Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry "Mass Effect" zawiera opis przejścia całej gry, zarówno wątku głównego, jak i zadań pobocznych (tzw. przydziałów), a także informacje na temat eksploracji kosmosu z zaznaczeniem minerałów i innych przedmiotów, które można kolekcjonować.
Mass Effect - Xbox 360 - Zawiera dodatek Bring Down the Sky - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Informacja o grze
Mass Effect to rozbudowana produkcja z gatunku RPG z licznymi elementami gry akcji, za której przygotowanie odpowiadają pracownicy studia BioWare (twórcy popularnych i uznanych serii Baldur's Gate, Neverwinter Nights czy Star Wars: Knights of the Old Republic). Jest to zarazem pierwsza cześć trylogii gier.
Gra Mass Effect, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku RPG akcji. Tytuł wydany został w Polsce w 2007 roku i dostępny jest na platformach: X360, PC, PS3. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: polska i angielska.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 179
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=718
Oddajemy w Wasze ręce uaktualniony poradnik do gry Mass Effect. Znajdziecie w nim dokładną solucję zarówno wątku głównego, jak i zadań pobocznych (tzw. przydziałów). W tekście uwzględniono również rozwiązanie pierwszego rozszerzenia o nazwie Bring Down the Sky.
W przypadku misji, które można skończyć na parę sposobów, starałem się podać różne rozwiązania, które albo utwierdzą naszego bohatera w idealizmie, albo uczynią z niego renegata. Sporo uwagi poświęciłem również eksploracji kosmosu z zaznaczeniem minerałów i innych przedmiotów, które możemy zbierać do naszej kolekcji.
Mass Effect został tak zaplanowany, że nie da się odkryć wszystkich jego sekretów po jednokrotnym ukończeniu gry. Zachęcam więc do eksperymentowania, sprawdzania różnych postaci, prowadzenia różnych wątków miłosnych i przekonania się na własnej skórze, komu jest lepiej w życiu - idealiście czy renegatowi.
Życzymy miłej zabawy!
Nie będę sugerował gry konkretną klasą postaci, ponieważ i tak przez większość czasu podróżuje się w drużynie, więc to, czego nasz bohater nie potrafi, będzie można uzupełnić talentami towarzyszy. Najlepiej wybrać którąś z klas podstawowych, wyspecjalizowanych w konkretnej grupie umiejętności: żołnierza, adepta, bądź technika. Tylko oni mogą osiągnąć prawdziwe mistrzostwo w danej dziedzinie, klasy mieszane są bardziej wszechstronne, ale odbija się to na ograniczeniu rozwoju.
W trakcie przypisywania punktów na rozwój poszczególnych umiejętności warto pamiętać o skoncentrowaniu się na wybranych specjalizacjach zamiast rozdzielać punkty po równi. Dzięki temu dość szybko stworzymy silną postać. Ta sama zasada dotyczy pozostałych członków drużyny. Lepiej jest zrobić trzech specjalistów z różnych dziedzin niż trzech ogólnie rozwiniętych.
Dla lepszej orientacji w tematyce dostępnych klas postaci, poniżej zamieszczam listę umiejętności, które dostępne są dla każdej z nich.
Talenty
Umiejętności
Karabiny szturmowe
Fala ognia
Szkolenie szturmowe
Przypływ adrenaliny
Pancerz bojowy
Wzmocnienie tarczy
Pierwsza pomoc
Pierwsza pomoc
Zdrowie
Niewrażliwość
Pistolety
Strzelec wyborowy
Strzelby
Rzeź
Karabiny snajperskie
Zabójstwo
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Żołnierz
-
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Talenty
Umiejętności
Pancerz podstawowy
Wzmocnienie tarczy
Redukcja
Redukcja
Deszfracja
Sabotaż
Pierwsza pomoc
Pierwsza pomoc
Elektronika
Przeładowanie
Medycyna
Porażenie nerwowe
Pistolety
Strzelec wyborowy
Hakowanie
Hakowanie SI
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Inżynier
-
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Talenty
Umiejętności
Bariera
Bariera
Pancerz podstawowy
Wzmocnienie tarczy
Podniesienie
Podniesienie
Pistolety
Strzelec wyborowy
Osobliwość
Osobliwość
Zastój
Zastój
Rzut
Rzut
Odkształcenie
Odkształcenie
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Adept
-
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Talenty
Umiejętności
Redukcja
Redukcja
Deszyfracja
Sabotaż
Elektronika
Przeładowanie
Pierwsza pomoc
Pierwsza pomoc
Zdrowie
Niewrażliwość
Pistolety
Strzelec wyborowy
Karabiny snajperskie
Zabójstwo
Pancerz taktyczny
Wzmocnienie tarczy
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Szpieg
-
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Strażnik
Talenty
Umiejętności
Bariera
Bariera
Deszyfracja
Sabotaż
Elektronika
Przeładowanie
Pierwsza pomoc
Pierwsza pomoc
Podniesienie
Podniesienie
Medycyna
Porażenie nerwowe
Zastój
Zastój
Rzut
Rzut
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Strażnik
-
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Talenty
Umiejętności
Szkolenie szturmowe
Przypływ adrenaliny
Bariera
Bariera
Podniesienie
Podniesienie
Pistolety
Strzelec wyborowy
Strzelby
Rzeź
Pancerz taktyczny
Wzmocnienie tarczy
Rzut
Rzut
Odkształcenie
Odkształcenie
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
Szturmowiec
-
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
-
Jeżeli zdecydujemy się na grę adeptem - klasą o bardzo dużym potencjale, warto zabierać ze sobą na misje Ashley - świetnego żołnierza i Tali - specjalistkę w sprawach techniki. Jako żołnierz powinniście współpracować z Tali oraz Liarą - biotyczką. Z kolei jako technik korzystajcie z pomocy Ashley i Liary. W ten sposób w czasie walki będziecie mogli (bezpośrednio bądź pośrednio) posłużyć się nie tylko szerokim wachlarzem broni, lecz także skorzystać z umiejętności technicznych oraz biotyki. Dzięki temu unikniecie nieprzyjemnych niespodzianek i będziecie przygotowani praktycznie na wszystko.
Podczas eksploracji nowych miejsc warto sprawdzać wszystkie obiekty, które przykują uwagę Sheparda (zostaną zaznaczone niebieskim okręgiem). Niektóre z nich służą do odblokowania informacji w encyklopedii, co poza zdobyciem nowej wiedzy pozwala nam w łatwy sposób uzyskać nieco punktów doświadczenia. Ponadto wśród nich znajdziemy również pojemniki i schowki z różnymi przedmiotami, które mogą przydać się nam w dalszej rozgrywce.
Uwaga 1! Po zakończeniu gry możemy przystąpić ponownie do rozgrywki, grając naszą postacią na takim poziomie doświadczenia i z takim wyposażeniem, z jakim skończyliśmy Mass Effect po raz pierwszy. Tylko w ten sposób możemy uzyskać 60 poziom doświadczenia (achievement). Nie myślmy jednak, że będzie łatwo - gra dostosowuje trudność do naszego zaawansowania, więc walki staną się naprawdę wymagające.
Uwaga 2! Alternatywnym, ale i nie mniej ciekawym pomysłem jest przechodzenie gry po raz drugi postacią stworzoną zupełnie od nowa. Twórcy wprowadzili bowiem do Mass Effect dość ciekawe rozwiązanie, polegające na tym, że po przyznaniu achievementa za wielokrotne wykorzystanie danej umiejętności bądź zabicie określonej liczby wrogów z danego rodzaju broni otrzymujemy możliwość wzbogacenia tworzonej przez nas postaci o określony talent (ten, z którym związany był achievement). W ten sposób nic nie stoi na przeszkodzie, by zagrać na przykład adeptem z umiejętnością korzystania z karabinów szturmowych.
Mass Effect to nie Star Wars: Knights of the Old Republic. Tutaj nie ma możliwości stanięcia po stronie zła lub dobra. Gramy jako człowiek, a nasz cel jest ten sam, niezależnie od tego, czy jesteśmy idealistą czy renegatem. Różnica polega na tym, że idealiście zależy na innych i jest skłonny do poświęceń w imię większej sprawy. Z kolei renegat nie uznaje kompromisów, dąży do celów po trupach, nie licząc się z nikim i niczym. Nie oznacza to jednak, że jest zły.
Prowadząc rozmowy pamiętajcie, że wybór kwestii dialogowych został tak zaplanowany, by wypowiedzi charakterystyczne dla idealisty znajdowały się na górze, a kwestie renegata na dole. Zazwyczaj też jest tak, że pragnąc drążyć temat wybieramy warianty znajdujące się po lewej stronie, podczas gdy wypowiedzi zmierzające do zakończenia rozmowy są po prawej. Taki podział jest charakterystyczny dla większości rozmów, choć czasami zdarzają się od niego wyjątki. Nie należy jednak popadać w rutynę, uważając, że wybieranie na ślepo prawych górnych odpowiedzi da nam punkty idealisty, a prawych dolnych - renegata. W grze liczy się nie to, jak rozmawiamy, tylko w jaki sposób wypełnimy zadanie. W trakcie rozgrywki wielokrotnie zdarzy się bowiem, że będziecie mogli korzystać z kwestii idealisty, by doprowadzić do zakończenia misji w stylu renegata i odwrotnie.
Warto starać się o zdobycie punktów jednego bądź drugiego typu, bo zapewnia nam to szereg istotnych dla rozgrywki bonusów:
5% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku i daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku
25% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku, daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku i skraca o 10% czas odzyskiwania umiejętności Pierwsza Pomoc
50% - o 10% zwiększa żywotność
75% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku, daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku, skraca odzyskiwanie wszystkich zdolności o 5%
5% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania i daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania
25% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania, daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania i zmniejsza o 10% czas ponownego użycia umiejętności związanych z wykorzystaniem broni
50% - daje dodatkową regenerację żywotności 1 punkt/s
75% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania, daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania i 5% bonus do obrażeń i czasu działania wszystkich umiejętności związanych z wykorzystaniem broni
Uwaga 1! Uzyskanie 75% punktów idealisty lub renegata poza odblokowaniem achievementu umożliwia wykonanie dodatkowych zadań w grze:
Idealista - 13.7.2.1. Oblężona Baza
Renegat - 13.7.5.1. Negocjacje
Uwaga 2! O początkowej wartości punktów idealisty/renegata decyduje wybór tła historycznego Sheparda. Jak to wygląda w rzeczywistości, ukazuje poniższa tabelka:
Historia
Bonus do moralności
Ziemia
Premia dla renegata
Przestrzeń
Premia dla idealisty
Kolonia
Niewielka premia dla obu
Bezwzględność
Premia dla renegata
Bohaterstwo
Premia dla idealisty
Przetrwanie
Niewielka premia dla obu
Jak więc łatwo wywnioskować, idealista powinien urodzić się w kosmosie i zasłynąć swoim bohaterstwem, a renegat przyjść na świat na Ziemi i wsławić się swoją bezwzględnością.
Uwaga! W Mass Effect wybór tła historycznego postaci nie kończy się jedynie na przyznaniu punktów moralności. Od tego, jak daliśmy się poznać w przeszłości, zależeć będzie to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani obecnie. Na tym jednak nie koniec, ponieważ twórcy przygotowali misje związane z miejscem naszego pochodzenia. Zainteresowanych odsyłam do rozdziału 14.
Jednymi z najważniejszych cech naszej postaci są umiejętności perswazji, które dzielą się na urok i zastraszanie. Nie ma sensu inwestować w obie naraz, ponieważ działanie mają podobne. Różnią się tylko tym, w jaki sposób Shepard przekonuje rozmówców do swoich racji.
Wybrany talent należy odpowiednio szybko ulepszać. Najlepiej na samym początku rozgrywki skoncentrować się na jego rozwijaniu i w trakcie osiągania kolejnych poziomów obdarzać go największym priorytetem. Dzięki temu będziemy mieć sporo możliwości zdobycia dodatkowych punktów doświadczenia i moralności. Niejednokrotnie tylko dzięki sile perswazji uda nam się uniknąć zbędnego rozlewu krwi. Pamiętajmy też, że ukończenie misji za pomocą uroku/zastraszania zazwyczaj jest o wiele lepiej nagradzane niż dokonanie tego w inny sposób.
Wypowiedzi wykorzystujące umiejętności perswazji są bardzo łatwe do rozpoznania. Te, które opierają się na uroku, mają kolor niebieski, a te, które na zastraszaniu, czerwony. Zazwyczaj żeby móc z nich skorzystać należy najpierw drążyć temat, wybierając warianty wypowiedzi znajdujące się po lewej stronie ("zbadaj" itd.).
Posiadanie maksymalnego poziomu uroku/zastraszania wymagane jest w celu rozwiązania sytuacji, która pozornie wydaje się bez wyjścia, co zaowocuje odblokowaniem achievementu.
Warto jest również mieć na uwadze fakt, że zdobycie wyższego poziomu zaawansowania w zastraszaniu/uroku przynosi także dodatkowe, materialne korzyści - w przypadku uroku w postaci zniżki na zakupy sklepach, w przypadku zastraszania, lepszej ceny na sprzedawane towary.
Uwaga! Jeżeli postanowimy grać tą samą postacią dwukrotnie, raz jako idealista, a raz jako renegat, warto nieco inaczej rozlokowywać punkty perswazji. W takiej sytuacji najpierw inwestujemy ciągle w umiejętność uroku, a gdzieś w dwóch trzecich gry zaczynamy rozwijać zastraszanie. Grając do końca rozgrywki korzystamy z opcji idealisty, ale powoli zdobywamy już umiejętności renegata. W ten sposób, przy powtórnym przechodzeniu gry, wystartujemy z rozwiniętym zastraszaniem i będziemy mogli je zmaksymalizować. Pamiętajmy bowiem, że wraz z dalszymi poziomami doświadczenia zmniejsza się liczba punktów, które możemy wydać na rozwój umiejętności. Dlatego też awansowanie postaci przy drugim przejściu gry jest naprawdę czasochłonne i wymagające.
To najważniejsze po uroku/zastraszaniu umiejętności w grze. Należy dbać o to, by mieć je jak najszybciej rozwinięte, ponieważ tylko w ten sposób zdołamy otworzyć zamki, dostać się do zamkniętych pojemników czy deszyfrować znalezione w terminalach informacje. Bez nich nie będziemy mieli możliwości wykonania albo nawet podjęcia się wielu misji.
Uwaga! Nie trzeba podnosić poziomu zaawansowania Sheparda w deszyfracji/elektronice, o ile zawsze ze sobą będziemy mięli osobę (np. Tali), która ma te talenty na tyle rozwinięte, by poradzić sobie zabezpieczeniami o trudnym poziomie trudności.
Z tą umiejętnością jest podobnie jak z deszyfracją/elektroniką - powinniśmy zawsze mieć w oddziale kogoś w niej wyspecjalizowanego, by mógł leczyć drużynę (jego talent wykorzystywany jest, gdy wciskamy "Y", by użyć med-kitu).
Zdolność rozwijania tego talentu otrzymamy w jednym z kluczowym momentów fabuły. Jest on niezwykle istotny ze względu na dawaną przez niego umiejętność "jedność", dzięki której możemy wskrzeszać poległych w walce towarzyszy.
Misje dodatkowe, jak sama nazwa wskazuje, nie są obowiązkowe. Sugeruję jednak, by ukończyć przynajmniej zadanie 13.11.1.1. Zbuntowana WI. Po jego wykonaniu uzyskamy możliwość wyboru podspecjalizacji. Możliwość podjęcia się zadania uzyskamy po zdobyciu 20. poziomu doświadczenia. Talent, który otrzymamy wraz ze specjalizacją pozwoli nam na ogólne wzmocnienie naszej postaci.
Uwaga! Powyższe talenty przydają się każdemu bohaterowi, niezależnie od wybranej klasy czy drogi, którą podąża (idealista/renegat). Rozwój pozostałych zależy od tego, jaki mamy pomysł na naszą postać i jaki styl walki preferujemy.
Pomimo braku limitu wagi niesionego sprzętu, w grze ograniczono liczbę przedmiotów do 150. O ile na początku rozgrywki nie stanowi to żadnego problemu, o tyle później trzeba uważać, by nie zostać zmuszonym do zostawiania bądź przerabiania na omni-żel przydatnych elementów ekwipunku. Proponuję na bieżąco podmieniać poszczególne elementy na lepsze bądź bardziej zaawansowane. Starszych, gorszych przedmiotów można pozbyć się na dwa sposoby: sprzedać albo rozmontować, by uzyskać omni-żel. Biorąc pod uwagę fakt, że z każdego rozebranego elementu uzyskujemy tyle samo omni-żelu, sugerowałbym, by sprzedawać droższe sprzęty, a tańsze przerabiać. Dzięki temu nie będzie wam brakowało ani pieniędzy, ani omni-żelu.
Wraz z rozwojem naszej postaci zwiększać się będzie poziom zaawansowania zdobywanych przedmiotów. Zdobywane na początku nie stanowią większej wartości i szkoda trzymać je w inwentarzu w oczekiwaniu na spotkanie jakiegoś kupca. Zamiast tego dobrze jest skorzystać z okazji i przerobić je na omni-żel, który przyda się w późniejszych fazach rozgrywki.
Uwaga 1! Mniej więcej po zdobyciu przez Sheparda 20 poziomu doświadczenia znajdowane przedmioty będą miały na tyle wysoką wartość, że zacznie się opłacać ich sprzedawanie. Wcześniej lepiej zamieniać wszystko, czego nie używamy na omni-żel.
Uwaga 2! Naprawdę wartościowe przedmioty będzie można zacząć zdobywać dopiero, gdy nasza postać zbliży się do 50 poziomu doświadczenia, co powinno nastąpić w końcowej fazie gry, o ile będziemy starać się wykonywać zadania dodatkowe i zbierać punkty doświadczenia gdzie tylko się da. Dzięki temu będziemy mogli korzystać z solidnego sprzętu posiadającego większą liczbę slotów na ulepszenia.
W