Wydawca: MT Biznes Kategoria: Biznes, rozwój, prawo Język: polski Rok wydania: 2010

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku (w tym Kindle) kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 90 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Audiobooka posłuchasz na:

tablecie MP3
smartfonie MP3
komputerze MP3
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Posłuchaj fragmentu audiobooka Czas: 2 godz. 22 min Lektor: Janusz German

Opis ebooka Jednominutowy Menedżer spotyka małpę - dr Ken Blanchard William Oncken Jr. Hal Barrows

Nie zajmuj się rozwiązywaniem cudzych problemów! – ta zasada cię wyzwoli. Dzięki tej książce dowiesz się jak w prosty sposób zyskać czas na rzeczy, które chcesz lub musisz zrobić. Menedżer rozwiązujący problemy za swoich pracowników bardzo szybko staje się najmniej efektywnym członkiem zespołu. Z właściwym dla siebie poczuciem humoru autorzy przedstawiają go jako nieszczęśnika otoczonego przez stado małp. Następnie uczą czytelnika jak wybrnąć z takiej sytuacji i przekazać odpowiedzialność za poszczególne zadania właściwym osobom. Dzięki czterem zasadom Onckena każdy menedżer nauczy się efektywnie wykorzystywać potencjał wszystkich pracowników organizacji, a w szczególności własny. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego w weekendy tkwisz w biurze, podczas gdy twoi podwładni odpoczywają w domowym zaciszu – ta książka jest dla ciebie!

O AUTORACH Kenneth Blanchard jest międzynarodowej sławy autorem i współtwórcą serii książek o Jednominutowym Menedżerze. Wraz z żoną prowadzi zlokalizowaną w Kalifornii firmę Blanchard Training and Developement, Inc., która zajmuje się rozwojem zasobów ludzkich. William Oncken Jr., pomysłodawca niniejszej książki, założył firmę doradczą w Dallas. Specjalizował się w zarządzaniu czasem dla menedżerów i zorganizował liczne seminaria związane z tą tematyką. Był również autorem książki Managing Management Time. Hal Burrows jest światowej sławy specjalistą w dziedzinie negocjacji i zarządzania czasem. Kieruje własnym przedsiębiorstwem i pracuje jako konsultant w wielu firmach z listy Fortune 500. Osiągnął również sukces w handlu kalifornijskimi nieruchomościami. W ramach prowadzonej działalności dr Blanchard wyszkolił ponad sto tysięcy menedżerów. Pełnił również rolę doradcy w licznych korporacjach i agencjach. Opracowane przez niego rozwiązania zastosowano w wielu przedsiębiorstwach znajdujących się na liście Fortune 500 oraz dużej liczbie innych, dynamicznie rozwijających się firm.

OPINIE Historia opisana w książce krótka i wymowna, wnioski bardzo praktyczne – do natychmiastowego zastosowania. Słowem o nas dla nas. - Daniel Spica, dyrektor Management Consulting Services, Infovide-Matrix S.A.

Niewiarygodne! Trzech największych specjalistów w dziedzinie literatury biznesowej połączyło siły, by napisać bestseller wszechczasów dla menedżerów na całym świecie. - Charles "Red" Scott, prezes i dyrektor generalny w firmach Intermark Inc oraz The Trident Group Ltd.

Napisany przez Billa Onckena artykuł Managing Management Time – Who's Got The Monkey? Był odkrywczy, wciągający i niezwykle przydatny w codziennym życiu. Niniejsza publikacja rozwija przedstawione w nim idee i nadaje im nowy wymiar. - Jack Linkleter, Prezes Linkleter Enterprises w Costa Mesa, Kalifornia

Opinie o ebooku Jednominutowy Menedżer spotyka małpę - dr Ken Blanchard William Oncken Jr. Hal Barrows

Cytaty z ebooka Jednominutowy Menedżer spotyka małpę - dr Ken Blanchard William Oncken Jr. Hal Barrows

Cztery zasady zarządzania małpami – podsumowanie Zasada 1. Opis : Pierwszym celem dialogu między szefem a pracownikiem jest zdefiniowanie wszystkich możliwych działań prowadzących do rozwiązania problemu. Zasada 2. Właściciel : Każda małpa musi się znaleźć na najniższym organizacyjnym poziomie, odpowiadającym jej wartości. Zasada 3. Polisa ubezpieczeniowa : Trzecim celem dialogu między szefem a pracownikiem jest zadbanie o bezpieczeństwo małpy. Do dyspozycji mamy dwa warianty polisy ubezpieczeniowej: 1. Informacja przed działaniem 2. Działanie przed informacją Zasada 4. Kontrola : Regularne wizyty u menedżera dobrze wpływają na zdrowie małp, dlatego dla każdej z nich należy ustalić termin następnej kontroli.
W takim razie twoim zadaniem jest ich przygotować. Cała ta sytuacja bardzo mi się nie podoba, a jak mawiał dziadek Benjamina Franklina: Praca dla nerwowego szefa jest bardzo nieprzyjemna, zwłaszcza jeśli to ty wyprowadzasz go z równowagi!
Cztery zasady zarządzania małpami Dialog między menedżerem i pracownikiem może się zakończyć dopiero w momencie, gdy wszystkie małpy mają: Opis – określone zostaną potencjalne decyzje (działania) w danej sprawie. Właściciela – wskazana zostanie osoba odpowiedzialna za rozwiązanie problemu. Polisę ubezpieczeniową – przeprowadzona zostanie ocena ryzyka. Ustalony harmonogram karmienia i kontroli – ustalony zostanie kolejny termin spotkania w omawianej sprawie. Przestrzegając ich mamy pewność, że właściwe

Fragment ebooka Jednominutowy Menedżer spotyka małpę - dr Ken Blanchard William Oncken Jr. Hal Barrows

dr Ken Blanchard William Oncken Jr. Hal Barrows

Jednominutowy Menedżer

spotyka małpę

Przekład: Marcin Karbowski

MT Biznes

Tytuł oryginału: THE ONE MINUTE MANAGER MEETS THE MONKEY

Przekład: Marcin Karbowski

Redakcja: Anna Żółcińska

Projekt okładki: Radosław Krawczyk

Skład: Piotr Kanty, SZTUKA IT, www.sztukait.pl

Authorized  translation  from  the  English  language  edition,  entitled ONE MINUTE MANAGER MEETS THE MONKEY, First Edition, by Ken Blanchard; and William Oncken; and Hal Burrows. Copyright © 1989 by Blanchard Family Partnership and The William Oncken Corporation.

All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the copyright holder.

Copyright © 2010 for the Polish edition by MT Biznes Ltd.

All rights reserved.Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Warszawa 2012

MT Biznes sp. z o.o.

ul. Oksywska 32, 01-694 Warszawa

tel./faks (22) 632 64 20

www.mtbiznes.pl

e-mail: info@mtbiznes.pl

ISBN 978-83-7746-305-5

Książkę tę dedykujemy pamięci Williama Onckena, Jr.

Bill Oncken przypominał mi Amadeusza Mozarta. Był genialnym kompozytorem i wykonawcą, choć tworząc swoje dzieła, zamiast nut wykorzystywał słowa. Jego książka Managing Management Time jest ponadczasowa i zawiera esencję zarządzania – sztuki tak starej, jak same organizacje. Każdy, kto kiedykolwiek uczestniczył w seminariach Billa, z pewnością nie zapomni tego doświadczenia do końca życia!

Hal Burrows

Symbole

Symbol Jednominutowego Menedżera – cyfry wyrażające jedną minutę na wyświetlaczu nowoczesnego zegara cyfrowego – ma przypominać każdemu z nas, abyśmy codziennie poświęcili minutę, by przyjrzeć się twarzom ludzi, którymi kierujemy. I abyśmy uświadomili sobie, że to oni są naszymi najcenniejszymi zasobami.

Symbol Małpiego Menedżera – wyczerpany menedżer, otoczony przez stado małp – ma nam przypominać, że powinniśmy się skupiać wyłącznie na najważniejszych aspektach zarządzania, zamiast „jak najefektywniej realizować zadania, które w ogóle nie powinny być realizowane”.

Wstęp

Ponad trzydzieści lat temu poznałem naprawdę niezwykłego człowieka. Nazywał się Bill Oncken. Wszystko zaczęło się od artykułuManaging Management Time – Who’s Got The Monkey?, który Bill (wraz z Donaldem Wassem) opublikował w „Harvard Business Review”. Pracowałem wówczas jako wykładowca na Uniwersytecie Massachusetts. Zgodnie z teorią Billa byłem więc typowym, przepełnionym altruizmem intelektualistą, wierzącym, że jego powołaniem jest pomaganie wszystkim naokoło. Mój przyjaciel miał na to nawet specjalny termin – „kolekcjoner małp”.

Kilka lat później wziąłem udział w jednym z prowadzonych przez Billa wykładów z cyklu „Zarządzanie czasem dla menedżerów”. Kiedy opisywał kolejne problemy napotykane w pracy na tym stanowisku, słuchacze co chwila wybuchali śmiechem. Nic innego nam nie pozostało, ponieważ mężczyznom nie wypada publicznie płakać. Skąd taka emocjonalna reakcja? Otóż Bill, jak nikt inny, potrafił wychwycić i celnie podsumować realia amerykańskiego świata biznesu.

Bill nauczył mnie, że aby komuś pomóc, należy dać mu wędkę, a nie rybę. Wyręczanie ludzi w rozwiązywaniu problemów uczy ich bezradności i na dłuższą metę może tylko zaszkodzić.

Kiedy więc Hal Burrows (długoletni wspólnik i kierownik firmy William Oncken Company oraz współtwórca cyklu „Zarządzanie czasem dla menedżerów”) zaproponował mi współpracę nad niniejszą książką, byłem zachwycony. Po dziś dzień jestem dumny, że mogłem włączyć ją do mojej Biblioteki Jednominutowego Menedżera.

W ciągu kolejnych trzech lat napisaliśmy kilka szkiców tej publikacji. Niestety, Bill zmarł przed ukończeniem prac nad jej ostateczną wersją. Kiedy piszę te słowa, moje serce nadal przepełnione jest bólem. Największą stratę ponieśli jednak ci, którzy nigdy go nie poznali. Mam nadzieję, że dzięki naszej książce oni również będą mieli okazję skorzystać z niezwykłych osiągnięć Billa i zdobyć choć część wiedzy, którą w tak humorystyczny sposób przekazywał podczas seminariów. Stanowi ona kwintesencję jego pracy i stylu życia.

Książka ta opowiada o wiecznie zmęczonym menedżerze, który mimo licznych nadgodzin nie mógł nadążyć z realizacją wszystkich stojących przed nim zadań. Jego życie zmieniło się diametralnie, gdy poznał techniki zarządzania problemami i przestał wyręczać swoich pracowników w wypełnianiu ich obowiązków. Nauczył się również lepiej komunikować z przełożonymi i elastyczniej reagować na wymagania stawiane mu przez jego organizację. W rezultacie zwiększył wydajność podległego mu wydziału i przyspieszył tempo swojej kariery.

Prowadzone przez Billa seminaria oraz jego książkaManaging Management Timestanowią prawdziwą kopalnię wiedzy na temat zarządzania czasem dla menedżerów. Opisują zasady funkcjonowania organizacji oraz liczne techniki pozwalające zwiększyć efektywność pracowników i skuteczniej komunikować się z przełożonymi. Niniejsza publikacja skupia się głównie na zarządzaniu personelem.

Mam nadzieję, że po jej przeczytaniu ty również zmienisz swoje życie i podzielisz się zdobytą wiedzą z innymi ludźmi.

Dr Kenneth Blanchard współautor książkiJednominutowy Menedżer

Problem

Jeśli czujesz się przytłoczony cudzymi problemami, ta książka zmieni twoje życie. Opowiada ona o menedżerze, ale jej przesłanie dotyczy również innych ludzi, zwłaszcza nauczycieli i rodziców.

Kilka lat temu mojej karierze groziła katastrofa, jednak dzięki pomocy dwójki niezwykle mądrych osób udało mi się odnieść znaczny sukces. Postanowiłem opisać tę historię, aby ich wiedza mogła posłużyć również tobie.

Wszystko zaczęło się od obiadu, na który zaprosił mnie mój dobry przyjaciel, Jednominutowy Menedżer. Po spotkaniu wróciłem do swojego biura, usiadłem w fotelu i potrząsnąłem głową z niedowierzaniem. Nie mogłem przestać myśleć o tym, co usłyszałem.

W trakcie posiłku wciąż skarżyłem się na swoją pracę. Jednominutowy Menedżer słuchał uważnie, a kiedy skończyłem, w kilku zdaniach podsumował przyczynę moich problemów. Nie mogłem uwierzyć, że rozwiązanie jest tak proste.

Najbardziej zaskoczyło mnie to, że sam sobie zgotowałem taki los. Prawdopodobnie właśnie dlatego nie byłem w stanie wybrnąć z tarapatów. Zdałem sobie jednak sprawę, że nie jestem sam – wielu innych menedżerów cierpiało podobne męki.

Teraz, siedząc w swoim gabinecie, uśmiechnąłem się do siebie. „Małpy – mruknąłem pod nosem. – Kto by przypuszczał, że moim problemem są małpy”.

Pierwsze stanowisko kierownicze

Spoglądając na stojące na biurku zdjęcie mojej żony i dzieci, uśmiechnąłem się po raz pierwszy od bardzo długiego czasu. Cieszyła mnie myśl, że już wkrótce będę z nimi spędzał więcej czasu.

Rok przed moim „małpim objawieniem” dostałem awans na stanowisko kierownicze. Wszystko zaczęło się dobrze. Byłem bardzo entuzjastycznie nastawiony do pracy, co nie pozostawało bez wpływu na moich podwładnych. Produktywność i morale stopniowo wzrastały. Była to ważna zmiana, ponieważ mój poprzednik nie najlepiej radził sobie pod tym względem.

Niestety, po pierwszych sukcesach sytuacja zaczęła się pogarszać, najpierw powoli, później w zawrotnym tempie. Nastroje wśród personelu wróciły do poprzedniego poziomu, podobnie jak efektywność. Pomimo licznych nadgodzin nie byłem w stanie zatrzymać tego procesu. Nie mogłem znaleźć rozwiązania i popadałem w coraz większą frustrację. Miałem wrażenie, że im ciężej pracuję, tym gorsze rezultaty osiąga cały mój dział.

Harowałem po kilkanaście godzin dziennie, także w soboty, a czasem nawet w niedziele, ale nadal nie byłem w stanie zrealizować wszystkich stojących przede mną zadań. Żyłem w ciągłym stresie, co odbijało się na moim zdrowiu. Bałem się, że wkrótce dostanę wrzodów żołądka lub nerwowych tików.

Moja rodzina również boleśnie odczuwała skutki tej sytuacji. Niemal codziennie wracałem późno, byłem wiecznie przemęczony, a mimo to nawet po powrocie próbowałem dalej pracować, często do późnej nocy. W rezultacie żona musiała przejąć na siebie wszystkie obowiązki domowe. Nie miałem też czasu na zabawę z dziećmi, które nie ukrywały swojego niezadowolenia z takiego stanu rzeczy. Zmiana tej sytuacji nie wydawała mi się możliwa. Praca była najważniejsza.

Moja szefowa, Alice Kelley, na początku nie była wobec mnie krytyczna, ale z czasem jej nastawienie zaczęło się zmieniać. Coraz częściej prosiła mnie o raporty na temat wydajności mojego działu. Nie ulegało wątpliwości, że uważnie mnie obserwuje.

Podziękowania

Wtym miejscu chcielibyśmy wyróżnić wszystkich ludzi, bez których ta książka nie mogłaby powstać.

Robert Nelson, niezwykle utalentowany pisarz i dyrektor ds. rozwoju produktu w firmie Blanchard Training and Development, Inc. (BTD), pomagał nam na etapie pisania i poprawiania książki, koordynując prace i zgłaszając cenne uwagi.

Eleanor Terndrup dbała o wysoką jakość językową książki, przez cztery lata cierpliwie przeglądając jej kolejne wersje.

William Oncken III i Ramona Neel z firmy William Oncken Corporation dbali o zgodność publikacji z treścią seminariów Billa Onckena, Jr.

George Heaton z kanadyjskiej filii firmy Blanchard Training and Development dostarczał nam nieustającej inspiracji, dzięki której cały projekt rozwijał się i dotarł do szczęśliwego finału.

Nasza agentka, Margret McBride, wiernie wspierała kolejne publikacje o Jednominutowym Menedżerze.

Pracownicy wydawnictwa William Morrow and Company: Larry Hughes, Al Marchioni, Pat Golbitz i Jill Hamilton nie ustają w wysiłkach, by cykl książek o Jednominutowym Menedżerze cieszył się niesłabnącą popularnością.

Jim Ballard wykazał się niezwykłą kreatywnością, opracowując koncepcję Anonimowych Ratowników, a Stephen Karpman zdefiniował dla nas termin ratownik.

Paul Hersey nauczył nas wiele na temat Małej Ligi.

Marjorie Blanchard, Margaret Oncken oraz Alice Burrows okazały nam wiele uczucia i wsparcia w dobrych i złych chwilach naszego życia.