Metro: Last Light - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas - ebook

Metro: Last Light - poradnik do gry ebook

Jacek "Stranger" Hałas

0,0

Opis

Poradnik do gry Metro: Last Light to kompletny opis przejścia wszystkich rozdziałów gry, a także zestawienie sekretów (strony dziennika Artema), podpowiedzi dotyczące między innymi staczania walk, ulepszania i dobierania broni oraz lista osiągnięć.

Metro: Last Light - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Zakończenia
  • Spotkaj się ze stalkerami w cerkwi (Rozdział 17 - Noc)
  • Skrzynie z ekwipunkiem na bagnach (Inne sekrety)
  • Broń D6 do momentu całkowitego zniszczenia zapasów broni biologicznej (Rozdział 30 - D6)
  • Osiągnięcia / trofea
  • Staczanie walk z potworami (Cenne wskazówki)
  • Broń i wyposażenie (Cenne wskazówki)
  • Użyj wagonu, by przebić się przez pułapkę z kolców (Rozdział 13 - Bandyci)
  • Znajdź paliwo do wyciągarki promu (Rozdział 16 - Zmierzch)
  • Znajdź i ocal Annę (Rozdział 19 - Skażenie)

Informacja o grze

Kontynuacja popularnego post-apokaliptycznego FPS-a z 2010 roku. Powracamy do zniszczonej wojną atomową Moskwy; miejsca gdzie ocalali ludzie chronią się przed morderczymi mutantami w tunelach dawnego metra. Gra wzbogaca typową dla strzelanek mechanikę zabawy elementami zaczerpniętymi z produkcji survival-horror. Pojawiają się również sekcje składankowe.

Gra Metro: Last Light, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku strzelanin. Tytuł wydany został w Polsce w 2013 roku i dostępny jest na platformach: PC, X360, PS3. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: polska i angielska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 171

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Metro: Last Lightporadnik do gry

autor: Jacek "Stranger" Hałas

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1321

[email protected]

Spis treści

Metro: Last Light - poradnik do gry

Sterowanie

PC

Cenne wskazówki

Staczanie walk z potworami

Staczanie oraz unikanie walk z ludźmi

Broń i wyposażenie

Eksploracja skażonych obszarów

Rozdział 1 - Sparta

Podążaj za Chanem do miejsca spotkania z Młynarzem

Znajdź Cienia w Ogrodach

Rozdział 2 - Popioły

Znajdź Cienia w Ogrodach

Rozdział 3 - Paweł

Podążaj za Pawłem i unikaj wykrycia

Znajdź wyjście z więzienia

Rozdział 4 - Rzesza

Ucieknij z terytorium Rzeszy

Rozdział 5 - Oddzielenie

Ucieknij z terytorium Rzeszy

Przedostań się na wyższe poziomy

Rozdział 6 - Ośrodek

Znajdź i uratuj Pawła

Znajdź przełącznik otwierający podwójne drzwi

Znajdź i uratuj Pawła

Ucieknij z terytorium Rzeszy

Rozdział 7 - Latarka

Znajdź drogę przez katakumby

Znajdź skrzynkę z bezpiecznikami i otwórz drzwi

Rozdział 8 - Echo

Podążaj za Pawłem do Stacji Teatr

Rozdział 9 - Bolszoj

Dotrzyj do Czerwonej Linii

Spotkaj się z Pawłem przy wejściu do teatru

Dotrzyj do Czerwonej Linii

Rozdział 10 - Korbut

Ucieknij z terytorium Czerwonej Linii

Rozdział 11 - Rewolucja

Znajdź drogę przez zbrojownię

Znajdź przycisk wyłączający wentylator i przeciśnij się przez niego

Ucieknij z terytorium Czerwonej Linii

Rozdział 12 - Regina

Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji

Znajdź skrzynkę z bezpiecznikami i otwórz śluzę

Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji

Użyj wagonu, by zepchnąć pociąg z drogi

Rozdział 13 - Bandyci

Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji

Znajdź kogoś do pomocy przy odsunięciu wagonu

Znajdź sposób na podniesienie bramy i otwarcie drogi

Użyj wagonu, by dotrzeć do Wenecji

Użyj wagonu, by przebić się przez pułapkę z kolców

Użyj dzwonka, by wezwać prom

Rozdział 14 - Mroczne wody

Dotrzyj do Wenecji

Rozdział 15 - Wenecja

Znajdź Pawła w Wenecji

Rozdział 16 - Zmierzch

Znajdź paliwo do wyciągarki promu

Napełnij silnik paliwem

Przedostań się na drugą stronę

Rozdział 17 - Noc

Spotkaj się ze stalkerami w cerkwi

Rozdział 18 - Dolne miasto

Dotrzyj na Oktiabrską

Idź katakumbami do Oktiabrskiej

Znajdź sposób na skorzystanie z windy

Wsiądź do windy, gdy przyjedzie

Idź katakumbami do Oktiabrskiej

Rozdział 19 - Skażenie

Znajdź i ocal Annę

Rozdział 20 - Kwarantanna

Spotkaj się z Chanem za punktem kontrolnym poza stacją

Idź za Chanem, by odszukać Cienia

Rozdział 21 - Chan

Idź za Chanem, by odszukać Cienia

Dogoń pociąg i znajdź Cienia

Rozdział 22 - Pościg

Dogoń pociąg i znajdź Cienia

Rozdział 23 - Przejście

Dotrzyj do Polis i zamelduj o tym, czego dowiedziałeś się o Czerwonych

Rozdział 24 - Most

Wejdź na most i znajdź przeprawę

Użyj liny, by przedostać się na drugą stronę

Wejdź na most i znajdź przeprawę

Rozdział 25 - Zajezdnia

Dotrzyj do Polis i zamelduj o tym, czego dowiedziałeś się o Czerwonych

Poznaj plany żołnierzy Czerwonej Linii

Dotrzyj na Plac Czerwony

Rozdział 26 - Martwe Miasto

Przeszukaj Wymarłe Miasto i odszukaj drogę na Plac Czerwony

Rozdział 27 - Plac Czerwony

Dotrzyj do latarni stalkerów

Zamelduj o zbliżającym się ataku na D6

Rozdział 28 - Ogród

Zamelduj o zbliżającym się ataku na D6

Rozdział 29 - Polis

Znajdź sposób na ujawnienie spisku przywódcy Czerwonej Linii

Rozdział 30 - D6

Broń D6 do momentu całkowitego zniszczenia zapasów broni biologicznej

Zakończenia

Strony dziennika Artema

1 - Sparta

2 - Popioły

3 - Paweł

4 - Rzesza

5 - Oddzielenie

6 - Ośrodek

7 - Latarka

8 - Echo

9 - Bolszoj

11 - Rewolucja

12 - Regina

13 - Bandyci

14 - Mroczne Wody

15 - Wenecja

16 - Zmierzch

17 - Noc

19 - Skażenie

20 - Kwarantanna

21 - Chan

22 - Pościg

23 - Przejście

24 - Most

25 - Zajezdnia

26 - Martwe Miasto

27 - Plac Czerwony

28 - Ogród

29 - Polis

30 - D6

Inne sekrety

Instrumenty muzyczne

Skrzynie z ekwipunkiem na bagnach

Wizje w Martwym Mieście

Osiągnięcia / trofea

Metro: Last Light - poradnik do gry

Nieoficjalny poradnik do gry Metro: Last Light zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia wszystkich rozdziałów kampanii dla pojedynczego gracza. Omówienia poszczególnych etapów skupiają się w głównej mierze na rozwiązywaniu otrzymywanych zadań, choć dużo uwagi poświęcono też walce oraz skutecznemu pozostawaniu w ukryciu, zwłaszcza że unikanie podnoszenia alarmów jest przez grę odpowiednio nagradzane (między innymi zdobywaniem dodatkowych osiągnięć).

Poradnik do Metro: Last Light to:

kompletny, bogato ilustrowany opis przejścia wszystkich rozdziałów gry

zestawienie wszystkich dostępnych sekretów (strony dziennika Artema)

zestawienia wszystkich instrumentów muzycznych, skrzynek na bagnach oraz wizji w Martwym Mieście, pomocne w zaliczeniu powiązanych z nimi osiągnięć

szereg podpowiedzi dotyczących staczania walk, ulepszania i dobierania broni, handlu oraz pozostawania w ukryciu

pełna lista osiągnięć/trofeów

W niniejszym poradniku zastosowane zostały oznaczenia kolorystyczne. Kolor zielony wykorzystany został do wskazywania miejsc, w których główny bohater może odnaleźć standardowe interaktywne przedmioty, jak na przykład nowe bronie, amunicję czy apteczki. Kolor pomarańczowy użyty został z kolei do oznaczenia lokacji, w których do zabrania są sekrety (kolejne strony dziennika Artema). Pełna lista dostępnych sekretów zamieszczona została ponadto na samym końcu poradnika, pomagając w szybkim zlokalizowaniu pominiętych znajdziek.

Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)

Sterowanie

PC

Poruszanie się

Przykucnięcie

Skok

Sprint

Kucanie

Wybranie pierwszej broni

Wybranie drugiej broni

Wybranie trzeciej broni

Strzał

Przybliżenie obrazu / Alternatywny strzał

Przeładowanie broni

Alternatywny atak

Walka wręcz

Użycie / Interakcja

Inwentarz

Maska przeciwgazowa

Wymiana filtra maski przeciwgazowej

Latarka

Zapalniczka / Dziennik (musisz przytrzymać klawisz)

Użycie apteczki

Noktowizor

Cenne wskazówki

Staczanie walk z potworami

W Metro: Last Light zdecydowanie nie brakuje wymagających potyczek z potworami i najczęściej są to zmutowane kreatury, które działają w grupach, dążąc do jak najszybszego zmniejszenia dystansu dzielącego ich od Artema celem przystąpienia do zadawania (poważnych) obrażeń w walce wręcz. Najlepszą metodą na rozprawianie się z tego typu potworami jest używanie dowolnej odmiany strzelby, dysponując dzięki temu dużą siłą rażenia na krótkim dystansie. Pamiętaj jednocześnie o tym żeby przez cały czas pozostawać w ruchu, zwłaszcza jeśli używasz dwururki lub innej broni wymagającej częstych przeładowań.

Oprócz stosowania wspomnianych wyżej strzelb w określonych sytuacjach możesz też próbować innych zagrań taktycznych. Jeśli mutanty pojawiają się w dużej odległości od Artema (np. misja, w której podróżuje się wagonem po opuszczonych tunelach) to zanim dostatecznie się zbliżą warto ostrzeliwać je z karabinu. W wąskich korytarzach sprawdzą się z kolei miny, które możesz spróbować rozstawić na trasie przemarszu mutantów.

Ważną informacją jest to, że niektóre z mutantów napotkanych w późniejszych etapach gry nie są początkowe świadome obecności Artema. W takiej sytuacji możesz je spróbować ominąć (ważne jest zachowanie bezpiecznej odległości oraz nie znalezienie się w ich polu widzenia) lub zaatakować je z zaskoczenia. W tym drugim przypadku wskazane jest użycie broni z tłumikiem oraz wycelowanie w głowę potwora.

Kolejna dość powszechnie występująca grupa potworów to krewetki. Po raz pierwszy z tymi kreaturami będziesz miał do czynienia w drodze do Wenecji, a zdecydowanie najwięcej spotkasz ich w trakcie przemierzania bagien w etapie Zmierzch. Na krewetki również najlepszą metodą są strzelby, przy czym pamiętaj o tym żeby kolejne strzały oddawać w momencie gdy zmutowana kreatura nie skrywa się za pancerzem, bo odniesie wtedy o wiele mniejsze obrażenia.

Wiele krewetek przystępuje do atakowania Artema dopiero gdy ten wyraźnie się do nich zbliży, a to oznacza, że dobrze jest korzystać z granatów. Warto też wiedzieć, że możesz zmniejszać częstotliwość występowania starć z krewetkami jeśli nie będziesz zbyt często podróżował tuż przy wodzie. Co więcej, krewetkom możesz również próbować uciekać, bo nie są one tak zwinne jak mutanty opisane na samym początku tego rozdziału.

Następna kategoria potworów to radpająki, które pojawiają się wyłącznie w słabo oświetlonych tunelach. Bestie te nie stanowią na szczęście zbyt dużego wyzwania, aczkolwiek taktyka działania jest dość nietypowa. Radpająki są mianowicie czułe na światło i dlatego też należy je początkow oświetlać (najlepiej maksymalnie naładowaną) latarką. Do ostrzeliwania danego radpająka przystąp dopiero w momencie gdy potwór wyląduje na plecach, bo stanie się wtedy bezbronny i jego nieosłonięta dolna część ciała zostanie wystawiona na Twoje ataki.

W niektórych miejscach w świecie gry kolejne radpająki pojawiają się w nieograniczonych ilościach i dzieje się tak zazwyczaj do momentu przywrócenia dostaw prądu do okolicy. W takiej sytuacji nie radzę marnować amunicji, tylko postarać się jak najszybciej przebrnąć przez zagrożony obszar. Ucieczka radpająkom jest zresztą możliwa, choć musisz się pilnować żeby nie wybrać korytarza bez wyjścia i nie dać się w ten sposób zapędzić potworom w róg.

Ostatnia główna kategoria to demony, czyli wielkie latające bestie. Jeżeli masz w planach eliminiowanie tych potworów to zdecydowanie najlepszym pomysłem jest używanie dobrych karabinów i to najlepiej takich, które są wyposażone w lunety.

Bardzo istotną kwestią w trakcie walk z demonami jest to, że nie możesz doprowadzać do zbyt częstych sytuacji, w których potwór złapie Artema i w wyniku krótkiego "przelotu" zada mu poważne obrażenia. Możesz się zabezpieczać przed takimi sytuacjami prowadząc ciągły ostrzał w momencie gdy potwór leci w stronę głównego bohatera, choć jeszcze lepszym rozwiązaniem jest ustawienie się pod zadaszeniem co skutecznie utrudni (czy wręcz uniemożliwi) demonowi wykonanie ataku. Warto wiedzieć, że nie musisz zabijać wszystkich napotykanych demonów. W niektórych sytuacjach o wiele lepszym pomysłem jest szybkie oddalenie się od "patrolowanych" przez nich obszarów (nie musisz obawiać się tego, że demon dotrze za Tobą na drugi koniec mapy).

Staczanie oraz unikanie walk z ludźmi

W ogromnej większości przypadków napotykani w trakcie rozgrywki żywi przeciwnicy nie są świadomi obecności Artema i nie są przez to w żaden sposób przygotowani na jego przybycie. Taki stan rzeczy z oczywistych względów zachęca do prowadzenia gry z ukrycia, polegającego na unikaniu lub eliminowaniu wrogów bez wszczynania alarmów.

Jeżeli nie masz nic przeciwko zabijaniu żołnierzy wroga to polecam korzystać z dobrej broni z tłumikiem lub z noży do rzucania, szczególnie że noże możesz odzyskiwać po każdym udanym ataku. Jeżeli z kolei nie chcesz mieć niczyjej śmierci na sumieniu, to możesz próbować całkowicie omijać przeciwników lub ogłuszać ich w walce wręcz (zadbaj o wciśnięcie klawisza odpowiedzialnego za ogłuszenie, a nie za cichą egzekucję z użyciem noża!). Osobiście polecam to drugie rozwiązanie, gdyż pozbywając się wartowników (niezależnie od tego czy zginęli czy nie) będziesz nie tylko mógł przeszukać ich ciała, ale także na spokojnie zbadać całą okolicę.

Pozostawanie w ukryciu w Metro: Last Light nie jest szczególnie trudne, choć warto pamiętać o kilku podstawowych rzeczach. Zdecydowanie najważniejsza kwestia to unikanie oświetlonych miejsc i tu z pomocą może ci przyjść zegarek Artema, informujący o tym czy pozostajesz w ukryciu czy stoisz w oświetlonej lokacji (zapalona niebieska lampka). Dobrym pomysłem jest oczywiście neutralizowanie wszystkich interaktywnych źródeł światła i najlepiej sprawdza się tu pistolet z tłumikiem. Pilnuj się jedynie w tych miejscach, w których bezpośrednio pod czy przy danej lampie stoi jakiś wartownik, gdyż zniszczenie pobliskiego źródła światła może go niepotrzebnie zaalarmować. W takiej sytuacji o wiele lepiej jest podejść do lampy i (o ile jest to ją możliwe) osobiście ją wyłączyć lub zgasić. Warto przy okazji dodać, że niektórzy z napotkani w dalszych etapach wrogów sami używają latarek. Nie próbuj ich oczywiście niszczyć, tylko zamiast tego staraj się zachodzić tych przeciwników od tyłu.

Inna ważna sprawa powiązana ze skradaniem się to unikanie pozostawiania ciał ogłuszonych/zabitych wrogów w miejscach, w których mogą one zostać odkryte. Z racji tego, że Artem nie jest w stanie przenosić ciał najlepiej jest wyczekiwać aż wartownicy wyraźnie oddalą się od swych kolegów i dopiero wtedy decydować się na wyprowadzanie ataków z zaskoczenia.

W niektórych z późniejszych etapów zostaniesz już zmuszony do wzięcia udziału w bezpośrednich konfrontacjach z jednostkami wroga i w takich sytuacjach bardzo istotne jest przede wszystkim to żeby umiejętnie chować się za zasłonami, unikając w ten sposób odnoszenia obrażeń. W trakcie prowadzenia wymiany ognia używaj optymalnych broni w zależności od tego czy są to potyczki na długim (karabiny) czy średnim (strzelby) dystansie. Staraj się przy tym celować w głowy przeciwników, oszczędzając w ten sposób amunicję i szybciej neutralizując kolejne zagrożenia Oprócz broni palnej dobrze jest też często sięgać po granaty, szczególnie jeśli zauważysz, że większa grupa przeciwników skrywa się np. za zasłoną, nie planując wyruszenia w stronę Artema.

Broń i wyposażenie

Główny bohater w danym momencie może mieć przy sobie maksymalnie trzy różne bronie i ich dobór powinien być oczywiście uzależniony od preferowanego stylu rozgrywki. Jeśli masz zamiar działać z ukrycia i uczestniczyć w walkach tylko gdy zostaniesz do tego zmuszony to najlepiej będzie skompletować zestaw składający się z pistoletu, karabinu szturmowego oraz strzelby/dwururki. Jeśli natomiast masz w planach brutalne rozprawianie się ze wszystkimi napotykanymi potworami i przeciwnikami to na miejsce wspomnianego wyżej pistoletu radzę wybrać karabin (np. snajperski) lub dobry pistolet maszynowy.

Nowe bronie możesz pozyskiwać na dwa zasadnicze sposoby. Pierwszy wariant zakłada odnajdywanie ich bezpośrednio w świecie gry. Pukawki leżące przy ciałach pokonanych przeciwników nie wyróżniają się zazwyczaj niczym szczególnym. Na cenniejsze skarby możesz liczyć decydując się na staranną eksplorację otoczenia, gdyż bronie odnajdywane przy szkieletach czy w skrzynkach z wyposażeniem są przeważnie ciekawsze i odgórnie wyposażone w ulepszenia (o nich w dalszej części tekstu).

Drugi wariant zakłada dokonywanie zakupów u lokalnych handlarzy. Każdy nowy handlarz, którego spotkasz, ma do zaoferowania zestaw broni, w tym takich, których nie odnajdziesz w żadnym innym miejscu. Radzę w rezultacie dokładnie sprawdzać ofertę wszystkich osób oferujących swe dobra (miejsca ich występowania przedstawione zostały w opisie przejścia), bo możesz natrafić na ciekawą giwerę odpowiadającą prowadzonemu stylowi gry.

Handlarze mają również do zaoferowania ulepszenia i zdecydowanie polecam nabywać je do wszystkich broni z inwentarza, szczególnie że większość z nich nie jest zbyt drogich. W miarę możliwości staraj się montować jak największą liczbę ulepszeń, ze szczególnym uwzględnieniem tłumików, lunet oraz komponentów wspomagających stabilność prowadzenia ostrzału. Warto w tym miejscu dodać, że niektóre ulepszenia stają się dostępne dopiero w dalszej części gry, tak więc dokładnie sprawdzaj ofertę każdego nowego handlarza, którego napotkasz w trakcie przechodzenia kampanii.

Oprócz broni palnej możesz także używać dodatkowego wyposażenia. Najbardziej przydatne w mojej ocenie są noże do rzucania. Tak jak już wcześniej wspomniałem, noże idealnie sprawdzają się do cichego zabijania przeciwników i z racji tego, że możesz je odzyskiwać nie musisz martwić się o to, że nagle skończy ci się ich zapas. Pozostałe obiekty z inwentarza to materiały wybuchowe. Granaty dobrze sprawdzają się w walkach z krewetkami oraz żywymi przeciwnikami, natomiast miny Claymore w starciach z udziałem bardziej zwinnych mutantów.

Niezależnie od obranego stylu rozgrywki (ciche przemieszczanie się lub częste uczestniczenie w otwartych starciach) pamiętaj o tym żeby zawsze dysponować pokaźnym zapasem amunicji oraz materiałów wybuchowych, tak by w sytuacji napotkania bossa lub większej grupy mutantów nie znaleźć się w sytuacji bez wyjścia. Nowe zapasy (broń, amunicja, apteczki, granaty itp.) możesz pozyskiwać przede wszystkim dzięki eksploracji otoczenia, odnajdując je w różnego rodzaju skrzynkach, szafkach czy plecakach. Oprócz tego możesz decydować się na badanie odnajdywanych zwłok i szkieletów, przy czym warto wiedzieć, że może Cię to przybliżyć do odblokowania "złego" zakończenia gry (więcej na ten temat na stronie Zakończenia).

Eksploracja skażonych obszarów

W Metro: Last Light Artem o wiele częściej niż w poprzedniej części serii udaje się na powierzchnię oraz do innych skażonych obszarów. Ogólne założenia w tym względzie nie uległy żadnym drastycznym zmianom, tak więc w dalszym ciągu wymagane jest używanie maski przeciwgazowej wspieranej przez filtry gwarantujące możliwość oddychania oczyszczonym powietrzem.

Właściwe zarządzanie posiadanymi