Final Fantasy XII - poradnik do gry - Bartosz "Mr Error" Weselak - ebook

Final Fantasy XII - poradnik do gry ebook

Bartosz "Mr Error" Weselak

4,0

Opis

Poradnik do Final Fantasy XII to obszerny materiał zawierający opis przejścia gry, sposoby pokonania trudnych przeciwników, listy broni, zbroi i różnego typu przedmiotów, porady dotyczące rozwoju postaci i wiele innych przydatnych informacji.

Final Fantasy XII - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Ekskluzywne listy gończe cz.1
  • Henne Mines II (Dodatkowe mapy)
  • Sposoby na rozwój postaci
  • Zwykłe listy gończe cz.2
  • Chaos (Zdobywanie dodatkowych esperów)
  • Zwykłe listy gończe cz.1
  • Zwykłe listy gończe cz.3
  • Rabanastre (Część I)
  • Prolog - Fort Nalbina
  • Wstęp (Licencje i rozwój postaci)

Informacja o grze

Final Fantasy XII to kolejna odsłona bestsellerowego cyklu firmy Square Enix. Po eksperymentach z poprzednimi częściami, seria powraca do korzeni, oferując graczom rozbudowany wątek fabularny, możliwość prowadzenia drużyny postaci oraz stopniowego rozwijania ich umiejętności.

Gra Final Fantasy XII, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku jRPG. Tytuł wydany został w Polsce w 2007 roku i dostępny jest na platformie PS2. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 306

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (1 ocena)
0
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.


Podobne


Final Fantasy XIIporadnik do gry

autor: Bartosz "Mr Error" Weselak

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=624

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Prolog - Fort Nalbina

Część I

Rabanastre

Dalmasca Estersand

Rabanastre - znowu

Giza Plains

Garamsythe Waterway

Pałac

Garamsythe Waterway - znowu

Nalbina Fortress - lochy

Barheim Passage

Bhujerba

Lhusu Mines

Bhujerba znowu

Dreadnought Leviatan

Ogir-Yensa Sandsea

Nam-Yensa Sandsea

The Tomb of Raithwall

Część II

Giza Plains

Ozmone Plain

Jahra

Golmore Jungle

Eruyt Village

Henne Mines

Głębiej w Golmore Jungle

Paramina Rift

Stilshrine of Miriam

Mosphoran Highwaste

Salikawood

Phon Coast

Tchita Uplands

Sochen Cave Palace

Old Archades

Archades

Draklor Laboratory

Część III

Balfonheim Port

Feywood

Giruvegan

Great Crystal

Ridorana Cataract

Pharos at Ridorana - First Ascent

Second Ascent

Third Ascent

Epilog - Sky Fortress Bahamut

Licencje i rozwój postaci

Wstęp

Umiejętności Pasywne

Techniki

Magia

Akcesoria

Zbroje i tarcze

Sztylety, pistolety, halabardy, kusze, granatniki, miecze ninja

Laski, "Drągi", miarki, buławy

Miecze, łuki, topory, włócznie, katany, wielkie miecze

Sposoby na rozwój postaci

Quickeningi

Krótki samouczek

Bazar

Grimoiry, Przedmioty używane do zrobienia innych przedmiotów

Zestawy użytecznych przedmiotów

Broń jednoręczna, dwuręczna

Broń dłuższego zasięgu i amunicja

Zbroje i tarcze

Akcesoria

Broń

Miecze, sztylety

Łuki, strzały

Pistolety, naboje

Młoty i topory, włócznie

Magiczne drągi, laski

Katany, miecze ninja

Wielkie miecze, halabardy

Kusze, bełty

Buławy, miarki

Granatniki, bomby

Zbroja cieżka - Hełmy, korpusy

Zbroja lekka - Nakrycia głowy, korpusy

Zbroja szaty - Nakrycia głowy, korpusy

Zbroja - Tarcze

Akcesoria - Akcesoria

Magia

Magia biała

Magia czarna

Magia arcane

Magia zielona

Magia czasu

Techniki - Techniki

Sky Pirate's Den

Łowcy nagród - klan Centurio

Zwykłe listy gończe cz.1

Zwykłe listy gończe cz.2

Zwykłe listy gończe cz.3

Zwykłe listy gończe cz.4

Zwykłe listy gończe cz.5

Zwykłe listy gończe cz.6

Zwykłe listy gończe cz.7

Zwykłe listy gończe cz.8

Zwykłe listy gończe cz.9

Zwykłe listy gończe cz.10

Zwykłe listy gończe cz.11

Ekskluzywne listy gończe cz.1

Ekskluzywne listy gończe cz.2

Ekskluzywne listy gończe cz.3

Ekskluzywne listy gończe cz.4

Ekskluzywne listy gończe cz.5

Ekskluzywne listy gończe cz.6

Rare Game cz.1

Rare Game cz.2

Rare Game cz.3

Rare Game cz.4

Rare Game cz.5

Espery - Wstęp

Zdobywanie dodatkowych esperów

Adrammelech

Zalera

Cúchulainn

Exodus

Zeromus

Chaos

Ultima

Zodiark

Bossowie nie związani z fabułą

Bomb King

Earth Tyrant

Fury

Hell Wyrm

Humbaba Mistant

Omega Mark XII

Phoenix

Dodatkowe mapy

Cerobi Steppe

Dalmasca Westersand

Garamsythe Waterway II

Great Crystal II

Henne Mines II

Lhusu Mines II

Nabreus Deadlands

Necrohol of Nabudis

Pharos at Ridorana - Orgin of Darkness

Zertinan Caverns

Wędkowanie

"Odlotowe" dziewczyny

Tylna Furtka

Zagubione owieczki... ekhm... Cockatrice cz.1

Zagubione owieczki... ekhm... Cockatrice cz.2

Zakochany Rabanastrańczyk

Rikken, Elza & Raz

Wstęp

Witam wszystkich zainteresowanych najnowszą odsłoną wiekowej już serii Final Fantasy. Parę słów o tej grze możecie znaleźć w mojej recenzji również zamieszczonej na portalu Gry-Online.pl ;) Tutaj powiem tylko, że jako wielki fan całej serii nie mogłem przegapić i tej części, a jako bardzo ambitny fan nie mógłbym żyć bez zdobycia legendarnych broni czy pokonania najsilniejszego przeciwnika w grze. Tak więc w dalszej części poradnika znajdziecie informacje zarówno o nich jak i o wielu innych rzeczach, questach itp. Zapraszam do lektury.

Objaśnienia

W poradniku używam "dziwnych" słów związanych z grami RPG, które zresztą są już dość rozpowszechnione. Jednak wierzę, że nie wszyscy mogli się z nimi zetknąć i od tego właśnie jest ten dział - by wyjaśnić niejasności.

Czasem natkniecie się w poradniku na określenia: Tank, Healer, Damage (dmg.) Dealer, Buffer itp. Są to predyspozycje różnych klas.

Tank to osoba z bardzo dużą ilością życia, która ściąga na siebie ataki przeciwników. Najczęściej biega w ciężkiej zbroi, doskonale nadaje się na lidera.

Healer to mag zajmujący się w głównej mierze leczeniem pozostałych. Dobrym wyborem dla niego są szaty jako zbroja i laski albo drągi jako broń.

Damage Dealer to osoba nie zajmująca się niczym poza atakowaniem przeciwników. Świetnym wyborem dla niego jest katana jako broń i lekka zbroja zwiększająca szybkość.

Buffer utrzymuje na walczących bufki takie jak protect czy shell.

Do określenia klas używam w poradniku również imion bohaterów. Na początku gry rozwijałem ich w konkretnym kierunku (szczegóły w dziale "Licencje i rozwój postaci") i później, mówiąc o nich, miałem na myśli konkretną klasę. Wy, przechodząc grę, mogliście dać im inny przydział i w takiej sytuacji wybierzcie po prostu osobę, której klasa odpowiada klasie postaci użytej przeze mnie. Możecie też spotkać się np. z określeniem zberserkowany Fomalhaut - oznacza to postać trzymającą Fomalhaut i będącą pod działaniem berserka.

W poradniku natkniecie się na takie określenia jak potki (skrót od potions - mikstury przywracające życie) czy bossowie (tego chyba nie trzeba tłumaczyć). Generalnie zostawiałem angielskie określenia różnych rzeczy, bo polskie tłumaczenie brzmiało po prostu głupio. Zdarza się też, że coś jest napisane po polsku i z angielską nazwą w nawiasie.

Ponadto chciałbym wyjaśnić zastosowany przeze mnie podział poradnika na części: Prolog, Części I-III i Epilog. Jest to podział sztuczny, zastosowany przeze mnie na potrzeby poradnika. Każda z części jest oddzielona od reszty jakimś ważnym wydarzeniem w fabule.

Są też działy noszące nazwy jakiegoś obszaru i często z dodatkiem "II". Oznaczają one miejsca, których nie odwiedzacie podczas zwykłego przechodzenia gry, a rzymska cyfra II oznacza, że owszem, zostaliście tu przez fabułę przyprowadzeni, ale nie mieliście wtedy dostępu do całości tego terenu.

W tym poradniku znajdziecie mnóstwo tabel z informacjami o potworach takimi jak: ich poziom, ilość punktów HP i rzeczy, które z nich wypadają i które możecie im ukraść. Informacje te jednak mogą się nieco różnić od tych, z którymi Wy się spotkacie. Bowiem potwory generowane są losowo i informacje, które tu zamieściłem dotyczą potworów, na które ja się natknąłem. To samo tyczy się rzeczy, które można z nich uzyskać. Te, które ja zaznaczyłem jako rzadkie, Wam mogą pojawić się znacznie częściej i na odwrót. Mogę jedynie zapewnić, że to co opisałem jest sprawdzone i wystarczy trochę cierpliwości, a na pewno zdobędziecie przedmioty, których szukacie.

Należałoby też wspomnieć o charakterach przeciwników. Można wyróżnić potwory:

agresywne

- rzucą się na Ciebie, gdy tylko Cię zobaczą. Ich paski życia są czerwone,

pasywne

- nie są zainteresowane walką. Walczyć będą dopiero, gdy Ty je zaatakujesz. Ich paski życia są zielone,

zamaskowane

- maskują się tylko elementale i entite'y. Wyglądają jak pasywne, by po chwili zaatakować Cię znienacka.

Prolog - Fort Nalbina

Fort Nalbina

Czerwony X to Twój cel.

Grę zaczynasz od zapoznania się z obecną sytuacją panującą w Ivalice. Po tym wprowadzeniu czas na przejęcie kontroli nad akcją. Na początku wcielasz się w młodego Reksa. Twój przełożony, kapitan Basch, wprowadza Cię w tajniki sterowania.

Rozpoczynasz od rozejrzenia się, następnie podchodzisz do kapitana [screen 1], po czym kierujesz się do stojącego nieopodal żołnierza z Dalmasci (Dalmascan) i rozmawiasz z nim. Teraz podchodzisz do bramy i otwierasz ją [screen 2].

Na górze czeka na Ciebie pierwszy przeciwnik. Biegniesz na wprost [screen 1] i na środku przejścia musisz stawić czoła pierwszemu w grze bossowi: Air Cutter Remora. Nie jest on specjalnie trudny i wystarczy okładać go ciągle mieczem, jednakże użycie grzmotu przyniesie dobre efekty. Póki co, nie przejmuj się życiem. Reszta żołnierzy zajmie się uleczeniem Ciebie, jeśli zbytnio spadnie Twój poziom życia.

Po pokonaniu bossa ze schodów za nim wyskoczy kolejnych trzech przeciwników, jednakże nie stanowią oni poważnego zagrożenia. Wbiegasz po schodach i wchodzisz do fortecy. Tu czekają Cię ciągłe potyczki, zewsząd będą atakować wrogowie, jednakże nie przejmuj się nimi za bardzo, bo nic złego Ci nie grozi, jeśli tylko reszta kompanów jest blisko Ciebie. Na pierwszym skrzyżowaniu idź prosto, następnie skręć w lewo i w pierwszą drogę w prawo.

Po prawej zobaczysz pokój. Wewnątrz znajduje się Potion. Następnie udaj się do zawalonego korytarza - tam również znajdziesz Potion. Wróć na klatkę schodową i biegnij do góry.

Tu nadarza się okazja do zapisu stanu gry. Skorzystaj z niej i następnie biegnij do góry. Tutaj musisz w pojedynkę stawić czoła trójce przeciwników. Najlepszym posunięciem jest potraktowanie ich najpierw Thunder, a następnie wykończenie zwykłym atakiem. Gdy już się z nimi uporasz, skieruj się w stronę "iksa" widniejącego na mapie.

Część I

Rabanastre

Rabanastre

Teraz przejmujesz kontrolę nad Vaanem. Przygodę nim zaczynasz od wyeliminowania trzech szczurów (Dire Rats). Po wyjściu z podziemi spotykasz Penelo i po krótkiej rozmowie kierujesz się do sklepu Migela.

Biegnąc do Migela, zobaczysz po drodze małego chłopaka. On - za jednego gila - wprowadzi Cię w szczegóły obecnego stanu rzeczy.

Migelo każe Ci iść do "Sandsea" i ponaglić Kytes'a. Tam oprócz Kytes'a spotykasz Tomaj'a, który wyjaśnia, o co chodzi z "tablicą ogłoszeń" oraz jak działają licencje (przy okazji wykupujesz sobie licencję Accessories 1). Tomaj daje Ci również Orrachea Armlet, w który wyposaż się, jak tylko wykupisz odpowiednią licencję.

Idziesz do "Southern Plaza" i rozmawiasz z zielonym bangą o imieniu "Dessert Merchant" [zaznaczony na obrazku] zgadzasz się spełnić jego prośbę i wybierając "Sure, no problem", wychodzisz East gate. Tu rozmawiasz z "Hapless Merchant" i oddajesz mu paczkę od "Dessert Merchant'a". Jest tu także kryształ zapisu gry - skorzystaj z niego. Teraz skieruj się w stronę przejścia prowadzącego na wschodnią pustynię (Dalmasca Estersand).

Dalmasca Estersand

Dalmasca Estersand

Na czerwono zaznaczony jest występ skalny, na którym znajdziesz Rouge Tomato, obszar na północy to obóz mieszkańców tej pustyni (ich wioska jest kawałek dalej).

Nazwa

Poziom

HP

Podatny na

Upuszcza (cena)

Można ukraść (cena)

Cactite

1-2

72-84

Wiatr

Cactus Fruit (59g)

Earth Stone (35g)

Cactus Fruit (59g)

Earth Stone (35g)

Wolf

1-3

72-114

Ziemię

Wind Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Antidote* **

Wind Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Pointy Hat* **

Cockatrice

3

136

Wodę

Small Feather (49g)

Fire Stone (35g)

Small Feather (49g)

Wild Saurian

34

6500

Wiatr

Tanned Hide (77g),

Tyrant Bone (1233g),

Earth Magicite (80g)

Hi-potion**,

Tanned Hide (77g)

* rzadkość; ** lepiej nie sprzedawać

Na pustyni aż roi się od potworów. Nie są szczególnie silne, więc skorzystaj z tego i podnieś poziom Vaana oraz zdobądź trochę punktów licencji. Uważaj jedynie na początku, żeby nie walczyć z dwoma Cockatrice jednocześnie, bo może się to źle skończyć. Również wybij sobie z głowy walkę z Saurianem (wielki, zielony tyranozaur) - będzie po Tobie, zanim zdążysz cokolwiek zrobić.

Na północ od tych terenów znajduje się mały obóz. Warto tam zajrzeć, ponieważ hasający Chocobo pozakopywał w okolicy trochę gilów. Wystarczy pobiegać po obozie i szukać błyszczących punktów na ziemi.

Na występie skalnym dokładnie naprzeciwko wyjścia z miasta znajduje się "Rouge Tomato" - Twój cel. Biegnij tam i rozpraw się z nim. Jest dość silny (jak na Twój poziom), ale powinieneś mieć jeszcze zapas potków i raczej nie będziesz miał z nim kłopotu. Po zbiciu mu mniej więcej połowy życia pomidor ucieka przed Tobą - zeskakuje na dół. Biegnij za nim i wykończ go. Uważaj na wilki grasujące w pobliżu. Staraj się wywabić cel w przestrzeń, gdzie nie ma innych potworów.

Po pokonaniu Rouge Tomato wróć do Rabanastre. Przed bramą zapisz stan gry i idź porozmawiać z Kytes'em stojącym przed bramą.

Rabanastre - znowu

Rabanastre - znowu

Od tego momentu możesz już spokojnie wchodzić i wychodzić z Rabanastre oraz iść do niższego miasta. Dostępne są też nowe usługi:

Sprzedawca map w Southern Plaza.
Wynajem Chocobo przy wyjściach z Rabanastre (500g).

Biegnij do baru "Sandsea" i porozmawiaj z Tomaj'em. Da Ci nagrodę za wyeliminowanie Rouge Tomato: 300 gil, 2x Potion, 1xTeleportstone.

Teraz biegnij do siedziby klanu łowców w północnej dzielnicy (żeby wejść, musisz pokazać Clan Primer bandaże stojącemu przed wejściem) i porozmawiaj z Montblanc'iem, żeby uznał Twoje członkostwo w klanie. Siedziba znajduje się w północnej dzielnicy Rabanastre.

Wejście do siedziby klanu
Montblanc na barierce

Biegnij na południe i wyjdź South Gate, po lewej zobaczysz olbrzymie okrągłe wrota. Podejdź do nich i wejdź do Lowtown.

"Mieszkanie" starego Dalana jest właśnie najbliżej tego wejścia. Wystarczy tylko minąć róg [screen 1]. Warto jednak wcześniej "splądrować" okolice. Znajdziesz tu trochę gil i potków. Najlepiej szukać w ślepych uliczkach i zawalonych korytarzach (jak widać na [screen 2]). Jeden ze skarbów znajduje się naprzeciwko mieszkania starego Dalana, koło skrzyń.

Po rozmowie z Dalanem wyjdź z Lowtown tą samą drogą, którą przyszedłeś i następnie udaj się na GizaPlains.

Giza Plains

Giza Plains

1 - Wioska Nomadów;

2 - Miejsce pobytu Jinna;

3 - Tu znajdziesz przywódcę stada hien (AlphaHyena);

4 - Tu grasują dwa wilkołaki.

Nazwa

Poziom

Życie HP

Podatny na

Upuszcza (cena)

Można ukraść (cena)

Giza Rabbit

1-2

70-105

Ogień

Water Stone (35g)

Water Stone (35g)

Drab Wool (63g)

Hyena

2-3

95-115

Wodę

Fire Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Cotton Cap*

Fire Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Alpha Hyena

5

220

Wodę

Fire Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Fire Stone (35g)

Wolf Pelt (41g)

Urstrix

3-4

170-190

Wiatr

Large Feather (71g)

Echo Herbs* **

Earth Stone (35g)

Wild Snake

4-5

230-250

Ziemię

Snake Skin (53g),

Wind Stone (35g)

Snake Skin (53g)

Slaven

4-5

280-302

Wiatr

Tanned Hide (77g)

Tanned Hide (77g)

Earth Stone (35g)

Sleipnir

4-6

280-320

Lód

Molting (74g)

Molting (74g)

Warewolf

21

2570

Wiatr

Earth Stone (35g),

Quality Hide (384g)

Quality Hide (384g)

* rzadkość; ** lepiej nie sprzedawać

Będąc już wGizaPlains, idź przed siebie na południe, a trafisz do wioski Nomadów. Tu porozmawiaj z Masuyą [screen 1], a następnie z Caminą - dzieckiem stojącym niedaleko sprzedawcy [screen 2]. Biegnij teraz na południe i zapisz stan gry. Masz za zadanie znaleźć Jinn. Znajdziesz go na małym skrawku ziemi na południe od wioski. Porozmawiaj z nim. Wybierz opcję "Explain situation". Mały wyjaśni Ci, jak z shadestone'a zrobić sunstone. Zapisz teraz grę i wybierz sobie dowolne 3 z 4 widocznych na mapie dark crystal'ów (zaznaczone przez wykrzykniki).

Polując na tych terenach, uważaj jedynie na dwa wilkołaki (patrz mapa) - szans na zwycięstwo Ci na razie nie dadzą. Również, kiedy będziesz chciał zabić przywódcę stada hien, upewnij się, że jesteś w pełni zdrów, bo inaczej może być z Tobą krucho - zawsze atakuje on razem z dwiema innymi zwykłymi hienami.

Znajdziesz tu również mnóstwo skarbów - praktycznie, gdzie się nie rozejrzysz, coś leży. Warto je podnosić, ponieważ poza pieniędzmi i zwykłymi potkami można znaleźć m.in. Ether, Hi-potion lub tarczę Escutcheon.

Pasek pod mini-mapą pokazuje poziom naładowania kryształu. Żeby go naładować, musisz znaleźć trzy wielkie świecące kamienie - Dark Crystals

Żeby zebrać energię zdark crystal'a, musisz podejść do jednego i użyć na nim shadestone'a. Następnie wybierz opcję "Hold the Shadestone up to the crystal". Po zebraniu całej energii obejrzysz cut-scenkę. Kontrolę odzyskasz dopiero w wiosce Nomadów. Wróć do Rabanastre.

Idź drogą przy południowej bramie do Lowtown i do Dalan'a. Porozmawiaj z nim, a dostaniesz CresentStone. Teraz idź do GaramsytheWaterway na północy Lowtown. Porozmawiaj tam z Kytesem. Powiedz mu, że chcesz wejść do środka. Następnie Kytes samodzielnie otworzy Ci drzwi po lewej i da na drogę 2x Potion i 4x Eyedrops. Idź na dół.

Garamsythe Waterway

Garamsythe Waterway

Schody - przejście do Lowtown.

Nazwa

Poziom

Życie HP

Podatny na

Upuszcza (cena)

Można ukraść (cena)

Dire Rat

2-3

77-97

Wodę

Fire Stone (35g)

Rat Pelt (35g)

1 gil

Steeling

2-3

94-110

Ziemię

Wind Stone (35g)

Antidote**

Wind Stone (35g)

Antidote**

Ichthon

4

141

Piorun

Fish Scale (151g)

Water Stone (35)

Potion**

Fish Scale (151g)

* rzadkość; ** lepiej nie sprzedawać

Tu zapisz grę i idź w lewo, po schodach na górę. Czeka Cię przeprawa przez ścieki.

W większości ślepych zaułków znajdziesz skarby…

…no, nie tylko w ślepych zaułkach.

Gdy dojdziesz do końca wodociągów, gra będzie chciała się upewnić, czy rzeczywiście jesteś gotowy ją kontynuować. Podejdź do schodów [ostatni screen] I wybierz opcję: "Climb the stairs", następnie: "It's now or never". Trafiasz to pałacu.

Pałac

Pałac

Zielone kropki pokazują domyślne ustawienie strażników na tym piętrze.

Na początku podejdź do urny i otwórz ją - otrzymasz mapę pałacu. Podejdź do kryształu i zapisz grę. Zostaniesz poinformowany, że szybko stąd nie wyjdziesz i że lepiej będzie, jeśli zapiszesz grę na nowym pliku. Wbiegasz do pomieszczenia dla służby i kierujesz się na schody. Po drodze wyzbieraj skarby leżące po lewej i prawej stronie Sali.

Dowiadujesz się, że służbie nie wolno iść do góry, ale po cut-scence mimo wszystko - próbujesz. Twoją próbę zauważa brązowy Seeq stojący blisko strażnika. Podejdź do niego i porozmawiaj. Zaoferuje Ci swoją pomoc. Po prosu zawołaj strażnika naciskając kwadrat i odejdź trochę dalej w bok [screen 1], następnie, gdy ten zacznie rozmawiać ze Seeq'em, Ty spokojnie idź na górę po schodach [screen2].

Symbol "orła"… on niestety nie działa…

…ale symbol "lwa" to już inna sprawa.

W tej sali czeka Cię trochę kombinowania, ale nie przejmuj się - jeśli jakiś strażnik Cię zobaczy, będziesz mógł kontynuować od wejścia do tej sali. Tutaj będę operował numerami poziomych alejek, patrząc od dołu. Do pionowej alejki po lewej stronie będę się odnosił jako do "A", a do pionowej alejki po prawej stronie jako do "B".

No więc do roboty: Wbiegasz do drugiej alejki i wołasz strażnika (naciskając kwadrat, zwabiasz ich, ale nie czekasz na nich, tylko uciekasz). Wracasz do "A", biegniesz do pierwszej alejki i przebiegasz do "B". Strażnicy stojący wzdłuż alejki po stronie "B", nic Ci nie zrobią, pod warunkiem, że nie będziesz próbował wbiec do tej alejki, której właśnie pilnują. Po stronie "B" biegnij do trzeciej alejki i użyj Cresent Stone'a na symbolu lwa na podłodze [screen 2]. Wracasz do "B" i biegniesz do czwartej alejki. Wołasz strażnika, wracasz do "B" i biegniesz do trzeciej alejki. Tu wołasz trzech strażników, wracasz do "B" i biegniesz do drugiej alejki. Wołasz następnych strażników, wracasz do "B" i biegniesz pierwszą alejką do "A". Biegniesz wzdłuż "A" do czwartej alejki, ale nie skręcasz w prawo, tylko w lewo.

Tu podchodzisz do ściany, przez którą widać zielone światło [screen 1] i wybierasz opcję: "Approach the wall". W tym korytarzu biegniesz do końca i po lewej stronie naciskasz przycisk w ścianie ("Press the switch") Następnie trochę się cofasz i biegniesz w w drugą odnogę korytarza, podchodzisz do ściany i wybierasz: "Egzamine the wall" [screen 2].

Po cut-scence wbiegasz po schodach do góry.

Garamsythe Waterway - znowu

Garamsythe Waterway - znowu

Schody - przejście do Lowtown;

1 - Miejsce potyczki z imperialnymi żołnierzami;

2 - Miejsce potyczki z bandą Flan'ów;

3 - Boss: Firemane.

Nazwa

Poziom

Życie HP

Podatny na

Upuszcza (cena)

Można ukraść (cena)

Dire Rat

2-5

92-232

Wodę

Fire Stone (35g)

Rat Pelt (35g)

1 gil

Steeling

~4

~218

Ziemię

Wind Stone (35g)

Antidote**

Wind Stone (35g)

Antidote**

Gigantoad

5-6

341-361

Ogień

Horn (120g)

Water Stone (35g)

Horn (120g)

Ghost

~7

~340

Holy

Glass jewel (115g)

Teleportstone* **

Glass jewel (115g)

Garchimacera

4-5

287-302

Wodę

Demon Eyeball (123g)

Demon Eyeball (123g)

* rzadkość; ** lepiej nie sprzedawać

I ponownie lądujesz w ściekach. Tym razem dołączają do Ciebie Balthier i Fran [screen 1]. Przed sobą masz kryształ zapisu gry. Skorzystaj z niego i zejdź po schodach. Tu Balthier wyjaśni Ci dokładniej działanie gambitów. Po krótkim instruktażu przestaw gambity postaci. Balthier'owi niech zostanie First-aid, jednakże ustaw wszystkim "attak: party lider targeted foe", a Fran dodatkowo: "ally<70%; cure" i ustaw go na pierwszym miejscu.

Teraz podejdź do ciał żołnierzy i je "obejrzyj" [screen 2]. Biegnij swobodnie do następnego kryształu, bo tu nie czeka Cię nic ciekawego. Nie zapomnij o skarbach - szukaj dalej po ślepych zaułkach.

Gdy miniesz następny kryształ, czeka Cię walka z czterema imperialnymi żołnierzami. Oni są na poziomie 5, jednakże ich poziom życia wacha się od 170-210 i najsłabszy będzie miał jeszcze Protect. Wprawdzie nie wykazują słabości na żadne elementy, jednakże magia dobrze się sprawuje. Po walce wróć do kryształu i przynajmniej odnów sobie życie i manę. Do Twojej drużyny dołącza Amalia.

Zaraz w sali obok czeka Cię walka z czterema Flan'ami. One też są na poziomie 5, ale ich poziom życia wacha się od 360 do 420. Wszystkie są podatne na Ogień, więc wykorzystaj to.

Biegnij dalej, do następnego kryształu zapisu. Lepiej z niego skorzystaj, ponieważ w sali obok czeka Cię walka z bossem:

Firemane lv.7

Firemane

Poziom 7

3571 HP

Podatny na: Wodę

Ataki:

Fire,

Kick,

Bushfire,

Rush.

Zacznij od rzucania czarami Blizzard. Kiedy mana spadnie poniżej 10MP, przestań - zachowaj ją na Cure lub użyj Etheru. Dodatkowo, gdy poziom życia będzie niski, Amalia też Cię wspomoże i zacznie używać potków. Jego najgroźniejszy ataki to bushfire, który zadaje rany wszystkim bohaterom, nawet tym niezaznaczonym, może też zatruć jednego (lub wszystkich) z Twoich bohaterów. W takiej sytuacji użyj na zakażonych antidote i kontynuuj walkę. W czasie walki głównie skupiaj się na poziomie życia bohatera, który bezpośrednio przyjmuje ataki wroga, jednakże nie zaniedbuj też reszty, bo jeśli mają mało życia, to mogą paść po następnym ataku Bushfire. Z kolei atak rush, to w zasadzie nie jest atak. Firemane teleportuje się w inne miejsce sali i przez chwilkę nie można go namierzyć, a ataki oddane w tej chwili są niecelne. Fire i kick to regularne ataki, w sumie nic specjalnego.

Nalbina Fortress - lochy

Nalbina Fortress - lochy

Nazwa

Poziom

Życie

Nazwa

Poziom

Życie

Swordsman

8-9

229-237

Magus

6-8

197-205

Hoplite

8-9

275-283

Marksman

7

264

Wszyscy imperialni żołnierze upuszczają trochę gili i/lub potki, można im je również ukraść.

W sali, gdzie zaczynasz, pozbieraj skarby, podejdź do kryształu zapisu, skorzystaj z niego i idź dalej. Tu razem z Balthierem stawisz czoła trzem Seeq'om, którzy "trzęsą" całymi lochami. Każdy z nich ma inny poziom. Poziom 6 - 158 HP, poziom 7 - 142 HP, poziom 8 - 232, tego dodatkowo chroni Protect. Wszyscy są podatni na ogień. Jeśli nauczyłeś Vaana z niego korzystać, to nie ma problemu. Nie masz broni, bo została Ci skonfiskowana, ale na pewno w poprzedniej Sali znalazłeś trochę Knot of Rust - możesz tego użyć dla lepszego efektu.

Po cut- scence kontynuujesz grę z magazynu. Tu odzyskujesz swoje rzeczy i dostajesz mapę lochów. Zapisz grę i idź przed siebie. W tej sali czeka Cię sporo walk z imperialnymi żołnierzami. Zacznij od ruszenia przed siebie. Zobacz na radarze, w którą stronę idzie strażnik przy filarze na dole. Jeśli oddala się od Ciebie, to wbiegnij na schody na wprost.

U góry załatw Imperial Marksman po lewej i następnie biegnij w drugą stronę - tu załatw Imperial Hoplite i Marksman. Zejdź na dół i zajmij się przebywającymi tam oponentami (jeśli jeszcze do Ciebie nie przybiegli). Pozbieraj skarby z tej części hali i idź dalej. Pozbywaj się kolejnych żołnierzy, uważaj jedynie, żeby nie zwabić zbyt wielu naraz. Jak już się ze wszystkimi uporasz, udaj się do wyjścia [screen 2].

Barheim Passage

Barheim Passage

1 - Przełącznik otwierający wielką bramę;

2 - Boss: Mimic Queen.

Nazwa

Poziom

Życie HP

Podatny na

Upuszcza (cena)

Można ukraść (cena)

Baterry Mimic

~7

~520

Lód

Eye drops**

Alarm Clock**

Iron Scraps (185g)

Iron Scraps (185g)

Storm stone (35g)

Tiny Mimic

7-8

211-217

Wiatr

Iron scraps (185g)

Eye Drops**

Storm Stone (35g)

Earth Stone (35g)

Iron Scraps (185g)

Mimik

~7

~334

Wiatr

Earth stone (35g)

20 gil

Steeling

6-7

282-298

Ziemię

Eye drops**

Bat fang (105g)

Wind Stone (35g)

Seeker

~7

~551

Ziemię

Crooked Fang (287g)

Wind Stone (35g)

Taurus gem (150g)

Flan

~6

~280

Ogień

Green Liquid (206g),

Water Stone (35g),

Caramel (276g)

Gold needle**

Water stone (35g),

Caramel (276g)

Bomb

6-7

317-332

Wodę

Bomb Ashes (200g)

Fire Stone (35g)

Suriander

8-9

410-430

Lód

Horn (120g)

Antidote**

Storm Stone (35g)

Zombie***

7-8

277-286

Holy

Foul Flesh (143g)

Antidote**

2 gil

Dark stone (35g)

Foul Flesh (143g)

Dark stone (35g)

Kilimweave Shirt* **

Spectre***

8-9

402-408

Holy

Dark stone (35g)

Glass Jewel (115g)

Dark stone (35g)

Dark Mote* **

*rzadkość; ** lepiej nie sprzedawać; *** występują tylko po znacznym spadku energii

Timeworn Device.
Od lewej: Gate Switchboard, Burrogh, brama.

Idź przed siebie. W małej sali po prawej znajdziesz parę skarbów. Podejdź do "Timeworn Device" i wybierz: "Press the switch". Zejdź na dół i porozmawiaj z Burrogh'em. Da Ci bezpiecznik "Tube Fuse" (przy okazji możesz zrobić sobie małe zakupy, warto kupić nową broń i zbroję). Wróć do Timeworn Device (teraz to jest Power Relay) i włóż bezpiecznik: "Install the Tube fuse". Zapisz grę, zejdź na dół i otwórz bramę (podejdź do Gate Switchboard i wybierz "Press the switch"), po czym idź dalej

Wskaźnik pod mini-mapą pokazuje stan energii. Baterry mimics wysysają ją. Jeśli spadnie zbyt nisko, zaczynają pojawiać się różne stwory. Żeby tego uniknąć, trzeba niszczyć mimiki. Zwrócą pożartą energię - ok. 25% (nawet jeśli żadnej nie zdążyły jeszcze wyssać ;))

Jeśli energia spadnie poniżej 50%, zaczynają sporadycznie wychodzić pojedyncze potwory, natomiast jeśli spadnie poniżej 30%, będziesz atakowany praktycznie na każdym kroku. Jednakże to naprawdę rzadkość, żeby energia aż tak nisko spadła.

W tej sali rozpraw się szybko z mimikiem i z Zombie. Biegnij na dół, po drodze zniszcz Tiny Mimic i na końcu Baterry mimic. Pozbieraj skarby i idź do następnego pomieszczenia. Na mapie masz zaznaczone wszystkie miejsca, w których mimiki wysysają energię.

Tu widzisz dwa mimiki - jeden już się przyssał do kabli, drugi dopiero szuka. Załatw oba i biegnij dalej. Jeśli ten "niejedzący" Ci uciekł, to żeby go dorwać, będziesz musiał iść na pierwszym rozwidleniu [screen 1] w prawo, jeśli go dorwałeś wcześniej, idź w lewo. Na następnym rozwidleniu [screen 2] najpierw biegnij w prawo. Minie Cię mimik. Co najwyżej, raz Cię uderzy i ucieknie. Goń go - schowa się w drugim korytarzu i przyssie do kabli. Załatw go, wróć do rozwidlenia i biegnij w prawo. Na następnym skrzyżowaniu biegnij w lewo (po prawej masz tylko jakieś skarby i mapę). Biegnij wzdłuż tunelu. Na stacji zniszcz mimika i wbiegnij do sali obok. Tu też rozpraw się z mimikami i wróć na tory.

Biegnij do następnej części tunelu. Tu biegnij przed siebie, w stronę wielkiej bramy i tuż przed nią - zniszcz mimika. Teraz musisz udać się w lewo i poszukać przełącznika otwierającego wielką bramę. Jak go znajdziesz, wciśnij przycisk i wracaj do wielkiej bramy.

W następnym odcinku tunelu zapisz grę i idź dalej. Od tej pory zaczniesz spotykać zwykłe mimiki, które udają skrzynie ze skarbami. Biegnij ciągle przed siebie aż do następnego kryształu zapisu gry. Nie zapomnij o skarbach - oprócz zakamuflowanych mimików są też i te prawdziwe.

Przy tym krysztale zapisz grę i idź dalej do wielkiej okrągłej sali. Czeka Cię kolejna walka z bossem.

Mimic Queen lv. 10

Mimic Queen

Poziom 10

4073 HP

Podatny na: Lód

Ataki:

Zwykły atak,

Spawn,

Breath of Life,

Thunder,

Shockstorm,

Ground shaker.

Ten boss, co tu kryć, jest słaby. Miałem dwie postacie, które znały blizzard (Vaan i Fran), Basch jest bardzo silny w walce wręcz, a Balthier od czasu do czasu rzuca potkami. Przede wszystkim skup się na bossie, a nie na jego "potomstwie". Ono Cię olewa i zaraz po urodzeniu pędzi do kabli przy ścianie. Zainteresuje się Tobą dopiero, jak skończy się mu energia, ale wtedy już dawno powinno być po walce. Jego ataki, poza tym podstawowym - jednym z odnóży, to Spawn: poczyna następnego "potomka"; Breath of Life: odnawia sobie nieco życia; Thunder: atak magiczny przeciwko jednej z Twoich postaci - łatwo można go wyeliminować, uderzając po prostu Mage Masherem, przez co zaaplikujesz mu Silence; Shockstorm: atakuje wszystkich dookoła przy pomocy prądu, a Ground Shaker to też atak przeciw wszystkim, z tym, że ten ma element ziemny. Po walce lądujesz na Dalmasca Estersand. Zapisz grę i wracaj do Rabanastre.

Od teraz w Rabanastre możliwy jest transport poprzez Moogling. Wystarczy, że znajdziesz gdzieś w mieście taki drąg (1). Niedaleko powinien kręcić się mały Moogle (2) - porozmawiaj z nim, żeby przenieś się w inną część miasta i to za darmo.

W Rabanastre warto najpierw pobiec do siedziby klanu - dostaniesz mały bonus za to, że pokonałeś bandę Flanów w ściekach (150g), Firemane'a (200g) i MimicQueen (300g). Teraz biegiem do sklepu Migela, następnie do Dalana w Lowtown i do Balzaca - znajdziesz go mniej więcej w połowie mapy, na zachodzie Lowtown, już na drugim obszarze (patrząc od Dalana).

Teraz biegnij do Sandsea i tam wejdź na piętro. Następnie skieruj się do Westgate, do Aerodromu.

Wejdź do środka i porozmawiaj z Balthierem [screen]. Przez dłuższy czas nie będziesz mógł wrócić do Rabanastre, więc Balthier chce się upewnić, czy na pewno chcesz już odlecieć. Wybierasz "I'm ready" i następnie "I'm really ready".