Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry Metro: Last Light to kompletny opis przejścia wszystkich rozdziałów gry, a także zestawienie sekretów (strony dziennika Artema), podpowiedzi dotyczące między innymi staczania walk, ulepszania i dobierania broni oraz lista osiągnięć.
Metro: Last Light - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Informacja o grze
Kontynuacja popularnego post-apokaliptycznego FPS-a z 2010 roku. Powracamy do zniszczonej wojną atomową Moskwy; miejsca gdzie ocalali ludzie chronią się przed morderczymi mutantami w tunelach dawnego metra. Gra wzbogaca typową dla strzelanek mechanikę zabawy elementami zaczerpniętymi z produkcji survival-horror. Pojawiają się również sekcje składankowe.
Gra Metro: Last Light, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku strzelanin. Tytuł wydany został w Polsce w 2013 roku i dostępny jest na platformach: PC, X360, PS3. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: polska i angielska.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 171
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1321
PC
Staczanie walk z potworami
Staczanie oraz unikanie walk z ludźmi
Broń i wyposażenie
Eksploracja skażonych obszarów
Podążaj za Chanem do miejsca spotkania z Młynarzem
Znajdź Cienia w Ogrodach
Znajdź Cienia w Ogrodach
Podążaj za Pawłem i unikaj wykrycia
Znajdź wyjście z więzienia
Ucieknij z terytorium Rzeszy
Ucieknij z terytorium Rzeszy
Przedostań się na wyższe poziomy
Znajdź i uratuj Pawła
Znajdź przełącznik otwierający podwójne drzwi
Znajdź i uratuj Pawła
Ucieknij z terytorium Rzeszy
Znajdź drogę przez katakumby
Znajdź skrzynkę z bezpiecznikami i otwórz drzwi
Podążaj za Pawłem do Stacji Teatr
Dotrzyj do Czerwonej Linii
Spotkaj się z Pawłem przy wejściu do teatru
Dotrzyj do Czerwonej Linii
Ucieknij z terytorium Czerwonej Linii
Znajdź drogę przez zbrojownię
Znajdź przycisk wyłączający wentylator i przeciśnij się przez niego
Ucieknij z terytorium Czerwonej Linii
Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji
Znajdź skrzynkę z bezpiecznikami i otwórz śluzę
Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji
Użyj wagonu, by zepchnąć pociąg z drogi
Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji
Znajdź kogoś do pomocy przy odsunięciu wagonu
Znajdź sposób na podniesienie bramy i otwarcie drogi
Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji
Użyj wagonu, by przebić się przez pułapkę z kolców
Użyj dzwonka, by wezwać prom
Dotrzyj do Wenecji
Znajdź Pawła w Wenecji
Znajdź paliwo do wyciągarki promu
Napełnij silnik paliwem
Przedostań się na drugą stronę
Spotkaj się ze stalkerami w cerkwi
Dotrzyj na Oktiabrską
Idź katakumbami do Oktiabrskiej
Znajdź sposób na skorzystanie z windy
Wsiądź do windy, gdy przyjedzie
Idź katakumbami do Oktiabrskiej
Znajdź i ocal Annę
Spotkaj się z Chanem za punktem kontrolnym poza stacją
Idź za Chanem, by odszukać Cienia
Idź za Chanem, by odszukać Cienia
Dogoń pociąg i znajdź Cienia
Dogoń pociąg i znajdź Cienia
Dotrzyj do Polis i zamelduj o tym, czego dowiedziałeś się o Czerwonych
Wejdź na most i znajdź przeprawę
Użyj liny, by przedostać się na drugą stronę
Wejdź na most i znajdź przeprawę
Dotrzyj do Polis i zamelduj o tym, czego dowiedziałeś się o Czerwonych
Poznaj plany żołnierzy Czerwonej Linii
Dotrzyj na Plac Czerwony
Przeszukaj Wymarłe Miasto i odszukaj drogę na Plac Czerwony
Dotrzyj do latarni stalkerów
Zamelduj o zbliżającym się ataku na D6
Zamelduj o zbliżającym się ataku na D6
Znajdź sposób na ujawnienie spisku przywódcy Czerwonej Linii
Broń D6 do momentu całkowitego zniszczenia zapasów broni biologicznej
1 - Sparta
2 - Popioły
3 - Paweł
4 - Rzesza
5 - Oddzielenie
6 - Ośrodek
7 - Latarka
8 - Echo
9 - Bolszoj
11 - Rewolucja
12 - Regina
13 - Bandyci
14 - Mroczne Wody
15 - Wenecja
16 - Zmierzch
17 - Noc
19 - Skażenie
20 - Kwarantanna
21 - Chan
22 - Pościg
23 - Przejście
24 - Most
25 - Zajezdnia
26 - Martwe Miasto
27 - Plac Czerwony
28 - Ogród
29 - Polis
30 - D6
Instrumenty muzyczne
Skrzynie z ekwipunkiem na bagnach
Wizje w Martwym Mieście
Nieoficjalny poradnik do gry Metro: Last Light zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia wszystkich rozdziałów kampanii dla pojedynczego gracza. Omówienia poszczególnych etapów skupiają się w głównej mierze na rozwiązywaniu otrzymywanych zadań, choć dużo uwagi poświęcono też walce oraz skutecznemu pozostawaniu w ukryciu, zwłaszcza że unikanie podnoszenia alarmów jest przez grę odpowiednio nagradzane (między innymi zdobywaniem dodatkowych osiągnięć).
Poradnik do Metro: Last Light to:
kompletny, bogato ilustrowany opis przejścia wszystkich rozdziałów gry
zestawienie wszystkich dostępnych sekretów (strony dziennika Artema)
zestawienia wszystkich instrumentów muzycznych, skrzynek na bagnach oraz wizji w Martwym Mieście, pomocne w zaliczeniu powiązanych z nimi osiągnięć
szereg podpowiedzi dotyczących staczania walk, ulepszania i dobierania broni, handlu oraz pozostawania w ukryciu
pełna lista osiągnięć/trofeów
W niniejszym poradniku zastosowane zostały oznaczenia kolorystyczne. Kolor zielony wykorzystany został do wskazywania miejsc, w których główny bohater może odnaleźć standardowe interaktywne przedmioty, jak na przykład nowe bronie, amunicję czy apteczki. Kolor pomarańczowy użyty został z kolei do oznaczenia lokacji, w których do zabrania są sekrety (kolejne strony dziennika Artema). Pełna lista dostępnych sekretów zamieszczona została ponadto na samym końcu poradnika, pomagając w szybkim zlokalizowaniu pominiętych znajdziek.
Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)
Poruszanie się
Przykucnięcie
Skok
Sprint
Kucanie
Wybranie pierwszej broni
Wybranie drugiej broni
Wybranie trzeciej broni
Strzał
Przybliżenie obrazu / Alternatywny strzał
Przeładowanie broni
Alternatywny atak
Walka wręcz
Użycie / Interakcja
Inwentarz
Maska przeciwgazowa
Wymiana filtra maski przeciwgazowej
Latarka
Zapalniczka / Dziennik (musisz przytrzymać klawisz)
Użycie apteczki
Noktowizor
W Metro: Last Light zdecydowanie nie brakuje wymagających potyczek z potworami i najczęściej są to zmutowane kreatury, które działają w grupach, dążąc do jak najszybszego zmniejszenia dystansu dzielącego ich od Artema celem przystąpienia do zadawania (poważnych) obrażeń w walce wręcz. Najlepszą metodą na rozprawianie się z tego typu potworami jest używanie dowolnej odmiany strzelby, dysponując dzięki temu dużą siłą rażenia na krótkim dystansie. Pamiętaj jednocześnie o tym żeby przez cały czas pozostawać w ruchu, zwłaszcza jeśli używasz dwururki lub innej broni wymagającej częstych przeładowań.
Oprócz stosowania wspomnianych wyżej strzelb w określonych sytuacjach możesz też próbować innych zagrań taktycznych. Jeśli mutanty pojawiają się w dużej odległości od Artema (np. misja, w której podróżuje się wagonem po opuszczonych tunelach) to zanim dostatecznie się zbliżą warto ostrzeliwać je z karabinu. W wąskich korytarzach sprawdzą się z kolei miny, które możesz spróbować rozstawić na trasie przemarszu mutantów.
Ważną informacją jest to, że niektóre z mutantów napotkanych w późniejszych etapach gry nie są początkowe świadome obecności Artema. W takiej sytuacji możesz je spróbować ominąć (ważne jest zachowanie bezpiecznej odległości oraz nie znalezienie się w ich polu widzenia) lub zaatakować je z zaskoczenia. W tym drugim przypadku wskazane jest użycie broni z tłumikiem oraz wycelowanie w głowę potwora.
Kolejna dość powszechnie występująca grupa potworów to krewetki. Po raz pierwszy z tymi kreaturami będziesz miał do czynienia w drodze do Wenecji, a zdecydowanie najwięcej spotkasz ich w trakcie przemierzania bagien w etapie Zmierzch. Na krewetki również najlepszą metodą są strzelby, przy czym pamiętaj o tym żeby kolejne strzały oddawać w momencie gdy zmutowana kreatura nie skrywa się za pancerzem, bo odniesie wtedy o wiele mniejsze obrażenia.
Wiele krewetek przystępuje do atakowania Artema dopiero gdy ten wyraźnie się do nich zbliży, a to oznacza, że dobrze jest korzystać z granatów. Warto też wiedzieć, że możesz zmniejszać częstotliwość występowania starć z krewetkami jeśli nie będziesz zbyt często podróżował tuż przy wodzie. Co więcej, krewetkom możesz również próbować uciekać, bo nie są one tak zwinne jak mutanty opisane na samym początku tego rozdziału.
Następna kategoria potworów to radpająki, które pojawiają się wyłącznie w słabo oświetlonych tunelach. Bestie te nie stanowią na szczęście zbyt dużego wyzwania, aczkolwiek taktyka działania jest dość nietypowa. Radpająki są mianowicie czułe na światło i dlatego też należy je początkow oświetlać (najlepiej maksymalnie naładowaną) latarką. Do ostrzeliwania danego radpająka przystąp dopiero w momencie gdy potwór wyląduje na plecach, bo stanie się wtedy bezbronny i jego nieosłonięta dolna część ciała zostanie wystawiona na Twoje ataki.
W niektórych miejscach w świecie gry kolejne radpająki pojawiają się w nieograniczonych ilościach i dzieje się tak zazwyczaj do momentu przywrócenia dostaw prądu do okolicy. W takiej sytuacji nie radzę marnować amunicji, tylko postarać się jak najszybciej przebrnąć przez zagrożony obszar. Ucieczka radpająkom jest zresztą możliwa, choć musisz się pilnować żeby nie wybrać korytarza bez wyjścia i nie dać się w ten sposób zapędzić potworom w róg.
Ostatnia główna kategoria to demony, czyli wielkie latające bestie. Jeżeli masz w planach eliminiowanie tych potworów to zdecydowanie najlepszym pomysłem jest używanie dobrych karabinów i to najlepiej takich, które są wyposażone w lunety.
Bardzo istotną kwestią w trakcie walk z demonami jest to, że nie możesz doprowadzać do zbyt częstych sytuacji, w których potwór złapie Artema i w wyniku krótkiego "przelotu" zada mu poważne obrażenia. Możesz się zabezpieczać przed takimi sytuacjami prowadząc ciągły ostrzał w momencie gdy potwór leci w stronę głównego bohatera, choć jeszcze lepszym rozwiązaniem jest ustawienie się pod zadaszeniem co skutecznie utrudni (czy wręcz uniemożliwi) demonowi wykonanie ataku. Warto wiedzieć, że nie musisz zabijać wszystkich napotykanych demonów. W niektórych sytuacjach o wiele lepszym pomysłem jest szybkie oddalenie się od "patrolowanych" przez nich obszarów (nie musisz obawiać się tego, że demon dotrze za Tobą na drugi koniec mapy).
W ogromnej większości przypadków napotykani w trakcie rozgrywki żywi przeciwnicy nie są świadomi obecności Artema i nie są przez to w żaden sposób przygotowani na jego przybycie. Taki stan rzeczy z oczywistych względów zachęca do prowadzenia gry z ukrycia, polegającego na unikaniu lub eliminowaniu wrogów bez wszczynania alarmów.
Jeżeli nie masz nic przeciwko zabijaniu żołnierzy wroga to polecam korzystać z dobrej broni z tłumikiem lub z noży do rzucania, szczególnie że noże możesz odzyskiwać po każdym udanym ataku. Jeżeli z kolei nie chcesz mieć niczyjej śmierci na sumieniu, to możesz próbować całkowicie omijać przeciwników lub ogłuszać ich w walce wręcz (zadbaj o wciśnięcie klawisza odpowiedzialnego za ogłuszenie, a nie za cichą egzekucję z użyciem noża!). Osobiście polecam to drugie rozwiązanie, gdyż pozbywając się wartowników (niezależnie od tego czy zginęli czy nie) będziesz nie tylko mógł przeszukać ich ciała, ale także na spokojnie zbadać całą okolicę.
Pozostawanie w ukryciu w Metro: Last Light nie jest szczególnie trudne, choć warto pamiętać o kilku podstawowych rzeczach. Zdecydowanie najważniejsza kwestia to unikanie oświetlonych miejsc i tu z pomocą może ci przyjść zegarek Artema, informujący o tym czy pozostajesz w ukryciu czy stoisz w oświetlonej lokacji (zapalona niebieska lampka). Dobrym pomysłem jest oczywiście neutralizowanie wszystkich interaktywnych źródeł światła i najlepiej sprawdza się tu pistolet z tłumikiem. Pilnuj się jedynie w tych miejscach, w których bezpośrednio pod czy przy danej lampie stoi jakiś wartownik, gdyż zniszczenie pobliskiego źródła światła może go niepotrzebnie zaalarmować. W takiej sytuacji o wiele lepiej jest podejść do lampy i (o ile jest to ją możliwe) osobiście ją wyłączyć lub zgasić. Warto przy okazji dodać, że niektórzy z napotkani w dalszych etapach wrogów sami używają latarek. Nie próbuj ich oczywiście niszczyć, tylko zamiast tego staraj się zachodzić tych przeciwników od tyłu.
Inna ważna sprawa powiązana ze skradaniem się to unikanie pozostawiania ciał ogłuszonych/zabitych wrogów w miejscach, w których mogą one zostać odkryte. Z racji tego, że Artem nie jest w stanie przenosić ciał najlepiej jest wyczekiwać aż wartownicy wyraźnie oddalą się od swych kolegów i dopiero wtedy decydować się na wyprowadzanie ataków z zaskoczenia.
W niektórych z późniejszych etapów zostaniesz już zmuszony do wzięcia udziału w bezpośrednich konfrontacjach z jednostkami wroga i w takich sytuacjach bardzo istotne jest przede wszystkim to żeby umiejętnie chować się za zasłonami, unikając w ten sposób odnoszenia obrażeń. W trakcie prowadzenia wymiany ognia używaj optymalnych broni w zależności od tego czy są to potyczki na długim (karabiny) czy średnim (strzelby) dystansie. Staraj się przy tym celować w głowy przeciwników, oszczędzając w ten sposób amunicję i szybciej neutralizując kolejne zagrożenia Oprócz broni palnej dobrze jest też często sięgać po granaty, szczególnie jeśli zauważysz, że większa grupa przeciwników skrywa się np. za zasłoną, nie planując wyruszenia w stronę Artema.
Główny bohater w danym momencie może mieć przy sobie maksymalnie trzy różne bronie i ich dobór powinien być oczywiście uzależniony od preferowanego stylu rozgrywki. Jeśli masz zamiar działać z ukrycia i uczestniczyć w walkach tylko gdy zostaniesz do tego zmuszony to najlepiej będzie skompletować zestaw składający się z pistoletu, karabinu szturmowego oraz strzelby/dwururki. Jeśli natomiast masz w planach brutalne rozprawianie się ze wszystkimi napotykanymi potworami i przeciwnikami to na miejsce wspomnianego wyżej pistoletu radzę wybrać karabin (np. snajperski) lub dobry pistolet maszynowy.
Nowe bronie możesz pozyskiwać na dwa zasadnicze sposoby. Pierwszy wariant zakłada odnajdywanie ich bezpośrednio w świecie gry. Pukawki leżące przy ciałach pokonanych przeciwników nie wyróżniają się zazwyczaj niczym szczególnym. Na cenniejsze skarby możesz liczyć decydując się na staranną eksplorację otoczenia, gdyż bronie odnajdywane przy szkieletach czy w skrzynkach z wyposażeniem są przeważnie ciekawsze i odgórnie wyposażone w ulepszenia (o nich w dalszej części tekstu).
Drugi wariant zakłada dokonywanie zakupów u lokalnych handlarzy. Każdy nowy handlarz, którego spotkasz, ma do zaoferowania zestaw broni, w tym takich, których nie odnajdziesz w żadnym innym miejscu. Radzę w rezultacie dokładnie sprawdzać ofertę wszystkich osób oferujących swe dobra (miejsca ich występowania przedstawione zostały w opisie przejścia), bo możesz natrafić na ciekawą giwerę odpowiadającą prowadzonemu stylowi gry.
Handlarze mają również do zaoferowania ulepszenia i zdecydowanie polecam nabywać je do wszystkich broni z inwentarza, szczególnie że większość z nich nie jest zbyt drogich. W miarę możliwości staraj się montować jak największą liczbę ulepszeń, ze szczególnym uwzględnieniem tłumików, lunet oraz komponentów wspomagających stabilność prowadzenia ostrzału. Warto w tym miejscu dodać, że niektóre ulepszenia stają się dostępne dopiero w dalszej części gry, tak więc dokładnie sprawdzaj ofertę każdego nowego handlarza, którego napotkasz w trakcie przechodzenia kampanii.
Oprócz broni palnej możesz także używać dodatkowego wyposażenia. Najbardziej przydatne w mojej ocenie są noże do rzucania. Tak jak już wcześniej wspomniałem, noże idealnie sprawdzają się do cichego zabijania przeciwników i z racji tego, że możesz je odzyskiwać nie musisz martwić się o to, że nagle skończy ci się ich zapas. Pozostałe obiekty z inwentarza to materiały wybuchowe. Granaty dobrze sprawdzają się w walkach z krewetkami oraz żywymi przeciwnikami, natomiast miny Claymore w starciach z udziałem bardziej zwinnych mutantów.
Niezależnie od obranego stylu rozgrywki (ciche przemieszczanie się lub częste uczestniczenie w otwartych starciach) pamiętaj o tym żeby zawsze dysponować pokaźnym zapasem amunicji oraz materiałów wybuchowych, tak by w sytuacji napotkania bossa lub większej grupy mutantów nie znaleźć się w sytuacji bez wyjścia. Nowe zapasy (broń, amunicja, apteczki, granaty itp.) możesz pozyskiwać przede wszystkim dzięki eksploracji otoczenia, odnajdując je w różnego rodzaju skrzynkach, szafkach czy plecakach. Oprócz tego możesz decydować się na badanie odnajdywanych zwłok i szkieletów, przy czym warto wiedzieć, że może Cię to przybliżyć do odblokowania "złego" zakończenia gry (więcej na ten temat na stronie Zakończenia).
W Metro: Last Light Artem o wiele częściej niż w poprzedniej części serii udaje się na powierzchnię oraz do innych skażonych obszarów. Ogólne założenia w tym względzie nie uległy żadnym drastycznym zmianom, tak więc w dalszym ciągu wymagane jest używanie maski przeciwgazowej wspieranej przez filtry gwarantujące możliwość oddychania oczyszczonym powietrzem.
Właściwe zarządzanie posiadanymi