59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele - Richard Wiseman - ebook
Wydawca: WAB Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2012

59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele ebook

Richard Wiseman

2 (1)

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka 59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele - Richard Wiseman

 

Na wstępie sporządź listę rzeczy, których wykonanie zajmuje ci 59 sekund. Następnie skreśl je i w czasie, który zyskasz dzięki temu śmiałemu posunięciu, przeczytaj książkę 59 sekund. Masz wciąż za mało czasu? Skoncentruj się na krótkich streszczeniach najistotniejszych wątków, które znajdziesz w kolejnych rozdziałach. Ich przeczytanie również zajmuje niecałą minutę, a zawarta w nich wiedza może okazać się bardzo pomocna przy rozstrzyganiu ważnych życiowych wyborów.

 

Warto jednak poświęcić 590 albo nawet 5900 sekund na przeczytanie książki od deski do deski, by poznać przebieg wielu fascynujących eksperymentów psychologicznych, których wyniki pomagają poruszać się w gąszczu kluczowych życiowych decyzji i unikać przy tym szkodliwych, rozpowszechnionych stereotypów.

 

59 sekund to fantastyczna, zabawna, mądra i także bardzo pożyteczna książka.

(A 59 sekund, poświęcone na przeczytanie powyższego tekstu, to dobry wstęp do jej lektury...)

 

Nie jesteśmy tak racjonalnymi stworzeniami, jak mogłoby nam się wydawać - za pomocą szybkich i skutecznych technik łatwo nas przekonać do różnych rzeczy. Uważaj na ludzi, stosujących zasadę „To jeszcze nie wszystko", oferujących z góry rozmaite zniżki i okazje, byś tylko rozstał się ze swoimi pieniędzmi.

(fragment)

 

 

Richard Wiseman proponuje szybkie, choć dość dziwne techniki, które w ciągu kilku minut pomagają ludziom osiągać cel i spełniać ambicje.

„The Mail on Sunday"

 

To poradnik, ale inny niż wszystkie: prawie cały opiera się na wynikach opisanych przez autora fascynujących badań.

„The New Scientist"

Opinie o ebooku 59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele - Richard Wiseman

Cytaty z ebooka 59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele - Richard Wiseman

Poniedziałek: Podziękowania Wiele jest rzeczy w twoim życiu, za które można być wdzięcznym. Na przykład posiadanie bliskich przyjaciół, udany związek, kochająca rodzina, zdrowie, dach nad głową czy jedzenie do syta. Albo dobra praca, szczęśliwe wspomnienia, jakieś zwyczajne, miłe wydarzenia – pójście na dobrą kawę, uśmiech nieznajomego, radość psa, gdy wracasz do domu, dobry obiad, obejrzenie pięknego widoku. Pomyśl i wynotuj trzy takie
Wtorek: Cudowna chwila Pomyśl o najpiękniejszych momentach swojego życia. Może o jakiejś wielkiej satysfakcji, o chwilach zakochania, o wspaniałym koncercie albo przedstawieniu, o udanych wyjściach z przyjaciółmi. Wybierz jeden z nich i wyobraź sobie siebie samego w tamtym momencie; jak się czułeś i co działo się dookoła. W ciągu paru minut opisz to doświadczenie i swoje emocje z nim związane. Nie przejmuj się ortografią i przecinkami, po prostu zapisz swoje myśli.
Środa: Wymarzona przyszłość Poświęć kilka chwil na opisanie swojego życia w przyszłości. Wyobraź sobie, że udało ci się zrealizować wszystkie plany. Myśl realistycznie, ale załóż, że ciężko pracowałeś i osiągnąłeś to, czego pragniesz. Wyobraź sobie, że stałeś się osobą, którą zawsze chciałeś być, a twoje życie zawodowe i osobiste to spełnione marzenia. Nie pomoże ci to w rzeczywistym osiągnięciu twoich celów, ale poprawi nastrój.
Czwartek: Kochany/Kochana... Pomyśl o kimś w twoim życiu, kto jest dla ciebie bardzo ważny. Może to być twój partner życiowy, bliski przyjaciel albo członek rodziny. Wyobraź sobie, że masz jedyną szansę, by powiedzieć tej osobie, jak bardzo jest ci bliska. Napisz krótki list do niej, wyznając swoje uczucia i opisując, jak wiele dla ciebie znaczy. Piątek: Coś miłego Przypomnij sobie wydarzenia minionego tygodnia i zanotuj trzy rzeczy, które naprawdę ci się udały. Mogą to być drobiazgi, takie jak znalezienie dobrego miejsca do zaparkowania samochodu, albo sprawy bardziej istotne, na przykład ciekawa oferta pracy czy jakaś pomyślna życiowa okoliczność.
Jaki jest twój cel? ……………… 2. Potencjalne korzyści i przeszkody ……………… A. Zapisz jedno słowo określające, w jaki sposób poprawi się twoje życie, jeśli uda ci się ten cel osiągnąć. ……………… B. Zapisz jedno słowo odnoszące się do największej przeszkody na drodze do osiągnięcia założonego celu. ……………… C. Zapisz jedno słowo określające, pod jakim jeszcze względem twoje życie zmieni się na lepsze, jeśli ci się powiedzie. ……………… D. Zapisz jedno słowo odnoszące się do innej ważnej przeszkody, jaką możesz napotkać. ……………… 3. Rozwinięcie Na osobnej kartce rozwiń swoje powyższe odpowiedzi.
Zamknij oczy i wyobraź sobie nową/nowego siebie. Pomyśl, jak szałowo będziesz wyglądać w obcisłych, modnych dżinsach, na randce z Bradem Pittem albo Angeliną Jolie, na własnym skórzanym fotelu we własnym gabinecie szefa korporacji albo sącząc drinka z palemką na karaibskiej plaży. Dobra wiadomość jest taka, że tego typu ćwiczenia od lat zalecają niektóre poradniki samodoskonalenia. Zła wiadomość jest taka, że badania naukowe wykazują, iż ćwiczenia takie są w najlepszym razie nieskuteczne, w najgorszym zaś – wręcz szkodliwe.
złości, raczej podnosi, niż obniża poziom agresji. Jest też osławione „studium celu z Yale”. Według niektórych autorów w 1953 roku zespół badaczy przeprowadził eksperyment ze studentami ostatniego roku Uniwersytetu Yale, których poproszono o zapisanie celów, jakie chcą osiągnąć w życiu. Dwadzieścia lat później naukowcy odnaleźli osoby biorące udział w eksperymencie i okazało się, że jasno sprecyzowane cele życiowe miało 3 procent badanych oraz że właśnie oni zgromadzili majątek przewyższający majątek pozostałych 97 procent uczestników razem wziętych. To świetna historia, która często pojawia się w poradnikach i na treningach rozwoju osobistego jako przykład ilustrujący potęgę dobrze zdefiniowanego celu. Jest tylko mały problem – według wszelkich danych taki eksperyment nigdy się nie odbył.
Podobne legendy od lat trafiają do współczesnych umysłów i w wielu wypadkach mogą ograniczać szanse osiągnięcia wybranego celu. Co gorsza, takie porażki często sprawiają, że ludzie przestają wierzyć, iż mają jakiś wpływ na swoje życie.
W znanym eksperymencie przeprowadzonym przez Ellen Langer z Uniwersytetu Harvarda połowie mieszkańców domu opieki podarowano roślinę doniczkową, prosząc, by dbali o jej potrzeby, podczas gdy druga połowa otrzymała identyczną roślinę, ale z zastrzeżeniem, że jej doglądaniem zajmie się personel. 2 Pół roku później pensjonariusze pozbawieni kontroli w tej drobnej sprawie byli znacząco mniej szczęśliwi, mniej zdrowi i mniej aktywni niż pozostali. Ponadto aż 30 procent spośród nich zmarło, podczas gdy w drugiej grupie było to tylko 15 procent.
Gdy oszustwo na egzaminie wychodziło na jaw na początku, opowiadający wydawał się słuchaczom znacznie bardziej sympatyczny niż wtedy, gdy mówił o swojej porażce na końcu. Dodatkowe eksperymenty w innych okolicznościach potwierdziły wyniki badania – na przykład okazało się, że bardziej przekonujący są adwokaci, którzy przedstawiają słabsze strony swojej argumentacji na początku rozprawy.
Na każdym nakleiliśmy też jedno z czterech haseł, które psychologowie uznali za skuteczne: „Prosimy o hojne wparcie”, „Każdy pens się liczy”, „Każdy funt się liczy” i „Możesz zmienić świat na lepsze”. Pudełka umieszczono pojedynczo przy czterech losowo wybranych kasach i monitorowano przebieg zbiórki.
W trzeciej grupie goście dostawali po dwa cukierki na osobę i zostawiali napiwki o 14 procent większe – to już lepiej. W czwartej grupie użyto sprytnego fortelu: kelner zostawiał na stole rachunek z jednym cukierkiem na osobę, a potem, gdy już odwracał się od stołu, sięgał ręką do kieszeni i szybko rozdawał jeszcze po jednym.
Nieważne, czy chodzi o wybór mieszkania do wynajęcia, samochodu do kupienia czy funduszu do zainwestowania – ludzie, którym demonstruje się wszystkie możliwości, a następnie daje do rozwiązania trudne zadanie umysłowe, podejmują lepsze decyzje niż inni.
Po pierwsze, żeby w ogóle zapobiec powstawaniu żalu, przyjmij wobec życiowych okazji postawę „na tak”. Jak to napisał kiedyś literat Max Lucado: „Podejmij wysiłek. Poświęć swój czas. Napisz list. Zdecyduj się na przeprosiny.
Zamiast rozmyślać o szczęściu, które mogło stać się twoim udziałem, pomyśl o trzech dobrych stronach twojej obecnej sytuacji i trzech negatywnych skutkach, jakie mogła przynieść decyzja, której kiedyś nie podjąłeś.
W innym eksperymencie Gabriele Oettingen i Thomas Wadden z uniwersytetu w Pensylwanii śledzili wysiłki pań biorących udział w programie zrzucania nadwagi. 75 Kobiety proszono o wyobrażenie sobie, jak zachowałyby się w różnych sytuacjach związanych z jedzeniem,
Po dwóch latach wyszło na jaw, że absolwenci, którzy często wyobrażali sobie własne sukcesy, rzadziej wysyłali dokumenty do pracodawców, otrzymali mniej ofert pracy i zarabiali znacząco mniej niż ich koledzy.
Naukowcy sądzą, że ludzie, którzy fantazjują na temat cudownego życia, mogą być słabo przygotowani do radzenia sobie z przeszkodami, jakie trzeba pokonać na drodze do sukcesu, albo po prostu lubią eskapistyczne fantazje i nie mają ochoty na wysiłek konieczny do osiągnięcia celu. Tak czy siak, wnioski są jasne: wyobrażanie sobie doskonałego świata może poprawiać samopoczucie, ale raczej nie zwiększy szans na przekształcenie marzeń w rzeczywistość.
Potrzebne będą dwie punktacje: w punktacji A dajcie sobie jeden punkt za każdą pozytywną odpowiedź na pytania 1, 3, 5, 7 i 9; w punktacji B jeden punkt za odpowiedź negatywną na pytania 2, 4, 6, 8 i 10. Zignorujcie wszystkie inne odpowiedzi. Dodajcie punkty A i B, a otrzymacie wynik pomiędzy 0 a 10.
negatywne skutki braku powodzenia albo fantazjowały na temat swojego sukcesu. Wszystkie te techniki są przykładami obiegowych mitów dotyczących motywacji, które wręcz przeszkadzają ludziom przejąć kontrolę nad swoim życiem.