Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Od autora: Myślostrzępy i myślokształty są zbiorem złożonym z trzech tomików (oznaczyłem je kolejnymi numerami). Stanowią one kontynuację Myśli o ludziach i świecie. Całość myśli zawartych w tych obydwu zbiorach jest zapisem tego, co czuł i nad czym się koncentrował przeciętny – w sensie statystycznym – Polak w niezwykle ważnym okresie historycznym… bo na przełomie dwu Tysiącleci (daty powstania każdego tomiku podaję w stosownych miejscach)… Moje indywidualne myślenie staje się przeto mimowolnie dokumentem tamtego okresu – historycznym, socjologicznym i psychologicznym.
…A to, czy prezentowane poniżej opinie, wizje i postawy z tamtego okresu wzbudzą sprzeciw lub aprobatę Odbiorcy, nie zależy już ode mnie… Każdy ma prawo widzieć świat, ludzi i siebie po swojemu – i każdemu czynić to powinno być wolno.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 197
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
© Copyright by Stefan Pacek 2009
Projekt okładki: Agnieszka Wachnik
ISBN 978-83-7564-157-8
Wydawnictwo My Book
www.mybook.pl
Publikacja chroniona prawem autorskim.
Zabrania się jej kopiowania, publicznego udostępniania w Internecie oraz odsprzedaży bez zgody Wydawcy.
Konwersja do formatu EPUB: Virtualo Sp. z o.o.virtualo.eu
Myśli te dedykuję mojej Żonie, Hannie, z którą – prawie od pół wieku – układamy wspólną melodię i wspólną paletę barw naszego życia.
Sztuka życia polega na umiejętności tworzenia na ziemi nieba dla siebie – bez robienia piekła innym. (Stefan Pacek)
Tylko takie gry się liczą, w których każdy ma równe szanse. (Stefan Pacek)
Żaden człowiek nie jest aż tak zły, aby w ciągu swojego życia nie mógł przynieść innym jakiegoś pożytku. (Stefan Pacek)
Człowiek potrafi kochać a nawet żyć bez planu. Bez planu nie może jednak tworzyć. Każda, najprostsza nawet robota wymaga odpowiednich przemyśleń poszczególnych działań składowych i ich całościowego skoordynowania.
Podobnie jest z powstawaniem dzieła literackiego. Napisanie malutkiego opowiadania – to już wiele myślowych udręk, a cóż dopiero tasiemcowej powieści.
Ewenementem w twórczości literackiej pozostaje aforystyka (dla mnie jest ona jedynie zapisem myśli lęgnących się w głowie i niczym więcej). Zajmuje miejsce uprzywilejowane. Jest jedynym gatunkiem, którego planować nie trzeba i nie warto.
Próbowałem czasem „wymyślić coś na poczekaniu”. Przekonałem się, że o wiele lepiej zaczekać jednak aż zalążek myśli zjawi się sam i nie zważając na jego treść, język, nastrój, rytm zdania, po prostu pokornie go tylko zanotować… Wszelki zaś cyzelunek polegający na uczynieniu myśli tej jak najbardziej prostą, przejrzystą i zrozumiałą zostawić na później. A to, czy w efekcie końcowym okaże się ona mniej lub bardziej celna, zależeć będzie nie tylko od wiedzy autora o świecie i ludziach, nie tylko od jego literackich umiejętności czy wrażliwości, ale także od sfery indywidualnych odczuć i nastawień konotacyjnych samego Odbiorcy.
… Zapisu swoich myśli nie dokonuję permanentnie. Nie grozi mi zatem jakieś uzależnienie. Traktuję rzecz całą raczej jako okazjonalną, umysłową przygodę umożliwiającą mi odnajdywanie i sytuowanie samego siebie w tym coraz bardziej nieprzyjaznym dla nas wszystkich świecie.
Myślostrzępy i myślokształtysą zbiorem złożonym z trzech tomików (oznaczyłem je kolejnymi numerami). Stanowią one kontynuacjęMyśli o ludziach i świecie. Całość myśli zawartych w tych obydwu zbiorach jest zapisem tego, co czuł i nad czym się koncentrował przeciętny – w sensie statystycznym – Polak w niezwykle ważnym okresie historycznym… bo na przełomie dwu Tysiącleci (daty powstania każdego tomiku podaję w stosownych miejscach)… Moje indywidualne myślenie staje się przeto mimowolnie dokumentem tamtego okresu – historycznym, socjologicznym i psychologicznym.
…A to, czy prezentowane poniżej opinie, wizje i postawy z tamtego okresu wzbudzą sprzeciw lub aprobatę Odbiorcy, nie zależy już ode mnie… Każdy ma prawo widzieć świat, ludzi i siebie po swojemu – i każdemu czynić to powinno być wolno.
Stefan Pacek
Auckland, Nowa Zelandia 2002-2003 r.
Nikt nie zmusi mnie do tego, abym przestał lubić kogoś przez wzgląd na jego: kolor skóry, narodowość, płeć, wierzenia, poglądy, wiek, zewnętrzną brzydotę czy fizyczne lub umysłowe niedostatki, ale i nikt nie zabroni mi znielubić a nawet znienawidzić kogoś za jego podłe postępowanie, jeśli jest on w stanie, w sposób świadomy, nim kierować.
*
Homo sapiens przestajemy być wtedy, kiedy zgodzimy się na to, że istnieć mogą wciąż jeszcze „lepsze” i „gorsze”: rasy, kultury, cywilizacje… ludzie.
*
Nie do zaakceptowania jest inność czyjegoś zachowania, która obraża poczucie społecznej przyzwoitości i człowieczeństwa.
*
Łatwiej zaakceptować równość w biedzie niż nierówność w dochodach.
*
Zgadzam się, że własność pochodząca z uczciwej, osobistej pracy bądź uzyskana w drodze spadku czy darowizny jest rzeczą świętą. Nie zgadzam się tylko z tym, że ta, która bierze się z okradania
całych narodów, staje się ostatnio bezgrzeszną.
*
Kto kogoś nie aprobuje, ten go unieważnia.
Nie chciejmy robić niczego, co przynieść może nieszczęście innym
ludziom lub skrzywdzić przyrodę.
*
Czasem lepiej zrobić cokolwiek, niż powstrzymać się od działania.
Dla niepoznaki zacierać można nie tylko stare, ale i wytyczać nowe szlaki.
*
Lepsza mała robota – zrobiona, niż wielka – niezaczęta.
*
Wiele jest spraw, które tak łatwo da się robić cudzymi rękami.
*
Łatwo wytyczać cele, trudniej znajdować do nich drogi.
*
Drogę do celu można nie tylko odnajdywać, ale i stwarzać.
*
Sporo ludzkich czynów podziwiamy tylko dlatego, że nie znamy ich pobudek.
*
Wygrasz, jeśli nauczysz się przegrywać; przegrasz, jeśli nie oduczysz się wygrywać.
*
Im bardziej staramy się unikać kłopotów, tym życie swoje czynimy trudniejszym.
*
Każdy chciałby wiedzieć, co robić, aby się nie dać.
*
Kto chce zrobić wszystko naraz, nie zrobi niczego.
*
Czasem więcej da się zrobić z dłońmi uniesionymi do góry niż
z trzymanymi w kieszeniach spodni.
*
Umiemy myślami kontrolować swoje czyny; nie potrafimy zaś czynami wspierać własnych myśli.
Cokolwiek byś nie zrobił, inni ocenić to mogą jako: genialne, dobre, takie sobie lub całkiem do d…
*
Dawać coś komuś bez poczucia własnej straty – rzecz piękna; brać
od kogoś za wiele bez poczucia winy – rzecz wstrętna.
*
Nie jest jeszcze źle, gdy swoje wady staramy się rekompensować posiadanymi zaletami.
*
Żyjesz naprawdę wtedy, jeśli potrafisz czerpać radość nie tylko z tego, co masz, ale i z tego, co robisz.
*
Każdy człowiek ma swoje skrzydła i sam może się wznosić, wystarczy, aby ktoś inny nie próbował ich podcinać.
*
Życie zawsze urywa się w trakcie trwania jakiejś akcji.
*
Tyleż samo w nas mocy, co i bezsilności.
*
Nigdy nie wiemy, co będzie naszym ostatnim uczynkiem.
Błąd może zrobić każdy; naprawić – potrafi niewielu.
*
Nie ten zręczny, kto błędów nie popełnia, ale ten, kto każdy swój błąd usprawiedliwić potrafi.
*
Od popełniania błędów strzeże nas najlepiej jedynie własne lenistwo.
Popełniane przez nas błędy uczą ponoć najlepiej… dlaczego więc osiągnięte sukcesy uznajemy za najlepszą dla nas naukę, zaś popełnione błędy – jedynie za zwykłą i nie zawsze zasłużoną nauczkę?
*
Błądzi, kto problemy próbuje wymyślać; one rodzą się same.
*
Błędem wielkich jest niedocenianie małych; błędem małych – przecenianie wielkich.
Wierzę, że Bóg jest osobą… bo bezosobowa kreacyjna siła wydaje
mi się być niezdolną do stworzenia osobowych istot.
*
Bóg należy do wszystkich. Każdy przeto może mieć o nim swoje
wyobrażenia i zbliżać się doń na swój sposób.
*
Jeśli moja własna droga do Boga okaże się zła, szkodzę jedynie sobie; jeśli droga jakiejś religii jest zła, szkodzi całym rzeszom swoich wiernych.
*
Nie kpij z mojego wierzenia! Mnie twoje niedowiarstwo nie śmieszy
ani mi nie przeszkadza… Ja go nie potępiam.
*
Bóg nie jest ani po twojej, ani po mojej stronie. On jest po stronie wszystkich.
Im bardziej ludzie cierpią, tym łatwiej tracą poczucie rzeczywistości.
Ciągłe myślenie o własnym cierpieniu boli bardziej niż ono samo.
*
Cierpieć można nie tylko z powodu częstych niepowodzeń, ale i z żądzy ciągłych sukcesów.
*
Najwięcej i najczęściej cierpimy z powodu spraw, które cierpienia nie są warte.
*
Są tacy, którzy wolą cierpieć sami… i tacy którzy wolą zadawać cierpienie innym.
*
Cierpienie wcale nie uszlachetnia, ono – udręcza.
*
Więcej jest tych, którzy cierpią, niż takich, którzy potrafią współczuć.
Łatwo ćwiczyć cudzą cierpliwość; trudniej – własną.
*
Kto na siłę chce ćwiczyć swoją cierpliwość, tego ona najczęściej opuszcza.
*
Jakże odmienny byłby świat, gdyby człowiek mógł posiąść cierpliwość natury.
Odwieczny spór między nami: czy cnotą to, co w sercu, czy – między nogami?
Łatwo zachować cnotę, kiedy nie ma jej przed kim bronić.
*
Cnotliwa – też sprawdzić ma ochotę, jak to będzie potem.
*
Cnotę się gubi, zalet nie powinno się tracić.
Cywilizacje są jak gwiazdy… gasną i upadają.
*
Rozwój najnowszych technologii ma niewiele wspólnego ze wzrostem dobrobytu w świecie, zaś o wiele więcej z dynamiczną i wyrafinowaną okupacją jednych regionów świata nad innymi.
*
Nie jest godna przetrwania cywilizacja chwaląca się wysokim poziomem rozwoju technologicznego, jeśli towarzyszy jej nieustanny wzrost ludzkiego okrucieństwa.
*
Cywilizacja, która preferuje materialny sukces, automatycznie
unieważnia życie duchowe… Jest cywilizacją nijakości.
*
Pomysł, że jedna cywilizacja ma żyć wedle standardów moralnych innej, jest równie sensowny, jak żądanie, aby kury sąsiada przestały znosić jaja tradycyjne, a zaczęły produkcję kwadratowych.
Czas nie dla wszystkich biegnie jednakowo.
*
Każda chwila czyni człowieka innym.
Milszy nam czas niż bezczas zwany wiecznością; milsze własne krótkie życie niż nieśmiertelność.
*
Warto zachować umiar nie tylko w marnowaniu, ale i oszczędzaniu czasu.
*
Sam czas jest niewidzialny, jego rezultaty – nazbyt widoczne.
*
Nikt nie ma aż tyle czasu, aby zrobić w nim wszystko.
*
Omijanie przeszkód trwa dłużej niż ich przezwyciężanie.
*
Skoro czas – sam z siebie – nie jest ani dobry, ani zły, skąd więc biorą się „dobre” i „złe” czasy?
*
Przeszłości już nie ma, przyszłości jeszcze nie ma; jest tylko bezustanna teraźniejszość.
*
Jednako jest ważne życie dla chwili, jak i dla wieczności.
*
Jacy ludzie – takie czasy, jakie czasy – takie ludzkie apetyty.
*
Nie czas myśleć o celach życia, gdy jest się w celi śmierci.
*
Zawsze znajdujemy czas, aby zrobić to, co lubimy, ale stale brakuje
go nam, aby uporać się z tym, czego nie cierpimy.
*
Jeśli ty sam nie potrafisz zrobić ze swoim czasem wszystkiego, co możesz, on zrobi z tobą wszystko, co zechce.
Życie jest czasem, w którym jest sporo okazji, aby wyszlachetnieć, ale o wiele częściej – aby spodleć.
Mało kto potrafi być bez przerwy człowiekiem.
*
Ten sam człowiek wygląda z każdej strony inaczej.
*
Człowiek nie wie, co zrobić z sobą, gdy być nim już nie może.
*
Nikt nie jest ani całkiem dobry, ani całkiem zły; każdy ma zalety
warte podziwu i wady godne potępienia.
*
Nic w tym jeszcze naprawdę złego, że nie każdy z nas pasuje do każdego.
*
Za sobą pozostawiamy zaledwie „coś”, przed sobą mamy zwykle jeszcze „wszystko”.
*
Więcej jest takich, co wolą się wzajemnie „nawracać”, niż zmieniać na lepsze.
*
Jeśli człowiek nie umie powiedzieć „nie”, jego „tak” jest zwykłym łgarstwem.
*
Wszyscy jesteśmy niewolnikami własnych zmysłów.
*
Człowiek może nie tylko wciąż na nowo się budzić, ale i na nowo zasypiać.
Sporo w nas blasków i cieni, najwięcej jednak światłocieni.
*
Człowiek chytry i przebiegły zawsze stoi po stronie zwycięzców.
*
Bywają tak leniwi ludzie, że nie chce się im nawet grzeszyć.
*
Łatwiej płonąć, niż stygnąć.
*
Człowiek jest wiecznym ignorantem; stale wyciąga nadmiar wniosków z niedostatecznej ilości przesłanek.
*
I głupim przytrafiają się chwile mądrości, i mądrym – chwile głupoty.
*
Każdy chciałby być pępkiem świata!
*
I dobrzy ludzie mogą popełniać podłości.
*
Kto zwykł uważać się za najmądrzejszego, ten wszystkich innych ma za głupców.
*
Tylko zwykłe bydlę może wierzyć w to, że jest nadczłowiekiem.
*
Wszyscy ludzie, którzy żyją na tym świecie – to rasa twoja, rasa ludzka.
*
Jeśli chce się dziś naprawdę pozostać człowiekiem, lepiej przygotować się na wszystko – co najgorsze.
Różnica między człowiekiem biznesu a człowiekiem honoru polega na tym, że pierwszy łatwo obywa się bez honoru, zaś drugi równie łatwo bez biznesu.
*
Ludzie powszechnie znani dzielą się na dwie grupy: powszechnie szanowanych, lubianych i podziwianych oraz… powszechnie znienawidzonych.
*
Ci, co nie mogą już niczego kupić, mogą się jeszcze tylko sprzedać.
*
Szybciej zdołaliśmy się wyprostować, niż uczłowieczyć.
*
Jesteśmy ogromnie ulegli… Potrafimy się zmieniać nawet pod wpływem własnego gadania.
*
Wszyscy ludzie świata są do siebie podobni tylko w tym, że każdy jest inny od wszystkich.
*
Rzadko kto jest tym, za kogo się podaje.
*
Wciąż jeszcze marzy mi się głupio, aby być człowiekiem. Czasem udaje mi się to i teraz, ale z coraz większą trudnością.
Czasem czynimy dobro jedynie po to, aby – dzięki innym – uwierzyć, że nie jesteśmy aż tacy źli, jak o nas mówią.
*
Lubimy innym coś dawać; nie lubimy tylko, gdy nam przy tym czegoś ubywa.
Dobro rodzić się może tylko z prawych poczynań i czystych sumień.
*
Najłatwiej czynić dobro samemu sobie.
*
Dobroć prawdziwa jest niewidzialna.
*
Nie da się być dobrym w ogóle… Dobrym można być tylko wtedy, gdy jest się dobrym dla kogoś.
*
To, czego w życiu zaznajesz, całe dobro i zło jakiego doświadczasz, jest najczęściej tylko tworem twoich własnych pragnień, wyborów i działań.
Nie po to są zmysły, aby je mieć, ale aby nimi doświadczać.
*
Doświadczenie – to coś takiego, co stale nam podpowiada, że nie
zawsze warto liczyć na to, aby na coś liczyć.
*
Doświadczenie nie zawsze nadaje się do wielokrotnego użytku. To,
że dziś pomogło ci w sukcesie, nie znaczy, że przyda się i na jutro.
*
Ludzkie doświadczenie jest niezbywalne.
*
Każdemu brak doświadczenia… bo wszyscy żyjemy jednorazowo.
Żyj wolniej! Już raz byłeś najszybszy… jako plemnik. I co…?
Uważaj, abyś przy zbliżaniu się do innych nie oddalił się zbytnio od siebie!
*
Nie walczmy z życiem, ale o utrzymanie życia!
*
Dajmy psom szczekać, kotom miauczeć, ludziom mówić… i czynić!
*
Nie dopuść do tego, aby być takim człowiekiem, za jakiego uważają cię inni; zrób wszystko, aby pozostać takim, za jakiego bierze cię twój pies.
*
Nie kpij z moralności i sumienia! One są szlabanem dla zła. Nie
akceptuj agresji i okrucieństwa! One są szlabanem dla dobra.
*
Zachowujmy się jak ludzie!… Wszechświat nas obserwuje.
Małe dziecko jest najpierw istotą całkowicie bezużyteczną, nie mającą do niczego najmniejszego zastosowania. Dopiero kiedy dorośnie, okazuje się, że wszyscy mogą użyć go do wszystkiego.
*
Mniej przejmujmy się tym, że dzieci nas nie słuchają, bardziej tym, że naśladują.
*
Tylko dzieci i kwiaty upiększają najbardziej nasz świat.
*
Dziecko jest kwintesencją niewinności, czystości, ufności, szczerości, autentyzmu i otwartości… Jakaż szkoda, że wyrasta z niego taki całkiem pospolity człowiek.
Dla dziecka każdy dzień jest inny, dla dorosłych – niemal wszystkie są do siebie podobne… Przywróćmy w sobie widzenie dziecka, a życie nasze nabierze blasku.
*
Małe dziecko mówi prawdę ze zwykłej wobec nas ufności, dorośli -
dość często – z lęku lub roztargnienia.
*
Każdy dorosły potrafi zbić dziecko… Ale czy zawsze trzeba robić to, co się potrafi?
*
Tylko dziecko jest najpewniejsze tego, co robi. Tylko ono umie być samo sobie panem… i tylko jego wdzięczność jest kryształowo szczera.
Żadna to różnica, czyśmy z monarchii czy z demokracji. I tu, i tam jesteśmy marionetkami elit.
*
[Do elit]: Baczcie, aby wyprowadzając świat na lepsze, nie sprowadzać ludzi na gorsze.
*
Rzadko elity wzbudzają wśród swego narodu szacunek, znacznie częściej – pianę.
*
Czy ludy świata muszą być naprawdę stale uważane przez swoje
elity tylko za zastraszone, brudne i ciemne masy?
*
To, że elity są władcze, nie oznacza, że społeczeństwo musi być niewolnicze.
Wszystkie elity są samozwańcze.
Nawet idiota postawiony na świeczniku znajdzie swoich klakierów.
*
Ze swojej jedynie winy dajemy się innym wpuszczać w maliny.
*
Tylko głupiec rozwiązuje problemy przez użycie siły.
*
W sporo rzeczy można wątpić; głupotą jest jednak zwątpić we wszystko.
*
Szkoły stają się dobrym miejscem dla rozwijania ludzkiej głupoty.
*
Jesteś głupi, jeśli wierzysz we wszystko, co sam myślisz i mówisz.
*
Głupi może pytać, ale nie musi odpowiadać.
*
Tylko głupiec prosi obłudnika o szczerość.
*
Nic poza głupotą nie wzrasta w sposób nieograniczony.
*
Nie jest głupim ten, kto potrafi być nim w razie potrzeby.
*
Głupi nie jest aż tak głupi, jak się innym zdaje.
*
Głupich rodzi się mało, o wiele więcej głupimi daje się czynić.
Największym idiotyzmem jest ocenianie czyjegoś systemu wartości miarą własnego.
Najłatwiej okazać osobistą godność we własnym sposobie bycia.
*
Godność osobista, jak i indywidualne życie, nie jest tylko „własnością” prywatną.
*
Godność własna rzadko dorównuje godności piastowanej.
*
Lepiej jest samemu psuć się i naprawiać, niż pozwalać na to innym.
Tylko takie gry się liczą, w których każdy ma równe szanse.
Historia – to bezustanna konfrontacja dobra ze złem.
*
Nie udawajmy, że przeszłość niczego od nas nie wymaga. Zważcie tylko, jak trudno czasem uwolnić się od niej… Ona żąda stałej pamięci o sobie.
*
Przeszłości zmienić się nie da, ale wystarczy o niej inaczej pomyśleć, a zmieni się sama.
*
To nie rasy stworzyły historię, to historia stworzyła rasy.
Historia świata jest opisem ludzkiej chciwości.
*
Profesjonaliści wyciągnęli już z dziejów różnych narodów wiele wniosków; narody – żadnych. Gdyby to zrobiły, ich losy potoczyłyby się zupełnie inaczej.
*
…I z najchlubniejszej przeszłości stworzyć da się najbardziej obrzydliwą teraźniejszość.
*
Złe wspomnienia tkwią w nas tak długo, dopóki je sami w sobie pielęgnujemy i odnawiamy.
*
Historia współczesnego świata nie zależy wcale od tego, co się w nim naprawdę dzieje, ale od tego, co wymyślą o nim funkcjonariusze „public relations” i co – w ślad za nimi – powtarzają aż do obłędu medialne papugi.
Ludzie po to umierają za ideę, aby ona mogła triumfować. Kiedy do tego dojdzie, umierać też muszą – w jej imieniu lub za jej
pomyślność… Inaczej ona zemrze.
*
Ideały rzadko czynią ludzi idealnymi; nierzadko zaś… uświniają.
*
Ziszczenia różnych ideałów wielu z nas chciało, póki ich nie przejrzało.
„Sztuczna inteligencja” nie zagraża rozwojowi naturalnej głupoty.
Nasza inteligencja jest ślepa i bezwolna. Nie zależy jej na tym, czy służy dobru czy złu.
*
Tyleż samo zła w świecie wynika z nadmiaru inteligencji jednych, co i z bezgranicznej głupoty drugich.
Klonowanie człowieka – to odbieranie mu prawa do posiadania pojedynczości własnego ciała.
*
Zrzucenie bomby na Hiroszimę – to tylko prowincjonalny holocaust; sklonowanie człowieka – to hekatomba dla całej ludzkości.
Kłamstwo też bywa słodkie, jeśli po naszej jest myśli.
*
Do perfekcji w kłamstwie dochodzi się najczęściej metodą samouc-twa.
*
Kłamstwa są czasem mniej przerażające niż prawdy.
*
Wielkie kłamstwa wymagają najwyższej perfidii.
*
Każde kłamstwo da się jeszcze sprostować; prawdę można tylko zniekształcić.
Większość mężczyzn jest zdania, że kobieta – to też człowiek… tyle że płci odmiennej.
*
Kobietą lub mężczyzną nie wystarczy się urodzić; kobietą lub mężczyzną trzeba chcieć i umieć pozostać.
*
Te, co całkiem gołe i bose, nie zawsze bywają ubogie.
*
Kobiety publiczne też lubią pożyć prywatnie.
*
Łatwiej być wierną wielu mężczyznom niż jednemu.
*
Istnieją dwa rodzaje kobiet: takie, które próbują się trzymać i takie, które wolą się puszczać.
*
Kobieta łagodna i uległa jest jak morska fregata… Poddaje się wiatrom… i wychodzi z nich nietknięta.
Boimy się wszyscy, tyle że każdy czego innego.
*
Lęk paraliżuje nie tylko uczucia, zniewala i rozum.
*
Bać się można nie tylko mroku, samotności, ciszy, pustki, śmierci,
obcych ludzi, ale i… samego siebie.
*
Nasz strach bierze się stąd, że ani na chwilę nie potrafimy przestać myśleć tylko o sobie.
Nie warto lękać się śmierci. Ona zdarza się innym, nie
nam… Nie jest wydarzeniem z naszego życia.
*
Nikt nie potrafi zbyt długo się bać. Sporo też z lęku umiera; za to w wielu, pod wpływem nazbyt długiego lęku, umiera… sam lęk.
Nic nie dzieje się przypadkiem. To, co być się nim wydaje, jest tylko najzwyklejszym skutkiem, którego jedynie przyczyn nie potrafimy sobie wytłumaczyć.
*
Przeznaczeniem człowieka jest nim być.
*
To, co przytrafia się komukolwiek z nas, jest najczęściej naszym własnym dziełem.
*
Najłatwiej w te dołki wpadamy, które ryjemy pod sobą sami.
*
Los jednych hołubi, innymi poniewiera.
*
Dary losu są dla człowieka zapłatą; przeciwności – wyzwaniem.
*
Los człowieka jest tylko dodatkiem do jego woli.
*
Spotkania z własnym losem są tak samo nieuchronne i pewne jak spotkania z własną śmiercią.
*
Kto się boi własnego losu, ten żyć przestaje.
Nikt nie jest skazany ani na sukces, ani na klęskę. I jedno, i drugie
przygotowujemy sobie najczęściej sami.
*
Jeśli coś zacznie się nam wreszcie w życiu układać, zawsze jeszcze
znajdzie się ktoś, kto tę układankę potrafi dokładnie porozrzucać.
*
W każdej chwili możemy się zgubić, przeto bez przerwy musimy się odszukiwać.
*
Losy własne i losy świata najlepiej odczuwa się żyjąc na bezludnej wyspie.
Prawie wszystkie komputery świata mogą pracować według tego samego programu, o ile program ów nie jest za obszerny dla ich pamięci. Inaczej jest z ludźmi. Każdy człowiek woli pracować według swojego programu, bo nikt inny nie jest w stanie programu takiego mu stworzyć.
*
Zwoje mózgowe człowieka można dość łatwo prasować.
*
Pranie mózgu nie boli, wywołuje jedynie wymioty.
*
Jeśli ktoś daje się łatwo prowadzić na smyczy, nie powinien narzekać, że traktuje się go jak psa.
*
Niewiele jest w życiu takich rzeczy, od których człowiek nie mógłby się uzależnić; jest za to zbyt wiele takich, od których nie potrafi się wyzwolić.
Ten mądry, kto we własną mądrość wierzyć zaprzestał.
*
Prawdziwa mądrość nie polega na sposobie używania umysłu, ale
na sposobie używania samego życia.
*
Mądrzejsi od nas – wprawiają nas w zakłopotanie lub złość; głupsi – w pogardę lub rozbawienie.
*
Skoroś taki mądry, to dlaczego tak trudno ci zrozumieć człowieka całkiem głupiego?
*
Można tylko do końca zgłupieć, ale nie da się do końca zmądrzeć.
… A kto z nas wie, co w miłości jawą, a co snem?
*
Aby kogoś pokochać, nie trzeba wcale na to jego przyzwolenia.
*
Czy kochając – osobę kocham, czy też złudę własnego widzenia?
*
Miłość zawsze przychodzi cała; nie da się kochać kogoś w połowie czy trzech czwartych… I choć ją z kimś dzielisz, wcale jej przez to nie ubywa.
*
Wystarczy spojrzeć, aby zjawiła się miłość; wystarczy przejrzeć, aby znikła.
*
Miłość – to najprzyjemniejsze ze znanych nam cierpień.
Miłość jest życiem bez słów, wejściem w milczenie, ciszą z samym sobą… języka nie potrzebuje… liczy się w niej tylko sama jej obecność.
*
Nie można być władcą miłości, skoro wszystkich czyni ona poddanymi.
*
Nie kocha ten, kto nad miłością chce panować, ale ten, kto się jej podda.
*
Gdzie miłość prawdziwa, tam i myśl czysta.
*
…I anioł, gdy zakochany, poślubić może diablicę.
*
Miłość do siebie nie rdzewieje.
*
Nie po to jest miłość, aby lepiej się poznać, ale po to, aby łatwiej się było łudzić.
*
Ważne, żeś zakochany, mniej ważne – z jakiego powodu.
*
Co z tego, że zakochani umieją czytać w oczach partnera, skoro nie
potrafią wcale przy tym czytaniu myśleć?
*
Zakochany nigdy nie uwierzy w to, że miłość jest największym w życiu ryzykiem.
*
Ten kocha naprawdę, kto przestał panować nie tylko nad partnerem, ale i nad sobą.
Miłość nie dba ani o przeszłość, ani o przyszłość, żyje tylko teraźniejszością.
*
Kochać wszystkich jednakowo potrafi tylko człowiek całkowicie obojętny.
*
Łatwo kochać szczerze, znacznie trudniej trwale.
*
To naprawdę o wiele za mało kochać kogoś tylko za takie – a nie inne – ciało.
*
Prawdziwa miłość jest bezwarunkowa; miłość „za coś” być taką nie może.
*
Miłość nie stawia żadnych warunków, ale i nie udziela żadnych gwarancji.
*
Zagubić się w miłości – łatwo, odnaleźć poprzez nią – trudniej.
*
Być kochanym przez wszystkich – to wielka udręka.
*
Miłość nie jest dla człowieka wszystkim, ale życie bez niej jest dlań niczym.
*