FIFA Manager 09 - poradnik do gry - Marcin "jedik" Terelak - ebook

FIFA Manager 09 - poradnik do gry ebook

Marcin "jedik" Terelak

0,0

Opis

Poradnik do „Fifa Managera 09” powstał z myślą o graczach, którzy dopiero zaczynają swą przygodę z serią. Ten tekst powinien umożliwić rozpoczęcie przygody, której owocem będzie przekształcenie małego klubiku w prawdziwą piłkarską potęgę.

FIFA Manager 09 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Przygotowanie drużyny do sezonu (Pierwsze kroki)
  • Kadra i podział obowiązków (cz.1) (Drużyna)
  • Kadra i podział obowiązków (cz.2). (Drużyna)
  • Stadion (cz.2) (Klub)
  • Trening i zdolności taktyczne drużyny (cz.1) (Drużyna)
  • Ekran zawodnika (Drużyna)
  • Zarządzanie kontraktami (Drużyna)
  • Kibice i pamiątki klubowe (Klub)
  • Obozy juniorów (Klub)
  • Łowcy talentów (Klub)

Informacja o grze

Siódma odsłona słynnego managera piłki nożnej, autorstwa Electronic Arts. Podobnie jak w poprzednich częściach naszym zadaniem jest zarządzanie klubem piłkarskim i wykonywanie różnych rozmaitych obowiązków z tym związanych. W porównaniu do poprzedniej części ulepszeniu uległ interfejs użytkownika, a także dostosowywanie poziomu trudności względem umiejętności gracza za pomocą Assistant Managera. Mecze prezentowane są w ładnej, trójwymiarowej grafice.

Gra FIFA Manager 09, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku piłka nożna. Tytuł wydany został w Polsce w 2008 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 91

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0



FIFA Manager 09poradnik do gry

autor: Marcin "jedik" Terelak

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8054-553-3

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=812

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Pierwsze kroki

Porządkowanie spraw drużyny | Pierwsze kroki

Porządkowanie spraw klubowych | Pierwsze kroki

Przygotowanie drużyny do sezonu | Pierwsze kroki

Pierwsze wybory | Pierwsze kroki

Tryby gry | Pierwsze kroki

Drużyna

Kadra i podział obowiązków (cz.1) | Drużyna

Kadra i podział obowiązków (cz.2). | Drużyna

Trening i zdolności taktyczne drużyny (cz.1) | Drużyna

Trening i zdolności taktyczne drużyny (cz.2) | Drużyna

Zarządzanie kalendarzem | Drużyna

Ustalanie taktyki i składu (cz.1) | Drużyna

Ustalanie taktyki i składu (cz.2) | Drużyna

Ekran zawodnika | Drużyna

Zarządzanie kontraktami | Drużyna

Reprezentacja | Drużyna

Klub

Budżet (cz.1) | Klub

Budżet (cz.2) | Klub

Stadion (cz.1) | Klub

Stadion (cz.2) | Klub

Bilety | Klub

Kibice i pamiątki klubowe | Klub

Sponsorzy, prawa do nazw i bandy reklamowe | Klub

Budynki klubowe | Klub

Obozy juniorów | Klub

Transfery | Klub

Łowcy talentów | Klub

Rozgrywanie spotkań

Mecz 3D | Rozgrywanie spotkań

Tryb tekstowy | Rozgrywanie spotkań

Porady końcowe | Rozgrywanie spotkań

Wstęp

Witam wszystkich w poradniku do Fifa Managera 09. Poradnik ten powstał z myślą o graczach, którzy dopiero zaczynają swą przygodę z serią. Dedykuję go również wszystkim tym, którzy zawsze marzyli o okiełzaniu pozaboiskowej sfery Fifa Managera, ale nie bardzo wiedzieli, jak się za to zabrać. Ten tekst powinien umożliwić wam rozpoczęcie przygody, której owocem będzie przekształcenie małego klubiku w prawdziwą piłkarską potęgę. Zapraszam do lektury!

Marcin "jedik" Terelak

Pierwsze kroki

Porządkowanie spraw drużyny | Pierwsze kroki

Poniższe dwa rozdziały zawierają ogólnikowe informacje, które pomogą wam opanować sytuację w nowym klubie, w okresie przed rozpoczęciem pierwszej kolejki. Znajdziecie w nich informacje o tym, co należy zrobić na samym początku gry. Większość znajdujących się poniżej rad ma charakter uniwersalny. Pamiętać jednak należy, iż poradnik ten przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, którzy chcą zacząć od małego zespołu.

Porządkowanie spraw drużyny

PORZĄDKOWANIE SEKCJI - FORMOWANIE PIERWSZEJ DRUŻYNY

Porządkowanie sekcji to pierwsza czynność drużynowa, jaką powinien zrobić każdy menedżer obejmujący zespół. Zacząć należy to od dokonania podziału na Pierwszą drużynę i Rezerwy. Służy do tego narzędzie Transfery > Kontrakty > Dobór składu.

Ekran ten umożliwia wstępny podział drużyny na graczy pierwszego (A) i drugiego zespołu (B). Jest ona niezbędny, ponieważ w pierwszej drużynie powinni znajdować się wyłącznie czołowi piłkarze i ich zmiennicy. Jasny podział już na początku sezonu zmniejszy ewentualną frustrację graczy, którzy nie łapaliby się nawet na ławkę i da jasny obraz tego, którzy piłkarze powinni opuścić klub.

Oto kilka rad, które pozwolą wam sprawnie przeprowadzić selekcję:

Po przejściu do ekranu pierwszej i drugiej drużyny, kliknijcie LPM kolumnę Pzm. Chodzi o to, by piłkarze znajdujący się w tabeli, zostali uszeregowani od najwyższego poziomu, do najniższego. Docelowo, w pierwszej drużynie powinno zostać 18 graczy (pierwsza 11 i 7 rezerwowych). Z pierwszego zespołu odchodzą oczywiście gracze z najniższym poziomem. Trzeba przy tym uważać, by zostawić w drużynie przedstawicieli każdej pozycji niezbędnej do gry (bramkarz, dwaj obrońcy boczni, dwaj obrońcy środkowi, dwaj pomocnicy boczni, dwaj pomocnicy środkowi, dwaj napastnicy).

Zaczynając selekcję warto jest zerknąć na kolumnę Poz. Zazwyczaj każdy zespół dysponuje domyślną jedenastką, która została wybrana na poziomie edycyjnym, w oparciu o poziomy piłkarzy. Owa domyślna jedenastka jest niezwykle cennym zbiorem informacji, który pozwala określić średni poziom graczy danego zespołu.

Gdy już się zorientujemy, co do średniej siły naszych piłkarzy i wybierzemy pierwszą jedenastkę, czas będzie wybrać rezerwowych. Zasada jest prosta. Rezerwowymi zostają piłkarze, których poziom jest gorszy od średniego poziomu pierwszej jedenastkinie więcej, niż o 10%. Oczywiście w drużynie zostawiamy tylko tych najlepszych. Jeżeli więc w pierwszej jedenastce mamy LO z poziomem 55, a poza pierwszą jedenastką dwóch kolejnych LO z poziomem 53 i 51, w pierwszej jedenastce zostaje ten z 53.

Zasada10% jest o tyle istotna, iż pozwala szybko usunąć z zespołu tych, którzy na pewno się nie zmieszczą na ławce. Zanim zaczniecie myśleć o rezerwowych, przesuńcie do rezerw wszystkich graczy, o poziomie gorszym o ponad 10% od średniego poziomu pierwszego składu. Rzecz jasna uwzględnić tu należy możliwości kadrowe waszego zespołu. Jeżeli w składzie będziecie mieli tylko jednego LO, który będzie legitymował się poziomem 46, nie przenoście go do rezerw. Zostawcie go, gdzie jest i zanotujcie sobie, że potrzebujecie silniejszego LO.

Gdy w pierwszym zespole zostanie już tylko 11-tka + piłkarze z puli 10%, zacznijcie selekcję rezerwowych według następującego klucza: 1 bramkarz, 3 obrońców (każdy na inną pozycję - lewy, środek, prawy), 3 pomocników (pozycje, jak w obronie) i 1 napastnik.

Po przeprowadzeniu selekcji, w pierwszym składzie powinna znaleźć się najlepsza jedenastka i 7 piłkarzy z wymienionych wyżej pozycji, o maksymalnym poziomie dla waszego klubu, który będzie jednocześnie jak najbardziej zbliżony do poziomu wyjściowej jedenastki.

Jeżeli zdarzy się, iż będzie więcej niż dwóch piłkarzy na daną pozycję o tak samo wysokim poziomie, wybierzcie dwóch z nich, a trzeciego przesuńcie do rezerw. Rozdrabnianie się nie ma tu większego sensu, gdyż gra i tak patrzy głównie na poziom umiejętności.

PORZĄDKOWANIE SEKCJI - FORMOWANIE DRUŻYNY REZERW

Zasady formowania drugiej drużyny są zbliżone do tych, które obowiązują w przypadku pierwszego zespołu. Nie powinna ona liczyć więcej, niż 18 piłkarzy. Dlaczego? Dlatego, iż pozostali i tak raczej nie będą grać, a będą kosztować.

Właśnie przez koszty, postępowanie w przypadku najgorszych zawodników rezerw jest nieco inne, niż w przypadku drużyny głównej. Po wybraniu 18 najlepszych graczy, należy pozbyć się pozostałych. Jak to zrobić? Wariant pierwszy to rozwiązanie kontraktu (PPM na nazwisku piłkarza > Powołaj się na klauzulę o rozwiązaniu kontraktu). Zaletą tej opcji jest to, iż zawodnik natychmiast opuszcza drużynę. Jej zastosowanie wiąże się jednak z koniecznością opłacenia kary za zerwanie kontraktu. Kara ta uzależniona jest od czasu pozostałego do ustania kontraktu i wysokości uposażenia. Kwota ta jest jednak zawsze niższa od kosztów uposażenia, które i tak musielibyśmy wypłacić graczowi za zbijanie bąków. Warto jest więc pozbyć się najgorszych piłkarzy już w momencie objęcia klubu (zazwyczaj są to gracze z 30-40 poziomu).

Piłkarze powyżej 40 poziomu powinni by wystawieni na listę transferową (o ile jest taka opcja). Aby tego dokonać należy skorzystać ze skrótu: PPM na nazwisku gracza > Zmień status transferowy > Piłkarz na sprzedaż. Wystawiając gracza na listę transferową, warto zaniżyć o ok. 20% jego cenę wywoławczą. Jeżeli graczy tego typu jest kilku i można ich wystawić na listę, należy zrobić to i poczekać do zamknięcia okna transferowego. Jeżeli się uda ich sprzedać - świetnie. W innym wypadku należy wyrzucić ich z zespołu. Jeżeli graczy tego typu jest wielu i na dodatek część z nich nie może zostać wystawiona na listę, należy rozwiązać z nimi kontrakt.

Rozwiązując kontrakty, należy mieć oczywiście baczenie na wysokość karnej opłaty. Kary za zerwanie kontraktu doliczane są do budżetu przeznaczonego na wypłaty. Starajcie się postępować tak, by kary nie przekroczyły kwoty 100.000E.Trzeba wykazać się tu odrobiną arytmetyki i pamięci, ale nie jest to przesadnie trudne. Kwota rzędu 100.000E powinna w małym klubie wystarczyć do zaspokojenia roszczeń większości najsłabszych graczy. Jednocześnie są duże szanse na wygaszenie jej pieniędzmi z transferów "40-tek" lub dodatkowymi pieniędzmi ze sponsoringu.

Myślicie sobie zapewne, że 100k E piechotą nie chodzi i że w ogóle można by oszczędzić te pieniądze na bardziej ważne cele. Zapewniam, iż w proponowanym przeze mnie działaniu jest metoda. To myślenie o przyszłości. Rozmawiamy bowiem o klubie, który chcecie przekształcić w mocarza. Aby było to możliwe trzeba wykazać się cierpliwością i zbudować solidne fundamenty. Trzeba szanować fundusze klubowe i liczyć pieniążki. Inwestycja w zwolnienie nie rokujących graczy jest bolesna tylko w wymiarze krótkoterminowym. Gdy minie pół roku, gdy zacznie się następny sezon, będziecie zadowoleni, że tego dokonaliście. Zadowoleni gdyż nie trzeba będzie tych graczy opłacać i nie będą pogarszać nastroju w waszym zespole, w którym i tak nie znaleźliby miejsca.

PORZĄDKOWANIE SEKCJI - FORMOWANIE DRUŻYNY JUNIORÓW

Formowanie drużyny juniorów jest znacznie szybsze i prostsze, niż drużyn seniorskich. Aby przejść do ekranu drużyny juniorskiej, użyjcie następujące ścieżki: Drużyna > Drużyna juniorów.

Gdy otworzy się ekran drużyny juniorów, kliknijcie LPM kolumnę Pzm. Uszeregujcie piłkarzy od najwyższego poziomu, do najniższego. Tuż po prawej stronie kolumny Talent zauważycie wykrzykniki. Pojawiają się one przy graczach, którzy lada chwila będą zbyt starzy, by grać w drużynie juniorów i odejdą z zespołu na wolny transfer. Warto jest z miejsca przenieść do drużyny rezerw (PPM na nazwisku gracza > Zaproponuj kontrakt) wszystkichosiemnastolatków o odpowiednio wysokim poziomie (przeważnie powyżej 46-50). Uchronicie się w ten sposób przed utratą piłkarzy, którzy być może zaistnieją w waszej drużynie, a nawet jeśli nie, to dostarczą nieco funduszy z tytułu ewentualnych transferów.

Porządkowanie sekcji klubowych to pierwsza czynność związana z drużyną, którą należy wykonać po przybyciu do nowego klubu. Kolejne działania mają już charakter typowo organizacyjny. Warto w tym miejscu nadmienić, iż opisana wyżej selekcja ma na celu nie tylko porządki, ale i orientację w mocnych i słabych punktach drużyny. Po jej dokonaniu, jak na dłoni widać będzie, na jakich pozycjach brakuje odpowiednio predysponowanych graczy i gdzie przydaliby się przyzwoici zmiennicy. Informacje zebrane podczas procesu selekcyjnego są bazą dla pierwszych ruchów transferowych...

Porządkowanie spraw klubowych | Pierwsze kroki

Porządkowanie spraw klubowych

Jako, że Fifa Manager 09 to gra skupiająca się przede wszystkim na otoczce okołomeczowej, to właśnie sprawy klubowe są elementem, na które należy poświęcić najwięcej uwagi po przybyciu do nowego klubu. Poniżej znajdziecie informacje o tym, co należy zrobić, by przygotować klub do sezonu od strony stricte organizacyjnej.

SPRAWY FINANSOWE - SPONSOR GŁÓWNY

Podpisanie umowy sponsorskiej to pierwsza z decyzji organizacyjnych, które będziecie musieli podjąć. Szczegóły negocjacji opisane są w rozdziale Klub - Sponsorzy, prawa do tablic i nazwy. Warto więc zerknąć tam, nim zaczniecie własną grę w FM'a.

SPRAWY FINANSOWE - TABLICE REKLAMOWE I SPONSORZY LOKALNI

Oprócz sponsora głównego, będziecie musieli podpisać też kontrakty z firmami chętnymi do reklamy na tablicach reklamowych i ze sponsorami lokalnymi. Szczegółowe informacje odnośnie tych negocjacji znajdziecie we rozdziale Klub - Sponsorzy, prawa do tablic i nazwy. Jako, że negocjacje w sprawie tablic i sponsorów lokalnych są w pełni opcjonalne, warto jest sobie zanotować taką czynność, by o niej nie zapomnieć. To dodatkowe pieniądze!

SPRAWY FINANSOWE - BUDŻET (Klub > Sytuacja Finansowa)

Budżet to serce Fifa Managera. To w nim należy szukać źródeł wszelkich sukcesów i niepowodzeń klubowych. Więcej informacji na jego temat znajdziecie w rozdziale Klub - Budżet. Wiąże się z