Logistyczne spojrzenie na Bydgoszcz - Piotr Biernacki - ebook

Logistyczne spojrzenie na Bydgoszcz ebook

Piotr Biernacki

5,0

Opis

Niniejsza książka stanowi spis koncepcji dotyczących rozwoju Bydgoszczy. Zaprezentowane treści mają charakter wyłącznie teoretyczny, nie należy ich w żaden sposób łączyć z rzeczywistymi inwestycjami miasta czy też planami jego rozwoju. Są to jedynie propozycje, które mogą zostać poddane dyskusji: analizom technicznym, ekonomicznym oraz konsultacjom społecznym.

Absolwent WSB. Do głównych zainteresowań autora należy projektowanie i optymalizacja procesów logistycznych przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego, a także ich analiza finansowa.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 50

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (1 ocena)
1
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
Mikis78

Nie oderwiesz się od lektury

Pięć gwiazdek za pracę autora. Jest zbyt wiele punktów, z którymi trzeba się nie zgodzić. Niestety, tkanka miejska to nie same drogi. Były ciężkie momenty.
00

Popularność




Piotr Biernacki

Logistyczne spojrzenie na Bydgoszcz

© Piotr Biernacki, 2016

Niniejsza książka stanowi spis koncepcji dotyczących rozwoju Bydgoszczy. Zaprezentowane treści mają charakter wyłącznie teoretyczny, nie należy ich w żaden sposób łączyć z rzeczywistymi inwestycjami miasta czy też planami jego rozwoju. Są to jedynie propozycje, które mogą zostać poddane dyskusji: analizom technicznym, ekonomicznym oraz konsultacjom społecznym.

ISBN 978-83-65236-85-2

Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero

Wstęp

Niniejsze opracowanie stanowi spis koncepcji autora dotyczący rozwoju Bydgoszczy. Dokument zawiera ogólne zarysy pomysłów własnych autora, a także kilka zapożyczeń z innych krajów, które wpisują się w geograficzne cechy Bydgoszczy, pozwalają podkreślić jej walory oraz zmniejszyć istniejące problemy.

Autor ma nadzieje, że zaprezentowane treści pozwolą wprowadzić chociaż kilka praktycznych rozwiązań, dzięki którym miasto stanie się bardziej atrakcyjne oraz przyjazne.

Przedstawione w dokumencie informacje stanowią własne przemyślenia autora i nie należy ich w żaden sposób łączyć z rzeczywistymi inwestycjami miasta czy też planami jego rozwoju. Są to jedynie propozycje, które mogą zostać poddane dyskusji: analizom technicznym, ekonomicznym oraz konsultacjom społecznym.

Opracowanie składa się z czterech części. W pierwszej zostały opisane najważniejsze rozwiązania mające wpływ na przejezdność przez miasto.

W drugiej z kolei przedstawione zostały propozycje zmian w komunikacji miejskiej. Według autora specyfika Bydgoszczy pozwala na rozwój komunikacji tramwajowej. Odzyskany tabor autobusowy może tym samym zostać wykorzystany do skomunikowania międzyosiedlowego oraz rozwoju komunikacji podmiejskiej.

Trzecia część opracowania to zbiór pomysłów na zmiany w mieście, które mają za zadanie poprawę jego funkcjonalności, polepszenie życia mieszkańców oraz jego lepszą ocenę i wzrost popularności.

Ostatnia czwarta część to podejście logistyczne do miasta. Poruszone w nim zostały takie tematy jak rozwój systemu ITS, ocena możliwości stworzenia bydgoskiego centrum logistycznego, a także rola logistyki informacji.

Niniejsze opracowanie skupia się bezpośrednio na mieście Bydgoszczy. Pominięte zostały ważne tematy jak drogi krajowe S5 czy S10. Za każdym razem gdy w treści pojawia się słowo „obwodnica” autor ma na myśli rozwiązanie drogowe poprawiające komunikację, odciążające pewne ulice lub też umożliwiające szybszy i wygodniejszy dojazd.

Poniżej znajduje się lista wybranych zagadnień, które zostały zawarte w niniejszej pracy wraz z ich krótkim opisem. Poruszone zostały między innymi takie tematy jak:

— połączenie drogowe Fordonu z Miedzyniem — połączenie Alei Powstańców Wielkopolskich z ulicą Inwalidów + połączenie ulicy Zygmunta Augusta z ulicą Józefa Bronikowskiego (lub Plażową),

— obejście ulicy Nakielskiej dla górnego Miedzynia,

— zachodnia obwodnica miasta.

— północna obwodnica miasta,

— połączenie Smukały /Piasków /Jachcic z centrum miasta — przedłużenie ulicy Żeglarskiej do ulicy M. Focha,

— koncepcje tuneli pod rondami lub rond pod rondem,

— rozważania dotyczące węzła Kamienna — Sporna — Fordońska (m.in. zespół dwóch rond, ulica Kamienna i Sporna jako ciąg pod ulicą Fordońską )

— połączenie Placu Poznańskiego z Rondem Inowrocławskim,

— Rondo Jagiellonów bez tramwajów (alternatywne trasy tramwajowe łączące Śródmieście ze Starym Miastem, umieszczenie pomnika ze Starego Rynku na skwerze wewnątrz ronda, węzeł A-T na Placu Kościeleckim, muzeum/galeria w przejściu podziemnym pod rondem),

— Most Pomorski bez tramwajów (połączenie tramwajowe pomiędzy ulicą Chodkiewicza a Alejami Wojska Polskiego — dwa warianty),

— linia tramwajowa na Osową Górę przez Miedzyń, Prądy, Błonie, Osiedle Leśne, Szwederowo,

— nowa trasa dla linii A 81 — propozycja,

— przykładowe propozycje zastosowania systemu transportowego Mister,

— szybka kolej miejska — szczególnie propozycja Osowa Góra — BPPT

— schody ruchome jako rodzaj transportu osiedlowego (inspiracja projektem z Kolumbii),

— stacja kolejowa Bydgoszcz Zawisza (głównie zabezpieczenie meczy),

— Centrum sportów konnych w Myślęcinku,

— nowa lokalizacja dworca PKS oraz propozycje zagospodarowania terenów po nim/lub obligatoryjne kursy PKS przez dworzec PKP — perony PKS koło dworca,

— bydgoskie centrum logistyki

— propozycje rozbudowy systemu ITS,

— rozwój Bydgoszczy jako miasta trzech parków: Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku, Bydgoskiego Parku Przemysłowo — Technologicznego, Bydgoskiego Parku Zdrowia i Rekreacji

I. Infrastruktura drogowa

1.1. Drogowe połączenia między osiedlami

Układ dróg w Bydgoszczy swoje początki istnienia datuje na okres średniowiecza. Z czasem następowała rozbudowa miasta, przyłączane były do niego kolejne dzielnice. Patrząc na mapę miasta można dostrzec wyraźne połączenie dzielnic miasta z jego centrum. Z kolei sąsiadujące ze sobą dzielnice im bardziej oddalone są od centrum miasta tym gorzej wygląda sprawa z połączeniami drogowymi między nimi. W poniższej tabeli zostały zebrane przykładowe ulice, bariera je rozdzielająca oraz propozycje ich połączenia.

Tabela

1. Propozycje połączeń między osiedlami. Źródło: opracowanie własne

1.2. Strategiczne połączenia drogowe

W każdym mieście zauważalne są pewne określone problemy związane z drogami, sukcesywnie wyszukiwane są też sposoby ich rozwiązania. Jako przykład takich rozwiązań należy wymienić Trasę Uniwersytecką czy też projekt wschodniej obwodnicy Bydgoszczy. Układ drogowy miasta jest w pewnym sensie chaotyczny. W tym punkcie zostanie przedstawionych kilka istotnych problemów drogowych oraz proponowane projekty zmierzające do ich rozwiązania

1.2.1. Połączenie ulic Władysława Bronikowskiego/Plażowej i Zygmunta Augusta

Zaprezentowana poniżej propozycja dotycząca stworzenia nowego połączenia drogowego stanowi ważną rolę dla komunikacji w całym mieście. Po pierwsze poprawie ulega dostęp do parku biznesowego mieszczącego się przy ulicy Kraszewskiego. Po drugie poprzez arterię uzyskaną z drugorzędnej ulicy możliwe staję się połączenie centrum miasta: z ulicą Grunwaldzką oraz Nakielską. Idea pomysłu została zaprezentowana na rys. 1.1. Po lewej stronie przedstawiono ogólny zarys trasy proponowanego połączenia, po prawej z kolei założenie techniczne projektu.

Rys. 1.1. Połączenie

ulic

Władysława Bronikowskiego i Zygmunta Augusta. Źródło: opracowanie własne na podstawie googlemap

Zakłada on połączenie mostowe stanowiące jednopasmowe połączenie drogowe poprowadzone wzdłuż linii kolejowej nad ulicą Czarna Droga. Konstrukcja ma za zadanie umożliwiać jednoczesną komunikację ulicą Czarna Droga jak i nad tą ulicą. Likwidacji miałaby ulec kładka piesza nad ulicą Grunwaldzką. Przeprawę przez rzekę zapewnić miałoby połączenie mostowe (kolejowe, samochodowe, piesze oraz rowerowe).

Tworzenie kolejnych odcinków dróg takich jak np.:

— opisane w dalszej części połączenie Alei Powstańców Wielkopolskich z ulicą Inwalidów,

— połączenie ulicy Czerkaskiej z ulicą Inwalidów pod Alejami Kardynała Wyszyńskiego (fragment projektu północna obwodnica miasta — zobacz).

W połączeniu z wdrożeniem powyższego rozwiązania stwarza