W garnku kultury.  - Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej - ebook
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Katedra Kategoria: Humanistyka Język: polski Rok wydania: 2014

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Przeczytaj fragment w darmowej aplikacji Legimi na:

Liczba stron: 217

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka W garnku kultury. - Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej

Przygotowując i spożywając jedzenie, opowiadamy o sobie. Niektórzy kreują te opowieści świadomie, inni nie. Lektura książki "W garnku kultury" może być krokiem w kierunku pogłębienia świadomości kulinarnych sygnałów, jakie wysyłamy każdego dnia (i jakie do nas docierają, wysyłane przez innych).

Książka podzielona została na trzy zasadnicze części o zróżnicowanej tematyce. Pierwsza – "Jedzenie w (nie)świadomości" – zawiera teksty, których autorzy podejmują refleksje nad funkcjami, jakie spełnia jedzenie w naszym codziennym życiu, oraz nad tym, na ile zdajemy sobie sprawę z wyjątkowego potencjału kulinariów w wyrażaniu i kreowaniu naszej tożsamości, systemu wartości itd.

Jednak kulinaria związane są nie tylko z czynnością spożywania, ale też oglądania i tworzenia. Dlatego druga część książki poświęcona jest "Medialnym i artystycznym kontekstom jedzenia".

Trzecia część książki zabiera czytelnika w najmroczniejsze strefy kulinarnych doświadczeń. Od razu zatem ostrzegamy, że tym razem nie będzie smacznie i przyjemnie. Podjęte tam zostają bowiem rozważania nad tymi kontekstami jedzenia, które zwykle są pomijane jako wstydliwe, szokujące, wkraczające w przestrzeń tabu: głód, kanibalizm, wydalanie itd.

Spis treści

Aleksandra Drzał-Sierocka, Wstęp

Wiesław Godzic, Aleksandra Kleśta-Nawrocka, Lucyna Zembowicz, Marta Dymek, Radosław Muniak, Jeść! Kulturowe konteksty jedzenia (zapis debaty)

CZĘŚĆ I: Jedzenie w (nie)świadomości

Joanna Mroczkowska, Praca w domu czy w gospodarstwie: wartościowanie zajęć domowych kobiet wiejskich

Dominika Potkańska, Zmierzch epoki tradycyjnego konsumenta, czyli jak wspólne zakupy ekologicznej żywności kształtują tożsamość społeczną młodych Polaków. Odradzający się ruch żywieniowy kooperatyw spożywczych w Polsce – przykład Warszawy

Ariel Modrzyk, Marnotrawstwo żywności. Zarys podstawowych uwarunkowań ekonomicznych i kulturowych

Agnieszka Długosz, Tomasz Trąbiński, Uważne jedzenie jako forma praktyki duchowej i filozofia codzienności

CZĘŚĆ II: Medialne i artystyczne konteksty jedzenia

Karol Jachymek, Wszystko czerwone. Coca-cola, PRL i kino polskie

Joanna Jeśman, Sztuka kulinarna postczłowieka, czyli bioartystyczny Master Chef

Monika Sońta, Blogowi profesjonaliści w kuchni, czyli o energii społecznej przełożonej na internetowe statystyki

Katarzyna Twardowska, „Baby do garów! ”, czyli feminizm od kuchni. Kulinaria w perspektywie genderowej

Agata Ciastoń, Kucharz na szklanym ekranie, czyli o różnych obliczach programów kulinarnych

CZĘŚĆ III: Nieprzyjemne jedzenie

Mateusz Skrzeczkowski, Sprawstwo w obliczu granicznego doświadczenia głodu w lagrze

– niemoralność heroicznej etyki

Radosław Filip Muniak, Filozofia kanibalizmu

Aleksandra Drzał-Sierocka, Food film na opak. Antyestetyczny wymiar jedzenia w filmach Wielkie żarcie, Super Size Me oraz Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek

Opinie o ebooku W garnku kultury. - Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej

Cytaty z ebooka W garnku kultury. - Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej

literatury. Issei Sagawa przybywa do Paryża w 1977 roku, by studiować literaturę. Cztery lata później poznaje na Sorbonie holenderską studentkę, Renée Hartevelt, którą zaprasza do siebie pod pretekstem tłumaczenia niemieckiej poezji romantycznej. W trakcie czytania Hölderlina strzela jej w tył głowy ze strzelby, zabijając na miejscu, i zabiera się za zjedzenie jej ciała. Zaczyna od pośladków, które okazują się zbyt twarde, więc Sagawa wychodzi do sklepu, kupić nóż rzeźnicki. Po powrocie do domu uprawia seks ze zwłokami kobiety, po czym odkraja kawałki jej ciała i zjada. Smakują – według niego – jak surowy tuńczyk. W
. Habitus jest historycznie odziedziczoną i społecznie konstruowaną dyspozycją do działania. Jest on swoistym nieświadomym tłem naszych praktyk i tym samym determinuje tendencje jednostek do określonego zachowania, oceniania, rozumienia otaczającej rzeczywistości. Ta swoista rama poznawcza jednostek określa, co jest do pomyślenia, a co nie jest. Habitus obiektywizuje się w ciałach jednostek
W ciągu ostatnich lat tempo życia zawrotnie przyśpiesza. Żyjemy coraz szybciej, chcemy osiągnąć coraz więcej. Obsesja pośpiechu opanowała już bez wyjątku wszystkie dziedziny naszego życia. Od świtu do nocy śpieszymy się, by wypełnić zajęciami każdą godzinę w imię oszczędności czasu, maksymalizacji skuteczności i osiągnięć. W nieustającym pędzie staramy się godzić wymogi zawodowe, troskę o rodzinę oraz dbałość o własne zdrowie, hobby i młody wygląd. Jak zauważa Carl Honoré: „Dzisiaj niemal wszyscy chorujemy na brak czasu. Śpieszy nam się tak bardzo, że każda osoba i każda rzecz, która nas spowalnia staje się naszym wrogiem. Takie są właśnie konsekwencje naszej obsesji szybkości i oszczędzania czasu – wściekłość na drodze, wściekłość w samolocie, wściekłość na zakupach, wściekłość w związku, wściekłość w biurze, wściekłość na wakacjach” [ 1 ] . Pośpiech, jak cień towarzysząc nam na każdym kroku, siada z nami także do jedzenia. Na celebrowanie prostych
Vegan Ortolan to próba stworzenia wegańskiej wersji jednego z najbardziej drastycznych dań wymyślonych przez człowieka. Ortolan, inaczej trznadel złotawy, to niewielki ptaszek zamieszkujący Europę i Azję, wielkością przypominający wróbla. We Francji przyrządza się go w niespotykany zupełnie sposób, a mianowicie należy złapać żywego ptaka, którego karmi się na siłę przez rurkę, a następnie topi w armagnacu, potem piecze i zjada w całości razem z kośćmi. Ptak jest zatem za życia faszerowany i marynowany od środka, gdyż alkohol wypełnia jego płuca. Obecnie ten sposób przygotowania ortolana jest zakazany we Francji, jednak wielu smakoszy twierdzi, że można go degustować w nieoficjalnym obiegu restauracyjnym. Niezwykle ciekawy jest też cały rytuał jedzenia ortolana, gdyż tradycja mówi, że należy przykryć głowę dużą serwetką, by – po pierwsze – nie uleciały aromaty, ale też – po drugie – by ukryć swój wstyd przed Bogiem. Założyciele Center for Genomic Gastronomy wraz z Heather Julius
swoich zwolenników), myślę, że może okazać się znacząca w obliczu następnego pomysłu Zacka Denfelda i Cat Kramer. Począwszy od 2003 roku, w Stanach Zjednoczonych można zgodnie z prawem kupić GloFish – transgeniczną, fluorescencyjną rybę, sprzedawaną w sklepach zoologicznych i przeznaczoną do hodowli w domowych akwariach. GloFish jest opatentowanym żywym organizmem z zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawa ma firma Yorktown Technologies. Rybki można kupić w sześciu „uderzających” kolorach (Starfire Red, Electric Blue, Sunburst Orange, Cosmic Blue, Galactic Purple, Moonrise Pink) we wszystkich stanach poza Kalifornią, gdzie można je oczywiście kupić nielegalnie. Na stronie GloFish.com znajdują się informacje dotyczące nie tylko historii firmy, ale również etycznych implikacji jej działalności. GloFish są bezpieczne dla środowiska, spełniają wszelkie wymogi prawne, łącznie z bardzo rygorystycznymi przepisami Food and Drug Adminstration, gdyż ze względu na dodatkowy gen są uważane za lek pochodzenia zwierzęcego, są traktowane humanitarnie, a firma ze względu na dług wdzięczności sponsoruje badania medyczne i naukowe, w których wykorzystuje się biotechnologie fluorescencyjne [ 18 ] . Dla twórców Center for Genomic Gastronomy wszystkie te informacje brzmią niemal jak zaproszenie do kolejnego spożywczego projektu. Glowing Sushi , jak również Glowing Sushi Cooking Show to GMO w zupełnie nowym wymiarze. Genetycznie modyfikowana