25,61 zł
5S to Twoje nowe narzędzie pracy w doskonaleniu działania organizacji i zwiększeniu jej efektywności. Wszystko oparte na najlepszych rozwiązaniach wymyślonych i sprawdzonych w kraju Kwitnącej Wiśni.
Poradnik "5S - zrób to sam" to zbiór cennych wskazówek, dzięki którym dowiesz się:
5S to nie tylko inwestycja, to także oszczędność, a czy nie stać Cię na oszczędności?
Wyobraź sobie:
Nie zwlekaj ani chwili, wybierz nasz poradnik - wiele na tym zyskasz!
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 35
Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci bez zgody wydawcy zabronione.
Autor oraz wydawca dołożyli wszelkich starań, aby zawarte w publikacji informacje były kompletne i rzetelne. Autor oraz wydawca nie biorą jednak odpowiedzialności za sposób, w jaki te informacje zostaną wykorzystane oraz za ewentualne szkody, które wynikną z wykorzystania informacji zawartych w publikacji.
Redakcja, korekta i skład:
Studio Editorial
(www.editorial.pl)
Projekt okładki:
Pre Art Elżbieta Zawada
(www.preart.pl)
Wydawca:
Etena.pl
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
WWW:www.etena.pl
E-mail:info@etena.pl
ISBN: 978-83-936700-2-4
Wydanie 2
Skład wersji elektronicznej:
Virtualo Sp. z o.o.
Czyste i schludne otoczenie to element niezbędny do komfortowego i zdrowego życia. Tak samo się dzieje w miejscu pracy. Doświadczenie jednak pokazuje, że w pracy nie jest już tak łatwo o dbałość i troskę o warunki pracy. Wdrożenie systemu 5S jest najlepszym sposobem na wdrożenie porządków regularnych oraz na wprowadzenie pozytywnych nawyków współpracy w zakresie tworzenia stanowisk pracy funkcjonalnych oraz bezpiecznych. Niniejsza praca jest zbiorem uniwersalnych wskazówek. Mogą się one okazać niezwykle użyteczne przy wdrożeniu systemu 5S w różnej wielkości organizacjach, niezależnie nawet od charakteru działalności.
Celem pracy jest wyjaśnienie istoty systemu 5S oraz zaproponowanie sposobu jego wdrożenia w organizacji o dowolnym profilu działalności. Uniwersalność zastosowania to jedna z mocnych stron metody 5S. Można ją stosować zarówno na hali produkcyjnej, jak i w biurze.
W rozdziale pierwszym szczegółowo omówiono cel i sens metody 5S. Bez zrozumienia istoty oraz pochodzenia tej metody wzrasta ryzyko niepowodzenia projektu.
Rozdział drugi to uniwersalny przykład wdrożenia 5S w organizacji. Wszelkie wskazówki w nim zawarte nadają się do dopasowania do organizacji o każdym profilu działalności. Celem tego rozdziału jest pokazanie, że system 5S to metoda nie tylko dla dużych przedsiębiorstw. To duża zaleta i ułatwienie w pracy nawet w niewielkich organizacjach, na przykład w miejscowym zakładzie takielarskim.
Geneza TQM, w tym także 5S, sięga lat czterdziestych ubiegłego stulecia. Powołano wtedy Związek Japońskich Naukowców i Inżynierów mający na celu zwiększenie efektywności japońskich przedsiębiorstw. O współpracę zapytano również amerykańskich ekspertów W. E. Deminga oraz J. M. Jurana, których nowatorskie poglądy w zakresie jakości nie wzbudziły zainteresowania w Stanach Zjednoczonych. Wiedza i zaangażowanie wspomnianych ekspertów stały się podstawą tworzenia i rozumienia nowej koncepcji jakości i jej znaczenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Na przestrzeni czasu podejście do problemów zarządzania jakością uległo przeobrażeniu, do zagadnień kontroli dołączyły także kwestie zapewnienia jakości (lata 60. i 70.) oraz jakości totalnej (lata 80. i 90.)1. Do głównych narzędzi, stosowanych w ramach doskonalenia jakości, zalicza się miedzy innymi: Just in Time (JIT), 5S, Kaizen, Statystyczną Kontrolę Procesu (SPC), FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), metodę Taguchiego oraz QFD (Quality Function Deployment)2.
Japońskie koncepcje i metody zarządzania do dziś wzbudzają spore zainteresowanie wśród przedsiębiorców z całego świata. Są jednym z filarów sukcesu japońskiej gospodarki oraz wzorem do naśladowania. Rezultatem prac naukowców było przeniesienie japońskich metod zarządzania na grunt zachodniej gospodarki. Wyniki tego działania nie były tak spektakularne, jak się spodziewano. W japońskim społeczeństwie zasady zarządzania przez jakość były znane i praktykowane od wieków, a dla społeczeństw zachodnich taka filozofia stanowiła nowość3. Ponadto zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, ważny jest wynik pracy człowieka, a nie jego wysiłek, wkład. Ocena pracy jest bezpośrednia i krótkookresowa, brak widocznych efektów usprawnień szybko demotywuje i skłania do zmiany decyzji. Problem tkwi w mentalności, celem nie powinno być szybkie osiągnięcie wyniku, lecz doskonalenie organizacji, które jest procesem żmudnym i czasochłonnym4. Niezależnie od tego, warto wzorować się na japońskim podejściu, nawet niewielki sukces w tym obszarze może przynieść organizacji wiele korzyści ekonomicznych i pozaekonomicznych5.
Japońska wersja TQM opiera się na koncepcji 5S, która dała podstawy do ukształtowania optymalnej kultury organizacyjnej. Rysunek nr 1.1 obrazuje symboliczną relację między TQM, 5S a Kaizen.
Rysunek 1.1 Drzewo TQM
Źródło: R. Karaszewski, Zarządzanie jakością, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005, s. 212.
Zastosowanie metody 5S pozwala na wstępną implementację koncepcji Kaizen. W dosłownym tłumaczeniu Kaizen oznacza „powolne, niekończące się usprawnianie wszelkich aspektów życia”6, z języka japońskiego „KAI” oznacza „zmianę”, a „ZEN” oznacza „dobre, na lepsze”7. Doskonalenie w Japonii rozumiane jest odmiennie niż w krajach zachodnich, dzieli się je na innowacje oraz Kaizen8. Tabela 1.1 przedstawia – wg japońskich koncepcji – porównanie innowacji i Kaizen.
Tabela 1.1 Porównanie innowacji i Kaizen
Innowacje
Kaizen
kreatywność
adaptacyjność
indywidualizm
praca zespołowa
zorientowanie
na
specjalistów
zorientowanie
na
osoby z przygotowaniem ogólnym
zorientowanie
na
technikę
zorientowanie
na
ludzi
szukanie nowych technologii
bazowanie