Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko - Brad Stone - ebook
Wydawca: Albatros Kategoria: Literatura faktu, reportaże, biografie Język: polski

Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko ebook

Brad Stone

(0)

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Przeczytaj fragment w darmowej aplikacji Legimi na:

Liczba stron: 559 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko - Brad Stone

Pierwsza autoryzowana biografia Jeffa Bezosa, twórcy i właściciela firmy Amazon. Książka, stanowiąca kronikę dziejów firmy – od trudnych początków po światową ekspansję - powstała za zgodą i przy współpracy jej bohatera. Po biografii Steve’a Jobsa jest to kolejna na polskim rynku biografia założyciela firmy, który zaczynał od zera, by w błyskawicznym tempie zacząć osiągać miliardowe zyski. Nie ma wątpliwości, że Amazon – największy e-sklep na świecie – już zmienił sposób, w jaki robimy zakupy przez internet, i w jaki czytamy.

Jeffa Bezosa, guru cyfrowego kapitalizmu, stawia się obok Steve'a Jobsa (Apple), Marka Zuckeberga (Facebook) i Larry'ego Page'a (Google). To człowiek, który zmienił sposób dokonywania zakupów, korzystania z internetu i czytania książek, czyniąc naczelną zasadą swojej działalności zapewnienie klientom najlepszej obsługi, największego wyboru i najniższej ceny. Tak powstał Amazon – „sklep, w którym kupisz wszystko”.

Brad Stone, dziennikarz ekonomiczny „Bloomberg Businessweek”, przeprowadził kilkaset rozmów z samym Bezosem oraz byłymi i obecnymi pracownikami jego firmy. Jako pierwszy w tak gruntowny sposób ukazał działalność gigantycznego e-Amazon rozpoczynał działalność w garażu, podobnie jak inne słynne firmy technologiczne – Apple czy Microsoft. Zaczął od sprzedaży książek i jako nowicjusz

musiał rywalizować z potężnymi sieciami księgarskimi. Niewielu, poza samym Bezosem, człowiekiem pomysłowym i energicznym, którego żywiołem jest nieustanna rywalizacja, wierzyło w powodzenie tej inicjatywy. W dążeniu do sukcesu nie wahał się sięgać po najbardziej bezwzględne i kontrowersyjne środki znane w świecie biznesu: wojny cenowe czy podkupywanie pracowników. Jedną ze świętych zasad e-sklepu jest oszczędność, wpajana pracownikom wszystkich szczebli. W 2012 r. Amazon, po niecałych 18 latach od rozpoczęcia działalności, osiągnął sprzedaż w wysokości 61 mld dolarów.

Biografia Jeffa Bezosa zdobyła tytuł biznesowej książki roku 2013, przyznawany przez „Financial Times” i Goldman Sachs, jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie; dziennik „Washington Post” i tygodnik „Forbes” wybrały ją książką roku; uznano ją też za jedną z dziesięciu najlepszych książek 2013 roku w kategorii dziennikarstwo śledcze.

Opinie o ebooku Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko - Brad Stone

Cytaty z ebooka Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko - Brad Stone

Przez następnych kilka lat intensywnie skupiła się na realizacji wyznaczonego przez szefa celu szybkiej ekspansji, który potraktowała jak imperatyw, a wszystko inne w życiu przeniosła na dalszy, nieistotny plan.
„Być może macie rację – odrzekł rozmówcom założyciel Amazona. – Ale wydaje mi się, że nie doceniacie faktu, iż tradycyjnym firmom handlowym, a właściwie tym wszystkim, które nabrały już pewnych nawyków, trudno będzie działać elastycznie i skupić się na nowym kanale sprzedaży. Cóż, okaże się”.
Nic nie złagodzi lęków towarzyszących pierwszym dniom nauki w szkole, tak jak ten uroczy plecak o nazwie Goliat”, głosiła reklama dziecięcego plecaka w kształcie lwa, widoczna na stronie głównej Amazona w 1999 roku).
Google rywalizował z Amazonem zarówno o względy klientów, jak i uzdolnionych informatyków. Po pierwszej publicznej emisji nowy gigant internetowy otworzył biuro w miejscowości Kirkland oddalonej o dwadzieścia minut jazdy od centrum Seattle. Oferował pracownikom hojne dodatki do pensji, darmowe posiłki, sale gimnastyczne w pracy, opiekę dla dzieci w ciągu dnia oraz, rzecz jasna, opcje zakupu cennych akcji giełdowych. Amazon tymczasem mógł temu przeciwstawić kiepskiej jakości akcje i wybuchową atmosferę w pracy, a na dodatek personel musiał sam płacić za miejsca parkingowe i posiłki. Nic więc dziwnego, że Google zaczął wysysać z Amazona całe zastępy informatyków.
Kiedy era transakcji wolnych od podatku w wielu stanach dobiegała końca, prawdziwy autor strategii Amazona wykorzystującej możliwości prawne, a zarazem szef osiemdziesięcioosobowego działu podatkowego, prawnik Robert Comfort, postanowił wyjść z cienia. Ten absolwent Uniwersytetu Princeton przyszedł do Amazona w 2000 roku i przez ponad dziesięć lat wykorzystywał każdy kruczek i wymyślał nowe, by zminimalizować obciążenia podatkowe firmy. Stworzył kontrowersyjną strukturę podatkową w Europie, transferując wpływy firmy za pośrednictwem podmiotów zarejestrowanych w słynącym z niskich podatków Luksemburgu.
Niektórzy drobni detaliści handlujący via Amazon Marketplace utrzymują schizofreniczne stosunki z firmą, zwłaszcza jeśli nie mają w ofercie unikalnego i trwałego produktu. Amazon skrupulatnie śledzi, co sprzedają, a jeśli jakiś towar cieszy się powodzeniem, często sam zaczyna nim handlować. Płacąc Amazonowi prowizję i pomagając mu identyfikować chodliwe towary, drobni detaliści w efekcie wspomagają swojego najbardziej zajadłego konkurenta. W 2003 roku Michael Ross
Kiedy do firmy przychodzi nowy pracownik, dostaje plecak z ładowarką, stacją dokującą do laptopa i nieco materiałów przybliżających firmę. Gdy odchodzi, prosi się go o zdanie sprzętu łącznie z plecakiem. Firma