Kuchnia meksykańska - O-press - ebook
Wydawca: O-press Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2012

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 91 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Kuchnia meksykańska - O-press

W prezentowanej książce nie znajdą Państwo prastarych przepisów na „frykasy” ciągle jeszcze serwowane w niektórych regionach Meksyku - wymienić tu choćby można chapulines (świerszcze ze stanu Oxaca), escamole (jajeczka mrówek) i huitlacoche (grzyby pasożytujące na kukurydzy). Nawet jeśli takie dania mogłyby być ciekawym doświadczeniem kulinarnym, to już z dostępnością składników – troszkę gorzej... Za to znajdą Państwo inne meksykańskie dania, co ważne przyrządzane z produktów bardziej tradycyjnych. Zachęcamy do eksperymentowania, do modyfikowania potraw według własnych upodobań. A może zrodzi się całkiem nowa, oryginalna potrawa?

Opinie o ebooku Kuchnia meksykańska - O-press

Fragment ebooka Kuchnia meksykańska - O-press




Wstęp

Kilka słów o kuchni meksykańskiej...

Meksyk – państwo na pograniczu obu Ameryk, chlubiące się najludniejszą stolicą świata (ponad 20 mln mieszkańców), kolebka cywilizacji Majów i Azteków, kraj pełen sprzeczności, kontrastów i niespodzianek... Niespodzianek również w kuchni, która jest zaskakującym tyglem smaków i kultur, bowiem jej prawdziwym autorem jest geografia, historia i klimat. Na meksykańskich tale-rzach znajdziecie Państwo wspaniałe połączenie tradycji zarówno tubylczych Indian, jak i hiszpańskich konkwistadorów, a często będą to kompozycje smakowe dla nas Europejczyków nieznane i zadziwiające. Bo czy kiedykolwiek wpadlibyście Państwo na pomysł, żeby delektować się czekoladą na gorąco przyprawioną chili, przyrządzić sałatkę z kaktusa lub posmarować chleb roztartym awokado?

Dumni i hardzi Meksykanie obronili swą kuchnię przed hamburgerami, więc jeśli szukacie kulinarnych inspiracji, szukacie potraw z duszą, szczerze zapraszamy do skorzystania z proponowanych przez nas przepisów. Ale uporządkujmy fakty... przed przybyciem Hiszpanów w Meksyku nie znano zwierząt hodowlanych ani tłuszczów. Podstawą wyżywienia była kukurydza, którą otaczano wręcz boską czcią. Na jej bazie przyrządzano tortillę (chleb kukurydziany) i totopos – cienkie placki kukurydziane, które stały się pierwowzorem dzisiejszych nachos. Uprawiano również bogatą w białko fasolę – gotowana była doskonałym nadzieniem tortilli. Rdzenni Meksykanie byli znakomitymi znawcami grzybów oraz ziół i z powodzeniem eksperymentowali z nimi w kuchni.

Kolonizatorzy hiszpańscy znacznie przyczynili się do wzbogacenia tamtejszych smaków poprzez wprowadzenie nowych składników: mleka, mięsa, sera, oliwy, mąki pszennej, cebuli, czosnku i cukru. Z zetknięcia tych dwóch kultur zrodziła się wspaniała, aromatyczna i – można powiedzieć – piekielna kuchnia meksykańska. Piekielna, bo Meksykanie nie wyobrażają sobie potraw bez wszechobecnego chili. Dodawane jest w postaci świeżej, prażonej lub suszonej równie ochoczo do mięsa, jak i do deserów, a nawet drinków i kawy. Można zaryzykować stwierdzenie, że chili – inaczej nazywane meksykańskim pieprzem – to dobro narodowe Meksyku.

W prezentowanej książce nie znajdą Państwo prastarych przepisów na „frykasy” ciągle jeszcze serwowane w niektórych regionach Meksyku - wymienić tu choćby można chapulines (świerszcze ze stanu Oxaca), escamole (jajeczka mrówek) i huitlacoche (grzyby pasożytujące na kukurydzy). Nawet jeśli takie dania mogłyby być ciekawym doświadczeniem kulinarnym, to już z dostępnością składników – troszkę gorzej... Za to znajdą Państwo inne meksykańskie dania, co ważne przyrządzane z produktów bardziej tradycyjnych. Zachęcamy do eksperymentowania, do modyfikowania potraw według własnych upodobań. A może zrodzi się całkiem nowa, oryginalna potrawa?

Tej barwnej i smacznej kuchni nie da się podsumować w jednym zdaniu. Może lepiej zamknąć oczy i wyobrazić sobie smaki, zapachy i kolory: kukurydzy, papryki, fasoli, cynamonu, chili, czekolady, kakao, awokado i mango. To chyba najbardziej charakterystyczne komponenty tej ostro-słodko-kwaśnej kuchni. A jeśli wyobraźni nie starczy... cóż, pozostaje tylko bezzwłocznie zabrać się za gotowanie... Smacznego!

Wydawca


Rozdział I.

ZUPY

1. WIEJSKA ZUPA JARZYNOWA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 192 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 120 minut

• potrawa średniotrudna i droga

SKŁADNIKI: • 50 dag mięsa drobiowego• 1 pęczek włoszczyzny• 10 dag zielonej fasolki szparagowej• 1 szklanka cieciorki• 2 cukinie • 2 marchewki • sok z 1 cytryny • 1 owoc awokado • 1 pęczek natki pietruszki• sól, pieprz

WYKONANIE:

Cieciorkę namoczyć na noc w zimnej wodzie. Następnego dnia ugotować na półmiękko. Mięso i warzywa umyć pod bieżącą wodą, warzywa obrać, włożyć do rondla, zalać 2 litrami wody i ugotować rosół. Cukinię, fasolkę szparagową i marchewki obrać, umyć, pokroić w plasterki i ugotować w osobnym rondlu. Ugotowane dodać do rosołu. Całość doprawić do smaku solą i pieprzem, posypać posiekaną natką pietruszki. Awokado umyć, usunąć pestkę, pokroić na ćwiartki i skropić sokiem z cytryny. Podawać do zupy na osobnym półmisku.

DOBRA RADA:

Sopa tlaplena – taka jest oryginalna nazwa tej wiejskiej zupy jarzynowej – serwowana jest z awokado lub cebulą na oddzielnych talerzach. Spożywa się ją dokładnie tak samo, jak w Polsce dokłada się ziemniaki do barszczu. Można zabielić ją śmietaną albo dodać odrobinę cytryny, w zależności od gustu.

2. ZIMNA ZUPA Z AWOKADO

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 142 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 30 minut

• potrawa łatwa i tania

SKŁADNIKI: • 2 duże dojrzałe awokado• 2 szklanki rosołu z kurczaka• 1/2 szklanki słodkiej śmietanki• kilkanaście nachos • mielona kolendra• 1 łyżka natki pietruszki, sól, pieprz

WYKONANIE:

Awokado obrać i usunąć pestki. Miąższ zmiksować, dolewając powoli rosół i śmietankę. Doprawić pieprzem, kolendrą i solą. Wstawić do lodówki do schłodzenia. Nachos wstawić na 5 minut do gorącego piekarnika. Zupę podawać zimną, posypaną natką pietruszki, z gorącymi nachos do przegryzania.

DOBRA RADA:

Nachos to nic innego jak chipsy serowe – doskonale pasują do ostrych zup meksykańskich, ale również serwowane są z guacamole (pastą na bazie awokado) lub salsą (sosem z przecieranych warzyw).

3. ZUPA GROCHOWA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 162 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 90 minut

• potrawa średniotrudna i średniodroga

SKŁADNIKI: • 20 dag grochu • 2 l bulionu• 1 duża cebula• 1 czerwona papryka• 1 łyżka oleju• 15 dag wątróbek z kurczaka• 40 dag przetartych pomidorów• przyprawa meksykańska do smaku• świeża kolendra do przybrania

WYKONANIE:

Groch zalać połową bulionu i ugotować. Cebulę obrać i drobno posiekać. Paprykę umyć, oczyścić z nasion i pokroić. Cebulę i paprykę lekko przysmażyć na oleju, aż będą miękkie. Wątróbkę umyć pod gorącą wodą, pokroić i wrzucić do podsmażonych jarzyn. Gdy wątróbka będzie miękka, dodać przetarte pomidory oraz groch. Dolać resztę bulionu, przykryć garnek i delikatnie gotować 30 minut. Następnie zmiksować zupę, dodać przyprawę meksykańską do smaku i przybrać kolendrą.

DOBRA RADA:

Kolendrę można zastąpić zieloną pietruszką.

4. ZUPA INDIAŃSKA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 160 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 90 minut

• potrawa średniotrudna i średniodroga

SKŁADNIKI: • 2 szklanki fasoli pinto lub czarnej • 3 duże cebule • 4 pomidory• 1 czosnek• oliwa z oliwek• świeża kolendra• 2 papryczki ostre (np. jalapenos albo serranos)• listek laurowy• sól, pieprz

WYKONANIE:

Fasolę namoczyć na noc w zimnej wodzie. Następnie zagotować ją zmieniając wodę 2-3 razy. Opłukać, zalać około 4 litrami wody. Dodać listek laurowy, gotować około 60 minut. Cebule obrać, umyć, drobno posiekać, podsmażyć na oliwie z oliwek na jasnozłoty kolor. Następnie dodać jeden obrany i pokrojony w kostkę pomidor i łyżkę posiekanego czosnku. Całość dodać do fasoli i zagotować. Przyprawić solą i pieprzem. Na koniec dodać pozostałe pomidory i papryczki, pokrojone w drobną kostkę. Gotować jeszcze 5 minut.

DOBRA RADA:

Fasola pinto jest czerwonobrązowa, usiana licznymi kropeczkami. Ma podłużne ziarna, mocny mączny charakter. W trakcie obróbki cieplnej zachowuje się bardzo podobnie do rodzimej fasoli białej. Wymaga całonocnego moczenia w zimnej wodzie i długiego gotowania do momentu nabrania przez nią pięknej różowej barwy. Doskonale pasuje do potraw z ryżem i kukurydzą.

5. ZUPA KUKURYDZIANA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 150 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 35 minut

• potrawa łatwa i tania

SKŁADNIKI: • 2 puszki kukurydzy konserwowej • 2 średnie cebule • 3 łyżki oleju • 1 łyżeczka sproszkowanej kurkumy • 2 świeże papryczki chili • 1 łyżka posiekanej kolendry lub natki pietruszki • 1 i 1/2 l rosołu (może być z kostki) • sól • pieprz

WYKONANIE:

Cebulę obrać i pokroić w drobną kostkę. Papryczki oczyścić z nasion i również pokroić. Na patelni rozgrzać olej, włożyć warzywa i przesmażyć je do momentu, aż cebula się zeszkli. Kukurydzę osączyć na sicie, rozdzielić na 2 części. Pierwszą część wymieszać z kurkumą, cebulą i chili. Zalać rosołem i gotować na wolnym ogniu około 15 minut. Przetrzeć przez sito lub zmiksować. Dodać pozostałą kukurydzę. Całość doprawić do smaku solą i pieprzem. Zagotować. Posypać zieloną posiekaną kolendrą lub natką pietruszki.

DOBRA RADA:

Dla smakoszy papryczki chili podajemy nazwy odmian w kolejności od najbardziej do najmniej pikantnych (warto o tym pamiętać, wybierając się na zakupy): habanero, chitlepin, banana, tabasco, serrano, jalapeno.

6. ZUPA PO METYSKU

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 212 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 60 minut

• potrawa średniotrudna i droga

SKŁADNIKI: • 50 dag mięsa mielonego (najlepiej wołowina)• 1 puszka kukurydzy • 1 puszka czerwonej fasoli, 1 puszka białej fasoli • 2-3 papryki (różne kolory) • 2 cebule • 5 ogórków konserwowych • 1 łyżka przecieru pomidorowego • olej do smażenia• 1 kostka rosołowa • sól, pieprz, ostra papryka • 5 łyżek startego żółtego sera

WYKONANIE:

Cebulę obrać, umyć i pokroić w drobną kostkę. Podsmażyć na oleju razem z mielonym mięsem, doprawić solą i pieprzem. Papryki umyć, usunąć gniazda nasienne, pokroić w dość grubą kostkę. Podobnie pokroić ogórki konserwowe. Kukurydzę i obydwa rodzaje fasoli dokładnie osączyć na sicie. Wszystkie składniki zalać wrzątkiem z rozpuszczoną kostką rosołową. Gotować około 30 minut, następnie doprawić przecierem, solą, pieprzem i ostrą papryką. Przed podaniem posypać startym żółtym serem.

DOBRA RADA:

Zamiast fasoli z puszki można wykorzystać fasolę suchą – należy ją jednak namoczyć na noc w zimnej wodzie. Zupa po metysku powinna być dość gęsta; jeśli przesadziliśmy z ilością wody można temu zaradzić, zagęszczając ją mąką rozprowadzoną w małej ilości zimnej wody.

7. ZUPA SOJOWO-FASOLOWA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 215 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 90 minut

• potrawa średniotrudna i droga

SKŁADNIKI: • 50 dag chudego mielonego mięsa • 2 duże cebule • 1 mały koncentrat pomidorowy • 1 puszka czerwonej fasoli • 1 puszka kukurydzy • 1 puszka soi • 3 ząbki czosnku • 2 kostki rosołowe • 2 duże łyżki majeranku • 1 łyżeczka ziół prowansalskich • 2 łyżki oliwy • sól, pieprz

WYKONANIE:

Cebulę obrać z łupin, drobno posiekać. Na patelni rozgrzać oliwę, obsmażyć na niej mięso, dodając cebulę. Przełożyć do garnka, zalać litrem wrzątku, dodać rosołki i gotować na małym ogniu około 30 minut. Soję, kukurydzę i fasolę osączyć na sicie, dodać do gotującego się mięsa. Doprawić majerankiem, dolać tyle wody, by wszystkie składniki były zakryte. Gotować dalsze 20 minut. Czosnek rozetrzeć z solą, ziołami prowansalskimi i pieprzem, razem z koncentratem pomidorowym dodać do garnka. Gotować na bardzo małym ogniu kolejne 30 minut (od czasu do czasu mieszać, aby mięso nie przywarło do dna).

DOBRA RADA:

Zupa jest dość pikantna, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie podanie jej w zestawie z pszenną bagietką.

8. ZUPA Z FASOLĄ I ŻEBERKAMI

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 282 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 60 minut

• potrawa średniotrudna i droga

Aby przeczytać całą książkę, odwiedź www.legimi.com