Legend of Grimrock II - poradnik do gry - Marcin "Xanas" Baran, Kuba "Zaan" Zgierski - ebook

Legend of Grimrock II - poradnik do gry ebook

Kuba "Zaan" Zgierski, Marcin "Xanas" Baran

4,0

Opis

Poradnik do gry Legend of Grimrock II stanowi kompleksowy przewodnik po wykreowanym świecie fantasy, który składa się zasadniczo z dwóch części - mechanicznej oraz fabularnej. Pierwsza z nich porusza wątki związane z tworzeniem i rozwojem postaci, a także w czytelny sposób objaśnia obowiązujący system walki oraz wykorzystywania sztuk magicznych. Druga natomiast jest swoistą solucją, która w rzetelnej i bardzo skrupulatnej formie zestawienia map przedstawia sposób przejścia całego wątku fabularnego od początku do końca z uwzględnieniem zagadek oraz poukrywanych sekretów. Legend of Grimrock II to jak sama nazwa wskazuje druga część wydanej w 2012 roku gry niezależnej z gatunku dungeon crawlerów, czyli innymi słowy przygotówek nastawionych na przemierzanie i penetrację mrocznych lochów, które skrywają w sobie nie tylko drogocenne skarby, ale i także mroczne moce o niepoznanej dotąd sile. Rozgrywka podobnie jak w pierwowzorze skupia się na losie czteroosobowej grupki skazańców, którzy tworzą główną oś fabularną kampanii jednoosobowej przygotowanej przez twórców ze studia Almost Human. Nowa część prócz zastosowanych już rozwiązań wprowadza także szereg aktualizacji i udogodnień, a między innymi ulepszoną sztuczną inteligencję, lokacje o charakterze otwartym (między innymi lasy, plaże i bagniska) czy też bardziej różnorodny zbiór występujących w grze przedmiotów. Na wyróżnienie w szczególności zasługuje wprowadzenie do obiegu broni palnej czy też rozbudowanie systemu craftingowego.

Poradnik do gry Legend of Grimrock II zawiera:

  • Sterowanie
  • Interface rozgrywki
  • Tryby gry
  • Kreacja i rozwój postaci
  • Komponowanie drużyny
  • System walki oraz użytkowanie sztuk magicznych
  • Praktyczne porady
  • Przejście kampanii dla jednego gracza z uwzględnieniem sekretów
  • Wymagania sprzętowe

W poradniku do gry Legend of Grimrock II znajdziesz wiele przydatnych porad, informacje na temat sposobu gry, rozdział poświęcony kreacji idealnej drużyny, a przede wszystkim szczegółowe mapy wszystkich występujących w grze lokacji.

Legend of Grimrock II - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Forgotten River
  • Twigroot Forest
  • Keelbreach Bog
  • Shipwreck Beach
  • Sleet Island
  • Twigroot Tunnel II (Twigroot Forest)
  • Herder's Den (Keelbreach Bog)
  • 10 złotych zasad
  • Rasy postaci (Kreacja i rozwój postaci)
  • Wojownik (Kompozycja drużyny)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 176

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (1 ocena)
0
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Legend of Grimrock IIporadnik do gry

autorzy: Marcin "Xanas" Baran, Kuba "Zaan" Zgierski

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1557

[email protected]

Spis treści

Legend of Grimrock II - poradnik do gry

Sterowanie

Interface rozgrywki

Tryby rozgrywki

Kreacja i rozwój postaci

Rasy postaci

Klasy postaci

Wskaźniki, atrybuty i odporności

Pomniejsze statystyki i cechy

Umiejętności

10 złotych zasad

Mechanika rozgrywki

Eksploracja świata przedstawionego

System walki

Magia

Leczenie i zapisywanie stanu rozgrywki

Kompozycja drużyny

Wojownik

Zabójca

Czarodziej

Inżynier

Przeciwnicy

Shipwreck Beach

Hall of Dead

Twigroot Forest

Twigroot Tunnel I

Twigroot Tunnel II

Forgotten River

River Tunnels (The Cache, The Hub, Shrine of Balance)

Keelbreach Bog

Herder's Den

Sleet Island

Flooded Dungeon

Cemetery

Wormbound Dungeon

Orul's Crypt

Ruins of Desaure

Archives

Lexiconary

Hamlet of Stormbreach

Sewers

Crystal Mine Entrance

Crystal Mine Core

Crystal Mine Abyss

Pyramid of Umas

Tomb Undergorund

Tomb of Rites

Ceremonial Chamber

Barren Desert

Castle Nex

Library

Twisted Passage

Test Chamber

Void

Castle Roof

Trickster's Lair

Wymagania sprzętowe

Legend of Grimrock II - poradnik do gry

Poradnik do gry Legend of Grimrock II stanowi kompleksowy przewodnik po wykreowanym świecie fantasy, który składa się zasadniczo z dwóch części - mechanicznej orazfabularnej. Pierwsza z nich porusza wątki związane z tworzeniem i rozwojem postaci, a także w czytelny sposób objaśnia obowiązujący system walki oraz wykorzystywania sztuk magicznych. Druga natomiast jest swoistą solucją, która w rzetelnej i bardzo skrupulatnej formie zestawienia map przedstawia sposób przejścia całego wątku fabularnego od początku do końca z uwzględnieniem zagadek oraz poukrywanych sekretów.Legend of Grimrock II to jak sama nazwa wskazuje druga część wydanej w 2012 roku gry niezależnej z gatunku dungeon crawlerów, czyli innymi słowy przygotówek nastawionych na przemierzanie i penetrację mrocznych lochów, które skrywają w sobie nie tylko drogocenne skarby, ale i także mroczne moce o niepoznanej dotąd sile. Rozgrywka podobnie jak w pierwowzorze skupia się na losie czteroosobowej grupki skazańców, którzy tworzą główną oś fabularną kampanii jednoosobowej przygotowanej przez twórców ze studia Almost Human. Nowa część prócz zastosowanych już rozwiązań wprowadza także szereg aktualizacji i udogodnień, a między innymi ulepszoną sztuczną inteligencję, lokacje o charakterze otwartym (między innymi lasy, plaże i bagniska) czy też bardziej różnorodny zbiór występujących w grze przedmiotów. Na wyróżnienie w szczególności zasługuje wprowadzenie do obiegu broni palnej czy też rozbudowanie systemu craftingowego.

Poradnik do gry Legend of Grimrock II zawiera:

Sterowanie

Interface rozgrywki

Tryby gry

Kreacja i rozwój postaci

Komponowanie drużyny

System walki oraz użytkowanie sztuk magicznych

Praktyczne porady

Przejście kampanii dla jednego gracza z uwzględnieniem sekretów

Wymagania sprzętowe

Kuba "Zaan" Zgierski, Marcin "Xanas" Baran (www.gry-online.pl)

Sterowanie

Poruszanie się postacią

Obracanie kamery na boki

Odpoczynek

Mapa

Przełącznik aktualnego uzbrojenia

Okna postaci

Szybki zapis

Szybkie wczytanie

Interface rozgrywki

Legend of Grimrock II - Interfejs

Opis Legend of Grimrock II - Interfejs

Drużyna

- Praktyczny

panel, który reprezentuje naszych bohaterów. Poprzez kliknięcie na ich podobizny uzyskujemy dostęp do bardziej rozbudowanych okienek, w których widnieje uzbrojenie herosów oraz ich parametry bojowe, natomiast sloty na przedmioty użytkowe pełnią bezpośrednią funkcję bitewną.

Element interakcji

- Integralny

obiekt otoczenia, przedmiot bądź przeciwnik, z którym można wejść w bezpośrednią konfrontację.

W niniejszym rozdziale możesz dokładnie przyjrzeć się interfejsowi rozgrywki w Legend of Grimrock II. Każdy jego element został oznaczony odpowiednim symbolem i opisany w czytelny sposób tak, aby żaden z początkujących graczy nie miał problemów ze swobodnym rozpoczęciem zabawy. Nie jest on zbyt rozbudowany i zasadniczo składa się niejako z dwóch głównych elementów, które warto dokładnie objaśnić. Pierwszy z nich to wielofunkcyjny panelw prawym dolny rogu ekranu, który symbolizuje naszą drużynę, jej aktualny stan oraz zestaw uzbrojenia, a także pełni bezpośrednią funkcję bojową. Drugi natomiast jest zaznaczony umownie, odnosi się bowiem do wszelkich interaktywnych elementów rozgrywki - czy to różnych obiektów, oponentów czy też przedmiotów - z którymi można wejść w bezpośrednią konfrontację.

Tryby rozgrywki

Idziemy na całość.

Zasadniczo gra oprócz dodatkowej konwencji zabawy we własnoręcznie zaprojektowanych lochach (o czym wspomnimy nieco później) oferuje niezwykle rozbudowany i wymagający tryb kampanii dla pojedynczego gracza. Jest on niczym innym jak standardową opowieścią fabularna pełną wspaniałych przygód i czyhających na nas nieustannie niebezpieczeństw. Przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki musimy ustalić pięć priorytetowychspraw, które w decydującym stopniu ukształtują naszą dalszą wędrówkę po majestatycznym świecie Legend of Grimrock II.

1. W pierwszej kolejności musimy uregulować podstawową opcję jaką jest poziom trudności gry. Uwarunkowuje on wyłącznie parametry spotykanych oponentów, a mianowicie ich szybkość działania, zadawane obrażenia, a także stopień agresywności. Do wyboru mamy standardowo poziom łatwy, średni oraztrudny. Tak jak w przypadku dziesiątek innych gier każdy użytkownik chyba nawet instynktownie wskaże optymalny i najbardziej umiarkowany tryb średni. Na początek w sam raz. Co warto zaznaczyć swojej decyzji nie można już zmienić po rozpoczęciu rozgrywki.

2. Kolejna sprawa to ustalenie czy chcemy zagrać całkowicie losową, wytworzoną przez komputer drużyną bohaterów, czy może też wolimy wykreowaćwłasnąod podstaww specjalnie przygotowanym do tego panelu. Wybór zależy od graczy, jednakże my oczywiście polecamy tą drugą, bardziej zindywidualizowaną opcję, która pozwala mieć zdecydowanie większy wpływ na całokształt rozwoju kierowanych postaci. Co warto wspomnieć istnieje także możliwość wgrania gotowych już schematów początkowych herosów, jednakże tylko w przypadku, gdy używaliśmy tejże konkretniej drużyny w trybie swobodnego tworzenia lochów.

3. Trzecia kwestia - czyli tak zwany Old School Mode - tyczy się bardzo istotnego elementu rozgrywki, a mianowicie systemu automatycznego odkrywania mapy. Po jego aktywacji, której nie można już potem cofnąć, odwiedzane przez nas lokacje nie zapisują się samoistnie na podręcznej mapie, czyli tym samym tracimy bardzo wiele udogodnień w sferze orientacji terenowej. Dla nowicjuszy efektem murowanym będą dosyć poważne problemy z odnalezieniem się w licznych tunelach i zakrętach lochów przygotowanych przez projektantów poziomów, gracze pamiętający natomiast starsze gry z gatunku RPG będą mogli ponownie wdrożyć do rozgrywki klasyczne metody własnoręcznego rysowania odwiedzanych lokacji na zwykłych kartkach papieru. W końcu kiedyś trzeba było sobie jakoś radzić.

4.Ironman Mode, bo tak zwie się przedostatni z omawianych trybów, wprowadza do rozgrywki kolejne utrudnienie w postaci możliwości zapisu bieżących postępów jedynie w specjalnych miejscach do tego przeznaczonych (Healing Crystals). Rozwiązanie szczerze powiedziawszy nieco irytujące, które w ogóle nie pozwala na swobodne zakończenie rozgrywki bez dotarcia do konkretnego etapu danego poziomu.

5. Finalna opcja jest zarezerwowana chyba tylko dla masochistów, sprawia bowiem, iż napotkane miejsca zapisu można wykorzystać jedynie raz. Jeżeli ktoś lubi ostre przeprawy to proszę bardzo zaznaczyć "Single-useCrystals".

Kreacja i rozwój postaci

Drużyna marzeń.

W przypadku zdecydowania się na opcję samodzielnego wykreowania swojej drużyny tuż po ustaleniu pozostałych kwestii (poziom trudności) naszym oczom ukaże się dosyć przejrzysty panel tworzenia postaci. Pierwsze co zdecydowanie może przykuć naszą uwagę to fakt, iż w czasie całej rozgrywki będzie nam dane kierować losami nie jednego, a aż czterechróżnych bohaterów. Wbrew pozorom wdrożony w Legend of Grimrock II system eksploracji świata przedstawionego oraz prowadzenia walk nie jest tak oczywisty jak można by było z początku się tego spodziewać (chociażby pasująca do zarządzania większą grupką herosów konwencja TPP). I co ciekawe nie został wcale stworzony w bardzo skomplikowanej konwencji, a wręcz przeciwnie - zachwyca swoją prostotą. Jednak tą kwestię rozwiniemy szerzej w następnych rozdziałach poradnika.

Rasy postaci

Rasapostaci natomiast stanowi już dużo poważniejszą kwestię. Generalnie twórcy udostępnili nam pięć odrębnych nacji, które różnią się pomiędzy sobą nie tylko wyglądem symbolizowanym przez klimatyczne awatary (aż kilka do wyboru przy każdej rasie), ale także początkowymi bonusami bądź predyspozycjami w rozwoju w ramach konkretnychprofesji.

Human to przedstawiciel gatunku ludzkiego, który wedle podpowiedzi twórców jest herosem całkowicie uniwersalnym, tzw. sprawdza się w każdej powierzonej mu roli i może być rozwijany w dowolnym kierunku. Jego bonusem rasowym jest o 10% szybsze pozyskiwanie punktów doświadczenia.

Insectoid to jak sama nazwa pośrednio wskazuje istota zaprojektowana na wzór owada, czyli po prostu przypominająca wyglądem obrzydliwego robaka. W ramach naturalnych predyspozycji bohater należący do tej nacji powinien specjalizować się w arkanach magii, zyskuje bowiem na starcie 2 dodatkowe punkty w atrybucie Willpower. Ponadto ma także 1 punkt w Sile, jednakże traci-2 w Dexterity oraz -1 w Vitality. Co bardzo istotne posiada również niezwykle potężny pasyw, a mianowicie o 50% mniejszą szansę na uzyskanie obrażeń i tym samym zostanie zranionym.

Lizardmanto reprezentant rasy jaszczurów, który ze względu na swój 2 punktowy bonus w atrybucie Dexterity (niestety zarazem ma -2 do Willpower) jest świetnym kandydatem na postać lekkiego wojownika czy też swego rodzaju partyzanta, który może specjalizować się w broni dystansowej bądź miotanej. Ponadto jest też odporny aż w 25% na wszystkie możliwe czynniki zewnątrzne.

Minotaur to wymarzony kandydat na ciężkozbrojnego wojownika - potężny, wielki i naprawdę mocno napakowany. Świadczą o tym w szczególności premie w atrybutach, a mianowicie 5 punktów w Strength oraz4 w Vitality (niestety zarazem -4 Dexterity i -3 Willpower). Posiada ponadto aż o 25% wyższy wskaźnik konsumpcji w porównaniu z innymi rasami.

Ratling to ostatnia z istniejących ras, a mianowicie nacja szczuropodobnych stworzeń. Ich największą zaletą jest zdecydowanie odporność na wszelkie choroby. Standardowo posiadają oni także charakterystyczne bonusy i kary w atrybutach, a mianowicie dodatkowe 2 punkty w Dexterity i aż -4 w Strength. Pewną dozę oryginalności wprowadzają nadprogramowe premie w pomniejszych statystykach, których wysokość wedle systemu warunkują wspominane ciągle punkty atrybutów, ale również posiadane umiejętności czy też elementy wyposażenia. Jednak do rzeczy: 2 punkty w Evasion (szansa na uniknięcie fizycznego uderzenia) oraz +15kg w Max Load (maksymalny udźwig postaci).

Klasy postaci

Klasa postaci podobnie zresztą jak poprzednio omawiany punkt naprawdę w znaczącym stopniu kształtuje naszych przyszłych bohaterów poprzez rozmaite bonusy i specjalne zdolności. Mamy ich do wyboru dokładnie osiem, a każda została osobno zaprojektowana pod konkretny typ rozgrywki i sposób prowadzenia starć.

Alchemist to klasa postaci ukierunkowana na tworzenie magicznych mikstur oraz obsługiwanie broni palnej. Posiada standardowo 50 punktów żywotności (+6 na poziom) oraz 50 energii (+4 na poziom). Ponadto dysponuje także dwiema ciekawymi zdolnościami pasywnymi, a mianowicie aż 50% szansą, iż użycie broni palnej nie zakończy się niewypałem orazautomatycznym pomnażaniem się liczby zebranych w ekwipunku ziół (dokładny rozrost zależy od poziomu rozwoju zdolności Alchemy).

Barbarian to profesja typowo nadająca się do samego epicentrum jakiejś większej rozróby czy mordobicia. Zapewnia postaci aż 80 punktów żywotności (+10 na poziom) oraz 30 energii (+3 na poziom). Ponadto dodaje także 1 punkt do atrybutu Strength na poziom.

Battle Mage to specjalizacja praktycznie w całości stawiająca na znajomość i posługiwanie się magicznymi zaklęciami w czasie walki. Zapewnia 50 punktów żywotności (+5 na poziom) oraz 50 punktów energii (+5 na poziom). Ponadto obdarowuje nas też kilkoma innymi dosyć przydatnymi udogodnieniami. Po pierwsze redukuje aż o 50% konsekwencje noszenia zbroi w postaci udźwigu, po drugie pozwala na rzucanie zaklęć gołymi rękoma (brak potrzeby posiadania różdżek i tego typu rekwizytów), po trzecie zaś dodaje herosowi 10 punktów w pomniejszej statystyce Protection (liczona całościowo wartość ochrony przed atakami fizycznymi) oraz 10 punktów odporności na wszystkie występujące czynnikiw przypadku użytkowania czarodziejskiej laski bądź kuli.

Farmer to klasa postaci wprowadzona chyba nieco w ramach żartu, nie dysponuje ona bowiem żadnymi wybitnymi zdolnościami czy praktycznymi udogodnieniami, które można by było wykorzystać w czasie rozgrywki. Posiada 30 punktów żywotności (+5 na poziom) oraz 30 punktów energii (+5 na poziom). Ponadto należy także wymienić dwie istotne sprawy. Po pierwsze heros z taką profesją nie otrzymuje na starcie możliwości wyboru jakiejkolwiek umiejętności (reszta klas dobiera sobie standardowo dwie wedle uznania), po drugie zaś nie uzyskuje doświadczenia poprzez zabijanie stworów, a zwykłe pożeranie znalezionego w czasie gry jedzenia. Trudno jednoznacznie przydzielić tą cechę do zbioru pozytywów bądź negatywów.

Fighter to specjalizacja bardzo zbliżona do opisanego na prawie samym początku barbarzyńcy, która również skupia się na bezpośredniej walce bronią wręcz. Zapewnia 60 punktów zdrowia (+7 na poziom) oraz 30 punktów energii (+3 na poziom). Jej największą zaletą jest pasywna zdolność zapewniająca o połowę krótszy czas przygotowania się postaci do wykonania specjalnego ataku orazo 25% niższe koszty zużycia energii przy ich użyciu.

Knight to kolejna profesja typowo wysyłana do pierwszego szeregu, która jednak od swoich poprzedniczek różni się bardziej konkretnym zastosowaniem. Otóż tego typu postacie posiadają naturalne predyspozycje do użytkowania zbroi oraz posługiwania się tarczami. Posiadają 60 punktów zdrowia (+7 na poziom) oraz 30 punktów energii (+3 na poziom), a ponadto także: 1 punkt w pomniejszej statystyce Protection (suma obrony, która redukuje w jakimś stopniu zadawane nam obrażenia), zmniejszenie udźwigu noszonego ekwipunku o 50% i 50% szansę na uniknięcie ciosu przy użyciu tarczy.

Rogue to klasa o charakterze skrytobójczym, która ze względu na swoje naturalne predyspozycje w postaci specjalnych zdolności pasywnych najlepiej radzi sobie w walce na odległość. Posiada standardowo 45 punktów zdrowia (+5 na poziom) oraz 40 punktów energii (+5 na poziom). Na każdym poziomie rozwoju uzyskujekolejny 1% szansy na zadanie przeciwnikowi ataku krytycznego przy użyciu broni dystansowej czy też miotanej, a ponadto traci jedynie 25% zadawanych obrażeń w ramach kary przy walce dwoma broniami jednocześnie (normalnie dostaje się aż 40%).

Wizard to ostatnia z dostępnych profesji, która jest łudząco podobna do wspomnianego już "Battle Mage". Zasadniczo różni się od niego nieco inną taktyką walki. Otóż postacie posiadające tą klasę są bardziej ukierunkowane na zalewanie oponentów czarami z bezpiecznej odległości i nie mogą w razie kryzysowej sytuacji momentalnie uaktywnić swojej drugiej natury wojownika (miecz do ręki i do boju), tak jak to mamy do czynienia z przypadku maga bitewnego. Posiada 35 punktów zdrowia (+3 na poziom) oraz 50 punktów energii (+7 na poziom). Ponadto uzyskuje również dodatkowe 2 punkty w atrybucie Willpower, a także możliwość rzucania czarów bez użycia specjalnych przedmiotów (wystarczą gołe ręce).

Wskaźniki, atrybuty i odporności

Wskaźniki

W Legend of Grimrock II mamy do czynienia z dwoma wskaźnikami, których poziomy ulegają dynamicznym wahaniom w czasie walk i użytkowania magii, a mianowicie zdrowiem (ilość punktów życia bohatera - zero oznacza śmierć) oraz energią (punkty potrzebne do rzucania zaklęć i wykorzystywania specjalnych ataków). Ich stałe wartości warunkują klasy postaci, ogólny poziom doświadczenia, a także atrybut Vitality w przypadku życia oraz Willpower w przypadku energii.

Atrybuty

W grze występują cztery główne atrybuty, których odpowiednie rozdysponowanie w kreatorze postaci zapewni nam dodatkowe bonusy w pomniejszych statystykach oraz dwóch głównych wskaźnikach - zdrowiu i energii.

Strength (siła) to pierwszy z omawianych atrybutów, który wpływa bezpośrednio na wysokość zadawanych obrażeń fizycznych oraz maksymalny udźwig postaci. Ponadto zwiększa odporność na ogień.

Dexterity (zręczność) odpowiada za dwie pomniejsze statystyki, a mianowicie Evasion i Accuracy oraz odporność na porażenie.

Vitality (witalność) reguluje wskaźnik poziomu zdrowia oraz przyspiesza czas jego naturalnej regeneracji. Ponadto podnosi odporność na trucizny.

Willpower (siła woli) to ostatni atrybut, który zwiększa liczbę punktów we wskaźniku posiadanej energii oraz podwyższa odporność na zimno.

Odporności

Nieco inną kwestię w stosunku do atrybutów stanowią punkty automatycznie przydzielane w czterech rodzajach odporności, które mają za zadanie redukować obrażenia związane z konkretnymi żywiołami bądź czynnikami zewnętrznymi.

Odporność na ogień redukuje obrażenia związane właśnie z ogniem, ciepłem i parą (atrybut Strength zwiększa liczbę punktów w tej statystyce).

Odporność na wstrząsy redukuje obrażenia elektryczne oraz te związane z błyskawicami (atrybut Dexterity zwiększa liczbę punktów w tej statystyce).

Odporność na trucizny redukuje obrażenia wywoływane przez zatrute ataki (atrybut Vitality zwiększa liczbę punktów w tej statystyce).

Odporność na zimno redukuje obrażenia związane z żywiołem zimna i lodu (atrybut Willpower zwiększa liczbę punktów w tej statystyce).

Pomniejsze statystyki i cechy

Pomniejsze statystyki

Do tej kategorii zalicza się sześć dodatkowych statystyk, które są regulowane przez rozmaite czynniki, a między innymi główne atrybuty, umiejętności czy też dzierżony ekwipunek.

Protection (ochrona) to potencjał obronny bohatera, który zmniejsza zadawane nam finalnie obrażenia fizyczne (zsumowanie wpływu wszystkich ubrań i elementów wyposażenia o charakterze defensywnym).

Evasion (uniki) to szansa na uniknięcie wrogiego ataku (obrażenia wynoszą zero). Na jej wielkość wpływa atrybut Dexterity oraz używane przedmioty.

Damage (obrażenia) to suma obrażeń fizycznych, jakie zadajemy przeciwnikom przy wyprowadzaniu ciosów. Na jej wielkość mają wpływ umiejętności, atrybuty oraz rzecz jasna użytkowany sprzęt. Nie tyczy się czarodziejów oraz magów bitewnych (brak statystyki).

Accuracy (celność) to szansa na skuteczne trafienie danego celu, której wartość ustalają umiejętności, elementy wyposażenia oraz atrybut Dexterity. Nie tyczy się czarodziejów oraz magów bitewnych (brak statystyki).

Critical (obrażenia krytyczne) to szansa na zadanie krytycznego ciosu przy użyciu broni wyrażona w procentach. Nie tyczy się czarodziejów oraz magów bitewnych (brak statystyki).

Max Load