Dragon Age: Inkwizycja - przewodnik po grze - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas, Patrick "Yxu" Homa - ebook

Dragon Age: Inkwizycja - przewodnik po grze - poradnik do gry ebook

Jacek "Stranger" Hałas, Patrick "Yxu" Homa

5,0

Opis

Przewodnik po grze Dragon Age: Inkwizycja koncentruje się na omówieniu wszystkich najważniejszych elementów tej kolejnej RPG-owej produkcji autorstwa studia BioWare. Nadrzędnym założeniem niniejszego przewodnika jest przygotowanie gracza do rozpoczęcia swojej przygody z grą, aczkolwiek omawia on również wiele bardziej zaawansowanych kwestii i może też w rezultacie przydać się osobom doskonale zaznajomionym z poprzednimi częściami serii Dragon Age. Na początkowych stronach przewodnika zamieszczone zostały rozdziały dotyczące utworzenia głównego bohatera (wybór rasy, klasy, wyglądu itp.) oraz rozwoju postaci (atrybuty, umiejętności, specjalizacje i inne). Nie jest oczywiście tak, że poradnik skupia się wyłącznie na głównym protagoniście, bo w przewodniku znajduje się również duży rozdział na temat dostępnych towarzyszy. Dużo miejsca w poradniku zarezerwowano również na rozdział dotyczący staczania walk, z którego można dowiedzieć się między innymi na temat sugerowanych sposobów rozgrywania potyczek i bardziej zaawansowanego dowodzenia całą drużyną. Przewodnik omawia także szereg drobniejszych kwestii, poruszając między innymi tematy odbywania rozmów, zamykania szczelin, eksploracji świata gry czy craftingu. Jednym z ważniejszych podpunktów niniejszego poradnika jest ten z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami na nie. Zapoznanie się z zawartością wspomnianego rozdziału pozwoli w łatwy sposób rozwiązać wiele potencjalnie istotnych problemów, dotyczących chociażby braku gotówki, napotkania silnych potworów czy niedostatecznie szybkiego awansowania na wyższe poziomy doświadczenia. Ostatnim dużym rozdziałem przewodnika jest ten dotyczący zarządzania Inkwizycją. Odgrywa on bardzo ważną rolę, gdyż jest to zupełnie nowy element w serii Dragon Age. Z rozdziału tego można dowiedzieć się między innymi na temat zasad działania twierdz, zdobywania władzy i wpływów, wysyłania swoich doradców na misje czy pozyskiwania profitów (perków) Inkwizycji. W trzeciej odsłonie serii Dragon Age wcielamy się w zupełnie nowego bohatera i stajemy na czele tytułowej Inkwizycji. W trakcie rozgrywki musimy poradzić sobie zarówno z problemem wojny domowej pomiędzy templariuszami i magami jak i z nowym bardzo poważnym problemem - pojawiającymi się w różnych zakątkach Thedas szczelinami łączącymi świat gry z równoległym wymiarem zwanym Pustką.

UWAGA - Poradnik ten jest jednym z trzech, które przygotowaliśmy do gry Dragon Age: Inkwizycja . Jeżeli szukasz szczegółowych informacji o świecie gry i map dostępnych lokacji to zapoznaj się z naszym atlasa świata. Jeśli z kolei jesteś zainteresowany omówieniami pojawiających się w grze questów to przejdź do poradnika z opisem przejścia gry.

Zawartość przewodnika do gry Dragon Age: Inkwizycja:

  • Informacje i wskazówki na temat utworzenia nowej bohatera oraz rozwoju postaci
  • Zestawienie dostępnych towarzyszy oraz podpowiedzi odnośnie skutecznego zarządzania całą drużyną
  • Porady w kwestii staczania walk
  • Informacje na temat odbywania rozmów z postaciami niezależnymi, zamykania szczelin, eksploracji świata gry, craftingu oraz korzystania z wierzchowców (mountów)
  • Lista najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie
  • Kompleksowe informacje na temat zarządzania Inkwizycją (odblokowywanie twierdz i dostępne w nich aktywności, zdobywanie władzy i wpływów, doradcy i wysyłanie ich na miejsce, zdobywanie profitów Inkwizycji)
  • Zestawienie dostępnych osiągnięć (achievementów)

Poradnik do gry Dragon Age: Inquisition to rozbudowane kompendium wiedzy na temat tego wielkiego RPGa. Znajdziesz w nim opis wszystkich dostępnych misji i aktywności, porady odnośnie rozwoju bohatera czy szczegółowe mapy krain.

Dragon Age: Inkwizycja - przewodnik po grze zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Postacie w Dragon Age: Inkwizycja
  • Zarys fabuły Dragon Age: Inkwizycja (Historia Dragon Age)
  • Dostępne lokacje (Świat gry Dragon Age: Inkwizycja)
  • Dragon Age: Inkwizycja - wymagania sprzętowe
  • Świat gry Dragon Age: Inkwizycja
  • Fabuła Dragon Age: Początek (Historia Dragon Age)
  • Fabuła Dragon Age II (Historia Dragon Age)
  • Historia Thedas (Historia Dragon Age)
  • Klasy (Tworzenie postaci)
  • Rasy i płeć (Tworzenie postaci)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 239

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (2 oceny)
2
0
0
0
0

Popularność




Dragon Age: Inkwizycjaprzewodnik po grzeporadnik do gry

autorzy: Jacek "Stranger" Hałas, Patrick "Yxu" Homa

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8055-858-8

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1402

[email protected]

Spis treści

Przewodnik po grze - Wprowadzenie

Tworzenie postaci

Rasy i płeć | Tworzenie postaci

Klasy | Tworzenie postaci

Poziom trudności | Tworzenie postaci

Dragon Age Keep | Tworzenie postaci

Kreator wyglądu | Tworzenie postaci

Rozwój postaci

Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia | Rozwój postaci

Atrybuty | Rozwój postaci

Umiejętności | Rozwój postaci

Specjalizacje | Rozwój postaci

Inwentarz | Rozwój postaci

Profity (perki) Inkwizycji | Rozwój postaci

Lista umiejętności

Lista umiejętności

Umiejętności wojownika | Lista umiejętności

Umiejętności łotrzyka | Lista umiejętności

Umiejętności maga | Lista umiejętności

Unikalna umiejętność Inkwizytora | Lista umiejętności

Towarzysze

Towarzysze

Lista towarzyszy | Towarzysze

Dobór towarzyszy | Towarzysze

Spotykanie z towarzyszami | Towarzysze

Romanse

Romanse

Blackwall | Romanse

Cullen | Romanse

Dorian | Romanse

Józefina (Josephine) | Romanse

Kasandra (Cassandra) | Romanse

Sera | Romanse

Solas | Romanse

Żelazny Byk (The Iron Bull) | Romanse

Mniejsze romanse i drobne sceny | Romanse

Walka

Bestiariusz | Walka

Pole bitwy | Walka

Mikstury, toniki i granaty | Walka

Rodzaje przeciwników | Walka

Sterowanie wojownikami na polu bitwy | Walka

Sterowanie łotrzykami na polu bitwy | Walka

Sterowanie magami na polu bitwy | Walka

Stany (Status Effects) | Walka

Eksploracja świata gry

Odblokowywanie nowych obszarów świata | Eksploracja świata gry

Eksploracja okolicy | Eksploracja świata gry

Ważne lokacje na mapie | Eksploracja świata gry

Zamykanie szczelin (Rift) łączących świat gry z Pustką | Dodatkowe mechanizmy rozgrywki

Wierzchowce (Mounty) | Dodatkowe mechanizmy rozgrywki

Handlarze | Dodatkowe mechanizmy rozgrywki

Podstawy craftingu

Podstawy craftingu

Tworzenie - broń i zbroja | Podstawy craftingu

Ulepszenia - broń i zbroja | Podstawy craftingu

Tworzenie i ulepszenia - mikstury, toniki i granaty | Podstawy craftingu

Crafting - Zestawienia

Zestawienie mikstur i ich ulepszeń | Crafting - Zestawienia

Zestawienie toników i ich ulepszeń | Crafting - Zestawienia

Zestawienie granatów i ich ulepszeń | Crafting - Zestawienia

Przepisy - mikstury, toniki i granaty | Crafting - Zestawienia

Zioła | Crafting - Zestawienia

Surowce | Crafting - Zestawienia

Zarządzanie Inkwizycją

Zarządzanie Inkwizycją

Azyl (Haven) i mniejsze twierdze | Zarządzanie Inkwizycją

Podniebna Twierdza (Skyhold) - główna siedziba Inkwizycji | Zarządzanie Inkwizycją

Pozyskiwanie sojuszników | Zarządzanie Inkwizycją

Punkty władzy (Power) oraz wpływy Inkwizycji (Influence) | Zarządzanie Inkwizycją

Zapotrzebowania (Requisition) Inkwizycji | Zarządzanie Inkwizycją

Główni doradcy bohatera | Zarządzanie Inkwizycją

Sala wojenna (War Room) | Zarządzanie Inkwizycją

Profity (perki) Inkwizycji | Zarządzanie Inkwizycją

Agenci Inkwizycji | Zarządzanie Inkwizycją

Historia Dragon Age

Historia Thedas | Historia Dragon Age

Fabuła Dragon Age: Początek | Historia Dragon Age

Fabuła Dragon Age II | Historia Dragon Age

Zarys fabuły Dragon Age: Inkwizycja | Historia Dragon Age

Świat gry Dragon Age: Inkwizycja

Świat gry Dragon Age: Inkwizycja

Dostępne lokacje | Świat gry Dragon Age: Inkwizycja

Postacie w Dragon Age: Inkwizycja | Świat gry Dragon Age: Inkwizycja

Sterowanie

PC | Sterowanie

X360 | Sterowanie

PS3 | Sterowanie

XONE | Sterowanie

PS4 | Sterowanie

Osiągnięcia i wymagania sprzetowe

Osiągnięcia | Wymagania sprzętowe

Dragon Age: Inkwizycja - wymagania sprzętowe | Wymagania sprzętowe

Przewodnik po grze - Wprowadzenie

Przewodnik po grze Dragon Age: Inkwizycja koncentruje się na omówieniu wszystkich najważniejszych elementów tej kolejnej RPG-owej produkcji autorstwa studia BioWare. Nadrzędnym założeniem niniejszego przewodnika jest przygotowanie gracza do rozpoczęcia swojej przygody z grą, aczkolwiek omawia on również wiele bardziej zaawansowanych kwestii i może też w rezultacie przydać się osobom doskonale zaznajomionym z poprzednimi częściami serii Dragon Age. Na początkowych stronach przewodnika zamieszczone zostały rozdziały dotyczące utworzenia głównego bohatera (wybór rasy, klasy, wyglądu itp.)orazrozwoju postaci (atrybuty, umiejętności, specjalizacje i inne). Nie jest oczywiście tak, że poradnik skupia się wyłącznie na głównym protagoniście, bo w przewodniku znajduje się również duży rozdział na temat dostępnych towarzyszy. Dużo miejsca w poradniku zarezerwowano również na rozdział dotyczący staczania walk, z którego można dowiedzieć się między innymi na temat sugerowanych sposobów rozgrywania potyczek i bardziej zaawansowanego dowodzenia całą drużyną. Przewodnik omawia także szereg drobniejszych kwestii, poruszając między innymi tematy odbywania rozmów, zamykania szczelin, eksploracji świata gry czy craftingu. Jednym z ważniejszych podpunktów niniejszego poradnika jest ten z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami na nie. Zapoznanie się z zawartością wspomnianego rozdziału pozwoli w łatwy sposób rozwiązać wiele potencjalnie istotnych problemów, dotyczących chociażby braku gotówki, napotkania silnych potworów czy niedostatecznie szybkiego awansowania na wyższe poziomy doświadczenia. Ostatnim dużym rozdziałem przewodnika jest ten dotyczący zarządzania Inkwizycją. Odgrywa on bardzo ważną rolę, gdyż jest to zupełnie nowy element w serii Dragon Age. Z rozdziału tego można dowiedzieć się między innymi na temat zasad działania twierdz, zdobywania władzy i wpływów, wysyłania swoich doradców na misje czy pozyskiwania profitów (perków) Inkwizycji. W trzeciej odsłonie serii Dragon Age wcielamy się w zupełnie nowego bohatera i stajemy na czele tytułowej Inkwizycji. W trakcie rozgrywki musimy poradzić sobie zarówno z problemem wojny domowej pomiędzy templariuszami i magami jak i z nowym bardzo poważnym problemem - pojawiającymi się w różnych zakątkach Thedas szczelinami łączącymi świat gry z równoległym wymiarem zwanym Pustką.

UWAGA: Niniejszy poradnik jest jednym z trzech, które przygotowaliśmy do gry Dragon Age: Inkwizycja. Jeżeli szukasz szczegółowych informacji o świecie gry i map dostępnych lokacji to zapoznaj się z naszym atlasem świata. Jeśli z kolei jesteś zainteresowany omówieniami pojawiających się w grze questów to przejdź do poradnika z opisem przejścia gry.

Zawartość przewodnika do gry Dragon Age: Inkwizycja:

Informacje i wskazówki na temat

utworzenia nowej bohatera

oraz

rozwoju postaci

Zestawienie dostępnych towarzyszy

oraz podpowiedzi odnośnie skutecznego

zarządzania całą drużyną

Porady w kwestii

staczania walk

Informacje na temat

odbywania rozmów z postaciami niezależnymi

,

zamykania szczelin

,

eksploracji świata gry

,

craftingu

oraz

korzystania z wierzchowców (mountów)

Lista

najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie

Kompleksowe informacje na temat

zarządzania Inkwizycją

(odblokowywanie twierdz i dostępne w nich aktywności, zdobywanie władzy i wpływów, doradcy i wysyłanie ich na miejsce, zdobywanie profitów Inkwizycji)

Zestawienie dostępnych

osiągnięć

(achievementów)

Jacek "Stranger" Hałas & Patrick "YxU" Homa (www.gry-online.pl)

Tworzenie postaci

Rasy i płeć | Tworzenie postaci

Rasy i płeć

W grze spotykasz reprezentantów czterech odmiennych ras

Na początku gry zajmujesz się tworzeniem postaci. W pierwszej kolejności musisz podjąć decyzję, jaką rasą zamierzasz grać. Każda z czterech oferowanych ma własne predyspozycje widoczne w opisie pod danym wyborem. Do wyboru są rasy: ludzie, krasnoludy, elfy i qunari. Każda z nich ma następujące cechy:

ludzie - otrzymują dodatkowy punkt zdolności, są skłonni do konfliktów, szczególnie z innymi rasami,

elfy - posiadają bonus 25% do obrony przeciwko atakom z dystansu,

krasnoludy - reprezentanci tej rasy otrzymują 25% premii do obrony przed magią (nie mogą sami zostać magami),

qunari - odporne stworzenia z dodatkową premią 10% odporności na obrażenia.

Do wyboru pozostaje jeszcze płeć, mężczyzna lub kobieta. Wybór płci nie ma większego znaczenia, różnica polega na postaciach, z którymi można romansować. Wybór rasy oddziałuje także bezpośrednio na dialogi w grach, szczególnie gdy budujesz negatywne napięcia w dialogach, możesz doświadczyć obelg ze względu na rasę grając nieludźmi.

Klasy | Tworzenie postaci

Klasy

Okno wyboru klasy

Po wyborze rasy przychodzi pora na wybór klasy postaci. Mogą być to: Łotrzyk (Rogue), Wojownik (Warrior) lubMag (Mage). Każda z tych klas może mieć również dodatkową specjalizację:

Łotrzyki mogą specjalizować się jako łucznik (Archer) lub "dwa ostrza" (Dual-Wield) - atakują z dystansu za pomocą łuków (jedynie Varrik posiada własną kuszę) lub ukrycia wyposażeni w średnie zbroje.

Wojownicy mogą korzystać z broni jednoręcznej z tarczą (Weapon & Sheild) lub dwuręcznej (Two-Handed) - tu gracz ma szerszy wybór: miecze, topory, młoty (na te ostatnie warto zwrócić uwagę, ponieważ mogą zadawać obrażenia obszarowe), dodatkowo mogą nosić najcięższe zbroje.

Klasa magów cechuje się jednakowym możliwym wyposażeniem: lekkie zbroje (uwaga: rasa qunari nie używa klasycznego nakrycia głowy - używają specjalnych barw wojennych, które choć dają pewną klasę obrony, to jednak ustępują hełmom) i laski/kostury.

Wybór specjalizacji nie jest bardzo obligujący, punkty dla danej specjalizacji przyznajesz sam podczas awansu na wyższy poziom, więc gdy znudzi ci się gra określonym typem broni zawsze możesz się przerzucić na inną. Poza dwiema kategoriami specjalizacji odnoszącymi się do walki bronią, każda klasa posiada dodatkowe dwie grupy umiejętności charakterystycznych, np. Łotrzyk może nauczyć się jak pozostawać niewidzialnym i atakować z zaskoczenia, Wojownik może zagrzewać do walki swoich towarzyszy w drużynie przyznając im dodatkowe buffy. Inaczej sprawa ma się z magami: tu przydzielać możesz punkty między jeden z czterech typów zaklęć. Istnieją także specjalizacje eksperckie, z których z trzech wybierasz jedną, w późniejszej fazie gry. Wybierane są tylko dla gracza, u towarzyszy aktywuje się domyślna dla nich specjalizacja.

Uwaga - Warto pamiętać o jednym istniejącym wyjątku: krasnoludy nie mogą obierać klasy maga.

Poziom trudności | Tworzenie postaci

Poziom trudności

Po raz pierwszy poziom trudności wybiera się na początku gry

Wybór poziomu trudności podejmowany na początku gry może zostać zmodyfikowany w dowolnym momencie gry, nawet podczas walki. Dostępne są cztery poziomy, a główna różnica pomiędzy nimi polega na zmodyfikowaniu inteligencji przeciwnika - jest on bardziej natarczywy, z rozwagą prowadzi zmasowane ataki i nie skąpi w zastosowaniu potężnych zdolności.

Dla osób stawiających sobie wyższe wyzwania dostępna jest również w opcjach rozgrywki opcja "friendly fire" - obrażenia od członków drużyny.

Uwaga - Zmiana poziomu trudności w trakcie gry może zablokować dostęp do niektórych osiągnięć!

Dragon Age Keep | Tworzenie postaci

Dragon Age Keep

Jeśli miałeś okazję grać w poprzednie części gry Dragon Age możesz importować do gry charakterystykę świata. Wtedy wszelki decyzje kiedyś podjęte tworzące własną historię zostaną dołączone do świata gry. Dragon Age Keep to usługa webowa, pozwalająca na wykreowanie historii zeszłych wydarzeń w przystępny sposób: oglądając animację i słuchając opowieści o zeszłych wydarzeniach w momentach kluczowych masz możliwość ingerencji - pojawia się wtedy przycisk, za pomocą którego możesz wybrać decyzje, jakie podjąłeś podczas rozgrywki.

Korzystanie z powyższego narzędzia jest całkowicie opcjonalne - podczas, gdy nic nie importujesz do gry świat zostaje ustawiony w trybie domyślnym ("default").

Kreator wyglądu | Tworzenie postaci

Kreator wyglądu

Jedno z okien kreatora

Po tym, jak wybrałeś rasę, klasę i poziom trudności przyszedł czas na dostosowanie jej wyglądu. W kreatorze opcje dostosowania wyglądu są dość bogate. Możesz wybrać jedną z gotowych twarzy, lub wzorując się na wybranej dostosować jej charakterystykę, poczynając od kształtu głowy i cery, po włosy i jedną z dwóch tonacji głosu. Następnie przychodzi pora na wykreowanie poszczególnych elementów: nosa, uszu, oczu... Wszystkie te detale można precyzować posługując się układem osi, których przesunięcie poziome stanowi odległość/szerokość, pionowe wysokość/długość. Dodatkowo możesz przyozdobić twarz w tatuaże (u elfów obowiązkowe), blizny, a w rasie quanari - dostosować styl rogów. Tak żeńskie jak i męskie osobniki mają na koniec możliwość dostosowania szczegółowego makijażu z palety kolorów. Akceptując zmiany przyjmujesz wygląd postaci nieodwracalnie. Na koniec wystarczy nadać imię bohaterowi/bohaterce, by móc przejść do rozgrywki.

Rozwój postaci

Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia | Rozwój postaci

Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia

Po awansie na wyższy poziom koniecznie otwórz kartę postaci

Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia w Dragon Age: Inkwizycji przebiega w bardzo zbliżony sposób do wielu innych produkcji z gatunku RPG. Po uzbieraniu wymaganej liczby punktów doświadczenia dana postać automatycznie awansuje na kolejny poziom. Akcja ta oznacza przede wszystkim podniesienie głównych współczynników danego bohatera oraz wydłużenie jego paska zdrowia. Oprócz tego przyznawany jest punkt umiejętności. Polecam zawsze tuż po awansie otworzyć kartę danej postaci i wydać otrzymany punkt.

Uwaga! Każdy z członków drużyny ma swój odrębny pasek doświadczenia. Oznacza to, że awansują oni niezależnie od siebie, nie zawsze w tym samym momencie.

Uwaga! Radzę zapoznać się ze stroną Jak szybko zdobywać doświadczenie? z rozdziału Pytania i odpowiedzi. Zawiera ona szereg wskazówek odnośnie szybszego pozyskiwania punktów doświadczenia.

Zdobywanie wyższych poziomów doświadczenia jest bardzo ważną sprawą w kontekście dokonywania postępów w grze. Niedostatecznie rozwinięte postacie mogą mieć poważne problemy z pokonaniem niektórych silniejszych potworów czy z zaliczeniem wybranych questów. W przypadku głównych zadań gra czasami oferuje dodatkową podpowiedź, a mianowicie w opisie zadania informuje o sugerowanym przedziale poziomów doświadczenia, na których powinny znajdować się postacie z drużyny. Przykład takiego questu pokazany został na powyższym obrazku - sugerowany w tym przypadku przedział to 8-11 poziom. Oznacza to, że drużyna na poziomie niższym niż ósmy może mieć bardzo poważne problemy z zaliczeniem questu. Z kolei drużyna z bohaterami na poziomie wyższym niż jedenasty powinna bez żadnych problemów uporać się ze wszystkimi przeciwnikami.

Uwaga! Informacje na temat sugerowanych poziomów doświadczenia w wybranych głównych zadaniach odnajdziesz w poradniku z opisem przejścia gry.

Atrybuty | Rozwój postaci

Atrybuty

Aktualne statystyki możesz przeglądać na karcie postaci

Każdy z grywalnych bohaterów w Dragon Age: Inkwizycji jest opisany wieloma atrybutami. Tak jak już wspomniałem na poprzedniej stronie rozwój atrybutów odbywa się w sposób automatyczny, tj. wybrane z nich są podnoszone w momencie awansu na wyższy poziom doświadczenia. Nie oznacza to jednak, że nie należy się im bliżej przyjrzeć, zwłaszcza że ich wartości mogą być także modyfikowane chociażby dzięki zakładaniu elementów pancerza z określonymi właściwościami.

Główne atrybuty postaci w grze to:

Siła (Strength) - Jest to zdecydowanie najważniejszy atrybut dla każdego wojownika, albowiem wpływa on na skuteczność jego ataków. Oprócz tego parametr oddziaływuje na wysokość premii podczas przebijania się przez obronę (Guard) jednostek wroga.

Zręczność (Dexterity) - Jest to zdecydowanie najważniejszy atrybut dla każdego łotrzyka (rogue), albowiem wpływa on na skuteczność jego ataków. Oprócz tego parametr oddziaływuje na wysokość premii do zadawanych obrażeń krytycznych.

Magia (Magic) - Jest to zdecydowanie najważniejszy atrybut dla każdego maga, albowiem wpływa on na skuteczność jego ataków. Oprócz tego parametr oddziaływuje na wysokość premii podczas przebijania się przez bariery ochronne ustanowione przez wrogów.

Spryt (Cunning) - Atrybut ten wpływa na szanse zadawania obrażeń krytycznych oraz na skuteczność obrony przed atakami dystansowymi.

Siła woli (Willpower) - Atrybut ten wpływa na wysokość zadawanych obrażeń niezależne od klasy postaci. Oprócz tego poprawia on ochronę przed atakami z wykorzystaniem magii.

Kondycja (Constitution) - To bardzo ważny atrybut, który reguluje przede wszystkim liczbę punktów zdrowia danego bohatera. Oprócz tego parametr ten wpływa na skuteczność obrony przed atakami w walce wręcz.

Ważniejsze pozostałe atrybuty to:

Przebijanie

się przez pancerze (Armor Penetration) - Atrybut ten wpływa na to w jak dużym stopniu ignorowany jest pancerz w trakcie atakowania przeciwnika. Wyższa procentowa wartość tego współczynnika oznacza większe szanse na osłabienie paska zdrowia wroga z pominięciem jego aktualnego pancerza.

Szansa

na trafienie krytyczne (Critical Chance) - Im wyższa wartość wyrażona w procentach, tym większe szanse na wykonanie ciosu krytycznego.

Premia

do ataku od flanki (Flanking Damage Bonus) - Atrybut ten reguluje premię do zadawanych obrażeń podczas atakowania przeciwnika od flanki lub całkowicie od tyłu.

Odporności

(Resistances) - Wszystkie

atrybuty z tej grupy pozwalają na zmniejszanie obrażeń zadawanych w oparciu o różne żywioły.

Obrona

(Guard) - Atrybut ten stanowi dodatkową ochronę dla danej postaci. Atakujący przeciwnik musi bowiem najpierw przebić się przez obronę i dopiero w następnej kolejności może zacząć pozbawiać bohatera punktów zdrowia.

Klasa

pancerza (Armor Rating) - Atrybut ten informuje o jakości zastosowanego pancerza. Im wyższa wartość, tym dana postać lepiej toleruje odnoszenie obrażeń.

Zdrowie

(Health) - Warto dbać o to żeby aktualna wartość współczynnika zdrowia była jak najwyższa. Uwaga - Spadek zdrowia do zera nie jest równoznaczny ze śmiercią postaci, bo traci ona jedynie wtedy przytomność i inna osoba z drużyny może ją podratować. Doprowadzenie do pozbawienia wszystkich członków drużyny ich pasków zdrowia jest już niestety równoznaczne z przegraną.

Koncentracja

(Focus) - To ważny atrybut, który niejako ładowany jest w miarę zadawania przez drużynę obrażeń. Uzbieranie wymaganej liczby punktów koncentracji pozwala na odpalanie dodatkowych ataków.

Mana

i wytrzymałość (Mana/Stamina) - Oba te atrybuty są wymagane do odpalania umiejętności odblokowanych przez poszczególnych członków drużyny.

Umiejętności | Rozwój postaci

Umiejętności

Przykładowe ulepszenie umiejętności

W grze Dragon Age: Inkwizycja do odblokowania jest wiele różnych umiejętności. Wachlarz dostępnych umiejętności jest oczywiście uzależniony od wybranej na samym początku gry klasy postaci i są one poumieszczane na drzewkach reprezentujących różne kategorie (np. walka z mieczem i tarczą oraz walka bronią dwuręczną w przypadku wojownika). Obecność drzewek umiejętności oznacza oczywiście, że zdolności odblokowuje się po kolei. Uzyskanie dostępu do bardziej złożonych umiejętności może wymagać dysponowania jedną lub kilkoma "wcześniejszymi" zdolnościami.

Na pierwszej stronie tego rozdziału wspomniałem już o tym, że umiejętności odblokowywane są dzięki punktom rozwoju. Gra przyznaje mianowicie jeden punkt umiejętności za każdym razem gdy Twoją postać awansowała na wyższy poziom doświadczenia. Umiejętności dzielą się na trzy zasadnicze kategorie:

Umiejętności aktywne

- Zdolności te po odblokowaniu można umieścić na pasku szybkiego wyboru i zacząć korzystać w niej trakcie walk (wciskanie klawiszy lub przycisków, do których zostały przyporządkowane).

Ulepszenia umiejętności aktywnych

- Zakupienie ulepszenia nie odblokowuje żadnej nowej umiejętności, a jedynie usprawnia działanie tej, z którą jest powiązane. Przykładowo, po nabyciu ulepszenia może wydłużyć się czas działania "nadrzędnej" umiejętności.

Umiejętności pasywne

- Zdolności te po odblokowaniu automatycznie zaczynają działać i nie musisz nic więcej robić.

Radzę już na dość wczesnym stadium rozgrywki odblokować sobie co najmniej 3-4 umiejętności aktywne, tak by dysponować większym polem do manewru w zależności od sytuacji na polu bitwy (np. napotkanie pojedynczego silnego przeciwnika czy grupy słabszych wrogów). Dobrze jest w miarę wcześnie nabyć też kilka "najsilniejszych" zdolności pasywnych. Ulepszeniami polecam zająć się później, odblokowując je tylko dla tych umiejętności aktywnych, z których najczęściej lubisz korzystać.

Uwaga! Jeśli nie chcesz tracić czasu na przeglądanie umiejętności w celu zlokalizowania tych najbardziej przydatnych to możesz także pozwolić grze na dokonanie wyboru za Ciebie. W takiej sytuacji po załadowaniu okna z kartą postaci możesz kliknąć na przycisku automatycznego awansu na wyższy poziom doświadczenia (Auto Level Up). Nie rekomenduję takiego postępowania, bo gra może ci przydzielić umiejętności nie do końca zgodne z zaplanowaną przez Ciebie ścieżką rozwoju danego bohatera (np. odblokować umiejętność typowo defensywną podczas gdy budujesz postać o charakterze maksymalnie ofensywnym).

Uwaga! Szczegółowe zestawienie wszystkich dostępnych umiejętności odnajdziesz w rozdziale przewodnika zatytułowanym Lista umiejętności. W rozdziale tym zamieszczone zostały także wskazówki odnośnie przydatności poszczególnych zdolności.

Specjalizacje | Rozwój postaci

Specjalizacje

Przykładowi trenerzy specjalizacji

Podobnie jak w poprzednich częściach serii Dragon Age głównemu bohaterowi możesz nadać specjalizację (pozostali członkowie drużyny otrzymają je automatycznie), dzięki której zwiększą się jego zdolności bojowe (np. siła czy kondycja). Podobieństwem jest też to, że dostęp do specjalizacji jest początkowo zablokowany i dopiero w miarę awansowania w grze możesz zmienić ten stan rzeczy. Konkretnie musisz zaczekać aż na mapie w sali wojennej pojawi się pionek związany z opcją rozegrania misji polegającej na zaproszeniu trenerów specjalizacji. Pojawią się oni wtedy w Podniebnej Twierdzy (więcej informacji na ten temat odnajdziesz w pozostałych poradnikach do gry Dragon Age: Inkwizycja).

Musisz wykonać wszystkie czynności zlecone przez danego trenera specjalizacji

Zidentyfikowanie trenerów specjalizacji nie załatwia sprawy, albowiem będą oni skłonni podzielić się swoją wiedzą dopiero po wykonaniu zleconych przez nich misji. Musisz więc spotkać się z wybranym przez siebie trenerem, zapoznać się ze szczegółami jego zadania i następnie przystąpić do wykonywania jego założeń.

Uwaga! Dobrze jest pozaliczać wszystkie misje związane z trenerami i dopiero na sam koniec podjąć decyzję odnośnie ostatecznego kierunku szkolenia.

Inwentarz | Rozwój postaci

Inwentarz

Regularnie pozbywaj się niechcianych rzeczy, bo inwentarz ma ograniczoną pojemność

Zarządzanie inwentarzem w Dragon Age: Inkwizycji nie jest przesadnie skomplikowane, aczkolwiek jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać. W grze obowiązują oznaczenia kolorystyczne i np. bronie czy pancerze wyższej jakości oznaczane są innymi kolorami. Jest to oczywiście pomocne w szybkim odnajdywaniu najlepszych przedmiotów. Jeszcze ważniejszą wiadomością jest to, że pojemność inwentarza domyślnie jest limitowana do 60 slotów. To bardzo wyżyłowany limit, tak więc radzę jak najczęściej odwiedzać handlarzy w świecie gry i pozbywać się tych przedmiotów, które nie są nikomu z drużyny potrzebne. Ważną informacją jest to, że możesz wydać punkty profitów (perków) Inkwizycji celem zakupienia profitów o nazwach "Krawiectwo antivańskie (Antivan Tailoring)" oraz "Krawiectwo z cesarskiego dworu (Imperial Court Tailoring)". Pozyskanie tych dwóch profitów docelowo zwiększy pojemność inwentarza do 90 slotów.

Uwaga! Gra przy naliczaniu zapełnionych slotów inwentarza nie uwzględnia przedmiotów powiązanych z craftingiem (np. zioła, surowce czy schematy). Możesz je więc gromadzić w nielimitowanych ilościach.

Sam inwentarz podzielony jest na dziewięć zasadniczych kategorii ułatwiających jego przeglądanie:

Bronie (Weapons) - Jest tu kilka podkategorii związanych z różnymi odmianami broni oraz dodatkowa zakładka z tarczami (one również mogą być wykorzystywane przez wojowników do działań ofensywnych)

Pancerze (Armor)

Akcesoria (Accessories) - Do tej kategorii wliczane są między innymi pierścienie, pasy oraz amulety

Ulepszenia (Upgrades)

Materiały do craftingu (Crafting Materials)

Kosztowności (Valuables) - Jedynym przeznaczeniem przedmiotów z tej grupy jest sprzedaż ich z jak największym zyskiem

Schematy broni (Weapon Schematics)

Schematy pancerzy (Armor Schematics)

Przepisy (Recipes)

Jeśli nie lubisz zbierać wszystkich znalezionych przedmiotów i często odwiedzać handlarzy zbieraj tylko przedmioty o najwyższej wartości. Są nimi przedmioty legendarne i wszelkie kosztowności, które poza możliwością sprzedaży nie dają nic więcej, nie są też poszukiwane przez żadne postaci w świecie. Najmniej wartościowe zaś są ulepszenia, więc jeśli nie masz zamiaru ich zastosować (np. posiadasz już lepsze lub wolisz craftować je samodzielnie) pozbywaj się ich w pierwszej kolejności. Ceny sprzedaży u wszystkich handlarzy są jednakowe, więc możesz dokonywać sprzedaży u pierwszej napotkanej postaci.

Profity (perki) Inkwizycji | Rozwój postaci

Profity (perki) Inkwizycji

Każda decyzja o wydaniu punktu profitów powinna być dogłębnie przemyślana

Profity (perki) Inkwizycji są pod wieloma względami zbliżone do pasywnych umiejętności. Od momentu odblokowania gwarantują one bowiem stałe premie i nie wymagają dalszych ingerencji ze strony gracza. Bonusy gwarantowane przez profity Inkwizycji są różnorakie - można na przykład dzięki nim zwiększyć tempo przyrostu punktów doświadczenia, zapewnić sobie korzystniejsze ceny u handlarzy, ułatwić łotrzykom otwieranie zamków czy pozyskać rzadkie surowce. Cechą wspólną wszystkich profitów jest to, że oddziałują one na całą drużynę.

Kolejne profity możesz odblokowywać dzięki gromadzeniu punktów profitów. Wspomniane punkty przyznawane są za awansowanie na kolejne poziomy wpływów (Influence), które również powiązane są z działalnością Inkwizycji. Szczegółowe zestawienie profitów Inkwizycji zamieszczone zostało w rozdziale zatytułowanym Zarządzanie Inkwizycją. W rozdziale tym znajdują się także informacje na temat sposobów gromadzenia wpływów i odblokowywania profitów, a także sugestie odnośnie przydatności poszczególnych profitów dla drużyny.

Lista umiejętności

Lista umiejętności

W rozdziale tym znajdziesz listę wszystkich umiejętności (zdolności) dostępnych w grze. Zostały one rozdzielone na umiejętności wojowników, umiejętności łotrzyków oraz umiejętności magów. Oprócz tego wyszczególnione zostały także dostępne specjalizacje dla wspomnianych wyżej klas (są one dostępne tylko dla głównego bohatera).

Na każdej z kolejnych stron tego rozdziału odnajdziesz tabelę z umiejętnościami. W pierwszej kolumnie tabeli znajduje się nazwa umiejętności. Druga kolumna informuje o jej rodzaju: A to umiejętność aktywna, U to ulepszenie umiejętności aktywnej, P to umiejętność pasywna. Ostatnia trzecia kolumna zawiera krótką informację o sposobie działania danej umiejętności oraz komentarz na jej temat (przydatność, najlepsze zastosowania itp.).