Wydawca: e-bookowo.pl Kategoria: Styl życia Język: angielski Rok wydania: 2014

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 60000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 48

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka Fotografia dla pocz?tkuj?cych - Roman Szyma?ski

Niniejszy Poradnik jest przeznaczony jest dla osób, które dopiero rozpoczynaj? swoj? przygod? z fotografi?. Postanowi?em, w sposób w miar? przejrzysty i najbardziej zrozumia?y, przybli?y? temat fotografowania oraz zrozumienia podstawowych zasad dobrej fotografii.Podstawowym zamierzeniem jest przedstawienie fotografowania wszelkich obiektów, wykonywanie zdj?? o charakterze pami?tkowym, zdj?? osób, krajobrazów, czy nawet fotografii ro?lin i zwierz?t.Dzisiaj, gdy post?p techniczny jest wszechobecny i niemal ka?dy „robi” zdj?cia, dobrze jest pozna? podstawy tego wspania?ego hobby i jednocze?nie u?wiadomi? o istniej?cych kanonach zwi?zanych z robieniem „fotek”.A co to jest w ogóle fotografia? Mo?na odpowiedzie? jednym zdaniem:Fotografia to malowanie (pisanie) ?wiat?em.Skoro ju? to wiemy, przejd?my da najwa?niejszej sentencji zwi?zanej z fotografowaniem: nie fotografuje sprz?t – tylko fotograf. Sprz?t jest jedynie narz?dziem umo?liwiaj?cym zapis, jednak temat ekspozycji i walory zdj?ciowe zawsze s? zale?ne od nas.Wst?pFOTOGRAFIA dla pocz?tkuj?cychFOTOGRAFUJEMY: Przyst?pujemy do „robienia” zdj??Aparat widzi inaczej i cz?owiek widzi inaczej...KrajobrazRobimy portretZdj?cia w ruchuMakrofotografiaFotografujemy przyrod?Fotografia podwodnaWyposa?enie dodatkoweDbajmy o sprz?t - CzyszczeniePrzechowywanie

Opinie o ebooku Fotografia dla pocz?tkuj?cych - Roman Szyma?ski

Fragment ebooka Fotografia dla pocz?tkuj?cych - Roman Szyma?ski

Fotografia dla początkujących

Roman Szymański

© Copyright by Roman Szymański

Projekt okładki, opracowanie graficzne, fotografie: Roman Szymański

ISBN 978-83-7859-373-7

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości

bez zgody wydawcy zabronione

Wydanie I 2014

Konwersja do epub A3M Agencja Internetowa

Wstęp

Niniejszy Poradnik jest przeznaczony jest dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fotografią. Postanowiłem, w sposób w miarę przejrzysty i najbardziej zrozumiały, przybliżyć temat fotografowania oraz zrozumienia podstawowych zasad dobrej fotografii.

Podstawowym zamierzeniem jest przedstawienie fotografowania wszelkich obiektów, wykonywanie zdjęć o charakterze pamiątkowym, zdjęć osób, krajobrazów, czy nawet fotografii roślin i zwierząt.

Dzisiaj, gdy postęp techniczny jest wszechobecny i niemal każdy „robi” zdjęcia, dobrze jest poznać podstawy tego wspaniałego hobby i jednocześnie uświadomić o istniejących kanonach związanych z robieniem „fotek”.

A co to jest w ogóle fotografia? Można odpowiedzieć jednym zdaniem:

Fotografia to malowanie (pisanie) światłem.

Skoro już to wiemy, przejdźmy da najważniejszej sentencji związanej z fotografowaniem: nie fotografuje sprzęt – tylko fotograf. Sprzęt jest jedynie narzędziem umożliwiającym zapis, jednak temat ekspozycji i walory zdjęciowe zawsze są zależne od nas.

Kiedy rozpoczynałem swoją przygodę z fotografią, a było to kilkadziesiąt lat temu, dysponowałem aparatem Rolleicord (lustrzanka dwuobiektywowa), umożliwiającym wykonanie „aż” 12 zdjęć na filmie 6 x 6 cm. Ta oszałamiająca ilość zdjęć nauczyła mnie pełnego szacunku do każdej ekspozycji zdjęciowej i zastanawiania się nad każdym ujęciem. Potem miałem aparaty małoobrazkowe Zenit i służbową Prakticę, które umożliwiały już zrobienie 36 zdjęć. To już był wielki postęp, nie tylko w ilości, ale i możliwościach, jakie dawała częściowa automatyka. Stosując oczywiście wymienną optykę (m.in. doskonałych obiektywów Helios, Pentacon i Orestor), stałem się reporterem uniwersalnym.

Każde jednak zdjęcie było poprzedzone analizą warunków oświetleniowych, używaniem światłomierzy, czy ustawianiem parametrów aparatu przy zastosowaniu specjalnych tabel przeliczeniowych, umożliwiających zrobienie zdjęć np. przy świetle sztucznym i jednocześnie poprawiających komfort pracy fotografa.

A czy możecie sobie wyobrazić pierwsze lampy błyskowe spaleniowe, posiadające wymienny palnik jednorazowego użytku? Po każdym wykonanym zdjęciu spalony żarnik się wyrzucało i osadzało się kolejną żarówkę! Dopiero, gdy na naszym rynku pokazały się lampy błyskowe z palnikiem wielokrotnego użytku (najczęściej produkcji radzieckiej), można było robić wiele zdjęć. To dopiero był postęp!

Zawsze jednak każde ujęcie było analizowane i tylko w przypadku fotografii sportowej „strzelałem” zdjęcia, aby uchwycić „ten najważniejszy moment”. Zawsze ograniczały mnie jednak ilości zdjęć wykonywanych na jednym negatywie.

Oczywiście zawsze pozostawała niepewność i niewiedza, czy nie popełniłem błędów w ustawieniach i czy zdjęcia „wyszły”, co dopiero weryfikowało wywołanie negatywu w koreksie (dla niewtajemniczonych - to taka puszka, w którą po załadowaniu filmu w ciemni, wlewało się wywoływacz i następnie utrwalacz). A potem laboratorium foto z powiększalnikiem i kuwetami, a na końcu suszenie zdjęć (najczęściej w formacie 13x18 cm, bo taki format wymagany był do publikacji), i ewentualne podziwianie swojej pracy.

Dla wielu obecnych „fotografów” brzmi to, jak czarna magia, ale tak było i każdy tę wiedzę musiał posiadać.

Dzisiaj, gdy fotografia stała się w pełni ogólnodostępna, a wybór aparatów cyfrowych jest nieograniczony, nikt już nie zastanawia się nad ilością robionych „fotek”, czy ustawień manualnych aparatu, bowiem pełna automatyka robi to za nas. Niemal natychmiast w aparacie możemy także podejrzeć efekt naszej pracy. Tylko jeszcze niektórzy fachowcy, szczególnie przy fotografii artystycznej i ślubnej, stosują własne ustawienia.

Wykonanie odbitek, czy wrzucenie fotek do Internetu, nie stanowi już jakiegokolwiek problemu. Technologia fotografii zmieniła się diametralnie i obecnie nikt nie zastanawia się nad problemami, z którymi kiedyś musiał zmierzyć się każdy fotograf. Miało to jednak swój niepowtarzalny urok...

FOTOGRAFIA dla początkujących

Obecnie niemal każdy posiada cyfrowy aparat fotograficzny, czy to wbudowany w telefon komórkowy, tablet, czy aparat kompaktowy, czy wreszcie w wysokiej klasy lustrzankę. Ale nie chodzi tu o sprzęt, którym się posługujemy, ale o możliwość wykonania ujęcia fotograficznego w sposób najbardziej perfekcyjny, czyli również taki, aby nasze zdjęcie wzbudziło wśród przyjaciół i znajomych nie tylko zainteresowanie, ale i zachwyt.

Uważam, że każde zdjęcie powinno mieć charakter fotoreportażu, czyli w sposób wizualny opowiadać jakąś historię, i to bez względu na temat ekspozycji zdjęciowej i ilość wykonanych zdjęć.

Pamiętajmy: obraz przemawia bardziej, niż najlepiej napisany tekst.

Zanim jednak przejdziemy do omawiania poszczególnych faz zdjęciowych, musimy po krótce zapoznać się ze obecnie stosowanym sprzętem fotograficznym. Pewnych zagadnień i zwrotów technicznych nie uda się uniknąć, ale spróbujemy przez to przebrnąć w miarę bezboleśnie.

Oczywiście całkowicie pominiemy temat fotografowania na obecnie już archaicznych aparatach tzw. analogowych na błony filmowe, czyli opartych na chemicznym nośniku światłoczułym, bo takie tylko możemy jeszcze spotkać schowane głęboko w domowych archiwach. Obecna fotografia - to oczywiście fotografia cyfrowa polegająca na utrwaleniu obrazu w postaci cyfrowej. Niemożliwością jest przedstawienie choćby części oferty i różnorodności aparatów znajdujących się obecnie w ofercie handlowej, dlatego postanowiłem zawężyć ich przedstawienie do najbardziej podstawowych.

Pierwsze to aparaty wysokiej klasy, a do nich zaliczamy lustrzanki.

Ich budowa jest bardzo skomplikowana, ale też umożliwiają wykonanie zdjęć o najwyższych parametrach. Na takim sprzęcie pracują obecnie fotograficy zajmujący się zawodowo fotografią oraz wykorzystywane są przez zaawansowanych amatorów fotografii.

Aparaty te umożliwiają nie tylko wymianę obiektywów (inny obiektyw do zdjęć makro, inny do pejzażu, jeszcze inny do portretu), czy stosowanie unikalnych programów do wykonywania zdjęć, ale również pozwalają na wykonanie zdjęć w wysokiej rozdzielczości wymaganej przy publikacjach czy fotografii wielkoformatowej.

Charakterystycznym wyposażeniem lustrzanki jest pojedynczy obiektyw oraz lustro (najczęściej ruchome), które kieruje światło padające przez obiektyw na matówkę. Obiektyw wykorzystywany jest zarówno do podglądu kadru, jak i rejestrowania zdjęć.

Lustrzanka stała się obecnie synonimem wysokiej jakości obrazu fotograficznego.

Niektóre aparaty oferują rozdzielczość matrycy nawet 36.2 Megapikseli (NIKON D800), a np. profesjonalny Hasselblad H4D-60 ponad 60 Megapikseli (koszt tego modelu to ok. 30,0 tys. Euro). Ceny profesjonalnych korpusów aparatów, bez obiektywu i oprzyrządowania, często przekraczają 20 tys. złotych.

Oczywiście wiele modeli aparatów cyfrowych, tzw. kompaktowych, nie odbiega parametrami od lustrzanek. Na rynku można spotkać aparaty, które niosą ze sobą wszystko, czego fotograf oczekuje i potrzebuje, aby być natychmiast gotowym na każde ciekawe ujęcie.

Podobnie, jak lustrzanki, oferują wiele przydatnych akcesoriów oraz posiadają porównywalne tryby i ustawienia, gwarantujące wykonanie zdjęć o wysokiej jakości.