Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika - Katarzyna Dymek - ebook
PROMOCJA

Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika ebook

Katarzyna Dymek

0,0
6,83 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 8,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Obowiązkami pracownika i pracodawcy nazywa się zespół norm dotyczących zasada wykonywania pracy, które zostały zawarte w przepisach prawa pracy oraz wewnętrznych regulacjach obowiązujących w danym zakładzie pracy. W Kodeksie pracy szczegółowo określono poszczególne obowiązki pracodawców i pracowników, począwszy od zawarcia pomiędzy obiema stronami umowy o pracę, poprzez trwanie stosunku pracy, aż do momentu jego rozwiązania.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy:

- zaznajomienie pracowników z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami,

- organizowanie pracy

- przeciwdziałanie dyskryminacji

- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy

- wypłacanie wynagrodzenia

- ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych

- zaspokajanie potrzeb socjalnych pracowników

- ocenianie pracowników

- prowadzenie dokumentacji

- udostępnianie dokumentów i przepisów

- przeciwdziałanie mobbingowi

- uzasadnianie rozwiązania stosunku pracy

Natomiast podstawowe obowiązki pracownika to:

- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,

- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,

- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

- dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

- przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Niniejsza praca omawia poszczególne obowiązki pracodawcy I pracownika na podstawie Kodeksu pracy oraz literatury przedmiotu.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB

Liczba stron: 26

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Katarzyna Dymek

Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika

Copyright by Katarzyna Dymek & e-bookowo 2009

ISBN 978-83-61184-52-2

www.e-bookowo.pl

Kontakt: [email protected]

Wszelkie prawa zastrzeżone. 

Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione 

Wydanie I 2009

Konwersja do formatu EPUB: Virtualo Sp. z o.o.virtualo.eu

WSTĘP

Obowiązkami pracownika i pracodawcy nazywa się zespół norm dotyczących zasada wykonywania pracy, które zostały zawarte w przepisach prawa pracy oraz wewnętrznych regulacjach obowiązujących w danym zakładzie pracy.

W Kodeksie pracy szczegółowo określono poszczególne obowiązki pracodawców i pracowników, począwszy od zawarcia pomiędzy obiema stronami umowy o pracę, poprzez trwanie stosunku pracy, aż do momentu jego rozwiązania.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy:

– zaznajomienie pracowników z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami,

– organizowanie pracy

– przeciwdziałanie dyskryminacji

– zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy

– wypłacanie wynagrodzenia

– ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych

– zaspokajanie potrzeb socjalnych pracowników

– ocenianie pracowników

– prowadzenie dokumentacji

– udostępnianie dokumentów i przepisów

– przeciwdziałanie mobbingowi

– uzasadnianie rozwiązania stosunku pracy

Natomiast podstawowe obowiązki pracownika to:

– przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,

– przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,

– przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

– dbanie o dobro zakładu pracy, ochron a jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

– przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

– przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Niniejsza praca omawia poszczególne obowiązki pracodawcy I pracownika na podstawie Kodeksu pracy oraz literatury przedmiotu.

ROZDZIAŁ I

PODSTAWOWE OBOWIĄZKI PRACODAWCY

Pracodawca jest to jednostka organizacyjna, nawet jeśli nie posiada osobowości prawnej. Pracodawcą jest również osoba fizyczna zatrudniająca pracownika bez względu na to, czy prowadzi działalność gospodarczą, czy nie prowadzi takiej działalności. Przykładem mogą być osoby zatrudniające opiekunki do dzieci lub pomoce domowe.1

Obowiązki pracodawcy wobec pracownika można podzielić na ogólne i szczegółowe. Wszystkie wynikają z przepisów prawa pracy kodeksu pracy bądź ustaw szczegółowych.

Podstawowymi obowiązkami pracodawcy wobec pracownika są:

• obowiązek zatrudniania pracownika

• obowiązek wypłacania pracownikowi wynagrodzenia za pracę

Obowiązek zatrudniania pracownika wynika z mocy umowy o pracę albo innego aktu, który jest podstawą zatrudnienia pracownika (np. aktu mianowania). W jego zakresie leży udostępnienie pracownikowi stanowiska pracy w zakładzie, na którym powinien on świadczyć prace, do której jest zobowiązany.

Obowiązek wypłacania pracownikowi wynagrodzenia ma swój wyraz choćby w zakazie korzystania z pracy nieodpłatnej. Postanowienia umowy o pracę, które przewidywałyby prace nieodpłatną są nieważne.

Pracodawca obowiązany jest zatrudniać pracowników zgodnie z kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym pracownika, a także jego stanem zdrowia. Zatrudnianie powinno odbywać się przy pracach, które są dozwolone dla poszczególnych osób (np. kobiet). Pracodawca ma obowiązek zaznajamiania pracowników, którzy podejmują pracę z zakresem ich obowiązków, a także z ich uprawnieniami.

Pracodawca powinien zorganizować proces produkcyjny i zapewnić, by przebiegał on w przyjętym porządku pracy. Szczegółowo przejawia sie to w tym, iż pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikom:

• narzędzi i materiałów niezbędnych do wykonywania powierzonej pracy,

• zaopatrzenia pracowników w odzież roboczą i ochronną,

• zaopatrzenia pracowników w sprzęt ochrony osobistej.