Wydawca: Wydawnictwo e-bookowo Kategoria: Języki obce Język: polski Rok wydania: 2015

Jak uczą się poligloci? ebook

Ewa Wolańska  

3.71428571428571 (7)

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 25000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 195

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka Jak uczą się poligloci? - Ewa Wolańska

Poznaj mistrzowskie techniki nauki języków!

"Jak uczą się poligloci??" to fascynująca lektura, która pokazuje, jak skutecznie uczyć się języków.
Prowadząc czytelnika przez kolejne etapy nabywania umiejętności językowych, autorka opisuje z jednej strony najczęściej popełniane błędy, a z drugiej objaśnia krok po kroku, jak powinniśmy zorganizować proces nauki, by był on naprawdę efektywny.
Z książki dowiemy się, jak wybrać odpowiedni podręcznik i materiały dodatkowe, w jakiej kolejności nabywać umiejętności językowe, jak szybko i trwale uczyć się słownictwa, co zrobić, by nareszcie zacząć mówić (!), jak poprawić pamięć i umiejętność koncentracji, a także jak prawidłowo formułować kolejne cele językowe oraz co zrobić, by cały czas utrzymać motywację do nauki na wysokim poziomie.
Autorka powołuje się zarówno na własne doświadczenia dydaktyczne, jak i sięga po przykłady z życia słynnych poliglotów. Dzieląc się z czytelnikiem swoją pasją do języków jednocześnie udowadnia, że właściwe zorganizowanie procesu nauki może znacznie przyspieszyć tempo uczenia się dowolnego języka obcego.
Całość napisana jest lekkim, pełnym energii stylem oraz stanowi prawdziwą kopalnię praktycznych uwag i pomysłów.
Bez względu na to, ile prób nauczenia się języka masz już za sobą, po tej lekturze z pewnością w końcu ci się to uda!
Poznaj mistrzowskie techniki nauki języków!
"Jak uczą się poligloci??" to fascynująca lektura, która pokazuje, jak skutecznie uczyć się języków.
Prowadząc czytelnika przez kolejne etapy nabywania umiejętności językowych, autorka opisuje z jednej strony najczęściej popełniane błędy, a z drugiej objaśnia krok po kroku, jak powinniśmy zorganizować proces nauki, by był on naprawdę efektywny.
Z książki dowiemy się, jak wybrać odpowiedni podręcznik i materiały dodatkowe, w jakiej kolejności nabywać umiejętności językowe, jak szybko i trwale uczyć się słownictwa, co zrobić, by nareszcie zacząć mówić (!), jak poprawić pamięć i umiejętność koncentracji, a także jak prawidłowo formułować kolejne cele językowe oraz co zrobić, by cały czas utrzymać motywację do nauki na wysokim poziomie.
Autorka powołuje się zarówno na własne doświadczenia dydaktyczne, jak i sięga po przykłady z życia słynnych poliglotów. Dzieląc się z czytelnikiem swoją pasją do języków jednocześnie udowadnia, że właściwe zorganizowanie procesu nauki może znacznie przyspieszyć tempo uczenia się dowolnego języka obcego.
Całość napisana jest lekkim, pełnym energii stylem oraz stanowi prawdziwą kopalnię praktycznych uwag i pomysłów.
Bez względu na to, ile prób nauczenia się języka masz już za sobą, po tej lekturze z pewnością w końcu ci się to uda!

Opinie o ebooku Jak uczą się poligloci? - Ewa Wolańska

Cytaty z ebooka Jak uczą się poligloci? - Ewa Wolańska

najczęściej fakt, iż niektóre osoby uczą się i uczą, ale nie mogą się nauczyć, wynika po prostu z tego, że ich działania są chaotyczne, nieregularne, stosowane techniki mało skuteczne, a uczący sami nie wierzą w swój potencjalny sukces.
Z podręcznikiem należy pracować według opisanego poniżej schematu. 1. Najpierw słuchaj, nie patrząc na tekst. Wiele osób zaczyna lekcje od czytania teksów. Jest to najgorsze, co można zrobić. Zadbaj o to, by nigdy
ulicy czy w markecie, a także być w stanie rozumieć nierodowitych mówców o silnych obcych akcentach, to musisz zostać mistrzem w rozumieniu ze słuchu. Osoby, które nie przywiązują uwagi do ćwiczenia rozumienia mowy, wyjeżdżając za granicę, przeżywają szok. Niewyćwiczony w koncentrowaniu się na słuchaniu mózg, nawet jeśli coś zrozumie, to bardzo szybko męczy się przy próbach dłuższej rozmowy lub innej konieczności dłuższego słuchania. Osoby takie,
2. Następnie słuchaj, patrząc na tekst. Po tym jak podjąłeś próbę zrozumienia treści lekcji ze słuchu przesłuchaj całość ponownie, tym razem śledząc dokładnie każde słowo w podręczniku. Zrób tak niezależnie od tego, czy zapis
3. Wyjaśnij znaczenie tekstu. Następnie podkreślaj i tłumacz wszystkie słowa i konstrukcje, które są dla ciebie niezrozumiałe. Nie zawsze wszystko będzie dobrze wytłumaczone w podręczniku i w przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie wahaj się sięgać do słownika. W tym momencie nowe słówka możesz też od razu przepisać do słowniczka czy zeszytu, chociaż ja najczęściej robię to na sam koniec zajęć – jest to czynność niewymagająca dużego zaangażowania
zmęczony. 4. Zapoznaj się z nowymi zagadnieniami gramatycznymi. Teraz przeczytaj komentarz gramatyczny. Przede wszystkim musisz go zrozumieć, następnie zapamiętać. Sprawdź jeszcze raz, czy na pewno wszystko jest dla ciebie jasne w głównym tekście – czy znasz znaczenie każdego słowa i czy rozumiesz, dlaczego zdania
6. Streść lekcję i utrwal wiedzę. Po przerobieniu wszystkich zagadnień zamknij książkę i spróbuj streścić na głos dialog lub tekst z tej lekcji. Resztę pracy – to znaczy podjęcie próby zapamiętania nowych informacji – wykonujesz w dowolnym momencie. Najlepiej wszystko powtórz od razu i jeszcze raz następnego dnia. 7. Zrób co najmniej dzień przerwy zanim wykonasz ćwiczenia. Oczywiście następnego dnia możesz przerabiać kolejną lekcję jeśli tylko masz na to chęci i ochotę, bardzo ważne jest jednak, abyś ćwiczeń nie wykonywał od razu, a nowemu materiałowi dał szansę „uleżeć się w głowie”. Dzięki temu gdy w końcu podejdziesz do ćwiczeń sprawdzą one, czy wiedzę faktycznie zapamiętałeś. 8. Wykonaj ćwiczenia do lekcji. Ćwiczenia sprawdzające
W twoim podręczniku będzie najprawdopodobniej niewiele ćwiczeń gramatycznych, dlatego powinieneś jednocześnie pracować z książką do gramatyki. Bierz się tylko za obszary przerobione wcześniej z podręcznikiem. Zasada pracy z książką do gramatyki jest taka sama jak z podręcznikiem. Rób ćwiczenia dopiero wtedy, gdy masz już w głowie wszystkie zasady. Wszystkie ćwiczenia rób z pamięci i w trakcie ich wykonywania
Zauważyłam, że najczęściej fakt, iż niektóre osoby uczą się i uczą, ale nie mogą się nauczyć, wynika po prostu z tego, że ich działania są chaotyczne, nieregularne, stosowane techniki mało skuteczne, a uczący sami nie wierzą w swój potencjalny sukces.

Fragment ebooka Jak uczą się poligloci? - Ewa Wolańska

EWA WOLAŃSKA

© Copyright by Ewa Wolańska

Przedmowa

Samodzielnie czy z nauczycielem– Wady i zalety różnych sposobów nauki

Istnieją trzy główne sposoby nauki. Pierwszy to nauka w grupie, drugi to nauka indywidualna z nauczycielem na prywatnych lekcjach, trzeci to nauka samodzielna.

Nauka w grupie

Każdy z nas posiada doświadczenia nauki języka w grupie – wyniesione ze szkoły. Kto uczył się w poprzednim systemie, w dużych klasach i z nudnych podręczników, zapewne nie wspomina tego najlepiej. Na szczęście od tego czasu sporo uległo poprawie, a poziom umiejętności językowych młodego pokolenia jest dzisiaj często godny podziwu. Podejrzewam jednak, że przeciętny czytelnik tej książki nie tylko edukację szkolną zakończył jakiś czas temu, ale jest też zainteresowany znacznie szybszymi rezultatami. Nauka szkolna, choć może przynieść bardzo dobre efekty, jest rozciągnięta na całe lata, przez co mylnie można wyciągnąć wniosek, że języka uczymy się długo i powoli. Tak długie rozłożenie jej w czasie związane jest przede wszystkim z możliwościami poznawczymi młodych ludzi. Poziom skomplikowania materiału musi być dopasowany do możliwości danej grupy wiekowej (dorosły w tym samym czasie jest w stanie opanować znacznie więcej materiału), a tempo nauki do tempa całej klasy (słabi uczniowie mogą je znacznie spowolniać). Część lekcji jest zawsze przeznaczana na czynności, w których brać może udział tylko jedna osoba, jak np. czytanie na głos czy odpytywanie, zatem z punktu widzenia całej reszty uczniów czas ten jest marnowany. Sprawy organizacyjne, problemy wychowawcze to kolejne kwestie, które potrafią zabrać część lekcji. Poczucie, iż nauka jest narzucona przez dorosłych, a przez to mało atrakcyjna, w połączeniu z buntowniczą naturą czasu dojrzewania przekładają się z kolei na niską motywację. Bardzo niekorzystny wpływ mają też liczne przerwy – wakacje, ferie czy inne okazje do odpoczynku (święto szkoły, pojedyncze dni świąteczne itp.), z których chętnie korzystają zarówno uczniowie jak i nauczyciele. W trakcie okresów odpoczynku wiedza częściowo ulatuje i musi być potem nabywana od nowa. Wszystkie te zjawiska razem wzięte rozwlekają naukę na całe długie lata. Dorosły, który dobrze zorganizuje sobie pracę, całą tę wiedzę jest w stanie nabyć znacznie szybciej.

Odpowiednikiem chodzenia do szkoły, w dorosłym wieku jest uczęszczanie na kursy. Jest to bardzo popularna metoda podnoszenia kwalifikacji językowych. Niestety, kursy są tylko nieznacznie bardziej efektywne niż nauka w szkole. Tempo nauki jest średnie, dopasowane do możliwości i wysiłku wkładanego przez przeciętnego kursanta, a nieuczęszczająca regularnie na zajęcia część grupy (wystarczy jedna lub dwie osoby) dodatkowo je spowalnia. Podobnie jak w szkole, część lekcji jest poświęcana czynnościom, w których może brać udział tylko jedna osoba (słuchanie jak inny uczeń próbuje mówić, czytanie na głos, półgodzinne sprawdzanie pracy domowej itp.), z punktu widzenia całej reszty grupy jest to zatem czas w sporej mierze stracony. Jeśli chcesz się nauczyć szybko, to na pewno nie jest to dobra metoda dla ciebie. Dodatkowo uczestnictwo w kursie związane jest ze znalezieniem czasu na dojazd i powrót, są to kolejne stracone godziny (chyba, że opanowałeś do perfekcji „uczenie się przy okazji”, o którym piszę w dalszej części, ale wówczas szybko przegonisz grupę i zaczniesz się nudzić na zajęciach).

Zajęcia w grupie mają oczywiście swoje zalety. Przede wszystkim przyczyniają się do przełamywania stresu przed mówieniem biorącym się z obawy przed oceną otoczenia. Sam fakt uczestniczenia w zajęciach zmusza do zabierania głosu. Możliwość poznania innych osób, interakcje między uczestnikami, pozytywna atmosfera na lekcjach to kolejne zalety. W dobrze dobranej i pełnej energii grupie może być naprawdę wesoło. Na bardziej zaawansowanym poziomie uczestnicy mogą wręcz stopniowo stworzyć grupę przyjaciół czy też nieformalną „grupę wsparcia”. Jak to się dzieje? Jeżeli niezbyt duża grupa osób regularnie spotyka się ze sobą, sporo rozmawia o różnych problemach, w pewnym momencie ludzie zbliżają się do siebie na tyle, że zaczynają otwarcie rozmawiać o swoim życiu, dylematach i rozterkach. Lekcje języka obcego stają się po części spotkaniem terapeutycznym. Znam kilka osób, które w pewnym momencie dostrzegły, że o innych uczestnikach kursu wiedzą więcej niż o wielu swoich znajomych.

Za kurs płacimy często z góry, a jeśli nawet są inne opcje, to jest to dosyć popularna forma zapłaty, gdyż wiąże się z niższą ceną. Alternatywą jest płatność rozłożona na kilka miesięcy, ale tak czy siak trzeba podpisać umowę ze szkołą językową zobowiązującą do regularnego wpłacania pozostałych rat. Pieniądze w takim wypadku dosyć trudno jest odzyskać. Wbrew pozorom dla wielu osób taki fakt może mieć działanie motywujące – zapłaciłem to będę chodzić. Nie jest to najlepszy sposób motywowania, ale czasami bywa skuteczny.

Nauka prywatna

Nauka prywatna to kolejny popularny sposób nabywania umiejętności językowych. W trakcie indywidualnych spotkań z nauczycielem cała jego uwaga skupiona jest na uczniu. Dają one zatem bardzo dużo możliwości mówienia oraz umożliwiają ciągłą informację zwrotną ze strony nauczyciela, dzięki czemu nie utrwala się błędnych nawyków, oraz ćwiczy prawidłową wymowę i akcent. Kolejnym atutem jest nieograniczona dowolność w doborze materiałów. Nie ma tu potrzeby przerabiania zagadnień według określonego podręcznika, zatem każda lekcja tworzona jest indywidualnie pod zainteresowania ucznia oraz uwzględnia obszary, które sprawiają mu największą trudność. Tempo nauki może być raz szybkie raz wolne, w zależności od aktualnych potrzeb i możliwości. Warunkiem wysokiej efektywności tego typu współpracy jest jednak duże zaangażowanie nauczyciela, który, przygotowując lekcje powinien w całości skupiać się na oczekiwaniach i potrzebach ucznia. Szerzej ten temat opisuję w rozdziale „Prywatne lekcje – Jak efektywnie zorganizować współpracę z nauczycielem”.

Główną wadą tego typu współpracy jest jej wysoki koszt. W zależności od regionu i kwalifikacji nauczyciela jest to obecnie od dwudziestu pięciu do stu złotych za godzinę, czyli znacznie więcej niż za naukę w kilkuosobowej grupie. Wysoka cena z reguły ogranicza liczbę lekcji, a przy jednej lub dwóch godzinach tygodniowo bez intensywnej pracy poza lekcjami nie można robić szybkich postępów. Kolejną istotną wadą jest brak sformalizowania współpracy. Bez umowy i przy braku konsekwencji wynikających z odwoływania lekcji może pojawić się pokusa do odwoływania zajęć. Gorsze samopoczucie, nawał obowiązków i już rezygnujemy z lekcji, a wtedy tempo nauki słabnie. Trudniej jest również mierzyć postępy. W szkołach językowych z reguły istnieje system testów, który sprawdza opanowanie materiału z danego półrocza. Test taki działa motywująco, stanowiąc dla wielu osób dowód poczynionych postępów i dalszą zachętę do nauki.

Nauka samodzielna

Wiele osób z powodzeniem uczy się języków samodzielnie. Ten sposób nauki daje nieograniczoną kontrolę nad przerabianymi zagadnieniami i tempem pracy, jeszcze większą niż na indywidualnych lekcjach pod kierownictwem nauczyciela. Proporcje czasu poświęcane różnym umiejętnościom językowym, zależą tylko od uczącego. Jest to najlepszy sposób na uczenie się języka, jeśli zależy ci na bardzo szybkim tempie. W innych przypadkach jest ono zawsze choć trochę zależne od innych osób. Jest to również najlepszy sposób, jeśli zależy ci na bardzo niskiej cenie, bo płaci się tylko za pomoce naukowe. Kolejnym atutem jest oszczędność czasu – nie trzeba dojeżdżać ani dopasowywać się do narzuconych z zewnątrz ram czasowych, uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz, wykorzystujesz swój czas bardzo efektywnie.

Nauka samodzielna jest możliwa, ponieważ wszystkie umiejętności językowe można nabywać bez pomocy nauczyciela. Wymaga ona jednak sporo samodyscypliny, umiejętności doboru odpowiednich podręczników oraz wiedzy na temat skutecznych technik nauki (w tych dwóch ostatnich pomoże ci lektura tej książki).

W kolejnych rozdziałach opisuję system nauki samodzielnej przy minimalnej pomocy nauczyciela. Jest to według mnie najbardziej efektywny system nauki, w którym wszystkie umiejętności, uczący nabywa samodzielnie, a lekcje prywatne wykorzystuje tylko do dodatkowego ćwiczenia mówienia oraz uzyskania cennych informacji zwrotnych na temat najczęściej popełnianych błędów, akcentu i ewentualnych problemów z wymową. Jeśli taki sposób nauki wyda ci się zbyt radykalny, możesz korzystać z jego zmodyfikowanych wersji, na przykład pracę z nauczycielem rozpoczynając na wcześniejszym etapie niż zwykle robię to ja. Wszystko zależy od twoich preferencji, oczekiwań i poziomu skomplikowania języka, którego się uczysz.

Chociaż książka ta przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które chcą zostać samoukami, to wiedza w niej zawarta przyda się również uczestnikom kursów, gdyż wiele uwag dotyczy ogólnych zagadnień związanych z nabywaniem umiejętności językowych i nie ma znaczenia, czy jest to nauka samodzielna, indywidualna czy grupowa.

Poziom początkujący– Dlaczego im mniej tym lepiej?

Żelazna lista

Jeżeli dużo podróżujesz, z pewnością masz wprawę w pakowaniu a zgromadzenie niezbędnego na każdą wyprawę ekwipunku zajmuje ci niewiele czasu. Gdy miałam pracę, która wymagała ode mnie częstych wyjazdów w dłuższe trasy, doszłam do takiego poziomu biegłości, że pakowanie rzeczy na kilkudniowy wyjazd zajmowało mi kilka minut późnym wieczorem. Kluczem do sukcesu była wiedza, co będzie mi potrzebne i stworzenie w głowie tzw. żelaznej listy, która zawierała niezbędne rzeczy.

Tak jak każdy zaprawiony podróżnik ma swoją żelazną listę rzeczy, które zabiera na wyprawę, tak samo każdy, kto opanował kilka języków ma swoją żelazną listę pomocy naukowych, które trzeba kupić i mieć pod ręką podczas nauki. Na poziomie początkującym jest ona krótka – wystarczą ci podręcznik, uzupełniająca go książka do gramatyki oraz słownik.

Podręcznik

Na rynku nieruchomości na pytanie, co świadczy o wartości lokalu, trzy pierwsze odpowiedzi brzmią: lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja. W przypadku nauki języka na pytanie, jakie są trzy najważniejsze pomoce naukowe, odpowiem: podręcznik, podręcznik, podręcznik.

Na szczęście wśród najbardziej popularnych języków oferta jest naprawdę spora. W przypadku bardziej egzotycznych wybór często ogranicza się do jednej pozycji. Jeżeli jest ona słaba i nie podoba ci się, a bardzo dobrze znasz już jakiś bardzo popularny język, jak angielski czy francuski, namawiam do poszukania podręcznika na tych rynkach.

Warto poświęcić dłuższą chwilę na przemyślenie, który podręcznik zakupić. Dobre podręczniki na pewno znajdziesz w ofercie prestiżowych wydawnictw. Oczywiście to, że książka jest wydana przez znane wydawnictwo, nie gwarantuje jeszcze, że na pewno jest to dobry podręcznik. Nawet duże wydawnictwa w gamie oferowanych do nauki języków książek mają czasami tzw. „gnioty”, ale zdarzają się one na szczęście raczej rzadko. Renomowane wydawnictwa z reguły zlecają pisanie podręczników wykwalifikowanym nauczycielom lub zespołom nauczycielskim, a przed wydrukowaniem książkę wysyłają do recenzji oraz weryfikują kilkakrotnie pod kątem ewentualnych błędów lub niedociągnięć. Tylko raz znalazłam naprawdę świetny, godny polecenia podręcznik wydany przez małe, zupełnie nieznane wydawnictwo (a uwierz mi, sporo książek przewinęło się przez moje ręce), natomiast wielokrotnie widziałam książki z błędami (sic!), nieciekawe, chaotyczne, z bardzo małą liczbą praktycznych ćwiczeń. Radzę zatem, aby podręcznika szukać wśród publikacji znanych na rynku językowym firm.

Większość podręczników pisanych jest typowo pod naukę w grupie pod nadzorem nauczyciela, dlatego warto od razu poszukać książek, które mają w nazwie słowo „samouczek” lub w opisie pozycji znajduje się uwaga, że książka może być wykorzystywana również do samodzielnej nauki. Przy wyborze kieruj się opisanymi poniżej kryteriami.

Pięć cech dobrego podręcznika

1.