Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
W poradniku do gry Patrician III: Rise of the Hanse znalazły się wszelkie konieczne informacje wymagane do skutecznego prowadzenia rozgrywki w tej rozbudowanej grze ekonomiczno-strategicznej.
Patrician III: Rise of the Hanse - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Informacja o grze
Trzecia odsłona cyklu Patrician. Idea tej części nie zmieniła się, nadal rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym, jej głównym elementem jest handel, akcja zaś umiejscowiona jest w historycznych realiach, tj. XIV-wieczna Europa Północna.
Gra Patrician III: Rise of the Hanse, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 105
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=421
Podstawy
Kantor
Produkcja dóbr
Szlaki handlowe
Inne sposoby handlu
Typy okrętów
Budowa, naprawa i rozbudowa okrętów
Załoga okrętu
Menu okrętu
Konwoje
Budynki akcji (1)
Budynki akcji (2)
Budynki akcji (3)
Inne budynki (1)
Inne budynki (2)
Inne budynki (3)
Inne budynki (4)
Tabele z kosztami budynków w dobrach
Bitwy morskie
Piraci
Bitwy lądowe
Atak na miasto z morza
Rozwój i Reputacja
Rajca i Patrycjusz
Burmistrz
Kandydat na Starszego Gildii i Starszy Gildii
Przekupstwa
Witam w poradniku do gry Patrician 3, który powstał na podstawie polskiej wersji 1.1 programu. Grałem na normalnych ustawieniach. Poradnik podzieliłem na rozdziały i oto ich spis wraz z krótkimi informacjami co zawierają.
Rozdziały:
Wprowadzenie
- to co aktualnie czytasz
Opcje
czyli wyjaśnienie znaczenia co ważniejszych opcji konfiguracyjnych gry tak aby czasami nie zniechęcić się do zabawy poprzez "bezmyślne namieszanie" w nich ;-)
Interfejs gry
(czyli co i gdzie) - widok miasta i ikony na listwach, widok mapy morskiej i ikony na niej występujące, klawiszologia
Miasta Hanzy
z podrozdziałami "
Miasta
" (podział miast, zakładanie miasta), "
W mieście
" (warstwy społeczne i ich potrzeby, święta) oraz "
Pogoda
"
Handel i Produkcja
z podrozdziałami "
Podstawy
" (rodzaje surowców, zdobywanie informacji), "
Handlowanie
" ("how to ..." i porady), "
Kantor
" (i jego menu), "
Produkcja dóbr
", "
Handel w trybie automatycznym
", "
Inne sposoby handlu
" (pożyczki u Lichwiarza, interesy z Księciem)
Okręty
i podrozdziały "
Typy
" (dane techniczne), "
Budowa, naprawa i rozbudowa
" (m.in. koszty), "
Załoga
" (m.in. właściwości Kapitanów) i "
Konwoje
" (m.in. publiczne i prywatne konwoje)
Budynki
z podrozdziałami "
Budynki akcji
", "
Inne budynki
" i "
Tabele z kosztami budynków w dobrach
"
Bitwy
z podrozdziałami "Bitwy morskie", "Bitwy lądowe - oblężenia" i "Atak na miasto z morza"
Kariera czyli od zera do bohatera
a w nim reputacja, szczeble drabiny społecznej i przekupstwa
Ekspedycje
(m.in. rozkazy dla ekspedycji)
Miasta i produkcja
czyli tabele z danymi na temat produkcji w poszczególnych osadach
Zakończenie.
Życzę miłej lektury.
Zapoznaj się z podstawami gry rozgrywając kilka króciutkich scenariuszy wprowadzających.
Dostępnych jest 7 scenariuszy. W polu pod nimi masz krótkie ich opisy a kliknięcie na przycisk "Szczegóły" pozwala ustawić poziom trudności dla konkretnej kampanii.
Określasz siebie jako gracza i wybierasz poziom trudności (którego podczas gry już nie będziesz mógł zmienić; jedyne na co będziesz miał wpływ po rozpoczęciu rozgrywki to prędkość gry) czyli : wybierasz imię i nazwisko dla kupca, którego poczynaniami będziesz kierował, jego płeć, mapę na której będzie toczyć się rozgrywka (standardowa lub stworzona przez jakiegoś fana gry). Przy opcji "Port macierzysty" wybierasz z kolei (na mapie), które z miast hanzeatyckich będzie Twoim miastem startowym (mapa pozwala się również zorientować gdzie jakie dobra są wytwarzane). Rok rozpoczęcia gry determinuje zaś wielkość miasta i liczbę manufaktur wybudowanych w nim przez innych kupców. Od roku 1350 okręty typu Holk są dostępne (można je budować w Stoczniach) od początku gry, wcześniej - tylko niektóre, doświadczone Stocznie mogą te okręty konstruować.
Poziom trudności
Do wyboru 5 różnych, od bardzo prostego (Sklepikarz) do bardzo trudnego (Patrycjusz). Dodatkowo przycisk "Szczegóły" poniżej pozwala nam skonfigurować grę w drobniejszych detalach :
Trudność handlu - ceny sprzedaży maleją o 10 % zaś kupna rosną o ten sam procent wraz z wyższym stopniem trudności.
Trudność zdobywania reputacji - im większa ta trudność tym rzecz jasna więcej wysiłku będzie Cię kosztować wyrabianie sobie dobrej reputacji wśród mieszkańców miast.
Konsumpcja miast - określasz zapotrzebowanie mieszkańców miast na dobra - im większe tym więcej różnorakich towarów będziesz musiał im dostarczać a miasta będą rosły w wolniejszym tempie.
Trudność bitew morskich - ta opcja determinuje manewrowość okrętów i celność ich uzbrojenia pokładowego podczas bitew morskich.
Aktywność piratów - określasz liczbę piratów nękających okręty kupców na morzu.
Aktywność Księcia - określasz jak często Książę będzie wysuwał roszczenia/żądania wobec miast hanzeatyckich a także rozmiar wojsk uczestniczących w oblężeniach miast.
Zasobność skarbca - 1,000 , 10,000 lub 30,000 sztuk złota na dobry start.
Liczba statków - możesz wybrać ile okrętów chcesz posiadać na początku gry - tylko sznikę czy sznikę i krajera.
Cele misji
Żaden - gra ... bez celu ;-).
Burmistrz - zostań burmistrzem w określonym czasie.
Starszy Gildii - zostań nim w określonym czasie.
Wygrana punktowa - gra kończy się po upływie (teraz) określonego czasu i wygrywa kupiec z największą ilością punktów.
Przewaga majątku - podobnie jak wyżej tyle, że wygrywa ten z największym majątkiem.
Ludność Hanzy - gra kończy się gdy tylko liczba ludności zamieszkującej miasta Ligi Hanzeatyckiej osiągnie (teraz) określony poziom.
(Jednak nawet po spełnieniu warunków zwycięstwa przez jednego z kupców i formalnym zakończeniu gry (okno z wynikami) będzie można grę prowadzić dalej.)
Czyli gra w trybie multiplayer (LAN, Internet, hotseat - dwóch raczy przy jednym komputerze).
Czyli wczytanie bądź usunięcie zapisanego stanu gry.
Typowe ustawienia (jak opcje graficzne i dźwiękowe) z którymi przeciętnie inteligentny gracz jest sobie w stanie poradzić bez niczyjej pomocy :-).
Zobacz kto popełnił to "dzieło" (to nie jest ironiczna uwaga - gra jest naprawdę fajna).
Ale wróć jeszcze bo warto ...
Gra zaczyna się w oknie z widokiem miasta. W widoku tym klikając na różnych obiektach możesz handlować, budować, uzyskiwać różne potrzebne informacje i wykonywać wiele innych rzeczy. Najechanie kursorem na obiekt lub przycisk wyświetla jego nazwę czy funkcję. Proste komendy można również wydawać poprzez minimapę w prawym górnym rogu ekranu.
1 - Mieszkańcy - pokazuje populację (liczbę obywateli) miasta, w którym akurat przebywasz a kliknięcie tej ikony spowoduje wyświetlenie dokładniejszych informacji na temat 3 grup społecznych (biedaków, zamożnych i bogatych) zasiedlających miasto oraz stopień ich zadowolenia.
2 - Nazwa miasta, w którym aktualnie jesteś.
3 - Posiadane budynki - wyświetla liczbę Twoich budynków w mieście. Kliknięcie tej ikony spowoduje "schowanie" budynków, które nie należą do Ciebie (będzie widać tylko ich kontury).
4 - Statystyka - aktualny stan portfela (ilość gotówki). Kliknięcie ikony wyświetla statystyki finansowe (patrz rozdział "Handel i produkcja" tegoż poradnika).
5 - Data.
6 - Kronika. Kliknięcie to wyświetlenie wieści na temat miast, kupców, etc.
7 - Minimapa.
W zależności od trybu w jakim pracuje (tryby przełączamy klikając strzałkę na lewej krawędzi minimapy) wyświetla obszar miasta, w którym przebywasz lub obszar Ligi Hanzeatyckiej. Biały prostokąt na mapie oznacza obszar widoczny w głównym oknie gry (po lewej stronie). Klikając na minimapie w dowolnym miejscu powodujesz wyświetlenie tego obszaru w głównym oknie. Z kolei w trybie wyświetlania całego obszaru Ligi Hanzeatyckiej możesz wysłać swój okręt do dowolnego portu kilkając go na minimapie prawym przyciskiem myszy.
Wolno migające ikonki to Twoje statki.
Szybko migające kwadraciki oznaczają, że coś się dzieje np. jeden z Twoich statków zmaga się ze sztormem.
Kwadraciki (
niebieskie
, białe,
czerwone
i
czarne
) to okręty lub konwoje (odpowiednio - Twoje, komputera, innych graczy i piratów).
Czerwony
diamencik (romb) to miasto bez Twojego Kantoru.
Niebieski
diamencik (romb) - miasto z Twoim Kantorem.
Romb z
niebieską
kropką - Miasto z jednym z Twoich okrętów w porcie.
Romb z białą obwódką - Miasto, w którym aktualnie przebywasz.
Migający
czarny
romb - sztorm.
8 - Listwa "narzędziowa".
Ikony na tej listwie to (kolejno od lewej) :
A - Przegląd statku - wyświetla informacje o Twoich statkach w porcie (pojawiają się nowe ikony na listwie poniżej - 9).
Zaczynając od lewej :
Ładunek
Załoga
Pokład
Formuj konwój
Rozwiąż konwój
Automatyczny handel
(więcej w rozdziale "Handel i Produkcja").
Więcej o okrętach w stosownym rozdziale niniejszego poradnika.
B - Upływ czasu (bardzo szybki). Widok przełącza się na mapę Hanzy a czas zwalnia tylko kiedy nastąpi jakieś wydarzenie lub po kliknięciu lewym przyciskiem myszki.
C - Wieści. Po kliknięciu tej ikony na listwie poniżej (9) pojawią się kolejne.
Ich włączanie spowoduje wyświetlenie takich danych:
Pisma oficjalne
.
Listy osobiste
dotyczące prowadzonego przez Ciebie interesu czy na temat rodziny.
Wieści handlowe
- informacje o ofertach, które otrzymałeś.
Ustawienia listów
(wyświetlania newsów) czyli możliwość dowolnego ich skonfigurowania.
Usuń z listy
- skasowanie aktualnie wyświetlanego newsa.
D - Menu budowy.
Klikając tą ikonkę lewym przyciskiem myszy możesz rozpocząć budowanie w mieście o ile masz już w nim Kantor. Jeśli nie zostaniesz poproszony o postawienie go w pierwszej kolejności, z tym, że jego budowa jest możliwa tylko jeśli masz odpowiednio wysoką reputację w tym mieście (stosowną reputację możesz sobie wyrobić handlując z danym miastem).
Możliwe jest stawianie obiektów z następujących rodzajów (od lewej) :
Kantor
a po nim Magazyny, Domy Biedoty, Czeladzi, Kupca.
Budowle miejskie
jak Droga, Studnia, Mennica, Szkoła, Szpital, Kaplica.
Surowce
czyli Domek rybaka, Uprawa zboża czy konopi, Tartak, etc.
Rzemieślnicy
- Kuźnia, Cegielnia, Smolarz, itp.
Fortyfikacje
- ich stawianie jest możliwe tylko jeśli jesteś Burmistrzem miasta.
Więcej o budynkach w stosownym rozdziale tego poradnika.
E - Opuść miasto czyli wyjście z widoku miasta do mapy morskiej. Do mapy morskiej możemy się również dostać klikając w widoku miasta minimapę kiedy znajduje się ona w trybie wyświetlania mapy Hanzy. Mapa morska pokazuje piratów, sztormy, okręty konkurencji i Twoje, itp.
Na mapie tej na listwie u samej góry mamy z kolei cztery ikony reprezentujące (od lewej) :
Okręty w porcie
- pokazuje ich liczbę a klikanie na ikonie powoduje przejście do tych statków.
Okręty na morzu
- liczba, klikanie skutkuje jak powyżej.
Konwoje w porcie.
Konwoje na morzu.
Z kolei część ikon po prawej stronie (np. ikona konstruowania budynków) jest nieaktywna (kolor szary).
Możesz wejść do dowolnego miasta klikając na jego kropce lewym przyciskiem myszy i pod warunkiem, że masz w tym mieście Kantor lub chociaż zakotwiczony okręt. W przeciwnym wypadku zostanie wyświetlona tylko informacja na temat danego miasta (o jego produkcji).
Dodatkowo na mapie tej zobaczymy całą gamę najprzeróżniejszych ikon, których znaczenie odkrywam poniżej.
A - Kurs okrętu wytyczony na mapie.
B - Twoje miasto "startowe".
C - Miasto, w którym otworzyłeś swój Kantor.
D - Czerwona kropka oznaczająca miasto.
E - Na wodach niedaleko tego portu zauważono piratów lub atakują oni miasto.
F - W porcie tym zakotwiczony jest jeden (lub kilka) z Twoich okrętów.
G - Miasto głoduje a Ty możesz sporo zarobić dostarczając mu żywność.
H - W mieście panuje epidemia więc należy go unikać.
I - W mieście zacumował statek (statki) konkurencji.
J - Pożar w mieście.
K - Miasto jest w oblężeniu i jego port może nie funkcjonować a tym samym handel może nie być możliwy.
L - Konwój czeka na pozwolenie na opuszczenie tego portu. Kolor niebieski oznacza, że jest to Twój konwój, czerwony - innego gracza a biały - komputera.
M - bojkot miasta (patrz rozdział "Kariera").
N - Port jest całkowicie zamarznięty.
Poza tym obok nazw portów często pojawiają się "fistaszki" przedstawiające dobra, których danemu miastu najbardziej brakuje. To najważniejsza informacja dla Ciebie - dostarczając dobra tam gdzie występuje ich deficyt możesz sporo zarobić (ikony dóbr w rozdziale "Handel i produkcja").
F - Menu opcji (ustawienie rozdzielczości, głośności, itp., zapis/ładowanie i wyjście z gry).
10 - Okno wyboru, w którym pokazują się wszelkiego typu informacje ze świata gry zależnie od tego co wcześniej kliknęliśmy.
W