Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Propozycja kierowana do nauczycieli i animatorów pracujących z przedszkolakami i uczniami klas nauczania początkowego. 11 inscenizacji w 3 częściach. Każdy scenariusz zawiera propozycję scenografii oraz sposób ustawienia aktorów na scenie. Wszystkie wypowiadane przez dzieci kwestie mają formę rymowanek, a długość tekstów dostosowana jest do możliwości aktorów.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 59
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
© Tomasz Władysław Walczak, 2016
© Tomasz Władysław Walczak, projekt okładki, 2016
Propozycja kierowana do nauczycieli i animatorów pracujących z przedszkolakami i uczniami klas nauczania początkowego. 11 inscenizacji w 3 częściach. Każdy scenariusz zawiera propozycję scenografii oraz sposób ustawienia aktorów na scenie. Wszystkie wypowiadane przez dzieci kwestie mają formę rymowanek, a długość tekstów dostosowana jest do możliwości aktorów.
~ doradca metodyczny kształcenia zintegrowanego — mgr Iwona Fechner-Sędzicka
Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero
Od autora
Drodzy nauczyciele, pedagodzy i wychowawcy. Kiedyś zadałem sobie pytanie, jakie korzyści płynąć mogą z teatrzyków, w których dzieci stają się aktorami? Po pierwsze, tego typu inscenizacje, mają na celu wyrabianie umiejętności zapamiętywania tekstu, wraz z jego zrozumieniem. Pozwalają one dzieciom również zdobywać ponadprogramową, łatwo przyswajalną wiedzę, na temat otaczającego ich świata, jak również dzięki głębszym, niejednokrotnie moralizatorskim przesłaniom, stymulować ich wrażliwość i kształtować charakter. Mogą również korzystnie wpływać na rozwój zdolności manualnych, dzięki samodzielnemu wykonywaniu elementów scenografii. W naszych, małych aktorach, zawiązuj e się żyłka rywalizacji, w dobrym tego słowa znaczeniu, dzięki której, wzrasta w nich poczucie odpowiedzialności, zaangażowanie oraz kreatywność.
Słówko o technicznej stronie inscenizacji. Całość podzielona jest na trzy części pod względem miejsca rozgrywania akcji. Forma tekstów skonstruowana jest na kształt schematu scenariusza, a jednocześnie w sposób, nieskomplikowany i przejrzysty tak, aby osoba przygotowująca przedstawienie nie musiała się skupiać na rozszyfrowywaniu zamysłów autora, a jednocześnie zostawia pewien margines na ewentualne wdrożenie własnych pomysłów.
Dialogi pisane są W formie rymowanej, co pozwala na szybkie przyswojenie tekstu przez dzieci. Liczba wersów do nauczenia się przypadająca na poszczególne osoby, jest tak dostosowana, aby w przedstawieniu mogły brać udział również dzieci z mniejszymi predyspozycjami. Ma to zastosowanie W szczególności w placówkach integracyjnych.
Mam nadzieję, że wielu młodych aktorów, zobaczymy niebawem na deskach znamienitych teatrów, a nawet jeśli nie, to i tak wyniosą z nich wiele pożytecznych wartości, które niejednokrotnie wykorzystają w swoim dorosłym życiu. Pamiętajmy jednak o najważniejszym, że pomimo tych wszystkich zalet płynących z tego typu przedstawień, ma to być przede wszystkim wspaniała zabawa.
Powodzenia.
(Inscenizacja wierszyka dla dzieci W jednej odsłonie.)
Propozycja scenografii:
Scenę dzielimy na trzy części:
1.W lewej części sceny, nieco W głębi, umieszczamy stoliki krzesełko. Na stoliku układamy z jednej strony zabawki, z drugiej talerze.
2.Po środku sceny umieszczamy stolik, na którym stawiamy mikser.
3.W prawej części sceny umieszczamy kartonowe pudło pomalowane na biało z wyciętym frontem imitującym drzwiczki. We wnętrzu kartonu można zainstalować lampkę. Karton ma przedstawiać lodówkę.
Scenografię uzupełnić można innymi sprzętami, wedle własnego pomysłu oraz możliwości. Całość powinna kojarzyć się z kuchnią.
Występujące osoby:
Narrator, Mama, Synek, Morela 1, Morela 2, Morela 3, Brzoskwinia l,
Brzoskwinia 2, Banan, Śliwka l, Śliwka 2, Jabłko l, Jabłko 2, Jabłko 3, Gruszka, Porzeczki (dowolna ilość osób)
Ustawienie aktorów przed odsłoną:
Narrator: Na środku sceny.
Mama: W lewej części sceny, przy stoliku wyciera talerze.
Synek: W lewej części sceny, przy stoliku, siedzi na krzesełku i bawi się zabawkami.
Owoce: Bliżej prawej części sceny, pomiędzy lodówką, a stolikiem z mikserem.
Odsłona:
Narrator:
(Robi krok w stronę lodówki i nadstawia ucho.)
Po zakupach na niedzielę
z lodóweczki słychać krzyki
Brzoskwinie:
(Owoce kłaniają się podczas wypowiadanych kwestii.)
Dwie brzoskwinie
Morele:
Trzy morele
Banan:
(Sylabizując.)
Je-den ba-nan
Narrator:
Gość z Afryki
Śliwki:
Prosto z Węgier dwie śliweczki
Jabłka:
I rumiane trzy jabłuszka
Narrator:
(Wskazuje na porzeczki.)
A w koszyczku?
Porzeczki:
(Podskakują.)
My! Porzeczki!
Gruszka:
(Trzyma się za brzuszek.)
I soczysta, jedna gruszka
Narrator:
I tak sobie rozprawiają,
o tym, które więcej warte.
Jedni drugim się nie dają,
gardła mają nieco zdarte
(Owoce gestykuluj ą, niektóre zatykają sobie uszy, inne łapią się za gardła.)
Brzoskwinie:
My brzoskwinie, cud słodyczy!
Morele:
My morele, soczystości pełne głowy!
Banan:
(Drapiąc się W głowę.)
Bana! Bana!
Narrator:
(Wskazując na banana.)
Banan niewyraźnie krzyczy,
bo ma akcent południowy
Jabłka:
Tylko jabłka wszyscy znają
Porzeczki:
I porzeczek pełne kiście
Gruszka:
Nami, to się zajadają,
no, gruszkami oczywiście
Narrator:
Śliwkę mało kto rozumiał
więc języka nie łamała,
każdy chował się, jak umiał,
kiedy gruszce klapsa dała.
(Śliwka daje klapsa gruszce, reszta owoców kuca i zasłania oczy. Pierwszy wstaje banan, następnie reszta owoców w kolejności wypowiadanych kwestii.)
Banan:
Bana! Bana!
Gruszka:
Ja najsłodsza!
Jabłka:
My przepyszne!
Śliwki:
Szege, szege!
Narrator:
Znaczy: Mało kaloryczne
Porzeczki:
My witamin mamy w bród!
Brzoskwinie i morele:
My po prostu, to cud-miód
Jabłko:
Stop! Chwileczkę! Rad nie będę wielkich dawał,
niechaj spór ten nasz rozstrzygnie
gość Z Afryki, mister banan
Narrator:
Aż porzeczka się zmieszała
jeszcze wczoraj Z krzaka rwana.
Banan w głowę się podrapał
i wykrzyczał:
(Porzeczki się mieszają, banan drapie się W głowę.)
Banan:
Bana! Bana!
Narrator:
I owoce się potłukły,
i posiniaczyły brzuchy.
Wszystkie już się obraziły,
jakby w nosach miały muchy.
(Owoce gestykulują i szturchają się, następnie odwracają się od siebie nawzajem, zaplataj ą rączki i unoszą główki w gestach obrażenia.)
Synek:
(Sylabizując i uderzając delikatnie zabawkę o zabawkę.)
De-se-rek! De-se-rek!
Narrator:
Nagle drzwi się otwierają
i światełko się zapala,
i na baczność wszystkie stają
przed lodówką czeka mama.
(Mama podchodzi do lodówki, otwiera ją, owoce stają nieruchomo na baczność. Zza sceny zapalamy zainstalowaną W lodówce lampkę. W trakcie następnych kwestii, mama przesuwa kolejno owoce spod lodówki za stolik z mikserem. Owoce znajdujące się za stolikiem podskakują i obracają się wokół własnej osi.)
Narrator:
Do miksera powrzucała
Morele:
I morele
Brzoskwinie:
I brzoskwinie
Narrator:
I banana też obrała.
(Mama zdejmuje z banana na przykład żółtą pelerynkę.)
Banan:
(Oplata się rękoma i dygocze.)
Brrrrr!
Wszystkie owoce głośno:
Kara już nas nie ominie
Narrator:
Pokroiła
Jabłka:
Trzy jabłuszka
Narrator:
Śliwkę W mig wypestkowała.
Za śliweczką
Gruszka:
Poszła gruszka
Porzeczki:
(Podnosząc ręce.)
A porzeczki?
Narrator:
Też zabrała.
(Narrator podchodzi do synka i głaszcze go po głowie.)
Synek pyta
Synek:
Gdzie deserek?
Mama:
(Podchodzi do synka i głaszcząc go po głowie.)
Deser będzie wnet gotowy
Wszyscy razem głośno:
Ani lody, ani serek!
Będzie koktajl owocowy!!!
Zakończenie:
Na scenę wchodzą wszyscy aktorzy, stają W rzędzie i kłaniają się publiczności.
(Inscenizacja bajki dla dzieci W dwóch odsłonach.)
Propozycja scenografii:
Scenę dzielimy na trzy części:
1. W lewej, mniejszej części sceny umieszczamy stojącą lampę i fotel, na którym będzie siedział narrator.
2. W prawej, mniejszej części sceny umieszczamy stoliki trzy krzesełka.
Na stoliku leży gazeta, zabawki i telefon.
3. W środkowej, największej części sceny umieszczamy spory rysunek przedstawiający ciąg kuchenny z szafkami, zlewozmywakiem i kuchenką.
Na tle rysunku ustawiamy trzy ławki jedna obok drugiej, tak, aby utworzyły nam jeden długi ciąg. Środkową część sceny od prawej oddzielić można parawanem.
Scenografię uzupełnić można innymi sprzętami, wedle własnego pomysłu oraz możliwości.
Występujące osoby:
Narrator, Mały palnik, Wielki palnik, Średni palnik, Stary czajnik, Nowy czajnik, Rondel, Patelnia, Kociołek, Garnek, Łyżeczki, Talerze, Kran, Solniczka, Cukierniczka, Ekspres do kawy, Zegar, Mama, Tata, Agatka.
Ustawienie aktorów przed pierwszą odsłoną:
Narrator: Na fotelu, W lewej części sceny, (ze względu na długość nierymowanego tekstu, rola ta może przypaść na przykład nauczycielowi).