Wydawca: GryOnline Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2003

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 20000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 95

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka Anno 1503: The New World - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

Poradnik do Anno 1503, jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych, opisujący możliwie jak najdokładniej zakładanie i rozbudowę kolonii oraz sposoby radzenia sobie z mniej lub bardziej typowymi problemami zarządcy zamorskich posiadłości.

Anno 1503: The New World - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Problemy z niektórymi misjami kampanii singleplayer
  • Wybór wyspy
  • Start
  • Wybór miejsca do postawienia magazynu
  • Chata drwala i łowcy; garbarnia
  • Domy arystokratów i ostatnie konstrukcje z nimi związane
  • Odkrywanie surowców
  • Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr
  • Pierwsze chatki mieszkalne
  • Nowe kolonie – plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia

Informacja o grze

Strategia ekonomiczna ze znanej serii. Przenosimy się w niej do XVI wieku i wcielamy w dowódcę jednej z kilku frakcji. Podczas zabawy budujemy miasta, kolonizujemy nowe tereny i wchodzimy w interakcje z innymi państwami. Twórcy przygotowali 250 budynków i poprawili wiele aspektów gry, w tym chociażby sztuczną inteligencję. Kampania solowa została uzupełniona paroma dodatkowymi trybami oraz multiplayerem.

Gra Anno 1503: The New World, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Opinie o ebooku Anno 1503: The New World - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

Fragment ebooka Anno 1503: The New World - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas

Anno 1503:The New Worldporadnik do gry

autor: Jacek "Stranger" Hałas

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=203

kontakt@gry-online.pl

Spis treści

Wprowadzenie

Start

Wybór wyspy

Wybór miejsca do postawienia magazynu

Chata drwala i łowcy; garbarnia

Pierwsze chatki mieszkalne

Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr

Kapliczka; chatka rybaka

Odkrywanie surowców

Awansowanie mieszkańców do poziomu Settlers; kamieniołom

Nowe kolonie - plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia

Tawerna; produkcja i sprzedaż lin

Hodowla i ubój bydła; szkoła, kościół

Przeskoczenie na poziom Citizen; nowe plantacje

Pozyskiwanie marmuru; produkcja chleba

Najbardziej zaawansowana metoda produkcji alkoholu; ulepszone kopalnie

Uniwersytet, publiczna łaźnia; produkcja i sprzedaż lamp naftowych

Traper, krawiec, sprzedaż odzieży; awans mieszkańców na kupców

Większa tawerna, teatr; konstrukcje "ozdobne"

Gromadzenie wina; kopalnie złota oraz klejnotów

Domy arystokratów i ostatnie konstrukcje z nimi związane

Dyplomacja, Handel

Krótko o wojnie

Piraci

Problemy z niektórymi misjami kampanii singleplayer

Najczęstsze problemy z kolonistami

Wprowadzenie

Oto poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych ostatnich miesięcy. Jest to bezpośrednia kontynuacja (a raczej prequel) "Anno 1602" tak więc osoby, które znają tę grę w wielu miejscach poczują się tu tak jak w przysłowiowym domu. Większość podstawowych elementów dotyczących rozbudowy kolonii pozostało praktycznie niezmienionych. Nie oznacza to oczywiście, iż mamy tu do czynienia z idealną kopią. Zmian jest wystarczająco dużo, aby móc się w tym wszystkim pogubić. Wystarczy, że powiem już teraz o najważniejszej - nie ma podatków a na ich miejsce wprowadzono stragany! Będę starał się w miarę możliwości zaznaczać czy dany aspekt zabawy jest już znany z poprzedniej odsłony czy też mamy do czynienia z jego modyfikacją lub czymś zupełnie nowym.

Poniższy tekst podzieliłem na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich to obszerny, podzielony na kilkadziesiąt punktów, poradnik opisujący możliwie jak najdokładniej rozbudowę kolonii. Zaczniemy od tak oczywistych spraw jak wyboru wyspy, na której powinna zostać założona czy też utartego schematu budynków, które trzeba będzie postawić w pierwszej kolejności. Oczywiście, w grze nie jest tak, że każda plansza wygląda identycznie. Bardzo często pojawiają się różnorakie ograniczenia (w szczególności w kampanii) albo po prostu wybrane rodzaje wysp nie są dostępne. Postaram się jednak skonstruować poradnik w taki sposób, aby w równym stopniu zadowolił tych, którzy zdecydują się na kampanię jak i tryb wolnej zabawy. Druga część poradnika to elementy związane z wybranymi sytuacjami, które mają miejsce w trakcie gry. Będzie on obejmował m.in. różnorakie katastrofy, sprawę radzenia sobie z piratami czy wreszcie porady odnośnie sytuacji, w których gracz jest w jakiś sposób ograniczony. Przedstawię również typowe problemy zarządcy kolonii i sposoby radzenia sobie z nimi.

Uwaga! Poradnik powstał na podstawie anglojęzycznej wersji gry przy czym większość pojęć postanowiłem przetłumaczyć. Dobrze by było żebyś przed przystąpieniem do właściwej zabawy zapoznał się z instrukcją obsługi (i zapamiętał ważniejsze zależności :-)) oraz dostępnymi tutorialami. Poradnik w głównej mierze przeznaczony jest dla tych, którzy nie radzą sobie zbytnio z takimi grami, niezależnie od tego czy graliście w "Anno 1602" czy nie. Warto też zaznaczyć, iż nakierowałem go w stronę osób, które preferują ekonomiczny rozwój kolonii. Kwestii militarnych co prawda nie zabraknie chociaż te postanowiłem ograniczyć do minimum. O wiele lepiej gra się tu spokojną, kupiecką nacją niż dyktatorem żądnym krwi swych oponentów.

Start

ROZBUDOWA KOLONII OD ZERA

01. Start

Ogromna większość misji, z którymi będziesz miał do czynienia rozpoczyna się na morzu. Twoim zadaniem jest możliwie jak najszybsze odnalezienie wyspy, która nada się na założenie pierwszej kolonii. W przypadku rozgrywania kampanii singleplayer może zdarzyć się tak, że od razu wskazana Ci zostanie ta najlepsza albo po prostu wybrana przez Twoich zwierzchników. O wiele częściej jest jednak tak, że to od Ciebie zależy gdzie się osiedlisz. Zastanawiając się nad wyborem miejsca pod pierwszą kolonię musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:

1) Czy jesteś w jakikolwiek sposób ograniczony wyborem wyspy (np. w związku z celami scenariusza)?

Jeśli tak - płyń do wskazanej wyspy. Gdyby zdarzyło się tak, że do wyboru masz kilka wysp zdecyduj się na szczególnie polecaną przez komputer albo sam je porównaj.

Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy) i zgodnie z tym co zostanie tam napisane wybierz tą, która jest najbardziej zasobna w minerały i na której najłatwiej będzie się uprawiało ziemię.

2) Czy na mapie znajdują się jacyś sojusznicy?

Punkt ten dotyczy również sytuacji, w których wiadomo o obecności sojuszników, ale należy ich jeszcze odnaleźć. W takiej sytuacji polecam zapisać stan gry, popływać trochę po okolicy a po ich odnalezieniu zająć się zbadaniem okolicznych wysp.

Jeśli tak - popłyń w to miejsce i rozpocznij eksplorację sąsiednich wysp. Miej oczywiście na uwadze wskazówki, które zawarłem w drugim punkcie aczkolwiek powinieneś się raczej skupić na tym, aby osiedlić się możliwie jak najbliżej ich wyspy. Pamiętaj o tym, że w przyszłości i tak będziesz mógł zająć się kolonizowaniem innych wysp tak więc jeśli masz jakąś na oku to prędzej czy później ją zajmiesz. Wyjątkiem są trudniejsze scenariusze, w których to komputer może próbować je przejąć. W takiej sytuacji pozostaje Ci skolonizować je już przy samym starcie albo po rozbudowaniu swojej kolonii próbować je podbić. W niektórych scenariuszach dodatkowym celem jest konieczność obrony kolonii należących do sojuszników przed wrogo nastawionymi siłami. W takich sytuacjach skolonizowanie w bezpośrednim sąsiedztwie takiego sprzymierzeńca jest już koniecznością.

Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy)

3) Czy na mapie znajdują się wrogo nastawione siły (piraci, inni gracze)?

Jeśli tak - podobnie jak w przypadku drugiego punktu powinieneś zapisać stan gry i na spokojnie zająć się ustaleniem ich kryjówek. Najgorzej jest w przypadku piratów, a to dlatego, że odnalezienie ich bazy wypadowej to tylko zalążek sukcesu. Poznanie obszarów patrolowanych przez pirackie statki jest tu o wiele ważniejsze. Oczywiście, nie można tego ustalić w stu procentach, ale postaraj się chociaż zorientować w sytuacji, aby wiedzieć których miejsc definitywnie unikać. Ewentualnie możesz trochę popływać i zaobserwować aktywność piratów. Jeśli zauważysz, że zachowują się agresywnie skoncentruj się na najlepszej wyspie, tak aby widmo postawienia drugiej kolonii czy w ogóle handlu oddalić możliwie jak najbardziej w przyszłość. Mając dobrą wyspę można pokusić się o skonstruowanie podstawowych sił zbrojnych. Nie będzie to łatwe ponieważ handel i rozwój kolejnych kolonii jest tu raczej nie do uniknięcia, ale w niektórych sytuacjach będzie to koniecznością. Pamiętaj, że zawsze będzie można pohandlować z wolnymi kupcami, którzy okazjonalnie odwiedzają kolejne wyspy. W przypadku poznania kolonii piratów czy też stolic innych wrogo nastawionych graczy zdecyduj się na jakąś dorodną wyspę, która jest jednak od nich oddalona. Najlepiej żeby znajdowała się po drugiej stronie planszy. Jeśli masz jakichś sojuszników to weź pod uwagę wskazówki podane w drugim punkcie.

Jeśli nie - przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy)

4) Które wyspy zostały już zajęte i przez kogo?

W przypadku wysp zajętych przez siły wroga radzę skierować się do punktu trzeciego. Są jednak jeszcze dwie inne możliwości. Można spotkać pokojowo nastawione narody, które wcześniej się nie znało a także tubylców, m.in. plemiona Indian czy też ówczesnych mieszkańców Ameryki Środkowej.

Pokojowo nastawione nacje - generalnie można je podzielić na dwie grupy: typowych kupców oraz (ja tak ich nazwałem :-)) niezdecydowanych. O ile intencje kupców są jasne i warto o nich pamiętać a nawet założyć kolonię w bezpośredniej okolicy o tyle w przypadku tych drugich bywa różnie. Zdarza się bowiem, że początkowe pokojowe nastawienie zmieni się w niechęć czy nawet agresję. O wiele łatwiej jest gdy wybiera się tryb wolnej rozgrywki. Wtedy można dokładnie ustalić jak ma zachowywać się dany gracz sterowany przez SI. W przypadku kampanii pozostaje wielokrotne powtarzanie danego scenariusza. Uwaga! W dalszej części poradnika opiszę te zabiegi dyplomatyczne. Są one na tyle niebezpieczne, że nieudolnie prowadzone potrafią zniszczyć nawet najlepszy sojusz. Ja osobiście praktycznie w ogóle z nich nie korzystałem. O wiele łatwiej i zarazem przyjemniej prowadzi się tu pokojową wymianę towarów. Do wymuszeń czy obelg radziłbym posuwać się w ostateczności.

Tubylcy - sytuacja może rozegrać się na wiele różnych sposobów przy czym ja osobiście rzadko kiedy miałem z nimi problemy. Szkoda tylko, że tylko sporadycznie mogą coś wartościowego zaoferować. Podobnie jest z handlem. To już nawet bardziej opłaca się sprzedawać towary pływającym kupcom. Radziłbym osiedlać się w ich okolicy tylko wtedy gdy są bezpośrednio związani z celem danego scenariusza. W przeciwnym przypadku zignoruj ich i szukaj dobrej wyspy.

Drobna uwaga: W "Anno 1503" rzadko kiedy trzeba się śpieszyć. Najgorzej jest właśnie na samym początku. Jeśli będziesz zbyt długo ociągał się z wyborem wyspy to te najlepsze mogą być zajęte przez przeciwników. Spowoduje to, iż nie będziesz mógł się na ich osiedlić. Przynajmniej nie teraz, w przyszłości będzie je można odbić siłą. Dobrze by więc było zapisać stan gry na samym początku a po odnalezieniu ciekawej wyspy wczytać poprzedni save i od razu się tam udać.