Kozacy II: Wojny Napoleońskie - poradnik do gry - Daniel "Thorwalian" Kazek - ebook

Kozacy II: Wojny Napoleońskie - poradnik do gry ebook

Daniel "Thorwalian" Kazek

0,0

Opis

Poradnik do rozbudowanej gry strategicznej „Kozacy II: Wojny Napoleońskie” dokładnie i możliwe prosto przedstawia wszelkie tajniki rozgrywki. Cenne informacje powinni tu znaleźć gracze początkujący, zaawansowani, a także miłośnicy statystyk.

Kozacy II: Wojny Napoleońskie - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Atak na wioskę
  • Taktyka na mapie (Bitwa o Europę)
  • Austria - Jednostki (Nacje)
  • Wioski
  • Transport towarów
  • Piechota (Klasyfikacja wojsk)
  • Artyleria (Klasyfikacja wojsk)
  • Surowce
  • Odprawa
  • Nielimitowane (Budynki)

Informacja o grze

Sequel wielokrotnie nagradzanej strategii czasu rzeczywistego Cossacks: European Wars. Akcja tej części pozwala graczowi przewodzić jedną europejskich potęg na przestrzeni setek lat, począwszy od wieku XVI, a skończywszy na XIX

Gra Cossacks II: Napoleonic Wars, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2005 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 128

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Kozacy II:Wojny Napoleońskieporadnik do gry

autor: Daniel "Thorwalian" Kazek

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=403

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Odprawa

Surowce

Wioski

Transport towarów

Atak na wioskę

Budynki

Nielimitowane

Limitowane

Unikatowe

Militarne

Nacje

Wstęp

Austria

Austria - Jednostki

Austria - Budynki

Wielka Brytania

Wielka Brytania - Jednostki

Wielka Brytania - Budynki

Egipt

Egipt

Egipt - Budynki

Francja

Francja - Jednostki

Francja - Budynki

Prusy

Prusy - Jednostki

Prusy - Budynki

Rosja

Rosja - Jednostki

Rosja - Budynki

Walka

Formacje

Morale

Doświadczenie

Zasięg strzału

Ukształtowanie terenu

Ruch

Klasyfikacja wojsk

Piechota

Kawaleria

Artyleria

Bitwy

Obrona bazy

Obrona i walka w polu

Posiłki

Atak

Magia pauzy

Kampania szkoleniowa

Bitwa o Europę

Wstęp

Surowce

Strategia na mapie

O obronie i ataku słów kilka

Sabotaże

Dyplomacja

Doświadczenie i rangi

Misje poboczne i oferty

Taktyka na mapie

Walki w Europie

Mapy

Wstęp

Edynburg

Londyn

Nantes

Tuluza

Barcelona

Paryż

Bruksela

Marsylia

Berlin

Monachium

Wiedeń

Rzym

Neapol

Prusy Wschodnie

Praga

Budapeszt

Warszawa

Siedmiogród

Wilno

Mińsk

Ukraina

Moskwa

Aleksandria

Kair

Wstęp

Poradnik ten został opracowany na podstawie polskiej wersji 1.0, a następnie wprowadzone zostały poprawki pod kątem uaktualnienia do wersji 1.1. Dołożyłem wszelkich starań, aby każdemu nabywcy tej gry, poniższy przewodnik jak najbardziej dokładnie i prosto przedstawił wszelkie tajniki rozgrywki. Nie miałem niestety przyjemności kontaktu z poprzednimi częściami serii Kozacy. Stąd właśnie temat rad i porad został tutaj potraktowany w sposób kompletny. Cenne informacje powinni tu znaleźć gracze początkujący, których przecież nie brakuje, zaawansowani, a także miłośnicy statystyk. Mam nadzieję, że spełnię Twoje oczekiwania.

Odprawa

Profil

Decydujesz tutaj, jaką postacią historyczną rozpoczniesz swoje zmagania w kampanii "Bitwa o Europę". Wybór tu dokonany nie ma wpływu na rozegranie misji treningowych oraz zwykłych potyczek. W nich zawsze walczysz wbudowaną nacją, bądź w przypadku ostatnich, sam sobie wybierasz naród i przeciwnika. Wybór profilu ma jednak znaczenie w późniejszej fazie rozgrywki, kiedy zapragniesz zawładnąć Starym Kontynentem. Jako, że nie można go edytować , jesteś już skazany na konkretną nację.

Przy pierwszym tworzeniu profilu, zalecam wybrać Wielką Brytanię. Tym państwem walczysz w kampanii szkoleniowej, co powinno znacznie wpłynąć na Twoje powodzenie w Europie. Stworzenie następnego profilu oznacza brak w nim dostępu do wypełnionych przez gracza misji szkoleniowych.

Rozpoczynamy przygodę z grą.

Z menu aktywnego profilu można także przejrzeć statystyki gracza. Ich wypełnienie również jest uzależnione tylko od wyników osiąganych w bitwach europejskich. Takie same dane można uzyskać przechodząc do panelu z mapą kontynentu. Znajdziesz tu wiele interesujących informacji, jak historia poniesionych strat w walkach, funkcjonalność gospodarki, czy też liczba zajętych sektorów. Wszystko oczywiście w porównaniu z innymi komputerowymi graczami.

Poziom trudności

Z myślą o Europie musisz już na wstępie, przy tworzeniu profilu, zdecydować, jaki stopień wybrać. Nie ma możliwości późniejszej zmiany. Przy pozostałych misjach poziom trudności możesz dobierać według własnych aktualnych preferencji.

Dostępne są trzy poziomy trudności - normalny, trudny, bardzo trudny. Różnica między nimi dotyczy głównie zachowania komputera. Im wybrany stopień jest wyższy, tym lepiej on radzi sobie na polu bitwy. Dla początkujących graczy polecam zbytnio się nie zastanawiać i wskazać domyślny poziom, czyli normalny. Nawet tutaj, rozgrywka jest bardzo szybka, operuje się przeogromną liczbą jednostek, a wróg praktycznie nie daje chwili wytchnienia. Można powiedzieć, że jest to wrzucenie na głęboką wodę i na normalnym poziomie przeżyjesz prawdziwy chrzest bojowy.

Tryb zręcznościowy

Jest on dostępny przy większości misji, niezależnie od tego czy jest to europejska lub zwykła potyczka. Wyjątkiem jest tu tylko kampania szkoleniowa Jeżeli nie czujesz się na siłach, bądź chcesz po prostu walczyć bez zajmowania się żmudnym morale i zmęczeniem jednostek, przełącz tę opcję na aktywną. Walka będzie przypominała standardowe gry z gatunku RTS, czyli kto ma więcej wojsk ten prawdopodobnie zwycięży. W związku z tym zagadnienie taktyki również może stracić na wartości.

Surowce

W programie eksploatowane są w dwojaki sposób. Pierwszy, typowy, to składowanie ich do Twojego ratusza w czasie rzeczywistym i wykorzystywanie do rozbudowy bazy, wykonywania ulepszeń i opłacania jednostek, które włączasz do walki. Taką możliwość będziesz miał w pierwszej kampanii, w pojedynczych mapach oraz ewentualnej grze internetowej. Kolejny tryb, to wariant europejski, ale nim zajmiemy się w odpowiednim dziale.

Drewno i kamienie

Są to jedyne materiały, którymi zajmujesz się Ty sam, całą resztę produkcji wykonują wioski, o czym dowiesz się nieco dalej. Aby zapewnić sobie stałą dostawę drewna oraz kamienia będziesz potrzebował wieśniaków wytrenowanych w ratuszu. Następnie przydzielasz ich do pracy w zbiorowiskach leśnych, bądź w okolicznych skupiskach twardej skały. Nie jest to wielka filozofia. Proszę jednak, poświęć kilka chwil aby w pełni zrozumieć ten mechanizm i maksymalnie go wykorzystać. W końcu jest to szkielet gospodarki, a jeżeli będzie on kruchy, całe Twoje późniejsze działania mogą przypominać kolosa na glinianych nogach.

Najistotniejszą informacją dla gracza jest to, że tak jak drzewa, również i skały są niezniszczalne, a raczej nie można ich wyeksploatować, choćbyś rąbał i kuł godzinami w ten sam świerk czy kamyczek. Stanowi to nie lada ułatwienie dla grającego, który wraz z upływem czasu, z całą pewnością ostatnią rzeczą, o której powinien myśleć jest właśnie zajmowanie się zbieraniem tych dwóch surowców.

Drewno oraz kamienie służą głównie jako budulec większości budynków. Jednak jego powszechność odczujesz szczególnie we wszelkich ulepszeniach. Dlatego też musisz zadbać o jak najlepszą ich dostawę. Nie będzie przesadą, jeżeli stwierdzę, że już absolutne minimum pracujących w lesie oraz w kamieniołomach powinno oscylować w granicach po 20-30 ludzi. Naturalnie im więcej tym lepiej. Być może dla Ciebie jest to cyfra zbyt wielka, ale należy zdawać sobie sprawę, że jeden wieśniak wykonując jedną turę przynosi dla Ciebie zaledwie 100 sztuk drewna/kamienia. Obrazowo mówiąc, 20 ludzi zaopatrzy Twój magazyn w 2000 jednostek, co zazwyczaj stanowi kroplę w morzu potrzeb. Nie da się również ukryć, iż dojście np. do drzewa, wymachiwanie siekierą i w końcu powrót do składu trochę jednak trwa. Po prostu, nie oszczędzaj pieniędzy na chłopów, w ostatecznym rozrachunku z pewnością wyjdzie Ci to na zdrowie.

Praca wre.

I jeszcze jedna rzecz, mianowicie... kursory. Ameryki nie odkryję, jeżeli stwierdzę, że zmieniają one swój wygląd w zależności od najechania na obiekt, przy którym można wykonywać przypisaną do niego pracę. Co jednak może być zaskoczeniem dla początkujących kozaków, to fakt, iż eksploatować skałę można również z miejsc, gdzie niby ona nie ma prawa występować, a przynajmniej jej nie widać. Ikona kursora zmienia się wtedy na symboliczny kilof i jest to znak, że w tym miejscu można przywołać swoich pracowników. Ma to swój wydźwięk w sytuacjach, kiedy w pośpiechu wysłaliśmy swoją grupkę wieśniaków do wyrębu lasu klikając pobliskie drzewa. Później może się okazać, iż tak naprawdę ludzie Ci dostali garbu od prowadzenia taczek z kamieniami. Warto się więc upewnić gdzie oni tak naprawdę trafiają, tym bardziej, że działa to w obie strony. Kompletnym zbiorem takiej informacji jest górny panel z surowcami, oprócz ich liczby, w nawiasie podana została liczba pracujących przy nich robotników.

Wioski

Wioski w grze są kolejnym fundamentem gospodarki. To właśnie z nich czerpiesz większość potrzebnych do Twoich działań surowców. Te niewielkie osady niestety nie są skoncentrowane w jednym miejscu, tylko rozsiane po całej krainie. Ma to tak wiele minusów jak i plusów. Przede wszystkim taka sytuacja wymusza na graczu konieczność obrony obszernych terenów, nierzadko nawet połowy obecnej mapy. Z drugiej jednak strony, wioski żyją własnym życiem. Nie potrzebne jest im nasze wsparcie w postaci kolejnych zaciągów chłopów, prace wykonują ich mieszkańcy, a nawet sami się uzupełniają, kiedy np. niedobry sąsiad zza miedzy zostanie odparty po krwawej bitwie. Jedyne na co mamy wpływ, to poprawa warunków produkcji poprzez odpowiednie usprawnienia.

Modyfikacji, niezależnie od typu osady, jest trzy. Przechodząc przez kolejne szczeble i oczywiście słono za to płacąc, dostajemy w zamian więcej pracowników i tym samym przyśpieszamy transport surowców do naszego ratusza bądź magazynu. Przyjrzyjmy się więc tym suplementom oraz podstawowym właściwościom wiosek, czyli co produkują i jak ten towar można wykorzystać.

Co to znaczy?

Koszt - czyli po prostu kwota jaką inwestujemy w rozwój wioski.

Pracownicy - określa liczbę dodatkowo rekrutowanych mieszkańców do pracy po wykonaniu ulepszenia, w nawiasie podana całkowita ilość robotników.

Żywność

Pożywienie jest jednym z najistotniejszych elementów rozgrywki. Może się wydawać, że wszystko co żyje, je. W rzeczywistości to nasze wojska pochłaniają największe ilości żywności i dlatego ważne jest aby już na początku gry zapewnić znaczną ich dostawę. W kolejnych fazach gry, kiedy już operujemy nawet tysiącami jednostek, popyt może znacznie przerosnąć podaż. Nie mając perspektyw na podbicie nowych wiosek, można zatrudnić dodatkowo swoich chłopów do pracy na wsi, pomagając w ten sposób ich mieszkańcom i przyspieszając produkcję.

Poziom I
Poziom II
Poziom III

Koszt:

1500 drewna, 150 złota

Pracownicy:

+10 (25)

Koszt:

4500 drewna, 450 złota

Pracownicy:

+10 (35)

Koszt:

13500 drewna, 1350 złota

Pracownicy:

+10 (45)

Złoto

Niby najcenniejszy kruszec, jednak w Kozakach II jest wykorzystywany w mniejszym stopniu. Nie oznacza to bynajmniej, że należy go bagatelizować. Potrzebny głównie do wznoszenia większości konstrukcji, a także szkolenia jednostek. Dlatego też, już na samym początku należy mieć spore jego zapasy. Później można już o nim powoli zapominać, szczególnie kiedy już od dawna stoi złotodajny pałac. Nadwyżki złota idealnie nadają się jako produkt przetargowy. Pamiętaj o tym kiedy będziesz zmuszony pohandlować.

Poziom I
Poziom II
Poziom III

Koszt:

200 złota, 3000 kamienia

Pracownicy:

+2 (9)

Koszt:

400 złota, 6000 kamienia

Pracownicy:

+2 (11)

Koszt:

800 złota, 12000 kamienia

Pracownicy:

+2 (13)

Węgiel

Kto ma łatwy dostęp do węgla ten wygra wojnę i nie ma w tych słowach przesady. Każda salwa, seria z bunkra, wystrzał z armaty czy też z wieży, zabiera kolejne cenne jednostki czarnego pierwiastka, a jak są to astronomiczne kwoty można sprawdzić choćby w dziale poświeconym oddziałom. Musisz stale kontrolować dopływ tego kruszcu i jak najprędzej ulepszać swoje wioski. Nie można dopuścić do sytuacji, aby Twoi żołnierze rzucali się na wroga jedynie ze swoimi bagnetami/szablami. Węgla nigdy za dużo, tak to można podsumować.

Poziom I
Poziom II
Poziom III

Koszt:

150 złota, 1500 kamienia

Pracownicy:

+4 (14)

Koszt:

450 złota, 4500 kamienia

Pracownicy:

+4 (18)

Koszt:

1350 złota, 13500 kamienia

Pracownicy:

+4 (22)

Żelazo

Wykorzystuje się go praktycznie tylko przy szkoleniu armii. Dodatkowo wchodzi w skład kilku modyfikacji, ale są to cyfry symboliczne. Reasumując, jeżeli przegrywasz sporo walk, formowanie kolejnych oddziałów może znacznie obniżyć jego zapasy. Jeżeli jest inaczej i dbasz o swoją armię, żelazo będzie najmniej potrzebnym Ci surowcem.

Poziom I
Poziom II
Poziom III

Koszt:

150 złota, 1500 kamienia

Pracownicy:

+4 (19)

Koszt:

450 złota, 4500 kamienia

Pracownicy:

+4 (23)

Koszt:

1350 złota, 13500 kamienia

Pracownicy:

+4 (27)

Transport towarów

Produkty z wioski transportowane są do ratusza bądź magazynu za pośrednictwem dostawców. Zanim taki kurier wystartuje, wiejskie magazyny muszą zostać wypełnione po brzegi. Jaka jest to ilość i ile obecnie znajduje się w osadzie np. złota, można sprawdzić najeżdżając kursorem na symbol wioski. Kiedy ilość składowanego przez chłopów surowca sięgnie wartości maksymalnej, wtedy właśnie swoją pracę rozpoczyna dostawca. Z pomocą swojego konia wyrusza do najbliższego Twojego punktu składowania i dopiero kiedy do niego dotrze, wytworzone przez wioskę produkty idą na Twoje konto.

Aby zobaczyć gdzie obecnie znajduje się dostawca, wystarczy kliknąć na odpowiedni typ wioski. Na podręcznej mapie zostanie wskazana jego pozycja oraz punkt docelowy. Oczywiście najlepiej byłoby aby droga do Twojego składu była jak najkrótsza. W tym celu powinieneś strategicznie podejść do budowy magazynów i kolejnych ratuszy. Nie buduj ich gdzie popadnie, weź poprawkę na potencjalne podbite wioski i dopiero wtedy zastanów się gdzie najkorzystniej rozpocząć budowę, tak aby zadowolić wszystkie swoje osady. Ma to spore znaczenie, gdyż magazyny są limitowane a każdy kolejny ratusz kosztuje znacznie więcej. Z drugiej strony na wioskę nie jest przypisany wiecznie jeden dostawca i w momencie kiedy potrzebny będzie kolejny transport towaru, a pierwszy kurier jest już w drodze, do pracy włączy się kolejny. Czyli, jak można się domyślić, tak czy inaczej stratny nie będziesz, ponieważ ciągłość dostawy zostanie zachowana. Nie polecam jednak takiego rozwiązania. Powstaje wtedy sznurek doręczycieli produktu, który w przypadku nieoczekiwanego ataku wroga może zostać brutalnie przerwany, co jednocześnie może być silnym ciosem w Twoją gospodarkę. Poza tym, dostawcy wybierają zawsze najkrótszą drogę i może się zdarzyć, że przy oddalonym punkcie składowania, zobaczą ją biegnącą przez terytorium nieprzyjaciela, a to oczywiście rodzi kolejne niebezpieczeństwo utraty towaru.

Konie juczne.

Teraz może kilka słów o neutralnych osadach, które niejednokrotnie mogą uratować skórę graczowi na początku rozgrywki. Wszystko dlatego, że wioski nie będące pod pręgierzem występujących nacji, pracują po prostu dla siebie. Oznacza to tyle, że podbijając wioskę, nasi żołnierze znajdą w jej magazynie spore nadwyżki produkcyjne, z którymi to natychmiast wyrusza dostawca. Nie są to ogromne ilości, gdyż towar nie odkłada się stale, ale i tak stanowi to spory zastrzyk dla będącego w tarapatach gospodarczych gracza.

Na koniec jeszcze kilka istotnych informacji. Wspomniałem na początku, że aby wieśniak wyruszył z pakunkami potrzebny jest całkowicie zapełniony magazyn. Dla wioski produkującej żywność ilość ta została określona na poziomie 1000 sztuk, dla kopalni złota jest to 500 sztuk, natomiast w ośrodkach węglowych oraz wydobywających żelazo limit ten wynosi 300 jednostek. Oczywiście kolejne modyfikacje w wioskach przyśpieszają proces zapełnienia magazynu.

Atak na wioskę

Sprawa niby prosta, ale kilka rzeczy zasługuje na wzmiankę. Aby zająć osadę należy rozprawić się z jej obroną. Interesy wioski bronią ochotnicze oddziały chłopów, tworząc tzw. sekcję policji. Zazwyczaj jest to jedna formacja składająca się z trzydziestu ludzi, ale zdarza się również, że natkniesz się także na podwójną defensywę. Wytępienie takich obrońców nie jest wielkim wyzwaniem, jednak nie można ich w żaden sposób lekceważyć. Przede wszystkim dysponują mocnym argumentem w postaci siły ognia, co przy dwóch formacjach, może nam nieco napsuć krwi. Dodatkowo, rozbici wieśniacy czym prędzej werbują do walki kolejnych. Żeby skutecznie zaatakować i przejąć wioskę, należy podejść jak najbliżej jej centrum i jedną salwą poszatkować całą obronę. Studwudziestoosobowa formacja taki atak może rozpocząć już nawet w momencie, kiedy policja znajduje się na żółtym polu obrażeń. Lokalizacja ataku jest o tyle istotna, że zawładnięcie wioski następuje nie w chwili wytępienia oddziałów obronnych, a dopiero kiedy nasze jednostki po wygranej bitwie znajdą się w okolicy jej środka. Działania ofensywne na dalekich obrzeżach przy pasywnej postawie da zielone światło dla powstawania kolejnej formacji ochroniarzy.

Masakra w wiosce.

Na samym początku, kiedy Twoim głównym zadaniem jest zdobywanie wiosek, zalecam jednak nieco inną metodę. Jako, że najważniejsze na tym etapie gry jest pilnowanie zasobów węgla, dobrym rozwiązaniem wydaje się być ręczne podporządkowanie osad, czyli skorzystanie z dobrodziejstw bagnetu. Stracisz kilku ludzi, to fakt, jednak szybko ich przecież uzupełnisz, stacjonując przez moment swoją formacją nieopodal zajętej osady.

Ruchu policjantów nijak nie możesz kontrolować. Chodzą, walczą i wybierają cel sami.

Budynki

Nielimitowane

Konstrukcje występujące w grze podzieliłem na cztery typy: Limitowane; te, które można budować w ilościach nieograniczonych; występujące tylko dla wybranego narodu oraz wojskowe. Znajdziesz tutaj podstawowe dane dotyczące budynków. Po więcej informacji, takie jak koszt ich budowy czy sieć zależności na podstawie konkretnej nacji odsyłam do odpowiedniego działu poświeconemu temu zagadnieniu.

Podobnie