Życiowe Aikido - Jacek Santorski, Paweł Bernaś, Paweł Olesiak - ebook
Wydawca: JS and CO Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2011

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Życiowe Aikido - Jacek Santorski, Paweł Bernaś, Paweł Olesiak

Polecamy "Życiowe Aikido" przede wszystkim nauczycielom, lekarzom, menadżerom i tym wszystkim, których praca wymaga koncentracji, działania z sercem, i którzy - mimo przeszkód - nie chcą się dać "wytrącić z równowagi".

Dedykujemy też nasze wskazówki małżonkom, rodzicom, przyjaciołom, osobom angażującym się w projekty społeczne - opisane tu zasady znajdą zastosowanie wszędzie tam, gdzie uwaga i szacunek mogą wzbogacać relacje między ludźmi.

Autorzy nalezą do najbardziej zaawansowanych w Europie adeptów sztuki walki i filozofii życia AIKIDO. Jednocześnie dzięki bogatemu doświadczeniu w biznesie i pracy jako konsultanci, w której spotkali sie kilka lat temu z Jackiem Santorskim, wypracowali unikalne podejście do zagadnień strategii biznesu, przywództwa, współpracy, odporności na stres, zwłaszcza sztuki zrelaksowanej koncentracji, która może być kluczowym czynnikiem energetycznej przewagi menadżera. Tradycja, Bushido, którą przybliżają autorzy, może być dla nas interesującym źródłem nie tylko z uwagi na technikę walki bez przemocy. Takie pojęcia jak odwaga, lojalność czy honor mają unikalne zastosowanie w naszym życiu w XXI wieku...

Opinie o ebooku Życiowe Aikido - Jacek Santorski, Paweł Bernaś, Paweł Olesiak

Cytaty z ebooka Życiowe Aikido - Jacek Santorski, Paweł Bernaś, Paweł Olesiak

masukatsu agatsu, co tłumaczymy: „prawdziwe zwycięstwo jest zwycięstwem nad samym sobą”. Zasada ta jest tak samo istotna dla AIKIDO jak zasada jitta kyo ei – „doskonal się z korzyścią dla innych”,
Zacznijmy może od płaszczyzny fizycznej, najbardziej podstawowej, czyli tego, jak się poruszasz, jak się czujesz w swoim ciele, czy jesteś zdrowy, dobrze śpisz i czy wciąż masz ochotę na seks mimo upływu lat. Rozwój na płaszczyźnie emocjonalnej – a więc jak sobie radzisz ze stresem, czy potrafisz być asertywny, zarazem otwarty na innych, czy umiesz się jeszcze uczyć i cieszyć życiem. Płaszczyzna moralna – czy masz odwagę być uczciwym, zachowywać się honorowo, dotrzymywać zobowiązań, być sobą niezależnie od okoliczności, być kimś, na kim można polegać. Płaszczyzna społeczna – kim jesteś w ramach organizacji,jak wchodzisz w relacje z innymi, czy masz czas dla najbliższych i przyjaciół, czy umiesz sprawiać radość, niczego nie oczekując w zamian.
„Siedem razy się przewróć, ale wstań osiem”. Pamiętaj, że z perspektywy AIKIDO bardzo ważna jest obserwacja i umiejętność odczytywania nastrojów innych. Jest to tym łatwiejsze, im bardziej jesteś uważny, im częściej jesteś tu i teraz. Jeśli jesteś ślepy na nastroje, jeśli jesteś głuchy na nastawienie i odczucia innych, to jakbyś podróżował ruchliwą autostradą z zamkniętymi oczami albo pytał o drogę, mając wciąż na uszach słuchawki iphona.
W sporcie, w sztukach walki nastawienie to co najmniej połowa sukcesu. Jeżeli stajesz do walki myśląc, że będzie ciężko, że nie dasz rady – to już przegrałeś. Równie dobrze możesz już nie wychodzić na ring, bo efekt będzie taki sam – porażka. Aby walczyć, musisz nastawić się na sukces. Jeszcze raz przytoczę powiedzenie: „Musisz mieć nadzieję, żeby wygrać”.
Kiedy tracisz wiarę, twoje ciało po odbytym treningu jest gotowe do walki, ale umysł mu nie pomaga. Kiedy dochodzi jeszcze strach przed porażką, często zaburza się oddech. Wtedy podstawowa zasada AIKIDO, zasada współdziałania ciała, umysłu i oddechu, leży w gruzach. Jesteś na najlepszej drodze, żeby przegrać.
Aby technika mogła być wykonana szybko i skutecznie, konieczne jest nie tylko perfekcyjne opanowane ciała, ale również wzajemne zaufanie, doskonałe wyczucie czasu i przestrzeni, czyli timing. Doskonałe opanowanie emocji, korzystanie z intuicjii, świadomość oddechu.
Pamiętaj, że z perspektywy AIKIDO bardzo ważna jest obserwacja i umiejętność odczytywania nastrojów innych. Jest to tym łatwiejsze, im bardziej jesteś uważny, im częściej jesteś tu i teraz.
W AIKIDO mówi się, że umiejętność odkrywania nowych możliwości, nawet tam gdzie inni widzą tylko przeszkody, to potężny zasób. Żeby móc z takiego daru korzystać, trzeba się wewnętrznie pozytywnie nastawić.
W walce musisz być obecny, aby wygrać. Nie jest to łatwe, ale trening czyni mistrza. Kiedy podejmujesz walkę, za późno na myślenie: „Po co mi to było?” Nie jest to też miejsce na wizualizowanie możliwej porażki.
W AIKIDO, w sztukach walki wielką wagę przywiązujemy do oddechu. Nie chodzi tu o oddychanie przez dwadzieścia minut, bo na to nie ma czasu, ale o zrobienie mocnego wydechu, a następnie jednego spokojnego wdechu, licząc do pięciu, i znowu długiego spokojnego wydechu, ponownie licząc do pięciu. Ważne, żeby oddech wykonywany był przez nas przeponą.
Aby pamiętać o tym w czasie stresu, musimy ćwiczyć, kiedy jesteśmy spokojni. Nie chodzi tu o trening, na który nie znajdziemy czasu i nie będziemy tego robić regularnie. Wielu osobom trudno wygospodarować nawet 10 czy 15 minut. Chodzi o to, że możemy ćwiczyć uważność, kiedy wykonujemy inne czynności, na przykład kiedy czekamy, aż włączy się komputer, robimy spokojny wdech, licząc do 5, a następnie w tym samym tempie wydychamy powietrze. To samo możemy robić, gdy zatrzymujemy się na czerwonym świetle lub stoimy w kolejce czy w korku.
OTWARTE DŁONIE Otwórz dłonie. Kiedy jesteś zdenerwowany, często zaciskasz dłonie w pięść. Kiedy jesteś spokojny, dłonie masz otwarte. Kiedy machasz do dziecka czy znajomego, robisz to otwartą dłonią czy pięścią? Prosty gest otwarcia dłoni sprawia, że w ten sposób działasz na swój umysł.
KONCENTRACJA Kiedy jesteś skoncentrowany na danej czynności, którą wykonujesz, to znaczy, że twój umysł i ciało są w nią zaangażowane. To znaczy, że oddajesz całego siebie. A to z kolei znaczy, żejesteś bardziej skuteczny. Możesz wykonać więcej rzeczy w krótszym czasie.
Każdy trening AIKIDO zaczyna się od krótkiej medytacji, która ma sprawić, aby ćwiczący byli obecni w dojo. Aby ich umysł i ciało były razem na sali gotowe do zajęć. Aby to, co się zdarzyło w ciągu dnia, pozostało na zewnątrz i nie przeszkadzało w treningu. Kiedy walczysz, musisz być skoncentrowany na tym, co się dzieje, bo jeżeli nie – to z pewnością przegrasz.
Każdy ranek rozpocznij od uprzytomnienia sobie oddychania. To nie musi być nic wielkiego. Po prostu oddychaj głęboko, świadomie, i koncentruj się na tym. Bądź tu i teraz, oddychając głęboko z dołu brzucha, jednocześnie zwracaj uwagę na otoczenie. Wystarczy pięć oddechów.
Niech to będzie oddech sposobności. Wdychaj siebie takim, jakim mógłbyś się stać, gdybyś miał dostęp do wszelkich możliwych zasobów. Co mógłbyś wtedy osiągnąć? Jaki miałoby to wpływ na twoje życie? Równocześnie pamiętaj o wszystkich tych, których chciałbyś zaprosić do tej podróży.
„Jeśli walczysz z wieloma przeciwnikami jednocześnie, walcz tak, jakbyś walczył z jednym. Jeśli walczysz z jednym, walcz tak, jakbyś walczył z wieloma. Nikogo nie lekceważ, nawet jeśli jesteś wielkim wojownikiem”.
jedno z najciekawszych odkryć współczesnej psychologii pokazuje, że nasze nastawienie decyduje o tym, jak działamy, co przeżywamy, ma nawet wpływ na zachowanie innych wobec nas.
KUZUSHI to umiejętność wychylenia przeciwnika i przejęcie nad nim kontroli poprzez wytrącenie go z równowagi. Najłatwiej zrealizować to, pozbawiając przeciwnika punktów podparcia i zabierając mu środek ciężkości.
SHISEI możemy określić jako postawę idealnie wyprostowaną, aktywną, pełną gotowości i gracji. Ciężar dobrze rozmieszczony, bez zbędnych napięć. Głowa uniesiona, wzrok skoncentrowany zapewnia dobry ogląd sytuacji i ruch w każdym kierunku.