Wydawca: Insignis Media Kategoria: Literatura faktu, reportaże, biografie Język: polski

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 20000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 599 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Moje Lata w Top Gear - Jeremy Clarkson

Jeremy Clarkson – o samochodach i o życiu. Celnie. Błyskotliwie. 

I oczywiście – aż do bólu dowcipnie!

Top Gear. Kiedyś najzwyklejszy program telewizyjny poświęcony motoryzacji, nieco później kolorowy magazyn, a dziś… Dziś marka Top Gear to imperium motoryzacyjnego szaleństwa, skrajnego przepychu i zbytku; to królestwo adrenaliny, nad którym nigdy nie zachodzi słońce! To najbardziej zwariowany, obrazoburczy i inspirujący samochodowy show, gromadzący przed ekranami telewizorów na całym globie setki milionów widzów! To wreszcie Top Gear Live – porywające, pełne rozmachu stadionowe widowisko, z którym Jeremy Clarkson wraz z przyjaciółmi pięć lat temu wyruszył po raz pierwszy na podbój świata, zdobywając przyczółki w jego najodleglejszych zakątkach, a ostatnio także i w Polsce.

Jeremy Clarkson, budując potęgę Top Gear, nie tylko rozbijał się najszybszymi i najpiękniejszymi samochodami, jakie kiedykolwiek stworzono… Nie tylko wysadzał w powietrze motoryzacyjne ohydztwa i wcale nie poprzestawał na ślizganiu się bokiem przed obiektywami kamer…Jeremy także – a może przede wszystkim – pisał. A Moje Lata w Top Gear to książka, w której po raz pierwszy zebrał owoce swojej pracy z tego okresu. To zbiór aż 112 prowokujących i pełnych zwariowanego humoru tekstów mistrza ostrego pióra. To wybór znakomitych felietonów, które dadzą Wam do myślenia i rozśmieszą kaskadami rozbrajających metafor. 

Opinie o ebooku Moje Lata w Top Gear - Jeremy Clarkson

Cytaty z ebooka Moje Lata w Top Gear - Jeremy Clarkson

Korzystanie z samochodów jest nieodpowiedzialne. Są szkodliwe dla środowiska, niebezpieczne i hałaśliwe. I głupie jak seks bez zabezpieczenia, ale kto tak naprawdę lubi prezerwatywy? Właśnie dlatego ponad sześć milionów widzów regularnie ogląda Top Gear na kanale BBC2. Z tego samego powodu wydawane jest sto trzydzieści rozmaitych periodyków poświęconych samochodom, a ani jeden poświęcony pralkom.
Winą za ten stan rzeczy obarczam miniaturyzację. Mądrzy ludzie przestali wynajdywać nowe rzeczy i zajęli się robieniem tego, co już mamy, tylko w pomniejszonym wydaniu. W latach siedemdziesiątych mój zestaw hi-fi był wielkim pudłem wykonanym z drewna tekowego, z ramieniem gramofonu przypominającym żurawia portowego w dokach Tyneside. Tymczasem dziś do naciskania przycisków potrzebna jest pęseta, a do odczytania informacji na wyświetlaczu – teleskop z obserwatorium Jodrell Bank. Kolejna taka rzecz to aparaty fotograficzne.

Fragment ebooka Moje Lata w Top Gear - Jeremy Clarkson

Jeremy Clarkson

Moje lata w Top Gear

przełożył

Michał Strąkow

Tytuł oryginałuThe Top Gear Years

Michael Joseph First published 2012 Published by the Penguin Group Penguin Books Ltd, 80 Strand, London wc2r orl, England www.penguin.com

Copyright © Jeremy Clarkson, 2012 All rights reserved. The moral law of the author has been asserted

Przekład Michał Strąkow

Redaktor prowadzący Tomasz Brzozowski

Redakcja i korekta Maria Brzozowska/textoria.pl, Dominika Pycińska, Lidia Kowalczyk

Opracowanie notek o osobach Dominika Pycińska

Skład i konwersja Tomasz Brzozowski

Copyright © for this edition Insignis Media, Kraków 2013 Wszelkie prawa zastrzeżone

ISBN: 978-83-63944-21-6

Insignis Media ul. Szlak 77/228–229, 31-153 Kraków telefon / fax +48 (12) 636 01 90biuro@insignis.pl,

Felietony z niniejszej książki ukazywały się w brytyjskiej edycji magazynu „Top Gear” w latach 1993–2011.

Być może pewnego dnia napiszę autobiografię. Ale to jeszcze nie ona. Ta książka to zbiór felietonów, które napisałem od czasu, gdy zaproszono mnie do telewizji, gdzie spędzam życie na robieniu zabawnych min i nieco za szybkim pokonywaniu zakrętów.

Niektóre z tych felietonów powstały wiele lat temu i odzwierciedlają moje ówczesne poglądy. Możliwe, że dziś uważam inaczej, ponieważ jestem starszy i mądrzejszy. Jeśli więc nie zgadzacie się z czymś, co kiedyś napisałem, nie przejmujcie się. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że sam się ze sobą nie zgadzam.

Jeremy Clarkson, 2012

Statystyki

Są statystyki, które sprawiają, że ze zdziwienia unosicie brwi. Na przykład: wybuch wulkanu Krakatau był słyszalny na oddalonych o dwadzieścia jeden tysięcy kilometrów Wyspach Falklandzkich. Żeby pokonać dystans równy długości swojego kadłuba, nowoczesny niszczyciel Royal Navy zużywa tonę paliwa. A teraz najbardziej zadziwiająca ze wszystkich statystyk: w ciągu stu lat samochody zabiły więcej ludzi, niż zginęło w którejkolwiek ze stoczonych w historii świata bitew.

Korzystanie z samochodów jest nieodpowiedzialne. Są szkodliwe dla środowiska, niebezpieczne i hałaśliwe. I głupie jak seks bez zabezpieczenia, ale kto tak naprawdę lubi prezerwatywy? Właśnie dlatego ponad sześć milionów widzów regularnie ogląda Top Gear na kanale BBC2. Z tego samego powodu wydawane jest sto trzydzieści rozmaitych periodyków poświęconych samochodom, a ani jeden poświęcony pralkom.

W naszym kraju posiadanie uprawnień do jazdy jest uważane za naturalne prawo, nie za przywilej. A kiedy mamy już nasz różowy świstek, kolejnym naturalnym prawem staje się posiadanie samochodu. To dlatego po naszych ulicach poruszają się dwadzieścia dwa miliony maszyn, które zabijają drzewa, ludzi oraz wszystko, po czym lub obok czego zdarzy im się przejechać.

Z wyjątkiem ludzi, którzy wczoraj w nocy podróżowali drogą A1, a także posiadaczy starego Nissana Micry, wszyscy zmotoryzowani przejawiają wobec czterech kółek jakąś formę zainteresowania. Może niekoniecznie obchodzą ich zasady działania samochodu, ale z pewnością ciekawi ich, ile kosztuje jego utrzymanie, jaką osiąga prędkość maksymalną, gdzie znajduje się najbliższy salon, w którym można go kupić, jak przeszkodzić tym, którzy chcieliby go ukraść, jak znaleźć tanie ubezpieczenie i, co najważniejsze, czy da się na niego podrywać panienki.

Chcemy, by magazyn „Top Gear” odpowiadał na wszystkie te pytania (choć raczej nie będziemy w stanie ci pomóc, jeśli jesteś pryszczatym siedemnastolatkiem i pragniesz poderwać Sharon Stone).

Chcemy, by naszym czytelnikiem stał się gość w anoraku i popielatym obuwiu, trochę zmartwiony ceną kła zderzaka do jego Austina Maxi; chcielibyśmy dotrzeć do staruszka z medalami i podkręconymi wąsami, który wciąż jeździ swoim wysłużonym Alvisem. Nie zapomnimy również o ludziach w kombinezonach roboczych, którzy potrafią wyrecytować z pamięci numery seryjne podwozi, tak jak ja potrafię cytować stare skecze Monty Pythona. Znajdziemy coś dla bywalca wyścigów, dla młodzieńca z trądzikiem śliniącego się na widok zdjęć Lamborghini, dla zatroskanego ojca planującego kupić swojej osiemnastoletniej córce używanego Austina Metro, a także dla rozpieszczonego dzieciaka z bogatego domu, który nie może się zdecydować, czy jego kolejnym samochodem powinna być Delta Integrale czy raczej Cosworth. Zdecydowanie Cosworth, skoro już o tym mowa.

Postaramy się być zabawni, co dla Quentina* może okazać się trudne; spróbujemy też być poważni, co z kolei będzie kompletnie niewykonalne dla mnie.

I właśnie dlatego niniejsza kolumna tylko w niewielkim stopniu dotyczyć będzie samochodów, za to w znacznej mierze poświęcę ją zgubnym skutkom socjalizmu, paleniu papierosów i jego zaletom, a także krykietowi i wyjaśnieniom, dlaczego jest tak nudny. Czy kiedy oglądaliście mnie w telewizji, nie wydawało się wam czasem, że jestem zadufany w sobie i nie znoszę sprzeciwu? W takim razie najlepsze dopiero przed wami.

Oczywiście, raz na jakiś czas znajdą się tu nawiązania do maszyn, w których szalałem po waszym salonie, ale będą one krótkie, rzeczowe i pozbawione technicznego żargonu. Z dwóch powodów. Po pierwsze, w gruncie rzeczy nie mam bladego pojęcia o silnikach. Po drugie, wy również go nie macie.

Chcecie posmakować tego, co was czeka? Otóż dziś rano wybrałem się 330-konnym Citroënem ZX Rallye-raid na przejażdżkę po terenowym torze wyścigowym. Przypominało to jazdę na wierzgającym mustangu wewnątrz suszarki bębnowej, a pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa przyprawiały mnie o ból jąder. Po trzech kilometrach zacząłem myśleć o ludziach, którzy na pełnym gazie jeżdżą takimi samochodami po Saharze.

I doszedłem do wniosku, że to prawdopodobnie jedyni ludzie na świecie, którzy są na tyle niemądrzy, by czytać moje felietony.

Jeśli zaś chodzi o was, to na waszym miejscu poczytałbym rubrykę Quentina. Jest ode mnie znacznie przystojniejszy i używa takich słów jak „kondemnujący” i „emetyczny”, co oznacza, że jest również znacznie mądrzejszy.

październik 1993

* Quentin Willson (ur. 1957) – brytyjski dziennikarz i ekspert motoryzacyjny; w latach 1991–2001 jeden z prezenterów Top Gear. (Wszystkie przypisy pochodzą od tłumacza lub redakcji. Krótkie informacje o osobach pojawiających się w felietonach Autora znajdują się w rozdziale "Notki o osobach".)

Norfolk

W poprzednim życiu spędziłem kilka lat, sprzedając Misie Paddingtony sklepom z zabawkami i upominkami w całej Wielkiej Brytanii. Kariera komiwojażera niezbyt mi odpowiadała – bo musiałem nosić garnitur – ale dzięki niej zdobyłem gruntowną wiedzę na temat brytyjskich dróg, zarówno tych głównych, jak i peryferyjnych.

Wiem, jak dostać się z Cropredy do Burghwallis oraz z London Apprentice do Marchington Woodlands. Wiem, gdzie można zaparkować w Basingstoke i wiem też, że w Oksfordzie zaparkować się nie da. W mojej pamięci nie ma jednak śladu wspomnień z Norfolk. Wiem, że musiałem tam bywać, bo wyraźnie przypominam sobie sklepy, które odwiedzałem w… yyy… pewnym mieście położonym w tym płaskim i bezbarwnym hrabstwie. Zupełnie jednak nie potrafię przypomnieć sobie jego nazwy.

Niedawno musiałem dojechać na ślub, który odbywał się w pewnym niewielkim miasteczku w Norfolk. Nie leży ono w pobliżu żadnego miejsca, o którym kiedykolwiek zdarzyło się wam słyszeć. W okolicy nie ma też żadnej autostrady, a gdyby przypadkiem zabrakło wam tam paliwa, niech Bóg ma was w swojej opiece.

Mój Cosworth przez pięćdziesiąt kilometrów jechał na samych oparach, zanim wreszcie natknąłem się na coś, co czterdzieści lat temu mogłoby uchodzić za stację benzynową. Obsłużył mnie tam pewien mężczyzna, który mówiąc o benzynie bezołowiowej, użył określenia „to nowomodne coś”, a kiedy podałem mu kartę kredytową, sprawiał wrażenie, jakbym wręczył mu kawałek mirry. Niemniej jednak powlókł się chwiejnym krokiem z powrotem do swojej szopy, gdzie włożył kartę do kasy, dając tym samym dowód, że do Norfolk nie zawitał jeszcze XX wiek.

Co mnie nie zaskakuje, ponieważ dotarcie tam graniczy z niemożliwością. Jadąc z Londynu, musicie najpierw przejechać przez Hornsey i Tottenham, a następnie wjechać na autostradę M11, która początkowo biegnie we właściwym kierunku, ale później – być może nie bez powodu – zbacza w stronę Cambridge. Jeśli zaś wyruszacie z jakiegokolwiek innego punktu na mapie, potrzebny wam będzie Land Rover Camel Trophy.

Kiedy już dotrzecie na miejsce i w hotelowym lobby będziecie czekać, aż jeden z miejscowych z czyściciela okien, ginekologa i herolda miejskiego na chwilę przeistoczy się w recepcjonistę, możecie sięgnąć po egzemplarz „Życia w Norfolk”. To najcieńszy magazyn na świecie.

Tamtego wieczoru, siedząc w barze, napomknęliśmy, że byliśmy na ślubie w Thorndon. Wszyscy wokół umilkli. Strzałka do gry w rzutki uderzyła o sufit, a mężczyzna za barem wypuścił szklankę z rąk.

– Nikt – odezwał się po chwili – nie był w Thorndon od czasu, gdy przed czterdziestu laty strawił je pożar.

Następnie oddalił się, mamrocząc coś o „owdowiałej kobiecie”.

Przejazd przez Norfolk może być jednak całkiem zabawny. Przywykłem już, że ludzie, których mijam, wytykają mnie palcem. Większość krzyczy wówczas: „O, spójrzcie, to Cosworth!”; w Norfolk wołają: „Hej, spójrzcie, to samochód!”.

W każdym innym miejscu ludzie chcą wiedzieć, jak szybki jest mój samochód, tymczasem w Norfolk pytano mnie, jak sprawdza się w orce. Miejscowych zafascynował też spojler, ponieważ założyli, że to rodzaj urządzenia do opryskiwania pól.

Jestem pewien, że ten stan ma coś wspólnego z uprawianiem magii. Władze powinny przestać promować rozlewiska Norfolk jako atrakcję turystyczną i zacząć ostrzegać odwiedzających, że „tu są wiedźmy”*.

Rząd wydaje miliony na uświadamianie nam, jak głupie jest palenie, ale nie wydał dotąd ani pensa, by przestrzec nas przed wyjazdami do Norfolk – chyba że jest się wielbicielem orgii i uboju rytualnego.

Następnym razem, gdy jacyś znajomi będą brać ślub w Norfolk, wyślę im telegram. Który i tak do nich nie dotrze, bo w Norfolk nie słyszeli jeszcze o telefonach. Ani o papierze. Ani o atramencie.

grudzień 1993

* Nawiązanie do stosowanego w starożytnej i średniowiecznej kartografii określenia Hic sunt leones („Tu są lwy”), którym oznaczano na mapach tereny niebezpieczne i słabo zbadane.

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Rozdział dostępny w wersji pełnej

Notki o osobach

A

Abrahams, David (ur. 1944 lub 1954) – brytyjski biznesmen, deweloper; zamieszany w aferę związaną z nielegalnymi wpłatami na fundusz Partii Pracy.

Alderton, John (ur. 1940) – brytyjski aktor, najbardziej znany z roli w serialu z lat osiemdziesiątych Upstairs, Downstairs.

Ali G – raper; postać fikcyjna stworzona przez brytyjskiego komika Sachę Barona Cohena.

Askwith, Robin (ur. 1950) – brytyjski aktor filmowy.

Ayres, Pam (ur. 1947) – angielska poetka, autorka wierszy humorystycznych.

B

Babbage, Charles (1791–1871) – angielski matematyk, astronom i mechanik; konstruktor maszyn liczących.

Bangle, Chris (ur. 1956) – projektant samochodowy, współpracował m.in. z BMW.

Barker, Linda (ur. 1961) – brytyjska projektantka wnętrz i prezenterka telewizyjna.

Barrowman, John (ur. 1967) – szkocki (posiadający również obywatelstwo amerykańskie) tancerz, aktor, piosenkarz oraz pisarz.

Barrymore, Michael (właśc. Micael Ciaran Parker, ur. 1952) – angielski komik i prezenter telewizyjny; u szczytu popularności popadł w problemy alkoholowe i publicznie przyznał się orientacji homoseksualnej.

Bay, Michael (ur. 1965) – amerykański reżyser i producent filmowy.

Beeching, Richard (1913–1985) – prezes British Rail, twórca reformy, w ramach której w latach sześdziesiątych zlikwidowano wiele linii oraz połączeń kolejowych.

Berry, Chuck (ur. 1926) – amerykański gitarzysta, piosenkarz; jeden z pionierów rock and rolla.

Berry, Steve (ur. 1955) – amerykański pisarz, prawnik z wykształcenia.

Blair, Linda (ur. 1959) – amerykańska aktorka; najbardziej znana z roli w filmie Egzorcysta.

Blessed, Brian (ur. 1936) – brytyjski aktor i podróżnik o wielkiej posturze i charakterystycznym tubalnym głosie.

Boleyn, Anne (ok. 1501–1536) – druga żona króla Henryka VIII Tudora, w 1533 roku koronowana na królową Anglii i Irlandii, ścięta na rozkaz swojego męża.

Bonham, John (1948–1980) – angielski muzyk, członek grupy Led Zeppelin.

Briatore, Flavio (ur. 1950) – włoski przedsiębiorca i były dyrektor zespołów Benetton i Renault w Formule 1.

Bruce, Fiona (ur. 1964) – brytyjska dziennikarka i prezenterka telewizyjna.

Brunel, Isambard Kingdom (1806–1859) – brytyjski inżynier i wynalazca.

Byers, Stephen (ur. 1953) – brytyjski polityk, m.in. minister transportu w latach 2001–2002, z której to funkcji ustąpił pod silnymi naciskami.

C

Cartland, Barbara (1901–2000) – brytyjska powieściopisarka, autorka romansów (w sumie ponad siedmiuset tytułów); znana z zamiłowania do różowego koloru.

Christie, Linford (ur. 1960) – urodzony na Jamajce brytyjski sprinter.

Cooper, Jilly (ur. 1937) – angielska powieściopisarka.

Cowell, Simon (ur. 1959) – brytyjski producent muzyczny i telewizyjny oraz przedsiębiorca; znany jako kontrowersyjny juror programu X Factor.

Curtis, Richard (ur. 1956) – brytyjski scenarzysta, producent i reżyser filmowy.

D

Daley, Arthur – jeden z bohaterów brytyjskiej komedii kryminalnej Minder, zawodowy przestępca i miłośnik Jaguarów.

Davidson, Jim (ur. 1953) – angielski komik, znany z niepoprawnych politycznie dowcipów.

Day, Robin (1923–2000) – brytyjski dziennikarz i komentator.

Dibnah, Fred (1938–2004) – robotnik wykonujący prace na wysokościach, odkryty przez telewizję BBC, znany później z programów telewizyjnych o brytyjskim przemyśle.

Diesel, Vin (ur. 1967) – amerykański aktor, producent, reżyser i scenarzysta filmowy.

E

Ecclestone, Bernard Charles „Bernie” (ur. 1930) – prezes i dyrektor generalny Formuły 1.

Evans, Chris (ur. 1966) – brytyjski prezenter radiowy i telewizyjny.

F

Ferrari, Nick (ur. 1960) – prezenter radiowy, gospodarz porannego niedzielnego programu w rozgłośni LBC.

Fogarty, Carl (ur. 1965) – brytyjski motocyklista.

ffrench-Constant, Anthony – brytyjski dziennikarz motoryzacyjny i copywriter.

G

Goffey, Chris (ur. 1945) – brytyjski dziennikarz, były prezenter w programie Top Gear.

Goldsmith, Harvey (ur. 1946) – znany organizator wydarzeń artystycznych, m.in. koncertów rockowych oraz charytatywnych.

Goody, Jade (1981–2009) – wzbudzająca wiele kontrowersji i znana z popełniania gaf uczestniczka brytyjskiej wersji programu Big Brother. Zmarła na raka szyjki macicy, jej walkę z chorobą śledziły media na całym świecie.

Grossman, Loyd (ur. 1950) – prezenter telewizyjny, kucharz, muzyk; jego nazwiskiem sygnowane są gotowe sosy do potraw.

Gummidge, Worzel – stworzona przez pisarkę Barbarę Euphan Todd fikcyjna postać (strach na wróble); bohater m.in. brytyjskiego serialu dla dzieci.

H

Hamilton, Christine (ur. 1949) i Neil (ur. 1949) – Neil, brytyjski polityk, oraz Christine, jego żona, znana z obrony męża przed zarzutami korupcji.

Hardy, Thomas (1840–1928) – angielski pisarz i poeta.

Heath, Ted (właśc. Edward, 1916–2005) – premier Wielkiej Brytanii w latach 1970–1974; za jego rządów miały miejsce dwa duże strajki górników, które spowodowały ograniczenia w dostawach prądu.

Hideki Tōjō (1884–1948) – premier Japonii podczas II wojny światowej, uznany za zbrodniarza wojennego.

Hislop, Ian (ur. 1960) – brytyjski dziennikarz, pisarz, satyryk, aktor komediowy.

Hogg, Jefferson Davis „Boss” – postać fikcyjna, czarny charakter z serialu The Dukes of Hazzard.

Hornby, Nick (1957) – angielski powieściopisarz i eseista.

I

Idi Amin (1925–2003) – dyktator, prezydent Ugandy w latach 1971–1979.

K

Knapp, Jimmy (1940–2001) – długoletni lider związku zawodowego pracowników brytyjskich kolei.

L

Linley, David (David Armstrong-Jones, wicehrabia Linley, ur. 1961) – brytyjski arystokrata, siostrzeniec królowej Elżbiety II.

Littlejohn, Richard (ur. 1954) – kontrowersyjny felietonista „Daily Mail”, znany z konserwatywnych poglądów i niechęci do lewicy, homoseksualistów i imigrantów.

Lonsdale, Michael (ur. 1931) – francuski aktor teatralny i filmowy pochodzenia brytyjskiego.

M

Mandelson, Peter (ur. 1953) – brytyjski polityk, członek Partii Pracy; znalazł się w zestawieniu najbardziej wpływowych homoseksualnych polityków brytyjskich.

Mayall, Rik (ur. 1958) – brytyjski aktor komediowy i pisarz.

Mayo, Simon (ur. 1958) – brytyjski prezenter radiowy.

McCall, Davina (ur. 1967) – brytyjska prezenterka telewizyjna; najbardziej znana jako prowadząca program Big Brother.

McCarthy, John (ur. 1956) – brytyjski dziennikarz i pisarz; ponad pięć lat pozostawał więźniem islamskich terrorystów w Libanie.

McIntyre, Michael (ur. 1976) – brytyjski komik stand-up.

Mears, Ray (właśc. Raymon Paul, ur. 1964 ) – brytyjski instruktor sztuki przetrwania, autor książek i programów telewizyjnych.

Mellonfarm (właśc. Melloncamp), John Cougar (ur. 1951) – amerykański piosenkarz i gitarzysta; Mellonfarm to aluzja do jego zaangażowania w działalność fundacji Farm Aid, która dofinansowuje niewielkie rodzinne gospodarstwa rolne, zagrożone utratą ziemi na rzecz wielkich koncernów rolnych.

Middlehurst, Andy (ur. 1963) – były brytyjski kierowca wyścigowy, obecnie dealer Nissana, zajmujący się również profesjonalnym tuningiem pojazdów tej marki.

More, Kenneth (1914–1982) – angielski aktor filmowy i telewizyjny.

Morecambe, Eric (właśc. John Eric Bartholomew, 1926–1984) – brytyjski artysta komediowy, członek nagradzanego duetu, który tworzył wraz z Ernie Wise’em.

Morgan, Piers (ur. 1965) – brytyjski dziennikarz i prezenter telewizyjny, występował jako juror programów talent show; znany jest jego wieloletni konflikt z Clarksonem.

Moyles, Chris (ur. 1974) – brytyjski prezenter radiowy, do 2012 roku gospodarz programu Chris Moyles Show.

Mugabe, Robert (ur. 1924) – polityk, prezydent Zimbabwe od 1987 roku; oskarżany m.in. o łamanie praw człowieka.

Murray, Gordon (ur. 1946) – projektant samochodowy, m.in. McLarena F1 oraz samochodów Formuły 1.

N

Needell, Tiff (ur. 1951) – brytyjski kierowca wyścigowy, prezenter telewizyjny, współprowadzący programy Top Gear oraz Fifth Gear.

Norton, Graham (ur. 1963) – irlandzki aktor, komik i prezenter telewizyjny; niekryjący się z orientacją homoseksualną.

O

O’Rourke, P.J. (właśc. Patrick Jake, ur. 1947) – amerykański pisarz, satyryk.

Oddie, Bill (ur. 1941) – angielski aktor, komik i muzyk, przyrodnik oraz działacz na rzecz ochrony środowiska.

P

Palmer-Tomkinson, Tara (ur. 1971) – angielska modelka, prezenterka i felietonistka pism kobiecych.

Parker Bowles, Emma (ur. 1974) – była modelka, korespondentka m.in. magazynu „Top Gear” oraz gazety „The Sun”; siostrzenica Camilli, księżnej Kornwalii.

Philips, Leslie (ur. 1924) – brytyjski aktor komediowy o charakterystycznym, kojarzącym się z klasą wyższą akcencie.

Piëch, Ferdinand (ur. 1937) – austriacki przemysłowiec, inżynier, wnuk Ferdinanda Porsche; obecnie prezes rady nadzorczej koncernu Volkswagen.

R

Redgrave, Vanessa (ur. 1937) – aktorka brytyjska, laureatka m.in. Oscara.

Reid, Richard (ur. 1973) – Brytyjczyk, który w 2001 roku na pokładzie samolotu z Paryża do Miami usiłował zdetonować ładunek wybuchowy ukryty w bucie.

Rooney, Coleen (ur. 1986) – żona piłkarza Wayne’a Rooney’a.

Ross, Jonathan (ur. 1960) – brytyjski prezenter radiowy i telewizyjny.

S

Salo, Mika (ur. 1966) – fiński kierowca wyścigowy.

Sampras, Pete (ur. 1971) – pochodzący z Grecji amerykański tenisista, pozostawał liderem światowego rankingu przez 6 sezonów; po zakończeniu kariery wielbiciel wyścigów Formuły 1.

Scargill, Arthur (ur. 1938) – brytyjski polityk lewicowy; w latach 1982–2002 przewodniczący związku zawodowego górników.

Schofield, Philip (ur. 1962) – brytyjski prezenter telewizyjny; najbardziej znany jako współprowadzący program lifestyle’owy The Morning.

Sheene, Barry (1950–2003) – brytyjski kierowca motocyklowy; dwukrotny zdobywca tytułu mistrza świata.

Soames, Nicholas (ur. 1948) – brytyjski polityk, członek Partii Konserwatywnej.

Stewart, Jackie (ur. 1939) – legendarny brytyjski kierowca Formuły 1, trzykrotny mistrz świata.

Street-Porter, Janet (ur. 1946) – brytyjska dziennikarka; była prezes Towarzystwa Turystyki Pieszej.

Sutherland, Donald (ur. 1935) – kanadyjski aktor. Sławę przyniosły mu role w Parszywej dwnunastce oraz kinowej wersji M.A.S.H.

W

Walker, Murray (ur. 1923) – brytyjski dziennikarz i komentator wyścigów Formuły 1.

Waugh, Auberon (1939–2001) – jeden z najbardziej kontrowersyjnych dziennikarzy brytyjskich, znany z błyskotliwego, a zarazem ciętego dowcipu oraz nienawiści do polityków.

White, Marco Pierre (ur. 1961) – restaurator, kucharz; uznany za ojca chrzestnego nowoczesnego gotowania.

Winner, Michael (ur. 1935) – brytyjski reżyser i producent filmowy.

Winton, Dale (ur. 1955) – brytyjski prezenter telewizyjny, didżej.

Woollard, William (ur. 1939) – brytyjski prezenter telewizyjny; prowadził m.in. programy Top Gear (w latach 1981–1991) oraz Tommorow’s World.

Wordsworth, William (1770–1850) – pisarz angielski, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli romantyzmu w Anglii.

Wright, Steve (właśc. Stephen Richard, ur. 1954) – brytyjski prezenter radiowy, prowadzący popołudniowy program na antenie BBC Radio 2.

Y

Young, Neil (ur. 1945) – kanadyjski muzyk; gitarzysta, kompozytor i wokalista.

Young, Will (ur. 1979) – brytyjski piosenkarz i aktor; zwycięzca angielskiej edycji programu Idol w 2002 roku.