Elite: Dangerous - poradnik do gry - Piotr "MaxiM" Kulka - ebook

Elite: Dangerous - poradnik do gry ebook

Piotr "MaxiM" Kulka

4,0

Opis

W poradniku do Elite: Dangerous znajdziesz wiele wskazówek oraz informacji, które pomogą Ci w stawianiu pierwszych kroków w swojej galaktycznej karierze. Od porad dotyczących doboru kontrolera, poprzez naukę latania, po sposoby na zarabianie pieniędzy i osiągnięcia statusu Elite. Niniejszy poradnik pisany jest w momencie, gdy światło dzienne ujrzała wersja 1.0 i będzie się on wciąż rozwijał za każdym razem, kiedy zostanie wydany nowy dodatek lub znacząca aktualizacja. Znajdziesz tutaj również opisy poszczególnych statków, uzbrojenia i ekwipunku, omówienie gospodarki oraz wiele innych.

Tematy, które zostaną poruszone w niniejszym poradniku to między innymi:

  • Wprowadzenie do świata Elite: Dangerous.
  • Czym jest Elite: Dangerous i co różni tę grę od innych symulatorów.
  • Klawiszologia i omówienie różnych schematów sterowania.
  • Opis interfejsu użytkownika na statku oraz na stacjach kosmicznych.
  • Wprowadzenie do modelu lotu.
  • Dokowanie i aktywności dostępne na stacjach.
  • Nawigacja po mapie galaktyki oraz podróże w hiperprzestrzeni.
  • Walka i rodzaje uzbrojenia.
  • Ścieżki kariery oraz sposoby zarabiania pieniędzy.
  • Statystyki wszystkich modeli statków.

Poradnik do gry Elite: Dangerous stanowi doskonały wstęp do świata gry. Opracowanie zawiera między innymi wprowadzenie do świata i mechaniki Elite, klawiszologię oraz omówienie różnych kontrolerów. Ponadto liczne porady dotyczące walk i kariery.

Elite: Dangerous - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Profesje (Zarabianie pierwszych pieniędzy)
  • Klawiatura i Mysz - klawisze i przyciski (Sterowanie)
  • Świat Elite - Dangerous
  • Kilka słów na temat kontrolerów (Sterowanie)
  • Joystick i klawiatura (Sterowanie)
  • Główne elementy interfejsu (Interfejs na statku)
  • Czym jest Elite - Dangerous
  • Tryby rozgrywki
  • HOTAS (Hands on Throttle and Stick) (Sterowanie)
  • Podstawy (Wprowadzenie do sześcio-stopniowego modelu lotu)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 130

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (1 ocena)
0
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Elite: Dangerousporadnik do gry

autor: Piotr "MaxiM" Kulka

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8060-148-2

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1562

[email protected]

Spis treści

Elite: Dangerous - poradnik do gry

Świat Elite - Dangerous

Czym jest Elite - Dangerous

Tryby rozgrywki

Sterowanie

Kilka słów na temat kontrolerów

Joystick i klawiatura

Dwa Joysticki

HOJAM/HOMAS (Hands on Joystick and Mouse / Hands on Mouse and Stick)

HOTAS (Hands on Throttle and Stick)

HOGAS (Hands on Gameboard and Stick)

Gamepad

Klawiatura i Mysz - klawisze i przyciski

Joystick i klawiatura - klawisze i przyciski

Gamepad i klawiatura - klawisze i przyciski

Funkcje specjalne

Interfejs na statku

Główne elementy interfejsu

Panel czujników (Skaner)

(Lewy) Panel celu

(Prawy) Panel Systemowy

Panel Komunikacyjny

Interfejs na stacjach

Okno główne

Wprowadzenie do sześcio-stopniowego modelu lotu

Podstawy

Dokowanie i start

Dokowanie manualne

Dokowanie automatyczne

Podróżowanie

Frame Shift Drive

Uzbrojenie i walka

System celowniczy

Mapa Galaktyki

Klasyfikacja uzbrojenia

Podstawowe manewry

Zarabianie pierwszych pieniędzy

Biuletyn Ogłoszeniowy

Profesje

Statki i podzespoły

Podzespoły

Statki

Elite - Dangerous - wymagania sprzętowe

Elite: Dangerous - poradnik do gry

W poradniku do Elite: Dangerous znajdziesz wiele wskazówek oraz informacji, które pomogą Ci w stawianiu pierwszych kroków w swojej galaktycznej karierze. Od porad dotyczących doboru kontrolera, poprzez naukę latania, po sposoby na zarabianie pieniędzy i osiągnięcia statusu Elite. Niniejszy poradnik pisany jest w momencie, gdy światło dzienne ujrzała wersja 1.0 i będzie się on wciąż rozwijał za każdym razem, kiedy zostanie wydany nowy dodatek lub znacząca aktualizacja. Znajdziesz tutaj również opisy poszczególnych statków, uzbrojenia i ekwipunku, omówienie gospodarki oraz wiele innych.

Tematy, które zostaną poruszone w niniejszym poradniku to między innymi:

Wprowadzenie do świata

Elite: Dangerous.

Czym jest

Elite: Dangerous

i co różni tę grę od innych symulatorów.

Klawiszologia i omówienie różnych schematów sterowania.

Opis interfejsu użytkownika na statku oraz na stacjach kosmicznych.

Wprowadzenie do modelu lotu.

Dokowanie i aktywności dostępne na stacjach.

Nawigacja po mapie galaktyki oraz podróże w hiperprzestrzeni.

Walka i rodzaje uzbrojenia.

Ścieżki kariery oraz sposoby zarabiania pieniędzy.

Statystyki wszystkich modeli statków.

Piotr "Maxim" Kulka (www.gry-online.pl)

Świat Elite - Dangerous

Frakcje

Witamy w przyszłości! Akcja Elite: Dangerous rozgrywa się (lub raczej rozpoczyna) w roku 3300. Po wynalezieniu metody podróży w hiperprzestrzeni, ludzkość rozpoczęła ekspansję i kolonizację najodleglejszych zakątków naszej galaktyki. Wciąż trwa zimna wojna między Federacją a Imperium, podczas gdy Sojusz niezależnych frakcji rośnie w siłę, tworząc potężną koalicję.

Skoro już mowa o frakcjach, warto powiedzieć kilka słów na ich temat, ponieważ na tym etapie gra informuje zbyt dobrze gracza kto jest kim i jaka jest jego rola w galaktyce.

Federacja to odłam ludzkości rządzący się prawami najbardziej zbliżonymi do dzisiejszego, demokratycznego społeczeństwa - wraz z jego wszystkimi wadami. Jest to system autorytarny, w którym korupcja, społeczeństwo zdominowane przez mega-korporacje, z każdej strony zasypujące obywateli reklamami oraz obostrzenia prawa są na porządku dziennym. Federacja kontrolowana jest przez prezydenta oraz kongresmenów. Tak rząd jak i obywatele podporządkowani są prawom konstytucyjnym. Pewne rzeczy są tutaj tolerowane (m.in. różnorodność religijna), podczas gdy inne - takie jak narkotyki, aktywizm polityczny, klonowanie i niewolnictwo - są kategorycznie zabronione. Media tworzą kult celebrytów i na nich skupiając całą swoją uwagę, odwracając tym samym uwagę populacji od wojen prowadzonych w imię Federacji i destabilizowania/zastraszania wielu niezrzeszonych frakcji w znanej części galaktyki. Brzmi znajomo, prawda?

Kolejną siłę w galaktyce stanowi Imperium. Społeczeństwo totalitarnego Imperium opiera się na systemie kastowym, gdzie władzę i status zdobywają bogaci i wpływowi. Imperium ceni sobie również honor. Obnoszenie się ze swoim statusem jest akceptowalne, ale traktowanie ludzi (w tym niewolników) dobrze jest kwestią honoru. Posiadanie niespłaconych długów jest hańbą i często ludzie niemogący spłacić swoich długów w inny sposób sprzedają się w niewolnictwo. Prawo wymuszają senatorzy, którzy sami stoją ponad prawem i mogą robić co chcą, włącznie z wszczynaniem wojem w imieniu Imperium i zagarnianiem łupów. Senatorzy odpowiadają tylko i wyłącznie przez imperatorem. Niektórzy senatorzy wygłaszają jawny sprzeciw wobec niewolnictwa z honorowego punktu widzenia, nie sugerując jednak że powinno być ono zakazane. Bardzo niewiele rzeczy jest nielegalne na terenie Imperium, jednak krzywo patrzy się na ludzi nadużywających narkotyków.

Trzecią frakcją w galaktyce jest Niepodległy Sojusz Układów. Sojusz zawiązał się z potrzeby współpracy wielu niezależnych układów gwiezdnych w obliczu wojen prowadzonych między Federacją a Imperium, które odciskały się ciężkim piętnem na pokojowych układach. W skład Sojuszu wchodzi wiele, kulturalnie odmiennych frakcji, którym przyświeca jeden cel - obrona swoich dóbr oraz niepodległości przed niechcianym zainteresowaniem większych sił. System polityczny Sojuszu okazuje się kłopotliwy - każdego roku prezydentura przekazywana jest na reprezentanta innej frakcji, co w praktyce utrudnia osiągnięcie porozumienia i nie obywa się bez ogromnych kompromisów. Współpraca wojskowa ma się znacznie lepiej. Każdy członek sojuszu przekazuje część swojej floty na rzecz Sił Obrony Sojuszu, dowodzone przez sześciu admirałów - po jednym z każdej największej frakcji. Mogą oni działać szybko i bez porozumienia z rządem, co okazało się bardzo skuteczną metodą współpracy.

Oprócz tego w grze znajdziemy wiele "niezrzeszonych" ugrupowań, które nie wchodzą nawet w skład Sojuszu. W układach kontrolowanych przez takie ugrupowania często panuje anarchia i ciężko stwierdzić, czy będą miały kiedyś jakąś większą rolę do odegrania.

Fabuła

Mając za sobą (wbrew pozorom bardzo istotny) podkład historyczny, możemy przejść do omówienia samej gry. W Elite: Dangerous nie znajdziemy typowej kampanii dla jednego gracza. Elite jest po prostu ogromnym sandboxem, w którym każdy gracz może obrać dowolną ścieżkę kariery i robić co mu się żywnie podoba. Możemy wcielić się w rolę kupca, pirata, górnika, płatnego zabójcy, najemnika, szmuglera i cokolwiek jeszcze można sobie wymyśleć. Jednak przede wszystkim gracz jest pilotem własnego statku kosmicznego i tylko to się liczy. Więcej na temat ról oraz sposobów zarabiania pieniędzy znajdziesz w rozdziale Kariera i misje.

Brak kampanii nie oznacza jednak nieobecności wątków fabularnych, które dawałyby graczom powody i motywację do działań wykraczających poza mnożeniem zer na koncie bankowym.

W dniu wydania gry, w ruch puszczona została wielka machina fabularna, napędzająca wojnę między zwaśnionymi siłami. Głównym wątkiem jest śmiertelna choroba Imperatora Hengista Duvala i wynikające z niej poczynania ewentualnych następców. To jednak nie jedyne wydarzenia fabularne jakie rozgrywają się w Elite: Dangerous - aby być na bieżąco, najlepiej śledzić wiadomości sieci GalNet: http://www.elitedangerous.com/news/galnet/

Na przebieg wydarzeń duży wpływ mają gracze. Od działań graczy zależeć będzie (w różnym stopniu) rozwój różnych, wymyślonych przez "mistrzów gry" sytuacji - od zmian w ustawach Federacji, po przebieg rebelii a nawet wojen. Oczywiście samotny gracz raczej nie wpłynie na zbyt wiele, ale zorganizowane grupy są w stanie dużo zdziałać poprzez machinacje ekonomiczne oraz działania bojowe. Jak to się odbywa? Każda wykonana przez gracza misja, każda transakcja i każde morderstwo (z nakazem czy bez) wpływa w jakimś stopniu na sytuację polityczno-ekonomiczną frakcji panującej w danym układzie gwiezdnym, a w konsekwencji na balans między trzema głównymi mocarstwami. Jeżeli więc np. frakcja, dla której pracujemy bierze udział w jakimś sporze lub konflikcie, a my swoimi działaniami pomożemy jej uzyskać większe wpływy, taka informacja może zostać odnotowana przez scenarzystów, którzy odpowiednio ustalą tok kolejnych wydarzeń.

Galaktyka

Galaktyka w Elite: Dangerous jest ogromna, a raczej monstrualna. Znajdziemy w niej 400 miliardów (!) układów gwiezdnych do zwiedzenia. Więcej niż jeden gracz byłby w stanie odwiedzić za swojego żywota. Najbardziej fascynującą cechą galaktyki w grze jest jej zgodność z wiedzą, jaką posiadamy na jej temat na dzień dzisiejszy. Znajdziesz w niej praktycznie wszystkie gwiazdy, jakie możesz zaobserwować na nocnym niebie - wraz z ich układami planetarnymi, księżycami, mgławicami, itp. Dodaje to ogromnej głębi eksploracji kosmosu. Wystarczy, że spojrzysz w nocy na niebo, wybierzesz jakąkolwiek gwiazdę, sprawdzisz w książce do astronomii jak się ona nazywa i możesz już odpalić grę, odszukać tę gwiazdę na mapie i polecieć obejrzeć ją z bliska. Co więcej, każda gwiazda którą widzisz "w tle" grając w Elite to również dynamicznie renderowany obraz gwiazdy którą naprawdę możesz odwiedzić. To samo tyczy się "ogona" Drogi Mlecznej widzianego z perspektywy gracza. Elite zerwało z tradycją "namalowanych gwiazdek" i całe niebo widoczne z perspektywy gracza jest autentycznym odzwierciedleniem mapy galaktyki. Niemniej jednak znana część galaktyki jest (jakby nie patrzeć) stosunkowo niewielka - i tutaj wkracza do akcji system generowania proceduralnego. Każdy kolejny, nieznany układ jest po prostu generowany przez grę, dzięki czemu każdy będzie nieco (albo i bardzo) różny od poprzednich, jakie odwiedził gracz. Niektóre układy gwiezdne w grze będą "zarezerwowane" i niedostępne w dniu wydania. Powodem takiej decyzji jest wprowadzenie w niedalekiej przyszłości obcej rasy zwanej Thargoidami. Jest to wojownicza rasa insektoidów (podobno złożoną z samych samic), której spotkanie może skończyć tylko wielką wojną. Poza ludźmi, jest to jedyna znana rasa istot rozumnych we wszechświecie i to do niej należeć będą początkowo niedostępne układy gwiezdne. Więcej na temat galaktyki oraz podróży międzygwiezdnych znajdziesz w rozdziale Mapa galaktyki i podróżowanie.

Czym jest Elite - Dangerous

Z punktu widzenia mechaniki, Elite: Dangerous jest jednym z najbardziej zaawansowanych symulatorów kosmicznych, jakie powstały do tej pory (jedynym, przyszłym konkurentem do tego miana jest na dzień dzisiejszy Star Citizen). W grze zastosowano Newtonowski model lotu, podporządkowany znanym nam wszystkim prawom dynamiki. Jeśli ktoś grał już wcześniej w symulatory takie jak Independence War II - Edge of Chaos (2001) czyEvochron Mercanary (2010), poczuje się w Elite mniej lub bardziej jak w domu. Gracze, dla których taka fizyka gry jest nowością muszą przygotować się na oswojenie się z czymś zupełnie odmiennym (w czym pomoże oczywiście niniejszy poradnik) niż to, co oferowały nam klasyki takie jak Wing Commander czyFreeSpace. W symulatorach kosmicznych "starej generacji" mieliśmy tak naprawdę do czynienia z modelem lotu zbliżonym do latania najzwyklejszym samolotem... w kosmosie. W Elite zastosowano system "sześciu stopni swobody" (six degrees of freedom), który może być znajomy graczom, którzy spędzili trochę czasu z grą Kerbal Space Project. Oczywiście jest to system uproszczony i na niektóre rzeczy należy patrzeć z przymrużeniem oka, lub tłumaczyć je sobie postępem technologicznym. Inaczej gra była by arcy-trudna do opanowana lub wręcz męcząca i nudna. Pewne kompromisy musiały zostać podjęte, aby gra była najzwyczajniej w świecie grywalna i jak to mówią "miodna". Więcej na temat modelu lotu znajdziesz w rozdziale Wprowadzenie do modelu lotu.

Kolejną ciekawostką jest fakt, iż niezależnie od trybu rozgrywki, twój świat współdzielony jest do pewnego stopnia z innymi graczami, tworząc tym samym globalny ekosystem gospodarczy, polityczny i fabularny. Co więcej, każda decyzja graczy wpływa na równowagę tego ekosystemu, przez co ciągle jest on rozwijany i długofalowe konsekwencje związane z akcjami graczy są trudne do przewidzenia.

Tryby rozgrywki

Tryb rozgrywki w Elite: Dangerous jest tak na dobrą sprawę tylko jeden - jest nim pełna swoboda. Można go porównać w pewnym stopniu do Minecrafta lub nawet DayZ: uruchamiasz grę, dostajesz startowy statek, garść pieniędzy i od tego momentu jesteś zdany tylko na siebie. To, jak potoczą się twoje losy w galaktyce, po czyjej stronie się opowiesz, ilu zdobędziesz wrogów lub przyjaciół - wszystko zależy tylko i wyłącznie od Ciebie oraz od okoliczności, na jakie trafisz.

Elite: Dangerous poszło w ślady gry Evochron Mercenary, pozwalając aby twój postęp w grze przenoszony był między rozgrywką dla jednego gracza i grą sieciową. Do dyspozycji są trzy tryby: Solo Play, Private Group oraz Open Play.

W trybie Solo Play grasz oczywiście sam, jednak co ciekawe, stan gospodarki czy wpływów różnych sił politycznych współdzielony jest z innymi graczami, tworząc tym samym trwały system podobnie jak niektórych grach MMO. To dlatego nie można grać nawet w trybie jednoosobowym bez połączenia z Internetem. Jak to się przekłada na praktykę? Wyobraź sobie taką sytuację: możesz być zainteresowany na przykład handlem pewnego rodzaju surowcem, którego duży zapas widziałeś na jakiejś stacji jeszcze wczoraj. Wracasz na tę stację i okazuje się, że po surowcu nie ma już śladu. Nie stało się tak dlatego, że gra zdecydowała się zagrać Ci na nosie - po prostu prawdopodobnie inny gracz w swojej grze wpadł na ten sam pomysł nieco wcześniej niż Ty. Tak więc nawet grając samotnie nie możesz uniknąć całkowicie konsekwencji wynikających z życia w globalnym ekosystemie.

Private Group to