Kuchnia indyjska - O-press - ebook
Wydawca: O-press Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2012

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 94 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Kuchnia indyjska - O-press

Kuchnia indyjska lubuje się w bogactwie swych przypraw. Są one zazwyczaj ostre i tworzą kolorowe mieszanki, nieraz zabarwiając inne składniki. Spośród najpopularniejszych wymienić można choćby imbir, cynamon, kardamon, kolendrę, chili oraz mieszankę zwaną garam masala. Kuchnia indyjska to w dużej mierze bogactwo potraw wegetariańskich. Hindusi z biedniejszych regionów przez wieki musieli sobie radzić bez mięsa, co w pełni im się udawało i nadal udaje. Nie oznacza to jednak zupełnego braku potraw mięsnych w tej kuchni; wprost przeciwnie – są one dość liczną reprezentacją w tej książce, natomiast z przyczyn religijnych nie znajdzie się tutaj dań z wołowiny. Jeśli już coś będziemy smażyć, to nie na pierwszym lepszym tłuszczu, tylko na tzw. ghee, czyli sklarowanym maśle, które w Indiach prócz znaczenia kulinarnego ma zastosowanie w obrzędach sakralnych.

Opinie o ebooku Kuchnia indyjska - O-press

Fragment ebooka Kuchnia indyjska - O-press





Wstęp

Kilka słów o kuchni indyjskiej...

Kultura Indii to przede wszystkim wielki koloryt obrzędów, różnorodność obyczajowa, bogactwo wierzeń. Wszystko to miało również ogromny wpływ na kuchnię znad Gangesu.

Jedzenie i przyrządzanie posiłków wydaje się być dla nas czynnością banalną, powszechną. W Indiach nic podobnego; tam strawa uważana jest za dar boski. Przyrządzanie posiłków winno odbywać się w powadze i skupieniu. Dla Hindusa gotowanie to niemal misterny obrzęd sakralny, to sztuka równa rzeźbie czy malarstwu. Kuchnia jego jest zawsze czysta, a fartuch przed gotowaniem nienagannie biały.

Kuchnia indyjska lubuje się w bogactwie swych przypraw. Są one zazwyczaj ostre i tworzą kolorowe mieszanki, nieraz zabarwiając inne składniki. Spośród najpopularniejszych wymienić można choćby imbir, cynamon, kardamon, kolendrę, chili oraz mieszankę zwaną garam masala. Kuchnia indyjska to w dużej mierze bogactwo potraw wegetariańskich. Hindusi z biedniejszych regionów przez wieki musieli sobie radzić bez mięsa, co w pełni im się udawało i nadal udaje. Nie oznacza to jednak zupełnego braku potraw mięsnych w tej kuchni; wprost przeciwnie – są one dość liczną reprezentacją w tej książce, natomiast z przyczyn religijnych nie znajdzie się tutaj dań z wołowiny. Jeśli już coś będziemy smażyć, to nie na pierwszym lepszym tłuszczu, tylko na tzw. ghee, czyli sklarowanym maśle, które w Indiach prócz znaczenia kulinarnego ma zastosowanie w obrzędach sakralnych.

Ale Indie to nie tylko sam ląd - to także kilometry wybrzeża, które dostarcza temu krajowi ryb i owoców morza. Potrawy z nich stanowią również ważny rozdział naszej książki. Nieco mniej będzie zup i ciast, bo taka już jest specyfika tej kuchni. Przez wieki bazowała ona głównie na daniach warzywnych i licznych przyprawach. Wynagrodzi nam to jednak duży wybór sałatek oraz specjalny rozdział dotyczący indyjskich dodatków do dań. To tu Czytelnik znajdzie m.in. przepis na chlebek chapati i inne tradycyjne potrawy o orientalnych nazwach oraz kilka sposobów przygotowania ryżu.

Mamy nadzieję, że potrawy kuchni hinduskiej wzbudzą zachwyt szczególnie tych, których podniebienia kosztowały do tej pory tylko tradycyjnych europejskich potraw. Od razu ostrzegamy, że będzie piekło w ustach, a dania będą pięknie pachniały aromatem przypraw. Zapraszamy więc na wędrówkę po tej niezwykłej kuchni, o której śmiało można powiedzieć, że wyszła daleko poza ramy codzienności i stała się wyjątkową sztuką. SMACZNEGO!

Wydawca


Rozdział I.

ZUPY

1. MULLIGATAWNY - ZUPA Z CURRY

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 112 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 45 minut

• potrawa średniodroga i łatwa

SKŁADNIKI: • 3 piersi z kurczaka • włoszczyzna, 2 cebule, 4 twarde jabłka • 1 kostka warzywna • 1 łyżka mąki, 1/2 kostki masła • po 1 łyżeczce kolendry, kurkumy, curry, pieprzu • 1 śmietana (18%)

WYKONANIE:

Z piersi kurczaka, cebuli i włoszczyzny ugotować bulion, dodając kostkę warzywną. Po ugotowaniu mięso wyjąć i podrobić na paseczki, a cebulę i włoszczyznę wyrzucić. Pozostawić bulion aż do zastygnięcia tłuszczu. Następnie zdjąć tłuszcz z powierzchni wywaru, a bulion dokładnie przecedzić. Cebulę posiekać w kostkę i zrumienić ją na maśle w dużym garnku. Jabłka pokroić w grubą kostkę i dorzucić do garnka. Całość dusić przez kilka minut na małym ogniu. Następnie dosypać mąkę i całość wymieszać, doprawiając pieprzem, curry, kurkumą i kolendrą. Przecedzony bulion wlać do garnka, wszystko wymieszać i gotować 15 minut na wolnym ogniu. Dodać mięso z piersi kurczaka i po pięciu minutach gotowania wlać śmietanę. Całość jeszcze raz wymieszać i podgrzewać 2 do 3 minut.

DOBRA RADA:

Ta aromatyczna indyjska zupa nie nadaje się do zbyt długiego przechowywania - należy ją całą od razu ze smakiem zjeść!

2. RED HOT CHILI KARTOFLANKA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 92 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 20 minut

• potrawa średniodroga i łatwa

SKŁADNIKI: • 7 ziemniaków • 1 lub 2 strączki chili • 1 i 1/2 l bulionu warzywnego lub drobiowego • 2 cebule • jogurt naturalny, sól, pieprz • 1 gałka muszkatołowa, słodka papryka w proszku • 1 łyżka margaryny

WYKONANIE:

Obrane ziemniaki pokroić w kostkę. Z przekrojonych na pół chili wyjąć nasiona. Cebulę i chili posiekać. Wszystkie te składniki podsmażyć 5 minut w garnku na margarynie na słabym ogniu. Następnie dodać gałkę muszkatołową, sproszkowaną paprykę i po minucie smażenia dolać bulion. Kiedy bulion się zagotuje, pobrać z garnka pół kubka wywaru i bardzo dokładnie roztrzepać z nim jogurt. Następnie zawartość kubka wlać do zupy. Kartoflankę zagotować na wolnym ogniu, doprawić solą i pieprzem do smaku.

DOBRA RADA:

Gałka muszkatołowa dzięki swym składnikom i olejkom eterycznym znalazła szerokie zastosowanie nie tylko w kuchni, ale również w medycynie. Szczególnie na Bliskim i Dalekim Wschodzie stosowana jest jako lek na zaburzenia oskrzelowe, wzdęcia, bezsenność i reumatyzm.

3. TOMATO RASAM - PRZYSMAK TAMIL NADU

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 105 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 30 minut

• potrawa średniodroga i łatwa

SKŁADNIKI: • 4 duże pomidory • szczypta ostrej papryki • 3 ziarna czarnego pieprzu • 1/2 łyżeczki mielonego kminu rzymskiego • 3 szklanki wody • 1 łyżeczka imbiru • garść kolendry • 1 łyżeczka ziaren czarnej gorczycy • 2 łyżki oleju

WYKONANIE:

Sparzone i obrane pomidory pokroić w drobną kostkę, usuwając uprzednio pestki. Kolendrę drobno posiekać. Imbir podsmażyć na oleju, dolać wodę i krótko dusić. Następnie przygotować duży garnek, przełożyć do niego imbir, dolać wodę i pokrojone pomidory. Całość gotować aż do rozpadnięcia pomidorów. Przygotować mały garnek, podgrzać w nim na oleju gorczycę. Gdy już jej ziarenka zaczynają pękać, dodać ją do pomidorów, dodać kminek, ziarenka pieprzu i ostrą paprykę. Całość dokładnie wymieszać, aż zapachy przypraw utworzą jednolitą kompozycję. Gotową zupę najlepiej podawać posypaną kolendrą. Poleca się rozlewać ją do małych miseczek.

DOBRA RADA:

Kolendrę, znaną już w starożytności roślinę uprawową i leczniczą, można w tym daniu zastąpić natką pietruszki. Można rownież pominąć na liście składników gorczycę.

4. ZUPA JOGURTOWA BOGATA W PRZYPRAWY

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 98 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 90 minut

• potrawa średniodroga i łatwa

SKŁADNIKI: • 6 dag ghee • 20 dag cebuli, 3 ząbki czosnku • 1 łyżeczka ziarenek kuminu, 1 łyżeczka zmielonej kolendry • szczypta zmielonego cynamonu • szczypta zmielonej gałki muszkatołowej • 1 łyżeczka startego korzenia imbiru • 1/2 łyżeczki mielonych goździków, 1/2 łyżeczki mielonego kardamonu • 20 dag zielonej soczewicy, 50 dag szpinaku • 500 ml bulionu warzywnego • 1/2 szklanki gęstej śmietany, 1/2 szklanki jogurtu śmietankowego • sól, pieprz

WYKONANIE:

W dużym rondlu rozpuścić ghee. Posiekać cebulę i czosnek, wrzucić do smażenia razem z kuminem, cynamonem, kolendrą, imbirem, gałką muszkatołową, goździkami i kardamonem. Całość smażyć 5 minut, mieszając od czasu do czasu. Następnie dodać soczewicę i – nie zaprzestając mieszania – podgrzewać kolejne 5 minut. Podgrzany bulion wlać do wymieszanych składników i gotować na małym ogniu 60 minut. Szpinak drobno pokroić i wrzucić do zupy. Śmietanę i jogurt zmiksować razem i dolać do zupy. Całość podgrzewać jeszcze około minuty, dokładnie mieszając. Przyprawić solą i pieprzem. Zupę najlepiej podawać z ryżem basmati na sypko lub z podpłomykami.

DOBRA RADA:

Ghee to sklarowane masło, uważane przez Hindusów za najbardziej szlachetny tłuszcz do przygotowywania potraw. W polskich realiach kulinarnych można zastąpić je zwykłym masłem.

5. ZUPA POMIDOROWA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 145 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 30 minut

• potrawa tania i łatwa

SKŁADNIKI: • 4 duże pomidory • 2 łyżki koncentratu pomidorowego • 1 szklanka groszku • 3 łyżki oleju • 1 szklanka śmietanki kokosowej lub zwykłej • 2 cebule • 2 ząbki czosnku • 1 płaska łyżka kminu rzymskiego • 1 czubata łyżeczka mielonej kolendry • 2 liście laurowe • 1 łyżeczka chili • sól, pieprz

WYKONANIE:

Wyparzone pomidory obrać ze skórki, pokroić na kawałki, usuwając z nich pestki i zmiksować na jednolitą masę. Cebulę pokroić bardzo cienko na połówki krążków i podsmażyć na oleju. Kiedy już zeszkli się, dodać kmin, kolendrę, liście laurowe oraz chili i czosnek. Po chwili wlać zmiksowane z koncentratem pomidorowym pomidory i śmietanę. Zupę doprowadzić do wrzenia, a następnie dodać groszek. Na koniec przyprawić solą i pieprzem i gotować jeszcze kilka minut. Pomidorową najlepiej podać z białym pieczywem.

DOBRA RADA:

Kolendra i kmin rzymski mają wspaniały aromat, natomiast niełatwo je znaleźć w sklepie i są droższymi przyprawami. W tej potrawie zamiast nich można użyć curry.


Rozdział II.

DANIA Z MIĘSA I DROBIU

6. CURRY Z KURCZAKA

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 145 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 45

• potrawa średniodroga i łatwa

SKŁADNIKI: • 1 kurczak • 3 szklanki wywaru z włoszczyzny • 4 cebule • 1 duże jabłko • banan • 2 łyżki świeżego soku z pomarańczy • garść wiórków kokosowych • 8 suszonych śliwek kalifornijskich • 2 łyżki ostrego curry • szczypta ostrej papryki • 1 łyżka przecieru pomidorowego • 1/2 garści migdałów • 1/2 garści rodzynków • olej, sól

WYKONANIE:

Kurczaka ugotować we wrzącym wywarze z włoszczyzny. Wyjąć go, gdy zmięknie, a po ostudzeniu obrać ze skóry i pozbyć się kości. Sparzone migdały obrać ze skórki. Pokrojoną cebulę smażyć na oleju, przełożyć do rondla, zalać rosołem pozostałym po wyjęciu kurczaka i gotować dalej na wolnym ogniu. Jabłko zetrzeć na duże kawałki, banana rozgnieść widelcem, śliwki pokroić, po czym wrzucić do rosołu, dolać sok pomarańczowy, dodać wiórki kokosowe, curry, paprykę, przecier pomidorowy, migdały, wszystko posolić. Opłukane rodzynki wrzucić do sosu, gdy ten zgęstnieje. Pogotować jeszcze chwilę i zdjąć z ognia. Gdy sos ostygnie, dodać do niego kawałki kurczaka. Całość pozostawić w lodówce. Zagotować ponownie następnego dnia i podawać z ryżem.

DOBRA RADA:

Aby mięso z kurczaka było soczyste, należy przed gotowaniem usunąć nadmiar tłuszczu z szyi oraz gotować bez skrzydełek i porcji rosołowych.

7. FILETY Z KURCZAKA W ZALEWIE JOGURTOWEJ

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 130 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 45

• potrawa tania i łatwa

SKŁADNIKI: • 2 piersi kurczaka • 2 łyżki oleju • 1 szklanka jogurtu naturalnego • 2 cebule, ząbek czosnku • 2-3 łyżeczki curry • sól

WYKONANIE:

Cebulę i czosnek obrać, drobno pokroić i podsmażyć na rozgrzanym na patelni oleju. Wystudzić, wymieszać z jogurtem, curry i solą. Pokrojone na kawałeczki mięso włożyć do zalewy jogurtowej, odstawić na minimum 30 minut. Następnie przełożyć do garnka i dusić całość pod przykryciem na małym ogniu do momentu, aż mięso będzie miękkie. Podawać z ryżem lub z makaronem i surówką z czerwonej kapusty.

DOBRA RADA:

Jeśli ktoś nie lubi zapachu czosnku, można jego woń częściowo złagodzić, spożywając go jednocześnie ze świeżą natką pietruszki, selerem, lubczykiem, ziarenkami kawy lub goździkami.

8. KURCZAK BIRIANI - WYKWINTNY

• danie na 4 osoby

• kaloryczność: 235 kcal (100 g)

• czas przygotowania: 150

• potrawa średniodroga i trudna

Aby przeczytać całą książkę, odwiedź www.legimi.com