Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać - Jorg-Peter Schröder, Reiner Blank - ebook
Wydawca: BC Edukacja Kategoria: Poradniki Język: polski

Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać ebook

Jorg-Peter Schröder, Reiner Blank

(0)

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 65 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać - Jorg-Peter Schröder, Reiner Blank

Radzenie sobie ze stresem to umiejętność niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Nie ma na to standardowej recepty. Każdy z nas ma inną osobowość, ukształtowaną przez środowisko, wychowanie, doświadczenie, wiedzę i poglądy.

Opinie o ebooku Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać - Jorg-Peter Schröder, Reiner Blank

Fragment ebooka Zarządzanie stresem. Jak rozpoznawać sytuacje stresowe i im przeciwdziałać - Jorg-Peter Schröder, Reiner Blank




Wprowadzenie

Zaciśnięte wargi, rozbiegany wzrok – skąd my to znamy? M.in. tak objawia się stres. Nie zawsze jednak wywołuje on dolegliwości i choroby, może też (przy pozytywnym nastawieniu) uwolnić naszą energię. Stres to wyzwanie, choć wielu ludzi się go boi. Czy można nim sterować? Nie, ale można nauczyć się sobie z nim radzić, odpowiednio go ocenić i go zwalczyć.

Radzenie sobie ze stresem to umiejętność niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Podpowiemy Czytelnikom, jak dzięki rozsądnemu podejściu do stresu przewlekłego zachować cenne zasoby energii życiowej. Nie ma standardowej recepty na radzenie sobie ze stresem. Każdy z nas ma inną osobowość, ukształtowaną przez środowisko, wychowanie, doświadczenie, wiedzę i poglądy. Tylko indywidualnie dobrane strategie i metody walki ze stresem mogą przynosić efekty.

W tej książce pokażemy, jak rozpoznawać objawy stresu, wypracowywać odpowiednie do sytuacji sposoby radzenia sobie z nim, jak go zwalczać, a także jak osiągnąć większą elastyczność zachowania.

Zarządzanie stresem to poradnik, który w zwięzłej i przystępnej formie łączy zagadnienia zarządzania, psychologii, rozwoju osobowego i zawodowego oraz szeroko pojętego zdrowia. Z myślą o korzyści, jaką dla Czytelnika może być lektura tej książki, omówione tematy uzupełniliśmy praktycznymi wskazówkami, czytelnymi przykładami i opisami wypróbowanych metod. Przedstawiamy środki zaradcze i sposoby walki ze stresem, proponujemy gotowe rozwiązania, które można zastosować w konkretnych przypadkach.

Rozdziały mają przejrzystą budowę. Każdy z nich kończy się podsumowaniem, które w zależności od potrzeb może służyć Czytelnikowi do powtórki albo do zorientowania się w temacie. Książka powstała w oparciu o znane teorie naukowe, sprawdzone w praktyce i potwierdzone wieloletnim doświadczeniem autorów, specjalizujących się w takich dziedzinach, jak komunikacja społeczna, zarządzanie procesem, projektem i zdrowiem, rozwój osobowy i zawodowy, coaching, promocja zdrowia w miejscu pracy, radzenie sobie ze stresem.

W niniejszej książce omawiamy także wpływ stresu na funkcjonowanie przedsiębiorstw i organizacji. Cena, jaką płacimy za zmiany zachodzące obecnie na rynku pracy, jest ogromna – zarówno w skali indywidualnej, jak i społecznej. Jeżeli poradzimy sobie ze stresem, zaoszczędzimy na kosztach związanych m.in. z problemami zdrowotnymi pracowników, podniesiemy poziom motywacji i zaufania, zwiększymy efektywność pracy przedsiębiorstwa.

Życzymy Czytelnikom, żeby umieli, zwalczyć stres, zanim on ich pokona, i aby traktowali sytuacje stresowe spokojnie i z dystansem.

Jörg-Peter Schröder i Reiner Blank


1. Czym jest stres?

1. 1 Definicja stresu

Wyraz stres (nacisk) pochodzi z.języka angielskiego, w którym (obok innych znaczeń) odnosi się też do dziedziny kontroli jakości materiałów, np. szkła czy metali, i oznacza naprężenie i rozprężenie.

Naukowo stres definiowany jest jako zespół specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu na działanie bodźców, które zakłócają jego równowagę – mobilizują albo doprowadzają do zaburzeń. Te fizyczne lub psychiczne bodźce nazywamy stresorami.

Stresory to czynniki wywołujące stres.

Stresory powstają w sytuacjach stwarzających nowe wymogi adaptacyjne, w napięciu wywołanym przez strach, ryzyko utraty pracy, przepracowanie, hałas, niepewność swojej roli lub zwykłą złość – wszystko to wyprowadza nas ze stanu indywidualnej równowagi i tym samym wystawia na działanie pewnego nacisku, czyli presji fizycznej i psychicznej. Reakcja stresowa jest odpowiedzią całego naszego ciała na działanie stresora i stanowi wypadkową wielu różnych reakcji, występujących w sferze fizjologicznej, behawioralnej, emocjonalnej i poznawczej.

Reakcja stresowa jest uwarunkowana indywidualnie – jedni reagują gwałtownie i ostro już przy niewielkiej dawce stresu, inni z łatwością funkcjonują w wysoce stresogennych warunkach. Podobnie w różnym stopniu odbierane jest napięcie uznawane za nieprzyjemne.

Stres aktywuje prastary program przetrwania, zakodowany w naszych genach. Polega on na neurobiochemiczno-hormonalnym sprzężeniu zwrotnym organizmu w reakcji na pojawienie się zagrożenia. Mimo upływu tysięcy lat mechanizm ten się nie zmienił, chociaż warunki środowiskowe uległy ogromnym przeobrażeniom. Kiedy nasi przodkowie mieszkali w jaskiniach, stres był niezbędnym do przeżycia ewolucyjno-biologicznym mechanizmem, pozwalającymjak najszybciej zmobilizować rezerwy energii na potrzeby walki lub ucieczki.

Przebieg stresu w swoim pierwotnym znaczeniu można podzielić na sześć faz.

Faza 1. Orientacja

Trzask ściółki każe człowiekowi pierwotnemu nasłuchiwać (odebrany bodziec zostaje przekazany do układu limbicznego w mózgu). Do jaskini zbliża się niedźwiedź.

Faza 2. Reakcja alarmowa

Mózg w ułamkach sekundy rozstrzyga, czy chodzi o niebezpieczny bodziec, który zagraża życiu. Dzięki działaniu hormonów walki i ucieczki (fight or flight – walcz lub uciekaj) organizm zostaje postawiony w stan gotowości. Aktywuje się układ współczulny (sympatyczny) – działający przeciwnie do układu przywspółczulnego (parasympatycznego) – puls i oddech przyspieszają, czynność jelit zostaje wstrzymana, wzrasta współczynnik krzepliwości krwi (zob. tabela na s. 13). Jednocześnie obniża się wrażliwość na ból, wzrasta działanie węglowodanów i lipidów (cukrów i tłuszczów). Mięśnie się napinają. Człowiek pierwotny chwyta za oszczep.

Faza 3. Adaptacja

W sytuacji zagrożenia ciało jest maksymalnie napięte i optymalnie przygotowane do podjęcia ucieczki lub zaatakowania niedźwiedzia.

Faza 4. Odpoczynek

Po szczęśliwej ucieczce lub wygranej walce z niedźwiedziem następuje stan odpoczynku.

Faza 5. Przeciążenie

W sytuacji gdy mózg otrzymuje nieustannie bodźce zagrożenia, a odpoczynek lub adaptacja nie są możliwe, człowiek reaguje długotrwałym stresem. Ma wówczas poczucie, jakby był atakowany i musiał temu stawić czoła: uciec lub zaatakować.

Faza 6. Wyczerpanie

Jeżeli stan przeciążenia utrzymuje się zbyt długo, człowiek wyczerpuje swoje rezerwy energetyczne i siły obronne organizmu – nie potrafi już odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia.

Ów biologiczny program stresu powstaje wskutek sterowanego przez mózg, intensywnego, ale nieadekwatnego do współczesnych warunków życia, wydzielania hormonów i aktywowania włókien sympatycznych autonomicznego układu nerwowego (zob. tabela na s. 15).

Dziś nie żyjemy w jaskiniach i nie musimy bronić się przed drapieżnikami. Wymagania, jakie stawia nam życie w erze informacyjnej, rzadko angażują siłę fizyczną, dużo częściej dotyczą umiejętności psychicznych. W biurach firm i koncernów czają się jednak inne stresory, takie jak: brak czasu, konieczność jednoczesnego załatwiania wielu spraw, bałagan na biurku czy rozgniewany szef. One także powodują stres.

Niestety ten doskonały biologiczny wzorzec reagowania – uruchamiany automatycznie, gdy pojawia się nagłe niebezpieczeństwo, mobilizujący do walki lub ucieczki – często zawodzi. Przyjrzyjmy się sytuacji, w której nie występuje żadne zagrożenie: dwie osoby grają w szachy. Jednak okazuje się, że może ona wywoływać głębokie stany stresowe. W tym przypadku reakcja ciała nie jest adekwatna do sytuacji.

Inny przykład: kilka osób siedzi w biurze przed monitorami, uderzają palcami w klawiaturę. Nagle jedna z nich dostaje ataku szału po nieopatrznym kliknięciu w przycisk enter – a przecież na monitorze pojawił się przez to jedynie niewielki obrazek. Mógł onjednak stać się przyczyną bankructwa firmy. Interpretacja wydarzeń, zastanawianie się, co by było, gdyby się nie udało, wywołuje wielki stres.

Co więcej, w dzisiejszych czasach nie możemy dać się ponieść emocjom. Musimy wziąć się w garść, przełknąć gorycz i złość, mimo że chcielibyśmy krzyczeć wniebogłosy. Uwięziona energia nie znajduje ujścia, ponieważ hormony stresu wciąż krążą w naszym organizmie.

Aby przeczytać całą książkę, odwiedź www.legimi.com