Final Fantasy XV - poradnik do gry - Jakub Bugielski, Grzegorz "Alban3k" Misztal - ebook

Final Fantasy XV - poradnik do gry ebook

Grzegorz "Alban3k" Misztal, Jakub Bugielski

4,5

Opis

Nieoficjalny poradnik do gry Final Fantasy XV zawiera wszystkie potrzebne informacje, by ukończyć grę w 100 procentach. W początkowych rozdziałach, zamieszczone zostały podstawowe informacje na temat rozgrywki. Zapoznasz się tutaj z opisem interfejsu, sterowania i podstawowych mechanizmów gry. Przeczytasz również cenne porady i podpowiedzi, które ułatwią Ci rozgrywkę.

Kolejne rozdziały przedstawiają opis głównego wątku fabularnego, z szczegółowo opisanymi trudniejszymi momentami rozgrywki, potyczkami z bossami i łamigłówkami. Dokładnie ilustrowany poradnik, krok po kroku przeprowadzi Cię przez historię w grze.

W poradniku znajdziesz również dokładny opis wszystkich misji pobocznych i opcjonalnych wyzwań, które na Ciebie czekają w grze. Przygotowany został opis wszystkich sekretów, nagród, przedmiotów do kolekcjonowania i osiągnięć do odblokowania. Poradnik ten również odkryje przed Tobą tajniki łowienia ryb, gotowania i fotografii w Final Fantasy XV. Nie zabrakło ogólnych porad dotyczących szybkiego zdobywania punktów doświadczenia czy skutecznego korzystania z umiejętności Libra.

Final Fantasy XV stanowi kolejna odsłonę bestsellerowej marki. Gracze kierują poczynaniami księcia Noctisa Lucisa Caeluma, który próbuje obronić rodzime miasto-państwo Lucis przed agresją ze strony Imperium Niflheim. W konfrontacji z przeciwnikami bohater może posługiwać się magią, specjalnymi umiejętnościami, a także bogatym asortymentem magicznych mieczy. Rozgrywka prezentowana jest z perspektywy trzeciej osoby (TPP), a walka oraz eksploracja dużych, otwartych lokacji odbywają się w czasie rzeczywistym.

W poradniku do gry Final Fantasy XV znajdziesz szczegółowy, ilustrowany opis głównego wątku oraz występujących w grze misji pobocznych. Dodatkowo, zawierał on będzie także opis uzbrojenia, umiejętności czy lokalizację sekretów.

Final Fantasy XV - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Summon - jak wezwać astralnych? (Opcjonalne podziemia i lokacje)
  • Szybkie i skuteczne zdobywanie EXP (Opcjonalne podziemia i lokacje)
  • Porady ogólne (Zadania główne)
  • Randolph i legendarne bronie (Opcjonalne podziemia i lokacje)
  • Cid - Ulepszenia broni (Zadania poboczne)
  • Opcjonalne krypty Royal Arms (Opcjonalne podziemia i lokacje)
  • Chapter 14 - Homecoming (Zadania główne)
  • Wszystkie Moogle Charm +20%EXP (Zadania poboczne)
  • Szybkie zdobywanie AP (Opcjonalne podziemia i lokacje)
  • Polowania (Zadania poboczne)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 318

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,5 (4 oceny)
2
2
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
seb087

Dobrze spędzony czas

Poradnik dosyć przydatny, napisany czytelnie jednak radzę przeczytać przy drugim przejściu gry żeby nie popsuć sobie zabawy.
00

Popularność




Final Fantasy XVporadnik do gry

autorzy: "Jakub Bugielski", Grzegorz "Alban3k" Misztal

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8112-355-6

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1598

[email protected]

Spis treści

Final Fantasy XV - poradnik do gry

Final Fantasy XV - poradnik do gry

Porady ogólne

Sterowanie w Final Fantasy XV

FAQ - Często zadawane pytania

Summon - jak wezwać astralnych?

Szybkie i skuteczne zdobywanie EXP

Szybkie zdobywanie AP

Jak włączyć Wait Mode?

Jak użyć umiejętności Libra?

Nieskończona Stamina

Jak odblokować jazdę na Chocobo?

Rozwój Chocobo

Jak odblokować wyścigi chocobo?

Wszystkie Moogle Charm +20%EXP

Jak odblokować Stacked Ham Sandwich (+50% EXP)?

Opcjonalne krypty Royal Arms

Odblokowanie muzyki z innych gier

Koloseum - walki potworów

Mini-gra Justice Monster Five

Czym jest New Game+?

Walka

Informacje ogólne | Walka

Atak | Walka

Magia (Elemancy)

Podstawy | Magia (Elemancy)

Pozyskiwanie surowców i tworzenie czarów | Magia (Elemancy)

Katalizatory | Magia (Elemancy)

Umiejętności specjalne bohaterów

Łowienie ryb - informacje ogólne

Sprzęt do wędkowania

Miejsca do łowienia i ryby

Gotowanie, składniki i przepisy

Umiejętność survival

Umiejętność fotografii

Zadania główne

Chapter 1 - Departure

Chapter 2 - No Turning Back

Chapter 3 - The Open World

Chapter 4 - Living Legend

Chapter 5 - Dark Clouds

Chapter 6 - A Way Forward

Chapter 7 - Party of Three

Chapter 8 - Seaworthy

Chapter 9 - Callings

Chapter 10 - The Heart of a King

Chapter 11 - In the Dark

Chapter 12 - End of Days

Chapter 13 - Redemption

Chapter 14 - Homecoming

Zadania poboczne

Polowania

Ulepszenia samochodu, zadania Cindy i airship

Nieśmiertelniki dla Dave'a

Zadania Dino

Składniki dla Takki

Sania - zbieranie próbek fauny i flory

Navyth - łowienie ryb

Zadania fotograficzne dla Vyv

Zadania dla kupców w Lestallum

Ratowanie chocobo dla Wiza

Zadania od Holly

Pozostałe zadania

Misje ratunkowe

Zepsute auta

Scraps of Mystery

Pamiątkowe zdjęcia

Cid - Ulepszenia broni

Tours

Randolph i legendarne bronie

Opcjonalne podziemia i lokacje

Daurell Caverns

Rock of Ravatogh

Malmalam Thicket

Myrlwood Forest

Balouve Mines

Crestholm Channels

Costlemark Tower

Pitioss Ruins

End content w Final Fantasy XV - Menace Beneath Lucis

Informacje ogólne i odblokowanie

Dungeon A Menace Sleeps in Keycatrich

A Menace Sleeps in the Grotto

A Menace Sleeps in Fociaugh

A Menace Sleeps in Daurell

A Menace Sleeps in Balouve

A Menace Sleeps in Steyliff

A Menace Sleeps in Crestholm

A Menace Sleeps in Costlemark

Final Fantasy XV - poradnik do gry

Nieoficjalny poradnik do gry Final Fantasy XV zawiera wszystkie potrzebne informację, by ukończyć grę w 100 procentach. W początkowych rozdziałach, zamieszczone zostały podstawowe informacje na temat rozgrywki. Zapoznasz się tutaj z opisem interfejsu, sterowania i podstawowych mechanizmów gry. Przeczytasz również cenne porady i podpowiedzi, które ułatwią Ci rozgrywkę.

Kolejne rozdziały przedstawiają opis głównego wątku fabularnego, z szczegółowo opisanymi trudniejszymi momentami rozgrywki, potyczkami z bossami i łamigłówkami. Dokładnie ilustrowany poradnik, krok po kroku przeprowadzi Cię przez historię w grze.

W poradniku znajdziesz również dokładny opis wszystkich misji pobocznych i opcjonalnych wyzwań, które na Ciebie czekają w grze. Przygotowany został opis wszystkich sekretów, nagród, przedmiotów do kolekcjonowania i osiągnięć do odblokowania. Poradnik ten również odkryje przed Tobą tajniki łowienia ryb, gotowania i fotografii w Final Fantasy XV. Nie zabrakło ogólnych porad dotyczących szybkiego zdobywania punktów doświadczenia czy skutecznego korzystania z umiejętności Libra.

Final Fantasy XV stanowi kolejna odsłonę bestsellerowej marki. Gracze kierują poczynaniami księcia Noctisa Lucisa Caeluma, który próbuje obronić rodzime miasto-państwo Lucis przed agresją ze strony Imperium Niflheim. W konfrontacji z przeciwnikami bohater może posługiwać się magią, specjalnymi umiejętnościami, a także bogatym asortymentem magicznych mieczy. Rozgrywka prezentowana jest z perspektywy trzeciej osoby (TPP), a walka oraz eksploracja dużych, otwartych lokacji odbywają się w czasie rzeczywistym.

Grzegorz Misztal, Jakub Bugielski (www.gry-online.pl)

Final Fantasy XV - poradnik do gry

Porady ogólne

Final Fantasy XV posiada kilkunastominutowy samouczek, który wprowadza gracza i wyjaśnia najbardziej podstawowe mechanizmy rozgrywki, jednak ma jedną wadę - robi to w sposób pobieżny, często nie wyczerpując tematu, czy pomijając zupełnie niektóre aspekty. W tym rozdziale znajdziesz szereg porad, które znacząco ułatwią ci rozgrywkę. Szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych mechanizmów rozgrywki znajdziesz w dedykowanych rozdziałach.

Podstaw

y

Eksploracj

a

Walk

a

Magi

a

Wyposażenie

Podstawy

1. Nie pomijaj samouczka! W momencie rozpoczynania rozgrywki będziesz mieć możliwość rozegrania kilku etapów treningowych. Warto je rozegrać, gdyż wyjaśniają najważniejsze mechanizmy rozgrywki i pozwalają poznać nowy system walki.

2. Spożywanie posiłków jest bardzo ważne. Nie ma w grze co prawda żadnego wskaźnika głodu, jednak zjedzony posiłek wzmacnia całą twoją drużynę, oferując różnorakie premie. Zyskać można potężny bonus do punktów zdrowia, zadawanych obrażeń, czy nawet zdobywanego doświadczenia. Posiłki jeść można tak w restauracjach, jak i podczas nocowania "w dziczy".

3. Sen jest kolejnym bardzo ważnym elementem. Jest to jedyna metoda na to, by wykorzystać zmagazynowane punkty doświadczenia by zwiększyć poziomy twoich postaci. Spać można pod namiotem, a także w miastach. Druga metoda jest płatna, jednak oferuje premię do punktów doświadczenia, mnożąc je. Jeśli udało ci się odłożyć sporo punktów doświadczenia, warto zainwestować przynajmniej w premię rzędu 1.5x.

4.Pamiętaj, iż prócz zadań głównych związanych z wątkiem fabularnym w grze dostępnych jest cała masa dodatkowych aktywności. Zadania poboczne czy polowania na potwory pozwolą zdobyć ci olbrzymie ilości punktów doświadczenia i unikalnych przedmiotów. Pełen opis zadań pobocznych i polować znajdziesz w oddzielnych rozdziałach tego poradnika.

5. Nie samą walką człowiek żyje. W grze, prócz walki i eksploracji, czas można spędzać także na łowieniu ryb. Łowiska oznaczone są na mapie specjalną ikonką, a sama czynność łowienia da chwilę wytchnienia, a także pozwoli zyskać składniki do gotowania, jak i unikalne skarby, które można potem spieniężyć.

6. Warto odpowiednio wydawać punkty AP służące do rozwoju postaci. O ile można wykorzystywać je w dowolny sposób, o tyle warto zainteresować się kilkoma zdolnościami już na wczesnym etapie. Są to przede wszystkim Roadrunning i Chocobump - pierwsza da ci dodatkowe punkty AP za dłuższe przejażdżki Regalią, druga za to samo, tyle, że na grzbiecie Chocobo. Wskazówki odnośnie sugerowanego rozwoju postaci znajdziesz w oddzielnym rozdziale tego poradnika.

7. Nie sprzedawaj wszystkich przedmiotów! Większość rzeczy można bez wahania spieniężyć, jednak warto też trzymać część z nich. Nie dość, iż niektóre z nich można wykorzystać do wzmacniania zaklęć (więcej w rozdziale o magii), to dodatkowo niektóre przydają się do ulepszania ekwipunku, a także do wymiany na inne dobra. Wszystkie "unikalne" przedmioty zostaną opisane w oddzielnym rozdziale poradnika.

8. Staraj się wchodzić w interakcję ze wszystkim, z czym da się wejść w interakcję. Mogą to być książki, nagrania czy transmisje radiowe. Dzięki temu poznasz lepiej historię świata, dowiesz się kilku ciekawostek, a niektóre informacje mogą mieć także wymierne korzyści - na przykład odblokowując nową potrawę do gotowania.

9. Zapisuj grę ręcznie! W grze jest, co prawda, mechanizm auto zapisu, jednak nie warto polegać wyłącznie na nim. Często może się okazać, iż po śmierci czeka cię kilkadziesiąt minut spaceru i przedzierania się przez przeciwników, by wrócić do miejsca zgonu.

Eksploracja

1. Podróżowanie i eksploracja odbywa się tak na nogach, jak i przy pomocy środka transportu. O ile możliwość szybkiej podróży przy pomocy Regalii jest z pewnością kusząca, warto w miarę możliwości przemieszczać się na piechotę. W ten sposób nie ominą cię ukryte w grze skarby, grupy przeciwników, czy złoża, z których pozyskać można materiały rzemieślnicze.

2. Przemieszczając się przy pomocy Regalii masz możliwość szybkiej podróży - kosztuje to niewielką sumkę gil, jednak automatycznie przenosi cię do wskazanego miejsca. Jeśli nie zależy ci nadmiernie na czasie, warto przemaszerować wymagany dystans - po drodze znaleźć możesz wcześniej nieodkryty skarb, czy unikalnego przeciwnika. Jest to też warte z innego powodu - można doświadczyć zabawnych i tych bardziej poważnych interakcji między bohaterami.

3. Podczas dłuższych podróży Regalią warto wykorzystać możliwość dokonania zakupów bez wysiadania z auta - w ten sposób da się uzupełnić zapasy nawet wtedy, gdy przed wyruszeniem w trasę się o tym zapomniało.

4. Pamiętaj, iż gra korzysta z systemu dnia i nocy. Większość rozgrywki, a więc wykonywanie zadań, polowania i przemieszczanie się dzieje się w ciągu dnia - czynności te są także łatwiejsze ze względu na dobrą widoczność. W późnych godzinach wieczornych zapada jednak mrok, a na mapie pojawiają się potężni przeciwnicy - przez pierwsze kilka godzin rozgrywki warto ich unikać i "przesypiać" noc.

5. Gdy odwiedzasz nowe miasto, warto wybrać się do miejsca, w którym możesz się pożywić - oznaczony specyficzną ikonką sztućców na mapie. Oprócz jedzenia znaleźć tam możesz opcję "pogadania' (talk). Po aktywowaniu jej na mapie (w obrębie danego miasta) oznaczone zostaną wszystkie ważne lokacje - miejsca z ukrytymi skarbami i złożami, miejsca parkingowe.

Walka

1. Każda wygrana przez twoją drużynę walka jest oceniana. Otrzymujesz rangę za Time, Finesse i Offense. Są to odpowiednio długość walki (im szybciej wybijesz wrogów, tym ranga wyższa), poziom "efekciarstwa" (korzystając z bardziej wyszukanych i różnorodnych ataków zwiększysz końcową ocenę) i obrona - ostatnia wzrasta, gdy umiejętnie korzystasz z bloku i uda ci się sparować kilka ataków wrogów. Więcej na ten temat w rozdziale poświęconym walce.

2. Do wyboru są dwa sposoby prowadzenia walki - active i wait. W pierwszym trybie walka trwa cały czas, w drugim zaś akcja zatrzymuje się, gdy twoja postać przestanie się poruszać. W trybie wait możesz spokojnie zaplanować kolejny ruch i monitorować pole walki. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym walce.

3. Tryb wait ma jeszcze jedną ważną cechę - pozwala Noctisowi korzystać ze zdolności Libra. Owa zdolność to po prostu badanie przeciwników. Wystarczy przestać się poruszać by gra się zatrzymała, a następnie przytrzymać przycisk R1 / RB (PS4/Xone). Po kilku sekundach na ekranie wyświetlona zostanie informacja o przeciwniku, przede wszystkim bronie / zaklęcia, na które jest wrażliwy. Warto korzystać z tej zdolności za każdym razem, gdy spotkasz nowego wroga.

4. Pamiętaj, iż każda z broni czy zaklęć przydaje się na inny rodzaj wroga, zadając dodatkowe, (jeśli wróg jest na daną broń słaby) bądź zmniejszone, (gdy jest odporny) obrażenia. Niektórzy przeciwnicy będą otrzymywać dodatkowe obrażenia od zaklęć ognia, inni z kolei od ataków sztyletami, będąc przy tym odpornymi na pozostałe.

5. Przed przystąpieniem do walki warto ocenić swojego przeciwnika (bądź ich grupę). Jeśli wrogowie są o kilka poziomów wyżej od twojej drużyny, walka z nimi może być trudna (a czasami niemożliwa) lub po prostu będzie trwać zbyt długo, by się to opłacało.

6. Na część wrogów można się bardzo łatwo przyczaić. Przed rozpoczęciem starcia na ekranie pojawi się czerwony pasek, który przedstawia "poziom wykrycia". Wrogowie z początku są kompletnie nieświadomi twojej obecności - możesz to wykorzystać, by, na przykład, rzucić na zbitą w kupkę grupę wrogów potężne zaklęcie, które odbierze im sporą cześć punktów zdrowia.

7. Pamiętaj, by korzystać ze zdolności współtowarzyszy. By to zrobić, wystarczy przytrzymać przycisk L1/LB (PS4/Xone), a następnie wybierz interesującą cię zdolność za pomocą "krzyżaka" na padzie. Ze zdolności nie można korzystać jednak cały czas - potrzebują one czasu na odnowienie się, a także kosztują jeden (lub więcej) segment paska postępu, który widoczny jest w lewym rogu ekranu.

8. Nie zapomnij też, iż w momencie, gdy twój współtowarzysz trafi wroga jedną ze swoich zdolności, na ekranie pojawi się informacja o możliwości "przyłączenia się" do ataku. Jeśli uda ci się wcisnąć wskazany na ekranie przycisk w odpowiednim momencie, główny bohater zaatakuje wroga, często zadając olbrzymie obrażenia.

9. Eksperymentuj z różnymi zdolnościami twoich współtowarzyszy. Oferują one różne efekty i przydają się w walce z innymi typami przeciwników - niektóre doskonale sprawdzą się w walce z pojedynczym i potężnym wrogiem, inne będą doskonałe przeciwko grupie słabych przeciwników.

10. Nie zapominaj o zdolności specjalnej Noctisa, Warp. Pozwala ona bohaterowi teleportować się na krótkie dystanse, tak do wskazanego miejsca, a także by zaatakować wroga i zadać dość pokaźne obrażenia - im dłuższy dystans, tym większe obrażenia. Dzięki tej zdolności możesz także podczepić się bądź wskoczyć na wzniesienie (przytrzymując klawisz) - będziesz bezpieczny przed większością wrogich ataków, a także natychmiastowo zregenerujesz punkty MP.

11. Monitoruj stan punktów MP Noctisa. Wymagany on jest, by korzystać ze zdolności Warp. Jeśli pasek MP (znajdujący się pod poziomem zdrowia bohatera) się wyczerpie, Noctis wejdzie w stan Stasis, który znacząco zmniejszy jego mobilność i nie pozwoli ci korzystać ze zdolności specjalnej. Punkty MP regenerują się samoczynnie po upływie kilkunastu sekund od ostatniego wykorzystania Warp, po podczepieniu się na wzniesienie (patrz punkt wyżej), czy podczas chowania się za osłoną (o czym w kolejnym punkcie).

12. Jeśli podczas walki Noctis utracił sporo punktów zdrowia, pasek MP się wyczerpał, bądź nastąpiło jedno i drugie, możesz wykorzystać możliwość schowania się za osłoną, by znacznie szybciej zregenerować siły. Wystarczy stanąć za przeszkodą terenową (np. kamieniem) i przytrzymać wskazany na ekranie przycisk. Bohater schowa się i zacznie bardzo szybko regenerować zdrowie i MP.

13. Nie zapominaj, by podczas walki wykorzystywać przedmioty. Mikstury leczące, Eliksiry (przywracające zdrowie i MP), czy specyfiki usuwające negatywne efekty mogą znacznie ułatwić ci trudne starcie - nie zawsze jest też możliwość bezpiecznego zregenerowania zdrowia.

14. Staraj się atakować wrażliwe części ciała wrogów - przykładem może być tutaj róg, który można roztrzaskać. Dzięki temu wróg zostanie znacząco osłabiony, a ty będziesz mieć szanse na pozyskanie rzadkiego surowca. Więcej o tym znajdziesz w rozdziale poświęconym walce.

15. Jeśli walka nie idzie po twojej myśli, bierz nogi za pas. Na minimapie będziesz w stanie zauważyć czerwony okrąg - symbolizuje on po prostu arenę walki. Jeśli uda ci się wyjść po za wspomniane koło, walka dobiegnie końca, gdyż wróg przestanie się tobą interesować. Pamiętaj jednak, iż przeciwnicy zregenerują zdrowie do pełna, gdy przerwiesz starcie - lepsze to jednak niż potencjalna śmierc.

Magia

1. Na pierwszy rzut oka system zaklęć w grze nie wygląda zachęcająco - jedynie 3 rodzaje (ogień, lód i błyskawice) do wyboru. Nic bardziej mylnego! Podczas tworzenia zaklęć można dodać do "mieszanki" jeden z przedmiotów z ekwipunku. Dzięki temu zaklęcia zyskają nowe właściwości - kilkukrotne rzucenie czaru, możliwość nałożenia jednego z negatywnych statusów, czy po prostu rzucenia zaklęcia o większej sile. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym magii.

2. Jeśli przebiegasz akurat koło źródeł magii (oznaczone na mapie przy pomocy symbolów ognia, płatka śniegu i błyskawicy), nie ignoruj ich i udaj się tam, by uzupełnić zapasy. Dzięki temu będziesz w stanie wytworzyć potężne zaklęcia, które niejednokrotnie pozwolą ci zmienić losy starcia.

3. Pamiętaj, by na bieżąco tworzyć zaklęcia i nie trzymać "zbiorników żywiołów" pełnych. Jeśli któryś z rezerw żywiołów zapełni się (99/99), wykorzystaj go, by wytworzyć zaklęcie i opróżnić go. W ten sposób zyskasz czar, a także możliwość dalszego czerpania mocy ze źródła żywiołów.

4. Uważaj, gdzie rzucasz zaklęcia, gdyż mogą one ranić także twoich współtowarzyszy. Nie będą w stanie zadać tak olbrzymich obrażeń jak te, które ty spowodujesz u wroga, jednak w dalszym ciągu nakładać będą różne nieprzyjemne efekty - jak trucizna czy podpalenie. Efekty te mogą wyrządzić więcej szkody, niż samo zaklęcie przyniesie pożytku.

5. Pamiętaj, iż twoi towarzysze także mogą korzystać z zaklęć. Nawet, jeśli sam nie chcesz zajmować miejsca w ekwipunku na jeden z czarów, zawsze możesz obdarować nim któregoś z twoich towarzyszy podróży.

Wyposażenie

1. Dobieraj wyposażenie w zależności od twojego stylu walki. Jeśli zależy ci na jak najwyższych obrażeniach i doskonale radzisz sobie z unikaniem wrogich ciosów, nie warto inwestować w przedmioty, które zwiększają obronę, bądź punkty życia twojego bohatera. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać - jakiś wróg od czasu do czasu i tak zdoła cię trafić, lepiej więc nie zginąć od jednego ciosu.

2. Pamiętaj, by wyposażać nie tylko twoją postać, ale także trójkę towarzyszy - potyczki wszak wygrywane są także dzięki nim. Im mocniejsza twoja drużyna, tym większa szansa na wygranie starcia i ujście z niego z życiem.

3. Nie zapomnij o możliwości ulepszania sprzętu. Gdy znajdziesz broń z ikonką krzyżyka/plusa obok jej nazwy oznacza to, iż dany oręż można wzmocnić. Wystarczy udać się wtedy do Cid'a, porozmawiać z nim, a on da ci znać jaki przedmiot będzie potrzebny, by ulepszyć broń. Dzięki temu da się w znaczący sposób poprawić statystyki danego oręża.

4. Staraj się odwiedzać sklepy w każdym nowo odkrytym mieście. Znajdziesz tam nowe elementy wyposażenia, często znacznie mocniejsze niż te, z których korzysta twoja drużyna. Możesz też sprzedać tam niepotrzebne przedmioty, by zyskać trochę gil.

5. Pamiętaj, by regularnie uzupełniać zapasy. Mikstury leczące i przywracające MP, specyfiki pozwalające usunąć jeden uciążliwy efekt (bądź wszystkie) z postaci to rzeczy, które warto zawsze mieć przy sobie. Dodatkowo, nie zapominaj o tym, iż zakupy możesz także robić podczas podróży Regalią.

Sterowanie w Final Fantasy XV

PS4

XBOX ONE

Funkcja

Służy do poruszania się kontrolowaną postacią.

Kontrola kamery.

Z ich pomocą wybierasz jedną z czterech dostępnych broni. Przyciski służą również do nawigacji w menu i obsługi radia w pojeździe.

Skok. Przycisk służy również do wchodzenia w interakcję z otoczeniem i zjeżdżanie samochodem na pobocze.

Po naciśnięciu, uruchamia sprint u postaci. W czasie walki służy do tworzenia kolejnych kombosów.

Przyciski odpowiedzialne za ataki i akcje oparte na teleportacji.

Turlanie. W czasie walki służy również za unik/blok/pomoc sojusznikom. Dodatkowo, pozwala chować się za przeszkodami.

Służy do "lockowania" się danym przeciwniku. Jadąc samochodem, zmienia kamerę.

Otwiera ekran z przedmiotami. W pojeździe - dodaje gazu.

W czasie walki, po uzupełnieniu specjalnego wskaźnika - pozwala wykonać jeden z ataków specjalnych.

W samochodzie - hamulec.

Sprint.

Wyświetla główną mapę.

Pauza.

Główne menu.

FAQ - Często zadawane pytania

Summon - jak wezwać astralnych?

Po wezwaniu Astralnego gracz raczony jest epicką animacją.

Jak to w każdej części Final Fantasy, tak i tutaj istnieje możliwość przyzwania potężnych istot, które zadadzą olbrzymie obrażenia wszystkim znajdującym się na polu walki przeciwnikom. Jednakże, w przeciwieństwie do innych odsłon serii, w "piętnastce" nie ma możliwości samodzielnego wyboru kiedy i jakiego "summona" chcemy przyzwać. Dodatkowo, same summony zostały znacząco uproszczone - nie ma większego znaczenia który z nich zostanie wezwany na pole walki, gdyż, na przykład, nie nakładają one dodatkowych efektów. W tym rozdziale dowiesz się więc, w jaki sposób wezwać na pomoc tzw. summony (znane pod innymi nazwami w poprzednich częściach Final Fantasy: eidelony, aeony, espery) oraz jakie są wymagania do tego, by to w ogóle uczynić. Jeśli więc dziwi Cię, dlaczego w Final Fantasy XV astralni się nie pojawiają lub pojawiają się niezwykle rzadko, sprawdź warunki ich przyzwania.

Dostępni Astralni i warunki korzystania

Jak wezwać Astralnych i dobrze z nich korzystać

Dostępni Astralni i warunki korzystania

Warto wiedzieć jak korzystać z ich pomocy. Z poniższej tabeli dowiesz się, kiedy odblokować można poszczególnych Astralnych (odpowiednik Summonów z niektórych części serii) i jakie trzeba spełnić do tego warunki.

Nazwa

Odblokowanie

Warunki drużynowe

Warunki terenowe

Titan

Końcówka 4 rozdziału

Szanse na wezwanie Tytana rosną wraz z ilością poległych na polu walki towarzyszy.

Titan wspomóc cię może jedynie na otwartych, płaskich terenach.

Ramuh

Rozdział 5

Im dłużej trwa walka, tym większa szansa, iż Ramuh zdecyduje się pomóc.

Ramuh dostępny jest na każdym terenie, tak nad ziemią, jak i pod nią (na przykład podczas przebywania w podziemiach).

Leviathan

Końcówka 9 rozdziału

Może pojawić się wyłącznie wtedy, gdy Noctis znajduje się w stanie "Danger". Im dłużej bohater przebywa w tym stanie, tym większa szansa na to, iż pojawi się możliwość wezwania Leviathana.

Leviathan dostępny jest wyłącznie w miejscach, w pobliżu których znajduje się duży zbiornik wodny, bądź niedaleko wybrzeża.

Shiva

Końcówka 12 rozdziału

Szansa na wezwanie Shivy to połączenie "warunków drużynowych" pozostałych Astralnych.

Shiva dostępna jest na każdym terenie, tak nad jak i pod ziemią.

Bahamut

Rozdział 14 - dostępny jedynie podczas walki z bossem.

-

-

Ifrit

Rozdział 14 - występuje jako przeciwnik, nie da się go przyzwać.

-

-

Jak widać, w grze dostępnych jest jedynie 4 Astralnych - Bahamut występuje wyłącznie podczas walki z bossem w 14 rozdziale, a Ifrita nie da się wezwać.

Jak wezwać Astralnych i dobrze z nich korzystać

Gdy będzie możliwe wezwanie Astralnego, na ekranie pojawi się stosowna informacja.

By móc wezwać Astralnych, potrzeba spełnić oba wymogi - drużynowy i terenowy. Gdy tak się stanie (np. Noctis wejdzie w stan Danger, a drużyna znajduje się w pobliżu zbiornika wodnego - warunki do wezwania Leviathana), ekran znacznie ściemnieje, zmieni się muzyka, a dookoła latać będą niewielkie wiązki energii. W tym momencie na ekranie pojawi się także opcja przyzwania (L2/LT - PS4/Xone) - przytrzymanie wskazanego przycisku przez kilka sekund zapoczątkuje animację, podczas której pojawi się wezwany Astralny i zada olbrzymie obrażenia (idące w dziesiątki tysięcy) wszystkim wrogom na polu walki. Po wszystkim Noctis i drużyna wróci na pole walki, by wykończyć ewentualne niedobitki.

Z wzywaniem Astralnych wiąże się jednak kilka kwestii:

Przyzwać ich można jedynie raz podczas danego starcia

- warto więc dwa razy zastanowić się, czy wzywać ich od razu, czy może lepiej poczekać, aż na polu walki pojawi się mocniejszy przeciwnik.

Gra oblicza możliwość wezwania Astralnych co każde 10 sekund

- jeśli oba warunki na wezwanie Astralnego zostaną spełnione, na ekranie pojawi się stosowna informacja. Jeśli nie, gra ponownie obliczy szansę za 10 sekund.

Wrogowie pokonani przez Astralnego dadzą punkty doświadczenia wyłącznie Noctisowi

. Jeśli walczysz z potężnym wrogiem, który da ci sporą ilość doświadczenia, a jesteś w stanie pokonać go samodzielnie, lepiej jest zrezygnować z możliwości wezwania pomocy i pozwolić zyskać "ikspeki" całej drużynie.

Nie ma znaczenia, jaki rodzaj Astralnego pojawi się na ekranie

- zadają oni takie same obrażenia, niezwiązane z żadnym żywiołem i nie nakładają żadnych efektów negatywnych na wrogów.

Szybkie i skuteczne zdobywanie EXP

Zdobycie 99 poziomu nie jest może priorytetem, daje jednak satysfakcję.

Zdobywanie punktów doświadczenia w Final Fantasy XV wygląda nieco inaczej niż w innych grach z serii (czy innych produkcjach w ogóle). Samo akumulowanie "ikspeków" nie różni się niczym szczególnym - gracz otrzymuje je za wykonywanie zadań czy eliminację wrogów. Jednakże, zbieranie punktów doświadczenia to nie koniec - trzeba jeszcze spędzić noc (czy to w hotelu, czy w namiocie pod gołym niebem) by te punkty faktycznie trafiły do postaci. W rozdziale tym poznasz dwa sposoby na szybkie nabicie punktów doświadczenia i metody mnożenia ich. Dowiesz się, jak wytrenować drużynę, aby sprostać wszystkim zagrożeniom w pięknym, ale surowym świecie nowego Finala.

Podstawy

Sposób pierwszy - wykorzystanie magii typu Expericast

Sposób drugi - doświadczenie za polowania (Hunt)

Wykorzystanie zakumulowanych punktów doświadczenia

Podstawy

Zanim zaczniesz korzystać z któregoś z przedstawionych sposobów, warto odpowiednio się przygotować. Mianowicie:

Ubierz na postać

(bądź kilka a nich)

Moogle Charm

- każdorazowo zwiększy to przyrost doświadczenia postaci, która to nosi, o 20%.

Zjedz posiłek zwiększający przyrost punktów doświadczenia

. Im większa premia, tym oczywiście lepiej, jednak jeśli masz problemy z ilością złota warto przynajmniej zjeść Stacked Ham Sandwich dostępny na Wiz Chocobo Post.

Podczas akumulowania punktów doświadczenia nie wolno spać

, ani pod namiotem, ani w hotelu! Chodzi o to, by uzbierać jak najwięcej punktów doświadczenia.

Możesz łączyć sposób pierwszy i sposób drugi przedstawiony poniżej

- da to najlepszy efekt.

Nie warto nadmierne koncentrować się na jak najszybszym wbiciu 99 poziomu doświadczenia

- nawet bez specjalnych metod uda ci się go osiągnąć po mniej więcej 50-60 godzinach gry.

Sposób pierwszy - wykorzystanie magii typu Expericast

Gra pozwala na tworzenie własnych zaklęć, (o czym przeczytasz w rozdziale "Magia") a jedną z grup czarów są te z gatunku Expericast. Pozwalają one na rzucanie zaklęć, które zadają obrażenia, a także daję dodatkowe, często idące w tysiące, punkty doświadczenia. Działanie jest banalnie proste - wystarczy rzucić na wroga (nie trzeba go nawet trafić!) jedno z zaklęć z tej grupy, a na koniec walki otrzymasz dodatkowe punkty doświadczenia. Ilość otrzymywanych punktów uzależniona jest od wartości "effect level" czaru - mnoży się go po prostu przez 100. Dla "effect level" 20 będzie to 2,000 punktów, dla 50 to 5,000 i tak dalej.

Czary te da się wykorzystać do tego, by w bardzo krótkim czasie uzbierać nawet kilkaset tysięcy punktów doświadczenia. Wymagane do tego jest "jedynie" posiadanie odpowiedniej ilości przedmiotów służących do ich wykonania. Przedmioty te zbierać można w świecie, gdyż są rozrzucone w losowych miejscach- za każdym razem, gdy zbierzesz przedmiot leżący na ziemi, jest szansa, iż będzie to Debased Banknote/Coin/Silverpiece, bądź Rare Coin.

Do zbierania przedmiotów tego typu można wykorzystać lukę w grze. Znajdź po prostu miejsce, w którym leży przedmiot, zapisz grę i podnieś przedmiot. Jeśli nie będzie to jeden z interesujących cię katalizatorów, wczytaj zapisany stan gry i spróbuj ponownie - zebrany przedmiot będzie inny za każdym razem, gdyż gra losuje rodzaj zbieranego przedmiotu w momencie podnoszenia go. Gdy zbierzesz interesujący cię przedmiot, udaj się do kolejnego miejsca i powtórz cały proces. Jednakże, proces ten jest żmudny i zwyczajnie w świecie nie jest opłacalny, jeśli chodzi o ilość zainwestowanego czasu - lepiej po prostu akumulować te przedmioty podczas rozgrywki i wykorzystać je w jednym momencie.

Gdy zdobędziesz już wystarczającą ilość przedmiotów, postaraj się stworzyć czary o wartości "effect level" blisko 90-99. Nie ma sensu robić 5 czarów o sile 20 - lepiej jest zrobić jeden z siłą 99, gdyż Katalizatory służące do tworzenia efektów wpływają także na to, ile razy można rzucić dany czar (więcej o tym przeczytasz w rozdziale "Katalizatory"). Skutek ten raczej uda ci się osiągnąć jedynie dla Rare Coin (wymaga 8 sztuk do efektu o sile 96), gdyż pozostałych katalizatorów trzeba po prostu użyć zbyt dużo - 12 sztuk Debased Silverpiece, 16 sztuk Debased Banknote, 24 Debased Coin. Postaraj się więc zrobić jak najwięcej czarów z jak największą wartością "effect level", a resztę przedmiotów wykorzystaj do zrobienia słabszych. Jeśli chodzi o ilość jednostek żywiołów (Fire/Ice/Lightning) nie ma to większego znaczenia - możesz wykorzystać 1 sztukę.

Teraz wystarczy tylko wdać się w walkę z wrogiem i wykorzystać jeden ze wspomnianych czarów. Możesz rzucać je kilkakrotnie w walce i nie muszą one trafić wroga, a same efekty się kumulują - można wykorzystać je kilkakrotnie podczas jednej walki. Na koniec każdego starcia otrzymasz punkty doświadczenia, wraz z tymi, które dodane zostaną dzięki czarom Expericast. Powtórz walkę kilkakrotnie, wykorzystując wszystkie wytworzone w ten sposób czary, co (w zależności od ilości czarów) powinno dać ci od kilkudziesięciu, do nawet kilkuset tysięcy punktów doświadczenia. O tym, co z nim i zrobić, przeczytasz w dalszej części tego rozdziału.

Sposób drugi - doświadczenie za polowania (Hunt)

Opisane niżej polowanie w Verinas Mart.

Drugim szybkim, a zarazem bardzo opłacalnym sposobem na zdobywanie doświadczenia (i nie tylko, o czym za moment) jest powtarzanie ukończonych już polowań. Same polowania nagradzają za pierwszym razem znacznie cenniejszymi przedmiotami (i ilością złota), jednak powtarzanie ich pozwala zmierzyć się z potężniejszymi przeciwnikami, którzy dają znacznie więcej punktów doświadczenia niż potwory normalnie występujące na świecie. Ten sposób opierał się będzie właśnie na powtarzaniu w kółko jednego polowania, by szybko uzbierać sporo punktów doświadczenia. Grinding w Final Fantasy XV jest zdecydowanie przyjemniejszy niż w innych częściach gry.

Za pokonanie Wywern można zdobyć sporo punktów doświadczenia.

Wybrać można oczywiście każde dostępne w grze polowanie, jednak najbardziej opłacalnym jest Verinas Mart Under Threat, polowanie dostępne w Verinas Mart - Ravatogh, w południowo-zachodniej części mapy. Polega ono na polowaniu na Wywerny, potwory na 38 poziomie doświadczenia. Nie będziesz mieć z nimi większych problemów, a pokonanie ich da ci za każdym razem nawet 6,000-8,000 punktów doświadczenia - wartość ta może być, rzecz jasna, mniejsza, jeśli nie spożyjesz przed walką posiłku zwiększającego przyrost punktów doświadczenia. Rozpoczęcie zadania, dotarcie do celu, wyeliminowanie Wywern i "odniesienie" zadania zajmie ci mniej więcej 5-6 minut, pozwalając na ok. 10-12 takich wypadów w ciągu godziny grania nawet i 100,000 punktów doświadczenia, jeśli zjesz odpowiedni posiłek.

Miłym dodatkiem jest spora ilość złota, którą da się zdobyć dzięki temu sposobowi.

Dodatkowym atutem tego sposobu jest fakt, iż za zabite Wywerny otrzymywać będziesz przedmiot Wywern Wing. Każdy z nich sprzedać można za 1,600 Gil, a po dwóch godzinach tego typu "farmienia" będziesz ich mieć ok. 90. Dzięki temu zdobędziesz olbrzymią ilość punktów doświadczenia i nawet 150,000 Gil za sprzedaż "skrzydełek z wywerny". Jest to więc sposób na zdobywanie doświadczenia i wzbogacanie się jednocześnie.

Wykorzystanie zakumulowanych punktów doświadczenia

Taka ilość doświadczenia pozwoli drużynie wskoczyć na 96-99 poziom.

Gdy już zdobędziesz sporą ilość punktów doświadczenia (im więcej, tym lepiej), wartowybraćodpowiednie miejsce do spania, by je wykorzystać. Nocowanie pod namiotem nie da ci żadnych korzyści, gdyż nie oferuje mnożnika doświadczenia, jednak każda noclegownia w grze już tak. Dostępne miejsca to:

Karawany

- "przyczepy kempingowe". Dają one 1.2x więcej doświadczenia, kosztując przy tym 30 Gil. Dostępne w większości miast w grze.

Motele

- kosztują 300 Gil, jednak dają 1.5x więcej doświadczenia. Miejscówki tego typu w grze to: Longwyth, Taelpar, Old Lestallum, hotel w Lestallum.

Hotele

- w grze dostępne są tylko dwa tego typu miejsca. Nocleg w The Quayside Cradle w Galdin Quay kosztuje 10,000 Gil, jednak daje 2x więcej doświadczenia, a najdroższy, kosztujący 30,000 Gil znajdziesz w Altissia (The Leville Royal Suite). Warto jednak uzbierać tą sporą sumkę, gdyż nocleg w tym miejscu daje aż 3x więcej doświadczenia.

Jak nietrudno się domyślić, wybór odpowiedniego miejsca do spania ma równie duże znaczenie, co samo zdobywanie doświadczenia. Warto więc uzbierać przynajmniej 400,000 - 500,000 punktów doświadczenia i wybrać się do hotelu w Altissia - dzięki temu drużyna zyska nawet 1,500,000 punktów, co pozwoli jej awansować na bardzo wysoki poziom. Jeśli jednak udało ci się uzbierać mniejszą sumkę "ikspeków", ciągle warto jest zainwestować w możliwie najdroższy hotel.

Szybkie zdobywanie AP

W grze, prócz punktów doświadczenia, zdobywać można także punkty AP. Służą one do odblokowywania nowych zdolności i ulepszania aktualnie posiadanych, zwiększania możliwości bojowych bohaterów i, ogólnie rzecz ujmując, ułatwiania sobie rozgrywki. Odblokowanie wszystkich zdolności pochłonie jednak tysiące punktów AP, których zdobycie może być dość problematyczne i, przede wszystkim, czasochłonne. W rozdziale tym poznasz sposoby ułatwiające ten proces, a także znajdziesz kilka porad odnośnie rekomendowanych zdolności do odblokowania.

Zwiększenie przyrostu AP

Farmienie AP

Zwiększenie przyrostu AP

Drzewko Exploration zawiera masę cennych zdolności zwiększających przyrost punktów AP.

Przyrost punktów AP można w bardzo prosty sposób zwiększyć - wystarczy odblokować kilka zdolności, by otrzymywać punkty AP za podstawowe czynności, takie jak przemierzanie świata za kółkiem Regalii, na grzbiecie Chocobo, czy nawet za łowienie ryb. Zdolności, które to oferują, to:

Roadrunning