Droga do siebie. Rekolekcje benedyktyńskie w codzienności - Anselm Grün OSB - ebook

Droga do siebie. Rekolekcje benedyktyńskie w codzienności ebook

Anselm Grün OSB

0,0

Opis

 

Droga do wolności i uzdrowienia

 

Kiedy stajemy się jednością z sobą samym, z innymi ludźmi i z Bogiem, otwierają się przed nami nowe możliwości zmieniania świata oraz naszego życia. Jak pokazuje ta książka, drogą, która pozwala przezwyciężyć obecny w nas chaos, jest prosta medytacja. Nie jest ona czymś oddalonym od codzienności. Nie wyprowadza nas ze świata, lecz w niego wprowadza. Dzięki niej stajemy się bardziej świadomi samych siebie, dojrzali.

 

Anselm Grün odkrył, że większość ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli wywodzi się z pisma, które Święty znalazł w klasztorze benedyktynów w Montserracie. W rezultacie powstały jedyne w swoim rodzaju medytacje, zapraszające do udziału w duchowej praktyce, którą można łatwo wprowadzić do codziennego życia, pozostawiając dużo miejsca na indywidualną refleksję i osobiste doświadczenia.

 

Spełnienie człowieka, jego stawanie się zintegrowaną całością, dokonuje się poprzez coraz pełniejsze otwarcie na Boga. Gdy Bóg wszystko w nas przenika, oświeca i jednoczy, to stajemy się ludźmi wyjątkowymi, ludźmi według Bożego zamysłu.

 

 

Wyjątkowe połączenie duchowości benedyktyńskiej i ignacjańskiej

 

 

***

Anselm Grün (ur. 1945) – benedyktyn, doktor teologii, przeor opactwa w Münsterscharyach w Niemczech, autor bardzo wielu publikacji z zakresu duchowości, znany i ceniony kierownik duchowy oraz prelegent.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 89

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Tytuł oryginału: Inseln im Alltag© 2021 Vier-Tuerme GmbH, Verlag, 97359 Münsterschwarzach Abtei. Polish edition published by arrangement with Agentia Literara LIVIA STOIA

© Wydawnictwo WAM, 2022

Opieka redakcyjna: Kama Hawryszków Redakcja: Krystyna Stobierska Korekta: Monika Karolczuk, Anna Adamczyk

Projekt okładki i opracowanie graficzne: Anna Pochopień Studio INIGO Skład: Dawid Adrjanczyk

ePub e-ISBN: 978-83-277-3216-3Mobi e-ISBN: 978-83-277-3217-0

WYDAWNICTWO WAM ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków tel. 12 62 93 200 e-mail: [email protected]

DZIAŁ HANDLOWY tel. 12 62 93 254-255 e-mail: [email protected]

KSIĘGARNIA WYSYŁKOWA tel. 12 62 93 260 www.wydawnictwowam.pl

Spis treści

Wprowadzenie

Rekolekcje benedyktyńskie

Droga oczyszczenia

Słowa Natana skierowane do Dawida

Jezus i grzesznica

Wypędzenie kupców ze świątyni

Chwast w pszenicy

Droga oświecenia

Przemienienie Jezusa

Oświecenie oczu

Światło rozświetli wszystko

Bóg nas oświecił

Droga zjednoczenia

Wesele w Kanie

Posiłek zjednoczenia

Być jednością jak Ojciec i Syn

Jedno ciało i wiele członków

Refleksje końcowe

Przypisy końcowe

Rekolekcje benedyktyńskie

Rekolekcje benedyktyńskie, podobnie jak cała be­­nedyktyńska duchowość, nie są nakierowane na świat idealny. Oznacza to, że nie powtarza się w nich nieustannie wymogu życia zgodnego z wolą Bożą. Nie chodzi także o to, aby podejmować ciągle na nowo dobre postanowienia, a potem nie móc wprowadzić ich w życie. Chodzi raczej o przemianę człowieka, ostatecznie o jego pełnię, integralność. Należy do tego także akceptacja samego siebie takim, jakim się jest  – nieokrzesanym i kanciastym, ze wszystkimi trud­­nościami i wszystkimi uzdolnieniami.

Ponadto chodzi również o wzrastanie w re­­­­­­lacji z Bogiem. W centrum znajduje się przy tym mistyczne doświadczenie Boga, które staje się możliwe przez oczyszczenie, oświecenie i zjednoczenie. Droga do tego mistycznego doświadczenia z całą pewnością wymaga od nas również działania. Konfrontując się z naszymi emocjami i pasjami, powinniśmy oczyścić się z wszelkich wypaczeń. Na drodze oświecenia wszystko, co jest w nas wyparte i ukryte, mamy odsłonić i trzymać w świetle Bożej miłości. Na drodze zjednoczenie chodzi o to, aby dać się przeniknąć przez tę Bożą miłość, co z kolei umożliwi życzliwą postawę wobec innych ludzi. W pierwszym rzędzie chodzi jednak o postępy w doświadczaniu Boga i samorealizacji.

Słowa, które Jezus wypowiedział na koń­­cu kazania na górze, dotyczą także nas: „Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski” (Mt 5,48). Być doskonałym nie oznacza, że nie popełnia się błędów, nie oznacza bycia idealnym, lecz bycie w pełni zintegrowanym, w jedności z sobą i z Bogiem. Dla ewangelisty Mateusza oznacza to także pełnię miłości, bycie zdolnym do całkowitego daru z siebie. Kto doświadcza Boga, ten ma udział w Jego miłości. Stąd Jezus w Ewangelii św. Łukasza kończy swoje kazanie na równinie zdaniem: „Bądźcie miłosierni, jak i Ojciec wasz jest miłosierny” (Łk 6,36).

Greckie słowo oiktirmon, które często tłumaczy się jako „miłosierny”, oznacza właściwie „współodczuwający”. Kto na drodze oczysz­czenia, oświecenia i zjednoczenia stał się jednością z Bogiem i z ludźmi, ten z wielką czułością odnosi się do wszystkich ludzi, także – jak rozwinął to dalej buddyzm – do roślin i zwierząt, do całego kosmosu. Istotą Boga jest współodczuwająca miłość. W rekolekcjach benedyktyńskich chodzi o uczestnictwo w tej współodczuwającej miłości Boga i w ten sposób stawanie się coraz bardziej jednością z sobą samym, z innymi ludźmi i z Bogiem.

Droga rekolekcji benedyktyńskich nie jest przeznaczona tylko dla mnichów i ludzi szczególnie uduchowionych. Pozwala ona na wy­­­ruszenie w podróż każdemu poszukującemu i każdemu pozwala wzrastać w tym, co prawdziwie ludzkie. Oczyszczenie, oświecenie i zjednoczenie odnoszą się bowiem zarówno do drogi ludzkiej samorealizacji, jak i do drogi doświadczania Boga. Stąd też dla duchowości benedyktyńskiej droga do Boga i droga do samego siebie są od siebie nawzajem zależne.

Droga benedyktyńska odpowiada na tęsknotę wielu współczesnych ludzi. Jest to tęskno­ta za spełnionym, pełnym sensu życiem, przede wszystkim jednak za życiem w jedności z Bogiem. Nie składa się ono w pierwszym rzędzie z wymagań, lecz z obietnicy przemienienia, że coraz bardziej będziemy się otwierać na nie­­pojętą tajemnicę Boga i tak zbliżymy się do tajem­nicy bycia człowiekiem. Spełnienie człowieka, jego stawanie się zintegrowaną całością, doko­nuje się poprzez coraz pełniejsze otwarcie na Boga. Gdy Bóg wszystko w nas przenika, oświeca i jednoczy, to stajemy się ludźmi wyjątkowymi, ludźmi według Bożego zamysłu. Wówczas jaśnieje w nas pierwotny i niezafałszowany, nieskażony i nieuszkodzony obraz Boga, a gdy już zajaśnieje, to promieniuje także na ludzi w naszym otoczeniu. Wówczas stajemy się błogosławieństwem dla innych.