Perfumy - Beata Hoffmann - ebook
Wydawca: Impuls Kategoria: Nauka i nowe technologie Język: polski Rok wydania: 2013

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Przeczytaj fragment w darmowej aplikacji Legimi na:

Liczba stron: 533 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Perfumy - Beata Hoffmann

Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana jest we współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych jednostek.

Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną wielowymiarową, niewiele jest w niej badań nad zmysłowymi aspektami życia społecznego. Lukę tę stara się wypełnić ta książka. Składają się na nią dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom, druga – perfumom.

W części pierwszej omówione zostały takie zagadnienia jak: fizjologia zmysłów człowieka, wpływ woni na zachowania ludzi, funkcjonowanie zapachu w przestrzeni społecznej, indywidualne i społeczne funkcje zapachu, a także miejsce doznań zmysłowych w nauce i kulturze.


Część druga książki poświęcona jest perfumom. Ukazuję ich obecność w różnych obszarach życia kulturowo-społecznego, a w szczególności w muzyce, literaturze, historii i mitologii, sztukach plastycznych, przestrzeni miejskiej, polityce, religii i sztuce kulinarnej. Przyjmując perspektywę historyczną dokonuję analizy wzornictwa flakonów perfumeryjnych i nazw perfum. Omawiam też komponowanie pachnideł jak i jego silne powiązanie z kulturowo-ekonomicznymi procesami. Przestawiam wybrane aspekty promocji pachnideł, regulacji prawnej, analizę wonnych kompozycji w kontekście kultury indywidualizmu, jak i prezentuję perfumeryjne upodobania w różnych krajach świata. Najobszerniejszą część, poświęconą społeczno-kulturowej historii pachnideł poświęcam przedstawieniu i uzasadnienie historycznych przemian konwencji zapachowych, zachodzących pod wpływem zmian w kulturze i społeczeństwach różnych epok, ale i różnych szerokości geograficznych. Część ta nie tylko ukazuje kierunki owych przemian, ale też przedstawia ich społeczno- obyczajowo-kulturowe tło.


Sensoryczne aspekty życia codziennego i codziennych praktyk, obecność pachnideł w otaczającym nas świecie jednoznacznie wskazują, że historia rozwoju sztuki perfumeryjnej jest swoistą historią tradycji i obyczajów człowieka, a rola pachnideł wykracza poza walory doceniane jedynie zmysłem powonienia.


Książkę rozpoczynają rozważania nad rolą zmysłu powonienia w życiu człowieka, a kończą spostrzeżenia dotyczące znaczenia pachnideł w życiu jednostek, grup społecznych i w kulturze. Tym samym uświadamiają, że niewielki szklany flakon wypełniony płynem to nie tylko buteleczka perfum, ale też ważny element kultury.

 

Opinie o ebooku Perfumy - Beata Hoffmann

Cytaty z ebooka Perfumy - Beata Hoffmann

samego siebie 8 . Przez dziesięciolecia stosowano tajemnice handlowe, rejestrowano znaki i wzory towarowe, patentowano formuły chemiczne, jednak dzięki tym środkom możliwa była prawna ochrona perfum jedynie w zakresie ich nazw, opakowań, wzorów
ciągu kolejnych lat życia 5 . Potocznie uważa się, że istota ludzka została wyposażona w pięć zmysłów: wzrok, słuch, dotyk, węch i smak 6 . Według fizjologów człowiek ma ich jednak więcej: przez skórę na przykład odczuwa się zmiany temperatury, ból, ucisk oraz wibrację. Określenie „zmysł dotyku” powinno zostać zastąpione przez pojęcie „zmysły skórne”. Warto też zwrócić uwagę na zmysł równowagi, który umożliwia ustanowienie pozycji organizmu w przestrzeni. Wśród niektórych antropologów i przedstawicieli nauk społecznych panuje przekonanie, że wyróżnienie jedynie pięciu czy nawet sześciu zmysłów jest zbytnim uproszczeniem 7 . Warto zwrócić uwagę na fakt,
wyrobach kosmetycznych to temat zarówno wielu dyskusji, prac badawczych, jak i profesjonalnych publikacji. Poniższe omówienie nie wyczerpuje problematyki prawnych regulacji substancji zapachowych, pokazuje natomiast te obszary, w których trudności związane z ową regulacją wydają się najistotniejsze.
ich istotnym elementem. Ciekawe spostrzeżenia na ten temat poczynił A. Gilbert w książce zatytułowanej Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie . Już samo przeczytanie słowa związanego w jakiś sposób z aromatem aktywizuje obszary mózgu odpowiedzialne za powonienie. Z badań wykonanych za pomocą funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI) wynika, że słowa kojarzące się z aromatami automatycznie i niezwłocznie aktywizują semantyczne sieci w korze węchowej mózgu. Mimo istnienia często opisywanej bariery językowej wydaje się, że proza to kanał komunikacyjny o ogromnym potencjale. Każdy potrafi wpleść do opowieści banalny opis woni, ale niewielu pisarzy dysponuje umiejętnością nasycenia swoich dzieł prawdziwą wrażliwością na zapachy. W napisanym w 1914 roku liście do The Nation profesor języka angielskiego
eleganckich, lecz zarazem naturalnych – Y. Saint-Laurent przeznaczył swoje pachnidło, nazwane właśnie Rive Gauche (YSL, 1971) 71 . Z kolei w perfumach Amarige (Givenchy) umieszczono syntetyczny akord naśladujący woń Lazurowego Wybrzeża, podstawowymi zaś składnikami perfum Tommy’ego Hilfigera są substancje pachnące jak popularne amerykańskie rośliny 72 . Mimo że w tym wypadku zapach nie znajduje odbicia w nazwie perfum, doskonale oddaje on charakter miejsca. W polityce O ile wzajemne związki sztuk plastycznych,