Notes Na 6 Tygodni nr 110 - FUNDACJA BĘC ZMIANA - darmowy ebook

Notes Na 6 Tygodni nr 110 ebook

FUNDACJA BĘC ZMIANA

4,8

Opis

Spis treści:

100 LAT AWANGARDY: Super żywy organizm i narzędzie emancypacji. Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza

RAPORT: Towarzyscy i spontaniczni. Uczestnictwo w kulturze w Warszawie

NOWY WYRAZ: Architektura pasożytnicza, dekapilaryzacja władzy, postsztuka, rozwibrowanie, reprezentowanie biedy, żywe zabytki i inne

ANKIETA: Spokój nieskończonej równiny. Konstrukcja powstrząsowa według Drozdy, Dymka, Lelonek, Krawiec, Kociatkiewicza i Kostery

PÓŹNA POLSKOŚĆ: Rozmowa z Ewą Gorządek i Stachem Szabłowskim, kuratorami wystawy prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie

PUNKT ODNIESIENIA: Rozmowa z Joanną Warszą, kuratorką i redaktorką publikacji I Can’t Work Like This o bojkocie jako strategii stosowanej w polu sztuki i co z tego wynika

CODZIENNY TRENING ŚLEPOTY: Rozmowa z Lauren Huret, artystką badającą styk nowych technologii i mistyki

WSPÓŁRZĘDNE DIZAJNU: Dizajn jako śledztwo / Agata Nowotny

ART-TERAPIA: Subiektywny przewodnik o tym, jak sobie radzić z życiem w ciekawych czasach / Marta Królak

BĘDZIE TYLKO GORZEJ: Jak nie odnosić sukcesu. Poradnik / Alek Hudzik, mistrz dekupażu

GLEBA: Wzloty i upadki początkującej działkowiczki / Agnieszka Kowalska

RECENZJE LEKTUR NOWYCH I STARYCH: Zwyczajna poezja + Biedni Polacy patrzą w obiektyw / Kurzojady

USUŃ POEZJĘ: Prokom / Leszek Onak

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 173

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,8 (5 ocen)
4
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Norbert DelmanMięsień trójgłowy ramienia bokiem

2017

Praca jest częścią cyklu Sweat Is Fat Crying. Artysta od lat koncentruje się na badaniach estetyki kultury fitness i bodybuilding oraz mechanizmów związanych z dominacją i rywalizacją w sporcie. Jest to próba rozpoznania własnej fizyczności oraz presji wpływającej na jej kształtowanie – presji wynikającej nie tylko z własnej obecności w świecie rzeczywistym i wirtualnym, ale również z obecności innych podmiotów wpływających na naszą formę.

Norbert Delman (ur. 1989)

rzeźbiarz, twórca performansów, instalacji i grafik. Eksperymentujący kurator, inicjator wielu wystaw i wydarzeń artystycznych. Współtwórca artspejsu STROBOSKOP w Warszawie (przestrzeń sztuki w garażu na jedno auto). Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, dyplom obronił w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki. Stypendysta programów: InterModem w Debreczynie (Węgry), RSA/ESW w Edynburgu, WRSW|BRLN. Stypendysta ministra kultury w 2016 roku. Jego prace były prezentowane m.in. w: MOCAK-u, Arsenale w Białymstoku, CSW Zamek Ujazdowski, Modem CSW w Debreczynie, ESW w Edynburgu, Royal Scottish Academy, BWA w Zielonej Górze, Galerii Labirynt, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Muzeum Jugosławii w Belgradzie, w Parku Rzeźby na warszawskim Bródnie, podczas 8. edycji festiwalu Warszawa w Budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz w ramach Biennale de La Biche (2017). Mieszka i pracuje w Warszawie. norbertdelman.com

NN6T

NOTES NA 6 TYGODNI

nakład: 3 000 egz.

WYDAWCA

Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana

[email protected]

ADRES REDAKCJI

ul. Mokotowska 65/7, 00−533 Warszawa,

+48 22 827 64 62, +48 505 802 884

[email protected]

REDAKTORKA NACZELNA

Bogna Świątkowska, [email protected]

REDAKTORKI DZIAŁU „ORIENTUJ SIĘ”

Ada Banaszak, [email protected]

Joanna Glinkowska, [email protected]

REKLAMA I PATRONATY

Ela Petruk, [email protected]

REDAKCJA I KOREKTA

Justyna Chmielewska, [email protected]

WERSJA ELEKTRONICZNA

Matylda Dobrowolska, [email protected]

issuu.com/beczmiana

notesna6tygodni.pl

nn6t.pl

PRZYGOTOWANIE WYDANIA ELEKTRONICZNEGO

Magdalena Wojtas, Michał Nakoneczny 88em.eu

BADANIA UCZESTNICTWA W KULTURZE

Jakub Supera, [email protected]

PROJEKT / SKŁAD

LaszukK+S / HegmanK+S

Informacje i ilustracje w dziale „Orientuj się” pochodzą z materiałów prasowych promujących wydarzenia kulturalne. Drukujemy je dzięki uprzejmości artystów, kuratorów, galerii, instytucji oraz organizacji kulturalnych.

Kontakt z redakcją: [email protected]

PREZES ZARZĄDU

Bogna Świątkowska, [email protected]

DEPARTAMENT PUBLIKACJI

Ada Banaszak, [email protected]

Justyna Chmielewska, [email protected]

Matylda Dobrowolska, [email protected]

Ela Petruk (członkini zarządu), [email protected]

DEPARTAMENT DYSTRYBUCJI

Paulina Pytel, [email protected]

zamówienia, kontakt z wydawcami i księgarniami:

+48 516 802 843

[email protected]

DEPARTAMENT KSIĘGARNI

Tomek Dobrowolski, [email protected]

+48 22 625 51 24

Łukasz Bagiński, [email protected]

+48 22 629 21 85

BĘC KSIĘGARNIA INTERNETOWA

sklep.beczmiana.pl

BĘC SKLEP WIELOBRANŻOWY

Warszawa, ul. Mokotowska 65

pon.–pt. 11–19, sob. 12–18

+48 22 629 21 85

zamó[email protected]

ZNAK FNKBZ

Małgorzata Gurowska

NN6T

nr 110 / MARZEC 2017

AUTORZY

Ada Banaszak, Tania Bruguera, Helena Chmielewska-Szlajfer, Sebastian Cichocki, Rafał Drozdowski, Ewa Dyszlewicz, Maciej Frąckowiak, Joanna Glinkowska, Alek Hudzik, Agnieszka Kowalska, Marta Królak, Wojtek Kucharczyk, Małgorzata Kuciewicz, Kurzojady (Olga Wróbel, Wojciech Szot), Ewa Majewska, Andrzej Marzec, Agata Nowotny, Jacek Plewicki, Piotr Puldzian Płucienniczak, Kacper Pobłocki, Aleksandra Przegalińska, Adam Przywara, Monika Rosińska, Stanisław Ruksza, Aga Sosnowska, Katarzyna Szymielewicz, Bogna Świątkowska, Andrzej Tobis, Katarzyna Wiącek, Jakub Zgierski

RSS B0YS, N0B0DY, 2017

#słodki #przelewa #miód #topnieje #bosa #fosa #ciepło #zimno #brak #zabawa #balet #cisza #wiosna #zima #kupi #s0s #warm #green #nopalmoil #nofoodporn #resist #smutek /// #N0B0DY #RSS_B0YS #P0P0LSK00

[ globe emoji ] [ black fist emoji ] [ black dot emoji ] [ red dot emoji ]

instagram.com/rss_b0ys

NN6T

Późna polskośćRozmowa z EWĄ GORZĄDEK i STACHEM SZABŁOWSKIM,kuratorami wystawy prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie

Oskar Dawicki, To nie jest flaga, 2014,

fotografia, 100 × 150 cm, dzięki uprzejmości galerii Raster

Sputnik Photos: Stracone terytoria. Nowy koniec. Materiały prasowe galerii Arsenał. Czytaj więcej na s. 70

SZTUKA I ŻYCIE

NOTATKI Z PRZESTRZENI

WystawaNotatki z przestrzeni to prezentacja twórczości Jerzego Jarnuszkiewicza – wybitnego artysty, którego bogaty dorobek jest właściwie nieznany polskiej publiczności. Celem kuratora ekspozycji, profesora Waldemara Baraniewskiego, było nie tylko przypomnienie dokonań rzeźbiarza, ale przede wszystkim ukazanie jego wszechstronności oraz roli w kształtowaniu nowoczesnej tradycji artystycznej w Polsce. Jarnuszkiewicz przez całe życie z równą swobodą wypowiadał się za pomocą rysunków, grafik, exlibrisów, medali, drobnych form rzeźbiarskich oraz abstrakcyjnych i realistycznych pomników, zręcznie oscylując między monumentalizmem i troską o detal. Jednym z najbardziej znanych projektów artysty jest figura Małego Powstańca (1946), w której powagę tematu połączył z sentymentalną poetyką i możliwością prostego powielania gipsowego odlewu, odpowiadając na społeczną potrzebę upamiętnienia powstańczej tragedii — w perspektywie prywatnej, nie heroicznej.

do 17.04

Warszawa, Zachęta, pl. Małachowskiego 3

zacheta.art.pl

Jerzy Jarnuszkiewicz: Przedmioty, 1972, metal, 50 × 58 × 33 cm, kolekcja Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki.

Fot. nn / archiwum rodziny artysty

ADAM PRZYWARA DLA NN6T

ARCHITEKTURA I MIASTO

LEPIEJ?

Muzeum Designu w Londynie przyznało niedawno nagrody za najlepsze projekty 2016 roku. W kategorii architektura zwyciężył Better Shelter, czyli składane schronienie dla osób przesiedlonych z powodu wojen i katastrof naturalnych. Projekt będący wynikiem współpracy Fundacji Ikea i UNRA wygrał m.in. z budynkami autorstwa prestiżowych Grafton Studio czy biura Herzog & de Meron. Pojedyncza konstrukcja mieści jedną rodzinę i ma zapewniać znacząco lepsze warunki niż namioty, w których obecnie żyje wielu migrantów. Twórcy Better Shelter zakładają, że kontener byłby zamieszkiwany przez uchodźców przez maksimum kilkadziesiąt dni, do czasu, aż wyruszą w dalszą podróż. Taka koncepcja świadczy jednak o krótkowzroczności całego projektu. Jak pokazuje doświadczenie – m.in. przykłady z greckich „hotspotów” – na granicach migranci spędzają nie dni, ale miesiące i lata, tkwiąc w czyśćcu niewydolnego, a czasem wręcz zabójczego europejskiego systemu. (AP)

bettershelter.org

Better Shelter, fot. Jonas Nyström Źródło: bettershelter.org

JUSTYNA CHMIELEWSKA DLA NN6T

#POLSKA

W Radzyminie, przy drodze łączącej ekspresówkę S8 z miastem, oprócz kuli z gwiaździstym orłem i podświetlanego ledami na niebiesko i różowo złowrogiego oka czekają też inne, między innymi taka z mierzącym ponad metr zębem trzonowym i dumnym napisem „Dentysta”, taka z dzikim kotem oraz lita, prosta, polska, biało-czerwona. Jeśli zdarzy wam się odwiedzać królestwo betonowych kul i kulek w sobotę, zajrzyjcie koniecznie na radzymiński bazar – działa od świtu do południa.

Ilustracja z książki Warsound

Fot. Justyna Chmielewska

ARCHITEKTURA I MIASTO

WARSOUND

Ulice Warszawy stały się ostatnimi czasy polem bitwy, w której kluczową rolę odgrywa dźwięk. Głosy protestu, odgłosy demonstracji, nagłośnienie sprzeciwu, pomruki władzy, szum informacyjny i przemoc akustyczna wżarły się w tkankę dźwiękową miasta. Dwujęzyczna publikacja Warsound | Warszawa autorstwa Donii Jourabchi, Taufana ter Weel, Edyty Jarząb, Doriana Batycki oraz Krzysztofa Marciniaka podsumowuje projekt uczestników programu A-I-R Laboratory. We współpracy z warszawskimi artystami, badaczami i aktywistami rozpoznawali oni zagadnienie dźwięku w kontekście aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce. Filozofia miesza się tu z akustyką, sztuka dźwięku z protestem, a technologie audio z ruchami oporu. Rysunki, eseje, manifesty i projekty akustycznych interwencji składające się na publikację mają być punktem wyjścia do dalszych działań, ale Warsound | Warszawa może również pełnić funkcję poręcznego przewodnika dla wszystkich zainteresowanych słuchaniem polityki i polityką słyszenia.

csw.art.pl

ARCHITEKTURA I MIASTO

Z PROCHÓW POWSTANĄ

Wśród budynków zaprojektowanych dla szkół artystycznych na całym świecie wiele zasługuje na miano ikon architektury. Bez wątpienia jednym z nich jest secesyjny gmach Akademii Sztuk Pięknych w Glasgow zaprojektowany pod koniec XIX wieku przez Charlesa Renniego Mackintosha. W 2014 roku budynek został poważnie zniszczony w wyniku pożaru i do dziś pozostaje zamknięty. Niedawno władze szkoły ogłosiły, że jego remont wesprą czołowi brytyjscy artyści, m.in. Douglas Gordon, Grayson Perry czy kontrowersyjny Anish Kapoor. Tworząc swe prace, mają posłużyć się… spalonymi odpadami z gmachu Akademii, a dochód ze sprzedaży dzieł zostanie przeznaczony na renowację zabytku. (AP)

gsa.ac.uk

Urna stworzona przez Graysona Perry’ego dla Glasgow School of Art. Fot. Brunswick Arts/GSA/PA

ARCHITEKTURA I MIASTO

OD WIZJI DO PROJEKTU

Fundacja im. Stefana Kuryłowicza zaprasza na wykład Jette Hopp – norweskiej architektki, która opowie o swojej codziennej pracy oraz o filozofii jednego z najbardziej rozpoznawalnych biur projektowych na świecie. Pracownia Snøhetta, w której Hopp jest szefową zespołów projektowych, odpowiada za wiele ikonicznych realizacji, m.in. budynki słynnej Biblioteki Aleksandryjskiej w Egipcie, Opery Narodowej i Baletu w Oslo czy obserwatorium reniferów w Parku Narodowym Dov­refjell. W zeszłym roku zakończyła się przebudowa nowojorskiego Times Square według opracowanego przez Snøhetta projektu zakładającego oddanie całego placu pieszym, a już niebawem do obiegu wejdą korony norweskie zaprojektowane przez biuro z Oslo – banknoty już zdążyły zyskać miano najpiękniejszych na świecie. Wykładowi Jette Hopp towarzyszyć będzie prezentacja prac nagrodzonych w programach fundacji: stypendium PRAKTYKA i konkursie TEORIA.

23.03

Warszawa, Wola Center, ul. Przyokopowa 33

fundacja-sk.pl

Centre International d’Art Pariétal Montignac Lascaux

(Międzynarodowe Centrum Sztuki Naskalnej w Lascaux). © Snøhetta

ARCHITEKTURA I MIASTO

KRAKOWSKA ZUPA

Krakowska Zupa to analogowa platforma crowdfundingowa opierającą się na zasadzie demokratycznego decydowania. Formuła Zupy, inspirowana inicjatywą Detroit Soup, jest prosta: jeżeli masz pomysł na to, co można zmienić (na lepsze) w Krakowie i potrzebujesz środków na realizację, możesz zaprezentować swój plan i potrzeby na forum publicznym, u boku trzech innych prelegentów. Słuchać cię będą osoby, które pragną tworzyć lepsze miasto i które w zamian za składkę w wysokości 15 zł otrzymały nie tylko miskę zupy (stąd nazwa), ale również prawo do zagłosowania na projekt, który chciałyby wesprzeć. Pod koniec spotkania cała suma zebrana do puszki na wejściu wędruje do tego z czterech prelegentów, którego projekt zdobył najwięcej głosów. Spotkania, regularnie organizowane przez Ambasadę Krakowian, są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

ambasadakrakowian.pl

ARCHITEKTURA I MIASTO

TERYTORIA I KRAJOBRAZ

Już po raz trzeci na łamach NN6T mam okazję pisać o nowo wybranych kuratorach Biennale Architektury w Wenecji. Po pamiętnym festiwalu Koolhaasa w 2014 i zawodzie roku 2016 w wykonaniu Alejandro Araveny przyszła kolej na kobiety. Weneckie jury ogłosiło, że pieczę nad przyszłoroczną edycją sprawować będą Yvonne Farrell i Shelley McNamara z irlandzkiego studia Grafton Architects. Warto przy okazji wspomnieć, że dopiero drugi raz w historii tej imprezy kobiety zostały jej kuratorkami – precedensem był wybór Kazuyo Sejimy w 2010 roku. Tematem przewodnim wydarzenia ma być jakość przestrzeni wspólnych i prywatnych – terytoriów i krajobrazu – jako fundamentalne odniesienie dla architektury. Znając realizacje studia Grafton, odpowiedzialnego m.in. za projekt siedziby uniwersytetu technicznego w Limie, możemy spodziewać się dużego nacisku na myślenie o środowisku naturalnym. Ważne dla koncepcji całego biennale ma być również zainteresowanie architektek tematem edukacji. Czy to wróży wystawę ciążącą w stronę nieznośnego pozytywizmu? Dowiemy się za półtora roku. (AP)

labiennale.org

Budynek UTEC, Lima. Fot. Iwan Baan

SZTUKA I ŻYCIE

UCZĄC SIĘ OD ATEN

Documenta, jeden z najważniejszych przeglądów sztuki współczesnej, odbywający się co 5 lat w Kassel, w tym roku otworzy się w stolicy Grecji. Program 14. edycji, której dyrektorem artystycznym został Adam Szymczyk, wciąż utrzymywany jest w tajemnicy, jednak już od kilku miesięcy w ateńskim Parko Eleftherias pracuje Parliament of Bodies (Parlament Ciał) – powołana przez zespół documenta 14 eksperymentalna struktura odpowiedzialna za program akcji i interwencji w przestrzeni publicznej. Parlament, działający pod hasłem „Learning from Athens” („Ucząc się od Aten”), wyrasta z etosu samoorganizacji, współpracy, radykalnego nauczania i artystycznych eksperymentów, silnie obecnego w pokryzysowej Grecji. Jego głównym zadaniem jest włączenie mieszkańców i użytkowników miasta w dyskusję dotyczącą treści wytworzonych w ramach documenta. Ważnym kontekstem dla tegorocznej edycji festiwalu będzie relacja na linii Kassel–Ateny, a także, szerzej, podział na globalną Północ i Południe oraz możliwe drogi wyjścia poza tę opozycję. Tym, którym nie uda się wybrać do Grecji, na pocieszenie polecamy lekturę świetnego magazynu „South as a State of Mind”, którego trzy ostatnie numery ukazały się w ramach documenta.

8.04 — 16.07

Ateny

documenta14.de

ARCHITEKTURA I MIASTO

SPÓR O ODBUDOWĘ

Czy Warszawę można było odbudować inaczej? Kto naprawdę napisał dekret Bieruta? Dlaczego powraca mit „małego Paryża”, a przepadła gdzieś duma z tego, że „cały naród zbudował swoją stolicę”? Książka Spór o odbudowę Warszawy. Od gruzów do reprywatyzacji pod redakcją Tomasza Fudali rozwija nowatorskie – i dla wielu kontrowersyjne – podejście do powojennej rekonstrukcji stolicy i ówczesnego myślenia o mieście, zaprezentowane po raz pierwszy w ramach festiwalu Warszawa w Budowie w 2015 roku. Jest to więc opowieść o odważnych decyzjach Biura Odbudowy Stolicy, a także historia, w której „nic się nie kończy i nic nie jest na zawsze” – konsekwencje podejmowanych po wojnie decyzji mieszkańcy Warszawy odczuwają przecież do dziś. Przede wszystkim jednak Spór o odbudowę to – jak pisze Marcin Wicha – ważny i mocny głos w debacie o funkcji miasta, polityce mieszkaniowej i prawach mieszkańców. Na tom składają się teksty badaczy, muzealników, varsavianistów, aktywistów i działaczy społecznych, m.in. Beaty Chomątowskiej, członków Kolektywu Syrena, Ewy Perlińskiej-Kobierzyńskiej, Andrzeja Skalimowskiego i Małgorzaty Popiołek.

Premiera: 2.03

artmuseum.pl

Tymek Borowski: Gruz nad Warszawą, 2015

Ślizg Maurycego Gomulickiego i ekipa Bęc Zmiany, lato 2015.

Fot. Michał Dąbrowski

ARCHITEKTURA I MIASTO

SZTUKA PUBLICZNA

Portal sztukapubliczna.pl stworzony przez Magdę Grabowską i Aleksandrę Litorowicz z Fundacji Puszka to kompendium wiedzy o… sztuce w przestrzeni publicznej. Znajdziecie tam nie tylko dokładną definicję tego – z pozoru oczywistego – pojęcia, ale również rozbudowaną bazę publicznych dzieł sztuki oraz rozmowy z ich twórcami, m.in. z Grzegorzem Klamanem, Łukaszem Jastrubczakiem, Jakubem Szczęsnym czy Honoratą Martin. Klikając w zakładkę „Pojęciownik”, traficie do wirtualnego słownika terminów związanych ze sztuką publiczną. Akcja, ambalaż, happening, kontrmonument – każdemu z nich towarzyszy wyjaśnienie uwzględniające kontekst historyczny oraz przykłady prac. Jeżeli wolicie obcować ze sztuką bez pośrednictwa ekranu komputera, polecamy spacer jedną z pięciu tras przygotowanych przez autorki portalu – po Warszawie, Poznaniu, Elblągu czy Wrocławiu. Na miłośników gier i zabaw czeka quiz wiedzy o sztuce publicznej oraz kolorowanki zaprojektowane przez m.in. Olę Niepsuj, Andrzeja Tobisa i Edgara Bąka.

sztukapubliczna.pl

Ruiny warszawskiego Universalu.

Fot. Szymon Żydek

ARCHITEKTURA I MIASTO

RUINY

Obsesyjnie powracający i nieustannie oswajany widok ruin stał się w Warszawie czymś codziennym, naturalną funkcją życiową warunkującą procesy zmian i rozwoju. Stulecie stołecznych ruin, których fotograficznym reprezentacjom poświęcona jest książka Ruiny Warszawy, rozpoczyna się od zniszczeń dokonanych przez Rosjan wycofujących się z miasta latem 1915 roku, a kończy na współczesnych wyburzeniach będących efektem dynamicznych procesów deweloperskich. Wśród autorów zdjęć publikowanych w tomie pod redakcją Łukasza Gorczycy i Michała Kaczyńskiego znajdują się znakomici artyści i fotoreporterzy: Jan Bułhak, Robert Capa, Zbigniew Dłubak, David Seymour, ale też mniej znani, a wybitni dokumentaliści, jak np. Henryk Poddębski. Większość publikowanych fotografii ukazuje się drukiem po raz pierwszy, odsłaniając nieznane lub zapomniane widoki miasta w stanie rozpadu.

rastergallery.com

MONIKA ROSIŃSKA DLA NN6T

DIZAJN

POZA OPOZYCJE

Jes Fan – wychowany w Hong Kongu kanadyjski projektant, którego prace prezentowane są w ramach wystawy No Clearance in Niche – wykorzystuje materialność do badania nieheteronormatywnych tożsamości. Podobnie jak Mark Miodownik, który w swojej książce W rzeczy samej. Osobliwe historie wspaniałych materiałów, które nadają kształt naszemu światu przygląda się społecznym, kulturowym i politycznym implikacjom materii, Fan bada jej erotyczne konotacje. Tworzy przedmioty, m.in. perfumowane testosteronem świece, różowe silikonowe ciężarki czy betonowo-silikonowe obiekty przypominające męskie genitalia, podważające społeczne i kulturowe stereotypy wpisane w opozycję kobieta–mężczyzna oraz problematyzujące temat transgenderowej tożsamości. (MR)

2.03 — 16.04

Nowy Jork, Museum of Arts and Design (MAD)

madmuseum.org

jesfan.com

Jes Fan: Stranded between one act and another, 2016.

Fot. Rob Chron

ARCHITEKTURA I MIASTO

UCHODŹCY MILE WIDZIANI!

Nie godzisz się na to, jak uchodźcy są traktowani w Polsce? Chciałbyś pomóc im się zadomowić? Mieszkasz w Warszawie i masz u siebie wolny pokój? Jeżeli odpowiedź brzmi „3 x TAK!”, możesz zgłosić się do organizacji Refugees Welcome, łączącej uchodźców z całego świata z potencjalnymi współlokatorami. Dzięki znalezieniu zakwaterowania poza odizolowanym od świata zewnętrznego ośrodkiem uchodźcy mogą szybciej nauczyć się języka i łatwiej dostosować do nowego otoczenia. Jeżeli chcesz się zaangażować, ale nie masz pokoju do wynajęcia, możesz zgłosić się do Refugees Welcome jako wolontariusz lub wesprzeć finansowo działanie organizacji.

refugees-welcome.pl

DIZAJN

JAK ZAPROJEKTOWAĆ ATLETĘ?

Były sportowiec Dai Tamesue, inżynier i projektant Hisato Ogata oraz badacz i reżyser Syunichi Suge, kuratorzy wystawy Athlete, analizują proces stawania się atletą – współcześnie jest on bowiem kształtowany przez nieograniczone możliwości technologii i społeczne oczekiwania wobec sportowców. Ponadludzkie osiągi, nieustanny wysiłek i konieczność przekraczania samego siebie kuratorzy wystawy przedstawiają w kontekście dizajnu wspomagającego potencjał ludzkiego ciała: specjalistycznego sprzętu i ubrań sportowych. Ekspozycji, która ma zdecydowanie afirmatywny, nie krytyczny charakter, towarzyszy bogaty materiał wizualny przedstawiający piękno ruchów ludzkiego ciała. (MR)

do 4.06

Tokio, 21_21 Design Sight

2121designsight.jp

ARCHITEKTURA I MIASTO

MIESZKANIOWE INNOWACJE

Mieszkaniowe innowacje to jednodniowa konferencja poświęcona przyszłości mieszkalnictwa, zorganizowana przez fundacje Blisko i Elewacja w ramach programu Mieszkania 2030. O zjawiskach i tendencjach, które dziś pozostają w sferze marzeń lub testów, ale w perspektywie najbliższych lat lub dekad wpłyną na to, w jaki sposób mieszkamy i żyjemy, opowiadać będą wybrani w ramach call for papers architekci, urbaniści, aktywiści i inne osoby zainteresowane tematyką mieszkaniową. Całość podzielona zostanie na trzy panele tematyczne: innowacje społeczne, technologiczne oraz formalne.

18.03, godz. 10—16

Warszawa, Centrum Kreatywności Targowa, ul. Targowa 56

mieszkania2030.um.warszawa.pl

DIZAJN

MONOBLOK

Tanie plastikowe krzesła czają się wszędzie. Z jednej strony stanowią nieodłączny składnik krajobrazu ogródków działkowych, podupadających barów i nadmorskich kurortów, z drugiej – funkcjonują jako ikona, temat projektowy chętnie podejmowany przez star-dizajnerów. Wystawa Monoblock: A Chair for the World mierzy się ze sławą tego obiektu, umiejscawiając go w kontekście zmagań kolejnych generacji projektantów, których ambicją było wykonanie krzesła z jednego kawałka materiału – to wyzwanie podjęli m.in. Verner Panton czy Joe Colombo. Jednocześnie ekspozycja ma być pretekstem do refleksji nad współczesnymi procesami globalizacji i konsumpcji oraz problemem zrównoważonego rozwoju. (MR)

17.03 — 18.06

Weil am Rhein, Vitra Design Museum

design-museum.de

DIZAJN

MÓZGI ELEKTRONOWE

Wrocławskie Zakłady Elektroniczne Elwro nie tylko stworzyły podstawy przemysłu komputerowego w Polsce, ale również były jednym z pierwszych miejsc, gdzie jeszcze w latach 60. XX wieku zaczęto myśleć o kompleksowym budowaniu identyfikacji wizualnej firmy poprzez projektowanie materiałów reklamowych, ekspozycji targowych oraz obudów produktów (w tym przypadku komputerów i kalkulatorów). Wystawa Mózgi elektronowe. Elwro i jego plastycy przypomni wizerunek firmy, za którego tworzenie w latach 1959–1993 odpowiedzialni byli wrocławscy artyści oraz projektanci form przemysłowych, m.in. Eugeniusz Get-Stankiewicz, Benedykt Hadyński, Jan Kaczkowski, Roman Kowalik, Edward Pełech, Mieczysław Piróg, Paweł Szecówka i Włodzimierz Szyszko.

17.03 — 21.05

Wrocław, BWA Dizajn, ul. Świdnicka 2—4

bwa.wroc.pl

Stoisko zakładu ELWRO na targach, lata 80. XX wieku.

Fot. Paweł Szecówka

SZTUKA I ŻYCIE

ZWIASTUNKI CHAOSU

Wystawa prac dwojga artystów – pochodzącego z Bangladeszu Prabhakara Pachputego i Hinduski Rupali Patil – poświęcona jest konsekwencjom przemysłowej eksploatacji środowiska naturalnego. W instalacjach przestrzennych, animacjach, rzeźbach i wykonanych węglem rysunkach pochodzący z górniczej rodziny Pachpute powraca do świata kopalni i zasłyszanych w dzieciństwie historii. Osią jego twórczości jest temat psychologicznych konsekwencji pracy pod ziemią – przestrzeni klaustrofobicznej i budzącej lęk. Z kolei graficzka Rupali Patil w swoich rysunkach porusza m.in. tematy korupcji czy nadużyć władzy wobec mieszkańców Indii. Bohaterami jej prac są także pozostawieni bez środków do życia rolnicy z terenów dziś już przemysłowych. Wyobrażony, bliżej nieokreślony geograficznie świat Patil zamieszkują zrośnięci z narzędziami swej pracy robotnicy, ale także sowy, mamuty oraz szarańcza. Wystawę Zwiastunki chaosu poprzedził miesięczny pobyt artystów w Małopolsce i na Górnym Śląsku, gdzie Pachpute i Patil przyglądali się polskiemu przemysłowi wydobywczemu, roli węgla w polskim społeczeństwie i polityce, a także sposobom, w jakie kultywuje się tradycje górnicze, warunkom życia górników oraz roli kobiet w kopalniach.

do 18.06

Kraków, Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a

bunkier.art.pl

Rupali Patil: Fabryczny market [Mill Mall], 2014,

druk cyfrowy na macie do cięcia. Centrum Sztuki Parasite, Hong Kong,

© Rupali Patil

SZTUKA I ŻYCIE

KLĄTWA

SpektaklKlątwa wykorzystuje motywy z dramatu Stanisława Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego obrazu współczesnej religijności i areligijności. W momencie, gdy związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpływać na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje ma dla tych, którzy uważają się za katolików? I przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”?

Spektakl przygotował uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego Oliver Frljić, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne.

4—6.03

Teatr Powszechny, duża scena

Warszawa, ul. Jana Zamoyskiego 20

powszechny.com

KSIĄŻKI

POROSEIDY

Poroseidy. Fenomenologia kultury trawersującej – obszerna (licząca 856 stron) publikacja przygotowana przez Tomasza Kozaka, artystę spekulatywnego i teoretyka kultury – to szczególnego rodzaju encyklopedia emancypacyjna. Imponująca rozmiarami i dbałością o szatę graficzną książka stanowi zbiór przypowiastek filozoficznych, których bohaterowie – funkcjonariusze konserwatywnych reżimów politycznych – wyzwalają się spod wpływów tyranizującej władzy (erotycznej, religijnej, politycznej, estetycznej), zyskując możność samodzielnego myślenia i działania. Wyzwoleniom towarzyszą komentarze – eseistyczne paralele – swobodnie dialogujące z ojcami założycielami nowoczesności (Kantem, Heglem, Schillerem), a także polemizujące z prominentami filozofii późnonowoczesnej. Teksty tworzą gąszcz wolnościowych haseł, pobudzających do twórczego negowania tendencji autorytarnych, które zdaniem autora coraz mocniej deformują współczesną kulturę. Jak czytamy w opisie książki, „Poroseidy – zdrożne, heretyckie, sekularyzujące – zapewne nie staną się brewiarzem mas. Prezentowane teksty adresowane są raczej do elit: progresywnych, autokrytycznych, ateistycznych. Nie będzie to zatem lektura dla wszystkich”.

Książka ukazała się nakładem Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.

facebook.com/poroseidy

Maurycy Gomulicki, grafika do książki Poroseidy

Mateusz Kula: Inkubatory, naczynia, pęcherze, instalacja z wystawy Z mojego okna widać wszystkie kopce, 2016. Fot. Mateusz Kula

SZTUKA I ŻYCIE

WYKOPALISKA

W ramach wystawyWykopaliska Mateusz Kula eksploruje estetykę polskich reklam z początku lat 90., przeskalowując kształty znalezione w zbiorze clipartów dodawanych do popularnego wśród raczkujących przedsiębiorców programu Corel Draw 3.0. „Po wydarciu clipartów z ich naturalnego środowiska traktuje je z delikatnością doświadczonego archeologa, który ostrożnie pochyla się nad każdym nowym znaleziskiem. W skupieniu rozbiera je na części pierwsze, przycina, na powrót skleja, ale już w nowej konfiguracji, odbarwia i obiera ze szczegółów, by po umieszczeniu w zaciszu galerii porzucić je na pastwę interpretacji” – tłumaczy działania Kuli kuratorka wystawy Marta Lisok. Kolejną wystawą w Pekao Project Room (otwarcie 23.03) będzie prezentacja prac Cezarego Poniatowskiego pod kuratelą Szymona Żydka.

do 19.03

Warszawa, Pekao Project Room, CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

csw.art.pl

EWA DYSZLEWICZ DLA NN6T

FOTO I WIDEO

POSTGALERYZM

Czasy mamy takie, że to, co w sztuce najciekawsze, wydarza się poza obiegiem instytucjonalnym. Choć w tym roku działalność zawiesiła nieodżałowana Różnia – off space prowadzony przez Karola Komorowskiego i Annę Sidoruk – na stołecznej mapie zdążyły pojawić się nowe propozycje dla spragnionych alternatywy bywalców. Na poddaszu jednej z mokotowskich kamienic swoje miejsce znalazły dwa interdyscyplinarne projekty wystawiennicze: LAW i Śmierć Człowieka. W ostatnich miesiącach na Pyt­lasińskiego pokazywano już m.in. Medullę Oliwii Rogalskiej, Granice Martyny Wyrzykowskiej i Czwartą postać TissueHunter. Na marzec planowana jest wystawa Dzień w dzień – prezentacja malarskich remiksów autorstwa Michała Linowa (a.k.a. pikaso). Ze względu na spontaniczny charakter działań program LAW i Śmierci Człowieka warto śledzić na bieżąco na facebookowych profilach galerii. (ED)

25—26.03

Warszawa, ul. Pytlasińskiego 20/16

facebook.com/galerialaw

facebook.com/smiercczlowieka

Michał Linow:bez tytułu, 2016,

iPad painting, druk na banerze, 120 × 90 cm

SZTUKA I ŻYCIE

BIELSKA JESIEŃ

Galeria Bielska BWA rozpoczęła nabór do 43. (!) edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017. Od 2013 roku o Grand Prix Bielskiej Jesieni mogą ubiegać się absolwenci wyższych szkół artystycznych, a także osoby, które nie mają takiego wykształcenia, lecz wykazują się aktywnością twórczą i dorobkiem malarskim. W 2015 roku prace na konkurs nadesłało 776 artystów. Wygrała Martyna Czech – studentka z pracowni Andrzeja Tobisa na katowickiej ASP – która podbiła serce jury „bezkompromisowością postawy twórczej i wyrażaniem emocji poprzez skrajną ekspresję”. Regulamin i szczegółowy terminarz konkursu znajdziecie na stronie internetowej organizatora.

Zgłoszenia do 30.04

galeriabielska.pl

SZTUKA I ŻYCIE

BYTOM–SZCZECIN EXPRESS

Stanisław Ruksza, obecny dyrektor programowy CSW Kronika, wygrał konkurs na stanowisko dyrektora Trafostacji Sztuki w Szczecinie. W rozmowie z dziennikarką „Głosu Szczecińskiego” Ruksza zapowiada, że Trafostacja stanie się miejscem, „które nie tylko prezentuje sztukę wizualną, ale poprzez nią pokazuje przemiany współczesnego świata w związkach z innymi dziedzinami, z muzyką, literaturą, naukami społecznymi, ekonomią, światem idei”, pełniąc rolę „tłumacza popularyzatorskiego pokazującego zmieniający się współczesny świat”. Ważnym punktem nowego programu instytucji ma być tworzenie połączeń między prężnie rozwijającym się szczecińskim środowiskiem artystycznym a twórcami z innych ośrodków polskich i zagranicznych.

Agata Agatowska: Przeprowadzka na Marsa II, 2008

SZTUKA I ŻYCIE

DZIEŃ NA MARSIE

WystawaDzień na Marsie to prezentacja prac Agaty Agatowskiej, rzeźbiarki związanej z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W swojej twórczości artystka eksperymentuje z żywicami i nowoczesnymi tworzywami, a „klasycznych” materiałów, takich jak beton, brąz czy aluminium, używa w sposób nietypowy, np. lakierując odlewy z brązu. Jej ulubionym motywem jest postać ludzka, zwykle dziewczęca, ubrana w futurystyczny kostium, przywodzący na myśl japońską mangę i komiksowych superbohaterów. Kluczowe dla praktyki Agatowskiej poszukiwanie idealnej formy i proporcji sprawia, że jej prace przypominają hieratyczne rzeźby egipskie. Nieruchome, wyprostowane półpostacie, wypolerowane na wysoki połysk i umieszczone na metalowych postumentach, wyglądają jak zaczątek kosmicznej armii.

8.03 — 2.04

Bielsko-Biała, BWA, ul. 3 Maja 11

galeriabielska.pl

Juliana Snapper: Ty, który powstaniesz z powodzi, 2009.

Fot. Miha Fras. Dzięki uprzejmości artystki

SZTUKA I ŻYCIE

SYRENA HERBEM TWYM ZWODNICZA

Muzeum Sztuki Nowoczesnej rozpoczyna działalność w nowej siedzibie nad Wisłą wystawą Syrena herbem twym zwodnicza (sąsiedztwo historycznego pomnika syreny dłuta Ludwiki Nitschowej zobowiązuje!). Figura pół kobiety, pół ryby, przywołana za pomocą materiałów historycznych oraz prac współczesnych artystów, stała się dla kuratorów ekspozycji punktem wyjścia do rozważań o hybrydowości, tożsamości narodowej i mitologii. Obok obrazów symbolistów, m.in. Jacka Malczewskiego, Wacława Szymanowskiego i Féliciena Ropsa, których sztuka była odbiciem kryzysu kultury mieszczańskiej na przełomie XIX i XX wieku, zobaczymy np. zdjęcie Wolfganga Tillmansa, pracę duetu Elmgreen & Drag­set przedstawiającą kopenhaską syrenkę jako młodzieńca, instalację Anny Uddenberg nawiązującą do transhumanizmu czy rysunki Aleksandry Waliszewskiej, w których artystka eksploruje współczesne lęki i miejskie mity. Wystawa w postaci wirtualnej, zawierającej pogłębione opisy prac, a także przewodnik do użycia na urządzeniach mobilnych, będzie dostępna od 24 marca na stronie syrena.artmuseum.pl.

25.03 — 18.06

Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wybrzeże Kościuszkowskie 22

artmuseum.pl

Alicja Bielawska, praca z cyklu Lines on a Walk, 2014

SZTUKA I ŻYCIE

PRZEDMIOTY

WystawaJeśli nie tutaj, gdzie? prezentuje rzeźby, rysunki i instalacje Alicji Bielawskiej – zarówno te przygotowane specjalnie dla galerii Labirynt, jak i starsze prace wybrane z myślą o tej przestrzeni. W swojej twórczości Bielawska inspiruje się przedmiotami codziennego użytku – zmieniając ich proporcje, skalę oraz funkcję, gra z percepcją i wyobraźnią odbiorcy, a także zachęca go do tworzenia nowych relacji z rzeczami.

do 9.04

Lublin, Galeria Labirynt, ul. Popiełuszki 5

labirynt.com

SZTUKA I ŻYCIE

SZESNASTA PODRÓŻ

Po raz kolejny Fundacja Artystyczna Podróż Hestii zaprasza studentów kierunków artystycznych do udziału w konkursie, w którym nagrodą główną jest miesięczna rezydencja w Nowym Jorku lub Walencji. W zeszłym roku o artystyczną podróż za ocean walczyło 414 studentów z całej Polski, a bilet do Nowego Jorku otrzymał Piotr Urbaniec, absolwent Wydziału Nowych Mediów na warszawskiej ASP. Zwycięzcę tegorocznej edycji wyłoni jury w składzie: Piotr Śliwicki, Josep Santacreu, Susanne Ehrenfried-Bergmann, Nathalie Anglès, Agnieszka Tarasiuk, Bogna Świątkowska, Jarosław Fliciński, Paweł Sosnowski, Michał Suchora, Sebastian Cichocki i Magdalena Kąkolewska.

Zgłoszenia do 24.03

artystycznapodrozhestii.pl

Rys. Vera King. Materiały prasowe Kwiaciarni Grafiki

SZTUKA I ŻYCIE

MASZ GRZECH!

Czy istnieje poważniejsza groźba niż „jesteś u pani”? Z całą pewnością „masz grzech!” – przerażająca klątwa, która pobrzmiewa w naszych głowach już od najwcześniejszych lat życia. Grzech – np. dłubanie w nosie – jest brzydki i zdrożny, i nie powinien mieć miejsca. Lęk przed grzechem staje się wewnętrznym strażnikiem moralności, chroniącym nas przed wydumanym ogniem piekielnym i straszną karą z najczarniejszych wyobrażeń. W ramach wystawy Masz grzech Vera King – graficzka na co dzień grzesząca pracą w korporacji – odprawia egzorcyzmy za pomocą sitodruków przedstawiających jej przemyślenia na temat pruderyjności, cnotliwości i świętych morałów.

17.03 — 19.04

Warszawa, Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8

kwiaciarniagrafiki.pl

Maria Loboda: The world is a spiritual vessel and cannot be controlled, 2016. Dzięki uprzejmości artystki i Maisterravalbuena, Madryt.

Fot. Friederike Seifert

sztuka i życie

ZAMIESZANIE W KRÓLESTWIE NIEBIESKIM

Havoc in Heavenly Kingdom to wystawa urodzonej w Krakowie, a na co dzień mieszkającej w Berlinie i Londynie artystki Marii Lobody. W instalacjach prezentowanych w ramach ekspozycji w Kunsthalle Basel mistycyzm, folklor, ezoteryka i magia mieszają się z nauką i racjonalnością. Niezwykle atrakcyjne wizualnie prace Lobody są często wielopiętrowymi zagadkami – rebusami łączącymi z pozoru wykluczające się zagadnienia i zacierającymi granice pomiędzy prawdą i fałszem.

do 14.05

Bazylea, Kunsthalle

kunsthallebasel.ch

SZTUKA I ŻYCIE

GRANIT

Granit to wystawa kultowego zespołu Nagrobki, tworzonego przez artystów wizualnych i muzyków Macieja Salamona i Adama Witkowskiego. Ekspozycja, na którą składają się prace wideo, rzeźby, instalacje, rysunki, okładki płyt i obiekty, poświęcona jest przede wszystkim wizualnemu aspektowi twórczości Nagrobków – tanatyczno--funeralnemu dizajnowi, współczesnemu vanitas oraz ich obsesji na punkcie symboli związanych ze śmiercią. Czarny humor i dadaistyczna, niskobudżetowa strategia DIY miesza się tu z refleksją egzystencjalną i rozważaniami na temat kruchości i przygodności losu. „Myślę, że wszystko jest tu mówione bez ironii, tylko prostota użytych słów decyduje o ironicznym wrażeniu. Unikanie tematu śmierci jest ironią losu i cechą współczesnej zachodniej kultury” – tłumaczy Adam Witkowski.

21.04 — 10.06

Bytom, CSW Kronika, Rynek 26

kronika.org.pl

Adam i Ania Witkowscy: 2nd Moon Syndrome, Sopot, 2013. Fot. Ania Witkowska

KSIĄŻKI

SPOŁECZEŃSTWO BEZ MIĘSA

„Skłonność do jedzenia mięsa nie jest żadną naturalną predylekcją czy zapisaną w genach potrzebą, ale konsekwencją rozwoju ekonomicznego i rozwoju kapitalizmu” – tak Jarosław Urbański przedstawia główną tezę swojej nowej książki Społeczeństwo bez mięsa. Socjologiczne i ekonomiczne uwarunkowania wegetarianizmu. Autor – socjolog i działacz związany ze środowiskiem poznańskiego Rozbratu – pokazuje, jak sposoby zdobywania jedzenia i modele diety są powiązane ze strukturą i nierównościami społecznymi, organizacją polityczną, kulturą i ideologią, oraz jak silnie są splecione z narastaniem sprzeczności klasowych. W tej perspektywie (nie)jedzenie mięsa przestaje być jedynie, jak zauważa dr Andrzej W. Nowak, „wyborem estetyczno-tożsamościowym” – staje się „subwersywną strategią, która stawia wyzwanie podstawowym mechanizmom kapitalistycznej eksploatacji”.

spoleczenstwobezmiesa.pl

KSIĄŻKI

PRAWDA JEST KONKRETNA

Jaka jest rola sztuki w różnych społecznych i politycznych konfliktach? Czy może być narzędziem kształtowania świata, a nie tylko jego odbiciem? Hasło „Prawda jest konkretna”, które widniało nad biurkiem Bertolta Brechta w czasach jego duńskiego wygnania, przypomina nam, żeby w czasach ekstremalnych politycznych turbulencji nie zapominać o otaczającej nas rzeczywistości. Zbiór tekstów Prawda jest konkretna to podsumowanie obozu-maratonu, który pod tą samą nazwą odbył się we wrześniu 2012 roku w ramach festiwalu steirischer herbst w Grazu. Dziewięćdziesiąt dziewięć haseł, napisanych przez praktyków z całego świata, przedstawia różnorodne taktyki i strategie wychodzące od hipotezy o konkretności prawdy. Autorzy szkicują mapę współczesnego artystycznego aktywizmu i sztuki zaangażowanej, zarysowując jednocześnie filozoficzne podstawy zmagań o lepszy świat.

sklep.beczmiana.pl

KSIĄŻKI

ZARZĄDZANIE

W PŁYNNEJ NOWOCZESNOŚCI

Zarządzanie było jedną z sił napędowych ubiegłego wieku – jego idea i język wręcz skolonizowały większość instytucji, obszarów ludzkiej działalności i dziedzin życia. Jedne z nich zarządzanie wspierało, inne niszczyło, ale niewiele jest we współczesnym społeczeństwie sfer, na które nie miało żadnego wpływu. Jakie znaczenie ma zarządzanie dzisiaj – w naszych niewesołych czasach, które charakteryzuje narastające poczucie braku bezpieczeństwa i nadziei? Czy zarządzanie ma jeszcze do odegrania jakąś rolę – teraz i w przyszłości? Czym może się stać i komu powinno służyć, gdy już minie czas interregnum i gdy zacznie się wyłaniać nowy, miejmy nadzieję bardziej ludzki system? To kilka spośród kwestii omawianych w nowej, bardzo aktualnej książce Zarządzanie w płynnej nowoczesności, będącej zapisem rozmowy Zygmunta Baumana, jednego z największych myślicieli naszych czasów, architektki i wykładowczyni studiów miejskich Ireny Bauman oraz dwojga badaczy zajmujących się organizacją i zarządzaniem, Jerzego Kociatkiewicza i Moniki Kostery.

sklep.beczmiana.pl

FOTO I WIDEO

GŁOWA, SKÓRA, TWARZ

Zestawienie dorobku wybitnej dokumentalistki Zofii Rydet z konceptualnymi, kreacyjnymi pracami Anety Grzeszykowskiej wydaje się wyborem nieoczywistym. Obie artystki „spotkały się” jednak już dekadę temu w bytomskiej Kronice, gdzie ich twórczość połączył wątek obsesyjnej rejestracji codzienności. Tym razem punktem wyjścia dla ich wspólnej wystawy zatytułowanej Głowa, skóra, twarz stała się refleksja nad wizerunkiem kobiety – kluczowa dla praktyki Grzeszykowskiej, w przypadku autorki Zapisu socjologicznego rzadko jednak podejmowana. Wydobycie wątku feministycznego, dotychczas praktycznie nieobecnego w dyskursie krytycznym o Rydet, na pewno stanie się ciekawym tropem dla dalszych badań nad jej archiwum. Szczególnie w kontekście pokazywanych w Rastrze prac, gdzie mniej znane obiekty fotograficzne z cyklu Przemiany czy portrety kobiet z serii Czas przemijania dialogować będą z najnowszymi dziełami Grzeszykowskiej. (ED)

1.04 — 20.05

Warszawa, Raster, ul. Wspólna 63

rastergallery.com

Aneta Grzeszykowska: Skin Head #6, 2016, skóra, wypełnienie, ca. 39 × 22,5 × 17 cm. Dzięki uprzejmości galerii Raster

FOTO I WIDEO

KRÓTKA FALA

Short Waves to festiwal filmów krótkometrażowych – „sieć filmowych wydarzeń rozproszonych w przestrzeni miejskiej” – odbywający się w poznańskich kinach studyjnych, klubach, centrach kultury i… mieszkaniach. Hasło przewodnie tegorocznej edycji, „beyond borders” („ponad granicami”), odnosi się do procesu zacierania się granic pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki oraz odbiorcami, użytkownikami i twórcami kultury, a także do umowności granic geograficznych w kontekście zjawisk takich jak „kryzys migracyjny”, globalizacja ekonomii czy internet. Program podzielony jest na sekcje tematyczne – m.in. eksperymentalną unxpctd.mov, New Queer Visions czy kino niemieckie – oraz bloki dedykowane różnym grupom wiekowym.

21—26.03

Poznań

shortwaves.pl

FOTO I WIDEO

WYBÓR BRONI

Tytuł wystawyAparat to moja broń to cytat z pierwszej i najważniejszej książki amerykańskiego dokumentalisty Gordona Parksa, wspomnień A Choice of Weapons („Wybór broni”), a zarazem jego życiowe motto – fotografowanie było bowiem dla Parksa formą walki o równouprawnienie. „Uczyniłem ze swojego aparatu fotograficznego narzędzie świadomości społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiadał, że muszę mieć wystarczające zrozumienie, co jest dobre, a co złe, inaczej aparat stałby się w końcu moim wrogiem” – pisał. Jakim był fotoreporterem? Jak szukał tematów? W jaki sposób fotografował ludzi i jak traktował swoich bohaterów? Odpowiedzi na te pytania szukajcie na przygotowanej przez Joannę Kinowską wystawie, w ramach której zaprezentowany zostanie wybór osiemdziesięciu fotografii Gordona Parksa.

27.03 — 7.05

Warszawa, Zachęta, pl. Małachowskiego 3

zacheta.art.pl

Gordon Parks: Amerykański gotyk, Waszyngton, 1942. Dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation

FOTO I WIDEO

NOWY KONIEC

Stracone terytoria – zbiór kilku tysięcy zdjęć wykonanych przez fotografów z kolektywu Sputnik na terenach byłych republik Związku Radzieckiego – to konceptualny „model do składania”, prezentowany w różnych konfiguracjach w postaci wystaw, wykładów i książek. Jego najnowsza odsłona to przygotowana przez Sebastiana Cichockiego ekspozycja Stracone terytoria. Nowy koniec. Wybrane zdjęcia zostały podzielone na trzy kategorie: pejzaż (zmodyfikowany przez przemysł), ruiny (ślady działalności człowieka) i przedmioty (materiał dowodowy będący pozostałością po mniej lub bardziej niezrozumiałych z perspektywy przyszłości aktywnościach ludzkich). „Fotografie wybrane na wystawę Nowy koniec posłużyły do sformułowania narracji o jednoznacznie ostrzegawczym i ekologiczno-politycznym tonie. Przyjęta tu futurologiczna perspektywa zakłada wprowadzenie «czasu geologicznego» (opisującego procesy skałotwórcze), a więc porzucenie czasu mierzonego życiem pojedynczego człowieka. To ćwiczenie z wyobraźni – spojrzenie na archiwum fotograficzne, jakie mogłoby istnieć w przyszłości, za kilkaset, a może nawet kilka tysięcy lat” – tłumaczy Cichocki.

3.03 — 20.04

Białystok, Arsenał, ul. Mickiewicza 2

galeria-arsenal.pl

Sputnik Photos:

Stracone terytoria. Nowy koniec.

Materiały prasowe galerii Arsenał

Sheng-Wen Lo: Nanjing Underwater World, Chiny, 2015, z serii White Bear. © Sheng-Wen Lo

FOTO I WIDEO

DRYFY

Dopóki Wyspy Brytyjskie nie weszły jeszcze w pełni w brexitowy dryf, warto wybrać się do Derby. Już po raz ósmy otwiera się tam FORMAT, jeden z najciekawszych festiwali fotograficznych w Europie. Jego tegoroczna odsłona pod hasłem „Habitat” porusza kwestie związane z życiem w antropocenie – epoce geologicznej zdominowanej przez człowieka. Obok wystawy głównej Ahead Still Lies Our Future, poświęconej spekulacjom na temat przyszłości, istotną częścią programu będzie prezentacja ponad pięćdziesięciu projektów wyłonionych na drodze tematycznego open call. Wśród nich znajdziemy polski akcent – Dominika Gęsicka, jedna z laureatek sekcji Show Off Miesiąca Fotografii w Krakowie, pokaże swój cykl This Is Not Real Life, w ramach którego portretuje