Komunikacja kreatywna. Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą  - Marek Stączek - ebook
Wydawca: EdisonTeam.pl Kategoria: Specjalistyczne Język: polski

Komunikacja kreatywna. Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą ebook

Marek Stączek

(0)

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka Komunikacja kreatywna. Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą - Marek Stączek

„Lekka, praktyczna, z dużą ilością ciekawych przykładów, ale … największym atutem tej książki jest to, że Marek Stączek dzieli się pomysłem na tworzenie przekonujących argumentów i oryginalnych wypowiedzi. Wypowiedzi, które można wykorzystać, tak w prezentacji na forum jak i podczas rozmów biznesowych. Gorąco polecam!”.

Anna Michałowska, TVP Biuro Reklamy


„Książka Komunikacja kreatywna zawiera wiele praktycznych uwag i ciekawych przykładów. Marek Stączek w doskonały sposób podpowiada, nie tylko jak rozwijać indywidualną lekkość mówienia, ale jak świadomie pracować nad umiejętnościami werbalnymi, tak by stać się kreatywnym i efektywną rozmówcą. Jestem przekonana, że po tej lekturze każdy będzie zdecydowanie bardziej świadomy siły jaką stanowi trafny i przemyślany komunikat werbalny, zarówno w sytuacjach publicznych, formalnych wystąpień jak i podczas rozmów. Dzięki informacjom tu zawartym staniemy się bardziej wymagającymi słuchaczami, a gadające głowy będą musiały ustąpić miejsca wartościowym mówcom stosującym twórczą komunikację”.

Anna Szklarz, Bayer Polska

Opinie o ebooku Komunikacja kreatywna. Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą - Marek Stączek

Fragment ebooka Komunikacja kreatywna. Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą - Marek Stączek

Strona tytułowa
WSTĘP
Część 1. NARRACJA, czyli o uwodzicielskiej sile fabuły

Marek Stączek

Komunikacja kreatywna

Jak być dobrym mówcą i sprawnym rozmówcą

EdisonTeam.pl

2011


WSTĘP



„Różnica między słowem właściwym, a prawie właściwym jest taka sama, jak między błyskawicą a robaczkiem świętojańskim". Mark Twain

Czy uczestniczyłeś kiedyś w wystąpieniu, gdzie mówca z widoczną wprawą prezentował swój punkt widzenia, a publiczność podążała za jego tokiem rozumowania i żywo reagowała na wypowiedzi? Albo, czy brałeś kiedyś udział w spotkaniu, podczas którego ktoś wyróżniał się stylem i poprzez to aksamitnie dominował w rozmowie?

Takie osoby charakteryzuje pewna – by użyć terminologii psychologicznej – lekkość werbalna. Gdy ich słuchamy, budzi się w nas ożywienie i ciekawość a oni, z dziwną siłą, przekonują nas do swoich racji i prezentowanego rozwiązania. Dobrze jest przysłuchiwać się, lub uczestniczyć w takich rozmowach, ale – przyznajcie – o niebo lepiej jest mieć tych ludzi za nauczycieli, czy suflerów podczas sesji pytań.

Jestem pewien, że każdy z nas intuicyjnie i bez trudności potrafi odróżnić mówcę dobrego od amatora, sprawnego negocjatora od gającej głowy, czy wreszcie – przekonującego sprzedawcę od pretensjonalnego handlowca. Czymś, co ich różni, co stanowi o przynależności do odmiennych światów jest umiejętność mówienia. Można by powiedzieć, że linia demarkacyjna dzieląca ludzi z tych dwóch obszarów ujawnia się w: pewności siebie, swobo dzie odpowiedzi na pytania, jakości argumentów, oryginalności prezentowanych myśli. Oczywiście, często podejmowane są próby imitowania i podrabiania tych jakości i wtedy to mamy do czynienia z menedżerem, który pewność próbuje imitować arogancją, czy mówcy, który swobodę i obycie podrabia tanim i płytkim dowcipem.

Takie zachowania dowodzą jedynie tego, że owa umiejętność mówienia jest bardzo pożądanym towarem. Czymś, na co stale istnieje ogromny popyt, bo każdy z nas wie, że od tego: „jak wypadnie podczas rozmowy", „jak zostanie oceniony", „jak odpowie w czasie sesji pytań" wiele, a czasem – bardzo wiele zależy. W naszej pamięci przechowujemy spotkania, gdzie źle przepro wadzona rozmowa negatywnie zaważyła na dalszych losach kontraktu, słaba prezentacja odbiła się szerokim echem w firmie. Ale też pamiętamy nasze sukcesy w tym zakresie i rodzi się w nas chęć, by je powtórzyć.

Poniższe rozważania w całości chciałem poświęcić prezentacji sposobów, dzięki którym możemy dołączyć do ludzi z pierwszej kategorii i wielokrotnie powtórzymy sukces, który był naszym udziałem. Chcę podzielić się wiedzą wyniesioną z praktyki oraz tym, co przeczytałem i nauczyłem się od innych, czyli całość będzie miała charakter nieco osobisty. Jednak nie będę tu mówił o typie dobrego mówcy, czy sprawnego rozmówcy, bo tym zajmowałem się w książce pt.: „Prezentacja publiczna. Mów komunikatyw- nie oryginalnie i przekonująco", oraz w audiobooku pt.: „Mówca i jego rozwój". Teraz chciałbym bardziej zająć się opisem technik i praktycznych sposobów. Mój zamysł jest taki, by zaprezentować zestaw narzędzi, jakich możemy użyć w rozmowie biznesowej lub podczas wystąpienia na forum.

Gdy przyglądam się tak zwanej komunikacji zawodowej, tj. wystąpieniom publicznym, wywiadom, rozmowom negocjacyjnym czy sprzedażowym, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że ci, którym idzie to dobrze, którzy pozytywnie wypadają, wyraźnie stosują – świadomie bądź nie – dwie rzeczy: po pierwsze, wykorzystują pewne sprawdzone sposoby i po drugie, apelują do określonych potrzeb, wartości swojego słuchacza. I tym się właśnie zajmiemy. Poznamy praktyczne sposoby twórczej komunikacji. W treści tych rozważań przedstawię jedenaście technik oraz podam przykłady ich wykorzystania i zasady stosowania. Zrobię to tak, aby każdy z was mógł wybrać kilka z nich i zaczął je stosować.

Nim jednak do tego przejdę, muszę przedstawić jeszcze jeden ważny wątek. Wcześniej wspominałem o ludziach, którzy są skuteczni, bo stosują sprawdzone techniki i apelują do określonych potrzeb swoich słuchaczy. I to właśnie (potrzeby i sytuacja słuchacza) jest drugim tropem do opracowania dobrych argumentów i przekonujących prezentacji. Ten trop kieruje nasze myśli w stronę dążeń, celów i obaw naszego odbiorcy.

Jak zapewne się zgodzicie, każdy człowiek jest inny. Każdy ma własną historię, swój odmienny kod DNA i niepowtarzalne linie papilarne, słowem – każdy jest inny, ale na wszystkich (bez wyjątku) działają te same, identyczne argumenty! Wszyscy, co do joty jesteśmy tacy sami w dwóch zakresach: każdy do czegoś dąży, czegoś pragnie i każdy czegoś unika i przed czymś się chroni. W zakresie dążeń są nasze cele i wartości: „chcę mieć lepsze stanowisko", „chcę uprawiać zawód, który mnie pasjonuje", „chcę być szczęśliwym człowiekiem", „chcę być w życiu fiar". Cele i wartości to obszar jasny, do którego możemy apelować podczas naszych prezentacji czy rozmów. Jeżeli zaś chodzi o obszar drugi (obszar ciemny), to tu mamy do czynienia całą sferę obaw o utratę tego, co jest cenne i pożądane, oraz problemów, których chcemy uniknąć („boję się utraty pozycji", „chciałbym się zabezpieczyć przed…").

Jeżeli jest tak, że każdego z nas ożywiają te dwie siły: „dążenia do" i „ucieczki przed", to każdą z zaprezentowanych 11 technik twórczej komunikacji możemy włożyć w jeden z obszarów i na tej podstawie opracować dobry, adekwatny komunikat. Na przykład, posłużymy się jedną z prostszych technik, o której za chwilę będę omówił – narracją. Przygotowując się do spotkania z grupą sceptycznie nastawionych słuchaczy, o których wiem, że szybo odrzucą moje argumenty, np. pracowników, którzy nie chcą zmian w firmie mogę zrobić co następuje. Przeanalizuję, co jest dla nich ważne (obszar jasny – wartości i cele), oraz przed czym chcą się chronić (obszar ciemny – obawy i problemy). Wiedząc już, do czego dążą i czego się obawiają mam możliwość, by na wstępie mojej prezentacji opowiedzieć przykład (narracja), kiedy to w przeszłości, mieli oni podobne nastawienie do zmiany. Zmiany, którą teraz akceptują i uważają za bardzo korzystną. Potem, gdy będę kończył mój wywód powiem, że rozumiem ich obawy, ale też pokażę, że podobnie myśleli w przeszłości. Słowem, zastosowałem narrację pracując w obszarze ciemnym – obawy i problemy moich słuchaczy.

Podsuwając mój pomysł na opracowanie dobrych argumentów i interesujących prezentacji zobrazuję go następująco. Strategia kreatywnej komunikacji polega na tym, by skorzystać z narzędzia „10x4".





To rodzaj prostokąta, gdzie na dłuższym boku umieszczonych jest 11 technik, zaś na krótszym 4 hasła: „jego cele", „jego wartości" (obszar jasny), „jego obawy", „jego problemy" (obszar ciemny). Przy takim zestawieniu model „10x4" daje możliwość ruchu. Stwarza szansę do opracowania ponad 40 pomysłów na trafne i przekonujące argumenty. Posługując się modelem „10x4" możemy umiejętnie apelować do dążeń i obaw naszego słuchacza. Przygotowując argumenty, możemy je opracować tak, by umieścić je w świecie celów i pragnień swojego rozmówcy. Dlaczego mamy to robić? Powinniśmy pracować tak, ponieważ – tu zacytuję naszą dewizę tworzenia prezentacji i argumentów – „twoja wypowiedź musi mieć KOPa! Powinna być [K]omunikatywna, [O]ryginalna i [P]rzekonująca. Tylko wtedy masz szansę na to, że zostaniesz zrozumiany, a twoja wypowiedź wyróżni się i będzie zapamiętana.





W trakcie analizowania tego materiału proponuję wykonanie pewnego ćwiczenia. Wybierzcie temat jakiejś rozmowy czy prezentacji. Temat, nad którym w niedalekiej przyszłości będziecie pracować. Po każdej poznanej technice spróbujcie opracować argument, który wykorzystacie. Bądźcie twórczy i szukajcie pomysłu, pamiętając o słowach Juliana Tuwima, który mądrze powiedział: „Błogosławiony człowiek, który nie mając nic do powiedzenia, nie przyobleka tego w słowa".

Życzę inspiracji

– Marek Stączek, EdisonTeam.pl






Część 1. NARRACJA, czyli o uwodzicielskiej sile fabuły



„Witajcie,

Aby przeczytać całą książkę, odwiedź www.legimi.com