Śniadania - O-press - ebook
Wydawca: O-press Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2012

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 119 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka dostępny w abonamencie „Legimi bez limitu+” w aplikacji Legimi z:

Androida
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Odtwórz fragment audiobooka:

Czas: 3 godz. 48 min

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Śniadania - O-press

Śniadania. Najczęściej wchłaniane w pośpiechu, między myciem zębów a założeniem butów i wybiegnięciem do pracy. A przecież mówi się o nich “najważniejszy posiłek dnia”. Czasami w weekendy zmieniamy zwyczaje i Śniadania staramy się bardziej celebrować, ale często jest też tak, że nawet kiedy się staramy to zrobić, to po całotygodniowym zaniedbaniu tematu po prostu brakuje nam pomysłu i śniadanie niby odświętne, ale dziwnie nijakie i szare. A może śniadanie takie jak w restauracji? Nic prostszego! Mamy zwykle do wyboru trzy warianty:

- śniadanie kontynentalne - lekkie, popularne zwłaszcza we Francji i Włoszech

- to zwykle: świeży sok owocowy, ciepłe pieczywo, konfitury lub dżem, miód, napoje gorące (herbata, kawa śniadaniowa, kawa bezkofeinowa, mleko, czekolada), świeże owoce, masło, margaryna;

- Śniadania niskokaloryczne: kawa lub herbata z chudym mlekiem lub cytryną, pieczywo razowe, sok z grapefruita lub pół świeżego grapefruita, chudy jogurt, sałatka ze świeżych owoców, jaja gotowane, dżemy bez cukru, margaryna;

- śniadanie pełne - to dla kompletnych żarłoków: jajka w różnych postaciach, wędliny w różnych postaciach, pieczone mięsa, wędzone ryby, sery, płatki śniadaniowe. Oczywiście cała reszta to już inwencja kulinarna przygotowującego. A rolą tej książki jest dostarczyć pomysły na zrobienie Śniadania na każdą okazję. I na tą prędką, codzienna, kiedy to siłą rzeczy musimy się spieszyć, ale także na dni weekendowe, święta, wakacje, kiedy czasu jest więcej. A jeśli nasze Śniadania przypadną Państwu do gustu, to może łatwiej będzie zrezygnować z nawyku (jakże paskudnego!) raczenia się filiżanką kawy na czczo?!

Opinie o ebooku Śniadania - O-press

Fragment ebooka Śniadania - O-press




WSTĘP

Śniadania. Najczęściej wchłaniane w pośpiechu, między myciem zębów a założeniem butów i wybiegnięciem do pracy. A przecież mówi się o nich „najważniejszy posiłek dnia”. Czasami w weekendy zmieniamy zwyczaje i śniadania staramy się bardziej celebrować, ale często jest też tak, że nawet kiedy się staramy to zrobić, to po całotygodniowym zaniedbaniu tematu po prostu brakuje nam pomysłu i śniadanie niby odświętne, ale dziwnie nijakie i szare. A może śniadanie takie jak w restauracji? Nic prostszego! Mamy zwykle do wyboru trzy warianty: - śniadanie kontynentalne – lekkie, popularne zwłaszcza we Francji i Włoszech – to zwykle: świeży sok owocowy, ciepłe pieczywo, konfitury lub dżem, miód, napoje gorące (herbata, kawa śniadaniowa, kawa bezkofeinowa, mleko, czekolada), świeże owoce, masło, margaryna; - śniadania niskokaloryczne: kawa lub herbata z chudym mlekiem lub cytryną, pieczywo razowe, sok z grapefruita lub pół świeżego grapefruita, chudy jogurt, sałatka ze świeżych owoców, jaja gotowane, dżemy bez cukru, margaryna; - śniadanie pełne – to dla kompletnych żarłoków: jajka w różnych postaciach, wędliny w różnych postaciach, pieczone mięsa, wędzone ryby, sery, płatki śniadaniowe. Oczywiście cała reszta to już inwencja kulinarna przygotowującego. A rolą tej książki jest dostarczyć pomysły na zrobienie śniadania na każdą okazję. I na tę prędką, codzienną, kiedy to siłą rzeczy musimy się spieszyć, ale także na dni weekendowe, święta, wakacje, kiedy czasu jest więcej. A jeśli nasze śniadania przypadną Państwu do gustu, to może łatwiej będzie zrezygnować z nawyku (jakże paskudnego!) raczenia się filiżanką kawy na czczo?!


AROMATYCZNA KAWA PO TURECKU

Składniki na 2 porcje: 6 czubatych łyżek kawy, 3 łyżeczki cukru pudru, 1/2 laski wanilii, 3 łyżki kakao, 2 szklanki wody

Wanilię drobno pokroić i wymieszać z niewielką ilością cukru pudru. Kawę przesiać i wsypać do rondelka, dodać kakao, wanilię z cukrem pudrem i pozostały cukier. Zalać wodą i gotować 10 minut. Nalewać do filiżanek razem z fusami. Podawać z tortem czekoladowym lub jako dodatek do każdego deseru.

BABKA KANAPKOWA

Składniki na 4 porcje: 8 kromek długiej bułki, 8 plastrów żółtego sera, 1 szklanka mleka,2 jajka, gałka muszkatołowa, pieprz, sól, 2 łyżeczki rzeżuchy lub szczypiorku

Na dnie głębokiego naczynia ułożyć 4 kromki bułki, położyć na nich 4 plastry sera, a na tym pozostałe kromki bułki i znów 4 plastry sera. Polać mlekiem rozmąconym z jajkami, szczyptą pieprzu, gałki muszkatołowej i soli. Naczynie umieścić w dużej foremce do pieczenia wypełnionej do połowy gorącą wodą. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200°C i piec bez przykrycia ok. 30 min. Po wyjęciu posypać rzeżuchą.

BAGIETKA Z SEREM

Składniki na 4 porcje: 1 bagietka, 35 dag sera, np. brie, 3 ząbki czosnku, 1/2 pęczka natki pietruszki, 2 gałązki majeranku, 1-2 gałązki rozmarynu, 2 łyżki masła, 1/2 łyżeczki mielonej słodkiej papryki, 1 strąk papryczki chilli, sól, pieprz, liście sałaty

Bułkę pokroić w grubą kostkę, czosnek zmiażdżyć, natkę, rozmaryn i majeranek drobno posiekać. Masło rozpuścić na patelni, podsmażyć bagietkę na złoty kolor, dodać czosnek, chwilę smażyć, wrzucić posiekane zioła i wymieszać. Kostki bagietki delikatnie oprószyć solą i papryką, ser pokroić w dużą kostkę, a papryczkę posiekać. Kawałki pieczywa i sera nabijać na przemian na patyczki, posypać pieprzem i chilli i piec około 5 minut. Szaszłyki podawać ułożone na liściach zielonej sałaty.

BUŁECZKI DYNIOWO-KUKURYDZIANE

Składniki na 4 porcje: 200 g oczyszczonego miąższu dyni, 250 g pełnoziarnistej mąki pszennej, 200 g mąki kukurydzianej, 40 g drożdży, 2 łyżki miodu, 200 ml ciepłego mleka, sól, 50 g roztopionego masła, 3 łyżki soku z cytryny

Dynię pokroić, zalać wodą, gotować ok. 5 minut. Odcedzić, przetrzeć przez sito. Mąkę pszenną wymieszać ze 175 g mąki kukurydzianej, usypać kopczyk zrobić dołek. Drożdże pokruszyć, wymieszać z miodem i 100 ml mleka, wlać do dołka, wymieszać z odrobiną mąki z brzegu kopczyka. Odstawić do wyrośnięcia na 20 minut. Do mąki z rozczynem dodać resztę mleka, szczyptę soli, masło, sok z cytryny i dynię, zagnieść zwarte ciasto. Przykryć odstawić do wyrośnięcia na 45 minut. Piekarnik rozgrzać do 175°C. Blachę natłuścić, posypać resztą mąki kukurydzianej. Z ciasta uformować 12 bułeczek, położyć na blasze, odstawić na ok. 30 minut. Potem piec ok. 35 minut. Podawać ciepłe.

BUŁECZKI NADZIEWANE SEREM ROKPOL

Składniki na 6 porcji: 6 małych bułeczek, ok. 3 łyżki sera rokpol, 3 łyżki białego sera, 1 łyżka mleka, 2 łyżki śmietany, pieprz

Ściąć górę bułeczek. Dolne części wydrążyć. Rokpol rozgnieść dobrze widelcem w głębokim talerzu. Dodać biały ser i łyżkę masła, jeszcze raz dobrze rozgnieść, dodać śmietanę, mleko, pieprz i wymieszać na gładką masę. Nakładać czubato do wydrążonych bułeczek, nakryć „wieczkami”. Kanapki te ładnie wyglądają ułożone na liściach sałaty.

BUŁECZKI Z KIEŁBASĄ

Składniki na 4 porcje: 4 małe okrągłe bułki, 8 łyżeczek majonezu, 8 liści zielonej sałaty, 4 pomidory, 8 plasterków kiełbasy, 20 dag sera żółtego

Bułki poprzekrawać na połówki, wszystkie od strony miękiszu posmarować majonezem. Na dolną połowę bułek kłaść kolejno: liść sałaty, znów lekko pomazać majonezem, plasterki pomidorów, majonez, plasterki sera, majonez, plasterki kiełbasy, majonez. Na wierzchu położyć liść sałaty i nakryć drugą połową bułki.

BUŁECZKI Z POMARAŃCZAMI

Składniki na 6 porcji: 10 dag cukru, 200 ml soku pomarańczowego, 5 łyżek masła, 2 jajka, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 12 łyżeczek miodu, 12 plasterków pomarańczy, masło do natłuszczenia formy, sól

Masło rozpuścić w rondlu. Jajka ubić z cukrem, dodać szklankę soku pomarańczowego i masło. Kiedy masa będzie jednolita, wsypać mąkę, proszek do pieczenia i sól. Formę na ciasteczka wysmarować masłem, do każdego otworu nałożyć łyżeczkę miodu i plaster pomarańczy. Napełnić ciastem i piec 30 minut w temperaturze 180°C. Po wyjęciu skropić pozostałym sokiem pomarańczowym i podawać z herbatą.

BUŁECZKI Z SEZAMEM

Składniki na 8-10 porcji: 60 dag mąki, 1/2 szklanki mleka, 1 jajko, 2 łyżki masła, 6 łyżek wody, 3 łyżki cukru, 1 żółtko, 2 łyżki sezamu

Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru, zalać ciepłym mlekiem i wymieszać z trzema łyżkami mąki. Odstawić rozczyn do wyrośnięcia. Masło roztopić na patelni. Pozostałą mąkę połączyć z cukrem, wodą, jajkiem i ciepłym masłem, dodać drożdże i wyrobić ciasto. Odstawić na pół godziny, a następnie formować kulki i układać je na blasze. Pozostawić w ciepłym miejscu, by podwoiły objętość. Bułeczki posmarować żółtkiem, obficie posypać sezamem i piec około 30 minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 200°C. Podawać z różaną marmoladą.

BUŁKA DROŻDŻOWA ZWYKŁA

Składniki na 6-8 porcji: rozczyn: 2 dag drożdży (lub 6 łyżek rozczynu drożdży domowych), 1 łyżeczka cukru, 1/2 łyżki mąki, 2 łyżki mleka; ciasto: 1 kg mąki, 25 dag ugotowanych ziemniaków, sól, 2 szklanki mleka, kminek, tłuszcz do formy

Sporządzić rozczyn: rozetrzeć drożdże z cukrem, dodać mąkę i ciepłe mleko, postawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ugotowane, ciepłe ziemniaki przepuścić przez maszynkę lub dokładnie rozgnieść, dodać mąkę, wyrośnięte drożdże, mleko, sól, dokładnie wyrobić i pozostawić do wyrośnięcia. Formować bułki, ułożyć na blasze posmarowanej tłuszczem i pozostawić do wyrośnięcia. Posmarować wodą, posypać kminkiem i piec w średnio gorącym piekarniku około 1 godziny.

BUŁKI DROŻDŻOWE

Składniki na 4 porcje: 500 g mąki, 50 g masła, 50 g smalcu, 300 ml mleka, 1 jajko, 1 żółtko, 4 łyżki cukru, kostka drożdży (40 g), dżem lub marmolada do nadziewania, 100 g tłuszczu do posmarowania bułek i brytfanny

Do filiżanki z ciepłym mlekiem wsypać cukier i pokruszone drożdże. Postawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. Mąkę wymieszać z pozostałym cukrem, jajkiem, żółtkiem, rozczynem, pozostałą ilością ciepłego mleka oraz tłuszczem. Wyrobić gładkie ciasto, oprószyć mąką, przykryć ściereczką i pozostawić w misce w ciepłym miejscu na godzinę do wyrośnięcia. Z wyrośniętego ciasta za pomocą łyżki odkroić niewielkie kawałki, na posypanej stolnicy formować krążki, nakładać po łyżce dżemu lub marmolady, zlepiać dokładnie, by marmolada nie wyciekła. Roztopionym tłuszczem posmarować brytfannę oraz każdą bułkę i pozostawić jeszcze w brytfannie na 15 minut do wyrośnięcia. Upiec na złoty kolor. Upieczone, jeszcze gorące posmarować ponownie pozostałym tłuszczem. Odstawić do wystygnięcia i posypać cukrem.

CEBULA NA GRZANKACH

Składniki na 4 porcje: 4 kromki wiejskiego chleba (grubości 1 cm), 2 cebule, 4 cienkie plasterki sera grujera, 5 łyżek masła, 1 ząbek czosnku

Cebulę obrać, usunąć zeschłą łupinę i pokroić na cieniutkie plasterki. Podgrzać na patelni masło. Kiedy zacznie skwierczeć, wrzucić pokrojoną cebulę i zrumienić ją. Natrzeć każdą kromkę chleba ząbkiem czosnku. Ułożyć cebulę na kromkach i przykryć plastrami sera, takiej samej wielkości, co kromki chleba. Wstawić do bardzo ciepłego piekarnika. Zapiekać 10 minut, aby ser się stopił.

CHLEB CZOSNKOWY

Składniki na 4 porcje: 1 chleb krojony, 3/4 kostki masła, 4 ząbki czosnku, szczypta soli i pieprzu

Czosnek obrać, rozgnieść, wrzucić do masła i razem rozcierać na jednolitą masę. Dodać sól i pieprz. Kromki chleba posmarować masłem czosnkowym i ułożyć na grillu. Piec do czasu, aż masło się roztopi, a kromki opieką na ciemnozłoty kolor.

CHRUPIĄCY OMLET

Składniki na 2 porcje: 3 jajka, 2 dag masła, 10 dag boczku wędzonego, 1/2 paryskiej bułki, 1 i 1/2 szklanki mleka, 15 dag sera twardego, sól

Na dużej patelni rozgrzać masło, włożyć pokrojony w kostkę boczek, lekko zrumienić. Dodać pokrojoną w niezbyt drobną kostkę bułkę, dobrze podsmażyć. Mleko wymieszać z jajkami, posolić, dodać pokrojoną w niezbyt drobną kostkę bułkę, dobrze podsmażyć. Mleko wymieszać z jajkami, posolić, dodać ser utarty na tarce z małymi dziurkami, wymieszać. Masą jajeczną zalać grzanki na patelni, zmniejszyć ogień, patelnię przykryć, smażyć 10 minut. Do omletu podawać surówkę z mrożonej lub marynowanej papryki, albo warzywa gotowane, jak brukselka lub marchewka z groszkiem.

CIASTKA OWSIANO-ORZECHOWE

Składniki na 6-8 porcji: 25 dag płatków owsianych, 19 dag cukru, 8 dag margaryny, 2 jajka, 10 dag mielonych lub bardzo drobno posiekanych orzechów, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, sok z cytryny lub esencja cytrynowa, tłuszcz do formy

Połowę margaryny roztopić na patelni, wrzucić płatki owsiane, 2 łyżki cukru i ciągle mieszając na małym ogniu, zrumienić. Resztę margaryny utrzeć z jajkami i cukrem. Wymieszać zrumienione płatki z utartą masą, orzechami, proszkiem do pieczenia i sokiem z cytryny lub esencją cytrynową. Na wysmarowaną tłuszczem blachę kłaść łyżką ciasto. Piec w średnio gorącym piekarniku 20-30 minut.

CIASTKA Z PŁATKÓW OWSIANYCH

Składniki na 4 porcje: 500 g płatków owsianych, 4 jajka, 100 g cukru, 250 g margaryny, 100 g orzechów, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, aromat migdałowy

Płatki owsiane lekko zrumienić na patelni, wysypać na stolnicę i lekko zagnieść wałkiem. Połowę cukru utrzeć z żółtkami i tłuszczem. Ubić pianę z białek, dodając pozostałą ilość cukru. Wymieszać wszystkie składniki, dodać proszek do pieczenia i aromat migdałowy oraz grubo pokrojone orzechy. Blachę wysmarować tłuszczem i układać uformowane z masy kulki lub nakładać masę łyżeczką bezpośrednio na blachę i upiec.

CIASTO DROŻDŻOWE NIEDZIELNE

Składniki na 6-8 porcji: 50 dag mąki tortowej, 1/2 szklanki cukru, 5 dag drożdży, 10 dag masła, 3 żółtka, 1 i 1/2 szklanki mleka, 5 dag rodzynek, aromat waniliowy, szczypta soli

Mąkę podzielić na dwie części. W mleku (1/2 szklanki) rozpuścić drożdże z łyżką cukru i mąki, odstawić do wyrośnięcia. Pozostałe mleko mocno podgrzać (nie gotować), wymieszać z połową mąki i wyrośniętym rozczynem, pozostawić do wyrośnięcia. Do miski włożyć żółtka, dodać sól, cukier i ubić trzepaczką, dodać roztopione masło, aromat i ewentualnie rodzynki. Połączyć obie części ciasta, wsypać resztę mąki i dobrze wyrobić. Jeżeli jest za rzadkie, dosypać mąkę. Włożyć ciasto na blachę i piec około 30 minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 180°C. Po ostudzeniu podawać do herbaty lub kakao.

CODZIENNE KANAPKI ABRAMOWICZA

Składniki na 6 porcji: 20 dag żytniego razowego chleba, 7 dag masła śmietankowego, 10 dag kawioru czarnego, czerwonego lub obu rodzajów, 1/2 cytryny

Chleb pokroić na kromki grubości 5 milimetrów, odkrajać skórki. Z miękiszu wykrawać kawałki i posmarować cienką warstwą masła, po czym schłodzić. Na schłodzone masło nałożyć warstwę kawioru. Kanapki przybrać cytryną, którą wcześniej należy obrać i podzielić jej plasterki na niewielkie cząstki.

CUKINIOWE ŁÓDECZKI

Składniki na 6 porcji: 3 nieduże cukinie, torebka ugotowanej kaszy gryczanej, 4 łyżki mielonych orzechów włoskich, trochę tartego żółtego sera, nieduża cebula, przyprawy: sól, pieprz, gałka muszkatołowa lub mielona kolendra, olej do smażenia

Umyte cukinie przekroić wzdłuż na pół, wydrążyć miąższ (powstaną łódeczki). Blanszować 5 minut w osolonej wodzie. Miąższ pokroić i przesmażyć z posiekaną cebulą. Dodać kaszę, orzechy, doprawić. Napełnić łódeczki farszem. Zapiekać w 180°C 15 min. Posypać serem i zapiekać 5 minut.

DOMOWY SEREK TOPIONY Z KMINKIEM

Składniki na 6 porcji: 500 g suchego twarogu, 1/4 szklanki słodkiej śmietany, 1 łyżeczka masła, 1/3 łyżeczki kminku, szczypta sody oczyszczonej, sól

Twaróg starannie rozkruszyć, dodać sodę, zmieszać i wsypać do kamionkowego naczynia. Naczynie przykryć i odstawić na 5-6 dni w temperaturze pokojowej, aż ser zrobi się ciągnący i śliski. Roztopić w rondelku masło, przełożyć ser i podgrzewać cały czas mieszając, aż utworzy się jednolita, gładka masa. Dodać śmietanę, kminek, mieszać i zasmażać razem, po czym wyłożyć do salaterki lub miseczki. Używać do smarowania kanapek. W lodówce może stać około 7 dni.

DOMOWY SMALEC Z ZIOŁAMI

Składniki na 12 porcji: 1 kg słoniny, 2 jabłka, 5 suszonych śliwek, majeranek lub tymianek.

Jabłka obrać, pokroić w cienkie plasterki, śliwki namoczyć w przegotowanej wodzie i pokroić w paski. Słoninę pokroić w drobną kostkę i stopić na patelni nie rumieniąc zbytnio skwarek. Lekko podsmażoną słoninę, zdjąć z ognia, wrzucić pokrojone jabłka i śliwki, trzeba jednak uważać, gdyż smalec może pryskać. Przyprawić solą, łyżeczką majeranku lub tymianku. Gdy zacznie gęstnieć, dobrze wymieszać. Podawać smalec do posmarowania malutkich kawałków świeżego wiejskiego chleba.

DŻEM ANANASOWY

Składniki na 6 porcji: 65 dag krojonych ananasów (mogą być z puszki), 3 łyżki świeżego soku cytrynowego, 87,5 dag miodu (rzepakowego lub akacjowego), 6 łyżek upłynnionej pektyny lub galaretki agrestowej

W dużym rondlu zmiksować ananasy z sokiem cytrynowy. Dodać miód i dobrze wymieszać. Postawić rondel na ogniu i stale mieszając, dodać pektynę. Doprowadzić do wrzenia i gotować około 1 minuty. Metalową łyżką zebrać pianę. Odstawić na 5 minut do przestudzenia i gorący rozlewać do uprzednio nagrzanych słoików. Z powyższej proporcji uzyskuje się 6 słoików 250-gramowych.

DŻEM BRZOSKWINIOWY

Składniki na 10-12 porcji: 1,5 kg dojrzałych w pełni brzoskwiń, 2 łyżki świeżego soku cytrynowego,

Aby przeczytać całą książkę, odwiedź www.legimi.com