Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Nieoficjalny poradnik do gry Śródziemie: Cień Mordoru szczegółowo omawia jej najważniejsze elementy a także ma do zaoferowania rozbudowany opis przejścia wszystkich dostępnych w niej zadań (głównych i dodatkowych). Całość powinna okazać się bardzo pomocna w odkryciu wszystkich atrakcji gry studia Monolith Productions, w rozprawieniu się z najtrudniejszymi przeciwnikami i w odnalezieniu najlepiej ukrytych skarbów. Początkowe rozdziały niniejszego poradnika koncentrują się na omówieniu najistotniejszych kwestii związanych z walką wręcz, walką dystansową, działaniem z ukrycia oraz eksploracją świata gry. Nieco dalej znajduje się rozbudowany rozdział związany z armią Saurona (system Nemezis), czyli z jednym z unikalnych elementów opisywanej produkcji. W rozdziale tym znalazły się informacje i podpowiedzi między innymi na temat odkrywania członków armii, poznawania ich słabości i mocnych stron, ich rozwoju i awansów, ich aktywności niezależnej od poczynań gracza, a także nagród wynikających z tytułu ich eliminacji (bardzo cenne runy). Kolejny duży rozdział poradnika skupia się na temacie głównego bohatera, kompleksowo omawiając rozwój postaci Taliona. W rozdziale tym zamieszczone zostały przede wszystkim informacje na temat zasad odblokowywania nowych umiejętności, atrybutów oraz ulepszania posiadanych broni (miecz, łuk, sztylet). Zdecydowanie najwięcej miejsca w poradniku zajmują strony związane z opisami przejścia wszystkich dostępnych misji. Mowa tu przede wszystkim o 20 zadaniach głównego wątku fabularnego gry, aczkolwiek w poradniku nie zabrakło też omówień pobocznych misji związanych z ludnością cywilną i różnymi odmianami broni. W końcowej części poradnika można odnaleźć rozdział dotyczący odnajdywania sekretów. Wzbogacony on został mapami dostępnych lokacji, pomocnymi w szybkim lokalizowaniu skarbów. Poradnik zamykają strony związane z zaliczaniem dodatkowych wyzwań oraz odblokowywaniem osiągnięć. Śródziemie: Cień Mordoru jest przygodową grą akcji osadzoną w świecie Władcy Pierścieni. W trakcie rozgrywki sterujemy zwiadowcą Talionem, który po śmierci z nieokreślonych przyczyn powróćił do świata żywych i szuka teraz zemsty na tych, którzy zamordowali jego rodzinę.
Zawartość poradnika do gry Śródziemie: Cień Mordoru:
Poradnik do gry Śródziemie: Cień Mordoru będzie zawierał szczegółowy opis przejścia głównego wątku gry oraz wszystkich zadań pobocznych. Znajdziesz w nim również lokalizacje różnego typu znajdziek i porady dotyczące rozgrywki.
Śródziemie: Cień Mordoru - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 239
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1512
PC
PlayStation 4
Xbox One
Walka wręcz
Walka dystansowa
Inne metody walki
Leczenie bohatera i jego śmierć
Odmiany przeciwników
Wieże Kuźni i różne rejony Mordoru
Podstawowe informacje
Zdobywanie informacji na temat członków armii Saurona
Odnajdywanie członków armii Saurona w świecie gry
Słabości i mocne strony członków armii Saurona
Akcje zależne od gracza
Akcje niezależne lub częściowo zależne od gracza
Zdobywanie run
Podsumowanie
Umiejętności
Atrybuty
Ulepszanie broni
Mapa - Udun
Mapa - Nurn
1 - Prolog
2 - The Slaver (Łowca niewolników)
3 - The Spirit of Mordor (Dusza Mordoru)
4 - An Interested Party (Zainteresowana strona)
5 - Climbing the Ranks (Awansowanie w szeregach)
6 - Shattered Memories (Zniszczone wspomnienia)
7 - The Outcasts (Wygnańcy)
8 - The One Truth (Jedna prawda)
9 - The Warchief (Wódz)
Dodatkowa misja - Kill the Warchiefs (Zabij wodzów)
10 - The Dark Monument (Mroczny monument)
11 - The Black Captain (Czarny Kapitan)
12 - The Messenger (Posłaniec)
13 - Queen of the Shore (Królowa wybrzeża)
14 - Big Game (Duża zwierzyna)
15 - Hunting Partners (Koledzy myśliwi)
16 - The Power of the Wraith (Moc Wraith)
17 - The Great White Graug (Ogromny biały graug)
Dodatkowa misja - Brand the Warchiefs (Napiętnuj wodzów)
18 - The Cure (Lekarstwo)
19 - The Rescue (Ratunek)
20a - Lord of Mordor (Władca Mordoru)
20b - Mordor in Flames (Mordor w płomieniach)
Mapa - Udun
Mapa - Nurn
Ogólne założenia
Upadli (The Fallen)
Shattered (Roztrzaskane)
Hold Your Tongue (Trzymaj język za zębami)
Resistance (Ruch oporu)
Unleashed (Wypuszczony)
Drink Up (Czas się napić)
Worked to Death (Zapracowani na śmierć)
Over the Edge (Nad krawędzią)
Venom (Jad)
The Watcher (Obserwator)
Borrowed Blades (Pożyczone ostrza)
The Uprising (Powstanie)
The Name of Power (Imię mocy)
Unchained (Uwolnieni)
The Evil Eye (Oko zła)
The Hunger (Głód)
Last Hope (Ostatnia nadzieja)
Unbroken (Niezłamany)
In the Flesh (We własnej skórze)
The Stand (Bastion)
Light in the Darkness (Światło w ciemności)
Weapons of War (Narzędzia wojny)
Nowhere to Hide (Bez schronienia)
To Freedom (Do wolności)
Mapa - Udun
Mapa - Nurn
Ogólne założenia
The Mithril Blade - Mithrilowe ostrze (sztylet)
Swift Mercy - Szybkie miłosierdzie (łuk)
The Fell Beast - Powalona bestia (miecz)
Cutting the Lines - Przecinanie linii (miecz)
Clear the Skies - Oczyść niebo (sztylet)
Shadow Under Siege - Oblężony cień (łuk)
Nameless Things - Bezimienne rzeczy (miecz)
The Wraith - Widmo (sztylet)
The Storm of War - Burza wojny (łuk)
Deathly Whisper - Śmiertelny szept (sztylet)
A Elbereth Gilthoniel - Elbereth Gilthoniel (łuk)
Display of Power - Pokaz mocy (sztylet)
Into the Pit - W głąb otchłani (miecz)
The Eye of Vengeance - Oko zemsty (łuk)
Arise - Powstań (miecz)
The Red Tide - Czerwona fala (miecz)
Shadow and Steel - Cień i stal (sztylet)
Jaws of Steel - Stalowe szczęki (łuk)
Fatal Secrets - Śmiertelne sekrety (sztylet)
The Dark Rider - Mroczny jeździec (miecz)
There Is No Escape - Nie ma ucieczki (łuk)
The Scouring of the Shadow - Oczyszczenie cienia (sztylet)
Moc Jedynego - The Power of the One (miecz)
Shadow and Flame - Cień oraz płomień (łuk)
A Knife in the Dark - Nóż w mroku (sztylet)
The Secret Flame - Tajemny płomień (łuk)
They Shall Not Pass - Nie przejdą (miecz)
The Darkness Within - Wewnętrzna ciemność (sztylet)
The Spirit of Fire - Dusza ognia (łuk)
Bane of Shadow - Zmora cienia (miecz)
Mapa - Udun
Mapa - Nurn
Mapa - Udun
Mapa - Nurn
Lista artefaktów - Udun
Lista artefaktów - Nurn
Nieoficjalny poradnik do gry Śródziemie: Cień Mordoruszczegółowo omawia jej najważniejsze elementy a także ma do zaoferowania rozbudowany opis przejścia wszystkich dostępnych w niej zadań (głównych i dodatkowych). Całość powinna okazać się bardzo pomocna w odkryciu wszystkich atrakcji gry studia Monolith Productions, w rozprawieniu się z najtrudniejszymi przeciwnikami i w odnalezieniu najlepiej ukrytych skarbów. Początkowe rozdziały niniejszego poradnika koncentrują się na omówieniu najistotniejszych kwestii związanych z walką wręcz, walką dystansową, działaniem z ukrycia orazeksploracją świata gry. Nieco dalej znajduje się rozbudowany rozdział związany z armią Saurona (system Nemezis), czyli z jednym z unikalnych elementów opisywanej produkcji. W rozdziale tym znalazły się informacje i podpowiedzi między innymi na temat odkrywania członków armii, poznawania ich słabości i mocnych stron, ich rozwoju i awansów, ich aktywności niezależnej od poczynań gracza, a także nagród wynikających z tytułu ich eliminacji (bardzo cenne runy). Kolejny duży rozdział poradnika skupia się na temacie głównego bohatera, kompleksowo omawiając rozwój postaci Taliona. W rozdziale tym zamieszczone zostały przede wszystkim informacje na temat zasad odblokowywania nowych umiejętności, atrybutów orazulepszania posiadanych broni (miecz, łuk, sztylet). Zdecydowanie najwięcej miejsca w poradniku zajmują strony związane z opisami przejścia wszystkich dostępnych misji. Mowa tu przede wszystkim o 20 zadaniach głównego wątku fabularnego gry, aczkolwiek w poradniku nie zabrakło też omówień pobocznych misji związanych z ludnością cywilną i różnymi odmianami broni. W końcowej części poradnika można odnaleźć rozdział dotyczący odnajdywania sekretów. Wzbogacony on został mapami dostępnych lokacji, pomocnymi w szybkim lokalizowaniu skarbów. Poradnik zamykają strony związane z zaliczaniem dodatkowych wyzwań orazodblokowywaniem osiągnięć. Śródziemie: Cień Mordorujest przygodową grą akcji osadzoną w świecie Władcy Pierścieni. W trakcie rozgrywki sterujemy zwiadowcą Talionem, który po śmierci z nieokreślonych przyczyn powróćił do świata żywych i szuka teraz zemsty na tych, którzy zamordowali jego rodzinę.
Zawartość poradnika do gry Śródziemie: Cień Mordoru:
Garść porad na temat prowadzenia walk, działania z ukrycia oraz eksploracji wirtualnego Śródziemia;
Omówienie mechaniki rozgrywki związanej z systemem Nemezis, czyli z armią Saurona (poznawanie jej członków, ich aktywność w świecie gry, sposoby ich eliminacji i związane z tym nagrody);
Informacje na temat rozwoju głównego bohatera (umiejętności, atrybuty) oraz ulepszania używanych przez niego broni;
Szczegółowy opis przejścia wszystkich misji głównego wątku fabularnego gry;
Szczegółowy opis przejścia wszystkich pobocznych zadań (pomaganie cywilom, misje związane z wykorzystywaniem broni);
Zestawienia dostępnych sekretów (znajdziek) z wysokiej jakości mapami z zaznaczonymi miejscami ich ukrycia;
Informacje na temat zaliczania dodatkowych wyzwań;
Lista osiągnięć wraz z podpowiedziami jak je zdobywać.
Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)
Poruszanie postacią / Nawigacja po oknach menu
Unik / Sprint / Wspinaczka / Informacje na temat orka w menu armii Saurona
Złapanie przeciwnika / Interakcja
Tryb Wraith
Uaktywnienie napiętnowanego (Branded)
Zamordowanie napiętnowanego (Branded)
Mapa
Przybliżenie / oddalenie widoku podczas oglądania mapy
Tryb robienia zdjęć (Photo Mode)
Skradanie się / Wyświetlenie legendy podczas oglądania mapy
Atak / Wypuszczenie strzały
Kontra / Celowanie z łuku
Odwrócenie uwagi przeciwników
Ogłuszenie / Wyssanie energii / Zeskok
Wykonanie egzekucji
Wysysanie w walce (Combat Drain)
Rozbłysk Wraith (Wraith Flash)
Spalenie Wraith (Wraith Burn)
Użycie noża do rzucania
Zabójcze uderzenie z cienia (Lethal Shadow Strike) / Identyfikacja celu / Zaznaczenie celu w menu armii Saurona / Informacje na temat broni
Uderzenie z cienia (Shadow Strike) / Lista słabych i mocnych stron orka w menu armii Saurona / Informacje na temat run
Aktywacja mocy broni
Armia Saurona
Przystąpienie do misji
Anulowanie misji
Ruch
Kamera
Przewrót / Unik / Bieg
Ogłuszenie / Wyssanie energii / Napiętnowanie / Zeskok
Atak
Kontra
Uaktywnienie napiętnowanego (Branded)
Zamordowanie napiętnowanego (Branded)
Tryb Wraith
Celowanie z łuku / Rzucenie nożem
Interakcja / Złapanie przeciwnika
Skradanie się
Mapa
Menu
Ruch
Kamera
Przewrót / Unik / Bieg
Ogłuszenie / Wyssanie energii / Napiętnowanie / Zeskok
Atak
Kontra
Uaktywnienie napiętnowanego (Branded)
Zamordowanie napiętnowanego (Branded)
Tryb Wraith
Celowanie z łuku / Rzucenie nożem
Interakcja / Złapanie przeciwnika
Skradanie się
Mapa
Menu
Walka wręcz w grze Śródziemie: Cień Mordorujest najbardziej oczywistym i najczęściej wykorzystywanym sposobem eliminacji napotykanych przeciwników. Jej założenia są bardzo zbliżone między innymi do gier traktujących o przygodach Batmana, albowiem łączy ona wyprowadzanie serii ciosów z koniecznością unikana uderzeń przeciwników. Po rozpoczęciu typowej potyczki zajmij się wciskaniem klawisza/przycisku odpowiedzialnego za atak, odpalając kolejne ciosy wymierzone w jednego wybranego przeciwnika lub "przeskakując" pomiędzy wrogami po każdym udanym ataku. W miarę możliwości staraj się utrzymywać ciągłość swoich ataków, tj. podbijać pokazywany na ekranie mnożnik. Pozwoli ci to zdobyć więcej punktów doświadczenia i w rezultacie szybciej rozwinąć bohatera. Dobrą wiadomością jest to, że Cień Mordorujest bardziej tolerancyjny od wspomnianych wcześniej przygód Człowieka-Nietoperza i dana sekwencja nie zostanie przerwana jeśli kolejny atak nie nastąpi od razu po zakończeniu poprzedniego. Przy odrobinie wprawy możesz dzięki temu regularnie uzyskiwać kombinacje na poziomie 50x i wyższym.
W trakcie każdej bitwy musisz wypatrywać momentów, w których nad głowami wrogów będą pojawiały się charakterystyczne ikony. Symbolizują one pragnienie zaatakowania Taliona i na tego tego typu sytuacje musisz szybko reagować, a mianowicie wciskać klawisz lub przycisk odpowiedzialny za wykonanie kontry. Jeżeli kontratak został poprawnie zrealizowany to nie odniesiesz żadnych obrażeń i zachowasz aktualny mnożnik, mogąc w dalszym ciągu go zwiększać.
Uwaga - W dalszej części gry możesz odblokować umiejętności poprawiające działanie kontrataku, np. pozwalające na tymczasowe ogłuszenie przeciwnika, którego atak został zablokowany.
Wyprowadzanie kontrataków niestety jest w określonych sytuacjach utrudniane lub wręcz całkowicie blokowane i musisz o tym pamiętać, modyfikując swój styl walki w zależności od aktualnej sytuacji na polu bitwy. Opcja wykonania kontry nie działa przede wszystkim na tych przeciwników, którzy wykorzystują broń dystansową (np. orkowie-łucznicy) do atakowania Taliona. To samo odnosi się do bardziej elitarnych wrogów (np. kapitanów orków), których silnych ciosów nie można niekiedy skontrować. W tego typu sytuacjach musisz polegać dla odmiany na unikach, czy to uskakując w odpowiednim momencie na bok czy przeskakując nad przeciwnikiem, który przemierza się do wykonania silnego ciosu (niestety także i to nie zawsze jest możliwe). Mając do czynienia z tego typu oponentami dobrze jest też starać się pozostawać przez cały czas w ruchu, nie pozwalając wrogom na bezproblemowe odpalanie ich unikalnych ataków.
Stosowanie kontry może też być utrudniane przez grę poprzez nie wyświetlanie ikony informującej o planowanym ataku ze strony danego przeciwnika. Dzieje się tak między innymi wtedy gdy Talion zostanie zatruty lub gdy na jego drodze stanie kapitan z odpowiednią unikalną zdolnością. W tego typu sytuacjach musisz po prostu polegać na tym co widzisz na ekranie i "na ślepo" wciskać klawisz/przycisk kontry gdy zauważysz, że dany potwór przymierza się do wyprowadzenia nowego ataku.
Kolejnym interesującym aspektem walki wręcz jest możliwość szturchania i chwytania przeciwników. W zależności od okoliczności może mieć to na celu chwilowe wyeliminowanie danego potwora z dalszych walk, uczynienie z niego żywej tarczy czy dokonanie na nim przesłuchania (zostało to szerzej opisane w rozdziale Armia Saurona). Powalonych na ziemię oponentów dobrze jest ponadto dobijać, wykorzystując to, że są osłabieni po ostatniej serii ataków w wykonaniu głównego bohatera. Wykonywanie egzekucji na zamroczonych przeciwnikach ma same zalety - pozwala na szybkie pozbycie się bezbronnego oponenta i na zachowanie aktualnego mnożnika ciosów.
W miarę upływu czasu Talion może uzyskiwać dostęp do nowych zdolności i więcej informacji na ten temat odnajdziesz w rozdziale Rozwój postaci. W tym miejscu pragnę jedynie zwrócić szczególną uwagę na możliwość odblokowania bardzo pomocnych specjalnych ataków wyprowadzanych w walce wręcz. Są one bardzo zbliżone do unikalnych ciosów z gier traktujących o przygodach Batmana. Stają się one bowiem dostępne po uzyskaniu określonego mnożnika ciosów (np. 5x czy 8x) i odpala się je przeważnie poprzez jednoczesne naciśnięcie dwóch klawiszy/przycisków. Z tego typu ataków dobrze jest na bieżąco korzystać. W zdecydowanej większości przypadków znacząco ułatwiają one staczane bitwy, czy to pozwalając na wykonanie natychmiastowej egzekucji na danym przeciwniku czy na przykład ogłuszając grupę wrogów zgromadzonych wokół Taliona.
Łuk znajdujący się na wyposażeniu głównego bohatera gry Śródziemie: Cień Mordoru nie jest tak często wykorzystywany w walce jak pozostałe elementy jego oręża, aczkolwiek nie oznacza to, że walka na dystans nie odgrywa istotnej roli. Broń dystansowa jest przede wszystkim pomocna w tych sytuacjach, w których chcesz w łatwy sposób zabić lub przynajmniej osłabić trudniej dostępnych przeciwników. Mowa tu w głównej mierze o wrogich łucznikach, którzy bardzo często okupują wysoko położone półki i wieże obserwacyjne. Zlikwidowanie takiego przeciwnika z wykorzystaniem broni dystansowej jest o wiele prostsze niż dotarcie do jego posterunku celem osobistego rozprawienia się z tą postacią.
Z samym łukiem powiązanych jest kilka ciekawych kwestii. Po rozpoczęciu celowania załącza się spowolnienie czasu, które pozostaje aktywne do momentu wyczerpania paska koncentracji. Wspomniany pasek możesz wydłużać dzięki nabywaniu stosownych atrybutów (rozdział Rozwój postaci), aczkolwiek nawet w swojej domyślnej formie daje wystarczająco dużo czasu na oddanie poprawnego strzału. W celu zagwarantowania sobie najlepszych możliwych efektów ataku dystansowego pamiętaj o celowaniu w głowy przeciwników oraz o wstrzymywaniu się z oddaniem strzału do momentu całkowitego napięcia cięciwy łuku. Pozwoli to Talionowi na wystrzelenie strzały z większą siłą i w rezultacie na zadanie wrogom większych obrażeń (wielu słabszych przeciwników ginie już po jednym takim udanym ataku).
Używanie łuku nie jest niestety nielimitowane, albowiem zapas strzał jest ograniczony i trzeba go w rezultacie regularnie odnawiać. Amunicję możesz pozyskiwać przede wszystkim dzięki wysysaniu energii z napotykanych przeciwników. Staraj się lokalizować w tym celu pojedyncze potwory, albowiem proces pobierania energii jest domyślnie długotrwały i może zostać nagle przerwany przez inne bestie. Alternatywnym sposobem uzupełniania zapasu strzał jest odnajdywanie ich bezpośrednio w świecie gry. Zaletą rozglądania się za "gotowymi" strzałami jest to, że nie musisz stawać się na pewien czas bezbronny tylko od razu po ich zabraniu możesz na nowo rozpocząć korzystanie z łuku.
Podobnie jak w przypadku opisanej na poprzedniej stronie walki wręcz, musisz wiedzieć, że niektóre umiejętności powiązane z walką dystansową stają się dostępne dopiero w dalszej fazie rozgrywki. Mogą one być zależne od postępów w kampanii lub od dokonywanych zakupów w oknie głównego bohatera i po szczegóły odsyłam do rozdziału Rozwój postaci. Dzięki pozyskaniu nowych umiejętności możesz uzyskać między innymi dostęp do noży do rzucania, które są niezłą alternatywą dla łuku, tym bardziej że nie jest wtedy wymagane przystępowanie do procesu celowania (nóż poleci w stronę przeciwnika obserwowanego aktualnie przez Taliona).
Jeszcze ciekawszą propozycją jest atak Shadow Strike, który możesz zdobyć w trakcie zaliczania jednej z głównych misji gry. Umiejętność ta wzbogaca łuk o nową funkcję, a mianowicie o możliwość przeteleportowania się do namierzanego aktualnie przeciwnika. Ma to dwie zasadnicze zalety - możesz bardzo szybko przemieszczać się po polu bitwy i skracać czas oczekiwania na wznowienie walki wręcz. W dalszej części gry możesz zresztą dodatkowo usprawnić ten atak i sprawić żeby słabsi wrogowie byli automatycznie zabijani tuż po wykonanej teleportacji.
Prowadzenie bezpośrednich walk z przeciwnikami w opisywanej grze nie ogranicza się wyłącznie do konieczności każdorazowego dokonania wyboru pomiędzy bronią białą i dystansową. Przeciwników możesz też z powodzeniem pozbywać się na bardziej kreatywne sposoby i kilka z nich zostało przedstawionych poniżej (więcej szczegółów na temat dostępnych ataków znajdziesz w rozdziale Rozwój postaci).
Bardzo ciekawą umiejętnością jest ta, która pozwala na dosiadanie karagorów, czyli bardzo silnych i zwinnych bestii. Po ujarzmieniu karagora możesz zacząć atakować z jego pomocą wrogów, pozbywając się ich ze znacznie większą łatwością. Dodatkową zaletą jest w tym przypadku to, że karagor może się leczyć, dzięki czemu wspólna wyprawa nie musi być krótkotrwała.
W dalszej fazie rozgrywki dostępna staje się też bardzo przydatna zdolność pozwalająca na piętnowanie (Brand) przeciwników. Napiętnowana kreatura staje się sojusznikiem Taliona, pomagając mu w eliminowaniu swoich dotychczasowych pobratymców. Opcja ta otwiera zresztą wiele ciekawych zagrań taktycznych, albowiem dla przykładu możesz napiętnować wrogiego łucznika i zagwarantować sobie dodatkowe wsparcie w postaci jego ataków dystansowych.
Zarządzanie zdrowiem bohatera w grze Śródziemie: Cień Mordoru odbywa się na nieco innych zasadach od wielu innych tego typu produkcji, tak więc gorąco polecam przestudiować informacje i wskazówki prezentowane na tej stronie. Musisz przede wszystkim wiedzieć o tym, że pasek zdrowia Taliona nie może odnawiać się w automatyczny sposób jeśli walczy on aktualnie z przeciwnikami. Regeneracja w takiej sytuacji możliwa jest wyłącznie dzięki zbieraniu niewielkich roślin odnajdywanych w świecie gry i jedna z nich pokazana została na powyższym obrazku. Rośliny możesz lokalizować dzięki wskazaniom mini-mapy, a jeszcze prostsze staje się to po uaktywnieniu trybu Wraith, w którym są one bardzo wyraźnie oznaczane na tle elementów otoczenia.
Staraj się regenerować zdrowie Taliona przed rozpoczęciem każdej nowej bitwy i/lub misji, dzięki czemu będziesz miał większe szanse na pomyślne jej zakończenie. Już po przystąpieniu do walk zlokalizowanie okolicznych roślin i skorzystanie z nich może stać się o wiele trudniejsze, szczególnie jeśli masz do czynienia ze zwinnymi potworami, które nie odstępują bohatera nawet na krok. Co więcej, w niektórych misjach "ucieczka" z pola bitwy oznacza natychmiastową porażkę, albowiem zabronione może być wykroczenie poza ustalony obszar walk.
Uwaga - Pasek zdrowia możesz permanentnie wydłużać dzięki nabywaniu powiązanych z nim atrybutów. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w rozdziale Rozwój postaci.
Znalezienie się na skraju śmierci niekoniecznie musi oznaczać przegraną, bo główny bohater może wybronić się przed ostateczną porążką. Jest to zrealizowane w formie niezbyt skomplikowanej mini-gry, którą musisz wygrać jeśli chcesz ujść z życiem. Musisz mianowicie w założonym limicie czasu przemieścić kursor do widocznego na ekranie okręgu (zanim czerwony pasek całkowicie się zapełni) i następnie wcisnąć wskazany przez grę klawisz/przycisk. Zadbaj oczywiście o to żeby po wybronieniu się jak najszybciej odsunąć się od zgromadzonych w pobliżu przeciwników (w tym tego, który zadał wcześniej Talionowi ostatni cios), bo w przeciwnym wypadku ponownie możesz wyczerpać cały pasek zdrowia.
Jeżeli nie udało ci się uchronić Taliona przed śmiercią to powróci on do najbliższej odblokowanej wieży kuźni. Ważną informacją jest to, że z utratą życia nie wiążą się żadne negatywne konsekwencje takie jak utrata ekwipunku czy części punktów doświadczenia. Jedynym wyjątkiem może być konieczność ponownego przystąpienia do misji czy bitwy z orkami, którą rozgrywałeś w momencie śmierci.
Uwaga - W niektórych przypadkach może ci wręcz zależeć na tym żeby zginąć, bo może to na przykład przyczynić się do wzmocnienia członka armii Saurona, z którym Talion walczył przed śmiercią. Po tym jak taki potwór przybierze na sile i awansuje będzie w dalszej fazie rozgrywki mógł pozostawić po sobie cenniejsze skarby. Więcej informacji na temat wykorzystywania "bezkarności" śmierci na swoją korzyść odnajdziesz w rozdziale Armia Saurona.
W grze Śródziemie: Cień Mordoru najwięcej czasu spędza się na mordowaniu orków, aczkolwiek nie oznacza to, że bestiariusz jest mało rozbudowany. Już sami orkowie mają wiele różnych specjalizacji, a poza tym w niektórych lokacjach przebywają także zupełnie inne rodzaje potworów. Poniższe zestawienie prezentuje główne odmiany przeciwników, z którymi ma się w grze do czynienia.
Standardowi orkowie wchodzą w skład niemal każdej napotkanej grupy przeciwników i ich głównym dążeniem jest atakowanie Taliona w walce wręcz. W pojedynkę lub w niewielkich grupkach nie stanowią oni praktycznie żadnego zagrożenia, ale musisz już pilnować się w trakcie walk z większymi ich zgrupowaniami lub wtedy gdy pomagają im inne odmiany wrogów (np. kapitanowie orków czy karagory). W trakcie pobytu w twierdzach orków unikaj też niepotrzebnego wszczynania przez nie alarmów, bo przybycie posiłków może znacząco zwiększyć liczebność sił wroga i tym samym wyraźnie utrudnić ci odniesienie zwycięstwa.
Łucznicy także są częstym widokiem. Polecam lokalizować ich jeszcze przed wkroczeniem do danej lokacji, pomagając sobie w tym celu trybem Wraith. Najlepszym w mojej ocenie sposobem eliminacji łuczników jest wykorzystywanie właśnie broni dystansowej, szczególnie jeśli nie doprowadziłeś jeszcze do wszczęcia alarmu. Równie dobrze możesz też jednak docierać do ich punktów obserwacyjnych i osobiście się z nimi rozprawiać czy na przykład wykonywać na nich ciche egzekucje od tyłu.
Orkowie-obrońcy (Defenders) domyślnie chowają się za ogromnymi tarczami i z oczywistych względów utrudnia to zadawanie im obrażeń. Nie musisz na szczęście marnować czasu na niszczenie ich tarcz (choć jest to możliwe). O wiele lepszym sposobem jest przeskakiwanie nad nimi i atakowanie ich od tyłu zanim zdążą się odwrócić i ponownie użyć tarczy w celach defensywnych.
Łowcy (Hunters) to kolejna już odmiana orków. Przeciwnicy ci w trakcie rozgrywanych walk korzystają z długich włóczni, dzięki którym są w stanie skutecznie osłabiać Taliona. Staraj się w miarę możliwości unikać ich ataków, przy czym zamiast na typowych kontrach polegaj na uskokach.
Berserkerzy to jeszcze jedna spośród silniejszych odmian orków. Potwory te cechują się przede wszystkim tym, że są w stanie kontrować wyprowadzane w ich stronę standardowe ataki. Rozwiązaniem tego problemu jest ich ogłuszanie. Dopiero gdy dana bestia na kilka chwil stanie się bezbronna możesz przystąpić do właściwych działań ofensywnych.
Karagory to niemałych rozmiarów dzikie bestie, które możesz napotkać bezpośrednio w trakcie gry lub odnajdywać w klatkach. W tym drugim przypadky możesz zdecydować się na ich oswobodzenie jeśli np. zależy ci na zdobyciu dodatkowego doświadczenia czy jeśli w pobliżu przebywa członek armii Saurona, którego słabością jest właśnie strach przed karagorami. Bestie te są bardzo niebezpieczne w walce wręcz i chcąc unikać odnoszenia (dużych) obrażeń musisz bezbłędnie wciskać klawisz/przycisk odpowiedzialny za wykonywanie uników.
Uwaga - Jeżeli zostaniesz powalony na ziemię przez karagora to musisz wybronić się przed śmiercią zaliczając mini-grę.