Grandia II - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas - ebook

Grandia II - poradnik do gry ebook

Jacek "Stranger" Hałas

0,0

Opis

Poradnik do Grandia II - cRPG utrzymanego w japońskim stylu prowadzi przez kolejne lokacje szczegółowo rozpracowując wszystkich przeciwników, z którymi trzeba się będzie zmierzyć oraz wskazując przydatne przedmioty do wyposażenia.

Grandia II - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • New Valmar Room of Chaos (ROZDZIAŁ 4)
  • New Valmar (ROZDZIAŁ 4)
  • Witt Forest (ROZDZIAŁ 1)
  • Agear Town (ROZDZIAŁ 1)
  • Inor Mountains (ROZDZIAŁ 1)
  • Carbo Village (powrót) (ROZDZIAŁ 1)
  • Valmar’s Moon (ROZDZIAŁ 4)
  • Carbo Village (ROZDZIAŁ 1)
  • Garmia Tower (ROZDZIAŁ 1)
  • Black Forest (ROZDZIAŁ 1)

Informacja o grze

Sequel znanej gry z gatunku cRPG, Grandia, wydanej jedynie na konsole SEGA Saturn and Playstation. Gracz staje się młodym najemnikiem o imieniu Ryudo, wplątanym w walkę mającą na celu niedopuszczenie do odrodzenia się złego boga Valmar’a.

Gra Grandia II, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku klasycznych RPG. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformach: PC, PS2. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 172

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Grandia IIporadnik do gry

autor: Jacek "Stranger" Hałas

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=190

[email protected]

Spis treści

Uwagi wstępne

ROZDZIAŁ 1

Witt Forest

Carbo Village

Black Forest

Garmia Tower

Carbo Village (powrót)

Inor Mountains

Agear Town

Durham Cave

Agear Town (powrót)

Baked Plains

Liligue City

Liligue Caves

Liligue City (powrót)

ROZDZIAŁ 2

Lumir Forest

The Garden of Dreams

Mirimu Village

Mysterious Fissure

Aira's Space

Heim Mountains

St. Heim Papal State

St. Heim Mountains Pilgrim Road

Raul Hills

Cyrum Kingdom

Cyrum Castle Secret Passage

Cyrum Castle

Underground Plant

Cyrum Castle (powrót)

ROZDZIAŁ 3

Wstęp

Ceceile Reef

Garlan Village

Grail Mountain

Garlan Village (powrót)

Ghoss Forest West

Nanan Village

Ghoss Forest East

Great Rift

Demon's Law

Great Rift (powrót)

Valmar's Body

ROZDZIAŁ 4

Wstęp

St Heim. Papal State (powrót)

Valmar's Moon

Cyrum Kingdom (powrót)

Raul Hills (powrót)

Cyrum Kingdom (powrót)

Birthplace of the Gods

New Valmar

New Valmar Room of Chaos

Mini Słowniczek Grandiomaniaka, Zestaw Save'ów

Uwagi wstępne

Na początek kilku uwag technicznych:

zgrywaj stan gry po dotarciu do każdego save'pointu, niestety, w miarę dalszych postępów będą one usytuowywane coraz rzadziej

każdą walkę można bezproblemowo wygrać, obojętnie czy jest to mocniejszy przeciwnik czy nawet boss, na każdego znajdzie się jakiś sposób; ja oczywiście postaram się pomóc i podam w solucji najlepszą metodę na pokonanie każdego wroga

nie zapominaj o regularnym dozbrajaniu swoich ludzi, dobre sklepy znajdziesz w prawie każdym mieście; z każdego z nich wybrałem kilka najlepszych przedmiotów, jeśli tylko uzbierasz odpowiednią ilość gotówki to możesz śmiało je kupować (uwaga! do niektórych miast już nie wracasz tak więc musisz się od razu zdecydować!)

pamiętaj o tym, że przedmioty, które otrzymuje się po wygranej walce wydawane są losowo, jeśli więc masz solidne nerwy to do danego starcia możesz podchodzić wiele razy; zwróć też uwagę na ikonkę skrzyni, jeśli się pojawi (pod koniec walki) to oznacza to, iż są duże szanse na zdobycie wyjątkowo dobrego przedmiotu (po wygraniu starcia); szanse na to, aby na taki bonus uzyskać są jednak znikome, u mnie było to zaledwie kilka razy na całą grę!

istotną rolę odgrywa stopniowe rozwijanie swoich umiejętności poprzez "zakupywanie" nowych ciosów oraz czarów; możesz też korzystać z magicznych nasion (Seed) oraz przedmiotów trwale podnoszących wybrane cechy (trzeba je tylko mieć w inwentarzu)

pamiętaj, że w grach takich jak "Grandia" śmierć członka drużyny w trakcie walki nie oznacza natychmiastowej porażki, zawsze można takiego delikwenta wskrzesić albo nawet walczyć dalej i dopiero po skończonej bitwie udać się do miasta po odpowiednie mikstury (są one stosunkowo tanie)

jeśli tylko któraś z Twoich postaci zostanie w jakikolwiek sposób zarażona (np. oślepiona, zachoruje czy też zablokowana zostanie jej mana) postaraj się ją możliwie jak najszybciej z tego wyleczyć; wyjątkiem są walki z bossami, wtedy warto rozważyć "obejście" takiej niedogodności w celu jak najszybszego pozbycia się wroga

na słabszych przeciwników w zupełności wystarczają zwykłe Combosy i Criticale, nie ma sensu marnować na nich punktów magii czy też odpowiedzialnych za udostępnianie ciosów specjalnych

z kolei wielu mocniejszych przeciwników można zabić tylko przy użyciu czarów reprezentujących określone żywioły, zwróć na to uwagę!

miej zawsze pod ręką odpowiednią ilość miksturek uzdrawiających, co prawda podobny efekt można uzyskać dzięki niektórym czarom, ale po co marnować na nie punkty magii...

zanim wyruszysz do niektórych miejsc powinieneś mieć określony poziom doświadczenia, jeśli więc widzisz, że przeciwnicy są zbyt ciężcy do pokonania cofnij się o kilka lokacji, powalcz ze słabszymi potworami i dopiero po kilku awansach wróć w to miejsce; ja kończyłem grę mając członków drużyny na 56. poziomie doświadczenia...

gra jest liniowa, nie oznacza to jednak, że nie można się cofać, na przykład po to, aby w łatwy sposób nabić sobie trochę punktów doświadczenia, awansowanie odgrywa tu niezwykle istotną rolę

czytaj wszystkie możliwe podpowiedzi, tyczy się to przede wszystkim ekranu wyboru specjalnych ciosów oraz czarów, wybieraj te, które Twoim zdaniem najbardziej odpowiadają sterowanej postaci

i wreszcie: pamiętaj o regularnym odwiedzaniu zajazdów w celu zregnerowania nie tyle samej energii co punktów od ciosów specjalnych oraz many

ROZDZIAŁ 1

Witt Forest

Lokacja 1: Witt Forest

Ważniejsze fakty: pierwszy przeciwnik oraz savepoint

Po zakończeniu filmików wprowadzających poświęć trochę czasu na dokładne obadanie ekranu drużyny a także opanowanie sterowania postacią.

A więc ruszamy. Na początek porozglądaj się trochę po okolicy. Powinieneś znaleźć dwa przedmioty: Wound Salve (mikstura przywracająca 400HP) oraz Poison Antidote (leczy z zatrucia). Dopiero gdy je zbierzesz skieruj się na ścieżkę i dojdź do drabiny. Zanim jednak z niej skorzystasz podejdź do świecącego stożka. Jest to savepoint, czyli miejsce, w którym możesz zgrać stan gry (na szczęście nie tylko tu, podobną rolę spełniają zajazdy) oraz odzyskać siły (Recover). Zapisz więc grę i wejdź po drabinie na górę.

Przygotuj się, bo za chwilę czeka Cię pierwsza walka. Zanim jednak do tego dojdzie podejdź do skrzyni i otwórz ją. W środku znajdziesz Blizzard Charm, który jest czymś w rodzaju magicznego przedmiotu ochronnego. Niestety, nie możesz jeszcze z niego w pełni skorzystać. Idź w lewo i zejdź po drabinie. Wpadniesz na swojego pierwszego przeciwnika.

NOWA WALKA (tak będę oznaczał starcia z przeciwnikami, z którymi nigdy wcześniej nie miałeś okazji walczyć)

Przeciwnik:Mottled Spider

Ataki specjalne: Web Trap (spowalnianie ruchów)

Jak go pokonać: Bardzo prosty przeciwnik, wykończ go stosując zwykłe Combosy, nie marnuj posiadanych punktów SP (special points). Jego ataki są wręcz śmieszne, nie musisz się nawet leczyć.

Ilość doświadczenia za pokonanie: 8 (tak, tylko tyle!)

Po wygranej walce ruszaj dalej. Podejdź do skrzyni i zabierz znajdującej się w niej przedmioty, czyli Wound Salve, Hand Grenade (granat) orazYomi's Elixir (wskrzesza zabitego bohatera).

Uwaga! Od tego momentu na przeciwników będziesz wpadał regularnie. Na szczęście taktyka walki z tymi, którzy reprezentują ten sam gatunek nie ulega żadnym zmianom. Staraj się mieć inicjatywę, tzn. atakować wrogów z zaskoczenia. Dzięki temu już po przeskoczeniu na ekran bitwy Twoi ludzie będą mogli szybciej zareagować.

Podążaj cały czas wyznaczoną ścieżką. Po chwili pojawi się informacja, że wkraczasz do Carbo Village.

Carbo Village

Lokacja 2: Carbo Village

Ważniejsze fakty: spotkanie z Eleną (główny bohater - Ryudo - ma ją ochraniać), sklep (General Store), drużyna przygotowuje się do dłuższej podróży

Drobna uwaga: w miastach takich jak Carbo Village nie musisz się obawiać ataków przeciwników, bo najzwyczajniej ich tu nie ma :-) Będą jednak drobne wyjątki od tej reguły, ale to dopiero pod sam koniec. Nie omieszkam wtedy o tym wspomnieć :-)

Załączy się krótka scenka. Po jej wysłuchaniu porozglądaj się trochę po mieście. Na początek radziłbym udać się do Carbo General Store (niedaleko miejsca, z którego przyszedłeś). Z ciekawszych przedmiotów, które się tu znajdują polecałbym:

Shamshir

(620 sztuk złota)

Leather Armor

(750 sztuk złota)

Climbing Boots

(200 sztuk złota)

Jeśli zaś chodzi o mikstury nie możesz zapomnieć o:

Medicinal Herb

(10 sztuk złota)

Wound Salve

(24 sztuki złota)

Paralysis Salve

(14 sztuk złota)

Uwaga! Nie możesz oczywiście nic konkretnego w tej chwili kupić. Najciekawsze przedmioty podaję po to żebyś w przyszłości wiedział na co się zdecydować. Pamiętaj też o tym, że nie do wszystkich miast wraca się po kilka razy! W przypadku niektórych musisz zdecydować się od razu. Na szczęście w tej grze problemy ze złotem raczej się nie pojawią.

Zanim jeszcze wyjdziesz porozmawiaj z gostkiem stojącym po lewej. Możesz odbyć tutorial przybliżający podstawowe zasady wyprowadzanie Combosów i Criticali. Polecam!

OK, wyjdź na zewnątrz. Jeśli chcesz udaj się do zajazdu (Inn) aczkolwiek nie jest to konieczne, ponieważ za kilka chwil i tak będziesz musiał się tam skierować. Idź więc w prawo. Po kilku chwilach dotrzesz do kościoła. Oczywiście jeśli chcesz możesz po drodze się zatrzymywać i rozmawiać z zamieszkującymi wioskę ludźmi. Wejdź do kościoła. Załączy się scenka. Po kilku chwilach pojawi się Carius, który każe Ci poczekać Ryudo w zajeździe (Inn). Wyjdź więc na zewnątrz i udaj się we wskazane miejsce. Wybierz pierwszą opcję dialogową (The Priest told me to wait here...).

Oczywiście jeśli chcesz możesz zgrać stan gry bądź też zregenerować siły (Recover). Po chwili (tzn. wybraniu pierwszej opcji dialogowej :-)) zjawi się Carius, który omówi Twoje zadanie. Będziesz musiał eskortować Elenę do miejsca oznaczonego jako Garmia Tower żeby mogła odprawić tam ceremonię. Carius zaprosi Cię do kościoła, gdy tylko będziesz gotowy na podjęcie się tego zadania. Nie ma sensu się tu więcej włóczyć, czym prędzej udaj się tam. Po krótkiej acz burzliwej rozmowie Elena wyruszy z Ryudo do wieży (Uwaga! Nie jest ona oficjalnie w drużynie tak więc nie będzie brała udziału w walkach!). Zgraj sobie jeszcze stan gry w zajeździe i skieruj się do miejsca, z którego przyszedłeś.

Załączy się ekran mapy świata. Jako cel podróży wybierz The Black Forest (tzn. musisz go wybrać, bo innej opcji nie ma :-))

Black Forest

Lokacja 3: Black Forest

Ważniejsze fakty: nic konkretnego

Jest to typowe "zapotworzone" miejsce, które zna się z niemal każdego cRPG-a. Twój cel to dostanie się na drugi koniec lasu. Po drodze stoczysz kilka ciekawych walk, zbierzesz też trochę nowych przedmiotów. A więc do dzieła. Ruszaj prosto. Zbierz zioła. Wkrótce wpadniesz na pierwszych przeciwników.

NOWA WALKA

Przeciwnik:Dodo

Ataki specjalne: żadne

Jak go pokonać: Ponownie nie korzystaj z ciosów specjalnych. Zwykłe Combosy w zupełności wystarczają. Spożytkuj wiedze zdobytą z tutoriala w Carbo Village, blokuj jego ataki stosując Criticale (gdy jego punkty inicjatywy znajdują się pomiędzy COM a ACT). Jeśli to konieczne lecz się przy użyciu zakupionych w wiosce ziół. Uwaga! Dodo występują przeważnie w parach.

Oto w jakiej kolejności powinieneś je atakować:

1. Ten, któremu możesz zablokować cios przy użyciu Criticala

2. Ten, któremu możesz skontrować (zaatakujesz go tuż przed wyprowadzeniem jego ataku)

3. Ten, któremu w większym stopniu naładował się pasek inicjatywy

Ilość doświadczenia za pokonanie: 12

Ruszaj dalej. Po chwili przeniesiony zostaniesz do Black Forest 2. Biegnij prosto. Na rozstaju dróg wybierz dowolną odnogę. Miej jednak na uwadze to, że na każdej z tych dróżek znajdziesz coś ciekawego. W przypadku lewej jest to złoto (50 sztuk) a prawej Myriad Power Nut. Zabierz je i kieruj się na północ.

Ponownie znajdziesz się na mapie świata. Skieruj się do Garmia Tower.

Garmia Tower

Lokacja 4: Garmia Tower

Ważniejsze fakty: Ryudo postanawia wejść do wieży i zbadać jak wypadła ceremonia

Biegnijcie na północ. Po chwili Elena spotka się z resztą sióstr. Kilka krótkich scenek (m.in. dziwne wrzaski dobiegające z wnętrza wieży :-)) i możesz wkroczyć do akcji. Skieruj się w stronę frontowej bramy i wejdź do środka wieży. Zanim w ogóle ruszysz dalej podbiegnij do savepointu i zapisz stan gry. Będziesz musiał przebić się przez dobrze już znane pajączki (Mottled Spider). Pamiętaj o tym co mówiłem przy pierwszej walce - nie warto jest marnować na nie posiadane Special Points (chyba, że chcesz co chwilę wracać się do savepointu :-)).

Oprócz pajączków powinieneś tu znaleźć trzy przedmioty:

Wound Salve

Hand Grenade

Wind Charm (w skrzyni)

Wszystkie są oczywiście bronione przez pajączki. Zabij je, co prawda doświadczenie, które się na nich zdobywa jest znikome, ale lepsze to niż nic. Zanim ruszysz dalej zapisz sobie jeszcze stan gry.

Skieruj się w stronę schodów prowadzących na drugi poziom wieży. Poza 50 sztukami złota (sakiewka) nie znajdziesz tu jednak nic ciekawego.

Wbiegnij więc na poziom trzeci. Jest on już znacznie bardziej rozbudowany, wpadniesz tu też na nowy rodzaj przeciwników.

NOWA WALKA

Przeciwnik:Gargoyle

Ataki specjalne: Howl (zadawanie większych obrażeń)

Jak go pokonać: Przede wszystkim nie możesz mu pozwalać, aby często korzystał z ataku Howl. Dobrze by było anulować ciosy Gargoyle'a odpowiednio wcześnie wydając polecenie ciosu krytycznego (Critical). Jeżeli masz wystarczająco dużo Special Points możesz odpalać najprostszy atak - Tenseiken Slash a następnie skontrować wyprowadzając tradycyjne Combo. Przy odrobinie szczęścia przeciwnik Cię nawet nie draśnie! O wiele gorzej walczy się z dwoma Gargoyle'ami naraz. Wtedy radziłbym skupić się na jednym a powstałe rany leczyć odpowiednimi ziołami.

Ilość doświadczenia za pokonanie: 18

Ruszaj jedyną możliwą drogą. Pokonaj pierwszego Gargoyle'a. Powinieneś też oczyścić poziom z pozostałych przeciwników. Gdyby Special Points zaczęły Ci się kończyć (np. w trakcie walki z Gargoyle'ami) wykorzystuj ciosy krytycznego i kontrataki (Counter). W trakcie eksploracji poziomu powinieneś znaleźć Wound Salve oraz skrzynię ze 150 sztukami złota. Przy schodach prowadzących na ostatni poziom wieży znajdziesz savepoint. Skorzystaj z niego (a także wylecz postać wybierając Recover).

Wyjdź po schodach na ostatni poziom wieży. Wpadniesz tu na dwa Gargoyle.

Walka z nimi powinna wyglądać następująco:

używasz Tenseiken Slash na tego, który ma wyższą inicjatywę (bliżej do ACT)

wykonujesz kontrę dla ciosu drugiego Gargoyle'a (Counter)

dobijasz go Combosem

wykonujesz kontrę lub cios krytyczny wobec jeszcze nie zabitego

dobijasz go Combosami i kontratakami

Po skończonej walce znajdziesz umierającą Tessę, która powie Ci o tym, iż próba przeprowadzenia ceremonii się nie udała. Będziesz musiał uratować Elenę. Spróbuj otworzyć drzwi. Nie uda się to. Na szczęście będziesz mógł wydostać się przechodząc przez okno (podejdź do niego, załączy się specyficzna ikonka, wciśnij wtedy klawisz używania). Jeszcze tylko krótka scenka obejmująca dziwną przemianę Eleny (opętana zostaje przez demona) oraz ucieczkę po linie ze zniszczonej wieży i możesz wracać do miasta.

Carbo Village (powrót)

Lokacja 5: Carbo Village (powrót)

Ważniejsze fakty: pojawienie się Millenii, Ryudo oraz Elena jako drużyna wyruszają w dalszą podróż

Na początek radziłbym udać się do zajazdu, aby zapisać stan gry i zregenerować siły. Porozmawiaj też z przebywającymi tu mieszkańcami wioski. Jeżeli masz wystarczająco dużo gotówki udaj się do sklepu i zakup jakiś dobry mieczyk lub zbroję. Nie zapomnij też o środkach leczniczych (najlepiej jest od razu zaopatrzyć się w te droższe - Wound Salve, docelowo powinieneś mieć ich co najmniej 7-10).

Dopiero gdy będziesz wypoczęty i uzbrojony skieruj swe kroki w stronę kościoła. Będzie już tam na Ciebie czekał Carius. Wejdziecie razem do środka. Po obejrzeniu krótkiej scenki dowiesz się więcej na temat wydarzeń, które miały miejsce w wieży. Carius zaproponuje Ci też dalszą współpracę. Będziesz musiał odeskortować Elenę do miejsca oznaczonego jako Granas Cathedral, aby tam spróbować zdjąć z niej "klątwę", której nabawiła się w wieży.

Po kilku chwilach usłyszycie dziwne trzaski dochodzące z zewnątrz. Wszyscy wybiegną z kościoła. Waszym oczom ukaże się dziwna kobieta. Po krótkiej scence dojdzie do walki.

UWAGA! Millenia (bo tak się ona nazywa) jest praktycznie niemożliwa do pokonania (na tym etapie zabawy oczywiście)! Nie będę więc podawał przepisów na przeprowadzanie walki. Po prostu, w pewnym momencie unieruchomi ona czarem Zap! Ryudo i na tym walka się skończy. Doszły do mnie jednak słuchy, iż miejsce to jest zabugowane i nie zawsze walka kończy się w ten sposób. Jeśli więc Millenia zabija Ryudo a nie paraliżuje go oznacza to, że ujawnił się właśnie taki błąd. Jedyne wyjście z takiej sytuacji to wczytanie poprzedniego save'a (najlepiej jeszcze z przed powtórnej wizyty w Carbo Village).

Po przegranej walce Ryudo zgodzi się pomóc kapłanom (pewnie tylko po to żeby w przyszłości móc zemścić się za upokorzenie na Millenii :-)). Kolejna scenka. Wraz z Cariusem oraz Eleną Ryudo znajdzie się w zajeździe. Z rozmowy wynikną dwie istotne rzeczy:

Elena oficjalnie przyłącza się drużyny, od tego momentu możesz ją więc wykorzystywać w trakcie walk, z założenia najlepiej czuje się ona w magii i to właśnie na niej radziłbym się skupić, ataki specjalne powinien natomiast otrzymywać Ryudo; uwaga! jeśli masz trochę pieniędzy to zanim jeszcze ruszycie w dalszą drogę nie zapomnij o wyekwipowaniu swoich postaci

Carius podaruje Ci wartościową złotą statuetkę (Golden Statue), której dodatkową funkcją jest możliwość przywracania 5 punktów zdrowia

Jeśli chcesz możesz przeznaczyć posiadane Special Coins orazMagic Coins na rozwój ataków specjalnych oraz zakupienie nowych czarów. Ryudo może na przykład rozwinąć swój atak specjalny - Tenseiken Slash, Elenie możesz zaś podarować upgrade czarów przywracających zdrowie. Zanim skierujesz się w stronę wyjścia z planszy wykonaj jeszcze dwie czynności. Koniecznie prześpij się w zajeździe, aby zregenerować siły oraz zapisz stan gry. Dopiero teraz udaj się do wyjścia a po przeskoczeniu na mapę świata jako kolejny cel podróży obierz Inor Mountains.

Inor Mountains

Lokacja 6: Inor Mountains

Ważniejsze fakty: nic konkretnego

Kolejna "zapotworzona" lokacja. Nie rozwiniesz tu żadnych wątków związanych z fabułą. Czekają tu jedynie na Ciebie walki oraz przedmioty.

Ruszaj