowiązkowe ustawienie. Autopauza uchroni Cię przed wbiegnięciem pomiędzy wrogów i koniecznością szybkiego zareagowania na taki stan rzeczy. Ponadto jeśli polegasz na skradaniu się to będziesz mógł bardzo wcześnie rozpocząć planowanie przeprowadzenia ataku z zaskoczenia (lub podjąć decyzję o ominięciu silnych potworów). Uwaga - W przypadku tego oraz opisanych poniżej dwóch kolejnych ustawień zaznacz też koniecznie opcję
zatrzymania drużyny w momencie uaktywnieniu autopauzy
. Zmniejszy to ryzyko, że nieroztropny towarzysz znajdzie się nagle w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Rozpoczęcie walki
. To rozwinięcie ustawienia opisanego powyżej. Nawet jeśli w danej bitwie nie potrzebujesz dodatkowego przygotowania, to są sytuacje (np. atak przeciwników z zaskoczenia albo rozmowa zakończona walką) gdy opcja ta bardzo się przydaje.
Natrafienie na pułapkę
. To kolejne bardzo ważne ustawienie. W trakcie gry bardzo często odnajduje się na pułapki i większość z nich może błyskawicznie pozbawić członka drużyny paska zdrowia oraz doprowadzić do wystąpienia trwałej rany.
Ważna uwaga
-
Nie każda pułapka zostanie automatycznie wykryta przez drużynę. Szansa wykrycia uzależniona jest od poziomu Percepcji
. Pilnuj się szczególnie podczas przemierzania lochów. Warto wtedy maksymalnie przybliżyć kamerę i samemu dokładnie oglądać nowo odwiedzane pomieszczenia, gdyż pułapki można często dostrzec gołym okiem (np. rzędy małych otworów w podłodze).
Niski poziom zdrowia
. Jest to zdecydowanie lepszy wariant od zatrzymania gry dopiero w momencie śmierci (powalenia na ziemię) jakiegoś członka drużyny. Odnowienie paska zdrowia towarzysza jest o wiele prostsze od przywrócenia go do życia. Ponadto w przypadku przyczynienia się do powalenia członka drużyny dodawana jest trwała rana przybliżająca go do ostatecznej śmierci.
Odnalezienie ukrytego obiektu
. Skrytki oznaczane są w świecie gry fioletowym kolorem. Warto mieć ustawioną tę opcję jako aktywną na potrzeby eksploracji kolejnych lokacji. Bez niej możesz łatwo przegapić krótki komunikat o natrafieniu na ukryty obiekt, zwłaszcza jeśli kamery nie masz aktualnie wycentrowanej na całej drużynie.
Nieskuteczna broń.
To ustawienie oraz pokrewne bardziej przydają się na wyższych poziomach trudności, gdyż o wiele częściej napotyka się wtedy przeciwników cechujących się częściową lub całkowitą odpornością na określone rodzaje ataków. Korzystanie z tych opcji na niższych poziomach trudności nie jest wymagane, choć i wtedy mogą ci pomóc w szybszym wykryciu potencjalnych problemów z ukatrupieniem jakiegoś unikalnego potwora.
Dodatkowa uwaga - Oprócz autopauzy możesz też polegać na nowo dodanym mechaniźmie kontrolowania szybkości rozgrywania walk. Pozwala on na załączenie swego rodzaju spowolnienia czasu, np. po to żeby staranniej kontrolować przebieg skomplikowanych potyczek. Łatwe starcia możesz z kolei przyśpieszać. Więcej informacji w rozdziale Walka.
W Pillars of Eternity 2 Deadfire zdecydowanie najwięcej punktów doświadczenia możesz gromadzić z tytułu zaliczania głównych i pobocznych zadań. Staraj się odblokowywać je wszystkie. Nagroda w postaci XP jest przewidziana niezależnie od tego w jaki sposób ukończone zostało zadanie.
Inne metody gromadzenia punktów doświadczenia to odkrywanie nowych lokacji oraz dodawanie nowych przeciwników do bestiariusza. Ważną informacją jest to, że w przypadku walk z potworami uwzględniane są tylko te potyczki, które zakładają dodanie zupełnie nowego wpisu do bestiariusza lub uzupełnienie obecnego wpisu o nowe pozycje. W pozostałych przypadkach (również w trakcie walk z ludźmi) nie otrzymasz żadnych punktów.
Więcej informacji na temat otrzymywania XP znajdziesz na stronie Jak łatwo zdobywać punkty doświadczenia (XP)? w rozdziale FAQ naszego poradnika.
Prowadzenie działań z ukrycia w Pillars of Eternity 2 Deadfire jest rekomendowanym zachowaniem gdy tylko gra na to pozwala. Najważniejsze zalety skradania się to:
Możliwość zakradania się do przeciwników
z zamiarem lepszego przygotowania się do walki lub przeprowadzenia ataku z zaskoczenia (np. od flanki lub od tyłu).
Możliwość omijania silniejszych przeciwników
. Docenisz to szczególnie w początkowej fazie kampanii gdy drużyna nie będzie jeszcze w stanie poradzić sobie z wieloma "elitarnymi" potworami.
Możliwość wykradania przedmiotów ze skrzyń oraz polegania na kradzieży kieszonkowej
. W obu przypadkach możesz zdobyć cenne łupy, przy czym musisz pilnować się, gdyż w przypadku wykrycia może stracić punkty reputacji w danej lokacji i/lub doprowadzić do walki.
Od samego początku gry staraj się rozwijać umiejętności Skradanie się oraz Zwinne dłonie (kradzież kieszonkowa). Dodatkowo korzystaj z pomocy oferowanej przez grę, tzn. z szarego okręgu symbolizującego zasięg słuchu danej postaci, z czerwonego stożka symbolizującego pole widzenia, oraz z zapełniających się małych okręgów u podstawy członków drużyny informujących jak bliski jest on wykrycia.
Przydatna wskazówka - W grze obowiązuje dość nietypowy system wykrywania kradzieży. Nie zostaniesz zatrzymany ani nie otrzymasz ujemnej reputacji za samo włamanie się do zamkniętej skrzyni (nawet jeśli pomożesz sobie wytrychami). Możesz nawet zajrzeć do pojemnika i klikając prawym przyciskiem myszy przejrzeć znajdujące się w nim obiekty (w tym również przeczytać dokumenty!). Dopiero wyjęcie jakiegoś przedmiotu ze skrzyni wiąże się z ryzykiem przyłapania na przystępstwie. Dotyczy to jednak tylko tych przedmiotów, które w oknie zawartości skrzyni oznaczone zostały na czerwono.
Więcej informacji na temat działań z ukrycia odnajdziesz na stronie Skradanie się i kradzież w naszym poradniku.
Przemierzanie świata gry w Pillars of Eternity 2 Deadfire ma trochę elementów wspólnych z pierwszą częścią cyklu, ale są tu też istotne nowości. Podróżowanie po świecie odbywa się niejako na czterech "płaszczyznach":
Mapy lokalne
- Mowa tu między innymi o miastach, wioskach, lochach i innych lokacjach, które mają własną mapę okolicy i na których widać członków drużyny oraz pełny interfejs użytkownika. Każda lokalna mapa ma jedno lub kilka "wyjść" - mogą one prowadzić do podlokacji (np. do lochów pod ruinami) albo do mapy miasta lub świata.
Miasta
- Większe lokacje w grze mogą mieć dodatkową mapę miasta, na której zaznaczone są możliwe do odwiedzenia dzielnice (np. portowa albo handlowa). Możesz podróżować pomiędzy tymi dzielnicami, przy czym dotarcie do sąsiedniej dzielnicy zajmuje zazwyczaj około 1-2 godziny czasu gry.
Mapy świata: przemieszczanie się pieszo
- W taki właśnie sposób odkrywa się fragmenty kolejnych wysp czy inne obszary, w których możliwe jest podróżowanie drogą lądową. Podczas przemieszczania się po mapie świata możesz swobodnie wskazywać cele podróży i przyśpieszony jest też wtedy upływ czasu. Dzięki podróżowaniu po mapie świata możesz docierać do nowych lokalnych map oraz badać mniejsze lokacje (odnalezienie zapasów, załączenie się sceny paragrafowej itp.).
Mapy świata: przemieszczanie się statkiem
- To bardzo ważny nowy element gry. Skorzystanie ze statku jest jedynym sposobem na dotarcie do kolejnych wysp i innych bardzo oddalonych lokacji. Także i tu przemieszczanie się odbywa się przy udziale przyśpieszonego upływu czasu oraz możesz kontrolować trasę podróży. Z pomocą statku możesz docierać do wysp (rozglądaj się za ikonami dokowania), bezpośrednio do map lokalnych oraz badać opcjonalne lokacje. Dodatkowo możesz natrafiać na inne okręty i atakować je lub omijać.
Niezależnie od okoliczności podróży przed zbadaniem każdego nowego obszaru lub wyspy powinieneś zapisać stan gry. Uchroni Cię to na wypadek napotkania silnych przeciwników, załączenia się sceny paragrafowej (która może zostać "zawalona" w przypadku podjęcia złych decyzji) czy doprowadzenia do bitwy morskiej z wrogim statkiem. Nie unikaj jednak okazji do odwiedzania nowych miejsc, gdyż każde pojawienie się na zupełnie nowej mapie nagradzane jest XP.
Więcej informacji na temat eksploracji świata gry odnajdziesz na stronie Eksploracja i interakcja z otoczeniem oraz w rozdziale Podróżowanie statkiem gdzie znajdziesz też szereg wskazówek m.in. na temat kompletowania załogi okrętu, gromadzenia zapasów czy pokonywania innych statków w bitwach morskich.
Już w pierwszej części Pillars of Eternity możliwe było korzystanie z alternatywnych przejść i docieranie do unikalnych skarbów dzięki poleganiu na dodatkowym przedmiotom z inwentarza. W Deadfire jest podobnie. Zainteresuj się w szczególności wytrychami (Lockpicks). Mogą ci one pomóc w otwarciu drzwi lub skrzyni jeśli pula umiejętności Mechanika jest nieco niższa od wymagań zamka (np. zamek 4 poziomu i 3 punkty z puli Mechaniki od wszystkich członków drużyny). Niestety przedmiotów tych nie możesz używać jeśli stopień skomplikowania zamka znacząco wykracza poza aktualny poziom wiedzy podwładnych. Przykładowo wytrychy będą niedostępne jeśli zamek ma 10 poziom zabezpieczeń, a drużyna łącznie tylko 5 punktów Mechaniki.
Oprócz wytrychów unikalne opcje interakcji z otoczeniem (i potencjalne nowe alternatywne przejścia) stają się dostępne w określonych miejscach w świecie gry jeśli posiadasz Linkę z kotwiczką (Rope and Grappling Hook), Młotek i dłuto (Hammer and Chisel), Kilof (Pickaxe) oraz Łom (Prybar).
Wszystkie wymienione przedmioty możesz kupować od handlarzy lub odnajdywać w świecie gry. Staraj się zawsze mieć w inwentarzu co najmniej po jednym przedmiocie każdego typu. Wszystkie te obiekty są jednorazowego użytku. Przed skorzystaniem z nich warto zapisać swoje postępy na wypadek gdyby efekt końcowy nie okazał się satysfakcjonujący. Możesz wtedy załadować poprzedni stan gry i zachować cenny "gadżet" na później.
Podobnie jak w pierwszej części, w Pillars of Eternity 2 Deadfire nie możesz liczyć na to, że gra dokładnie poprowadzi Cię od chwili rozpoczęcia jakiegoś zadania do momentu jego zaliczenia. Oto parę najważniejszych informacji na ten temat:
Przepytuj wszystkie napotykane osoby
, gdyż potencjalni zleceniodawcy questów nie są przez grę w jakiś szczególny sposób oznaczani. Rozglądaj się przede wszystkimi za osobami, które mają unikalne imię, gdyż istnieje duża szansa, że można z nimi porozmawiać. Zawsze wyczerpuj wszystkie opcje dialogowe z listy (a przynajmniej na tyle, na ile pozwalają aktualne statystyki i umiejętności drużyny). Pominięcie jakiegoś questu może ci nie tylko zmniejszyć przyjemność z obcowania z grą, ale pozbawić Cię tez możliwości zdobycia dużej ilości XP czy nagród rzeczowych.
Przeczytaj w dzienniku opis każdego zadania.
Gra nie wskaże ci na mapie miejsc, które mogą być powiązane z questem (np. chatka nadająca się do zbadania, NPC możliwy do przepytania). Wszystkiego tego musisz dowiedzieć się samodzielnie. Zwracaj tu uwagę na fragmenty oznaczone pogrubioną czcionką. Informują one zazwyczaj o ważnych lokacjach czy postaciach dla danego questu.
Zadania w
Pillars of Eternity
są w dużej mierze nieliniowe
. Nieliniowość dotyczy przede wszystkim rozmów z postaciami niezależnymi oraz interakcji z obiektami z otoczenia. Niektóre opcje dialogowe lub opcje zachowania mogą być dostępne tylko jeśli spełnione zostały określone wymagania (np. wysoko rozwinięta Dyplomacja albo posiadanie w drużynie reprezentanta określonej rasy). W trakcie zaliczania questu możesz też zostać postawiony przed jakimś wyborem i zdarza się, że warianty zachowania wzajemnie wykluczają się. Generalnie warto przed każdą większą decyzją zapisać swoje postępy i mieć możliwość powrotu gdyby wybrany wariant doprowadził do niepożądanego rezultatu.
Uwaga - Ważną informacją związaną z questami jest to, że gra informuje o ich potencjalnym poziomie trudności. Jest to symbolizowane poprzez czaszki pojawiające się w dzienniku obok nazwy zadania. Im więcej czaszek, tym trudniejszy jest dany quest. Czerwony kolor oznacza, że dana misja jest jeszcze bardziej wymagająca. Wszystkie trudniejsze misje zostawiaj sobie na później i zajmuj się najpierw tymi, które lepiej odpowiadają aktualnemu poziomowi drużyny.
W naszym poradniku znajduje się opis przejścia gry Pillars of Eternity 2 Deadfire. Zajrzyj do niego jeśli masz wątpliwości. Postaraliśmy się w nim opisać jak najwięcej wariantów i wyjawić konsekwencje podejmowanych decyzji.
Statusy to ważny element gry Pillars of Eternity 2 Deadfire, gdyż mogą one wpływać na to jak dobrze (lub jak źle) członkowie drużyny radzą sobie z otrzymywanymi rozkazami oraz mogą one określać ich aktualny stan zdrowia. Dzielą się one na pozytywne i negatywne statusy. Pozytywne statusy są zazwyczaj rezultatem rzuconych zaklęć, otrzymanych błogosławieństw czy efektem działania odpalonych ataków obszarowych. Negatywne statusy mogą być z kolei wynikiem padnięcia ofiarą unikalnego ataku potwora czy doprowadzenia do uaktywnienia pułapki.
Statusy są symbolizowane małymi ikonkami pojawiającymi się obok podobizn postaci w lewym dolnym rogu ekranu. Po najechaniu na jakąś ikonkę możesz uzyskać szczegółową informację na temat statusu. Negatywnym statusom możesz oczywiście na bieżąco przeciwdziałać np. poprzez użycie mikstury, wypicie antidotum czy rzucenie zaklęcia leczącego.
Sporo statusów utrzymuje się jedynie na czas trwania bitwy. W przypadku tych o dłuższym czasie działania lub "permanentnych" (np. status z powyższego obrazka o premii do statystyk jeśli zwierzęcy pomocnik znajduje się w pobliżu) możesz zapoznawać się z nimi również z poziomu karty postaci. Osobną kategorię stanowią trwałe rany symbolizowane przez czerwone krople krwi na lewo od podobizn członków drużyny. Więcej o nich napisaliśmy w kolejnym podpunkcie tego rozdziału.
Gra Pillars of Eternity 2 Deadfire domyślnie pozwala na zapisywanie stanu gry dowolną ilość razy. Możesz polegać na szybkich lub manualnych zapisach i dodatkowo w momencie wkroczenia do nowej lokacji zawsze tworzony jest automatyczny sejw. Wyjątkiem jest sytuacja jeśli na początku gry wybrałeś modyfikator Próba Żelaza (Trial of Iron). W trybie tym operuje się na pojedynczym sejwie, który kasowany jest w przypadku doprowadzenia do śmierci całej drużyny. Nie próbuj przechodzić gry w tym trybie jeśli nie ukończyłeś jej wcześniej co najmniej jeden raz. Wymusza on niejako doskonałe poznanie mechaniki rozgrywki oraz dysponowanie wiedzą jakie typy zagrożeń czyhają na drużynę w danej lokacji. Stan gry zapisuj przed rozpoczęciem eksploracji nieznanej ci mapy oraz przed każdą nową bitwą. W tym drugim przypadku na zapis zdecyduj się ZANIM zbliżysz się do przeciwników, tzn. zanim będą oni w stanie wykryć drużynę (od razu lub po zapełnieniu się okręgu jeśli korzystasz z trybu skradania się).
Dużym ułatwieniem w Pillars of Eternity 2 Deadfire jest to, że doprowadzenia do powalenia członka drużyny w trakcie rozgrywania bitwy nie oznacza jego natychmiastowej śmierci. Postać taka może zostać wskrzeszona przez towarzysza jeszcze w trakcie walk lub wstanie z ziemi po zakończonej (wygranej) bitwie. Niestety nie możesz polegać na tej metodzie nieskończoną ilość razy. Za każdym razem gdy dojdzie do powalenia członka drużyny otrzymuje on trwałą ranę, którą można też nazwać kontuzją. Aktualny stan zdrowia towarzyszy możesz łatwo sprawdzić w dowolnym momencie gry. Są to czerwone krople krwi na lewo od miniaturek postaci - w przypadku zaznaczonego na powyższym obrazku bohatera mowa jest o trzech trwałych ranach (trzy kropki). Otrzymanie czwartej trwały rany oznacza bezpowrotną śmierć członka drużyny. W takiej sytuacji bardzo wskazane jest załadowane wcześniejszego stanu gry. Trwałe rany możesz na szczęście usuwać:
Lepszy sposób to
odwiedzenie gospody i wynajęcie pomieszczenia do odpoczynku
. Odpoczynek eliminuje trwałe rany i wszystkie inne statusy, nawet jeśli zdecydujesz się na jego podstawowy wariant (tj. bez premii do statystyk).
Alternatywny sposób to
rozstawienie obozowiska w świecie gry
. To dobra metoda tylko jeśli jesteś daleko od wioski lub innej lokacji z miejscem do wypoczynku, a gdy któraś z osob doznała już trzech kontuzji i jest bliska śmierci.
Trwałe rany zostaną w tym przypadku usunięte tylko jeśli zużyjesz część posiadanej żywności na podleczenie rannych członków drużyny
.
Ważna uwaga - Trwałe rany mogą powstawać nie tylko w walkach, ale również po wejściu na pułapkę podczas eksploracji świata gry. Wszystkie nieznane lokacje, a w szczególnie lochy, bardzo powoli i starannie badaj, dzięki czemu zmniejszy się ryzyko przypadkowego uaktywnienia jakiejś pułapki. W przypadku odnalezienia pułapki rozbrój ją lub omiń. Pamiętaj też, że wysokiej jakości pułapki mogą nie zostać automatycznie odnotowane przez drużynę. Na skuteczność wykrywania ich wpływają aktualne wartości atrybutów Percepcji.
W Pillars of Eternity 2 Deadfire działa system, w którym umiejętności twojego głównego bohatera są wzmacniane przez umiejętności pozostałych członków drużyny. Jak to działa w praktyce?
Przykładowo - główny bohater podejmuje akcje, w której trzeba skorzystać z umiejętności Dyplomacja (dzieje się to podczas rozmowy). Rozkład umiejętności Dyplomacja w drużynie wygląda następująco:
Główny bohater
- 3 punkty Dyplomacji
Aloth
- 4 punkty Dyplomacji
Xoti
- 5 punktów Dyplomacji
Pallegina
- 2 punkty Dyplomacji
Więcej zależności przedstawia poniższa tabela:
Suma punktów umiejętności drużyny (bez głównego bohatera)
Bonusowe punkty umiejętności przyznane dla głównego bohatera
1
+1
2
+2
4
+3
7
+4
11
+5
16
+6
22
+7
29
+8
W stosunku do poprzedniej części, gra Pillars of Eternity 2 Deadfire znacząco ewoluowała. Poniżej znajdziesz spis najważniejszych zmian, które objęły różne obszary rozgrywki. Bardziej szczegółowe informacje na temat poszczególnych nowości oraz usprawnień w mechanice gry znajdziesz na osobnych stronasz naszego poradnika.
Duże zmiany w Pillars of Eternity 2
Pozostałe zmiany
Wieloklasowość
- Bohater oraz członkowie drużyny mogą być teraz postaciami wieloklasowymi, tzn. mieć ustawione dwie główne klasy. Otwiera to możliwość korzystania ze zdolności dla obu wybranych klas, przy czym wieloklasowcy wolniej są rozwijani i nie będą mogli skorzystać z umiejętności najwyższych poziomów.
Podklasy
(subklasy) - Dla każdej wybranej klasy można teraz (nieobowiązkowo) ustawić jedną z kilku możliwych podklas. Istotną ich cechą jest to, że oprócz zagwarantowania profitów i premii do statystyk mogą one też wprowadzić pewne kary czy ograniczenia. Ewentualny wybór podklady należy więc dogłębnie przemyśleć.
5-osobowa drużyna
- W
Deadfire
w skład aktywnej drużyny może wchodzić tylko pięć osób (poprzednio było to sześć). Pewnym pocieszeniem jest możliwość dodatkowego "dołączania" do drużyny zwierzęcych towarzyszy oraz petów.
Brak wytrzymałości
- Od tej pory w walce pierwsze skrzypce gra jedynie parametr zdrowia! Znikają więc tymczasowe obrażenia i system walki jest bardziej przejrzysty.
Trwałe rany (kontuzje)
- Gdy któraś z sojuszniczych postaci zostanie powalona w walce, otrzyma status zranienia (injury). Wiąże się to z otrzymaniem negatywnych statusów (kar do statystyk). Ponadto
gdy postać zostanie pokonana 4 razy, nie odpoczywając w tym czasie - zostanie definitywnie zabita
.
Umiejętności -
Te, które były do tej pory do użycia np. "raz, aż postać wypocznie", zostały zamienione na "raz na walkę". Tym samym, masz dużo większą swobodę w używaniu umiejętności.
Unikalny zasób klasowy
- Każda klasa posiada unikalny zasób, który musi zużywać, by korzystać ze swoich umiejętności. Dla przykładu dla klasy wojownika takim zasobem jest dyscyplina (discipline), a dla klasy barbarzyńcy gniew (rage).
Odpoczynek
- Od tej pory nie musisz już wykorzystywać materiałów na stworzenie obozowiska. Twoje postacie po rozstawieniu obozu używają jedzenia, by pozbyć się kontuzji (trwałych ran). W dalszym ciągu możliwe jest odwiedzanie gospód.
Pułapki -
Postacie odkrywają teraz ukryte pułapki z pomocą współczynnika Percepcji. Zbyt niska wartość tego atrybutu może doprowadzić do przegapienia pułapki.
Wspólne rzuty na różne testy -
W czasie gry często nadal często mają miejsce "rzuty" na percepcję, zwinność, mechanikę, dyplomację itp. W
Deadfire
każda postać dorzuca od siebie określony procent danej umiejętności do ogólnej puli. Przykładowo jeśli bohater umieści w puli 2 punkty umiejętności Mechanika i jego towarzysze dorzucą kolejne 3 punkty to możliwe będzie zajęcie się otwarciem zamka 5 poziomu.
Statek
-Masz teraz dostęp do statku i własnej załogi. Okręt wykorzystywany jest do podróżowania po świecie gry, możliwe są też specjalne przygody na morzu (bitwy morskie, losowe zdarzenia).
Pillars of Eternity 2 Deadfire
pozwala na zmianę okrętu oraz na jego modyfikowanie (umieszczanie marynarzy, armat itp. w dostępnych slotach).
Losowe spotkania na mapie świata
- Od tej pory, przemierzając świat, twoja drużyna może napotkać na losowe wydarzenia. Wiele z tych wydarzeń rozgrywanych jest na zasadzie zaliczenia sceny paragrafowej. Może mieć ona różny przebieg i różny rezultat w zależności od podjętych decyzji (uniknięcie lub doprowadzenie do walki, zranienie członka drużyny, otrzymanie specjalnej nagrody itp.)
Bardziej zaawansowana AI (sztuczna inteligencja towarzyszy) -
Twoja drużyna od początku może polegać na wbudowanych mechanizmach sztucznej inteligencji (samodzielne wybieranie celów ataku oraz umiejętności). Możesz także dokładnie poustawiać jak mają zachowywać się towarzysze - do wyboru są odgórnie narzucone skrypty (np. agresywne lub ostrożne działania w trakcie walki), ale możesz też utworzyć od podstaw własne.
Crafting i zaklinanie przedmiotów -
Gra pozwala na wytwarzanie mikstur, zwojów, żywności, narkotyków czy trucizn. Możliwe jest ponadto ulepszanie posiadanych broni, pancerzy, tarcz itp.
Zmiana szybkości rozgrywania walk
- Możesz załączyć coś w rodzaju spowolnienia czasu jeśli zależy ci na bardzo starannym kontrolowaniu trudnej walki. Łatwe potyczki możesz z kolei przyśpieszać, by nie tracić czasu na obserwowanie przebiegu walk ze słabymi potworami.
Nowy limit poziomu doświadczenia
- Każdy z bohaterów może teraz awansować na 20 poziom doświadczenia. W kampanii z pierwszej części (nie licząc dodatków) limitem tym był dwunasty poziom doświadczenia.
Przedmioty przypisane (soulbound)
- Nie jest to do końca nowość, gdyż obiekty te pojawiały się już w dodatku
White March
do "jedynki". To potężne przedmioty, które mogą być rozwijane w trakcie przechodzenia gry i zdobywać dzięki temu nowe właściwości i statystyki. Sprawia to, że nie stają się one nagle bezużyteczne po tym jak dany bohater awansował w grze.
Wskaźnik relacji z poszczególnymi kompanami
- Wiele podejmowanych w grze decyzji wpływa na poziom relacji z towarzyszami (np. dane zachowanie spodobało im się lub wywołało ich oburzenie). Z wybranymi członkami drużyny możesz także
romansować
.
Duże frakcje w świecie gry
- Każda z głównych frakcji ma swoją siedzibę i powiązane z nią questy (mogą się one wzajemnie wykluczać dla wrogich sobie frakcji). Podobnie jak w przypadku członków drużyny decyzje oraz sposoby zaliczania questów wpływają na to jak drużyna postrzegana jest przez duże frakcje.
Import sejwów/wydarzeń z pierwszej części
Pillars of Eternity
-
Możesz przenieść swoje postępy oraz główną postać. W przypadku braku sejwów gra pozwala na dokładne ustalenie wszystkich ważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w pierwszej części oraz w jej dodatkach (np. jak bohater zachował się w danej sytuacji czy kto bezpowrotnie zginął).
Przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki w Pillars of Eternity 2 Deadfiremusisz wybrać poziom trudności, co znacząco przełoży się na liczbę wyzwań w świecie gry. Poniżej znajdziesz zestawienie wszystkich poziomów trudności, wraz z omówieniem dodatkowych opcji.
Poziomy trudności
Modyfikatory rozgrywki
Inne ustawienia poziomu trudności
W grze istnieje pięć poziomów trudności:
Story
- Ten tryb praktycznie do zera obniża wyzwania płynące z potyczek. To idealna opcja dla graczy, którzy chcą po prostu poznać historię i zająć się eksploracją.
Relaxed
- W tym trybie potyczki są już trochę trudniejsze, choć wciąż będą relatywnie proste. To dobry tryb dla graczy, którzy zaczynają z rpg, lub po prostu chcą zająć się innymi aspektami rozgrywki.
Classic
- Klasyczny poziom trudności oferuje dobry balans między walką, a eksploracją i fabularną otoczką gry. Potyczki potrafią być wymagające i musisz podchodzić do nich taktycznie.
Jest to rekomendowane przez nas ustawienie na potrzeby ukończenia gry
Pillars of Eternity 2 Deadfire
po raz pierwszy.
Veteran
- Ten tryb oferuje większą ilość wrogów, którzy będą skuteczniejsi w boju. To idealna opcja dla graczy, którzy lubią wyzwania i chcą trudnych potyczek.
Path of the Damned
- Ten hardkorowy tryb oferuje znacznie większą ilość wrogów, którzy używają bardzo zaawansowanych taktyk w walce. Będzie bardzo ciężko i dodatkowo
- nie możesz zmienić tej opcji po rozpoczęciu rozgrywki
, więc zastanów się dobrze, czy jesteś gotów na taką przeprawę.
Dodatkowa uwaga - O ile nie wybrałeś najwyższego poziomu trudności Ścieżka Potępionych, możesz do woli zmieniać poziom trudności w trakcie przechodzenia gry - zajrzyj w tym celu do menu opcji. Po zmianie poziomu trudności gra od razu zmienia stopień wyzwania dla przeciwników i potworów z tej samej lokacji. Większych zmian oczekuj dopiero po odwiedzeniu kolejnych obszarów w świecie gry. Zmiany dotyczą przede wszystkim liczebności sił wroga - na wyższych poziomach trudności w tej samej lokacji możesz zostać napadnięty przez większą liczbę potworów.
Masz też do wyboru kilka dodatkowych opcji:
Trial of Iron
- masz tylko jeden slot do zapisywania gry. Dodatkowo, gdy twoja postać zginie, zapis zostaje usunięty i musisz zacząć grać od nowa.
Expert Mode
- to dość zaawansowana opcja, gdy ją zaznaczysz wyłączysz mnóstwo pobocznych ułatwień w grze. Mowa tu o takich rzeczach jak np. zaznaczenie pola obszaru działania zaklęcia, szczegółowe wpisy w dzienniku na temat zadań, tutoriale itp. Jeśli chcesz bardziej "surowego" gameplayu i wiele rzeczy chcesz odkrywać na własną rękę - zaznacz tę opcję.
Level Scaling
- opcja ta pozwala na skalowanie poziomu doświadczenia przeciwników, tj. dostosowywanie go na bieżąco do poziomu drużyny. Zainteresuj się nią jeśli szukasz ciągłego wyzwania. Możesz wybrać, czy poziomy wrogów mają być zawsze skalowane, czy tylko w przypadku questów z głównej linii fabularnej.
Wspomniany wyżej tryb eksperta wyłącza wiele potencjalnych dodatkowych ułatwień. Jeśli z niego nie korzystasz, to możesz dokonywać zmian w dowolnym momencie gry z poziomu menu pauzy (powyższy obrazek). Warto mieć pozałączane dostępne opcje, a w szczególności:
Oznaczanie zasięgu ataków obszarowych.
Informowanie o aktualizowanych zadaniach.
Informowanie o rezultatach wybieranych opcji dialogowych (np. zmiana reputacji w danej wiosce).
Porównywanie obrony przeciwników z celnością atakującego.
Wyświetlanie wbudowanych samouczków (szczególnie jeśli grasz w
PoE 2 Deadfire
po raz pierwszy; gra przedstawi nie tylko znane elementy z "jedynki", ale i nowości w kwestii mechaniki rozgrywki).
Informowanie o warunkach do odblokowania danej opcji dialogowej lub opcji zachowania (np. konieczność rozwinięcia umiejętności na określony poziom).
Poniżej znajdziesz spis najważniejszych elementów interfejsu, wraz z krótkim omówieniem:
Portrety
- Prezentują one twoją obecną drużynę. Po naciśnięciu na dowolny z portretów odblokujesz pasek szybkiego dostępu, w którym znajdziesz umiejętności bohaterów, podręczne przedmioty i wyposażone bronie.
Nad portretami znajdziesz z kolei ikonkę, która odpowiada za ustawienia AI postaci
, których aktualnie nie kontrolujesz. Możesz tam sprecyzować, jak ma się dokładnie zachowywać dana postać.
Znajdziesz tutaj
sześć ikon
, które odpowiadają za kilka opcji. Są to kolejno
atak
,
anulowanie akcji
,
zaznaczenie całej drużyny
,
formacje
(możesz ustalić w jakim szyku bojowa będzie poruszać się twoja drużyna),
wypoczynek
i tryb
skradania
. Szczególną uwagę zwróć na dwie ostatnie opcje - wypoczywać możesz z dala od wrogów i odnowisz przy tym życie swojej drużyny. Z kolei skradanie pozwala ci okradać wrogów i przemykać się niepostrzeżenie.
Kolejna pula ikon zapewnia głównie szybki dostęp do:
ekwipunku
,
karty
postaci
,
dziennika
,
mapy
,
ekranu
zarządzania
statkiem
i
opcji
ogólnych
gry
.
Powiadomienia
. Znajdziesz tam spis dokładnych informacji związanych z rozgrywką. Spis użytych umiejętności, wypowiedziane kwestie, zdobyte punkty doświadczenia itp. Jeśli umknął ci jakiś dialog, lub chcesz dokładnie sprawdzić przebieg potyczki - przejrzyj dokładnie okienka.
Możesz zmienić domyślny rozkład interfejsu w opcjach gry. Znajdziesz tam kilka konfiguracji, w których inaczej rozmieszczono niektóre panele.
Eksploracja świata Pillars of Eternity 2 Deadfire stanowi większą część rozgrywki i jest rozbudowanym elementem podzielonym na cztery części (czy też tryby):.
Mapy świata: przemieszczanie się pieszo
Mapy świata: przemieszczanie się statkiem
Miasta
Mapy lokalne
Odkrywanie nowych obszarów wyspy i znajdujących się na niej lokacji (np. miasta, lochy, wykopaliska) odbywa się podczas pieszego przemierzania mapy świata. W tym trybie możesz swobodnie wskazywać cele podróży - blokują cię tylko naturalne elementy, takie jak góry czy morze. Podróżowanie po mapie świata pozwoli ci dostać się do map lokalnych oraz miast (o których możesz przeczytać poniżej), a także do pomniejszych lokacji, oferujących zasoby czy załączenie się sceny paragrafowej.
Oto kilka przykładów lokacji:
Sady
- podejście do ikony drzew spowoduje zebranie pewnej ilości świeżych owoców (które możesz wykorzystać do leczenia członków swojej drużyny)
Pobojowiska, miejsca pochówku czy rozbite przy brzegu statki
- tego typu lokacje również umożliwiają zebranie zasobów, ale w tym przypadku wymagane jest poświęcenie kilku godzin czasu gry. Możesz z nich zdobyć zwykłe przedmioty w postaci jedzenia czy narzędzi do naprawiania statku, ale też cenniejsze znaleziska np. działa okrętowe czy biżuterie.
Lokacje ze skrzyżowanymi mieczami przy nazwie
- mogą to być przesmyki, wąwozy czy lasy. Zasada jest jedna - jeśli przy nazwie lokacji widnieją dwa skrzyżowane miecze, to znaczy, że czeka na ciebie walka. Zazwyczaj na początku ujrzysz scenę paragrafową, gdzie będziesz mógł przyjrzeć się sytuacji i np. zaskoczyć wroga, ale ostatecznie przeniesiesz się do trybu, w którym sterujesz całą drużyną, możesz używać zdolności itp (czyli trafisz do tzw. mapy lokalnej).
Warto pamiętać, że w trakcie przemieszczania się po mapie świata, upływ czasu w grze zostaje przyspieszony.